Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 26 din 13 martie 2002  privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 26 din 13 martie 2002 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 229 din 5 aprilie 2002
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

TITLUL I
Prevederi generale
ART. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta stabileşte cadrul legal privind înfiinţarea şi funcţionarea organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, cu instituţiile şi operaţiunile specifice acestora, în vederea mobilizãrii economiilor bãneşti şi orientarii acestora cãtre plasamente şi investiţii, pe principiul diversificãrii şi administrãrii prudente a riscului de portofoliu, în condiţii adecvate de protecţie a investitorilor.
(2) Administrarea prezentei ordonanţe de urgenta şi punerea ei în aplicare, precum şi supravegherea şi controlul respectãrii dispoziţiilor sale sunt încredinţate Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, investitã în acest scop cu puteri de reglementare, decizie, autorizare, dispensa, interdicţie, intervenţie, ancheta şi sancţionare disciplinarã şi administrativã.
ART. 2
(1) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, termenii, abrevierile şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
1. B.N.R Banca Nationala a României;
2. C.N.V.M Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
3. C.S.A Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor;
4. control direct - deţinerea de cãtre o persoana fizica sau juridicã, singura sau împreunã şi în legatura cu terţi, a mai mult de 10% din capitalul social sau din drepturile de vot ce pot fi exercitate în adunarea generalã a unei societãţi comerciale;
5. control indirect - se realizeazã de actionarii sau asociaţii care deţin mai mult de 10% din capitalul social ori din drepturile de vot ce pot fi exercitate în adunarea generalã a unei persoane juridice, precum şi de administratorii, conducerea executivã sau de alte persoane cu putere de decizie în cadrul acesteia, singuri sau împreunã şi în legatura cu terţi, atunci când respectiva persoana juridicã controleazã direct o societate comercialã;
6. depozitar - o banca autorizata de C.N.V.M. sa desfãşoare activitãţi de depozitare în sensul prezentei ordonanţe de urgenta;
7. fond de investiţii - organism de plasament colectiv, fãrã personalitate juridicã, constituit printr-un contract de societate civilã;
8. fond deschis de investiţii (FDI) - un fond de investiţii ale cãrui unitãţi de fond fac obiectul unei emisiuni şi rascumparari continue şi a cãrui înfiinţare este initiata de cãtre o societate de administrare a investiţiilor;
9. investiţie de portofoliu - dobândirea de valori mobiliare în scopul obţinerii de beneficii din dividende, din dobânzi sau din diferenţa favorabilã dintre preţul de cumpãrare şi preţul de vânzare al valorilor mobiliare, fãrã ca investitorul sa urmãreascã implicarea directa în administrarea emitentului şi fãrã ca investiţia totalã sa depãşeascã 10% din capitalul social al emitentului sau din valoarea de emisiune, dupã caz;
10. grup financiar - doua sau mai multe persoane fizice ori juridice, romane sau strãine, care se afla în una dintre situaţiile urmãtoare:
- sunt direct sau indirect controlate de un terţ;
- controleazã, singure sau împreunã, direct ori indirect, un terţ;
- se controleazã direct sau indirect între ele;
11. organisme de plasament colectiv - entitãţi organizate, cu sau fãrã personalitate juridicã, care fac apel public la economiile bãneşti ale populaţiei în scopul investirii acestora;
12. organisme de plasament colectiv în valori mobiliare - fonduri deschise de investiţii şi societãţi de investiţii care îşi orienteaza resursele mobilizate exclusiv cãtre investiţia în valori mobiliare, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta şi ale reglementãrilor C.N.V.M.;
13. societate de investiţii (ŞI) - organism de plasament colectiv în valori mobiliare, constituit ca societate comercialã pe acţiuni, ale carei acţiuni fac obiectul unei emisiuni şi rascumparari continue;
14. societãţi de administrare a investiţiilor (SĂI) - societãţi comerciale care au ca unic obiect de activitate prestarea de servicii specifice privind înfiinţarea, promovarea, organizarea şi administrarea de organisme de plasament colectiv, precum şi a acelor activitãţi care le sunt permise în temeiul prezentei ordonanţe de urgenta şi al reglementãrilor emise în aplicarea ei, pe principiul diversificãrii şi al administrãrii prudente a riscurilor de portofoliu;
15. titluri de participare - înseamnã, dupã caz, fie unitãţi de fond la fondurile deschise de investiţii, fie acţiuni la societãţile de investiţii;
16. unitãţi de fond - titluri de participare la un fond de investiţii, care evidenţiazã o deţinere de capital în activele fondului şi a cãror achizitionare reprezintã unica modalitate de investire într-un fond de investiţii;
17. U.E Uniunea Europeanã.
(2) Termenii, abrevierile şi expresiile folosite în prezenta ordonanta de urgenta şi care sunt definite în legislaţia privind valorile mobiliare, serviciile de investiţii financiare şi pieţele reglementate sau în legislaţia privind pieţele reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate au înţelesul prevãzut în acestea.
(3) Calificarea unei persoane, instituţii, situaţii, informaţii, operaţiuni sau a unui act juridic ori instrument negociabil, cu privire la includerea în sau excluderea din sfera termenilor şi expresiilor cu semnificatia stabilitã la alin. (1) şi (2), în vederea determinãrii incidentei dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta, se face de cãtre C.N.V.M. din oficiu sau la cererea partii interesate.
(4) În caz de litigiu actele individuale emise de C.N.V.M. cu privire la calificarile prevãzute la alin. (3) pot fi atacate cu recurs în fata Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ.

TITLUL II
Societãţile de administrare a investiţiilor
ART. 3
(1) Societatea de administrare a investiţiilor (SĂI) se constituie sub forma unei societãţi pe acţiuni, persoana juridicã romana, în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Societatea de administrare a investiţiilor poate emite un singur tip de acţiuni nominative, care se plãtesc în întregime în numerar la momentul subscrierii.
(3) Capitalul minim subscris şi vãrsat al unei societãţi de administrare a investiţiilor este stabilit prin reglementãri emise de C.N.V.M.
(4) La constituire societatea de administrare a investiţiilor va solicita C.N.V.M. autorizaţia prealabilã de constituire, în temeiul cãreia se va putea inmatricula la oficiul registrului comerţului. În baza dovezii de înmatriculare la oficiul registrului comerţului societatea de administrare a investiţiilor va solicita C.N.V.M. autorizaţia definitiva de funcţionare în temeiul cãreia îşi va desfasura activitatea de administrare de investiţii.
(5) Condiţiile care au stat la baza autorizaţiilor de constituire şi de funcţionare emise de C.N.V.M. trebuie menţinute pe toatã durata de existenta a unei societãţi de administrare a investiţiilor. Orice modificare a acestora este supusã autorizãrii C.N.V.M.
(6) Activitatea de administrare a investiţiilor consta în principal în activitãţi prin care:
a) se analizeazã valorile mobiliare şi pieţele financiare şi se selectioneaza portofolii de investiţii pentru organismele de plasament colectiv în valori mobiliare administrate;
b) se achiziţioneazã valori mobiliare pe contul organismului de plasament colectiv în valori mobiliare administrat, folosind resursele financiare atrase de la deţinãtorii de titluri de participare;
c) se exercita drepturile ce decurg din deţinerea de valori mobiliare în contul organismului de plasament colectiv în valori mobiliare administrat;
d) se distribuie titluri de participare ale organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare administrate;
e) se publica valoarea activului net, valoarea unitarã a activului net şi numãrul de investitori, calculate de depozitar, în conformitate cu art. 21 alin. (1) lit. f) şi art. 21 alin. (2);
f) alte activitãţi calificate ca atare şi autorizate de C.N.V.M.
(7) Societatea de administrare a investiţiilor nu poate delega unui terţ nici una dintre responsabilitãţile sale, cu excepţia activitãţilor de distribuire a titlurilor de participare şi a celor prevãzute la art. 8 alin. (2) şi la art. 22 alin. (2) lit. c). Delegarea se face numai cu avizul C.N.V.M.
(8) Controlul intern al respectãrii prevederilor legale de cãtre societãţile de administrare a investiţiilor, precum şi de cãtre societãţile de investiţii administrate de consilii de administraţie este efectuat de persoane autorizate de C.N.V.M., în condiţiile stabilite prin reglementãrile emise de aceasta.
ART. 4
(1) Societãţile de administrare a investiţiilor pot administra orice tip de organism de plasament colectiv, precum şi conturi individuale de investiţii sau de plasament ale persoanelor fizice ori juridice.
(2) C.N.V.M. va emite reglementãri privind prevenirea conflictului de interese şi administrarea prudentiala în situaţiile prevãzute la alin. (1).
ART. 5
(1) O societate de administrare a investiţiilor va fi autorizata de C.N.V.M. dacã îndeplineşte cumulativ cel puţin urmãtoarele condiţii:
a) capitalul social subscris şi vãrsat îndeplineşte condiţiile stabilite prin reglementãrile C.N.V.M.;
b) administratorii şi alte persoane fizice sau juridice cu funcţii de conducere ori de control în societate îndeplinesc condiţiile de independenta, integritate şi experienta stabilite pentru aceste funcţii prin reglementãrile C.N.V.M.;
c) actionarii societãţii respecta condiţiile de independenta şi integritate stabilite pentru aceste categorii de persoane prin reglementãrile C.N.V.M.;
d) relaţiile de afiliere şi implicare ale actionarilor societãţii nu sunt de natura sa prejudicieze supravegherea eficienta a activitãţii acesteia. Modificãrile în structura actionariatului, care au ca rezultat obţinerea unei cote de peste 5% din capitalul social, vor fi notificate cãtre C.N.V.M. în maximum 24 de ore;
e) prezintã o descriere a structurii organizatorice împreunã cu actele constitutive şi cu reglementãrile interne;
f) numele societãţii conţine fie sintagma "societate de administrare a investiţiilor", fie abrevierea "SĂI".
(2) Autorizarea poate fi respinsã dacã, deşi sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la alin. (1), se considera ca administrarea prudentiala nu poate fi asigurata.
(3) C.N.V.M. va reglementa procedura de autorizare care va cuprinde şi cazurile în care autorizaţia poate fi suspendatã sau retrasã, precum şi modalitatea de autorizare a divizãrii şi fuziunii societãţilor de administrare a investiţiilor.
ART. 6
(1) Societãţile de administrare a investiţiilor care au fost autorizate sunt înscrise într-un registru special ţinut la C.N.V.M. Registrul are caracter public.
