Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 25 din 18 martie 2009  pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 25 din 18 martie 2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 179 din 23 martie 2009

Având în vedere cã transpunerea în legislaţia naţionalã a Directivei 2007/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CEE şi a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE şi 2006/48/CE în ceea ce priveşte normele de procedurã şi criteriile de evaluare aplicabile evaluãrii prudenţiale a achiziţiilor şi a majorãrilor de participaţii în sectorul financiar trebuie realizatã pânã la data de 21 martie 2009, termen stabilit la art. 7 din directivã, astfel încât pânã la acea datã sã poatã fi derulatã şi procedura de informare a Comisiei Europene în legãturã cu adoptarea actelor normative interne necesare pentru asigurarea transpunerii acestei directive,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 5, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Se interzice oricãrei persoane juridice care nu este instituţie de credit autorizatã, precum şi oricãrei persoane fizice sau entitãţi fãrã personalitate juridicã sã se angajeze într-o activitate de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public, într-o activitate de emitere de monedã electronicã ori într-o activitate de atragere şi/sau gestionare de sume de bani provenite din contribuţiile membrilor unor grupuri de persoane constituite în vederea acumulãrii de fonduri colective şi acordãrii de credite/împrumuturi din fondurile astfel acumulate pentru achiziţionarea de bunuri şi/sau servicii de cãtre membrii acestora."
2. La articolul 5 alineatul (2), litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) în cazurile expres prevãzute de legislaţia româneascã sau de legislaţia comunitarã, cu condiţia ca aceste activitãţi sã fie reglementate şi supravegheate corespunzãtor, în scopul protejãrii deponenţilor şi investitorilor."
3. La articolul 6, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Fãrã a se aduce atingere prevederilor alin. (1), entitãţile, persoane juridice române, din grupul din care face parte o instituţie de credit pot utiliza în denumirea acestora iniţialele, sigla, emblema, denumirea ori alte elemente de identificare utilizate la nivel de grup."
4. La articolul 7 alineatul (1), dupã punctul 1 se introduc douã noi puncte, punctele 1^1 şi 1^2, cu urmãtorul cuprins:
"1^1. achizitor potenţial - orice persoanã fizicã sau juridicã ori grupul de astfel de persoane care acţioneazã concertat în legãturã cu o achiziţie propusã;
1^2. achiziţie propusã - decizia luatã de un achizitor potenţial de a achiziţiona, direct sau indirect, o participaţie calificatã într-o instituţie de credit, persoanã juridicã românã, ori de a-şi majora participaţia calificatã astfel încât proporţia drepturilor sale de vot sau a deţinerii la capitalul social sã atingã ori sã depãşeascã nivelul de 20%, o treime sau 50% ori astfel încât instituţia de credit sã devinã o filialã a sa;".
5. Articolul 9 se abrogã.
6. La articolul 12, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) La constituirea unei instituţii de credit, persoanã juridicã românã, capitalul iniţial este reprezentat de capitalul social, cu excepţia cazurilor în care instituţia de credit care se constituie este rezultatã dintr-un proces de reorganizare prin fuziune sau divizare ori dintr-un proces de transformare conform secţiunii a 2-a a cap. VII - Transformarea unei alte entitãţi în instituţie de credit."
7. La articolul 15, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) La evaluarea persoanelor prevãzute la alin. (1) se au în vedere prevederile art. 25 alin. (2), art. 26 alin. (1) şi (4) şi cele ale art. 26^2."
8. Articolul 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - În aplicarea prevederilor art. 15 alin. (1), modalitatea de determinare a drepturilor de vot se stabileşte de Banca Naţionalã a României prin reglementãri, cu respectarea prevederilor referitoare la obligaţiile de transparenţã a informaţiilor privind emitenţii ale cãror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã."
9. La articolul 21, partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - În afarã de operaţiunile prevãzute la art. 20 alin. (1) lit. b), instituţiile de credit se pot angaja în operaţiuni cu bunuri mobile şi imobile dacã:".
10. Articolul 25 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Orice achizitor potenţial trebuie sã notifice în prealabil, în scris, Bãncii Naţionale a României în legãturã cu orice achiziţie propusã, cu indicarea valorii participaţiei vizate şi furnizarea informaţiilor relevante la care se face referire în art. 26 alin. (4).
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), condiţiile în care se considerã cã mai multe persoane acţioneazã concertat în calitate de achizitor potenţial se stabilesc prin reglementãri emise de Banca Naţionalã a României.
