Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 23 din 22 martie 2006  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 23 din 22 martie 2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 278 din 28 martie 2006
Caracterul de urgenţã al prezentului act normativ este determinat de faptul cã termenul legal de platã a contribuţiei anuale de cãtre instituţiile de credit este 31 martie, dupã aceastã datã nemaifiind posibilã o intervenţie asupra cotei stabilite pentru aceastã obligaţie de platã, cel puţin pentru anul în curs. Reducerea contribuţiei bãncilor la Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, încã din acest an, ar avea un impact favorabil asupra veniturilor bugetului de stat, avându-se în vedere caracterul deductibil al acestor contribuţii de la plata impozitului pe profit. Promovarea unui proiect de lege care sã introducã mãsurile avute în vedere nu se poate realiza într-un interval atât de scurt de timp, iar neaprobarea în regim de urgenţã a acestor prevederi ar avea un impact fiscal nefavorabil asupra bugetului de stat.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2 alineatul (1), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) desfãşurarea activitãţii, în cazul desemnãrii sale ca administrator special, administrator interimar ori ca lichidator al instituţiilor de credit; modul de desemnare şi activitatea Fondului în astfel de calitãţi sunt cele stabilite de lege."
2. La articolul 2 alineatul (2), litera i) va avea urmãtorul cuprins:
"i) baza de calcul a contribuţiei - soldul total în echivalent lei, reprezentând totalitatea depozitelor din categoria celor garantate în condiţiile stabilite de lege, în lei şi în valutã convertibilã, aflate în evidenţa bãncilor, persoane juridice române, a sucursalelor din România ale bãncilor, persoane juridice strãine, a reţelelor organizaţiilor cooperatiste de credit, respectiv a caselor centrale ale cooperativelor de credit şi ale cooperativelor de credit afiliate acestora, a altor instituţii de credit.
Soldul total în lei este stabilit pentru data de 31 decembrie a fiecãrui an. Echivalentul în lei al depozitelor în valutã se calculeazã prin utilizarea cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Naţionalã a României pentru aceastã datã."
3. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) În cazul în care pentru o instituţie de credit s-a deschis procedura falimentului, Fondul plãteşte depozitele garantate în moneda naţionalã - leu, sub forma compensaţiilor, în limita plafonului de garantare, cãtre deponenţii garantaţi, indiferent de moneda de constituire a depozitului ori de numãrul depozitelor. Începând cu data de 1 iulie 2004, deponenţii garantaţi sunt atât persoanele fizice, cât şi persoanele juridice, inclusiv entitãţile fãrã personalitate juridicã, altele decât titularii depozitelor menţionaţi în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanţã. Plafonul per deponent garantat se stabileşte dupã cum urmeazã:
a) începând cu 1 ianuarie 2006, echivalentul în lei al sumei de 15.000 euro;
b) începând cu 1 ianuarie 2007, echivalentul în lei al sumei de 20.000 euro."
4. La articolul 7 alineatul (1), litera b) şi alineatul (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) încasãrile din recuperarea creanţelor Fondului;
..................................................................
(2) Resursele financiare prevãzute la alin. (1) lit. a), b), c) şi f) vor fi utilizate pentru plata depozitelor garantate în condiţiile stabilite de lege, iar cele prevãzute la alin. (1) lit. d) vor fi utilizate potrivit scopului pentru care au fost acordate."
5. Dupã alineatul (3) al articolului 7 se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(4) În vederea stabilirii necesarului optim de resurse financiare, Fondul, cu aprobarea Bãncii Naţionale a României, va stabili anual gradul-ţintã de acoperire a expunerii sale, calculat ca raport între volumul resurselor financiare necesare ale Fondului şi suma totalã a depozitelor garantate.