(2) Societãţile de administrare a investiţiilor au obligaţia sa înscrie numãrul de înregistrare în registrul prevãzut la alin. (1) în toate actele, documentele şi corespondenta pe care le emit sau le iniţiazã.
ART. 7
(1) O societate comercialã nu poate fi în acelaşi timp societate de administrare a investiţiilor şi depozitar.
(2) Societatea de administrare a investiţiilor şi depozitarul trebuie sa acţioneze independent una fata de cealaltã şi exclusiv în interesul deţinãtorilor de titluri de participare.
(3) Societatea de administrare a investiţiilor are obligaţia de a transmite depozitarului toate informaţiile privind operaţiunile fondului, cel mai târziu pana la ora 24,00 a zilei urmãtoare celei în care acestea au fost efectuate.
ART. 8
(1) Societãţile de administrare a investiţiilor trebuie:
a) sa opereze cu diligenta profesionalã maxima, corectitudine şi transparenta în interesul exclusiv al deţinãtorilor de titluri de participare;
b) sa se organizeze astfel încât sa minimizeze riscul conflictului de interese, inclusiv conflictele dintre diversele organisme de plasament colectiv în valori mobiliare administrate;
c) sa adopte mãsuri de protecţie a drepturilor deţinãtorilor de titluri de participare;
d) sa respecte întocmai reglementãrile prudentiale emise de C.N.V.M.
(2) Drepturile de vot ce decurg din acţiunile deţinute de organismul de plasament colectiv în valori mobiliare la diversi emitenti vor fi exercitate de cãtre societatea de administrare a investiţiilor.
ART. 9
(1) O societate de administrare a investiţiilor poate inceta administrarea unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare în urmãtoarele situaţii:
a) notificarea cãtre C.N.V.M. a deciziei de denunţare a contractului de administrare cu minimum 90 de zile înainte ca aceasta sa producã efect;
b) retragerea de cãtre C.N.V.M. a autorizaţiei de funcţionare.
(2) Societatea de administrare a investiţiilor are obligaţia sa publice într-un cotidian cu difuzare nationala şi în Buletinul C.N.V.M. decizia de denunţare a contractului de administrare sau de depozitare, în termen de 48 de ore de la data notificãrii cãtre C.N.V.M.
ART. 10
(1) Societãţile de administrare a investiţiilor nu pot efectua tranzacţii cu organismele de plasament colectiv în valori mobiliare pe care le administreazã şi nici între acestea.
(2) Interdicţia prevãzutã la alin. (1) se aplica şi în cazul operaţiunilor prevãzute la art. 4 alin. (1).
ART. 11
Societãţile de administrare a investiţiilor vor putea contracta împrumuturi numai cu respectarea reglementãrilor prudentiale emise de C.N.V.M.
ART. 12
O societate de administrare a investiţiilor, membrii consiliului de administraţie, ai conducerii executive sau deţinãtorii a mai mult de 5% din capitalul social nu pot deţine direct sau indirect, individual ori împreunã şi în legatura cu terţi, mai mult de 5% din acţiunile unei alte societãţi de administrare a investiţiilor.
ART. 13
(1) Societãţilor de administrare a investiţiilor le este interzis sa încheie contract de intermediere de valori mobiliare cu societãţile de servicii de investiţii financiare care au detineri mai mari de 5% din capitalul social al respectivei societãţi de administrare a investiţiilor.
(2) Interdicţia prevãzutã la alin. (1) se aplica şi în situaţiile în care membrii consiliului de administraţie, ai conducerii executive şi deţinãtori a mai mult de 5% din acţiunile societãţii de servicii de investiţii financiare, direct sau indirect, individual ori împreunã şi în legatura cu terţi, au detineri mai mari de 5% din capitalul social al respectivei societãţi de administrare a investiţiilor.
ART. 14
(1) O societate de administrare a investiţiilor nu poate deţine mai mult de 5% din capitalul social al unui depozitar.
(2) Membrii consiliului de administraţie, ai conducerii executive sau deţinãtorii a mai mult de 5% din capitalul social al unei societãţi de administrare a investiţiilor nu pot deţine direct sau indirect, individual ori împreunã şi în legatura cu terţi, mai mult de 5% din capitalul social al unui depozitar.
ART. 15
O societate de administrare a investiţiilor nu poate deţine acţiuni ale persoanelor juridice care sunt actionare ale respectivei societãţi de administrare a investiţiilor.

TITLUL III
Depozitarul
ART. 16
(1) Activele unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare trebuie încredinţate unui depozitar în vederea pãstrãrii lor în condiţii de siguranta. Pot face excepţie disponibilitãţile în numerar şi cele asimilate acestora prin reglementãrile B.N.R.
(2) Depozitarul trebuie:
a) sa se asigure ca desfãşurarea activitãţilor de emitere, vânzare, rãscumpãrare sau de anulare a titlurilor de participare, inclusiv evidenta acestora, sunt conforme cu legislaţia în vigoare şi cu normele organismului de plasament colectiv în valori mobiliare;
b) sa se asigure ca valoarea titlurilor de participare este calculatã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta şi cu reglementãrile C.N.V.M.;
c) sa urmeze instrucţiunile societãţii de administrare a investiţiilor, cu excepţia cazului în care acestea sunt contrare legislaţiei în vigoare sau normelor organismului de plasament colectiv în valori mobiliare;
d) sa se asigure ca în tranzacţiile având ca obiect activele organismului de plasament colectiv în valori mobiliare orice suma este achitatã în termenul stabilit;
e) sa se asigure ca veniturile organismului de plasament colectiv în valori mobiliare sunt administrate şi calculate în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu reglementãrile C.N.V.M.
ART. 17
(1) Poate fi depozitar o banca, persoana juridicã romana, înfiinţatã în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Legii bancare nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi autorizata de C.N.V.M. în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, dacã prezintã suficiente garanţii profesionale, are un capital social adecvat pentru a desfasura în bune condiţii activitatea sa de depozitar şi pentru a îndeplini angajamentele care decurg din aceasta funcţie.
(2) Bãncile care îndeplinesc condiţiile stipulate la alin. (1) vor fi înscrise într-un registru special ţinut la C.N.V.M. şi care se publica în Buletinul C.N.V.M.
ART. 18
În vederea obţinerii autorizaţiei bãncile trebuie sa prezinte C.N.V.M. documente şi evidente din care sa rezulte ca:
a) dispun de suficiente resurse financiare;
b) au o structura de conducere adecvatã;
c) dispun de capacitatile profesionale necesare pentru desfãşurarea corespunzãtoare a activitãţilor de depozitare;
d) sunt astfel organizate încât sa minimizeze riscul conflictului de interese, inclusiv conflictele dintre diversele organisme de plasament colectiv în valori mobiliare pentru care îndeplinesc funcţia de depozitar;
e) respecta reglementãrile prudentiale ale B.N.R.
ART. 19
Condiţiile care au stat la baza autorizaţiei emise de C.N.V.M. trebuie menţinute pe toatã durata de existenta a depozitarului. Orice modificare a acestora este supusã autorizãrii C.N.V.M.
ART. 20
(1) Depozitarul rãspunde fata de societatea de administrare a investiţiilor şi fata de deţinãtorii de titluri de participare pentru orice pierdere suferitã de aceştia ca urmare a neîndeplinirii culpabile sau a îndeplinirii necorespunzãtoare a obligaţiilor sale.
(2) Un depozitar poate transfera unei terţe persoane autorizate de C.N.V.M., în calitate de subdepozitar, o parte din activele unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare, precum şi funcţiile sale de depozitar al acelor active:
a) la cererea expresã a societãţii de administrare a investiţiilor cu care are contract de depozitare şi cu avizul C.N.V.M., caz în care depozitarul este exonerat de orice rãspundere cu privire la activele transferate;
b) din proprie initiativa, cu avizul societãţii de administrare a investiţiilor şi al C.N.V.M., caz în care depozitarul şi subdepozitarul vor rãspunde solidar pentru modul de îndeplinire a funcţiilor de depozitar al activelor transferate.
(3) Administratorii, directorii şi auditorii depozitarului sunt obligaţi sa comunice C.N.V.M. în termen de 24 de ore orice neregula descoperitã de ei în legatura cu administrarea fondurilor sau a societãţilor de investiţii.
ART. 21
(1) Depozitarii vor desfasura în mod obligatoriu cel puţin urmãtoarele activitãţi:
a) custodia activelor financiare aparţinând organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare;
b) pãstrarea în siguranta a activelor financiare materializate aparţinând organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare;
c) evidenta activelor şi a obligaţiilor, precum şi controlul detinerilor de valori mobiliare şi alte instrumente financiare şi a tranzacţiilor cu acestea;
d) evidenta cererilor de subscriere şi de rãscumpãrare de titluri de participare şi a operaţiunilor efectuate;
e) evidenta numãrului de investitori şi a titlurilor de participare deţinute de aceştia pe baza informaţiilor transmise de distribuitori sau de societatea de administrare a investiţiilor;
f) calcularea şi certificarea valorii activului net, a valorii unitare a activului net, a numãrului de investitori şi transmiterea acestora cãtre societãţile de administrare a investiţiilor şi cãtre C.N.V.M., în termenele, forma, condiţiile şi periodicitatea stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta şi în reglementãrile C.N.V.M. emise în aplicarea acesteia.
(2) Sunt interzise publicarea şi folosirea sub orice forma a altor marimi sau exprimari pentru valoarea activului net, valoarea unitarã a activului net şi numãrul de investitori, în afarã celor calculate şi certificate de depozitar.
(3) Activele investitorilor trebuie evidentiate în conturi separate de cele ale depozitarului, iar acesta, înainte de a elibera active, trebuie sa analizeze tranzacţiile efectuate de cãtre societatea de administrare a investiţiilor în contul organismului de plasament colectiv în valori mobiliare administrat sau de cãtre societatea de investiţii ale carei active le depoziteaza şi sa se asigure ca sunt conforme cu normele prudentiale prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta şi de reglementãrile C.N.V.M.
ART. 22
(1) Depozitarii vor lua toate mãsurile pentru a se asigura ca preţurile de emisiune şi de rãscumpãrare sunt calculate în concordanta cu reglementãrile emise de C.N.V.M.