(3) Banca Naţionalã a României confirmã în scris achizitorului potenţial, de îndatã, dar nu mai târziu de douã zile lucrãtoare, primirea notificãrii şi, dacã este cazul, primirea ulterioarã a oricãror informaţii suplimentare solicitate în condiţiile alin. (5) şi comunicã achizitorului potenţial, în fiecare caz, data la care expirã termenul de evaluare.
(4) Banca Naţionalã a României realizeazã evaluarea prevãzutã la art. 26 alin. (1) în termen de cel mult 60 de zile lucrãtoare de la data confirmãrii scrise a primirii notificãrii şi a tuturor documentelor care trebuie transmise acesteia pe baza listei informaţiilor la care se face referire la art. 26 alin. (4). Dacã notificarea nu este însoţitã de toate documentele cerute potrivit reglementãrilor aplicabile, termenul de evaluare începe sã curgã de la data confirmãrii de cãtre Banca Naţionalã a României a primirii tuturor documentelor respective.
(5) Dacã este necesar, Banca Naţionalã a României poate solicita în scris, dar nu mai târziu de expirarea a 50 de zile lucrãtoare din termenul de evaluare prevãzut la alin. (4), orice informaţii suplimentare necesare pentru finalizarea evaluãrii, cu indicarea informaţiilor cerute.
(6) Achizitorul potenţial trebuie sã transmitã informaţiile suplimentare solicitate în termen de 20 de zile lucrãtoare de la data comunicãrii solicitãrii, în cazul neîndeplinirii acestei obligaţii fiind incidente prevederile art. 26 alin. (2). Pe perioada respectivã, termenul de evaluare prevãzut la alin. (4) se suspendã. Orice altã solicitare din partea Bãncii Naţionale a României de completare sau de clarificare a informaţiilor primite nu mai are ca efect suspendarea termenului de evaluare.
(7) Banca Naţionalã a României poate hotãrî prelungirea perioadei de suspendare a termenului, prevãzutã la alin. (6), pânã la 30 de zile lucrãtoare, dacã achizitorul potenţial este:
a) situat sau reglementat într-un stat terţ;
b) o persoanã fizicã sau juridicã ori o altã entitate situatã într-un stat membru şi care nu este supusã supravegherii prudenţiale aplicabile instituţiilor de credit, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, societãţilor de asigurãri de viaţã, de asigurãri generale, pieţei de capital sau intermediarilor în asigurãri.
(8) Dacã la finalizarea evaluãrii Banca Naţionalã a României hotãrãşte sã se opunã achiziţiei propuse, comunicã în scris achizitorului potenţial hotãrârea sa, în termen de douã zile lucrãtoare de la data adoptãrii acesteia şi fãrã a depãşi termenul prevãzut pentru realizarea evaluãrii, indicând şi motivele care au stat la baza hotãrârii. La cererea achizitorului potenţial, poate fi fãcutã publicã o motivaţie corespunzãtoare a hotãrârii.
(9) Dacã pânã la expirarea termenului de evaluare Banca Naţionalã a României nu se opune în scris achiziţiei propuse, aceasta se considerã aprobatã.
(10) În cazul aprobãrii achiziţiei propuse, Banca Naţionalã a României poate stabili un termen maxim pentru finalizarea acesteia şi poate prelungi acest termen dacã este necesar."
