Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 27 din 18 aprilie 2003  privind procedura aprobarii tacite    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 27 din 18 aprilie 2003 privind procedura aprobarii tacite

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 291 din 25 aprilie 2003
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţie,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeazã procedura aprobãrii tacite ca modalitate alternativa de emitere sau reinnoire a autorizaţiilor de cãtre autoritãţile administraţiei publice, având la baza urmãtoarele obiective:
a) înlãturarea barierelor administrative din mediul de afaceri;
b) responsabilizarea autoritãţilor administraţiei publice în vederea respectãrii termenelor stabilite de lege pentru emiterea autorizaţiilor;
c) impulsionarea dezvoltãrii economice prin oferirea unor condiţii cat mai favorabile întreprinzãtorilor, implicând costuri de autorizare cat mai reduse;
d) combaterea coruptiei prin diminuarea arbitrarului în decizia administraţiei;
e) promovarea calitãţii serviciilor publice prin simplificarea procedurilor administrative.
(2) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica, dupã caz:
a) procedurilor de emitere a autorizaţiilor;
b) procedurilor de reinnoire a autorizaţiilor;
c) procedurilor de reautorizare ca urmare a expirãrii termenului de suspendare a autorizaţiilor sau a îndeplinirii mãsurilor stabilite de organele de control competente.
ART. 2
(1) Procedura aprobãrii tacite se aplica tuturor autorizaţiilor emise de autoritãţile administraţiei publice, cu excepţia celor emise în domeniul activitãţilor nucleare, a celor care privesc regimul armelor de foc, muniţiilor şi explozibililor, regimul drogurilor şi precursorilor, precum şi a autorizaţiilor din domeniul siguranţei naţionale.
(2) Guvernul poate stabili, prin hotãrâre, la propunerea motivatã a fiecãrei autoritãţi a administraţiei publice interesate, şi alte excepţii de la aplicarea procedurii aprobãrii tacite.
ART. 3
În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) autorizaţie - actul administrativ emis de autoritãţile administraţiei publice prin care se permite solicitantului desfãşurarea unei anumite activitãţi, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii; noţiunea de autorizaţie include şi avizele, licentele, permisele, aprobãrile sau alte asemenea acte administrative;
b) procedura aprobãrii tacite - procedura prin care autorizaţia este consideratã acordatã dacã autoritatea administraţiei publice nu rãspunde solicitantului în termenul prevãzut de lege pentru emiterea respectivei autorizaţii.
ART. 4
(1) Autoritãţile administraţiei publice care au competenta de a emite autorizaţii au obligaţia de a afişa la sediul acestora sau pe pagina proprie de Internet, pentru fiecare tip de autorizaţie, urmãtoarele informaţii:
a) formularul cererii care trebuie completatã de cãtre solicitant, precum şi modul de completare a acesteia;
b) lista cu toate documentele necesare pentru eliberarea autorizaţiei şi modul în care acestea trebuie prezentate autoritãţii administraţiei publice;
c) toate informaţiile privind modul de întocmire a documentelor şi, dacã este cazul, indicarea autoritãţilor administraţiei publice care au competenta de a emite acte administrative ce fac parte din documentaţia ce trebuie depusa, precum: adresa, numãrul de telefon sau fax, programul de lucru cu publicul.
(2) Obligaţia prevãzutã la alin. (1) se aduce la îndeplinire în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Informaţiile prevãzute la alin. (1) vor fi prezentate într-o forma clara, indicandu-se, dacã este posibil, exemple concrete.
(4) Orice persoana interesatã poate obţine o copie conţinând informaţiile prevãzute la alin. (1), autoritãţile administraţiei publice putând elabora ghiduri privind procedura de autorizare şi constituirea documentaţiei care sta la baza emiterii unei autorizaţii.
ART. 5
În scopul simplificarii procedurilor administrative, autoritãţile administraţiei publice efectueazã o analiza a tuturor condiţiilor cerute pentru emiterea autorizaţiilor şi identifica acele condiţii care nu sunt absolut necesare, în vederea eliminãrii sau a înlocuirii acestora cu declaraţii pe propria rãspundere.
