Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 243 din 28 noiembrie 2000  privind protectia atmosferei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 243 din 28 noiembrie 2000 privind protectia atmosferei

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 633 din 6 decembrie 2000
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop stabilirea cadrului juridic privind prevenirea, limitarea deteriorarii şi ameliorarea calitãţii atmosferei, în scopul evitãrii efectelor negative asupra sãnãtãţii omului şi asupra mediului ca întreg, asigurându-se astfel alinierea la normele juridice internaţionale şi la reglementãrile comunitare.
(2) Reglementarea activitãţilor care afecteazã sau care pot afecta calitatea atmosferei, direct sau indirect, desfãşurate de persoane fizice şi juridice, şi strategia nationala în domeniu urmãresc asigurarea dreptului fiecãrei persoane la un mediu de calitate.
ART. 2
Regimul juridic al protecţiei atmosferei are la baza principiile generale consacrate de legislaţia în vigoare şi acceptate la nivel internaţional.
ART. 3
(1) Principalele obiective ale strategiei naţionale privind protecţia atmosferei sunt urmãtoarele:
a) menţinerea calitãţii aerului înconjurãtor în zonele în care se încadreazã în limitele prevãzute de normele în vigoare pentru indicatorii de calitate;
b) îmbunãtãţirea calitãţii aerului înconjurãtor în zonele în care nu se încadreazã în limitele prevãzute de normele în vigoare pentru indicatorii de calitate;
c) adoptarea mãsurilor necesare în scopul limitãrii pana la eliminare a efectelor negative asupra mediului, în context transfrontier;
d) îndeplinirea obligaţiilor asumate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte şi participarea la cooperarea internationala în domeniu.
(2) Strategia se actualizeazã periodic de cãtre autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului.
ART. 4
Adoptarea strategiilor de dezvoltare a sectoarelor de activitate care pot afecta calitatea atmosferei se face cu avizul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
ART. 5
Autoritãţile publice centrale şi locale au obligaţia sa asigure schimbul de informaţii, inclusiv al celor necesare în activitatea de elaborare şi punere în aplicare a strategiilor sectoriale legate de protecţia atmosferei şi al celor referitoare la cele mai bune tehnici disponibile care nu implica costuri excesive.
ART. 6
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta termenii de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) aglomerare - zona cu o populaţie care depãşeşte 250.000 de locuitori sau zona în care populaţia este egala sau mai mica de 250.000 de locuitori, dar densitatea populaţiei/kmp justifica necesitatea evaluãrii şi gestionãrii calitãţii aerului înconjurãtor;
b) aer înconjurãtor - aerul troposferic, exclusiv cel din locurile de munca;
c) atmosfera - masa de aer care inconjoara suprafata terestra, incluzând şi stratul de ozon;
d) evaluare - orice metoda utilizata pentru mãsurarea, calcularea, prognozarea sau estimarea nivelului unui poluant în aerul înconjurãtor;
e) emisii fugitive - emisii nedirijate, eliberate în mediu prin ferestre, usi, sisteme de ventilare sau prin deschideri similare;
f) instalatie - unitate tehnica stationara în care se desfãşoarã unul sau mai multe procese tehnologice şi orice alte activitãţi direct asociate cu acestea şi care prin emisiile lor pot avea impact asupra calitãţii mediului;
g) marja de toleranta - procent din valoarea limita cu care aceasta poate fi depãşitã, în condiţiile precizate de legislaţia în vigoare;
h) nivel - concentratia unui poluant în aerul înconjurãtor sau depunerea acestuia pe suprafeţe într-o perioada data;
i) poluant - orice substanta introdusã direct sau indirect de om în aerul înconjurãtor, care poate avea efecte dãunãtoare asupra sãnãtãţii umane sau asupra mediului ca întreg;
j) prag de alerta - nivelul peste care exista un risc pentru sãnãtatea oamenilor în urma unei expuneri de scurta durata şi fata de care trebuie sa se ia mãsuri imediate, conform legislaţiei în vigoare;
k) valoare limita - nivel fixat pe baza cunoştinţelor ştiinţifice, în scopul evitãrii, prevenirii sau reducerii efectelor dãunãtoare asupra sãnãtãţii omului sau mediului ca întreg, care se atinge într-o perioada data şi care nu trebuie depãşit dupã ce a fost atins;
l) valoare tinta - nivel fixat în scopul evitãrii unor efecte dãunãtoare pe termen lung asupra sãnãtãţii umane sau asupra mediului ca întreg, care trebuie atins acolo unde este posibil într-o perioada data;
m) valori limita de emisie - concentratia sau masa substanţelor poluante în emisiile provenite de la surse pe parcursul unei perioade precizate şi a carei depasire nu este permisã;
n) zona - parte a teritoriului, delimitata pe criterii rezultate în urma evaluãrii calitãţii aerului, aprobatã de Guvern.