11. Articolul 26 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) La examinarea notificãrii prevãzute la art. 25 alin. (1) şi a informaţiilor suplimentare prevãzute la art. 25 alin. (5), în vederea asigurãrii unui management prudent şi sãnãtos al instituţiei de credit vizate de achiziţia propusã şi luând în considerare posibila influenţã a achizitorului potenţial asupra instituţiei de credit, Banca Naţionalã a României evalueazã în ce mãsurã calitatea achizitorului potenţial este adecvatã, precum şi soliditatea financiarã a acestuia în raport cu achiziţia propusã, pe baza urmãtoarelor criterii îndeplinite cumulativ:
a) reputaţia achizitorului potenţial, respectiv integritatea şi competenţa profesionalã a acestuia;
b) reputaţia şi experienţa oricãrei persoane care va exercita responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere a instituţiei de credit, ca rezultat al achiziţiei propuse;
c) soliditatea financiarã a achizitorului potenţial, în special în raport cu tipul de activitate desfãşuratã în prezent şi cu cea preconizatã a fi desfãşuratã de instituţia de credit vizatã de achiziţia propusã;
d) capacitatea instituţiei de credit de a respecta cerinţele prudenţiale prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã şi de reglementãrile emise în aplicarea acesteia şi, dupã caz, prevãzute de alte acte normative aplicabile, în special de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 98/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 152/2007 , şi de <>Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv reglementãrile emise în aplicarea acestora, precum şi de a se conforma permanent acestor cerinţe şi, în special, cerinţei ca grupul din care va face parte sã aibã o structurã care sã permitã exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de informaţii între autoritãţile competente şi împãrţirea responsabilitãţilor între aceste autoritãţi;
e) existenţa unor motive rezonabile de a suspecta cã, în ceea ce priveşte achiziţia propusã, este sau a fost sãvârşitã o infracţiune ori o tentativã a infracţiunii de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism, în sensul prevederilor <>art. 2 lit. a), respectiv lit. a^1) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau cã achiziţia propusã ar putea creşte un astfel de risc.
(2) Banca Naţionalã a României se poate opune achiziţiei propuse numai dacã existã motive rezonabile în acest sens, pe baza criteriilor prevãzute la alin. (1), sau dacã informaţiile furnizate de achizitorul potenţial sunt incomplete.
(3) Banca Naţionalã a României nu poate impune nicio condiţie prealabilã privind nivelul participaţiei care trebuie sã fie achiziţionatã şi nici nu poate evalua achiziţia propusã pe criteriul necesitãţilor economice ale pieţei.
(4) Banca Naţionalã a României face publicã o listã cuprinzând informaţiile necesare pentru realizarea evaluãrii, care trebuie sã îi fie furnizate la momentul notificãrii prevãzute la art. 25 alin. (1). Informaţiile solicitate trebuie sã fie proporţionale şi adaptate la natura achizitorului potenţial şi a achiziţiei propuse şi sã prezinte relevanţã din perspectiva unei evaluãri prudenţiale.
(5) Criteriile prevãzute la alin. (1), lista de informaţii prevãzutã la alin. (4) pentru realizarea evaluãrii şi documentaţia aferentã se detaliazã de Banca Naţionalã a României prin reglementãri.
(6) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 25 alin. (3)-(7), în cazul în care Banca Naţionalã a României este notificatã în legãturã cu douã sau mai multe intenţii de achiziţie a unor participaţii calificate sau de majorare a unor astfel de participaţii în aceeaşi instituţie de credit, aceasta asigurã tratament nediscriminatoriu tuturor achizitorilor potenţiali."
12. Dupã articolul 26 se introduc douã noi articole, articolele 26^1 şi 26^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 26^1. - (1) În realizarea evaluãrii prevãzute la art. 26 alin. (1), Banca Naţionalã a României colaboreazã prin consultare reciprocã în toate privinţele cu alte autoritãţi de supraveghere naţionale sau din alte state membre implicate, în cazurile în care achizitorul potenţial este:
a) o instituţie de credit, o societate de asigurãri de viaţã, o societate de asigurãri generale, o societate de reasigurare, o firmã de investiţii sau o societate de administrare a investiţiilor, autorizatã într-un alt stat membru ori în alt sector al sistemului financiar;
b) societatea-mamã a unei entitãţi din categoria celor prevãzute la lit. a) care sunt autorizate într-un alt stat membru sau în alt sector al sistemului financiar;
c) o persoanã fizicã sau juridicã ce controleazã o entitate din categoria celor prevãzute la lit. a) care sunt autorizate într-un alt stat membru sau în alt sector al sistemului financiar.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), Banca Naţionalã a României asigurã, fãrã întârziere, schimbul de informaţii care sunt esenţiale şi relevante pentru realizarea evaluãrii cu autoritãţile de supraveghere implicate. În calitate de autoritate competentã a instituţiei de credit vizate de achiziţia propusã, Banca Naţionalã a României ia în considerare toate informaţiile esenţiale furnizate de autoritãţile de supraveghere în cauzã şi poate solicita acestora toate informaţiile pe care le considerã relevante pentru realizarea evaluãrii. Hotãrârea Bãncii Naţionale a României cu privire la achiziţia propusã trebuie sã indice orice opinie sau rezervã exprimatã de autoritatea competentã a achizitorului potenţial.