(2) Depozitarii pot desfasura pe baza contractelor încheiate cu societãţile de adminstrare a investiţiilor urmãtoarele activitãţi privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare:
a) primirea fondurilor pentru subscrierile de titluri de participare la fondurile deschise de investiţii;
b) prelucrarea cererilor de rãscumpãrare pentru titluri de participare la fondurile deschise de investiţii şi efectuarea plãţilor corespunzãtoare cãtre deţinãtori pe baza instrucţiunilor transmise de societatea de administrare a investiţiilor;
c) plata dividendelor ce trebuie distribuite cãtre actionarii societãţilor de investiţii;
d) colectarea dividendelor, dobânzilor şi a altor fructe civile aferente activelor depozitate;
e) decontarea tranzacţiilor cu valori mobiliare în contul organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, în conformitate cu instrucţiunile primite de la societatea de administrare a investiţiilor şi cu reglementãrile specifice pieţelor pe care se tranzactioneaza acestea.
(3) Activitãţile prevãzute la alin. (2) pot fi desfãşurate numai pentru şi în legatura cu organismele de plasament colectiv în valori mobiliare pentru care se realizeazã activitatea de depozitare.
ART. 23
(1) Un depozitar va inceta sa îşi exercite funcţiile în urmãtoarele situaţii: a) notificarea cãtre C.N.V.M. a deciziei de denunţare a contractului de depozitare de cãtre oricare dintre pãrţi, cu minimum 90 de zile înainte ca aceasta sa producã efect;
b) iniţierea procedurilor de supraveghere sau administrare specialã de cãtre B.N.R. ori deschiderea procedurii falimentului;
c) retragerea autorizaţiei de funcţionare de cãtre C.N.V.M. sau B.N.R.
(2) Depozitarul are obligaţia sa publice într-un cotidian de difuzare nationala şi în Buletinul C.N.V.M. decizia de denunţare a contractului de administrare sau de depozitare, în termen de 48 de ore de la data notificãrii cãtre C.N.V.M.
ART. 24
Schimbarea depozitarului de cãtre societatea de administrare a investiţiilor este supusã aprobãrii C.N.V.M.
ART. 25
(1) Un depozitar, membrii consiliului de administraţie, ai conducerii executive sau deţinãtorii a mai mult de 5% din capitalul sau social nu pot deţine, direct sau indirect, individual ori împreunã şi în legatura cu terţi, acţiuni la o societate de administrare a investiţiilor pentru ale carei organisme de plasament colectiv în valori mobiliare administrate desfãşoarã activitãţi de depozitare.
(2) Un depozitar, membrii consiliului sau de administraţie, ai conducerii executive sau deţinãtorii a mai mult de 5% din capitalul sau social nu pot deţine, direct sau indirect, individual ori împreunã şi în legatura cu terţi, mai mult de 5% din acţiunile la o societate de investiţii.
(3) Orice deţinere de cãtre un depozitar a mai mult de 10% din acţiunile emise de un alt depozitar va fi notificatã cãtre C.N.V.M. în termen de maximum 48 de ore.
(4) Un depozitar, membrii consiliului de administraţie, ai conducerii executive sau deţinãtorii a mai mult de 5% din capitalul sau social nu pot deţine, direct sau indirect, individual ori împreunã şi în legatura cu terţi, titluri de participare la un organism de plasament colectiv în valori mobiliare pentru care desfãşoarã activitãţi de depozitare.

TITLUL IV
Organismele de plasament colectiv în valori mobiliare
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 26
Organisme de plasament colectiv în valori mobiliare sunt fondurile deschise de investiţii şi societãţile de investiţii care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) au ca unic scop mobilizarea economiilor bãneşti printr-o oferta publica continua de titluri de participare şi investirea acestor resurse pe principiul diversificãrii riscului şi administrãrii prudentiale;
b) titlurile de participare sunt rascumparabile continuu din activele respectivelor organisme, la cererea deţinãtorilor.
ART. 27
Organismele de plasament colectiv în valori mobiliare sunt înfiinţate conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta fie sub forma de fonduri deschise de investiţii, pe baza de contract de societate civilã, fie sub forma de societãţi de investiţii, prin act constitutiv.
ART. 28
Organismele de plasament colectiv în valori mobiliare nu se pot transforma în alte tipuri de organisme de plasament colectiv.
ART. 29
Orice organism de plasament colectiv se poate transforma într-un organism de plasament colectiv în valori mobiliare, cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a reglementãrilor C.N.V.M.
ART. 30
Prezenta ordonanta de urgenta se aplica şi organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare situate într-un alt stat, precum şi titlurilor de participare emise de respectivele organisme de plasament colectiv în valori mobiliare, în cazul în care aceste titluri de participare sunt oferite public pe teritoriul României.
ART. 31
Urmãtoarele organisme de plasament colectiv în valori mobiliare nu fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta: organismele de plasament colectiv în valori mobiliare care colecteazã disponibilitati bãneşti fãrã a promova vânzarea titlurilor de participare proprii pe teritoriul României sau care, potrivit normelor fondului de investiţii ori actelor constitutive ale societãţilor de investiţii, dupã caz, pot vinde titluri de participare doar în afarã teritoriului României.
ART. 32
(1) Orice oferta publica prin care se face apel la economiile bãneşti ale populaţiei în scop de investire este supusã în prealabil autorizãrii C.N.V.M.
(2) Constituirea societãţii pe acţiuni prin subscripţie publica este supusã prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 33
(1) Organismele de plasament colectiv în valori mobiliare nu pot obţine alte împrumuturi cu excepţia celor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta şi în reglementãrile C.N.V.M. emise în aplicarea acesteia.
(2) Un organism de plasament colectiv în valori mobiliare poate sa achizitioneze valuta prin mijloace de împrumut reciproc susţinute (back-to-back).
(3) Un organism de plasament colectiv în valori mobiliare poate solicita avizul C.N.V.M. pentru împrumuturi a cãror valoare cumulatã sa reprezinte maximum 10% din valoarea activelor sale, cu condiţia ca împrumutul sa nu fie pe un termen mai mare de 30 de zile şi sa se asigure respectarea reglementãrilor prudentiale emise de C.N.V.M.
(4) Nici un fel de speze sau comisioane nu pot fi percepute de cãtre societatea de administrare a investiţiilor în legatura cu sau ca urmare a unui astfel de împrumut.
(5) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) nu vor impiedica luarea unui angajament de a efectua plati viitoare ca urmare a achiziţionãrii de valori mobiliare plãtite parţial.
(6) Organismele de plasament colectiv în valori mobiliare nu pot acorda împrumuturi societãţilor de administrare a investiţiilor care le administreazã.
ART. 34
(1) Un organism de plasament colectiv în valori mobiliare are obligaţia sa îşi rascumpere titlurile de participare la cererea expresã a oricãrui deţinãtor.
(2) Preţul de rãscumpãrare trebuie plãtit în maximum 10 zile lucrãtoare de la data primirii respectivei cereri. Cu ocazia rãscumpãrãrii se interzice societãţii de administrare a investiţiilor sau societãţii de investiţii sa perceapã alte speze, cu excepţia comisionului de rãscumpãrare.
ART. 35
Societãţile de investiţii care se autoadministreaza şi societãţile de administrare a investiţiilor care administreazã organisme de plasament colectiv în valori mobiliare nu pot acorda împrumuturi şi nu pot acţiona ca garant în numele unui terţ.
ART. 36
Societãţile de investiţii şi societãţile de administrare a investiţiilor care administreazã organisme de plasament colectiv în valori mobiliare nu pot efectua vânzãri în lipsa sau operaţiuni în marja cu valori mobiliare.
ART. 37
(1) Sintagmele fond deschis de investiţii, societate de investiţii, societate de administrare a investiţiilor şi depozitar sau abrevierile echivalente vor fi folosite în mod corespunzãtor în denumirea societãţilor comerciale şi a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, reglementate de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Orice folosire neautorizata a unor denumiri incluzând, între altele, fond deschis de investiţii, societate de investiţii, societate de administrare a investiţiilor, depozitar, precum şi a oricãrei denumiri echivalente, analoage sau similare ori a oricãrei denumiri care în orice alta forma poate descrie activitãţi supuse autorizãrii în baza prezentei ordonanţe de urgenta este interzisã şi atrage aplicarea sancţiunilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 38
Creditorii societãţilor de administrare, ai depozitarilor, subdepozitarilor sau ai deţinãtorilor de titluri de participare nu pot urmãri în justiţie activele unui fond deschis de investiţii.
ART. 39
Orice deţinere care depãşeşte 10% din titlurile de participare ale unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare va fi facuta publica şi raportatã C.N.V.M. de cãtre societatea de administrare a investiţiilor şi depozitar, în termen de maximum 24 de ore de la confirmarea respectivei detineri de cãtre depozitar.

CAP. 2
Autorizarea organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare
ART. 40
(1) Organismele de plasament colectiv în valori mobiliare îşi desfãşoarã activitatea numai în baza autorizaţiei C.N.V.M., în conformitate cu prezenta ordonanta de urgenta şi cu reglementãrile emise în aplicarea ei.
(2) Un fond deschis de investiţii va fi autorizat numai dacã în prealabil C.N.V.M. a autorizat societatea de administrare a investiţiilor, prospectul de emisiune şi depozitarul.
(3) O societate de investiţii va fi autorizata pe baza actelor constitutive numai dacã în prealabil C.N.V.M. a autorizat prospectul de emisiune şi depozitarul; dacã societatea de investiţii nu se autoadministreaza, va fi consideratã autorizata numai dacã C.N.V.M. a autorizat şi societatea de administrare a investiţiilor.
(4) În termen de 30 de zile de la data primirii tuturor documentelor necesare C.N.V.M. va autoriza organismul de plasament colectiv în valori mobiliare cu privire la iniţierea şi derularea ofertei publice continue de titluri de participare sau va transmite obiectiunile sale.
(5) Condiţiile care au stat la baza autorizaţiei emise de C.N.V.M. trebuie menţinute pe toatã durata de existenta a unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare. Orice modificare a acestora este supusã autorizãrii C.N.V.M. în termen de maximum 48 de ore.
(6) Orice schimbare a persoanelor cu funcţii de conducere ori de control sau care determina politica de investitii a societãţii de administrare a investiţiilor şi/sau a societãţii de investiţii este supusã avizãrii C.N.V.M.
ART. 41
O data cu decizia de autorizare a organismului de plasament colectiv în valori mobiliare C.N.V.M. va emite autorizaţia de administrare a respectivului organism de plasament colectiv în valori mobiliare.