CAP. 2
Atribuţii şi responsabilitãţi

SECŢIUNEA 1
Atribuţii şi responsabilitãţi ale autoritãţilor competente în domeniul protecţiei atmosferei

ART. 7
Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã şi promoveazã strategia nationala şi planul naţional de acţiune în domeniul protecţiei atmosferei, ca parte integrantã a strategiei şi politicilor naţionale de protecţie a mediului;
b) coordoneazã şi controleazã modul de punere în aplicare şi de respectare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a actelor normative ce decurg din aceasta;
c) elaboreazã, avizeazã, promoveazã şi, dupã caz, aproba actele normative, precum şi mãsurile necesare pentru aplicarea unitarã pe teritoriul României a prevederilor din convenţiile internaţionale privind protecţia atmosferei, la care România este parte;
d) coordoneazã elaborarea inventarelor naţionale de emisii poluante în aer;
e) coordoneazã elaborarea şi reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind calitatea aerului;
f) coordoneazã elaborarea şi reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind emisiile de poluanti în aer;
g) coordoneazã la nivel naţional participarea la programele Uniunii Europene de asigurare a calitãţii datelor;
h) aproba metodele şi metodologiile de evaluare a calitãţii aerului şi a emisiilor poluante în aer, coordoneazã şi controleazã aplicarea acestora;
i) aproba metodele de determinare a concentratiilor poluantilor în aerul înconjurãtor, elaborate de instituţiile specializate, şi asigura condiţiile necesare în vederea menţinerii acuratetei mãsurãtorilor efectuate;
j) evalueaza calitatea aerului înconjurãtor prin intermediul instituţiilor specializate;
k) participa la derularea activitãţilor din cadrul Sistemului naţional de monitorizare integrata a calitãţii aerului şi coordoneazã programele de asigurare a calitãţii datelor privind calitatea aerului înconjurãtor provenite din Sistemul naţional de monitorizare integrata a calitãţii aerului;
l) asigura accesul publicului la informaţiile privind calitatea atmosferei, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
m) raporteazã datele în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale privind protecţia atmosferei, la care România este parte.
ART. 8
Autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) controleazã modul de aplicare şi de respectare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a actelor normative în vigoare din acest domeniu la nivel teritorial;
b) elaboreazã planuri de acţiune pentru calitatea aerului, programe de ameliorare a calitãţii aerului la nivel teritorial şi asigura corelarea acestora cu planul local de acţiune pentru protecţia mediului, în cooperare cu serviciile descentralizate ale celorlalte autoritãţi de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autoritãţile administraţiei publice locale şi în parteneriat cu alte instituţii publice locale şi cu titularii de activitate;
c) elaboreazã inventarul emisiilor poluante la nivel teritorial;
d) urmãreşte şi analizeazã aplicarea planurilor de acţiune pentru calitatea aerului la nivel teritorial şi elaboreazã rapoarte anuale;
e) colaboreazã cu organismele guvernamentale abilitate, care avizeazã acţiunile de import-export al produselor, bunurilor şi al altor materiale cu regim special de comercializare, care pot afecta calitatea atmosferei, în conformitate cu legislaţia nationala şi cu convenţiile internaţionale la care România este parte;
f) aplica sancţiunile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta;
g) participa la derularea activitãţilor din cadrul Sistemului naţional de monitorizare integrata a calitãţii aerului;
h) informeazã operativ autoritatea centrala de protecţie a mediului, alte autoritãţi centrale şi locale, potrivit atribuţiilor şi competentelor acestora, în cazul producerii unor evenimente deosebite cu impact asupra calitãţii aerului şi care aduc prejudicii sãnãtãţii umane;
i) pun la dispoziţie autoritãţilor teritoriale pentru sãnãtate, agricultura şi alimentaţie, lucrãri publice şi amenajarea teritoriului şi administraţiei publice locale informaţiile necesare în activitatea de elaborare şi punere în aplicare a strategiilor sectoriale legate de calitatea aerului atmosferic;
j) informeazã populaţia şi autoritãţile locale în cazul depãşirii pragurilor de alerta;
k) asigura informarea curenta a populaţiei şi a autoritãţilor locale cu privire la calitatea aerului;
l) urmãreşte aplicarea la nivel teritorial a programelor şi mãsurilor pentru respectarea convenţiilor şi a acordurilor internaţionale la care România este parte.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţii şi responsabilitãţi ale altor autoritãţi publice centrale şi teritoriale

