Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2010  privind implementarea programului de incurajare a consumului de fructe in scoli    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2010 privind implementarea programului de incurajare a consumului de fructe in scoli

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 204 din 31 martie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 24 din 24 martie 2010
privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 204 din 31 martie 2010


În conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizãri comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice referitoare la anumite produse agricole ("Regulamentul unic OCP"), cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Regulamentului (CE) nr. 288/2009 al Comisiei din 7 aprilie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte acordarea de ajutoare comunitare pentru aprovizionarea instituţiilor de învãţãmânt cu fructe şi legume, fructe şi legume prelucrate şi produse pe bazã de banane destinate copiilor, în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli,
în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolã, Fondul european agricol de dezvoltare ruralã şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea <>art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã, prin preluarea riscului de creditare de cãtre fondurile de garantare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 371/2009 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei, statele membre au obligaţia de a trimite Comisiei Europene o strategie privind implementarea programului, pânã la data de 31 ianuarie a anului în care se va derula programul. Pentru anul şcolar 2009/2010, termenul pentru transmiterea acestei strategii a fost 31 mai 2009, conform art. 16 alin. (2) din acelaşi regulament. România a notificat Comisia în termenul prevãzut şi a transmis informaţii despre buget, grup-ţintã şi produse eligibile,
în conformitate cu art. 103ga din Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului, în vederea instituirii unui program de încurajare a consumului de fructe în şcoli, şi cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei, începând cu anul şcolar 2010/2011, strategia de implementare a programului trebuie sã conţinã obligatoriu anumite elemente - buget, contribuţia naţionalã şi a Uniunii Europene, durata, grupul-ţintã, produsele eligibile şi modul de implicare al pãrţilor interesate relevante,
întrucât România a notificat Comisiei Europene atât strategia, în formatul prevãzut de Documentul de lucru al DG Agri pentru gestionarea Programului Uniunii Europene de încurajare a consumului de fructe în şcoli din 22 iulie 2009, cât şi lista produselor eligibile - mãrul - aprobatã de Ministerul Sãnãtãţii,
întrucât neadoptarea de urgenţã a prezentului act normativ conduce la neîndeplinirea obligaţiilor asumate de România în faţa Comisiei Europene - cele douã notificãri precizate anterior - privind implementarea acestui program începând cu anul şcolar 2009/2010 şi la neaccesarea fondurilor europene alocate, întrucât neaccesarea fondurilor europene nu va asigura implementarea programului asumat de Guvern prin Nota referitoare la implementarea Programului de distribuţie gratuitã a fructelor în şcoli (School Fruit Scheme) pentru absorbţia fondurilor UE alocate României - de 4,99 milioane euro pentru fiecare an şcolar pânã în 2013, aprobatã în şedinţa Guvernului din data de 15 aprilie 2009,
în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã ,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. 1
(1) Începând cu anul şcolar 2009/2010 se acordã gratuit elevilor din clasele I-VIII care frecventeazã învãţãmântul de stat şi privat autorizat/acreditat, pentru o perioadã de maximum 100 de zile de şcolarizare, mere în limita valorii zilnice de 0,3 lei/elev.
(2) Începând cu anul şcolar 2010/2011, fructele distribuite elevilor, perioada şi frecvenţa distribuţiei, precum şi limita valorii zilnice/elev se stabilesc şi se actualizeazã anual prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia preţurilor şi tarifelor. Limita valoricã cuprinde preţul integral de achiziţie a fructelor, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, cheltuielile de transport, distribuţie şi depozitare a acestora, dupã caz.
(3) Procedura de atribuire a contractelor de furnizare a fructelor se stabileşte potrivit prevederilor legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
(4) Caietele de sarcini pentru procedurile de atribuire a contractelor de furnizare a fructelor se vor elabora de cãtre consiliile judeţene şi/sau locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz, cu respectarea specificaţiilor tehnice care vor fi aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(5) Mãsurile adiacente distribuţiei de fructe ale cãror obiective sunt formarea şi fixarea obiceiurilor alimentare sãnãtoase, bugetul aferent acestora, precum şi modalitatea de implementare efectivã şi de gestionare la nivelul administraţiei publice se vor stabili prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 2
(1) Fructele se vor distribui în pauza de dinaintea ultimei ore.
(2) Fondurile necesare finanţãrii programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli în anul 2010 se asigurã din sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã aprobate prin anexele nr. 4 şi 5 la <>Legea bugetului de stat pe anul 2010 nr. 11/2010 , pentru mierea de albine.
ART. 3
(1) Începând cu anul bugetar 2011, sumele aferente acordãrii drepturilor prevãzute la art. 1 alin. (2) se suportã din bugetele locale ale judeţelor, sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz.
(2) Pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã vor fi acordate sume defalcate din taxa pe valoarea adãugatã, pentru bugetele locale.