ART. 42
C.N.V.M. poate solicita motivat societãţii de administrare a investiţiilor sa adopte modificãri ale documentelor ce au stat la baza autorizãrii unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare ori de câte ori astfel de modificãri sunt considerate necesare.

CAP. 3
Fondurile deschise de investiţii
ART. 43
(1) Un fond deschis de investiţii cuprinde totalitatea contribuţiilor bãneşti atrase la acest fond printr-o oferta publica continua de unitãţi de fond, a activelor achiziţionate şi a beneficiilor rezultate prin investirea unor astfel de resurse sub forma unui portofoliu diversificat de valori mobiliare.
(2) Societatea de administrare a investiţiilor iniţiazã înfiinţarea unui fond deschis de investiţii care se constituie ca urmare a unei oferte publice de vânzare de unitãţi de fond, autorizata de C.N.V.M., data la care fondul deschis de investiţii va fi autorizat provizoriu.
(3) Fondul deschis de investiţii va fi autorizat definitiv de cãtre C.N.V.M. în termen de un an de la data emiterii autorizaţiei provizorii, cu respectarea prevederilor art. 53 alin. (2).
ART. 44
C.N.V.M. va stabili prin reglementãri criteriile pentru autorizarea unui fond deschis de investiţii. Acestea trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele:
a) obiectul investiţiei;
b) termenii şi condiţiile de participare la fond;
c) durata fondului;
d) evidentele, rapoartele asupra operaţiunilor şi raportarile periodice care urmeazã sa fie întocmite şi transmise C.N.V.M. de cãtre societatea de administrare a investiţiilor, depozitar, distribuitor şi auditor, precum şi, dupã caz, condiţiile şi termenele de publicare a acestora;
e) condiţiile în care societatea de administrare a investiţiilor poate înscrie unitãţile de fond la cota unei pieţe reglementate.
ART. 45
(1) Fondurile deschise de investiţii care au fost autorizate vor fi evidentiate într-un registru special ţinut la C.N.V.M. Registrul de evidenta are caracter public.
(2) Societãţile de administrare a investiţiilor au obligaţia sa înscrie numãrul de înregistrare în registrul prevãzut la alin. (1) în toate actele, documentele şi corespondenta pe care societatea de administrare a investiţiilor le emite sau le iniţiazã pe contul fondurilor deschise de investiţii pe care le administreazã.
ART. 46
(1) Prospectul de emisiune trebuie sa cuprindã cel puţin urmãtoarele:
a) numele şi durata fondului deschis de investiţii;
b) caracteristicile şi operaţiunile fondului deschis de investiţii;
c) societatea de administrare;
d) depozitarul;
e) modalitatea de participare la fond, subscrierea şi rãscumpãrarea de unitãţi de fond, precum şi termenele şi procedurile de emitere şi anulare a certificatelor;
f) persoanele responsabile cu analizarea oportunitatilor de investiţie, dacã sunt altele decât administratorii societãţii de administrare a investiţiilor, criteriile de echilibrare a portofoliului şi strategia adoptatã;
g) tipurile de active în care se va investi;
h) metodele de determinare a valorii activului net şi a valorii unitare a activului net;
i) limitele cheltuielilor fondului şi ale societãţii de administrare a investiţiilor;
j) nivelul sau metoda de determinare a comisionului datorat societãţii de administrare a investiţiilor pentru serviciile de administrare;
k) modalitatea de a face publica valoarea la zi a unitãţilor de fond;
l) cazurile şi procedurile de reorganizare, dizolvare şi lichidare a fondului deschis de investiţii;
m) orice alte norme interne ale fondului deschis de investiţii.
(2) C.N.V.M. va emite reglementãri cu privire la conţinutul minim şi la forma prospectului de emisiune.
ART. 47
(1) C.N.V.M. va emite reglementãri privind conţinutul minim şi forma contractului de administrare care va fi parte integrantã din normele fondului deschis de investiţii.
(2) Investitorii adera şi se supun termenilor contractuali din actele constitutive şi din prospectul fondului deschis de investiţii prin depunerea semnãturii lor pe formularul de subscriere sau pe un alt formular prevãzut pentru o astfel de situaţie. În cazul în care semnatura este data şi pentru cumpãrãri ulterioare, administratorul are obligaţia ca la fiecare schimbare a elementelor semnificative ale prospectului de emisiune prevãzute la art. 46 alin. (1) sa solicite investitorului semnarea unui nou formular privind investiţiile viitoare, în conformitate cu noile condiţii de funcţionare a fondului deschis de investiţii.
ART. 48
(1) Vor fi emise unitãţi de fond de un singur tip, în forma nominativã, materializate sau dematerializate, într-o singura serie, care vor fi plãtite integral la momentul subscrierii şi vor conferi deţinãtorilor lor drepturi şi obligaţii egale.
(2) Evidenta unitãţilor de fond este ţinuta prin înscrierea în registru, pentru cele materializate, sau prin înscriere în cont, pentru cele dematerializate.
(3) Participarea la un fond deschis de investiţii este atestata, la cererea deţinãtorului, printr-un certificat doveditor al deţinerii de unitãţi de fond.
(4) Numãrul unitãţilor de fond este supus unor variatii permanente rezultând atât din emisiunea continua şi plasarea prin oferta publica de unitãţi de fond suplimentare, cat şi din exercitarea dreptului de rãscumpãrare a unitãţilor de fond emise anterior şi aflate în circulaţie.
ART. 49
(1) Fondurile deschise de investiţii nu vor emite alte instrumente financiare în afarã unitãţilor de fond.
(2) Investitorii pot subscrie unitãţi de fond sau fracţiuni de unitãţi de fond.
(3) Orice deţinãtor de unitãţi de fond are obligaţia de a deţine în permanenta cel puţin o unitate de fond.
(4) În cazul în care, ca urmare a unei cereri de rãscumpãrare, investitorul ar rãmâne cu mai puţin de o unitate de fond, în mod obligatoriu, cu aceeaşi ocazie, va fi rascumparata şi fracţiunea reziduala.
(5) În cazul deţinerii în comun a unei unitãţi de fond deţinãtorii vor desemna un reprezentant care va exercita drepturile şi obligaţiile aferente unitãţii de fond în raporturile cu societatea de administrare a investiţiilor.
(6) Nici un deţinãtor de unitãţi de fond nu poate provoca partajarea fondului deschis de investiţii sau a unitãţii de fond.
ART. 50
(1) Investitorii vor achizitiona unitãţile de fond la preţul de emisiune. Preţul de emisiune este calculat pe baza valorii activului net, valabilã în ziua cumpãrãrii.
(2) Unitãţile de fond vor fi rãscumpãrate la cerere şi la un preţ reflectand valoarea calculatã de depozitar, cu respectarea reglementãrilor C.N.V.M.
(3) Preţul de rãscumpãrare, egal cu valoarea calculatã de depozitar pentru ziua depunerii cererii de rãscumpãrare, va fi plãtit în termen de 10 zile lucrãtoare de la data primirii respectivei cereri.
(4) C.N.V.M. va emite reglementãri privind modul de calcul şi plata preţurilor de emisiune şi de rãscumpãrare.
(5) Valoarea activului net şi valoarea unitarã a activului net ale unui fond deschis de investiţii, calculate de cãtre depozitar în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) lit. f), se vor publica de cãtre societatea de administrare a investiţiilor zilnic, pentru fiecare zi lucrãtoare.
ART. 51
(1) Societatea de administrare a investiţiilor, administratorii sau alte persoane cu funcţii de conducere ori de control al acesteia, precum şi persoanele implicate cu acestea pot deţine unitãţi de fond în fondurile deschise de investiţii pe care le administreazã.
(2) Orice deţinere de unitãţi de fond care depãşeşte 10% din activele fondului deschis de investiţii va fi facuta publica şi va fi raportatã la C.N.V.M. de cãtre societatea de administrare a investiţiilor şi depozitar în termen de maximum 24 de ore de la confirmarea deţinerii de cãtre depozitar.
ART. 52
(1) Societatea de administrare a investiţiilor, precum şi persoanele menţionate la art. 51 alin. (1) sunt rãspunzãtoare pentru daunele provocate fondurilor administrate şi deţinãtorilor de unitãţi de fond dacã au fãcut operaţiuni cu sau pentru fondurile deschise de investiţii administrate folosindu-se de informaţii privilegiate, asa cum sunt acestea prevãzute în reglementãrile C.N.V.M.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) C.N.V.M. este în drept sa dispunã mãsuri conservatorii corespunzãtoare şi sa solicite instanţei anularea tranzacţiilor frauduloase.
ART. 53
(1) Dacã în termen de 90 de zile de la data autorizãrii provizorii de cãtre C.N.V.M. un fond deschis de investiţii nu a ajuns la un numãr de cel puţin 100 de deţinãtori de unitãţi de fond sau dacã valoarea totalã a titlurilor de participare subscrise nu a ajuns la volumul minim prevãzut în reglementãrile C.N.V.M., autorizaţia provizorie de înfiinţare a fondului deschis de investiţii va fi revocatã şi intreaga valoare la zi a unitãţilor va fi rambursata investitorilor în termen de 15 zile.
(2) Dacã în termen de un an de la data autorizãrii de cãtre C.N.V.M. numãrul deţinãtorilor de unitãţi de fond nu a ajuns la minimum 500 de investitori sau dacã valoarea totalã a titlurilor de participare nu a ajuns la volumul minim prevãzut în reglementãrile C.N.V.M., aceasta va retrage autorizaţia respectivului fond deschis de investiţii.
(3) Condiţiile care au stat la baza obţinerii autorizaţiei definitive a fondului deschis de investiţii vor fi menţinute pe toatã durata fondului. Orice modificare a elementelor semnificative ale prospectului de emisiune şi a celor care au stat la baza autorizãrii fondului deschis de investiţii vor fi supuse autorizãrii C.N.V.M. în termen de maximum 48 de ore.
(4) Dacã dupã ce un fond deschis de investiţii a atins pragul de 500 de investitori, numãrul acestora scade şi se menţine timp de 60 de zile lucrãtoare consecutive sub 450, C.N.V.M. va retrage autorizaţia respectivului fond deschis de investiţii.
