Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 228 din 24 noiembrie 2000  privind protejarea monumentelor istorice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 228 din 24 noiembrie 2000 privind protejarea monumentelor istorice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 616 din 30 noiembrie 2000
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

TITLUL I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeazã regimul juridic general al monumentelor istorice.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, monumentele istorice sunt bunuri imobile, construcţii şi terenuri situate pe teritoriul României şi care sunt semnificative pentru cultura şi civilizatia nationala şi universala.
(3) Regimul de monument istoric este conferit prin clasarea acestor bunuri imobile în Lista monumentelor istorice conform procedurii prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 2
(1) Monumentele istorice constituie parte integrantã a patrimoniului cultural naţional şi sunt protejate prin lege.
(2) Protejarea monumentelor istorice este de interes public; în condiţiile legii, intervenţiile asupra monumentelor istorice pot constitui cauza de utilitate publica.
(3) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin protejare se înţelege ansamblul de mãsuri cu caracter ştiinţific, juridic, administrativ, financiar, fiscal şi tehnic, menite sa asigure identificarea, cercetarea, inventarierea, clasarea, conservarea, inclusiv paza şi întreţinerea, consolidarea, restaurarea, punerea în valoare a monumentelor istorice şi integrarea social-economicã şi culturalã a acestora în viata colectivitãţilor locale.
(4) Pentru protejarea monumentelor istorice se stabilesc, prin lege, mãsuri stimulative cu caracter economic sau de alta natura.
(5) Asupra monumentelor istorice se pot aplica servituţi de utilitate publica instituite potrivit legii.
ART. 3
Conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta pot fi protejate, sub titlul de monument istoric, urmãtoarele categorii de bunuri imobile situate la suprafata solului, subteran sau subacvatic:
a) monument - construcţie sau parte din construcţie, împreunã cu instalaţiile, componentele artistice, elementele de mobilare interioarã sau exterioarã care fac parte integrantã din acestea, precum şi lucrãri artistice comemorative, funerare şi de for public, împreunã cu terenul aferent delimitat topografic, care constituie mãrturii cultural-istorice remarcabile din punct de vedere arhitectural, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific sau tehnic;
b) ansamblu - grup coerent din punct de vedere cultural, istoric, arhitectural, urbanistic, de construcţii urbane sau rurale, împreunã cu terenul aferent, care formeazã o unitate delimitata topografic, ce constituie o mãrturie culturalistorica remarcabila din punct de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific sau tehnic;
c) sit - teren delimitat topografic cuprinzând acele creatii ale naturii sau creatii ale omului în cadru natural, care sunt mãrturii cultural-istorice remarcabile din punct de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific, tehnic sau al peisajului cultural.
ART. 4
(1) Monumentele istorice pot aparţine domeniului public sau privat al statului ori al judeţelor, oraşelor şi comunelor sau pot fi proprietatea privatã a persoanelor fizice ori juridice.
(2) Dreptul de proprietate asupra monumentelor istorice aparţinând domeniului public este inalienabil, imprescriptibil şi insesizabil; potrivit legii, aceste monumente istorice pot fi date în administrare instituţiilor publice, pot fi concesionate sau închiriate, în condiţiile legii, numai cu avizul Ministerului Culturii.
(3) Monumentele istorice aparţinând domeniului privat pot face obiectul circuitului civil în condiţiile stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Asupra monumentelor istorice aflate în circuitul civil se exercita dreptul de preemţiune al statului sau al autoritãţilor administraţiei publice locale numai în ceea ce priveşte vânzarea-cumpãrarea acestora şi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
(5) În condiţiile legii, în vederea protejãrii monumentelor istorice se poate proceda, în cazuri extreme, la strãmutarea acestora.
(6) Monumentele istorice care se afla pe teritoriul României şi care sunt proprietatea altor state sunt protejate în condiţiile prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 5
(1) Paza, întreţinerea, conservarea, consolidarea, restaurarea şi punerea în valoare prin mijloace adecvate a monumentelor istorice revin proprietarilor sau titularilor de alte drepturi reale asupra acestora, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) În cazul în care un monument istoric nu are proprietar cunoscut, obligaţiile decurgând din prezenta ordonanta de urgenta revin autoritãţii administraţiei publice locale din unitatea administrativ-teritorialã în care se afla situat monumentul istoric ori autoritãţilor administraţiei publice centrale, dupã caz.
ART. 6
(1) Statul garanteazã şi asigura protejarea monumentelor istorice în condiţiile stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Ministerul Culturii este autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate care rãspunde de elaborarea strategiilor şi normelor specifice de protejare a monumentelor istorice şi care urmãreşte aplicarea lor.
(3) Autoritãţile administraţiei publice centrale de specialitate, instituţiile de specialitate subordonate acestora şi autoritãţile administraţiei publice locale colaboreazã şi rãspund, dupã caz, de activitatea de protejare a monumentelor istorice.
(4) Autoritãţile administraţiei publice centrale de specialitate şi instituţiile din subordinea acestora, precum şi autoritãţile administraţiei publice locale coopereazã cu proprietarii monumentelor istorice, persoane fizice sau juridice, cu deţinãtorii şi administratorii acestora, precum şi cu instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale din domeniul protejãrii monumentelor istorice şi îi sprijinã, în condiţiile legii.
ART. 7
Organismul ştiinţific de specialitate cu atribuţii şi competente specifice în domeniul protejãrii monumentelor istorice este Comisia Nationala a Monumentelor Istorice.

TITLUL II
Protejarea monumentelor istorice
CAP. 1
Monumentele istorice
ART. 8
(1) În Lista monumentelor istorice se înscriu:
a) în grupa A: monumentele istorice care prin valoare sunt reprezentative pe plan naţional pentru patrimoniul cultural, inclusiv monumentele istorice declarate de valoare universala;
b) în grupa B: monumentele istorice care prin valoare sunt reprezentative pentru patrimoniul cultural în plan local.
(2) Înscrierea monumentelor istorice în grupe se face prin ordin al ministrului culturii, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Monumentele istorice înscrise în grupele prevãzute la alin. (1) şi aflate în proprietate publica pot fi declarate, potrivit legii, ca fiind de interes public naţional sau local, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului şi, respectiv, prin hotãrâre a consiliilor locale şi judeţene, la propunerea Ministerului Culturii.
ART. 9
(1) Pentru fiecare monument istoric se instituie zona sa de protecţie, prin care se urmãreşte conservarea integrata a monumentului istoric în cadrul sau construit sau natural şi care permite perceperea nealterata a monumentului.
(2) Delimitarea şi instituirea zonei de protecţie se realizeazã simultan cu clasarea bunului imobil ca monument istoric, în condiţiile legii.
(3) În zona de protecţie pot fi instituite servituţi de utilitate publica şi reglementãri speciale de construire prin planurile şi regulamentele de urbanism aprobate şi avizate conform legii.
(4) Procedura de delimitare şi instituire a zonelor de protecţie se stabileşte de Ministerul Culturii în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 10
(1) Monumentele istorice sunt protejate indiferent de regimul lor de proprietate sau de starea lor de conservare.
(2) Protejarea monumentelor istorice este parte componenta a strategiilor de dezvoltare economico-socialã, urbanistica şi de amenajare a teritoriului, la nivel naţional şi local.
(3) Exproprierea monumentelor istorice nu poate fi initiata şi nici o servitute nu poate fi instituitã şi aplicatã monumentelor istorice şi zonelor lor de protecţie fãrã avizul emis de Ministerul Culturii.
(4) Aplicarea de servituţi care au drept consecinta desfiinţarea, distrugerea parţialã sau degradarea monumentelor istorice şi a zonelor lor de protecţie este interzisã.
ART. 11
(1) Orice intervenţie asupra monumentelor istorice şi imobilelor din zona lor de protecţie, precum şi orice modificare a situaţiei juridice a monumentelor istorice se fac numai în condiţiile prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Desfiinţarea, distrugerea parţialã sau degradarea monumentelor istorice sunt interzise şi se sancţioneazã conform legii.