Art. 26^2. - (1) În cazurile în care achizitorul potenţial este o entitate reglementatã dintr-un stat terţ, Banca Naţionalã a României poate colabora cu autoritatea de supraveghere implicatã dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) cadrul de supraveghere din statul terţ poate fi considerat echivalent de cãtre Banca Naţionalã a României;
b) nu existã legi, reglementãri sau mãsuri de naturã administrativã din statul terţ care sã împiedice schimbul de informaţii;
c) autoritatea de supraveghere din statul terţ şi-a exprimat disponibilitatea privind încheierea unui acord de colaborare cu Banca Naţionalã a României pentru asigurarea schimbului de informaţii.
(2) Entitate reglementatã reprezintã o entitate reglementatã în sensul <>art. 2 alin. (1) pct. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 98/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 152/2007 , precum şi orice entitate similarã dintr-un stat terţ."
13. Articolul 27 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Orice persoanã fizicã sau juridicã ce a decis sã cedeze, direct ori indirect, o participaţie calificatã într-o instituţie de credit, persoanã juridicã românã, sau sã îşi reducã participaţia calificatã astfel încât proporţia drepturilor sale de vot ori a deţinerii la capitalul social sã se situeze sub nivelurile de 20%, o treime ori de 50% sau astfel încât instituţia de credit în cauzã sã înceteze sã mai fie o filialã a persoanei în cauzã trebuie sã notifice în prealabil, în scris, Banca Naţionalã a României în legãturã cu aceastã decizie, conform reglementãrilor emise în acest sens."
14. Articolul 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - În aplicarea prevederilor art. 25 şi 27, pentru calculul drepturilor de vot se au în vedere reglementãrile emise de Banca Naţionalã a României în temeiul art. 16."
15. Articolul 30 se abrogã.
16. La articolul 31, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Banca Naţionalã a României nu poate stabili prin reglementãri cerinţe mai stricte decât cele prevãzute în prezenta subsecţiune pentru efectuarea notificãrii şi pentru evaluarea achiziţiilor directe sau indirecte de participaţii calificate la o instituţie de credit, persoanã juridicã românã."
17. Articolul 33 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Banca Naţionalã a României hotãrãşte cu privire la o cerere de autorizare a unei instituţii de credit, în sensul acordãrii aprobãrii de constituire a instituţiei de credit sau al respingerii cererii, în termen de 4 luni de la data primirii cererii de autorizare însoţite de documentaţia stabilitã potrivit prevederilor art. 10 alin. (2).
(2) În termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea cererii, Banca Naţionalã a României comunicã titularului, dacã este cazul, documentele care nu au fost prezentate conform alin. (1), în vederea depunerii de îndatã a acestora.
(3) Banca Naţionalã a României poate solicita în scris, pe parcursul termenului prevãzut la alin. (1), dar nu mai târziu de trecerea a 3 luni de la primirea cererii de autorizare, orice informaţii sau documente suplimentare, dacã cele prezentate nu sunt suficiente ori relevante pentru realizarea evaluãrii sau dacã documentaţia prezintã alte deficienţe.
(4) Titularul cererii are la dispoziţie un termen de o lunã de la data comunicãrii solicitãrii formulate potrivit alin. (3), pentru prezentarea informaţiilor şi/sau a documentelor cerute, respectiv pentru remedierea deficienţelor constatate, perioadã pe parcursul cãreia termenul de 4 luni prevãzut la alin. (1) se suspendã. Titularul poate furniza din proprie iniţiativã orice alte informaţii şi/sau documente considerate relevante, însã acestea trebuie sã fie prezentate cel târziu cu 30 de zile anterior datei expirãrii termenului în care Banca Naţionalã a României trebuie sã se pronunţe asupra cererii de autorizare.
(5) Dacã Banca Naţionalã a României hotãrãşte acordarea aprobãrii de constituire, pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare, instituţia de credit trebuie ca în cel mult douã luni de la data comunicãrii hotãrârii Bãncii Naţionale a României sã îi prezinte acesteia documentele care atestã constituirea legalã a instituţiei de credit, conform dispoziţiilor aplicabile şi proiectului prezentat.
(6) Banca Naţionalã a României hotãrãşte cu privire la acordarea autorizaţiei de funcţionare a instituţiei de credit în termen de cel mult 3 luni de la data primirii documentelor prevãzute la alin. (5).