ART. 9
(1) Autoritatea publica centrala pentru sãnãtate are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã strategiile din domeniul prevenirii imbolnavirilor determinate de poluarea atmosferei;
b) elaboreazã metodologiile de evaluare a riscului asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei în cazul expunerii la poluantii atmosferici;
c) elaboreazã şi reactualizeazã normele şi reglementãrile privind calitatea aerului;
d) colaboreazã la elaborarea metodelor de determinare a concentratiilor poluantilor din aerul înconjurãtor;
e) participa la derularea activitãţilor din cadrul Sistemului naţional de monitorizare integrata a calitãţii aerului;
f) prelucreaza şi interpreteazã datele de poluare atmosferica provenite din Sistemul naţional de monitorizare integrata a calitãţii aerului în relatie cu starea de sãnãtate; elaboreazã rapoarte periodice;
g) comunica autoritãţilor centrale sau locale şi populaţiei riscurile pentru sãnãtatea colectivitãţilor umane produse de poluarea atmosferei;
h) raporteazã organismelor internaţionale specializate datele referitoare la starea de sãnãtate a populaţiei în funcţie de calitatea atmosferei.
(2) Autoritãţile teritoriale pentru sãnãtate au obligaţia sa punã la dispoziţie autoritãţilor teritoriale în domeniul protecţiei atmosferei informaţiile necesare în activitatea de gestionare a calitãţii aerului.
ART. 10
Autoritatea publica centrala pentru transport are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã şi pune în aplicare strategiile de dezvoltare a transporturilor, în condiţiile reducerii şi limitãrii poluarii atmosferei;
b) elaboreazã reglementãri specifice în domeniul transportului şi stabileşte condiţiile tehnice pe care sa le îndeplineascã mijloacele de transport poluante;
c) elaboreazã norme privind transportul mãrfurilor periculoase care pot afecta calitatea atmosferei;
d) certifica prin omologare sau prin inspecţie tehnica, dupã caz, încadrarea mijloacelor de transport poluante în normele tehnice privind protecţia atmosferei;
e) asigura controlul respectãrii reglementãrilor specifice privind omologarea, inspecţia tehnica şi exploatarea mijloacelor de transport poluante;
f) colaboreazã la elaborarea şi la reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind emisiile de poluanti în aer.
ART. 11
Autoritatea publica centrala pentru industrie şi autoritatea publica centrala pentru comerţ au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã strategiile sectoriale pentru activitãţile şi instalaţiile industriale, luând în considerare impactul asupra calitãţii atmosferei;
b) elaboreazã prin instituţii specializate norme privind calitatea combustibililor şi norme privind manipularea acestora;
c) colaboreazã la elaborarea şi la reactualizarea normelor şi a reglementãrilor privind emisiile de poluanti în aer;
d) coordoneazã programele de reducere a emisiilor de poluanti în aer;
e) promoveazã şi coordoneazã aplicarea reglementãrilor specifice privind emisiile de poluanti în aer pentru activitãţi industriale cu impact major asupra calitãţii aerului;
f) asigura punerea în aplicare a strategiilor sectoriale prin Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului secţiunea privind protecţia atmosferei;
g) colaboreazã cu organismul naţional pentru standardizare în vederea standardizarii şi omologãrii de tip pentru produse şi instalaţii.
ART. 12
(1) Autoritatea publica centrala pentru agricultura şi alimentaţie are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã şi pune în aplicare strategia de dezvoltare a agriculturii, luând în considerare impactul asupra atmosferei;
b) asigura prin unitãţile sale din teritoriu respectarea prevederilor legale în ceea ce priveşte desfãşurarea activitãţilor cu impact asupra calitãţii atmosferei, cum sunt tratamentele fitosanitare, fertilizarea solurilor, activitãţi din sectorul zootehnic;
c) colaboreazã la elaborarea şi la reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind emisiile de poluanti în aer;
d) exercita controlul, prin teste de laborator, al produselor agroalimentare şi al altor produse cu regim special de comercializare din import, care pot afecta calitatea atmosferei şi sãnãtatea publica;
e) promoveazã adoptarea de soluţii alternative pentru tehnologiile din industria alimentara în vederea reducerii impactului asupra calitãţii atmosferei;
f) colaboreazã cu alte organisme competente în domeniul protecţiei atmosferei.
(2) Autoritãţile teritoriale din subordine au obligaţia sa punã la dispoziţie autoritãţilor teritoriale de protecţie a mediului informaţiile necesare în activitatea de gestionare a calitãţii aerului.
ART. 13
(1) Autoritatea publica centrala pentru lucrãri publice şi amenajarea teritoriului are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) colaboreazã la elaborarea normelor care permit clasificarea zonelor în funcţie de gradul de poluare a aerului;
b) colaboreazã la elaborarea unei liste preliminare cuprinzând aglomerari şi zone;
c) asigura cuprinderea în planurile de amenajare a teritoriului şi de urbanism a strategiei naţionale privind protecţia atmosferei şi a planurilor de acţiune pentru calitatea aerului.
(2) Autoritãţile publice teritoriale din subordine au obligaţia sa punã la dispoziţie autoritãţilor publice teritoriale de protecţie a mediului informaţiile şi documentele necesare în activitatea de gestionare a calitãţii aerului.
ART. 14
(1) Autoritatea publica centrala pentru coordonarea administraţiei publice locale are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã reglementãri privind cadrul de aplicare în mod unitar, de cãtre prefecţi şi primari, a dispoziţiilor legale privind protecţia atmosferei;
b) urmãreşte şi asigura transpunerea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta de cãtre autoritãţile publice locale;
c) coordoneazã elaborarea şi aplicarea strategiilor şi programelor sectoriale privind protecţia atmosferei de cãtre autoritãţile publice locale;
d) stabileşte mãsuri corespunzãtoare cu privire la soluţionarea de cãtre serviciile publice descentralizate a problemelor de interes local referitoare la protecţia atmosferei.
(2) Autoritãţile teritoriale din subordine au obligaţia sa punã la dispoziţie autoritãţilor teritoriale de protecţie a mediului informaţiile şi documentele necesare în activitatea de gestionare a calitãţii aerului.
ART. 15
Primãriile şi consiliile locale au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã instrucţiuni pentru titularii de activitate, instituţii şi populaţie privind protecţia atmosferei şi le aduce la cunostinta acestora prin mijloace adecvate;
b) adopta şi aduce la îndeplinire mãsurile administrative la nivel local, stabilite prin planurile de acţiune pentru calitatea aerului;
c) integreaza politicile de protecţie a atmosferei în strategia de dezvoltare localã.