CAP. 2
Clasarea şi evidenta monumentelor istorice
ART. 12
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin clasare se înţelege procedura prin care unui bun imobil i se conferã regimul de monument istoric.
(2) Evidenta monumentelor istorice cuprinde procedura de alcãtuire a listei, precum şi consemnarea informaţiilor ştiinţifice şi tehnice privind monumentele istorice, cat şi a tuturor interventiilor umane şi a modificãrilor naturale ale acestora survenite în decursul timpului; acestea alcãtuiesc baza de date a monumentelor istorice.
(3) Clasarea şi evidenta monumentelor istorice se realizeazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta şi potrivit normelor metodologice de clasare şi evidenta.
ART. 13
(1) Procedura de clasare se declanseaza, indiferent de regimul de proprietate al bunului imobil respectiv, de cãtre direcţiile judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, în conformitate cu prevederile legii, din oficiu sau la propunerea:
a) proprietarului bunului imobil;
b) primarului localitãţii ori a consiliului local sau judeţean pe al cãrui teritoriu administrativ se afla bunul imobil în cauza;
c) prefectului judeţului pe al cãrui teritoriu administrativ se afla bunul imobil în cauza;
d) Comisiei zonale a monumentelor istorice din zona în care se afla bunul imobil respectiv, Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sau, dupã caz, Comisiei Naţionale de Arheologie;
e) asociaţiilor şi fundaţiilor, legal constituite, cu activitate în domeniul protejãrii monumentelor istorice.
(2) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice analizeazã dosarul de clasare întocmit de direcţiile judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, hotãrãşte şi, dupã caz, înainteazã ministrului culturii propunerea de clasare.
(3) Bunul imobil se claseaza prin ordin al ministrului culturii.
(4) Ordinul de clasare emis de ministrul culturii sau hotãrârea de neclasare adoptatã de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice se comunica proprietarului sau titularilor de alte drepturi reale, precum şi autoritãţii administraţiei publice locale, în termen de cel mult 11 luni de la data declansarii procedurii de clasare.
ART. 14
(1) Direcţiile judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional au obligaţia de a comunica neîntârziat declanşarea procedurii de clasare, dupã caz, proprietarului, titularului dreptului de administrare sau, respectiv, titularului altui drept real asupra bunului imobil.
(2) De la data comunicãrii cãtre proprietar sau cãtre titularul de alte drepturi reale a declansarii procedurii de clasare şi pana la publicarea ordinului de clasare, dar nu mai mult de 12 luni, bunul imobil în cauza nu poate fi modificat, desfiinţat, stramutat sau expropriat şi nu poate face obiectul unor servituţi sau al unei autorizari de construire, fãrã avizul Ministerului Culturii.
ART. 15
(1) Contestaţia la decizia de clasare sau neclasare poate fi depusa de proprietarul bunului imobil în cauza, în termen de 30 de zile de la data primirii comunicãrii, la Ministerul Culturii şi se rezolva în termen de 30 de zile de la înregistrare.
(2) În perioada rezolvarii contestaţiei bunului imobil în cauza i se aplica prevederile art. 14 alin. (2); în cazul în care contestatarul nu este multumit de rãspunsul primit, acesta se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
(3) În cazul în care, prin votul a doua treimi din numãrul membrilor sãi, Comisia Nationala a Monumentelor Istorice îşi susţine hotãrârea iniţialã de clasare sau de neclasare, ministrul culturii este îndreptãţit sa respingã contestaţia.
(4) În cazul în care ordinul de clasare emis de ministrul culturii nu este contestat în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare, acesta rãmâne definitiv.
(5) La data adoptãrii deciziei de neclasare efectele aplicãrii prevederilor art. 14 alin. (2) înceteazã; reluarea procedurii de clasare nu poate interveni înainte de 3 ani, în absenta descoperirii unor elemente noi care sa o justifice.
(6) În situaţia introducerii unei acţiuni în contencios administrativ impotriva ordinului de clasare, pana la emiterea unei hotãrâri judecãtoreşti rãmase definitive şi irevocabile, asupra bunului imobil în cauza se aplica prevederile art. 14 alin. (2).
ART. 16
(1) Ordinul de clasare emis de ministrul culturii, rãmas definitiv, este publicat în termen de 15 zile de la emitere, în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi într-un ziar cu acoperire nationala, precum şi într-un ziar cu acoperire localã din judeţul în care se afla bunul imobil respectiv.
(2) Calitatea de monument istoric a bunului imobil respectiv se înscrie de cãtre proprietar în cartea funciarã în termen de 30 de zile de la publicarea ordinului de clasare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 17
(1) În termen de 90 de zile de la publicarea ordinului de clasare în Monitorul Oficial al României, Partea I, direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional stabileşte şi comunica proprietarului "Obligaţia privind folosinta monumentului istoric", act prin care sunt stabilite condiţiile şi regulile de utilizare sau exploatare şi de întreţinere a bunului imobil în cauza. "Obligaţia privind folosinta monumentului istoric" însoţeşte actele de proprietate, de concesiune sau închiriere, pe tot parcursul existenţei imobilului în cauza.
(2) Obligaţia privind folosinta monumentului istoric este servitute constituitã în folosul imobilului şi se înscrie de cãtre proprietar în cartea funciarã în termen de 30 de zile de la comunicarea ei.
(3) Procedura de întocmire şi aprobare, precum şi conţinutul Obligaţiei privind folosinta monumentului istoric sunt stabilite de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice şi, dupã caz, de Comisia Nationala de Arheologie, prin metodologia care va fi aprobatã prin ordin al ministrului culturii în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 18
(1) Monumentele istorice şi zonele lor de protecţie sunt evidentiate în planurile urbanistice generale şi în toate celelalte documentaţii de urbanism şi, respectiv, de amenajare a teritoriului.
(2) Calitatea de monument istoric este evidenţiatã, în mod obligatoriu, pe bunul imobil, printr-un însemn amplasat de reprezentanţii primãriei, în conformitate cu normele metodologice de semnalizare a monumentelor istorice.
ART. 19
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin declasare se înţelege procedura de eliminare din Lista monumentelor istorice a unui bun imobil sau numai a unei pãrţi din acesta.
(2) Declasarea monumentelor istorice urmeazã aceeaşi procedura ca cea de clasare. Ea este declansata din oficiu în oricare din situaţiile urmãtoare:
a) descãrcarea de sarcina arheologicã, în cazul siturilor arheologice, conform avizului Comisiei Naţionale de Arheologie;
b) disparitia monumentului istoric.
ART. 20
(1) Potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta schimbarea grupei de înscriere a monumentelor istorice în Lista monumentelor istorice se decide de cãtre Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, din proprie initiativa, la propunerea motivatã a unei comisii zonale a monumentelor istorice sau, dupã caz, a Comisiei Naţionale de Arheologie.
(2) Schimbarea grupei este validatã prin ordin al ministrului culturii şi intra în vigoare o data cu publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 22 alin. (2).
(3) Schimbarea grupei se comunica în scris de cãtre direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a ordinului, proprietarului sau titularului de alte drepturi reale, precum şi autoritãţii administraţiei publice locale din unitatea administrativ-teritorialã în care se afla bunul imobil în cauza.
ART. 21
(1) Clasarea de urgenta este procedura exceptionala prin care un bun imobil aflat în pericol iminent de distrugere sau de alterare fizica este înscris în Lista monumentelor istorice, dacã îndeplineşte criteriile de clasare, în vederea luãrii mãsurilor urgente necesare pentru salvarea sa.
(2) Declanşarea procedurii de clasare de urgenta se face de îndatã de cãtre Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, în situaţiile şi prin procedurile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Impotriva ordinului de clasare de urgenta proprietarul se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
(4) Pana la soluţionarea litigiului, bunului imobil în cauza i se aplica dispoziţiile art. 14 alin. (2).
ART. 22
(1) Lista monumentelor istorice este întocmitã de Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice şi este avizatã de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice şi, dupã caz, de Comisia Nationala de Arheologie.
(2) Lista monumentelor istorice este aprobatã prin ordin al ministrului culturii, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se reactualizeazã la fiecare 5 ani.
(3) Modificãrile aduse Listei monumentelor istorice se opereazã în condiţiile alineatelor precedente şi se publica, de asemenea, în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 15 zile de la aprobare.
(4) Lista monumentelor istorice sta la baza întocmirii cadastrului de specialitate al monumentelor istorice.