(5) C.N.V.M. va retrage autorizaţia unui fond deschis de investiţii atunci când se îndeplinesc în mod cumulat urmãtoarele condiţii:
a) timp de 20 de zile lucrãtoare consecutive valoarea unitarã a activului net scade continuu;
b) valoarea unitarã a activului net scade în mod cumulat cu mai mult de 25% în intervalul prevãzut la lit. a).
(6) Numãrul deţinãtorilor de unitãţi de fond şi valoarea activelor nete prevãzute la alin. (1) şi (2) se calculeazã şi sunt certificate de depozitar.

CAP. 4
Societãţile de investiţii
ART. 54
(1) O societate de investiţii se constituie sub forma unei societãţi pe acţiuni, persoana juridicã romana, cu minimum 50 de acţionari, în conformitate cu dispoziţiile privind constituirea societãţilor pe acţiuni prin subscripţie publica, cuprinse în <>Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Societãţile de investiţii au ca obiect exclusiv de activitate plasarea în valori mobiliare a resurselor financiare obţinute exclusiv prin emiterea şi vânzarea cãtre public a acţiunilor lor în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta şi cu reglementãrile C.N.V.M.
ART. 55
(1) Capitalul social al unei societãţi de investiţii se înregistreazã la oficiul registrului comerţului şi, pe aceasta baza, la C.N.V.M. dupã cum urmeazã:
a) la momentul înregistrãrii societãţii de investiţii la oficiul registrului comerţului, pentru capitalul social subscris şi vãrsat de acţionari în scopul constituirii acesteia;
b) în fiecare an, în termen de maximum 30 de zile de la adunarea generalã de aprobare a bilanţului şi contului de profit şi pierdere, pentru emisiunile de acţiuni din timpul ultimului exerciţiu financiar.
(2) C.N.V.M. va emite reglementãri cu privire la condiţiile ce trebuie îndeplinite şi la procedura de autorizare a unei societãţi de investiţii, precum şi la nivelul minim al capitalului social al acestora.
(3) Condiţiile care au stat la baza autorizaţiei emise de C.N.V.M. trebuie menţinute pe toatã durata de existenta a unei societãţi de investiţii. Orice modificare a acestora va fi supusã autorizãrii C.N.V.M. în termen de 48 de ore.
(4) C.N.V.M. va tine un registru special de evidenta a societãţilor de investiţii. Registrul de evidenta are caracter public.
(5) Societãţile de investiţii sunt obligate sa înscrie în toate actele, documentele şi corespondenta lor numãrul de înregistrare în registrul special prevãzut la alin. (4).
ART. 56
(1) Capitalul societãţilor de investiţii va fi vãrsat integral în numerar la momentul subscrierii şi va fi format dintr-un singur tip de acţiuni nominative şi dematerializate. Fiecare acţiune a unei societãţi de investiţii conferã deţinãtorilor drepturi şi obligaţii egale.
(2) Acţiunile trebuie evidentiate în cont, conform reglementãrilor C.N.V.M. Ele vor fi negociabile şi liber transferabile. Societãţile de investiţii vor solicita în mod obligatoriu înscrierea acţiunilor lor la cota unei pieţe reglementate, în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare.
(3) De la data înscrierii la cota unei pieţe reglementate societatea de investiţii nu se mai supune prevederilor art. 26 lit. b) şi ale art. 34.
(4) C.N.V.M. va emite reglementãri privind condiţiile de înscriere a acţiunilor emise de societãţile de investiţii la cota unei pieţe reglementate.
(5) Majorãrile de capital ale societãţilor de investiţii nu se pot realiza decât prin emisiune de acţiuni în condiţiile prospectului autorizat de C.N.V.M. sau ca efect al unor legi speciale.
(6) Prospectul de emisiune al societãţilor de investiţii trebuie sa cuprindã cel puţin urmãtoarele:
a) numele şi durata societãţii de investiţii;
b) caracteristicile şi operaţiunile societãţii de investiţii;
c) societatea de administrare a investiţiilor, unde este cazul;
d) depozitarul;
e) modalitatea de subscriere şi de rãscumpãrare a acţiunilor;
f) persoanele responsabile cu analizarea oportunitatilor de investiţie, dacã sunt altele decât administratorii societãţii de administrare a investiţiilor, criteriile de echilibrare a portofoliului şi strategia adoptatã;
g) tipurile de active în care se vor putea face plasamente;
h) cheltuielile societãţii de administrare a investiţiilor, unde este cazul, şi nivelul sau metoda de determinare a comisionului datorat acesteia pentru serviciile de administrare;
i) cazurile şi procedurile de dizolvare a societãţii de investiţii.
(7) C.N.V.M. va emite reglementãri cu privire la conţinutul minim şi la forma prospectului de emisiune şi ale contractului de administrare.
ART. 57
(1) O societate de investiţii este administratã de un consiliu de administraţie sau, pe baza unui contract de administrare, de o societate de administrare a investiţiilor.
(2) Contractul de administrare prevãzut la alin. (1) este supus avizãrii C.N.V.M.
ART. 58
(1) Orice deţinere care depãşeşte 10% din capitalul social al unei societãţi de investiţii trebuie facuta publica şi raportatã C.N.V.M. de cãtre societatea de investiţii sau, dupã caz, de cãtre societatea de administrare a investiţiilor şi de cãtre depozitar, în termen de 24 de ore.
(2) Societãţilor de investiţii le este interzis sa încheie un contract de administrare cu o societate de administrare a investiţiilor care are detineri mai mari de 5% din capitalul social al respectivei societãţi de investiţii.
(3) Interdicţia prevãzutã la alin. (2) se aplica şi în cazul în care membrii consiliului de administraţie, ai conducerii executive sau deţinãtorii a mai mult de 5% din acţiunile societãţii de administrare a investiţiilor deţin, direct sau indirect, individual ori împreunã şi în legatura cu terţi, mai mult de 5% din capitalul social al respectivei societãţi de investiţii.
ART. 59
(1) Societãţile de investiţii ale cãror active sunt investite prin intermediul filialelor şi în alte active decât cele prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta nu pot solicita calificarea de cãtre C.N.V.M. ca organisme de plasament colectiv în valori mobiliare şi nu pot obţine autorizaţia C.N.V.M.
(2) Societãţile de investiţii autorizate de C.N.V.M. nu pot infiinta filiale decât dacã acestea îndeplinesc condiţiile prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 60
(1) Adunãrile generale ale actionarilor se vor desfasura conform prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi cu respectarea reglementãrilor C.N.V.M. aplicabile.
(2) Pentru a doua convocare a adunãrilor generale ale actionarilor, atât ordinare, cat şi extraordinare, cvorumul va fi îndeplinit indiferent de numãrul actionarilor prezenţi şi reprezentaţi, iar hotãrârile vor fi adoptate cu votul a trei pãtrimi din cvorumul de participare.
ART. 61
(1) Fiecare acţiune da dreptul la un vot.
(2) Votul poate fi transmis şi prin corespondenta, cu confirmare de primire. În acest caz convocatorul adunãrii generale va cuprinde textul integral al rezoluţiei propuse spre vot. Convocatorul trebuie publicat cu cel puţin 20 de zile înaintea adunãrii generale, cel puţin într-un cotidian cu difuzare nationala şi în Buletinul C.N.V.M., şi va cuprinde obligatoriu valoarea capitalului social şi numãrul de acţiuni aflat în circulaţie. C.N.V.M. va emite reglementãri privind procedura de vot prin corespondenta.
(3) Actionarii care voteazã prin corespondenta sunt consideraţi prezenţi pentru hotãrârile la care îşi exprima votul. Buletinele de vot remise prin corespondenta şi care au fost anulate pentru vicii de procedura stabilite prin reglementãrile C.N.V.M. sunt luate în calcul pentru stabilirea cvorumului necesar adunãrii generale.
(4) Votul poate fi exprimat şi prin reprezentant, în baza unei procuri speciale încheiate cu respectarea reglementãrilor C.N.V.M. aplicabile.

CAP. 5
Politica de investiţii a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare
ART. 62
(1) Investiţiile unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare se efectueazã exclusiv în:
a) valori mobiliare, indiferent de moneda în care sunt denominate, înscrise la cota unei burse de valori;
b) valori mobiliare, indiferent de moneda în care sunt denominate, negociate pe o alta piata reglementatã autorizata de C.N.V.M.;
c) valori mobiliare înscrise la cota unei burse strãine sau tranzacţionate pe o piata reglementatã strãinã care funcţioneazã regulat şi este recunoscuta şi deschisã publicului, cu condiţia ca alegerea bursei sau a pieţei sa fi fost aprobatã de C.N.V.M.;
d) valori mobiliare nou-emise, indiferent de moneda în care sunt denominate, cu îndeplinirea cumulativa a urmãtoarelor condiţii: termenii emisiunii sa cuprindã un angajament ferm, conform cãruia se va cere înscrierea la cota oficialã a unei burse sau a altei pieţe reglementate care funcţioneazã regulat şi este recunoscuta şi deschisã publicului, iar alegerea bursei sau a pieţei sa fi fost aprobatã de C.N.V.M. şi înscrierea la cota sa se realizeze în cel mult 6 luni de la emisiune;
e) obligaţiuni sau alte titluri de credit tranzactionabile, indiferent de moneda în care sunt denominate, emise sau garantate de cãtre stat ori de autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, sub condiţia avizãrii investiţiei de cãtre C.N.V.M.;
f) obligaţiuni sau alte titluri de credit tranzactionabile, indiferent de moneda în care sunt denominate, emise sau garantate de un alt stat ori de o instituţie financiarã internationala, sub condiţia avizãrii investiţiei de cãtre C.N.V.M.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) lit. d) obliga la lichidarea plasamentului în respectivele valori mobiliare în termen de maximum 60 de zile. Operaţiunea trebuie urmãritã, confirmatã şi notificatã cãtre C.N.V.M. de cãtre depozitar.
(3) C.N.V.M. va stabili prin regulament condiţiile de lichiditate ce trebuie îndeplinite de valorile mobiliare cotate pe pieţele reglementate ce pot face obiectul investiţiilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare.
