Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 189 din 12 decembrie 2002  privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 189 din 12 decembrie 2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 942 din 23 decembrie 2002
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţie,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Scop. Principii. Obiective

ART. 1
Prezenta ordonanta de urgenta are drept scop stabilirea principiilor, a cadrului general şi a procedurilor pentru derularea operaţiunilor compensatorii, constând în compensaţii economice, stabilite prin contractul de achiziţie ca o condiţie pentru achiziţionarea de produse, lucrãri sau servicii de pe piata externa, în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, cu condiţia ca aceste achiziţii sa depãşeascã pragul valoric stabilit la art. 5.
ART. 2
Derularea operaţiunilor compensatorii se realizeazã pe baza de acorduri a cãror încheiere este guvernata de urmãtoarele principii:
a) stabilitatea preţului - obligaţia de a introduce clauza de offset pentru contractele de achiziţie prevãzute la art. 5 nu trebuie sa determine o creştere a preţului de cumpãrare;
b) asigurarea unui beneficiu reciproc - propunerile din cadrul acordurilor trebuie sa fie avantajoase atât pentru contractant, cat şi pentru economia României;
c) noutatea - toate propunerile acordului trebuie sa induca o creştere a unei afaceri sau a unei tranzacţii noi;
d) cauzalitatea - acordurile trebuie sa rezulte direct din contractele de achiziţie prevãzute la art. 5;
e) responsabilitatea - rãspunderea pentru neexecutarea oricãror obligaţii ce izvorãsc din acord îi revine contractantului, chiar dacã obligaţia offset este îndeplinitã de cãtre o alta persoana fizica sau juridicã desemnatã de contractant.
ART. 3
Prin introducerea şi derularea operaţiunilor compensatorii se urmãresc promovarea semnificativã a intereselor economice ale României şi crearea unor instrumente eficiente pentru îmbunãtãţirea situaţiei balanţei comerciale prin:
a) recuperarea, integrala sau parţialã, a fondurilor investite în achiziţiile de tehnica militarã;
b) susţinerea industriei româneşti, în general, şi a celei de apãrare, în special, oferind în acest mod posibilitãţi de creştere a volumului afacerilor în România, cu scopul de a moderniza producţia şi infrastructura tehnologicã a tarii;
c) creşterea aportului de valuta atât prin exportul produselor de apãrare, cat şi al altor produse ale industriei româneşti sau prin investiţii de capital strãin;
d) obţinerea de tehnologie moderna care sa permitã crearea de noi capacitãţi de producţie, precum şi dezvoltarea celor existente şi creşterea numãrului locurilor de munca;
e) crearea de noi oportunitati de afaceri şi câştiguri pentru economia româneascã;
f) creşterea calitãţii şi productivitatii în industrie;
g) creşterea competitivitatii internaţionale a economiei româneşti.

SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii

ART. 4
În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) operaţiuni compensatorii sau offset - un set de compensaţii economice cerute ca o condiţie pentru achiziţionarea de produse, lucrãri sau servicii de pe piata externa, în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
b) operaţiuni compensatorii directe sau offset direct - participarea agenţilor economici romani la realizarea de echipamente, tehnica, tehnologie, materiale şi produse ce fac obiectul contractului de achiziţie sau la prestarea de servicii care contribuie la implementarea şi exploatarea în bune condiţii a echipamentelor şi produselor achiziţionate.
Offsetul direct se poate realiza în urmãtoarele forme:
- producţia sub licenta - producţia de echipamente, tehnica, tehnologie, materiale, produse sau prestarea de servicii bazate pe transferul de informaţie tehnica de la contractant cãtre agenţi economici romani;
- subcontractarea - producerea de cãtre un agent economic roman a unei pãrţi sau a unei componente a echipamentului, produsului sau serviciului care face obiectul contractului de achiziţie, cu sau fãrã licenta de producţie acordatã de cãtre contractant;
- cumpãrarea de produse rezultate - forma de compensare prin care contractantul se obliga ca în contul obligaţiei compensatorii sa cumpere de la agenţi economici romani produse sau servicii realizate cu echipamentele, tehnica, tehnologia, produsele şi materialele livrate;
- transferul de tehnologie - transferarea de cunoştinţe, asistenta tehnica sau alte activitãţi de transfer tehnologic care sa permitã obţinerea de noi capacitãţi sau creşterea competitivitatii pieselor de schimb şi a componentelor;
c) operaţiuni compensatorii indirecte sau offset indirect - compensaţii economice care nu sunt legate de echipamentele, tehnica, tehnologia, materialele, produsele sau serviciile care fac obiectul contractului de achiziţie.
Offsetul indirect se poate realiza în urmãtoarele forme:
- exportul de produse, servicii sau lucrãri care nu sunt legate de obiectul contractului de achiziţie;
- schimbul de produse sau servicii stabilite de contractant şi un agent economic roman la o valoare echivalenta;
- cumpãrãrile în avans - forma a offsetului indirect prin care contractantul cumpara produse sau servicii înaintea exportului propriilor produse, servicii sau lucrãri ce fac obiectul contractului de achiziţie, cu scopul de a crea capacitate de plata în beneficiul autoritãţii contractante, asigurându-se astfel resursele valutare pentru plata avansului la contractul de achiziţie;
- asistenta în marketing - activitãţi de sprijinire a agenţilor economici romani în pãtrunderea pe pieţele externe;
- asistenta financiarã - activitãţi legate de furnizarea sau sprijinirea obţinerii de fonduri pentru un agent economic roman în vederea realizãrii de exporturi;
- alte activitãţi în domenii care nu sunt legate de produsul, serviciul sau lucrarea achizitionata (transferul de tehnologie şi know-how, cooperare în cercetare şi dezvoltare, noi investiţii, înfiinţarea de companii mixte, asistenta pentru crearea de noi locuri de munca, asistenta pentru întreprinderi mici şi mijlocii);
d) contract de achiziţie - contractul de achiziţie în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, semnat între o autoritate contractantã şi un contractant şi care depãşeşte pragul valoric prevãzut la art. 5;
e) contractant - orice ofertant care fie este persoana juridicã strãinã, fie este reprezentant al unei persoane juridice strãine în România, fie este un intermediar pentru produse, servicii sau lucrãri importate şi cãruia i se atribuie contractul de achiziţie în urma aplicãrii uneia dintre procedurile prevãzute de legislaţia romana în vigoare;
f) autoritate contractantã - persoana juridicã romana, autoritate publica sau instituţie publica, de interes naţional sau local, astfel cum este definitã în legislaţia romana în vigoare, cu care contractantul încheie contractul de achiziţie;
g) Agenţia de offset, denumita în continuare Agenţia - instituţie publica autonomã, cu personalitate juridicã, aflatã în coordonarea Ministerului Industriei şi Resurselor, având drept obiect de activitate punerea în aplicare a procedurilor prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta pentru executarea operaţiunilor offset;
h) entitate eligibilã - orice persoana juridicã romana sau strãinã desemnatã de contractant pentru a îndeplini, în numele acestuia, obligaţia offset;
i) tranzacţie offset - orice acord încheiat între contractant şi un agent economic roman, avizat de Agenţie pentru executarea obligaţiei offset;
j) obligaţie offset - obligaţia contractantului de a face compensaţii economice în proporţie de cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie;
k) valoarea obligaţiei offset - valoarea totalã a compensatiei oferite de un contractant pentru a i se atribui un contract de achiziţie în România; aceasta valoare rezulta din aplicarea procentului oferit de contractant ca obligaţie offset la valoarea contractului de achiziţie;
l) valoarea adãugatã local - valoarea totalã a exporturilor de produse, servicii sau lucrãri produse, prestate sau executate în România, rezultate în urma derulãrii operaţiunilor offset, mai puţin costul tuturor materiilor prime, materialelor şi serviciilor importate de contractant şi, dacã este cazul, de o parte eligibilã, şi profiturile şi beneficiile distribuite contractantului şi transferate în afarã tarii;
m) valoarea tranzacţiei offset - valoarea unei tranzacţii individuale de offset, avizatã de Agenţie şi calculatã ca valoare adãugatã local de o tranzacţie offset înmulţitã cu multiplicatorul offset;
n) multiplicatorul offset - coeficient maximal utilizat pentru a stimula promovarea unor domenii considerate de importanta majorã pentru economia româneascã, stabilit prin hotãrâre a Guvernului;
o) credit offset - parte din valoarea obligaţiei offset realizate de contractant la un moment dat, direct sau indirect;
p) creditarea - procesul de scãdere a valorii creditului offset din valoarea obligaţiei offset, stabilitã prin programul offset;
r) contul contractantului - înregistrarea facuta de Agenţie a stadiului în care se afla îndeplinirea obligaţiilor offset ale contractantului, prin urmãrirea şi înregistrarea creditului curent.