CAP. 3
Intervenţii asupra monumentelor istorice
ART. 23
(1) Intervenţiile asupra monumentelor istorice se fac numai pe baza şi cu respectarea avizului emis de Ministerul Culturii.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, intervenţiile ce se efectueazã asupra monumentelor istorice sunt:
a) toate lucrãrile de cercetare, construire, extindere, reparare, consolidare, conservare, restaurare, amenajãri peisagistice, precum şi orice alte lucrãri care modifica substanta sau aspectul monumentelor istorice, inclusiv reparaţiile curente, lucrãrile de întreţinere şi iluminarea interioarã şi exterioarã de siguranta şi decorativa;
b) executarea de mulaje dupã componente ale monumentelor istorice;
c) amplasarea definitiva sau temporarã de împrejmuiri, construcţii de protecţie, piese de mobilier fix, de panouri publicitare, firme, sigle sau orice fel de însemne pe şi în monumente istorice;
d) schimbãri ale modului de folosinta a monumentelor istorice, inclusiv schimbãrile temporare;
e) strãmutarea monumentelor istorice;
f) amenajãri de cai de acces, pietonale şi carosabile, utilitãţi anexe, indicatoare, inclusiv în zonele de protecţie a monumentelor istorice.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) intervenţiile efectuate în regim de urgenta, cu condiţia ca acestea sa fie reversibile.
(4) Autorizaţia de construire, autorizaţia de desfiinţare, precum şi autorizaţiile referitoare la intervenţiile enumerate la alin. (2) sunt eliberate numai pe baza şi în conformitate cu avizul Ministerului Culturii şi cu celelalte avize, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(5) Autorizaţiile prevãzute la alin. (4), emise fãrã avizul instituţiilor abilitate prin lege şi fãrã respectarea condiţiilor acestora, sunt nule.
(6) "Obligaţia privind folosinta monumentului istoric" face parte integrantã din Cartea tehnica a construcţiei; în situaţia în care aceasta nu exista, "Obligaţia privind folosinta monumentului istoric" tine locul documentaţiei tehnice de utilizare a bunului imobil, în condiţiile legii.
ART. 24
Intervenţiile ce se efectueazã asupra imobilelor care nu sunt monumente istorice, dar se afla în ansambluri, situri sau zone de protecţie ale monumentelor istorice, se autorizeaza pe baza avizului Ministerului Culturii, al Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului şi a celorlalte avize, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 25
(1) Toate intervenţiile care se efectueazã asupra monumentelor istorice, altele decât cele de schimbare a modului de folosinta, întreţinere sau reparaţii curente, indiferent de sursa lor de finanţare şi de regimul de proprietate al imobilului, se fac sub inspecţia şi controlul propriu al Ministerului Culturii şi al direcţiilor judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, cu personal atestat şi agreat, în condiţiile legii.
(2) În condiţiile legii, în cazul realizãrii de lucrãri neautorizate sau care incalca avizele de specialitate, personalul de inspecţie abilitat are dreptul sa intrerupa lucrãrile pana la intrarea în legalitate, sa aplice sancţiuni şi, dupã caz, sa dispunã revenirea la situaţia iniţialã şi sa sesizeze organele de cercetare penalã.
(3) Expertizarea structuralã a monumentelor istorice şi verificarea tehnica a proiectelor de consolidare a monumentelor istorice se fac numai de cãtre experţi şi verificatori tehnici atestaţi de Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului pentru cerinţele prevãzute în legislaţia specifica privind calitatea construcţiilor şi de Ministerul Culturii, pentru exigenţele specifice domeniului monumentelor istorice.
ART. 26
În perioada efectuãrii cercetãrilor arheologice şi pana la luarea deciziei finale asupra materialului arheologic descoperit, de cãtre instituţiile abilitate, conservarea lucrãrilor la monumentele istorice în cauza, precum şi a marturiilor arheologice descoperite revine atât responsabilului ştiinţific al şantierului arheologic, cat şi instituţiei organizatoare, conform avizului Ministerului Culturii, respectiv al direcţiilor judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, în funcţie de grupa în care monumentul istoric este înscris în Lista monumentelor istorice.
ART. 27
(1) Conservarea monumentelor istorice reprezentând descoperiri arheologice rãmase decopertate se face de autoritãţile administraţiei publice locale, sub coordonarea unor specialişti şi experţi atestaţi în condiţiile legii.
(2) Programul de conservare a monumentelor istorice reprezentând descoperiri arheologice rãmase decopertate este avizat de Ministerul Culturii pentru cele înscrise în Lista monumentelor istorice în grupa A şi de direcţiile judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional pentru cele înscrise în aceasta lista în grupa B.