ART. 6
(1) Autorizaţia se considera acordatã sau, dupã caz, reînnoitã dacã autoritatea administraţiei publice nu rãspunde solicitantului în termenul prevãzut de lege pentru emiterea sau reînnoirea respectivei autorizaţii.
(2) Dacã legea nu prevede un termen pentru soluţionarea cererii de autorizare, autoritãţile administraţiei publice sunt obligate sa soluţioneze cererea de autorizare în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia.
(3) Solicitantul autorizaţiei depune, o data cu cererea, documentaţia completa, întocmitã potrivit prevederilor legale care reglementeazã procedura de autorizare respectiva şi potrivit informaţiilor furnizate de autoritatea administraţiei publice în condiţiile art. 4 alin. (1).
(4) În cazul în care constata o neregularitate a documentaţiei depuse, autoritatea administraţiei publice va notifica acest fapt solicitantului autorizaţiei cu cel puţin 10 zile înainte de expirarea termenului prevãzut de lege pentru emiterea respectivei autorizaţii, dacã acest termen este mai mare de 15 zile, sau cu cel puţin 5 zile înainte de expirarea termenului prevãzut de lege pentru emiterea autorizaţiei, dacã acest termen este mai mic de 15 zile. Autoritatea administraţiei publice va preciza totodatã şi modul de remediere a neregularitatii constatate.
ART. 7
(1) Dupã expirarea termenului stabilit de lege pentru emiterea autorizaţiei şi în lipsa unei comunicãri scrise din partea autoritãţii administraţiei publice, solicitantul poate desfasura activitatea, presta serviciul sau exercita profesia pentru care s-a solicitat autorizarea.
(2) Pentru obţinerea documentului oficial prin care se permite desfãşurarea activitãţii, prestarea serviciului sau exercitarea profesiei, solicitantul se poate adresa autoritãţii în cauza sau direct instanţei judecãtoreşti.
ART. 8
(1) În situaţia în care solicitantul s-a adresat, potrivit art. 7 alin. (2), autoritãţii administraţiei publice în cauza, acesta îi aduce la cunostinta existenta cazului de aprobare tacitã cu privire la autorizaţie şi solicita eliberarea documentului oficial prin care se permite desfãşurarea unei activitãţi, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii.
(2) În cazul în care autoritatea administraţiei publice respectiva nu rãspunde sau refuza sa elibereze documentul oficial prin care se permite desfãşurarea unei activitãţi, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, solicitantul se poate adresa instanţei judecãtoreşti potrivit procedurii stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 9
(1) În situaţia în care solicitantul se adreseazã direct instanţei judecãtoreşti, potrivit art. 7 alin. (2), parcurgerea procedurii prevãzute la art. 8 nu este obligatorie.
(2) Cererea de chemare în judecata a autoritãţii administraţiei publice având ca obiect constatarea aprobãrii tacite se introduce la instanta judecãtoreascã de contencios administrativ competenta.
(3) Instanta va soluţiona cererea în termen de cel mult 30 de zile de la primirea acesteia.
(4) Cererea este scutitã de taxa de timbru.
ART. 10
(1) Reclamantul depune la instanta, anexatã la cererea de chemare în judecata, copia cererii de autorizare purtând numãrul şi data înregistrãrii la autoritatea administraţiei publice parate.
(2) Autoritatea administraţiei publice poate invoca în apãrarea sa existenta unui rãspuns adresat solicitantului autorizaţiei în termenul prevãzut de lege sau, dupã caz, a notificãrii transmise potrivit art. 6 alin. (4).
ART. 11
(1) Dacã instanta constata existenta rãspunsului autoritãţii administraţiei publice sau, dupã caz, a notificãrii transmise potrivit art. 6 alin. (4), purtând data poştei de la locul de expediere a corespondentei sau data la care solicitantul a luat cunostinta de rãspuns, anterioare expirãrii termenului legal pentru emiterea autorizaţiei, respinge cererea reclamantului.
(2) În cazul în care instanta constata îndeplinirea condiţiilor prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta privind aprobarea tacitã, pronunţa o hotãrâre prin care obliga autoritatea administraţiei publice sa elibereze documentul oficial prin care se permite solicitantului sa desfãşoare o anumitã activitate, sa presteze un serviciu sau sa exercite o profesie.