(5) Pentru asigurarea necesarului de resurse financiare ale Fondului, fiecare instituţie de credit autorizatã sã funcţioneze în România, participantã la Fond, este obligatã sã acorde anual Fondului o linie de credit stand-by în lei. Valoarea liniei de credit stand-by va fi stabilitã anual, proporţional cu cota instituţiei de credit respective deţinutã în volumul total al depozitelor din categoria celor garantate în condiţiile stabilite de lege, raportate Fondului la data de 31 decembrie a anului precedent celui în care se încheie convenţia de credit. Tragerile din linia de credit se vor efectua, în conformitate cu prevederile din convenţia privind creditul stand-by, numai în cazul necesitãţii completãrii resurselor financiare proprii ale Fondului în situaţia falimentului unei instituţii de credit. Convenţiile privind liniile de credit stand-by vor fi încheiate cel mai târziu pânã la sfârşitul lunii februarie a fiecãrui an. În cazul instituţiilor de credit pentru care o astfel de convenţie de credit stand-by nu se încheie în acest termen şi în suma corespunzãtoare, Fondul va stabili nivelul contribuţiilor anuale necesar unei bune capitalizãri a acestuia pentru atingerea gradului-ţintã de acoperire a expunerii sale, aprobat în vederea îndeplinirii scopului de garantare a depozitelor constituite la instituţiile de credit participante la Fond. Fondul va plãti, în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care este acordatã linia de credit stand-by, un comision de neutilizare de 0,5% pentru sumele neangajate.
(6) Pentru anul 2006, având în vedere resursele financiare ale Fondului şi necesitatea atingerii unui grad de acoperire a expunerii acestuia de 2,3%, stabilit ca fiind adecvat pentru acest an, nivelul liniilor de credit stand-by va reprezenta echivalentul în lei al sumei de 150 milioane euro, cu o dobândã la nivelul BUBOR la 3 luni + 1% pe an, pentru care Fondul va plãti, în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care sunt acordate liniile de credit stand-by, un comision de neutilizare de 0,5% pentru sumele netrase. Convenţiile privind liniile de credit stand-by vor fi încheiate pânã la data de 15 aprilie 2006."
6. Alineatul (1) al articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Fiecare instituţie de credit, cu excepţiile prevãzute la art. 3, va plãti Fondului o contribuţie anualã reprezentând urmãtoarele cote aplicate la baza de calcul a contribuţiei stabilitã pentru anul precedent anului de platã:
a) 0,2% în anul 2006;
b) 0,1% în anul 2007;
c) începând cu anul 2008, cota contribuţiei anuale va fi stabilitã de cãtre Fond, cu aprobarea Bãncii Naţionale a României, pentru fiecare an de platã şi va fi comunicatã instituţiilor de credit pânã cel târziu la sfârşitul lunii februarie a anului de platã; cota contribuţiei anuale nu poate depãşi nivelul maxim de 0,5%."
7. Dupã alineatul (1) al articolului 9 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Plata contribuţiei anuale în anul 2006 se va face pânã cel târziu la data de 31 martie 2006. În cazul neîndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 7 alin. (6), Fondului urmeazã a i se plãti în plus, pânã cel târziu la data de 30 aprilie 2006, o contribuţie în cotã de 0,2%."
8. Alineatele (3), (4) şi (5) ale articolului 9 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Contribuţia anualã datoratã Fondului, pe care trebuie sã o plãteascã o instituţie de credit nou-autorizatã în cursul anului de raportare, se va calcula prin înmulţirea cotei de 1/365 din contribuţia determinatã conform prevederilor alin. (1) cu numãrul de zile ce au trecut de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare de la Banca Naţionalã a României pânã la sfârşitul anului. În cazul în care o instituţie de credit este declaratã în faliment în cursul anului de raportare, baza de calcul a contribuţiei anuale sau, dupã caz, a contribuţiei anuale majorate a acesteia se determinã pentru ultima zi a trimestrului precedent celui în care a intrat în faliment. Contribuţia anualã care trebuie plãtitã se calculeazã prin înmulţirea cotei de 1/365 din contribuţia determinatã, în condiţiile acestui alineat, cu numãrul de zile de la începutul anului pânã la data deschiderii procedurii falimentului. Contribuţiile datorate şi neachitate Fondului de cãtre instituţiile de credit intrate în faliment se recupereazã de cãtre acesta din averea instituţiilor de credit în faliment.