TITLUL III
Instituţii şi organisme de specialitate cu atribuţii în protejarea monumentelor istorice
CAP. 1
Instituţii
ART. 28
(1) Ministerul Culturii asigura aplicarea strategiei naţionale, respectarea prevederilor legale şi a normelor şi metodologiilor din domeniul protejãrii monumentelor istorice.
(2) Ministerul Culturii asigura îndeplinirea angajamentelor statului asumate prin convenţiile internaţionale referitoare la protecţia monumentelor istorice la care România este parte.
(3) Ministerul Culturii reprezintã statul în relaţia cu proprietarii de monumente istorice şi cu titularii de alte drepturi reale asupra acestora.
(4) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, Ministerul Culturii organizeazã compartimente de specialitate în aparatul propriu şi în instituţii subordonate, având drept atribuţii activitãţile de cercetare, evidenta, clasare, inspecţie şi control, conservare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice.
ART. 29
(1) În vederea protejãrii monumentelor istorice, pe baza strategiei elaborate de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice şi, dupã caz, de Comisia Nationala de Arheologie, Ministerul Culturii îndeplineşte direct sau prin instituţiile sale subordonate urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã sistemul naţional de cercetare, evidenta, elaborare de reglementãri tehnice, de supraveghere şi inspecţie a monumentelor istorice şi avizeazã reglementãrile tehnice cu aplicabilitate pentru domeniul monumentelor istorice, în cazul în care ele sunt elaborate de alte autoritãţi decât Ministerul Culturii;
b) conferã, prin ordin al ministrului culturii, regimul de monument istoric imobilelor clasate şi instituie zonele lor de protecţie;
c) publica Lista monumentelor istorice în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi o actualizeazã periodic;
d) instituie cadastrul monumentelor istorice;
e) face propuneri pentru cuprinderea în proiectul bugetului de stat a sumelor necesare în vederea finanţãrii cheltuielilor pentru protejarea monumentelor istorice;
f) emite avizele de specialitate necesare eliberãrii autorizaţiilor de construire pentru lucrãrile şi intervenţiile de orice natura asupra monumentelor istorice;
g) emite avizul de specialitate privind regulamentele de construcţie din zonele de protecţie a monumentelor istorice;
h) colaboreazã la elaborarea secţiunilor Planului de amenajare a teritoriului naţional care au ca obiect monumentele istorice şi emite avizele de specialitate privind planurile de amenajare a teritoriului judeţean;
i) emite avizele de specialitate necesare în vederea eliberãrii autorizaţiilor de construire sau desfiinţare pentru imobilele aflate în zonele de protecţie a monumentelor istorice pana la aprobarea în condiţiile legii a documentaţiilor de urbanism pentru zonele respective;
j) emite avizele de specialitate privind planurile urbanistice generale ale localitãţilor care cuprind monumente istorice, privind planurile urbanistice zonale pentru zonele protejate care cuprind monumente istorice, precum şi privind planurile urbanistice de detaliu care au ca obiect monumente istorice sau imobile din zona lor de protecţie;
k) iniţiazã, atunci când este necesar, şi, respectiv, solicita consiliilor judeţene, exproprierea pentru cauza de utilitate publica a monumentelor istorice din grupa A, respectiv a celor din grupa B, în vederea salvãrii acestora de la distrugere şi degradare;
l) coordoneazã prin diriginti de specialitate, în condiţiile legii, lucrãrile de conservare şi restaurare a monumentelor istorice, atunci când intervenţiile sunt finanţate în totalitate sau în proporţie de cel puţin 51% din fondurile alocate de Ministerul Culturii;
m) asigura inspecţia şi controlul propriu la monumentele istorice privind starea lor de conservare şi respectarea avizelor de specialitate emise, precum şi controlul propriu al santierelor având drept obiect monumentele istorice, indiferent de regimul de proprietate şi grupa monumentului istoric, de natura operaţiunilor şi de sursa lor de finanţare;
n) constata contravenţii şi aplica sancţiuni prin împuterniciţii sãi şi ia mãsurile corespunzãtoare de sesizare a organelor de cercetare penalã în cazul infracţiunilor;
o) instituie pentru domeniul protejãrii monumentelor istorice Registrul specialiştilor, Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici, precum şi Registrul agenţilor economici autorizaţi, în condiţiile legii;
p) emite pentru domeniul protejãrii monumentelor istorice atestatul de specialist, atestatul de expert şi atestatul de verificator şi emite certificatul de agreare pentru verificatorii tehnici, experţii tehnici, responsabilii tehnici cu execuţia, responsabilii cu urmãrirea comportãrii construcţiilor şi dirigintii de specialitate atestaţi de Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului în conformitate cu Regulamentul privind atestarea specialiştilor, a experţilor şi verificatorilor tehnici din domeniul protejãrii monumentelor istorice, aprobat prin ordin al ministrului culturii;
q) avizeazã, potrivit legii, constituirea agenţilor economici care au ca obiect de activitate efectuarea de cercetãri, proiectarea şi executarea de lucrãri asupra monumentelor istorice;
r) colaboreazã cu Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului şi cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale în organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de educaţie, pregãtire şi perfecţionare a specialiştilor şi meseriasilor din domeniul protejãrii monumentelor istorice;
s) susţine, în condiţiile legii, programe şi proiecte de revitalizare şi punere în valoare a monumentelor istorice, hotãrãşte strategii şi cofinanteaza programe şi publicaţii pentru animarea culturalã şi stimularea interesului public fata de monumentele istorice;
s) elaboreazã, împreunã cu Ministerul de Interne, normele de prevenire şi stingere a incendiilor la monumente istorice;
t) stabileşte, împreunã cu Ministerul Apãrãrii Naţionale, mãsurile speciale de protecţie a monumentelor istorice, în caz de conflict armat;
t) colaboreazã cu instituţiile culturale subordonate şi cu autoritãţile publice locale la realizarea planurilor şi la luarea mãsurilor de prevenire a distrugerilor cauzate de dezastrele naturale;
u) instituie şi controleazã amplasarea insemnului distinctiv care atesta regimul de monument istoric al unui bun imobil, în vederea protejãrii sale în timp de pace sau conflict armat;
v) avizeazã implicarea organizaţiilor neguvernamentale în domeniul protejãrii monumentelor istorice şi colaboreazã cu acestea, în condiţiile legii, la realizarea de programe şi proiecte de protejare a monumentelor istorice;
w) asigura funcţionarea, logistica, secretariatul tehnic permanent şi sediul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi al Comisiei Naţionale de Arheologie;
x) colaboreazã cu organismele internaţionale interesate şi participa în cooperare cu acestea la finanţarea programelor de protejare a monumentelor istorice;
y) exercita, în numele statului, dreptul de preemţiune asupra monumentelor istorice, în vederea protejãrii acestora, precum şi asupra imobilelor din zona de protecţie a monumentelor istorice, în vederea pãstrãrii integritãţii fizice a cadrului construit şi natural al monumentelor istorice;
z) instituie şi acorda, la propunerea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi, dupã caz, a Comisiei Naţionale de Arheologie, titlul şi statutul de "Oraş istoric" sau "Sat istoric", în conformitate cu prevederile normelor metodologice de clasare a monumentelor istorice.
(2) Pentru eliberarea avizelor prevãzute la alin. (1) lit. f), g), i), j) şi v) nu se percep taxe sau tarife.
(3) Pentru eliberarea atestatelor, certificatelor de agreare şi a avizelor prevãzute la alin. (1) lit. p) şi q) se percep taxe care se fac venit la bugetul de stat.
(4) Nivelurile taxelor pentru eliberarea atestatelor, a certificatelor de agreare şi a avizelor sunt:
a) pentru eliberarea atestatelor prevãzute la alin. (1) lit. p) - 800.000 lei;
b) pentru eliberarea certificatelor de agreare prevãzute la alin. (1) lit. p) - 400.000 lei;
c) pentru eliberarea avizelor prevãzute la alin. (1) lit. q) 800.000 lei.
(5) Nivelurile taxelor prevãzute la alin. (4) pot fi actualizate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 30
(1) Centrul de Proiectare pentru Patrimoniul Cultural Naţional se reorganizeazã în Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice, ca instituţie publica cu personalitate juridicã în subordinea Ministerului Culturii, finanţatã din venituri extrabugetare şi alocaţii de la bugetul de stat.
(2) Organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii, în termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Principalele atribuţii ale Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice sunt:
a) elaborarea şi actualizarea Listei monumentelor istorice şi a evidentei monumentelor istorice;
b) administrarea fondurilor provenite de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Culturii cu destinaţia efectuãrii lucrãrilor de intervenţie asupra monumentelor istorice, cu excepţia fondurilor pentru creditele prevãzute la art. 53 alin. (3) lit. a);
c) fundamentarea ştiinţificã a deciziilor şi avizelor Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice privitoare la clasarea şi evidenta monumentelor istorice, la intervenţiile asupra lor, în zonele lor de protecţie, precum şi în zonele protejate care conţin monumente istorice;
d) elaborarea de normative şi metodologii pentru domeniul monumentelor istorice.
(4) Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice gestioneazã baza de date, arhiva, fototeca, fondul cartografic şi biblioteca monumentelor istorice, realizeazã cadastrul monumentelor istorice şi studii-pilot pentru monumente istorice, editeazã Buletinul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, precum şi alte publicaţii de specialitate.
(5) În realizarea atribuţiilor sale Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice poate încheia contracte de colaborare cu persoane fizice sau juridice de specialitate.
ART. 31
(1) Oficiul Naţional pentru Protejarea Patrimoniului se reorganizeazã în Eforia Monumentelor Istorice, ca instituţie publica cu personalitate juridicã în subordinea Ministerului Culturii, finanţatã din venituri extrabugetare şi din alocaţii acordate de la bugetul de stat.
(2) Organizarea şi funcţionarea Eforiei Monumentelor Istorice se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii, în termen de 120 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Principalele atribuţii ale Eforiei Monumentelor Istorice sunt:
a) fundamentarea necesarului de credite, propunerea prioritatilor şi evaluarea, în conformitate cu normele elaborate de Ministerul Culturii şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, a documentaţiilor prezentate de persoanele de drept privat, în vederea obţinerii de credite fãrã dobanda, cu dobanda redusã sau cu dobanda pieţei, pentru efectuarea de lucrãri de protejare la monumentele istorice deţinute;
b) gestionarea, în conformitate cu prevederile alin. (3) lit. a), în regim extrabugetar, a sumelor provenite din aplicarea timbrului monumentelor istorice, instituit potrivit prevederilor art. 54, precum şi din alte surse cu aceeaşi destinaţie, obţinute în condiţiile legii; sumele încasate din rambursãri de credite şi plati de dobânzi se utilizeazã în sistem revolving, cu acelaşi scop;
c) administrarea, în numele Ministerului Culturii, cu toate drepturile şi obligaţiile care decurg din aceasta, de monumente istorice intrate cu orice titlu în proprietatea statului, altele decât cele administrate de instituţii publice aflate în subordinea Ministerului Culturii, în vederea protejãrii acestora; concesionarea şi închirierea de monumente istorice intrate cu orice titlu în proprietatea statului sau achiziţionate în numele statului de cãtre Ministerul Culturii;
d) editarea Revistei Monumentelor Istorice, editarea şi comercializarea de publicaţii privind protejarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice;
e) realizarea de alte activitãţi aducatoare de venituri, pe care le gestioneazã în regim extrabugetar.
ART. 32
(1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, în vederea protejãrii monumentelor istorice, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii, în cadrul direcţiilor judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional se constituie serviciul monumentelor istorice, încadrat cu personal specializat în domeniu.
(2) Organizarea serviciilor monumentelor istorice se face prin preluarea atribuţiilor şi a fondului documentar din domeniu de la oficiile judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru patrimoniul cultural naţional.