CAP. 3
Calitatea aerului înconjurãtor

SECŢIUNEA 1
Evaluarea calitãţii aerului înconjurãtor

ART. 16
(1) Evaluarea calitãţii aerului înconjurãtor este obligatorie pentru toate aglomerarile şi zonele de pe teritoriul României. Modul de evaluare se stabileşte în funcţie de nivelul poluantilor relevanti în aerul înconjurãtor.
(2) Evaluarea calitãţii aerului înconjurãtor se realizeazã prin metode şi procedee stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 17
(1) Poluantii de referinta care se monitorizeazã pentru evaluarea calitãţii aerului înconjurãtor, valorile limita, pragurile de alerta, valorile tinta şi marjele de toleranta privind nivelul de poluare a aerului înconjurãtor, precum şi criteriile de selectare a acestor poluanti se stabilesc în acord cu standardele comunitare prin hotãrâre a Guvernului elaborata în termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Modificarea sau reactualizarea listei cuprinzând poluantii de referinta se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerile autoritãţilor centrale competente.
ART. 18
(1) Pe baza datelor obţinute prin evaluarea calitãţii aerului autoritatea competenta de mediu elaboreazã şi promoveazã planuri de acţiune pentru calitatea aerului. Planurile de acţiune pentru calitatea aerului precizeazã mãsuri concrete de reducere, limitare şi prevenire a poluarii, dupã caz, în vederea încadrãrii în normele de calitate a aerului într-o perioada data.
(2) Procedura de realizare a planurilor de acţiune pentru calitatea aerului se stabileşte de autoritatea centrala pentru protecţia mediului.
ART. 19
Planurile de acţiune pentru calitatea aerului se elaboreazã consultând autoritãţile competente, titularii de activitate şi publicul interesat.
ART. 20
La elaborarea şi evaluarea planurilor de urbanism şi de amenajare a teritoriului se vor respecta şi prevederile planurilor de acţiune pentru calitatea aerului.
ART. 21
(1) Informaţia privind calitatea aerului înconjurãtor este publica, dacã nu intra sub incidenta prevederilor altor acte normative de protejare a informatiei.
(2) Toate autoritãţile publice sunt obligate sa asigure accesul publicului la informaţie, în condiţiile şi în termenele prevãzute de lege.
(3) Depãşirea pragurilor de alerta se aduce la cunostinta publicului prin cele mai eficiente mijloace de informare în masa de cãtre autoritatea competenta de mediu, indicandu-se şi mãsurile care se impun.
ART. 22
Încadrarea în valorile limita stabilite de legislaţia în vigoare, în cazul în care au loc depasiri ale valorilor limita sau ale pragurilor de alerta datorate poluarii semnificative cu originea într-un alt stat, se face prin mãsuri comune stabilite prin acorduri bilaterale.

SECŢIUNEA a 2-a
Monitorizarea calitãţii aerului şi a nivelului emisiilor

ART. 23
(1) Monitorizarea calitãţii aerului se asigura prin Sistemul naţional de monitorizare integrata a calitãţii aerului.
(2) Înfiinţarea şi organizarea Sistemului naţional de monitorizare integrata a calitãţii aerului, precum şi stabilirea criteriilor şi procedurilor comune de raportare şi furnizare a informaţiilor se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, elaborata în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Structurile aparţinând Sistemului naţional de monitorizare integrata a calitãţii aerului, indiferent de autoritatea competenta cãreia îi sunt subordonate sau în coordonarea cãreia se afla, au obligaţia sa deruleze activitatea de monitorizare, sa raporteze şi sa furnizeze informaţia conform criteriilor şi procedurilor comune.
ART. 24
(1) Titularii de activitate au obligaţia sa monitorizeze nivelul emisiilor de poluanti şi sa raporteze informaţiile solicitate cãtre autoritatea competenta, în conformitate cu <>Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã.
(2) Rezultatele mãsurãtorilor se înregistreazã, se prelucreaza şi se prezintã într-o forma adecvatã, stabilitã de autoritatea de mediu competenta.
ART. 25
(1) Se înfiinţeazã Sistemul naţional de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici, sub coordonarea autoritãţii centrale de protecţie a mediului.
(2) Modul de organizare şi funcţionare a Sistemului naţional de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici, precum şi structura inventarului se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, elaborata în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 26
(1) Evaluarea emisiilor de gaze cu efect de sera şi a celor care afecteazã stratul de ozon va fi inclusã în Inventarul naţional al emisiilor de poluanti atmosferici.
(2) Evaluarea emisiilor şi raportarea acestora se fac conform procedurilor specifice cuprinse în convenţiile internaţionale din domeniu.