(4) Fiecare instituţie de credit este obligatã sã plãteascã, pânã cel târziu la data de 30 aprilie a anului de platã, contribuţia corespunzãtoare cotei comunicate de Fond. În condiţiile în care plata contribuţiei anuale nu se va efectua la termen se vor aplica prevederile art. 8 alin. (4).
(5) Fondul este autorizat sã majoreze contribuţia anualã ce trebuie plãtitã de o instituţie de credit pânã la dublul nivelului acesteia dacã, potrivit reglementãrilor emise de Fond şi reglementãrilor prudenţiale stabilite de Banca Naţionalã a României, rezultã cã aceasta s-a angajat în politici riscante şi nesãnãtoase. În situaţia suspendãrii plãţii contribuţiilor anuale conform prevederilor art. 12 alin. (1), Fondul este îndreptãţit sã stabileascã pentru aceste instituţii de credit, conform normelor sale, contribuţii anuale majorate corespunzãtoare."
9. Dupã alineatul (5) al articolului 9 se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmãtorul cuprins:
"(5^1) Pentru anul 2006, instituţiile de credit pentru care Fondul a stabilit şi a comunicat deja aplicarea de contribuţii anuale majorate vor plãti o cotã a contribuţiei anuale de 0,25%, în situaţia respectãrii condiţiilor prevãzute la alin. (1^1), în caz contrar urmând a se plãti contribuţiile anuale majorate comunicate deja instituţiilor de credit în cauzã."
10. Alineatul (6) al articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"(6) În cazul în care Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României va decide majorarea contribuţiei anuale în condiţiile prevãzute la alin. (5), instituţia de credit respectivã va fi înştiinţatã despre aceastã decizie pânã cel târziu la sfârşitul lunii februarie a anului de platã."
11. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) În situaţia în care Fondul a acumulat un nivel de resurse proprii considerat adecvat faţã de totalul depozitelor garantate, aflate în evidenţa instituţiilor de credit participante la Fond, Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României poate decide, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului, suspendarea plãţii contribuţiilor anuale."
12. Alineatul (1) al articolului 14 se abrogã.
13. La articolul 31 litera a), punctul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"7. împrumuturile Fondului, inclusiv cele de tipul liniilor de credit stand-by, precum şi emiterea de titluri de valoare de cãtre acesta;".
14. La articolul 31 litera a), dupã punctul 8 se introduc douã noi puncte, punctele 9 şi 10, cu urmãtorul cuprins:
"9. strategia anualã privind expunerea Fondului, care are ca obiective principale minimizarea riscului şi lichiditatea plasamentelor, iar ca obiectiv complementar randamentul acestora; criteriile de selectare a plasamentelor vor fi cuantificate şi ierarhizate în funcţie de aceste trei obiective;
10. stabilirea anualã a gradului-ţintã de acoperire a expunerii Fondului în vederea determinãrii necesarului optim de resurse financiare ale acestuia, precum şi stabilirea cotei contribuţiei anuale a instituţiilor de credit."
15. La articolul 31 litera b), punctele 1, 2, 3 şi 6 vor avea urmãtorul cuprins:
"1. numirea şi eliberarea din funcţie a membrilor conducerii executive;
2. propuneri cu privire la modalitãţile, plafoanele maxime, termenele şi condiţiile de plasare stabilite în cadrul strategiei anuale privind expunerea Fondului;
3. desemnarea Fondului ca administrator special, administrator interimar ori ca lichidator la instituţiile de credit;
..................................................................