ART. 63
(1) Cu titlu de excepţie, un organism de plasament colectiv în valori mobiliare poate investi, în limitele şi condiţiile de mai jos:
a) 10% din activele sale în valori mobiliare, altele decât cele menţionate la art. 62;
b) 10% din activele sale în titluri de credit, altele decât valorile mobiliare; titlurile de credit respective trebuie sa fie transferabile, lichide, şi a cãror valoare poate fi stabilitã corespunzãtor reglementãrilor C.N.V.M.;
c) 20% din activele sale în instrumente financiare, altele decât valorile mobiliare, precum şi în active ale pieţei monetare, altele decât cele precizate la lit. d);
d) 20% din activele sale în depozite la bãnci, cu condiţia ca plasamentele la aceeaşi banca sa nu depãşeascã 10% din activele sale.
(2) Totalul investiţiilor menţionate la alin. (1) lit. a) şi b) nu poate depãşi 10% din activele unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare.
(3) Totalul investiţiilor menţionate la alin. (1) lit. a), b) şi c) nu poate depãşi 30% din activele unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare.
ART. 64
(1) C.N.V.M. poate autoriza un organism de plasament colectiv în valori mobiliare sa foloseascã tehnici şi instrumente aferente valorilor mobiliare în condiţiile şi termenele stabilite, cu condiţia ca tehnicile şi instrumentele respective sa fie folosite pentru o administrare eficienta şi prudentiala a portofoliului sau.
(2) C.N.V.M. poate autoriza un organism de plasament colectiv în valori mobiliare sa foloseascã tehnici şi instrumente menite sa asigure protecţia impotriva riscului valutar şi a riscului de portofoliu în contextul administrãrii activelor şi pasivelor lui.
ART. 65
(1) Un organism de plasament colectiv în valori mobiliare nu poate sa investeasca mai mult de 5% din activele sale în valori mobiliare ale aceluiaşi emitent.
(2) C.N.V.M. poate aproba ridicarea limitei stabilite la alin. (1) la maximum 10%. Detinerile cumulate de valori mobiliare ale unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare în capitalul social al societãţilor pentru care a obţinut aprobarea de a investi mai mult de 5% din active nu pot depãşi 40% din valoarea totalã a activelor sale.
(3) C.N.V.M. poate aproba ridicarea limitei stabilite la alin. (1) la maximum 35% pentru valorile mobiliare emise sau garantate de stat, autoritãţile administraţiei publice centrale sau locale, de un alt stat ori de o instituţie financiarã internationala.
(4) C.N.V.M. va stabili prin reglementãri emise în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenta condiţiile în care se aproba ridicarea limitei prevãzute la alin. (1).
ART. 66
(1) C.N.V.M. poate autoriza un organism de plasament colectiv în valori mobiliare sa investeasca, cu respectarea principiului dispersiei riscului, pana la 100% din activele acestuia în valori mobiliare emise sau garantate de statul roman, de un alt stat ori de autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, romane ori strãine.
(2) C.N.V.M. poate acorda o astfel de derogare doar dacã dispersia riscului se încadreazã în reglementãrile prudentiale emise de C.N.V.M.
(3) Un astfel de organism de plasament colectiv în valori mobiliare trebuie sa detina valori mobiliare de la cel puţin 6 emisiuni diferite, dar valorile mobiliare de la oricare dintre emisiuni nu pot reprezenta mai mult de 30% din totalul activelor sale.
ART. 67
Un organism de plasament colectiv în valori mobiliare nu poate sa achizitioneze, direct sau indirect, individual ori împreunã şi în legatura cu terţi, titluri de participare la alte organisme de plasament colectiv.
ART. 68
Organismele de plasament colectiv în valori mobiliare administrate de aceeaşi societate de administrare a investiţiilor nu pot avea detineri care în mod cumulat ar reprezenta mai mult de 10% din acţiunile unui emitent, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 65 alin. (2).
ART. 69
(1) Organismul de plasament colectiv în valori mobiliare nu va fi ţinut la respectarea limitelor de deţinere stabilite în cazul exercitãrii drepturilor de preferinta aferente valorilor mobiliare deţinute.
(2) Dacã limitele de deţinere prevãzute sunt depasite din motive independente de controlul unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare sau ca rezultat al exercitãrii drepturilor de preferinta, organismul de plasament colectiv în valori mobiliare, respectiv societatea de administrare a investiţiilor, trebuie sa adopte în termen de maximum 60 de zile de la confirmarea depozitarului mãsurile necesare încadrãrii în limitele legale de deţinere.

CAP. 6
Reguli privind transparenta şi publicitatea
SECŢIUNEA 1
Reguli generale
ART. 70
Prin publicitatea unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare se înţelege difuzarea oricãrei informaţii, indiferent de forma în care se realizeazã aceasta, în scopul informãrii corecte şi transparente a investitorilor. C.N.V.M. va elabora reglementãri privind conţinutul şi modalitãţile de realizare a publicitãţii.
ART. 71
Difuzarea oricãrui material publicitar în legatura cu un organism de plasament colectiv în valori mobiliare este permisã numai de cãtre persoane autorizate şi cu condiţia ca respectivul organism de plasament colectiv în valori mobiliare sa fi fost autorizat de cãtre C.N.V.M.
ART. 72
Orice material publicitar elaborat şi distribuit pentru un organism de plasament colectiv în valori mobiliare autorizat de C.N.V.M. va conţine numai informaţiile stabilite prin reglementãri emise de C.N.V.M.
ART. 73
În materialele publicitare sunt interzise:
a) estimari sau pronosticuri privitoare la realizarile viitoare ale organismului de plasament colectiv în valori mobiliare;
b) comparatii cu performanţe ale oricãror alte organisme de plasament colectiv în valori mobiliare;
c) utilizarea declaraţiilor investitorilor anteriori, actuali sau potenţiali.
ART. 74
Organismele de plasament colectiv în valori mobiliare, societãţile de administrare a investiţiilor şi depozitarul, precum şi persoanele care au atribuţii de administrare, execuţie sau control în cadrul acestora au obligaţia de a respecta regulile de transparenta stabilite de prezenta ordonanta de urgenta şi de regulamentele C.N.V.M.
SECŢIUNEA a 2-a
Publicarea prospectului şi a rapoartelor periodice
ART. 75
(1) Societãţile de investiţii care se autoadministreaza şi societãţile de administrare a investiţiilor, pentru fiecare organism de plasament colectiv în valori mobiliare administrat, trebuie sa publice şi sa raporteze în legatura cu aceasta la C.N.V.M. urmãtoarele:
a) prospectele de emisiune;
b) raportul anual;
c) raportul pentru primul semestru;
d) rapoartele pentru primul şi al treilea trimestru;
e) rapoartele periodice privind valoarea activului net şi valoarea unitarã a activului net.
(2) Rapoartele prevãzute la alin. (1) trebuie publicate şi transmise la C.N.V.M. în termenele, forma şi condiţiile stabilite în prezenta ordonanta de urgenta şi în reglementãrile C.N.V.M. emise în aplicarea acesteia.
ART. 76
Informaţiile financiar-contabile şi cele cu privire la operaţiunile prevãzute în raportul anual trebuie sa fie auditate de cãtre una sau mai multe persoane abilitate prin lege sa desfãşoare astfel de activitãţi. Raportul auditorului financiar, incluzând calificarile şi comentariile aferente, va fi reprodus în întregime în raportul anual.
ART. 77
(1) Aprobarea de cãtre C.N.V.M. a prospectului de emisiune al unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare nu implica în nici un fel aprobarea sau evaluarea de cãtre C.N.V.M. a calitãţii plasamentului în valori mobiliare ce urmeazã sa fie oferite, ci evidenţiazã respectarea de cãtre ofertant a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, inclusiv a celor privitoare la obligaţiile de transparenta.
(2) Orice prospect de emisiune va cuprinde în mod obligatoriu o referire expresã cu privire la prevederile alin. (1).
(3) O data aprobat prospectul este publicat în conformitate cu reglementãrile C.N.V.M. şi distribuit, la cerere, persoanelor fizice şi juridice cãrora li se adreseazã oferta. Orice subscriitor al titlurilor de participare respective trebuie sa semneze o declaraţie care confirma ca a primit, a citit şi şi-a insusit prevederile prospectului.
ART. 78
Publicitatea care cuprinde o invitaţie la cumpãrarea titlurilor de participare ale unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare trebuie sa menţioneze modalitatea în care prospectul poate fi consultat şi/sau procurat.

TITLUL V
Supravegherea şi controlul C.N.V.M.
ART. 79
(1) Supravegherea de cãtre C.N.V.M. a activitãţilor reglementate de prezenta ordonanta de urgenta are drept principal obiectiv asigurarea transparenţei, a unei conduceri adecvate şi a unei administrãri prudentiale a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare în scopul protecţiei investitorilor şi al asigurãrii stabilitatii, competitivitatii şi a unei bune funcţionari a sistemului financiar din România, în acord cu prevederile legislaţiei comunitare aplicabile în domeniu.
(2) C.N.V.M. îşi va exercita puterea de supraveghere prin verificarea modalitatii în care regulile stabilite de prezenta ordonanta de urgenta şi reglementãrile C.N.V.M. emise în aplicarea acesteia sunt respectate de persoanele şi organismele autorizate şi este indreptatita sa adopte mãsurile necesare în cazul încãlcãrii acestora.
ART. 80
(1) În exercitarea atribuţiilor şi prerogativelor cu care a fost investitã C.N.V.M. va putea:
a) sa convoace şi sa audieze administratori, auditori, directori executivi şi orice alte persoane care au legatura cu activitatea organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare;
b) sa ceara convocarea şedinţelor consiliilor de administraţie sau a adunãrilor generale ale actionarilor şi sa propunã puncte pe ordinea de zi a acestora;
c) sa solicite instanţelor de judecata sa dispunã convocarea şedinţelor consiliilor de administraţie ori a adunãrii generale a actionarilor în cazul în care persoanele obligate prin lege nu s-au conformat prevederilor lit. b).
(2) Pentru apãrarea interesului public sau al investitorilor C.N.V.M. poate decide suspendarea ori limitarea temporarã a emisiunii şi/sau rãscumpãrãrii titlurilor de participare ale unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare.
(3) Actul de suspendare va specifica termenul suspendãrii. Suspendarea se poate prelungi şi dupã expirarea termenului iniţial stabilit, în situaţia în care motivul de suspendare se menţine.
(4) În cazul în care durata totalã a suspendãrii depãşeşte un an, C.N.V.M. va retrage autorizaţia organismului de plasament colectiv în valori mobiliare.