CAP. 2
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice
ART. 33
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se reorganizeazã structura şi modul de funcţionare ale Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(2) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice elaboreazã sau, dupã caz, avizeazã strategiile, metodologiile, normativele şi mãsurile tehnico-ştiinţifice din domeniul protejãrii monumentelor istorice.
(3) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice este formatã din specialişti în domeniul protejãrii şi punerii în valoare a monumentelor istorice, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta.
(4) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice este compusa din 31 de membri şi este condusã de un preşedinte.
(5) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice funcţioneazã în conformitate cu regulamentul sau de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului culturii.
(6) La propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi cu aprobarea, prin vot, a membrilor acesteia sunt aleşi, ca membri de onoare ai comisiei, specialişti din ţara sau din strãinãtate, personalitãţi ştiinţifice de recunoaştere internationala din domeniul cercetãrii şi protejãrii monumentelor istorice.
(7) Funcţionarea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice este asigurata de Ministerul Culturii şi se finanţeazã din fondurile bugetare aprobate Ministerului Culturii.
ART. 34
(1) În exercitarea atribuţiilor sale Comisia Nationala a Monumentelor Istorice emite avize şi adopta hotãrâri, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta şi ale regulamentului sau de organizare şi funcţionare.
(2) În conformitate cu prevederile regulamentului sau de organizare şi funcţionare, atribuţiile şi activitatea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice se realizeazã prin lucrãri în plen, prin lucrãri pe secţiuni de specialitate sau prin activitatea comisiilor zonale ale monumentelor istorice.
(3) Secţiunile de specialitate ale Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sunt conduse de un preşedinte de secţiune, ales din rândul membrilor acesteia, care este de drept vicepreşedinte al Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(4) Preşedintele Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, împreunã cu vicepreşedinţii şi secretarul, formeazã Biroul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(5) Deciziile plenului Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sau ale comisiilor zonale ale monumentelor istorice, ale secţiunilor şi Biroului Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice se iau, de regula, cu majoritate simpla de voturi, cu excepţia cazurilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 35
(1) Preşedintele Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice conduce activitatea acesteia şi o reprezintã pe plan naţional şi internaţional.
(2) Preşedintele Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice este ales prin vot secret de cãtre membrii acesteia din rândul membrilor sãi pentru un mandat de 5 ani, care poate fi reînnoit consecutiv o singura data.
(3) Propunerea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice privind persoana preşedintelui acesteia se înainteazã ministrului culturii care poate sa o aprobe sau sa o respingã, motivat, o singura data.
(4) În cazul în care prin votul a doua treimi din numãrul total al membrilor Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice aceasta îşi susţine propunerea nominalã iniţialã, este validatã prin ordin al ministrului culturii.
ART. 36
(1) Mandatul membrilor Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice este de 3 ani, cu posibilitatea de a fi reînnoit.
(2) Primii membri ai Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice numiţi dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonanţei de urgenta au mandate pentru o perioada de un an, 2 ani şi, respectiv, de 3 ani.
(3) Propunerile de noi membri se fac din rândul specialiştilor şi experţilor din domeniul protejãrii monumentelor istorice de cãtre:
a) Academia Romana;
b) Ministerul Culturii;
c) Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului;
d) Ministerul Educaţiei Naţionale;
e) organizaţii neguvernamentale cu activitate în domeniul protejãrii monumentelor istorice.
(4) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice înainteazã lista cuprinzând membrii care îşi încheie mandatul conform alin. (1), precum şi lista cuprinzând persoanele care urmeazã sa facã parte din Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, în conformitate cu prevederile alin. (2).
(5) Lista cuprinzând noii membri ai Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice se înainteazã ministrului culturii, care o aproba sau o poate returna, motivat, o singura data, Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(6) În cazul în care, prin votul a doua treimi din numãrul total al membrilor Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice aceasta îşi susţine lista nominalã iniţialã, ministrul valideazã, prin ordin, noii membri.
(7) La solicitarea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, la lucrãrile acesteia participa, cu rol consultativ, responsabilii serviciilor de specialitate ale Ministerului Culturii, dupã caz.
(8) Funcţia de secretar al Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice este îndeplinitã de şeful compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Culturii.
ART. 37
(1) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice are urmãtoarele atribuţii principale:
a) formuleazã şi avizeazã din punct de vedere ştiinţific strategia nationala de protejare a monumentelor istorice;
b) fundamenteazã din punct de vedere ştiinţific normele şi metodologiile din domeniul protejãrii monumentelor istorice, care se aproba prin ordin al ministrului culturii;
c) decide clasarea şi stabilirea grupelor monumentelor istorice;
d) avizeazã din punct de vedere ştiinţific criteriile de atestare a specialiştilor şi experţilor din domeniul monumentelor istorice, criteriile de agreare a experţilor şi verificatorilor tehnici atestaţi de Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului şi criteriile de avizare a constituirii agenţilor economici cu activitate în domeniul protejãrii monumentelor istorice;
e) desemneazã reprezentanţi în Consiliul ştiinţific al Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice şi în Consiliul de administraţie al Eforiei Monumentelor Istorice;
f) avizeazã planurile urbanistice generale ale localitãţilor care cuprind monumente istorice, planurile urbanistice zonale ale zonelor protejate care cuprind monumente istorice, precum şi regulamentele de construire aferente acestora, iar în absenta unor astfel de documentaţii de urbanism şi amenajare a teritoriului aprobate, planurile urbanistice de detaliu care au drept obiect monumentele istorice sau imobilele din zona lor de protecţie;
g) avizeazã studiile de fundamentare istorica şi din domeniul monumentelor istorice, care urmãresc definirea, instituirea şi delimitarea zonelor protejate de patrimoniu construit, precum şi reglementãrile generale de amenajare a teritoriului acestora;
h) avizeazã documentaţiile tehnice privind intervenţiile asupra monumentelor istorice;
i) avizeazã documentaţiile tehnice privind intervenţiile asupra imobilelor din zonele de protecţie a monumentelor istorice, în cazurile în care pentru aceste zone nu exista un regulament urbanistic avizat şi aprobat conform legii;
j) formuleazã prioritãţile lucrãrilor de protejare a monumentelor istorice în vederea fundamentarii sumelor necesare ce urmeazã sa fie alocate în acest scop de la bugetul de stat, examineazã şi avizeazã prioritãţile de finanţare din fondurile aprobate prin buget, precum şi modificãrile survenite în alocarea lor pe parcursul anului bugetar;
k) avizeazã propunerile de achiziţii de monumente istorice, ce se realizeazã prin Ministerul Culturii;
l) avizeazã contractele Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice privind intervenţiile asupra monumentelor istorice;
m) propune monumente istorice pentru Lista patrimoniului cultural şi natural mondial, precum şi pentru Lista patrimoniului mondial în pericol, elaborate de UNESCO;
n) controleazã aplicarea deciziilor sale, luate în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, de cãtre Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice, Eforia Monumentelor Istorice şi de direcţiile judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional;
o) sesizeazã organele competente pentru aplicarea de sancţiuni şi luarea de mãsuri de protejare ca urmare a constatãrilor controalelor efectuate de cãtre membrii sãi, potrivit procedurilor stabilite de prezenta ordonanta de urgenta şi regulamentului sau de organizare şi funcţionare;
p) analizeazã contestaţiile şi sesizãrile legate de activitatea de protejare a monumentelor istorice;
r) avizeazã programele de pregãtire a specialiştilor şi planurile de învãţãmânt şi specializare în domeniul protejãrii monumentelor istorice;
s) reprezintã România în cadrul organismelor internaţionale de specialitate similare.
(2) Atribuţiile Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice menţionate la alin. (1) lit. d), f), g), h), i), n) şi o) pot fi delegate secţiunilor sau comisiilor zonale ale monumentelor istorice în condiţiile stabilite de Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
ART. 38
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se înfiinţeazã comisiile zonale ale monumentelor istorice ca organisme ştiinţifice în teritoriu ale Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(2) Numãrul, teritoriul de competenta, organizarea şi funcţionarea comisiilor zonale ale monumentelor istorice sunt stabilite prin ordin al ministrului culturii.
ART. 39
În domeniul protejãrii monumentelor istorice proprietarii acestora au obligaţii şi beneficiazã de drepturile stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta şi prin alte acte normative; aceste drepturi pot fi cesionate de proprietari deţinãtorilor cu orice titlu ai monumentelor istorice.