(7) Banca Naţionalã a României poate solicita în scris orice informaţii şi documente suplimentare necesare evaluãrii şi/sau, dupã caz, remedierea altor deficienţe constatate, în termen de o lunã de la data primirii documentaţiei prevãzute la alin. (5), iar titularul are la dispoziţie un termen de o lunã de la data comunicãrii solicitãrii pentru prezentarea acestora. Titularul poate furniza din proprie iniţiativã orice alte informaţii şi documente considerate relevante, dar acestea trebuie sã fie prezentate cel târziu cu 30 de zile anterior datei expirãrii termenului prevãzut la alin. (6).
(8) Informaţiile şi documentele prezentate cu depãşirea termenelor prevãzute pentru depunerea acestora nu sunt luate în considerare la evaluarea cererii de autorizare şi se restituie titularului cererii.
(9) În oricare dintre etapele procesului de autorizare prevãzute la alin. (1) şi (6), Banca Naţionalã a României comunicã în scris titularului cererii hotãrârea sa, indicând şi motivele care au stat la baza acesteia în cazul respingerii cererii de autorizare."
18. La articolul 38 alineatul (1), literele a) şi f) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) documentaţia prezentatã este incompletã ori nu este întocmitã în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi/sau informaţiile furnizate nu prezintã relevanţã ori sunt insuficiente pentru evaluarea respectãrii condiţiilor prevãzute pentru acordarea autorizaţiei;
........................................................................................
f) calitatea acţionarilor/membrilor instituţiei de credit nu corespunde cerinţelor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã şi în reglementãrile emise în aplicarea acesteia."
19. La articolul 107, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Directorii instituţiei de credit sau, dupã caz, membrii directoratului trebuie sã exercite exclusiv funcţia pentru care au fost numiţi, cu excepţia directorilor instituţiei de credit care a optat pentru sistemul unitar de administrare, care pot fi şi administratori, şi a situaţiei în care persoana în cauzã îndeplineşte alte funcţii în cadrul entitãţilor aflate în acelaşi perimetru de consolidare prudenţialã cu instituţia de credit."
20. La articolul 107, alineatul (4) se abrogã.
21. La articolul 108, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 108. - (1) Membrii consiliului de administraţie şi directorii sau, dupã caz, membrii consiliului de supraveghere şi ai directoratului unei instituţii de credit, precum şi persoanele desemnate sã asigure conducerea structurilor care privesc activitãţile de administrare şi control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare, precum şi orice alte activitãţi care pot expune instituţia de credit unor riscuri semnificative trebuie sã dispunã de o bunã reputaţie şi experienţã adecvatã naturii, extinderii şi complexitãţii activitãţii instituţiei de credit şi responsabilitãţilor încredinţate şi trebuie sã îşi desfãşoare activitatea în conformitate cu regulile unei practici bancare prudente şi sãnãtoase.
........................................................................................
(3) Fiecare dintre persoanele prevãzute la alin. (1) trebuie sã fie aprobatã de Banca Naţionalã a României înainte de începerea exercitãrii responsabilitãţilor, potrivit reglementãrilor emise în acest sens."
22. La articolul 108, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Persoanele desemnate în calitate de administratori, directori, membri ai consiliului de supraveghere sau ai directoratului, dupã caz, trebuie sã exercite efectiv responsabilitãţile de administrare şi/sau de conducere ce le revin."
23. Articolul 118 se abrogã.
24. La articolul 146, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care entitatea din statul terţ prevãzutã la alin. (1) este entitate reglementatã, Banca Naţionalã a României poate colabora cu autoritatea de supraveghere implicatã, în condiţiile prevãzute la art. 26^2."
25. La articolul 147, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care o instituţie de credit, persoanã juridicã românã, sau, dupã caz, societatea-mamã a acesteia ori persoana fizicã sau juridicã ce controleazã instituţia de credit decide sã achiziţioneze ori sã majoreze o participaţie calificatã, direct sau indirect, într-o altã instituţie de credit, o societate de asigurãri de viaţã, o societate de asigurãri generale, o societate de reasigurare, o firmã de investiţii sau o societate de administrare a investiţiilor, autorizatã într-un alt stat membru sau, dupã caz, în alt sector al sistemului financiar, Banca Naţionalã a României asigurã colaborarea prin consultare reciprocã în toate privinţele cu celelalte autoritãţi de supraveghere naţionale sau din alte state membre implicate, la sesizarea acestora. În acest sens, Banca Naţionalã a României furnizeazã la cerere orice informaţie relevantã şi din oficiu orice informaţie esenţialã şi comunicã celorlalte autoritãţi de supraveghere implicate opinia sa şi orice rezervã cu privire la decizia de achiziţie."