CAP. 4
Surse de poluare şi controlul lor

SECŢIUNEA 1
Controlul surselor fixe. Obligaţiile titularilor de activitate

ART. 27
(1) Desfãşurarea activitãţilor care pot constitui surse fixe importante de emisii de poluanti în aer este permisã numai cu autorizaţie de mediu.
(2) Procedura de autorizare se supune prevederilor <>Legii protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã şi ale celorlalte acte normative în vigoare.
ART. 28
Lista cuprinzând activitãţile care constituie surse fixe importante de emisii de poluanti se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 29
(1) Titularii activitãţilor care constituie surse fixe importante de emisii au urmãtoarele obligaţii:
a) sa solicite şi sa obţinã autorizaţia de mediu în termenul şi în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare;
b) sa detina evidente complete privind exploatarea instalaţiilor ce constituie surse de poluare şi cantitãţile de poluanti eliminate în aer;
c) sa elaboreze strategii de prevenire a accidentelor majore şi sa le punã în practica în mod adecvat;
d) sa elaboreze planuri pentru situaţii de urgenta, care stabilesc mãsurile aplicabile în interiorul amplasamentului, şi sa solicite aprobarea autoritãţilor competente pentru mãsurile stabilite sa se aplice în afarã amplasamentului;
e) în caz de pericol major sau iminent, cu impact asupra calitãţii aerului, sa opreascã funcţionarea instalaţiilor care constituie sursa de pericol şi sa anunţe autoritãţile competente;
f) în situaţia în care nu se obţin rezultatele scontate prin condiţiile stabilite în autorizaţie, sa punã în aplicare mãsurile de rectificare a parametrilor şi condiţiilor de funcţionare, în vederea încadrãrii în prevederile legale stabilite de autoritatea competenta;
g) sa furnizeze reprezentanţilor autoritãţilor competente informaţiile necesare, conform prevederilor legale;
h) sa participe la elaborarea programelor de reducere a emisiilor de poluanti, a planurilor de acţiune pentru calitatea aerului şi sa punã în aplicare obligaţiile ce le revin prin acestea;
i) sa informeze, conform prevederilor legale în vigoare, în cazul producerii de emisii accidentale de poluanti în aer sau de accident major.
(2) Procedurile de întocmire şi de aplicare a planurilor de prevenire a accidentelor majore şi a planurilor pentru situaţii de urgenta se reactualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 30
Titularii activitãţilor care nu pot constitui surse fixe importante de emisii de poluanti în aer au urmãtoarele obligaţii:
a) sa solicite şi sa obţinã autorizaţie de mediu în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare;
b) sa punã în funcţiune şi sa asigure funcţionarea instalaţiei care constituie sursa de poluare, cu respectarea condiţiilor stabilite de autoritatea de protecţie a mediului în acordul sau în autorizaţia de mediu, conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
c) sa detina evidente complete privind exploatarea instalaţiilor care constituie surse de poluare, furnizand autoritãţilor competente toate datele solicitate conform legislaţiei în vigoare;
d) în situaţia în care nu se obţin rezultatele scontate prin condiţiile stabilite în autorizaţie, sa punã în aplicare mãsurile de rectificare a parametrilor şi condiţiilor de funcţionare, în vederea încadrãrii în prevederile legale;