(3) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat cãtre bugetele locale se repartizeazã pe unitãţi administrativteritoriale prin hotãrâre a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, cu asistenţã tehnicã de specialitate a inspectoratului şcolar judeţean, respectiv a Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti. Repartizarea se face având în vedere numãrul de elevi beneficiari, comunicat de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
ART. 4
Consiliile judeţene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz, vor recupera de la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, prin Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, sumele plãtite în limita creditelor bugetare cu aceastã destinaţie.
ART. 5
(1) Consiliile judeţene şi/sau locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz, sunt responsabile de organizarea procedurilor de achiziţie publicã, desemnarea câştigãtorilor, încheierea contractelor cu furnizorii, monitorizarea şi controlul distribuţiei fructelor.
(2) Fructele, transportul şi distribuţia acestora la unitãţile de învãţãmânt se contracteazã de cãtre consiliile judeţene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz, având în vedere numãrul de elevi beneficiari comunicat de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Pentru obţinerea unor preţuri cât mai competitive, autoritãţile contractante vor opta, de regulã, pentru atribuirea contractului pe loturi şi pentru organizarea unei licitaţii electronice, ca fazã finalã a procedurii de atribuire aplicate.
(4) Ordonatorii principali de credite pentru efectuarea plãţilor cãtre furnizori sunt preşedinţii consiliilor judeţene, primarii sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, primarii comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz.
(5) Plata fructelor şi a serviciilor contractate se efectueazã, la solicitarea furnizorilor de fructe şi de servicii, pe baza documentelor de recepţie calitativã şi cantitativã, întocmite de unitãţile de învãţãmânt şi aprobate de preşedinţii consiliilor judeţene şi de primarii sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv de primarii comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz.
ART. 6
(1) Dreptul de a primi fructe şi de a beneficia de mãsurile prevãzute la art. 1 alin. (5) îl au numai elevii prezenţi la cursuri.
(2) Consiliile locale şi unitãţile şcolare rãspund în mod direct de asigurarea condiţiilor de primire, recepţie şi distribuţie a fructelor, precum şi de confirmarea documentelor care stau la baza plãţii acestora.
(3) Consiliile locale şi primarii au obligaţia sã urmãreascã şi sã verifice buna desfãşurare a procesului de aprovizionare, iar unitãţile şcolare rãspund de respectarea condiţiilor de igienã privind distribuţia fructelor cãtre elevi.
ART. 7
Finanţarea sumelor aprobate de Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, care reprezintã sprijinul financiar pentru activitatea de distribuire gratuitã a fructelor în şcoli, se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, de la titlul "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare", articolul "Programe din Fondul european de garantare agricolã (FEGA)", reprezentând sprijin financiar din FEGA şi din contribuţie publicã naţionalã totalã. Contribuţia publicã naţionalã totalã se compune din cofinanţare publicã de minimum 25% din valoarea sprijinului financiar acordat prin FEGA şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã achiziţiei fructelor şi prestãrilor de servicii.
ART. 8
(1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, prin Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, va asigura comunicarea aferentã programului. Fondurile necesare implementãrii acţiunilor de comunicare se vor asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, reprezentând sprijin financiar aferent Fondului european de garantare agricolã. Acţiunile de comunicare aferente programului se avizeazã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi de cãtre Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului.
(2) Acţiunile de comunicare a programului se realizeazã în fiecare şcoalã participantã prin expunerea de afişe realizate în conformitate cu prevederile legale.
(3) Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã este responsabilã de organizarea procedurii de achiziţie publicã pentru realizarea şi distribuţia afişelor prevãzute la alin. (2), în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 9
(1) Consiliile judeţene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz, se constituie ca solicitanţi de sprijin financiar pentru furnizarea de fructe în şcoli. În acest sens, vor depune, înainte de începerea anului şcolar, la centrele judeţene ale Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, angajamente scrise conform cãrora:
a) vor distribui numai fructele stabilite conform art. 1 alin. (1) şi (2) şi numai elevilor prevãzuţi la art. 1 alin. (1), cu nominalizarea şcolilor;
b) vor returna orice ajutor plãtit nejustificat, pentru cantitãţile în cauzã, în cazul în care se constatã cã fructele nu au fost distribuite elevilor conform art. 1 alin. (1) şi (2) sau cã sprijinul financiar a fost plãtit pentru alte produse decât cele stabilite conform art. 1 alin. (1) şi (2);
c) în caz de fraudã sau neglijenţã gravã, vor plãti cãtre Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã o sumã egalã cu diferenţa dintre suma plãtitã iniţial şi suma la care au dreptul;
d) vor pune la dispoziţia Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, la cererea acesteia, documente justificative legate de furnizarea fructelor în şcoli;
e) se vor supune oricãrui control dispus de Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, în special în ceea ce priveşte verificarea înregistrãrilor şi inspecţia fizicã.