TITLUL IV
Responsabilitãţile proprietarilor de monumente istorice şi ale autoritãţilor administraţiei publice locale
CAP. 1
Obligaţiile şi drepturile proprietarilor de monumente istorice
ART. 40
(1) În scopul protejãrii monumentelor istorice proprietarii şi titularii de alte drepturi reale asupra monumentelor istorice sunt obligaţi:
a) sa întreţinã, sa foloseascã şi sa exploateze imobilul numai cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a "Obligaţiei privind folosinta monumentului istoric", conform art. 17;
b) sa asigure paza monumentelor istorice şi sa ia mãsuri pentru apãrarea impotriva incendiilor;
c) sa înştiinţeze în scris direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional sau primarul oraşului ori al comunei respective, în termen de 5 zile de la constatare, despre orice modificãri sau degradari în starea fizica a monumentelor istorice deţinute şi aflate în teritoriul unitãţii administrativ-teritoriale;
d) sa înştiinţeze în scris direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional sau primarul oraşului ori al comunei respective, în termen de 5 zile de la constatare, despre descoperirea intamplatoare a oricãror construcţii, elemente de construcţii, a unor piese de inventar fix ori mobil sau a unui vestigiu arheologic necunoscut anterior; pana la sosirea delegatului instituţiei de specialitate, dar nu mai mult de 15 zile, proprietarul este obligat sa asigure pãstrarea descoperirilor;
e) sa permitã accesul specialiştilor desemnaţi de direcţiile judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, în vederea constatãrii stãrii de conservare sau pentru efectuarea de cercetãri, inclusiv arheologice, şi de expertizare a monumentelor istorice; în cazul proprietarilor persoane fizice accesul va fi posibil numai cu acordul acestora;
f) în cazul în care solicita descãrcarea imobilului de sarcina arheologicã, sa finanteze sãpãtura şi cercetarea arheologicã aferentã;
g) sa obţinã avizele prevãzute de lege pentru toate intervenţiile prevãzute la art. 23;
h) sa asigure efectuarea lucrãrilor de conservare, consolidare, restaurare, precum şi a oricãror alte lucrãri, conform prevederilor legale, numai cu persoane fizice sau juridice atestate în acest sens şi sa prevadã în contracte obligativitatea respectãrii tuturor condiţiilor şi termenelor de execuţie cuprinse în avizul de specialitate;
i) sa respecte toate condiţiile şi termenele de execuţie cuprinse în avizul de specialitate atunci când executa ei înşişi lucrãri de întreţinere curenta, precum şi orice alte intervenţii, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta;
j) sa permitã, pe baza prevederilor contractuale, executarea interventiilor asupra monumentelor istorice deţinute, în cazul în care acestea sunt iniţiate şi finanţate de persoane juridice abilitate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta;
k) sa permitã montarea şi sa întreţinã însemnul şi sigla "Monument istoric";
l) sa comunice şi sa obţinã avizul direcţiei judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional pentru programul, capacitatea de vizitare şi condiţiile oferite vizitatorilor în cazul în care, din proprie initiativa, proprietarii pun monumentele istorice la dispoziţie publicului pentru vizitare sau pentru alte activitãţi.
(2) În cazul în care în îndeplinirea obligaţiilor prevãzute la alin. (1) lit. e) proprietarii monumentelor istorice constata producerea unor pagube, aceştia au dreptul la o justa despãgubire, ce intra în sarcina instituţiilor care au realizat cercetarea sau expertizarea, în termen de 60 de zile de la încheierea acestor acţiuni.
(3) În situaţia înstrãinãrii, închirierii sau concesionarii imobilelor, monumente istorice, proprietarii acestora au urmãtoarele obligaţii şi drepturi:
a) sa notifice viitorului proprietar, chiriaş sau concesionar regimul juridic al monumentului istoric pe care îl deţin şi "Obligaţia privind folosinta monumentului istoric";
b) sa solicite direcţiei judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional pe teritoriul unitãţii administrativ-teritoriale unde se afla respectivul monument istoric, eliberarea neîntârziatã a "Obligaţiei privind folosinta monumentului istoric", în cazul în care aceasta nu este elaborata;
c) sa înştiinţeze în scris prefectul judeţului despre intenţia de a instraina monumentul istoric în cazul în care monumentul istoric este clasat în grupa A, sau, dupã caz, primarul localitãţii în care se afla amplasat monumentul istoric, în cazul în care acesta este clasat în grupa B, în vederea exercitãrii dreptului de preemţiune al statului sau, respectiv, al unitãţii administrativ-teritoriale, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta;
d) sa înştiinţeze în scris direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional cu privire la schimbarea proprietarului sau a administratorului, în termen de 15 zile de la data legalizarii actelor de înstrãinare, cesiune sau partajare.
ART. 41
(1) Pentru protejarea monumentelor istorice aflate în proprietatea privatã a persoanelor fizice sau juridice statul ori autoritãţile administraţiei publice locale, dupã caz, sunt obligate sa asigure, la cererea proprietarilor, cu titlu gratuit, sprijin ştiinţific, tehnic şi de specialitate, în condiţiile legii.
(2) Sprijinul prevãzut la alin. (1) se oferã pe baza convenţiilor încheiate între pãrţi, care stipuleazã condiţiile de acordare, utilizare şi de retragere a acestuia.
(3) Sprijinul statului este acordat prin intermediul Ministerului Culturii.
(4) Asistenta ştiinţificã se realizeazã prin acces la evidentele de specialitate privind monumentele istorice deţinute, prin consultanţa, elaborarea de cercetãri, studii şi expertize.
(5) Sprijinul tehnic consta în expertizarea de specialitate, elaborarea de documentaţii şi asistenta de profil pe parcursul executãrii lucrãrilor de intervenţii asupra monumentelor istorice.
(6) Sprijinul ştiinţific şi tehnic este asigurat de instituţiile abilitate prin prezenta ordonanta de urgenta, în conformitate cu prioritãţile stabilite în strategia nationala de protejare a monumentelor istorice.
(7) Proprietarii în cauza au dreptul sa cunoascã modul în care s-au utilizat sumele provenite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale pentru lucrãrile privind protejarea monumentelor istorice deţinute.
(8) În cazul în care statul sau autoritãţile publice locale acorda sprijin material, acesta consta în furnizarea de materiale de construcţii, echipamente, instalaţii şi utilaje pentru executarea lucrãrilor de intervenţii asupra monumentelor istorice.
(9) În cazul în care statul sau autoritãţile publice locale acorda sprijin financiar, acesta consta în acoperirea parţialã sau totalã a costurilor studiilor şi documentaţiilor tehnice, precum şi ale lucrãrilor de intervenţie asupra monumentelor istorice. Sprijinul financiar poate fi acordat şi sub forma de credite, potrivit art. 31 alin. (3) lit. a).
ART. 42
(1) Contribuţia financiarã a statului, constând din sume alocate prin bugetul Ministerului Culturii cu destinaţia protejãrii monumentelor istorice, poate sa acopere în întregime sau, respectiv, parţial costul lucrãrilor de protejare pentru monumente istorice, în funcţie de grupa în care acestea sunt înscrise în Lista monumentelor istorice.
(2) Contribuţia financiarã a consiliilor judeţene, municipale, orãşeneşti şi comunale, dupã caz, poate sa acopere integral costul lucrãrilor de intervenţie asupra monumentelor istorice care fac parte din grupa B, precum şi, individual sau cumulat, costul lucrãrilor de protejare a monumentelor istorice care fac parte din grupa A, aflate pe teritoriul unitãţii administrativ-teritoriale.
(3) Contribuţia financiarã a statului şi a autoritãţilor administraţiei publice locale poate fi asigurata prin cofinantare, precum şi în parteneriat, inclusiv cu proprietarul ori cu alte persoane fizice sau juridice.
(4) Procedurile şi condiţiile pe care trebuie sa le respecte proprietarul, altul decât statul, municipiul, oraşul sau comuna, pentru obţinerea contribuţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt stabilite prin norme metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii şi a Ministerului Funcţiei Publice, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(5) În situaţiile şi în condiţiile prevãzute la alin. (4), la data alocãrii sprijinului financiar şi în cuantumul contribuţiei statului sau a autoritãţilor administraţiei publice locale, asupra imobilului monument istoric în cauza se constituie o garanţie imobiliarã pentru o perioada de 10 ani în favoarea statului sau, respectiv, a unitãţilor administrativ-teritoriale.
(6) Garanţia imobiliarã prevãzutã la alin. (5) se recupereazã în totalitate de la beneficiarul contribuţiei statului sau, dupã caz, a autoritãţilor administraţiei publice locale, împreunã cu dobânzile aferente, în situaţia în care bunul în cauza a fost înstrãinat de proprietar altei persoane decât statul sau autoritatea administraţiei publice locale înainte de împlinirea termenului de 10 ani de la constituirea garanţiei imobiliare.
(7) Constituirea garanţiei imobiliare în favoarea statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale este scutitã de taxa de timbru.
(8) La data implinirii termenului de 10 ani garanţia imobiliarã instituitã asupra imobilului se stinge de drept.
ART. 43
Pentru stimularea protejãrii monumentelor istorice proprietarii persoane fizice, care realizeazã pe cheltuiala proprie, integral sau parţial, lucrãri de întreţinere, reparare, conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare, precum şi acţiuni de animare culturalã, beneficiazã, în condiţiile legii, de reducerea de pana la 50% a cuantumurilor impozitelor şi taxelor cuvenite bugetelor locale.
ART. 44
(1) Proprietarii de monumente istorice sunt scutiţi în totalitate de plata impozitului pe clãdirile care sunt monumente istorice, cu excepţia spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi economice sau comerciale, potrivit legii.
(2) Pentru suprafata ocupatã la sol de construcţiile care sunt monumente istorice nu se plãteşte impozitul pe teren.
(3) Potrivit legii, consiliile locale pot reduce impozitul pe suprafeţele neconstruite din terenurile cu regim de monument istoric în funcţie de suprafata afectatã şi de perioada punerii monumentelor istorice la dispoziţie publicului pentru vizitare.
ART. 45
(1) Este exoneratã de plata taxelor de timbru persoana fizica sau juridicã ce dobândeşte prin moştenire un bun imobil clasat ca monument istoric, utilizat în scopul locuirii sau pentru activitãţi necomerciale, şi care se angajeazã în scris, la direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional în a carei raza teritorialã de competenta se afla bunul imobil în cauza, sa execute, în termen de 12 luni, lucrãrile de restaurare şi consolidare stabilite prin documentaţie tehnica aprobatã şi avizatã în condiţiile legii.
(2) În situaţii justificate şi cu avizul direcţiei judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional acest termen poate fi prelungit o singura data cu încã 12 luni.
(3) În condiţiile neîndeplinirii obligaţiilor menţionate la alin. (1) şi asumate de proprietar la dobândirea bunului, precum şi în cazul înstrãinãrii bunului, înaintea efectuãrii sau încheierii lucrãrilor de consolidare sau restaurare, taxa de timbru se recupereazã prin direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, pe baza notei de constatare a direcţiei judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplica şi celor care dobândesc prin donaţie un bun imobil clasat ca monument istoric.
(5) Înstrãinarea cu titlu gratuit sau oneros cãtre stat ori cãtre unitãţile administrativ-teritoriale a monumentelor istorice este scutitã de plata taxelor de timbru.
ART. 46
Proprietarii de monumente istorice sunt scutiţi de plata taxei de autorizare a oricãrei intervenţii asupra monumentelor istorice deţinute, în cazul în care utilizeazã bunul imobil numai pentru activitãţi necomerciale sau, în mod direct, numai pentru locuire.
ART. 47
În condiţiile legii beneficiazã, de prevederile art. 46 şi proprietarii imobilelor din zona de protecţie a monumentelor istorice pentru lucrãrile pe care le finanţeazã şi care sunt necesare în vederea pãstrãrii integritãţii fizice şi a cadrului construit sau natural al monumentelor istorice, astfel cum sunt ele reglementate prin documentaţia de urbanism sau de amenajare a teritoriului, aprobatã pentru zona de protecţie respectiva, sau prin avizul direcţiei judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional.