e) sa participe la elaborarea programelor de reducere a emisiilor, a planurilor de acţiune pentru calitatea aerului şi sa punã în aplicare obligaţiile ce le revin prin acestea.
ART. 31
(1) Activitãţile la care se înregistreazã, în regim normal de funcţionare a instalaţiilor, depasiri ale valorilor limita de emisie în aer pentru poluantii specifici activitãţii pot fi autorizate doar cu program pentru conformare, în condiţiile legii.
(2) Programul pentru conformare va conţine mãsuri de reducere a poluarii aerului prin folosirea celor mai bune tehnici disponibile, care nu implica costuri excesive, etapizate pe o perioada de cel mult 5 ani, dacã nu sunt depasite valorile limita de calitate a aerului sau marjele de toleranta pentru aceşti poluanti.
ART. 32
În cazul depãşirii accidentale a valorilor limita de emisie de poluanti, autoritatea de mediu decide întreruperea temporarã a activitãţii instalaţiei care a provocat poluarea, pana la îndepãrtarea cauzelor poluarii.
ART. 33
În zonele în care sunt depasite valorile limita de emisie de poluanti privind calitatea aerului, pe baza studiilor de evaluare a impactului asupra mediului autoritatea de mediu competenta poate stabili valori limita de emisie specifice fiecãrei activitãţi din zona, mai restrictive decât valorile stabilite de legislaţia în vigoare.
ART. 34
(1) Acordul de mediu se emite în conformitate cu prevederile <>Legii protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã, şi ale celorlalte acte normative în vigoare, cu îndeplinirea urmãtoarelor condiţii:
a) prevederea tuturor mãsurilor de prevenire a poluarii aerului, inclusiv folosirea celei mai bune tehnici disponibile care nu implica costuri excesive;
b) funcţionarea unitãţii de producţie nu determina poluarea semnificativã a aerului, în special prin emisii de substanţe supuse reglementãrilor în vigoare;
c) nu se depãşesc valorile limita de emisie pentru poluantii rezultaţi din activitate;
d) sunt luate în considerare valorile limita privind calitatea aerului pentru toţi poluantii rezultaţi din activitate.
(2) Pentru modificarea sau dezafectarea instalaţiilor existente care pot avea impact asupra calitãţii aerului înconjurãtor este obligatorie obţinerea acordului de mediu, în condiţiile legii.
(3) Este obligatorie obţinerea acordului de mediu pentru operaţiuni de dezafectare a instalaţiilor existente, care au impact asupra calitãţii aerului.
ART. 35
Autoritãţile competente stabilesc şi pun în aplicare planuri naţionale de reducere a emisiilor de poluanti rezultate din activitãţile şi de la instalaţiile industriale prevãzute la art. 28.
ART. 36
(1) Transferul de poluanti din aer cãtre un alt factor de mediu, ca urmare a mãsurilor de reducere a poluarii aerului înconjurãtor, este permis în condiţiile menţinerii nivelului poluantilor sub valorile limita pentru acel factor de mediu.
(2) Metodele şi sistemele adoptate în vederea îmbunãtãţirii calitãţii aerului nu conduc la depãşirea normelor stabilite de legislaţia în vigoare pentru locul de munca.
ART. 37
Titularii de activitate au obligaţia sa furnizeze autoritãţilor competente informaţiile solicitate pentru actualizarea Inventarului naţional al emisiilor de poluanti atmosferici, precum şi pentru derularea procedurilor de reglementare şi control, în condiţiile legii.
ART. 38
Emisiile de poluanti în aer se supun taxelor. Procedura şi cuantumul de stabilire a taxelor sunt reglementate conform prevederilor legislaţiei în vigoare.