SECŢIUNEA a 3-a
Domeniul de aplicare

ART. 5
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica pentru îndeplinirea obligaţiilor offset rezultate din contractele de achiziţie din import, de cãtre autoritatea contractantã, de produse, servicii sau lucrãri necesare domeniului apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, a cãror valoare depãşeşte 5 milioane euro.
ART. 6
(1) Valoarea obligaţiei offset trebuie sa fie de cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie.
(2) Majorarea sau reducerea valorii contractului de achiziţie atrage revizuirea valorii obligaţiei offset, modificãrile apãrute urmând a fi consemnate în scris prin acordul pãrţilor.
(3) Autoritatea contractantã are obligaţia de a notifica Agenţiei eventualele modificãri ale valorii contractului de achiziţie.
(4) Valoarea obligaţiei offset se exprima în moneda stabilitã prin contractul de achiziţie.
(5) În situaţii deosebite, cum ar fi achiziţiile în caz de urgenta, stãri de necesitate, Guvernul, la propunerea comisiei prevãzute la art. 9 alin. (1), poate aproba modificarea obligaţiei offset.
ART. 7
Perioada în care obligaţia offset trebuie îndeplinitã este de maximum 10 ani, în funcţie de valoarea obligaţiei şi de complexitatea acesteia, dar fãrã sa depãşeascã cu mai mult de 2 ani durata de executare a contractului de achiziţie.

CAP. 2
Cadrul institutional

ART. 8
(1) Agenţia este finanţatã de la bugetul de stat pe o perioada de 1 an de la începerea activitãţii. Dupã expirarea acestui termen finanţarea Agenţiei se asigura din venituri extrabugetare.
(2) Agenţia are urmãtoarele atribuţii principale:
a) analizarea strategiei de dezvoltare a României, a strategiilor sectoriale şi a altor documente pe baza cãrora propune domeniile prioritare de dezvoltare a României, care vor fi sprijinite prin operaţiunile offset;
b) supunerea spre aprobare comisiei prevãzute la art. 9 alin. (1) a domeniilor prioritare ce beneficiazã de derularea operaţiunilor offset şi a valorilor multiplicatorilor offset rezultaţi ca urmare a analizei prioritatilor de dezvoltare ale României;
c) colaborarea cu Ministerul Afacerilor Externe pentru promovarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta în strãinãtate;
d) urmãrirea tranzacţiilor în care offsetul poate fi luat în considerare;
e) furnizarea de informaţii contractanţilor cu privire la procedurile legale în vigoare pentru încheierea acordurilor offset şi executarea obligaţiilor offset;
f) colaborarea cu autoritãţile contractante pentru a asigura o buna corelare între prevederile contractului de achiziţie şi ale acordurilor offset;
g) analizarea şi supunerea spre aprobare comisiei prevãzute la art. 9 alin. (1) a procedurii şi documentelor-cadru (acordul-cadru de offset şi planul de afaceri);
h) asigurarea de asistenta potenţialilor contractanţi în identificarea de oportunitati pentru executarea obligaţiilor offset;
i) elaborarea, întreţinerea şi actualizarea permanenta a unei baze de date cu privire la agenţii economici romani, la produsele şi serviciile româneşti care, în conformitate cu domeniile prioritare de dezvoltare ale României, pot beneficia de programe offset;
j) analizarea documentelor înaintate de cãtre contractant şi calcularea valorii creditului curent anual;
k) evaluarea, la sfârşitul perioadei offset, a stadiului de îndeplinire a obligaţiei offset şi prezentarea de propuneri comisiei prevãzute la art. 9 alin. (1) în vederea luãrii unei decizii;
l) notificarea îndeplinirii obligaţiilor offset de cãtre contractant;
m) analizarea rapoartelor trimestriale şi anuale depuse de contractanţi, elaborarea de sinteze şi rapoarte pe baza acestora, prezentarea de recomandãri comisiei prevãzute la art. 9 alin. (1) cu privire la mãsurile ce trebuie luate ca urmare a situaţiilor identificate;
n) elaborarea strategiei de offset a României, pe care o supune spre aprobare comisiei prevãzute la art. 9 alin. (1);
o) elaborarea unui raport anual cu privire la activitatea proprie, incluzând şi cãile şi mãsurile de atingere a obiectivelor pe perioade viitoare, raport prezentat spre aprobare comisiei prevãzute la art. 9 alin. (1).
(3) Organizarea şi funcţionarea Agenţiei de offset se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 9
(1) Comisia Guvernamentalã pentru Offset, denumita în continuare Comisia, se constituie pe lângã Guvernul României, prin decizie a primului-ministru, şi este alcãtuitã din: ministrul industriei şi resurselor, în calitate de preşedinte, ministrul apãrãrii naţionale, ministrul finanţelor publice, ministrul dezvoltãrii şi prognozei şi ministrul afacerilor externe, în calitate de membri.
(2) Secretariatul Comisiei este asigurat de Ministerul Industriei şi Resurselor, prin reprezentanţi desemnaţi prin ordin al ministrului.
(3) Comisia ia hotãrâri cu votul a cel puţin 4 membri.
(4) Principalele atribuţii ale Comisiei sunt urmãtoarele:
a) aprobarea strategiei de offset a României;
b) supunerea spre aprobare Guvernului a domeniilor prioritare de dezvoltare a României, care vor fi sprijinite prin operaţiunile offset, şi a multiplicatorilor offset propuşi de Agenţie;
c) semnarea acordului-cadru de offset şi aprobarea planului de afaceri;
d) luarea de decizii cu privire la includerea în programul offset a tranzacţiei offset şi aprobarea valorii acesteia;
e) certificarea încheierii tranzacţiilor offset şi, ulterior, a întregului program, în baza unei evaluãri realizate de Agenţie;
f) aprobarea raportului anual al Agenţiei;
g) elaborarea raportului anual referitor la îndeplinirea programelor offset şi prezentarea acestuia spre aprobare Guvernului.