6. propunerile din rapoartele întocmite, conform prevederilor legale, în calitatea Fondului de lichidator, rapoartele întocmite, dacã este cazul, în calitatea Fondului de administrator special ori interimar, materiale care conţin soluţii şi propuneri care necesitã aprobarea consiliului de administraţie şi care ţin atât de calitãţile menţionate, cât şi de cea de creditor la instituţii de credit în faliment, alte materiale ce ţin de aplicarea reglementãrilor Fondului, de buna desfãşurare a activitãţii acestuia;".
16. La articolul 31 litera b), dupã punctul 10 se introduc trei noi puncte, punctele 10^1, 10^2 şi 10^3, cu urmãtorul cuprins:
"10^1. reglementãrile interne ale Fondului, precum şi reglementãri emise în aplicarea procedurilor de lichidare în cazul instituţiilor de credit la care Fondul are calitatea de lichidator;
10^2. cota de constituire a fondului anual de participare la profit;
10^3. alte informãri şi rapoarte solicitate privind activitatea Fondului;".
17. La articolul 32 alineatul (1), literele e) şi j) vor avea urmãtorul cuprins:
"e) face propuneri de numire în funcţie a membrilor conducerii executive;
..................................................................
j) asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României. De asemenea, asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului de administraţie al Fondului şi informarea acestuia asupra modului de realizare a hotãrârilor;".
18. La articolul 33, dupã litera b) se introduc douã noi litere, literele b^1) şi b^2), cu urmãtorul cuprins:
"b^1) asigurã plasarea resurselor financiare ale Fondului, urmãrind minimizarea riscului şi lichiditatea plasamentelor, ca obiective principale, precum şi randamentul plasamentului, ca obiectiv complementar, potrivit strategiei anuale aprobate de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, precum şi potrivit hotãrârilor Consiliului de administraţie al Fondului, care va fi informat lunar asupra aplicãrii strategiei anuale;
b^2) asigurã efectuarea investiţiilor prevãzute în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, cu respectarea reglementãrilor în vigoare şi în limita plafoanelor aprobate;".
19. La articolul 33, literele e) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"e) monitorizeazã şi supravegheazã activitatea Fondului de administrare şi lichidare la instituţii de credit, precum şi cea de platã a compensaţiilor deponenţilor garantaţi; dispune asupra mãsurilor de luat în activitatea Fondului în situaţiile enumerate; monitorizeazã activitatea lichidatorilor la instituţiile de credit în faliment în cazurile în care Fondul are numai calitatea de creditor;
.....................................................................
g) angajeazã cheltuielile legate de funcţionarea Fondului în limita prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat;".
20. Alineatul (2) al articolului 39 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Raportul anual de activitate, împreunã cu situaţiile financiare anuale, aprobate de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, precum şi raportul auditorului financiar vor fi fãcute publice."
21. Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Fondul verificã la instituţiile de credit atât realitatea datelor înscrise în declaraţiile privind calculul şi plata contribuţiilor datorate, cât şi respectarea prevederilor legale cu privire la informarea deponenţilor de cãtre instituţiile de credit. De asemenea, Fondul va putea sã încheie contracte cu auditori financiari, persoane juridice, membre ale Camerei Auditorilor Financiari din România, pentru verificarea evidenţelor contabile ale unei instituţii de credit. Desemnarea auditorilor şi necesitatea verificãrii care urmeazã sã fie efectuatã de aceştia vor fi supuse aprobãrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României."
22. În anexa "Lista depozitelor negarantate", punctul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"3. Depozite ale instituţiilor de credit, inclusiv cele provenind din fondurile proprii ale acestora, cu excepţia depozitelor instituţiilor de credit în faliment."
23. Punctul 11 din anexã se abrogã.
24. În cuprinsul ordonanţei, sintagma "directorul general" se înlocuieşte cu termenul "directorul".
ART. II
<>Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul finanţelor publice,
Cãtãlin Doica,
secretar de stat

Bucureşti, 22 martie 2006.
Nr. 23.
--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016