SECŢIUNEA a 2-a
Controlul surselor mobile şi al surselor difuze.
Obligaţii ale utilizatorilor surselor mobile de poluare

ART. 39
(1) În vederea controlului emisiilor poluante, sursele mobile de poluare şi sursele difuze se supun reglementãrilor specifice în vigoare.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, surse mobile de poluare înseamnã mijloacele de transport rutiere, feroviare, navale şi aeriene, echipamente mobile nerutiere echipate cu motoare cu ardere interna.
(3) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, surse difuze de poluare înseamnã sursele de emisii nedirijate de poluanti atmosferici, cum sunt sursele de emisii fugitive, sursele naturale de emisii şi alte surse care nu au fost definite specific.
ART. 40
Utilizatorii de surse mobile de poluare au obligaţia sa asigure încadrarea în limitele de emisie stabilite pentru fiecare tip specific de sursa, precum şi sa le supunã inspectiilor tehnice, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
ART. 41
(1) În zonele în care sunt necesare mãsuri speciale de protecţie a calitãţii aerului, în planurile de acţiune pentru protecţia calitãţii aerului se vor preciza obligaţii pentru persoanele fizice şi juridice care exploateazã surse mobile de poluare.
(2) În cazul în care este posibil din punct de vedere tehnic şi economic, sursele difuze se vor transforma în surse de emisii dirijate, conform prevederilor legale în vigoare.