ART. 81
(1) C.N.V.M. este abilitata sa solicite persoanelor autorizate în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta furnizarea de date şi informaţii şi transmiterea de documente şi înregistrãri în modalitãţile şi termenele stabilite de C.N.V.M.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi auditorilor autorizaţi ai societãţilor de administrare a investiţiilor. Auditorii au obligaţia sa informeze C.N.V.M. în termen de maximum 24 de ore în legatura cu orice acte sau fapte descoperite în exercitarea atribuţiilor ce le revin, care ar fi de natura sa constituie neregularitãţi în administrare sau încãlcãri ale prevederilor legale ce guverneazã activitatea societãţii de administrare a investiţiilor, inclusiv angajamente sau prestaţii de natura sa prejudicieze ori sa creascã riscul asupra organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare administrate.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica şi auditorilor depozitarilor, dar numai în legatura cu activitatea acestora în calitate de depozitar.
ART. 82
(1) Sunt subiecte ale supravegherii consolidate de grup financiar persoanele care fac parte cel puţin din urmãtoarele categorii:
a) sunt direct sau indirect controlate de o societate de administrare a investiţiilor ori de o societate de servicii de investiţii financiare;
b) controleazã direct sau indirect o societate de administrare a investiţiilor ori o societate de servicii de investiţii financiare;
c) sunt direct sau indirect controlate de aceeaşi persoana care controleazã direct ori indirect o societate de administrare a investiţiilor sau o societate de servicii de investiţii financiare;
d) sunt societãţi comerciale la care una dintre persoanele precizate la lit. a)-c) deţine minimum 20% din capitalul social.
(2) C.N.V.M. va stabili prin reglementãri condiţiile de identificare a persoanelor implicate şi de definire şi determinare a grupurilor financiare relevante în scopul verificãrii condiţiilor prevãzute la alin. (1) şi pentru a stabili subiectii supravegherii consolidate de grup financiar.
(3) Supravegherea consolidata de grup financiar se realizeazã de cãtre C.N.V.M. împreunã cu B.N.R., C.S.A. ori cu orice alta instituţie sau autoritate publica, romana ori strãinã, care are atribuţii legale de supraveghere a instituţiilor financiare, dupã caz.
(4) Administratorii societãţilor comerciale care aparţin unui grup financiar sunt obligaţi sa furnizeze toate datele şi informaţiile necesare pentru stabilirea apartenentei la respectivul grup financiar şi vor coopera pentru aplicarea dispoziţiilor privind supravegherea consolidata a grupului.
(5) Administratorii, directorii şi orice persoana implicata, direct sau indirect, în operaţiuni sunt obligaţi sa notifice C.N.V.M., în termen de 48 de ore, apariţia oricãrei situaţii de incompatibilitate.
ART. 83
În cazul în care C.N.V.M. este sesizatã sau se autosesizeaza şi constata ca influenta unui acţionar prejudiciazã administrarea prudentiala a unei societãţi de administrare a investiţiilor sau a unei societãţi de investiţii ori supravegherea eficace a activitãţii acestora, aceasta poate adopta mãsura suspendãrii exercitãrii dreptului de vot pentru o parte din acţiunile acestuia, dar nu pentru mai mult de 50% din totalul deţinerii.
ART. 84
C.N.V.M. poate solicita societãţii de administrare a investiţiilor şi societãţii de investiţii, specificand şi termenul pentru rãspuns:
a) numele şi datele de identificare ale actionarilor, precum şi alte informaţii utile în legatura cu aceştia;
b) în cazul în care acţionar este o persoana juridicã, numele şi datele de identificare ale actionarilor acesteia, precum şi alte informaţii utile în legatura cu aceştia, incluzând persoanele care controleazã aceasta entitate;
c) în cazul în care acţionar este un fond deschis de investiţii, numele şi datele de identificare ale societãţii de administrare a investiţiilor care îl administreazã.
ART. 85
(1) C.N.V.M. va emite norme care sa stabileascã modalitatea de înlocuire a societãţii de administrare a investiţiilor sau a depozitarului.
(2) În cazul în care în legatura cu un depozitar reglementat de prezenta ordonanta de urgenta se declanseaza procedurile de supraveghere sau administrare specialã a B.N.R. ori procedura de faliment, C.N.V.M. poate solicita administratorului desemnat de B.N.R., respectiv lichidatorului, urmãtoarele:
a) transferul şi restrictionarea la registrul independent unde acestea sunt înregistrate şi, dupã caz, la registrele emitentilor ale valorilor mobiliare pe care organismul de plasament colectiv în valori mobiliare administrat le deţine;
b) transferarea temporarã a disponibilitãţilor în numerar de la respectivul depozitar în contul special al C.N.V.M. deschis la trezoreria statului în acest scop.
(3) Regulile privind transferul activelor prevãzute la art. 63 alin. (1) vor fi stabilite prin reglementãri ale C.N.V.M.
(4) În cazul în care o societate de administrare a investiţiilor intra în situaţia de imposibilitate de a-şi îndeplini obligaţiile fata de un organism de plasament colectiv în valori mobiliare administrat, C.N.V.M. va desemna, cu caracter temporar, un administrator care are ca atribuţii principale urmãtoarele:
a) administrarea temporarã a organismului de plasament colectiv în valori mobiliare;
b) transferul administrãrii cãtre o alta societate de administrare a investiţiilor şi publicarea acestei situaţii.
(5) C.N.V.M. va putea declansa oricând o procedura de supraveghere a administrãrii unei societãţi de administrare a investiţiilor, înainte de aplicarea prevederilor alin. (3).
(6) C.N.V.M. va putea stabili prin reglementãri proprii alte mãsuri pe care o societate de administrare a investiţiilor, un depozitar şi un organism de plasament colectiv în valori mobiliare trebuie sa le îndeplineascã, respectiv alte restrictii la care acestea vor trebui sa se supunã, în cazul apariţiei unei situaţii de criza.

TITLUL VI
Auditorii financiari
ART. 86
(1) Situaţiile financiar-contabile şi cele privind operaţiunile oricãrei entitãţi supuse autorizãrii, supravegherii şi controlului C.N.V.M., conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, vor fi elaborate în conformitate cu cerinţele specifice stabilite prin reglementãrile C.N.V.M. şi vor fi verificate şi certificate de auditori financiari autorizaţi de C.N.V.M.
(2) C.N.V.M. va tine un registru special cu persoanele autorizate sa realizeze activitatea de audit pentru persoanele juridice care intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta. Registrul de evidenta are caracter public.
(3) C.N.V.M. va emite reglementãri cu privire la condiţiile de autorizare şi de înregistrare a acestora în registrul prevãzut la alin. (2).
(4) C.N.V.M. va supraveghea activitatea auditorilor înscrişi în registrul prevãzut la alin. (2), în scopul verificãrii independentei şi competentei lor în domeniul reglementat de prezenta ordonanta de urgenta. În activitatea de supraveghere C.N.V.M. poate:
a) sa solicite auditorului, periodic sau ocazional, comunicarea de date, informaţii, înregistrãri şi documente, specificand modalitatea de transmitere şi termenul limita;
b) sa solicite auditorului informaţii detaliate şi clarificãri;
c) sa solicite aplicarea unor principii şi metode de auditare specifice.
(5) Auditorii sunt obligaţi sa informeze C.N.V.M., în termen de doua zile lucrãtoare, cu privire la modificarea oricãreia dintre condiţiile care au stat la baza înregistrãrii prevãzute la alin. (2).
(6) C.N.V.M. poate radia auditorul din registrul special, dacã:
a) neregulile descoperite sunt deosebit de grave ori sunt comise în mod repetat;
b) una sau mai multe dintre condiţiile de înregistrare în registrul special nu mai sunt satisfacute şi auditorul nu se încadreazã în ele în perioada specificatã prin reglementãrile C.N.V.M.;
c) dacã pentru o perioada de 3 ani consecutivi auditorul nu încheie nici un contract de audit cu respectarea condiţiilor legale.
(7) Radierea din registrul special va fi publicatã în Buletinul C.N.V.M. şi va fi comunicatã în termen de 15 zile calendaristice societãţilor care au contract de audit cu auditorul respectiv. Societãţile sunt ţinute sa convoace o adunare generalã extraordinarã care sa hotãrascã încheierea unui nou contract de audit, cu respectarea dispoziţiilor alin. (8).
(8) Cu ocazia adunãrii generale a actionarilorr pentru aprobarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierdere aceştia vor decide şi în legatura cu identitatea auditorului pentru noul an financiar, cuantumul remuneraţiei acestuia şi vor aproba contractul de audit cu un auditor înregistrat în registrul special. Contractul de audit cu un acelaşi auditor se poate încheia pentru o durata de maximum 3 ani consecutivi şi nu poate fi reînnoit decât o singura data.
(9) În scopul asigurãrii independentei auditorului se interzice încheierea contractului de audit cu un auditor care se afla în una dintre situaţiile de incompatibilitate stabilite prin regulament de C.N.V.M.
ART. 87
(1) C.N.V.M. împreunã cu Camera Auditorilor din România vor elabora norme privind auditarea entitatilor menţionate la art. 86.
(2) Auditorii înregistraţi în registrul special al C.N.V.M. vor verifica cel puţin urmãtoarele:
a) dacã pe durata anului financiar contabilitatea societãţii de administrare a investiţiilor şi/sau a societãţii de investiţii a fost ţinuta corect şi operaţiunile au fost evidentiate corect în contabilitate;
b) dacã bilanţul corespunde cu înregistrãrile contabile şi dacã acestea corespund prevederilor actelor constitutive şi reglementãrilor legale.
(3) Auditorii vor întocmi şi vor prezenta în adunarea generalã a actionarilor societãţii de investiţii pentru aprobarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierdere un raport anual de audit ce va conţine atât analiza conform prevederilor alin. (2), cat şi opinia în legatura cu modul în care bilanţul corespunde prevederilor actelor constitutive şi reglementãrilor specifice ce guverneazã întocmirea acestuia. În cazul în care opinia auditorului este ca bilanţul nu corespunde cerinţelor de mai sus, acesta are obligaţia de a informa C.N.V.M. în termen de 24 de ore în legatura cu încãlcãrile descoperite.
(4) Raportul prevãzut la alin. (3) şi contractul de audit prevãzut la art. 86 alin. (8) trebuie remise C.N.V.M. în termen de 15 zile calendaristice de la data ţinerii adunãrii generale.
(5) Auditorii rãspund solidar cu administratorii societãţii pentru prejudiciile produse acesteia sau unor terţi ca rezultat al neexecutãrii obligaţiilor lor profesionale ori prin acte sau fapte ilicite.