CAP. 2
Atribuţiile autoritãţilor administraţiei publice locale
ART. 48
(1) În vederea protejãrii monumentelor istorice şi a respectãrii prevederilor legale în acest domeniu, autoritãţile administraţiei publice locale au urmãtoarele atribuţii principale:
a) coopereazã cu organismele de specialitate şi cu instituţiile publice cu responsabilitãţi în domeniul protejãrii monumentelor istorice şi asigura punerea în aplicare şi respectarea deciziilor acestora;
b) asigura protejarea monumentelor istorice aflate în domeniul public sau privat al municipiului, respectiv al oraşului sau comunei, precum şi protejarea monumentelor istorice abandonate sau aflate în litigiu, alocand în acest scop resurse financiare;
c) coopereazã cu ceilalţi proprietari sau administratori de monumente istorice;
d) se pot asocia între ele, precum şi cu persoane fizice sau juridice pentru realizarea unor lucrãri de protejare a monumentelor istorice şi pot infiinta în acest scop instituţii şi servicii publice de interes local;
e) participa, în condiţiile legii, la finanţarea din bugetele proprii a lucrãrilor de protejare a monumentelor istorice, prevãzând distinct sumele necesare în acest scop în bugetele pe care le administreazã;
f) cuprind în programele de dezvoltare economico-socialã şi urbanistica, respectiv de amenajare a teritoriului, obiective specifice privind protejarea monumentelor istorice, elaboreazã, actualizeazã şi aproba documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism privind monumentele istorice sau zonele protejate care conţin monumente istorice;
g) iau mãsurile tehnice şi administrative necesare în vederea prevenirii degradãrii monumentelor istorice;
h) prevãd în structura aparatului propriu compartimente specializate sau, dupã caz, posturi ori sarcini de serviciu precise în domeniul protejãrii monumentelor istorice.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia sa realizeze studiile de fundamentare, delimitare şi instituire a zonelor protejate care conţin monumente istorice numai cu personal de specialitate atestat.
ART. 49
Pentru protejarea monumentelor istorice aflate în raza de competenta a unitãţii administrativ-teritoriale, consiliile locale au urmãtoarele atribuţii:
a) colaboreazã în permanenta cu direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, furnizand acesteia toate informaţiile actualizate din domeniul protejãrii monumentelor istorice;
b) asigura, în vederea întocmirii sau modificãrii planurilor urbanistice generale sau a planurilor urbanistice zonale, elaborarea documentaţiei pentru delimitarea zonelor construite protejate care conţin monumente istorice;
c) elaboreazã sau aproba regulamentele de urbanism pentru aceste zone protejate pe baza avizului Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sau al comisiei zonale a monumentelor istorice, dupã caz;
d) prevãd în bugetele proprii, în termen de 12 luni de la clasarea siturilor ca monumente istorice, fondurile necesare pentru elaborarea documentaţiilor aferente de urbanism şi amenajare a teritoriului;
e) asigura elaborarea şi aproba programe speciale de prevenire a degradãrii monumentelor istorice din municipiul, oraşul sau comuna respectiva, cu respectarea avizului Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sau al comisiei zonale a monumentelor istorice, dupã caz;
f) la solicitarea direcţiei judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, acestea împreunã cu organele de poliţie iau mãsura interzicerii circulaţiei cu vehicule grele şi a transportului de materiale explozive în zona de protecţie a monumentelor istorice;
g) colaboreazã cu compartimentele specializate ale altor autoritãţi ale administraţiei publice locale, în cazul în care monumentele istorice se afla pe teritoriul mai multor unitãţi administrativ-teritoriale.
ART. 50
Primarul are urmãtoarele atribuţii specifice:
a) la autorizarea lucrãrilor asupra monumentelor istorice şi asupra imobilelor situate în zona lor de protecţie, respectiv la eliberarea pentru acestea a autorizaţiei de funcţionare, verifica existenta tuturor avizelor de specialitate în domeniul monumentelor istorice şi conformitatea autorizaţiei cu prevederile acestora, precum şi a îndeplinirii prevederilor cuprinse în "Obligaţia privind folosinta monumentului istoric", conform prevederilor legale, şi asigura menţionarea în autorizaţie a tuturor condiţiilor conţinute în avize;
b) ia mãsuri ca pentru autorizarea construirii documentaţiile tehnice ce se referã la intervenţii asupra monumentelor istorice sa fie prioritar analizate;
c) emite neîntârziat autorizaţia de construire, în conformitate cu avizul Ministerului Culturii, în vederea executãrii lucrãrilor provizorii urgente de consolidare temporarã şi de punere în siguranta a monumentelor istorice; valabilitatea autorizaţiei de construire provizorie este de 6 luni, poate fi prelungitã o singura data cu încã 6 luni şi înceteazã o data cu eliberarea unei autorizaţii de construire sau de desfiinţare definitiva;
d) dispune oprirea oricãror lucrãri de construire sau de desfiinţare, în situaţia descoperirii de vestigii arheologice, hotãrãşte şi, dupã caz, organizeazã paza acestora şi anunta în cel mai scurt timp direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional;
e) asigura prin aparatul propriu de specialitate şi în colaborare cu direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional aplicarea însemnelor distinctive şi a siglelor de monumente istorice şi controleazã întreţinerea lor de cãtre proprietar;
f) asigura prin intermediul gardienilor publici paza şi protecţia monumentelor istorice aflate în domeniul public şi privat al statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a monumentelor istorice abandonate sau aflate în litigiu, semnaland de urgenta direcţiei judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional orice nerespectare a legii;
g) asigura, împreunã cu serviciile publice de pompieri, acţiuni de prevenire şi stingere a incendiilor la monumente istorice.
ART. 51
Consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au urmãtoarele atribuţii:
a) coopereazã cu direcţiile judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, asigurând comunicarea tuturor informaţiilor referitoare la monumente istorice aflate în teritoriul lor administrativ de competenta şi faciliteazã comunicarea dintre direcţiile judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional şi consiliile locale ale oraşelor şi comunelor din teritoriul judeţului, respectiv ale sectoarelor, în cazul municipiului Bucureşti;
b) iniţiazã, numai cu avizul obligatoriu al comisiei zonale a monumentelor istorice, procedura de expropriere pentru cauza de utilitate publica în vederea protejãrii unor monumente istorice înscrise în Lista monumentelor istorice în grupa B, în situaţiile şi cu respectarea condiţiilor prevãzute de lege;
c) sprijinã şi indruma activitatea consiliilor locale ale comunelor sau ale oraşelor care nu au organizate servicii în domeniu sau posturi specializate în aparatul propriu pentru protejarea monumentelor istorice înscrise în Lista monumentelor istorice în grupa B şi aflate pe teritoriul administrativ al acestora.