SECŢIUNEA a 3-a
Controlul produselor şi al substanţelor care pot afecta calitatea atmosferei

ART. 42
Contingentarea producţiei şi consumurilor, precum şi interdicţia de plasare pe piata a anumitor tipuri de substanţe cu impact asupra atmosferei, reglementate prin tratate la care România este parte, se face prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 43
(1) Se supun reglementãrilor specifice produsele care prin utilizare pot afecta calitatea atmosferei.
(2) Condiţiile de plasare pe piata, restricţiile de producere şi utilizare se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului pentru fiecare tip sau clasa de produse.
ART. 44
Autoritãţile centrale competente exercita funcţiile de reglementare şi control privind proiectarea, construirea şi operarea instalaţiilor, echipamentelor, utilajelor şi mijloacelor de transport care pot afecta calitatea aerului înconjurãtor.
ART. 45
Echipamentele, instalaţiile, utilajele şi mijloacele de transport a cãror funcţionare are impact asupra calitãţii aerului înconjurãtor se supun omologãrii de cãtre autoritãţile competente.

CAP. 5
Contravenţii şi infracţiuni

ART. 46
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 47
Constituie contravenţie urmãtoarele fapte care nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni şi se sancţioneazã astfel:
a) cu amenda de la 3.000.000 lei la 15.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 35.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru încãlcarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a), b), c), f), g), h), i) şi ale art. 40;
b) cu amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru încãlcarea prevederilor art. 30 lit. a), b), c), d) şi e);
c) cu amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru încãlcarea prevederilor art. 34 alin. (2) şi (3);
d) cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru încãlcarea prevederilor art. 41 alin. (2);
e) cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 15.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru încãlcarea prevederilor art. 37.
ART. 48
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de personalul împuternicit în acest scop de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, de ofiţerii şi subofiterii de poliţie, de personalul împuternicit al administraţiei publice judeţene şi locale şi de personalul Ministerului Apãrãrii Naţionale împuternicit în domeniile sale de activitate, potrivit competentelor legale.
(2) Prezenta ordonanta de urgenta se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 25, 26 şi 27.
ART. 49
(1) Constituie infracţiuni faptele menţionate mai jos şi se pedepsesc dupã cum urmeazã:
a) cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru neelaborarea, de cãtre titularii activitãţilor care constituie surse fixe importante de emisii, a planurilor pentru situaţii de urgenta, care stabilesc mãsurile aplicabile în interiorul amplasamentului, şi pentru nesolicitarea aprobãrii de cãtre autoritãţile competente pentru mãsurile stabilite a se aplica în afarã amplasamentului;
b) cu închisoare de la un an la 5 ani pentru neoprirea în caz de pericol major sau iminent a functionarii instalaţiilor care constituie sursa de pericol cu impact asupra calitãţii aerului şi pentru neanuntarea autoritãţilor competente.
(2) Dacã fapta prevãzutã la lit. b) a pus în pericol sãnãtatea sau integritatea corporalã a unui numãr mare de persoane, dacã a avut vreuna dintre urmãrile menţionate la art. 182 din Codul penal ori dacã a cauzat o paguba materialã importanta, pedeapsa este închisoarea de la 5 ani la 10 ani şi interzicerea unor drepturi, iar în cazul în care s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane ori pagube importante economiei naţionale pedeapsa este închisoarea de la 7 ani la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 50
Constatarea şi cercetarea infracţiunilor se fac din oficiu de cãtre organele de urmãrire penalã, conform competentelor legale.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 51
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se completeazã în mod corespunzãtor cu cele ale <>Legii protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã.


PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:


───────────────
Ministrul apelor, pãdurilor
şi protecţiei mediului,
Romica Tomescu

Ministru de stat,
ministrul sãnãtãţii,
Hajdu Gabor

Ministrul industriei şi comerţului,
Radu Berceanu

p. Ministrul transporturilor,
Aleodor Francu,
secretar de stat

Ministrul lucrãrilor publice
şi amenajãrii teritoriului,
Nicolae Noica

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

p. Ministrul funcţiei publice,
Marian Parjol,
secretar de stat

─────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016