26. La articolul 163, litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) modalitãţile şi formele de publicare, altele decât situaţiile financiare;".
27. La articolul 168, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 168. - (1) Banca Naţionalã a României poate face recomandãri instituţiei de credit, persoanã juridicã românã, în vederea adoptãrii de mãsuri corespunzãtoare de cãtre aceasta pentru îmbunãtãţirea cadrului de administrare, a strategiilor, proceselor şi mecanismelor implementate, pentru asigurarea unei organizãri adecvate a activitãţii desfãşurate ori pentru restabilirea sau susţinerea situaţiei sale financiare, inclusiv în cazul constatãrii deteriorãrii indicatorilor financiari şi de prudenţã ai acesteia. Instituţia de credit trebuie sã comunice Bãncii Naţionale a României mãsurile întreprinse, în termenele stabilite de aceasta."
28. La articolul 182, alineatul (6) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Deciziile luate în conformitate cu prevederile alin. (3), precum şi cele luate de autoritãţile competente cu supravegherea pe bazã consolidatã, în situaţia în care nu s-a ajuns la o decizie comunã, sunt definitive şi opozabile Bãncii Naţionale a României, care trebuie sã le aplice în mod corespunzãtor."
29. Dupã articolul 222 se introduc douã noi articole, articolele 222^1 şi 222^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 222^1. - (1) Fãrã a se aduce atingere dispoziţiilor art. 214 şi 216, Banca Naţionalã a României poate furniza anumite informaţii departamentelor din administraţia centralã responsabile cu legislaţia în domeniul supravegherii instituţiilor de credit, instituţiilor financiare, serviciilor de investiţii financiare şi societãţilor de asigurãri, precum şi inspectorilor care acţioneazã în numele acestor departamente.
(2) Furnizarea informaţiilor prevãzutã la alin. (1) poate fi fãcutã numai pentru scopuri de control prudenţial.
Art. 222^2. - În situaţia prevãzutã la art. 222^1, informaţiile primite de Banca Naţionalã a României potrivit art. 215 şi 218 şi cele obţinute ca urmare a verificãrilor la faţa locului, efectuate în condiţiile art. 174 alin. (1), nu pot fi divulgate de cãtre aceasta fãrã acordul expres al autoritãţii competente de la care s-au primit informaţiile, respectiv al autoritãţii competente din statul membru în care a fost efectuatã verificarea la faţa locului."
30. La articolul 226 alineatul (2), litera f) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"f) sã dispunã instituţiei de credit înlocuirea persoanelor desemnate sã asigure conducerea sucursalelor instituţiei de credit;".
31. La articolul 228, partea introductivã se modificã dupã cum urmeazã:
"Art. 228. - Banca Naţionalã a României poate aplica sancţiuni, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, în cazurile în care constatã cã o instituţie de credit, persoanã juridicã românã, şi/sau oricare dintre persoanele prevãzute la art. 108 alin. (1) sau persoanele desemnate sã asigure conducerea sucursalelor instituţiei de credit se fac vinovate de urmãtoarele fapte:".
32. La articolul 228, dupã litera e) se introduce o nouã literã, litera f), cu urmãtorul cuprins:
"f) periclitarea credibilitãţii şi/sau viabilitãţii instituţiei de credit prin administrarea necorespunzãtoare a fondurilor."
33. La articolul 229 alineatul (1), literele c) şi d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"c) amendã aplicabilã persoanelor prevãzute la art. 108 alin. (1) şi persoanelor desemnate sã asigure conducerea sucursalelor instituţiei de credit, între 1-6 salarii medii nete pe instituţia de credit, conform situaţiei salariale existente în luna precedentã datei la care s-a constatat fapta;
d) retragerea aprobãrii acordate persoanelor prevãzute la art. 108 alin. (1);".