(3) Hotãrârile se redacteazã în termen de 10 zile de la pronunţare şi sunt irevocabile.
ART. 12
(1) Dacã, în urma admiterii acţiunii, autoritatea administraţiei publice nu îndeplineşte obligaţia prevãzutã la art. 11 alin. (2) în termenul stabilit prin hotãrârea judecãtoreascã, la cererea reclamantului, instanta poate obliga conducãtorul autoritãţii administraţiei publice în sarcina cãreia s-a stabilit obligaţia la plata unei amenzi judiciare reprezentând 20% din salariul minim net pe economie pentru fiecare zi de întârziere, precum şi la plata unor despãgubiri pentru daunele cauzate prin întârziere.
(2) Cererea se judeca de urgenta şi este scutitã de taxa de timbru.
(3) Hotãrârea poate fi atacatã cu recurs, în termen de 5 zile de la pronunţare.
ART. 13
(1) Dacã se solicita aplicarea amenzii judiciare prevãzute la art. 12 alin. (1), conducãtorul autoritãţii administraţiei publice poate chema în garanţie persoanele vinovate de neexecutarea hotãrârii.
(2) Pentru recuperarea despãgubirilor acordate potrivit art. 12 alin. (1) şi suportate de autoritatea administraţiei publice, conducãtorul acesteia poate introduce acţiune, potrivit dreptului comun, impotriva celor vinovaţi de neexecutarea hotãrârii, dacã prin lege nu se dispune altfel.
ART. 14
(1) Constituie abatere disciplinarã, dacã nu a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie consideratã infracţiune, fapta funcţionarului public sau a personalului contractual din vina cãruia autoritatea administraţiei publice nu a rãspuns în termenul prevãzut de lege, aplicându-se procedura aprobãrii tacite pentru acordarea sau reînnoirea unei autorizaţii, şi se sancţioneazã potrivit <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dupã caz, potrivit legislaţiei muncii.
(2) Fapta prevãzutã la alin. (1) poate angaja şi rãspunderea materialã, civilã sau penalã, dupã caz, a funcţionarului public.
ART. 15
Fapta unei persoane de a invoca în fata unei autoritãţi sau instituţii publice existenta unei autorizari ca urmare a procedurii aprobãrii tacite, omitand cu ştiinţa prezentarea rãspunsului sau a notificãrii primite în cadrul procesului de autorizare potrivit art. 6 alin. (4), constituie infracţiunea de fals în declaraţii şi se pedepseşte potrivit Codului penal.
ART. 16
(1) În cazul în care, dupã obţinerea documentului oficial prin care se permite desfãşurarea unei activitãţi, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, autoritatea administraţiei publice constata neîndeplinirea unor condiţii importante prevãzute pentru eliberarea autorizaţiei, nu va putea anula documentul, ci va notifica titularului, în cel mult 3 luni de la data expirãrii termenului legal pentru emiterea autorizaţiei, neregularitãţile constatate, modul de remediere a tuturor deficienţelor identificate, precum şi termenul în care titularul trebuie sa respecte aceasta obligaţie. Acest termen nu poate fi mai mic de 30 de zile.
(2) Autoritatea administraţiei publice va anula documentul oficial prin care se permite desfãşurarea unei activitãţi, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, acordat potrivit procedurii reglementate de prezenta ordonanta de urgenta, în cazul în care constata neîndeplinirea unor condiţii care aduc o grava atingere interesului public, siguranţei naţionale, ordinii sau sãnãtãţii publice şi care nu pot fi remediate sau în cazul în care deficientele identificate nu au fost remediate în termenul stabilit potrivit alin. (1).
(3) Impotriva actului administrativ prin care se anuleazã documentul oficial titularul se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente.
ART. 17
Procedura aprobãrii tacite se aplica cererilor de autorizare depuse dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 18
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica la 15 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul justiţiei,
Cristina Tarcea,
secretar de stat

Ministrul dezvoltãrii şi prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan

Bucureşti, 18 aprilie 2003.
Nr. 27.
------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016