TITLUL VII
Raspunderi şi sancţiuni
ART. 88
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a reglementãrilor adoptate în aplicarea acesteia se sancţioneazã administrativ, contraventional sau penal, dupã caz.
ART. 89
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) desfãşurarea neautorizata sau cu încãlcarea termenilor prevãzuţi în autorizare a oricãror activitãţi sau operaţiuni pentru care prezenta ordonanta de urgenta prevede obligativitatea autorizãrii de cãtre C.N.V.M.;
b) nerespectarea prevederilor legale privind incompatibilitãţile;
c) nerespectarea prevederilor privind limitele de detineri prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta;
d) nerespectarea prevederilor cap. 5 din titlul IV;
e) nerespectarea normelor de publicitate şi a obligaţiilor de transparenta prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta;
f) nerespectarea regulilor prudentiale prevãzute la art. 62-69;
g) ţinerea evidentelor de cãtre organismele de plasament colectiv în valori mobiliare, respectiv de societãţile de administrare a investiţiilor, în alte condiţii decât cele prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta sau de normele adoptate în aplicarea acesteia;
h) nerespectarea obligaţiilor de certificare a situaţiilor financiare sau certificarea lor de persoane neautorizate;
i) nerespectarea de cãtre depozitar a obligaţiilor ce îi revin potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta;
j) nerespectarea obligaţiilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta privind notificarea cãtre C.N.V.M. în termenele şi condiţiile specificate;
k) nerespectarea de cãtre auditorii financiari a prevederilor art. 86 alin. (1), (5) şi (9);
l) nerespectarea oricãror alte prevederi ale prezentei ordonanţe de urgenta şi ale regulamentelor C.N.V.M. emise în aplicarea acesteia privind condiţiile exercitãrii unei activitãţi sau desfãşurãrii unei operaţiuni.
(2) Autorizaţia emisã de C.N.V.M. va fi anulatã dacã a fost obţinutã prin furnizarea de informaţii false, inexacte, incomplete sau care au indus în eroare.
ART. 90
(1) Sãvârşirea vreuneia dintre contravenţiile stabilite la art. 89 se sancţioneazã cu:
a) amenda contravenţionalã;
b) urmãtoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
1. suspendarea autorizaţiei;
2. retragerea autorizaţiei.
(2) Sancţiunile contravenţionale prevãzute la alin. (1) pot fi aplicate cumulativ, dupã caz.
(3) Sancţiunile contravenţionale prevãzute la alin. (1) pot fi aplicate cumulativ cu cele administrative.
(4) În cazul aplicãrii sancţiunii retragerii autorizaţiei persoana juridicã titulara, administratorii, directorii executivi şi alte persoane cu funcţii de decizie în cadrul acesteia, precum şi persoanele fizice titulare de autorizaţie sunt lovite de interdicţia de a desfasura direct sau indirect, individual ori împreunã şi în legatura cu terţi, activitãţile la care se referã autorizaţia, pe o durata de 3 ani începând sa curgã la data aplicãrii sancţiunii.
(5) Prevederile alin. (4) se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul anulãrii autorizaţiei.
(6) La cererea expresã a persoanei în cauza C.N.V.M. poate reduce perioada de interdicţie prevãzutã la alin. (4) cu luarea în considerare a circumstanţelor personale şi reale, dar nu cu mai mult de 2 ani.
(7) În cazul sancţiunilor contravenţionale cu amenda nu se aplica prevederile art. 28 şi 29 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
ART. 91
(1) Sãvârşirea contravenţiilor prevãzute la art. 89 se constata de cãtre persoanele împuternicite în acest scop de C.N.V.M.
(2) C.N.V.M. poate delega persoanelor prevãzute la alin. (1) numai puterea de a aplica sancţiunea amenzii, în condiţiile şi limitele stabilite prin reglementãrile sale.
(3) La primirea actelor de constatare C.N.V.M. poate dispune extinderea investigatiilor, luarea de mãsuri conservatorii şi audierea persoanelor vizate, respectiv sancţionarea faptelor controlate.
(4) Decizia de sancţionare îşi produce efectele începând cu data notificãrii sale persoanei sancţionate.
(5) Notificarea se face prin scrisoare recomandatã, cu confirmare de primire, sau prin publicare în Buletinul C.N.V.M.
ART. 92
(1) La individualizarea sancţiunii se va tine seama de circumstanţele personale şi reale ale sãvârşirii faptei şi de conduita fãptuitorului.
(2) În cazul sãvârşirii repetate, în decurs de 3 ani, a uneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 89 sau în cazul sãvârşirii contravenţiei de cãtre o persoana condamnata pentru sãvârşirea, în decurs de 3 ani precedand constatarea acesteia, a unei alte contravenţii dintre cele prevãzute la art. 89, cumulativ cu sancţiunea stabilitã, alta decât amenda, se aplica şi maximul amenzii prevãzute pentru ultima contravenţie sãvârşitã.
(3) În cazul constatãrii sãvârşirii a doua sau mai multe contravenţii ce urmeazã sa fie sancţionate, sancţiunile prevãzute pentru fiecare dintre ele se aplica cumulativ.
(4) Pentru contravenţiile sãvârşite în condiţiile alin. (2) şi (3) aplicarea dispoziţiilor alin. (1) se face numai cu privire la stabilirea duratei interzicerii exercitãrii activitãţilor la care se referã autorizaţia.
ART. 93
(1) Limitele amenzilor se stabilesc în funcţie de gravitatea faptei sãvârşite, dupã cum urmeazã:
a) între 0,5% şi 5% din capitalul vãrsat pentru persoanele juridice;
b) între 3.000.000 lei şi 3.000.000.000 lei pentru persoanele fizice.
(2) Limitele minime şi maxime ale amenzilor se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 94
C.N.V.M. poate sanctiona cu avertisment scris sau publicat faptele sãvârşite din culpa care nu au cauzat daune patrimoniale semnificative ori prejudicii de alta natura persoanelor fizice sau juridice aflate sub incidenta prezentei ordonanţe de urgenta ori protecţiei investitorilor, dacã asemenea fapte nu sunt sãvârşite în condiţiile art. 92 alin. (2) sau (3).
ART. 95
(1) În cazul sanctionarii persoanelor juridice C.N.V.M. poate aplica sancţiuni pentru contravenţia respectiva şi persoanelor fizice cãrora, în calitate de administratori, reprezentanţi legali ori exercitând de jure sau de facto funcţii de conducere ori exercitând cu titlu profesional activitãţi reglementate de prezenta ordonanta de urgenta, le este imputabilã respectiva contravenţie pentru ca, deşi trebuia şi puteau sa previnã sãvârşirea ei, nu au fãcut-o.
(2) Persoanele fizice prevãzute la alin. (1) sunt ţinute şi la repararea prejudiciilor patrimoniale cauzate prin fapta constituind contravenţie. Dacã fapta este imputabilã mai multor persoane, acestea sunt ţinute solidar la repararea prejudiciului cauzat.
ART. 96
Termenul de prescripţie pentru faptele incriminate la art. 89 este de 3 ani.
ART. 97
Sãvârşirea cu intenţie a faptelor prevãzute la art. 21 alin. (2), art. 37 alin. (2), art. 62 alin. (1) şi (2), art. 65, 68 şi la art. 89 alin. (1) lit. a), care au produs prejudicii de natura patrimonialã şi/sau nepatrimoniala, directe sau indirecte, investitorilor ori unor terţe persoane, şi care au fost de natura sa producã perturbatii majore în funcţionarea pieţei de capital, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani sau cu amenda în limitele prevãzute de legea penalã şi cu pedeapsa accesorie a interdicţiei de a desfasura activitãţi supuse autorizãrii C.N.V.M. pentru o perioada cuprinsã între 3 şi 5 ani.
ART. 98
Termenul de prescripţie pentru faptele prevãzute la art. 97 este de 5 ani.

TITLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 99
C.N.V.M. va adopta şi va urmãri aplicarea reglementãrilor emise pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 100
(1) Entitatile care desfãşoarã activitãţi în baza unor autorizaţii emise anterior de cãtre C.N.V.M. vor beneficia de o perioada de graţie de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta pentru a se încadra în condiţiile prevãzute de aceasta. La expirarea acestui termen autorizaţiile emise anterior îşi pierd valabilitatea.
(2) Pana la adoptarea de cãtre C.N.V.M. a reglementãrilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta se aplica normele reglementare în vigoare.
ART. 101
(1) Pana la data integrãrii României în U.E. societãţile de administrare a investiţiilor şi depozitarii autorizaţi de autoritãţi ale ţãrilor membre ale U.E. vor fi asimilaţi cu cei autorizaţi de C.N.V.M., pe baza de reciprocitate.
(2) Dupã integrarea României în U.E. îşi vor inceta aplicabilitatea prevederile art. 63 alin. (1) lit. c) şi alin. (3).
(3) Pana la data integrãrii României în U.E. capitalul social al societãţilor de administrare a investiţiilor şi al societãţilor de investiţii, precum şi valoarea minima a activului net al fondurilor deschise de investiţii vor atinge nivelurile prevãzute în directivele U.E. aplicabile.
ART. 102
Organismele de plasament colectiv, altele decât cele supuse dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta, precum şi societãţile de investiţii financiare înfiinţate conform prevederilor <>Legii nr. 133/1996 pentru transformarea Fondurilor Proprietãţii Private în societãţi de investiţii financiare vor fi reglementate prin acte normative speciale care vor fi adoptate în termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 103
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii şi functionarii fondurilor deschise de investiţii şi a societãţilor de investiţii ca instituţii de intermediere financiarã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 30 august 1993, aprobatã prin <>Legea nr. 83/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
(2) Organismelor de plasament colectiv, altele decât cele supuse dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta, precum şi societãţilor de investiţii financiare, înfiinţate conform prevederilor <>Legii nr. 133/1996 pentru transformarea Fondurilor Proprietãţii Private în societãţi de investiţii financiare, li se aplica în continuare prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii şi functionarii fondurilor deschise de investiţii şi a societãţilor de investiţii ca instituţii de intermediere financiarã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 30 august 1993, aprobatã prin <>Legea nr. 83/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, pana la data intrãrii în vigoare a legii speciale prevãzute la art. 102.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
----------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Preşedintele Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Victoria Anghelache
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016