Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 30 septembrie 1998  privind regimul zonelor defavorizate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 30 septembrie 1998 privind regimul zonelor defavorizate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 2 octombrie 1998

În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

ART. 1
Zonele defavorizate, în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, reprezintã arii geografice, strict delimitate teritorial, care îndeplinesc cel puţin una dintre urmãtoarele condiţii:
a) au structuri productive monoindustriale care, în activitatea zonei, mobilizeaza mai mult de 50% din populaţia salariata;
b) sunt zone miniere unde personalul a fost disponibilizat, prin concedieri colective, în urma aplicãrii programelor de restructurare;
c) în urma lichidãrii, restructurãrii sau privatizãrii unui/unor agenţi economici apar concedieri colective care afecteazã mai mult de 25% din numãrul angajaţilor care au domiciliul stabil în zona respectiva;
d) rata somajului depãşeşte cu 25% rata somajului la nivel naţional;
e) sunt lipsite de mijloace de comunicaţii şi infrastructura este slab dezvoltata.
ART. 2
La propunerea consiliilor locale sau, dupã caz, judeţene, consiliile pentru dezvoltare regionala, în baza documentaţiei prezentate de agenţiile pentru dezvoltare regionala, vor aviza înfiinţarea, în cadrul regiunilor, a unor zone defavorizate. Documentaţia aferentã, însoţitã de avizul favorabil, va fi înaintatã Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala. Propunerea de înfiinţare a zonei defavorizate va fi înaintatã de cãtre Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala, spre aprobare, Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala, care o propune spre adoptare Guvernului.
ART. 3
Prin hotãrârea Guvernului de declarare a zonei defavorizate se aproba şi perioada pentru care o arie geograficã este declarata zona defavorizatã, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 4
O arie geograficã poate fi declarata zona defavorizatã pentru o perioada de cel puţin 3 ani, dar nu mai mult de 10 ani.
ART. 5
(1) Societãţile comerciale, persoane juridice romane, precum şi întreprinzãtorii particulari sau asociaţiile familiale, autorizate conform <>Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfãşurarea unor activitãţi economice pe baza liberei iniţiative, înfiinţate dupã data declarãrii zonei defavorizate, care au sediul social şi îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul acesteia, pot beneficia, diferenţiat pe zone defavorizate, pentru investiţiile noi realizate în aceasta zona, de una sau mai multe dintre urmãtoarele facilitãţi:
a) restituirea în totalitate a taxelor vamale pentru maşinile, utilajele, instalaţiile, echipamentele, mijloacele de transport - altele decât autoturisme -, know-how, alte bunuri amortizabile care se importa în vederea efectuãrii şi derulãrii de investiţii în zona, precum şi pentru materiile prime, piesele de schimb şi/sau componentele importate, necesare realizãrii producţiei proprii în zona, pe mãsura prezentãrii cãtre unitãţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor a documentelor care atesta valorificarea producţiei de cãtre agenţii economici. Sumele necesare restituirii cãtre agenţii economici din zona a taxelor vamale plãtite vor fi puse la dispoziţie acestora de Ministerul Finanţelor prin unitãţile sale teritoriale;
b) scutirea de la plata impozitului pe profit, pe durata de existenta a zonei defavorizate;
c) scutirea de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinaţiei sau pentru scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate realizãrii investiţiei;
d) acordarea, cu prioritate, din Fondul special de dezvoltare aflat la dispoziţia Guvernului, constituit potrivit <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 59/1997 privind destinaţia sumelor încasate de Fondul Proprietãţii de Stat în cadrul procesului de privatizare a societãţilor comerciale la care statul este acţionar, a unor sume pentru:
- stimularea activitãţii de export al produselor finite şi/sau al serviciilor industriale, dupã caz;
- garantarea creditelor externe, în limita unui plafon anual stabilit de Ministerul Finanţelor;
- finanţarea unor programe speciale, aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
- finanţarea proiectelor de investiţii ale societãţilor comerciale, prin coparticiparea statului la capitalul social.
(2) Acordarea facilitãţilor prevãzute la alin. (1) se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 6
În cazul în care rata somajului în zona depãşeşte cu peste 50% media nationala, prin hotãrâre a Guvernului de declarare a zonei defavorizate pot fi stabilite o serie de facilitãţi suplimentare pentru persoanele fizice care au domiciliul şi locul de munca în zona defavorizatã şi au un venit sub nivelul celui mediu pe economie, constând în:
a) tarife reduse pentru transportul auto, pe cai navigabile sau pe calea feratã;
b) reducerea impozitului pe venit cu pana la 50%;
c) scutirea de la plata impozitului pe venitul agricol obţinut pe terenurile aflate în zona defavorizatã.
ART. 7
Facilitãţile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta se acorda pentru societãţile comerciale, persoane juridice romane, precum şi pentru întreprinzãtorii particulari sau asociaţiile familiale, autorizate conform <>Decretului-lege nr. 54/1990 , care au sediul social şi care îşi desfãşoarã activitatea în aceasta zona, dacã prin investiţia realizatã se creeazã noi locuri de munca pentru forta de munca neocupata sau pentru membrii familiei acestora, care domiciliazã în zona defavorizatã.
Art. 8
(1) În situaţia în care o investiţie care beneficiazã de prevederile prezentei ordonanţe de urgenta este lichidatã voluntar într-o perioada mai mica decât dublul perioadei în care s-a bucurat de facilitãţile acordate prin hotãrârea Guvernului de înfiinţare a zonei defavorizate, lichidatorul/lichidatorii au obligaţia ca, din sumele rezultate în urma lichidãrii, sa achite, cu prioritate, cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi cãtre bugetele fondurilor speciale, sumele aferente facilitãţilor acordate în conformitate cu prevederile art. 5 şi 6.
(2) Societãţile comerciale constituite într-o zona defavorizatã nu îşi pot inceta activitatea în zona respectiva, iar cele care îşi deschid filiale cu personalitate juridicã într-o astfel de zona nu le pot desfiinta sau schimba sediul din zona defavorizatã, într-o perioada mai scurta decât cea prevãzutã la alin. (1), sub sancţiunea achitãrii sumelor datorate cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi cãtre bugetele fondurilor speciale, aferente facilitãţilor acordate în conformitate cu prevederile art. 5 şi 6.
(3) Agenţii economici care au beneficiat de scutire de la plata impozitului pe profit, conform legislaţiei în vigoare, pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta nu beneficiazã de facilitãţile prevãzute la art. 5 şi 6.
ART. 9
Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala este autoritatea de reglementare pentru zonele defavorizate.
ART. 10
În temeiul hotãrârii Guvernului de înfiinţare a zonei defavorizate, Agenţia pentru Dezvoltare Regionala va asigura şi administrarea specifica acesteia, având, pentru zona defavorizatã, urmãtoarele atribuţii principale:
a) promoveazã initiativa publica şi privatã;
b) elaboreazã propuneri pentru îmbunãtãţirea activitãţii economico-sociale din zona;
c) urmãreşte împreunã cu organele abilitate de lege modul în care agenţii economici din zona îşi îndeplinesc obligaţiile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta;
d) centralizeazã, cu sprijinul autoritãţilor administraţiei publice locale şi a organelor teritoriale ale Ministerului Finanţelor şi ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, datele privind activitatea agenţilor economici din zona şi asigura transmiterea acestora cãtre Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala.
ART. 11
(1) Utilizarea totalã sau parţialã a sumelor aferente facilitãţilor acordate, fãrã respectarea termenelor şi a destinaţiei acestora, se constata de cãtre organele de control abilitate potrivit legii.
(2) Sumele prevãzute la alin. (1) se restituie în cuantum dublu, în termen de 60 de zile de la constatarea schimbãrii destinaţiei fondurilor de cãtre organele de control, termen în care se instituie sechestrul asigurator în regim de urgenta.
ART. 12
Aplicarea art. 11 nu exclude rãspunderea civilã, penalã sau administrativã a utilizatorilor sau a beneficiarilor fondurilor alocate conform prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 13
Pana la data infiintarii agentiilor pentru dezvoltare regionala, pentru zonele miniere, Agenţia Nationala pentru Dezvoltarea şi Implementarea Programelor de Dezvoltare a Zonelor Miniere va avea şi atribuţiile şi responsabilitãţile acestora, putând propune Guvernului declararea unor zone miniere ca zone defavorizate, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 14
Guvernul va aproba prin hotãrâre, la propunerea Consiliului pentru Reforma, a Ministerului Industriei şi Comerţului, a Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului şi cu avizul Ministerului Finanţelor, normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta, în termen de 45 de zile de la intrarea ei în vigoare.


PRIM-MINISTRU
RADU VASILE


Contrasemneazã:
--------------
Ministrul reformei,
preşedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan

Ministrul industriei
şi comerţului,
Radu Berceanu

p. Ministrul lucrãrilor publice
şi amenajãrii teritoriului,
Laszlo Borbely
secretar de stat

Secretar de stat,
şeful Departamentului pentru
Administraţie Publica Localã,
Vlad Rosca

p. Ministrul finanţelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016