34. La articolul 229, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) lit. c) şi d) se aplicã persoanelor cãrora le poate fi imputatã fapta, întrucât aceasta nu s-ar fi produs dacã persoanele respective şi-ar fi exercitat în mod corespunzãtor responsabilitãţile care decurg din îndatoririle funcţiei lor stabilite conform legislaţiei aplicabile societãţilor comerciale, reglementãrilor emise în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã şi cadrului intern de administrare ori, dupã caz, persoanelor în privinţa cãrora Banca Naţionalã a României constatã cã acestea nu îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu regulile unei practici bancare prudente şi sãnãtoase şi/sau cã nu mai corespund cerinţelor de reputaţie şi competenţã adecvatã naturii, extinderii şi complexitãţii activitãţii instituţiei de credit şi responsabilitãţilor încredinţate."
35. La articolul 275, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 275. - (1) Actele adoptate de Banca Naţionalã a României conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã, cu privire la o instituţie de credit, inclusiv cele cu privire la persoanele prevãzute la art. 108 alin. (1) ori la persoanele desemnate sã asigure conducerea sucursalelor instituţiei de credit şi actele cu privire la acţionarii acesteia, pot fi contestate, în termen de 15 zile de la comunicare, la Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, care se pronunţã prin hotãrâre motivatã în termen de 30 de zile de la data sesizãrii."
36. La articolul 292, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Garantarea creanţelor decurgând din creditele acordate potrivit alin. (1) lit. a)-c) se realizeazã în condiţiile prevãzute prin reglementãrile Bãncii Naţionale a României."
37. Articolul 367 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 367. - (1) Persoanele desemnate sã asigure conducerea structurilor care privesc activitãţile de administrare şi control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare, precum şi orice alte activitãţi care pot expune cooperativele de credit unor riscuri semnificative, în mãsura în care aceste activitãţi nu sunt conduse la nivel centralizat, trebuie sã fie aprobate de casa centralã înainte de începerea exercitãrii responsabilitãţilor, în condiţiile prevãzute prin reglementãrilecadru emise de aceasta.
(2) Casa centralã poate retrage aprobarea acordatã, cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor art. 229 alin. (4)."
38. Articolul 413 se abrogã.
ART. II
(1) Banca Naţionalã a României asigurã emiterea reglementãrilor necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile ulterioare, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta ordonanţã de urgenţã.
(2) Cererile de autorizare şi notificãrile de achiziţii propuse, nesoluţionate la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, urmeazã regimul prevãzut de reglementãrile în vigoare la data depunerii acestora la Banca Naţionalã a României.
ART. III
(1) Banca Naţionalã a României evalueazã calitatea persoanelor care asigurã conducerea structurilor care privesc activitãţile de administrare şi control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie, creditare, precum şi orice alte activitãţi care pot expune instituţia de credit unor riscuri semnificative, în cadrul instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe şi întreprinde mãsurile necesare, astfel încât, în termen de maximum 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, sã se asigure îndeplinirea cerinţelor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile ulterioare, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta ordonanţã de urgenţã, şi a celor cuprinse în reglementãrile emise în aplicarea acesteia.
(2) Pentru motive justificate, Banca Naţionalã a României poate prelungi termenul prevãzut la alin. (1) o singurã datã, dar nu mai mult de 3 luni.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) care nu au obţinut aprobarea Bãncii Naţionale a României nu mai pot exercita responsabilitãţile încredinţate, instituţiile de credit fiind obligate sã procedeze la înlocuirea acestor persoane în termenele prevãzute la alin. (1) sau, dupã caz, la alin. (2).
(4) Pentru cooperativele de credit, evaluarea persoanelor prevãzute la <>art. 367 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile ulterioare, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta ordonanţã de urgenţã, intrã în competenţa casei centrale la care acestea sunt afiliate, cu aplicarea în mod corespunzãtor a dispoziţiilor alin. (1)-(3).
ART. IV
Persoanele care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã au calitatea de membri ai consiliului de administraţie sau, dupã caz, ai consiliului de supraveghere al cooperativelor de credit se considerã cã deţin aprobarea Bãncii Naţionale a României, conform prevederilor legale.

Prezenta ordonanţã de urgenţã transpune dispoziţiile art. 5 paragrafele 2-4 şi ale art. 8 paragraful 2 din Directiva 2007/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CEE şi a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE şi 2006/48/CE în ceea ce priveşte normele de procedurã şi criteriile de evaluare aplicabile evaluãrii prudenţiale a achiziţiilor şi a majorãrilor de participaţii în sectorul financiar, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 247 din 21 septembrie 2007.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş

Bucureşti, 18 martie 2009.
Nr. 25.
----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016