TITLUL V
Finanţarea protejãrii monumentelor istorice
ART. 52
(1) Finanţarea protejãrii monumentelor istorice se realizeazã prin bugetul de stat, prin bugetele locale, precum şi de cãtre proprietarii sau administratorii monumentelor istorice ori prin cofinantare publica şi privatã.
(2) Lucrãrile de proiectare şi de execuţie care se efectueazã la monumente istorice şi care sunt finanţate din fonduri publice sunt supuse regimului general de atribuire a lucrãrilor publice, de proiectare şi execuţie, potrivit legii achiziţiilor publice.
ART. 53
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale sunt obligate sa prevadã în bugetele proprii fondurile necesare în vederea protejãrii monumentelor istorice aflate în proprietate publica de interes local.
(2) Autoritãţile publice centrale prevãd în bugetele proprii fondurile aprobate prin bugetul de stat pentru protejarea monumentelor istorice aflate în proprietate publica şi în administrarea acestora.
(3) În bugetul Ministerului Culturii se prevãd:
a) credite bugetare necesare pentru monumentele istorice aflate în administrarea Eforiei Monumentelor Istorice;
b) credite bugetare necesare în vederea finanţãrii sau cofinanţãrii lucrãrilor de protejare a monumentelor istorice aflate în proprietate publica;
c) credite bugetare necesare în vederea finanţãrii sau cofinanţãrii lucrãrilor de protejare a monumentelor istorice aflate în proprietate privatã.
ART. 54
(1) Se instituie timbrul monumentelor istorice, care este administrat în condiţiile legii de Ministerul Culturii, prin Eforia Monumentelor Istorice.
(2) Valoarea, modalitãţile de percepere, de încasare, virare, utilizare şi evidentiere a sumelor rezultate din aplicarea timbrului monumentelor istorice se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Culturii, avizate de Ministerul Finanţelor şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) timbrul monumentelor istorice se aplica asupra:
a) cãrţilor poştale ilustrate comercializate în România, reprezentând monumente istorice individualizate sau în ansambluri, prin imagini fotografice ori reprezentari grafice de interior sau exterior;
b) ghidurilor turistice comercializate în România şi care prezintã teritoriul romanesc cu localizarea monumentelor istorice de interes turistic;
c) casetelor video şi compact discurilor comercializate în România şi care prezintã monumente istorice;
d) biletelor de intrare, inclusiv taxelor de fotografiere sau filmare, pentru monumentele istorice puse la dispoziţie publicului, în totalitate sau în parte, prin lucrãri finanţate de la bugetul de stat sau al autoritãţilor administraţiei publice locale;
e) biletelor de intrare la manifestãrile culturale şi sportive desfãşurate în acele monumente şi situri istorice care au fost protejate şi puse la dispoziţie publicului pentru vizitare prin fonduri de la bugetul de stat sau al autoritãţilor administraţiei publice locale.
(4) Timbrul monumentelor istorice se percepe de la editorii cãrţilor poştale ilustrate, ghidurilor turistice, casetelor video, compact discurilor, dupã caz, sau de la proprietarii sau administratorii monumentelor istorice, care realizeazã venituri din activitãţile menţionate la alin. (3).
ART. 55
Fondurile obţinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice se utilizeazã de cãtre Eforia Monumentelor Istorice în mod exclusiv pentru:
a) acordarea de credite în condiţiile art. 31 alin. 3 lit. a) şi b), cu prioritate pentru proprietarii sau administratorii care pun la dispoziţie publicului monumentele istorice pentru vizitare şi pentru programe de animare culturalã;
b) finanţarea unor lucrãri necesare în vederea pregãtirii pentru vizitare, precum şi pentru realizarea unor lucrãri sau programe de animare culturalã a monumentelor istorice;
c) organizarea de manifestãri culturale, ştiinţifice şi de popularizare a monumentelor istorice, în cooperare cu proprietarii sau cu administratorii lor.

TITLUL VI
Sancţiuni
ART. 56
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta atrage, dupã caz, rãspunderea civilã, administrativã, materialã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã.
ART. 57
(1) Desfiinţarea, distrugerea parţialã sau degradarea monumentelor istorice constituie infracţiune şi se sancţioneazã conform legii penale.
(2) În cazul degradãrii monumentelor istorice, se poate aplica şi mãsura corelativa a obligãrii fãptuitorului la restaurarea pãrţilor de moment istoric pe care l-a degradat, pe baza avizului organismelor de specialitate prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 58
(1) Constituie contravenţii la regimul de protecţie a monumentelor istorice urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) declanşarea procedurii de expropriere a monumentelor istorice fãrã avizul Ministerului Culturii;
b) modificarea, desfiinţarea sau strãmutarea unui imobil fãrã avizul Ministerului Culturii, dupã declanşarea procedurii de clasare;
c) încãlcarea de cãtre proprietar a obligaţiilor prevãzute la art. 40 din prezenta ordonanta de urgenta;
d) neaplicarea şi nevirarea timbrului monumentelor istorice, în condiţiile prevãzute la art. 54 din prezenta ordonanta de urgenta;
e) încãlcarea prevederilor art. 63 de cãtre proprietar sau de cãtre titularul dreptului de administrare a imobilelor menţionate în acesta.
(2) Contravenţiile prevãzute la lit. b) se sancţioneazã cu amenda de la 10 milioane lei la 50 milioane lei, iar cele de la lit. a), c), d), şi e) se sancţioneazã cu amenda de la 3 milioane lei la 30 milioane lei.
ART. 59
(1) Contravenţiile se constata şi amenzile se aplica de specialiştii direcţiilor judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional, de împuterniciţii Ministerului Culturii, de inspectorii teritoriali ai Inspecţiei de Stat în Construcţii, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului sau de inspectorii Ministerului Finanţelor, dupã caz.
(2) Pentru contravenţiile prevãzute la art. 58 alin. (1) lit. b) şi c) constatarea şi aplicarea amenzii se pot face şi de cãtre primar, preşedintele consiliului judeţean şi împuterniciţii acestora sau de cãtre organele de poliţie, dupã caz.
ART. 60
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 58 le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

TITLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 61
Pana la instituirea zonei de protecţie a fiecãrui monument istoric conform art. 9 se considera zona de protecţie suprafata delimitata cu o raza de 100 m în localitãţi urbane, 200 m în localitãţi rurale şi 500 m în afarã localitãţilor, masurati de la limita exterioarã, de jur imprejurul monumentului istoric.
ART. 62
(1) Lista monumentelor, ansamblurilor şi siturile istorice, aprobatã de Comisia Nationala a Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice, în 1991-1992, rãmâne în vigoare şi produce efecte ca atare timp de maximum 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, perioada în care aceasta va fi reactualizata conform art. 3, 8 şi 22.
(2) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta direcţiile judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional sunt obligate sa încunoştinţeze în scris proprietarii sau titularii de drepturi reale asupra monumentelor istorice despre obligaţiile ce le revin prin lege, ca urmare a regimului juridic special al bunurilor imobile în cauza.
ART. 63
Înstrãinarea cu orice titlu a unui monument istoric se face numai dupã emiterea, în condiţiile legii, cãtre proprietar a "Obligaţiei privind folosinta monumentului istoric"; proprietarii de construcţii şi de terenuri clasate ca monument istoric, iar pentru imobilele care fac obiectul <>Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, titularii dreptului de administrare, şi care nu dispun la data înstrãinãrii de "Obligaţia privind folosinta monumentului istoric", sunt obligaţi sa solicite emiterea sa ori, pana la aprobarea metodologiei prevãzute la art. 17 alin. (3) din prezenta ordonanta de urgenta, sa obţinã avizul de folosinta de la direcţia judeteana pentru cultura şi patrimoniul cultural.
ART. 64
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta orice prevederi contrare se abroga.
ART. 65
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta <>art. 10 alin. 2 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 29 noiembrie 1995, se modifica dupã cum urmeazã:
"Sunt, de asemenea, exceptate de la vânzare locuintele care au avut destinaţia de case de oaspeti, de protocol, precum şi cele folosite ca resedinte pentru foştii şi actualii demnitari."
ART. 66
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta <>Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu modificãrile ulterioare, se modifica dupã cum urmeazã:
1. Titlul capitolului VII va avea urmãtorul cuprins:
"Taxa pentru şederea în staţiunile turistice şi în sate şi oraşe istorice"
2. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Pentru şederea pe o durata mai mare de 48 de ore în staţiunile turistice, în satele sau în oraşele istorice declarate conform legii, consiliile locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, dupã caz, stabilesc taxa pentru şederea în respectivele staţiuni turistice ori în sate sau oraşe istorice.
Taxa pentru şederea în staţiunile turistice ori în satele sau oraşele istorice se plãteşte de persoanele fizice în varsta de peste 18 ani."
3. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - Persoanele care au domiciliul în aceste localitãţi, cele aflate în deplasare în interesul servicului, turistii cazati la cabanele turistice aflate în afarã staţiunilor turistice ori a satelor sau oraşelor istorice, persoanele cu handicap, pensionãrii de orice fel, elevii şi studenţii sunt scutiţi de plata taxei pentru şederea în staţiunile turistice ori în satele sau oraşele istorice."
4. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - Taxa pentru şederea în staţiunile turistice ori în satele sau oraşele istorice se încaseazã de persoanele juridice prin intermediul cãrora se realizeazã cazarea sau se face tratamentul balnear, o data cu luarea în evidenta a turistilor, şi se vãrsa la bugetul consiliului local în termen de 10 zile de la aceasta data."
5. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - În cazul în care taxa pentru şedere în staţiunile turistice ori în satele sau oraşele istorice este inclusã în chitanţa sau în costul biletului de odihna şi tratament, persoanele juridice prevãzute la art. 40 vor vãrsa la bugetul consiliului local suma aferentã acesteia, recuperatã de la agenţiile de turism prin intermediul cãrora a fost valorificatã chitanţa sau biletul de odihna şi tratament, în termen de 10 zile de la luarea în evidenta a turistilor."
ART. 67
Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare la data de 25 ianuarie 2001.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
----------------
Ministrul culturii,
Ion Caramitru

p. Ministrul funcţiei publice,
Marian Parjol,
secretar de stat

Ministrul muncii
şi protecţiei sociale,
Liviu Lucian Albu

p. Ministru de stat,
ministrul justiţiei,
Flavius Baias,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat

Ministrul lucrãrilor publice
şi amenajãrii teritoriului,
Nicolae Noica
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016