(2) Pentru anul şcolar 2009/2010 angajamentele prevãzute la alin. (1) se depun în termen de 15 zile lucrãtoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(3) Organismul privat care, în urma procedurii de achiziţie prevãzute la art. 8 alin. (3), va fi desemnat câştigãtor se va constitui ca solicitant de sprijin financiar pentru realizarea şi distribuţia afişelor prevãzute la art. 8 alin. (2) şi va trebui sã depunã la Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, în termen de 15 zile lucrãtoare, un angajament scris conform cãruia va pãstra înregistrãri ale distribuirii cãtre inspectoratele şcolare judeţene, respectiv cãtre Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
(4) Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti se vor ocupa de distribuţia cãtre unitãţile şcolare din subordine a afişelor prevãzute la art. 8 alin. (2).
ART. 10
(1) În vederea acordãrii sprijinului financiar pentru furnizarea fructelor în şcoli conform art. 1 alin. (1) şi (2), solicitanţii prevãzuţi la art. 9 alin. (1) depun la centrele judeţene ale Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã cereri de platã, dupã sfârşitul fiecãrui semestru al anului şcolar, conform structurii anului şcolar aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului pânã în ultima zi a celei de-a treia luni care urmeazã perioadei care face obiectul respectivei cereri.
(2) Cererea de platã va include informaţii referitoare la:
a) cantitãţile de fructe distribuite;
b) numele şi adresele sau numerele unice de identificare ale şcolilor cãrora li s-au distribuit cantitãţile de fructe prevãzute la lit. a);
c) numãrul de elevi din fiecare şcoalã în care au fost distribuite fructele;
d) cuantumul sprijinului financiar, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, care se va stabili în funcţie de numãrul de elevi şi limita valorii zilnice prevãzute la art. 1 alin. (1) şi (2) şi care trebuie însoţit de documente justificative.
(3) În vederea acordãrii sprijinului financiar pentru realizarea şi distribuţia afişelor prevãzute la art. 8 alin. (2), solicitantul menţionat la art. 9 alin. (3) va depune la sediul central al Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã o cerere de platã pânã în ultima zi a celei de-a treia luni care urmeazã datei la care a finalizat distribuţia afişelor cãtre inspectoratele şcolare judeţene, respectiv cãtre Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
(4) Cererea de platã va include informaţii referitoare la: a) numãrul de afişe distribuite cãtre inspectoratele şcolare judeţene, respectiv cãtre Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti;
b) cuantumul sprijinului financiar, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, care se va stabili pe baza preţului de achiziţie pentru realizarea şi distribuţia afişelor plãtit furnizorului şi a numãrului de şcoli în care au fost distribuite şi care trebuie însoţit de documente justificative.
(5) Plata sprijinului financiar se face de cãtre Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, în termen de 3 luni de la depunerea cererii de platã corect completate.
(6) În cazul în care termenele prevãzute la alin. (1) şi (3) se depãşesc cu pânã la douã luni, sprijinul financiar total se plãteşte totuşi, dar cu urmãtoarele reduceri:
a) 5%, dacã depãşirea este mai micã sau egalã cu o lunã;
b) 10%, dacã depãşirea este mai mare de o lunã, dar mai micã de douã luni.
(7) În cazul în care termenele prevãzute la alin. (1) şi (3) se depãşesc cu mai mult de douã luni, ajutorul se reduce cu 1% pe zi suplimentarã.
(8) Solicitanţii prevãzuţi la art. 9 au deplina responsabilitate în ceea ce priveşte angajamentele asumate şi înscrierea datelor pe documentele de aprobare şi platã a sprijinului financiar.
ART. 11
Sumele reprezentând sprijinul financiar pentru furnizarea fructelor în şcoli, recuperate conform art. 4 de la Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã de solicitanţii prevãzuţi la art. 9 alin. (1), reprezintã venituri ale bugetului de stat.
ART. 12
(1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale este autoritatea naţionalã responsabilã pentru asigurarea monitorizãrii anuale a programului, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, Ministerul Sãnãtãţii şi Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, în funcţie de competenţe.
(2) Evaluarea şi monitorizarea anualã a programului se realizeazã în conformitate cu prevederile art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei din 7 aprilie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte acordarea de ajutoare comunitare pentru aprovizionarea instituţiilor de învãţãmânt cu fructe şi legume, fructe şi legume prelucrate şi pe bazã de banane destinate copiilor, în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli.
(3) Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã este responsabilã cu elaborarea ghidului solicitantului, a formularisticii de solicitare, înregistrare şi centralizare a sprijinului financiar, cu procedurile de acordare a sprijinului financiar pentru furnizarea de fructe şi pentru realizarea şi distribuţia afişelor, cu procedurile de control în vederea aplicãrii acestei mãsuri şi cu aplicarea sancţiunilor conform art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei.
(4) Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, prin centrele judeţene, pune la dispoziţia solicitanţilor formularistica şi documentaţia necesare implementãrii corecte a programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli.
(5) Consiliile judeţene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz, au obligaţia transmiterii tuturor datelor solicitate, referitoare la programul de încurajare a consumului de fructe în şcoli, cãtre Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale şi Ministerul Sãnãtãţii.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale,
Mihail Dumitru

Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului,
Daniel Petru Funeriu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul sãnãtãţii,
Adrian Streinu Cercel,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu

Bucureşti, 24 martie 2010.
Nr. 24.
----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016