CAP. 3
Procedura de atribuire a contractului de achiziţie, de semnare a acordului-cadru de offset, de aprobare a planului de afaceri şi de executare a obligaţiei offset

SECŢIUNEA 1
Procedura de atribuire a contractului de achiziţie

ART. 10
În baza strategiei de dezvoltare economicã şi a politicii industriale şi de export a României, Comisia, la propunerea Agenţiei, stabileşte domeniile care beneficiazã prioritar de derularea operaţiunilor offset.
ART. 11
(1) Având în vedere domeniile prioritare aprobate prin hotãrâre a Guvernului, Agenţia propune spre aprobare Comisiei, prin intermediul multiplicatorilor offset, o ierarhizare a sectoarelor economice ce beneficiazã de derularea operaţiunilor offset.
(2) Guvernul, la propunerea Comisiei, aproba ierarhia sectoarelor economice prin hotãrâre.
ART. 12
Pentru contractele de achiziţie prevãzute la art. 5 autoritatea contractantã are obligaţia ca în anunţul de intenţie pe care îl transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice, sa facã menţiunea necesitãţii obligaţiei introducerii clauzei offset; de asemenea, notifica Agenţiei intenţia de a realiza achiziţii care intra sub incidenta prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 13
Pe perioada derulãrii procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie candidaţii sau ofertanţii contacteaza Agenţia pentru o corecta informare asupra condiţiilor şi procedurilor necesare pentru semnarea acordurilor offset şi executarea obligaţiilor offset.
ART. 14
La elaborarea caietului de sarcini autoritatea contractantã include şi specificaţii cu privire la clauza de offset, de care Agenţia va tine cont cu prioritate la semnarea acordului-cadru de offset.
ART. 15
(1) Autoritatea contractantã notifica participanţilor la procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie, care, conform prezentei ordonanţe de urgenta, trebuie sa cuprindã o clauza de offset, aceasta obligaţie.
(2) Nici un contractant cãruia i-a fost atribuit un contract de achiziţie prin una dintre procedurile legale nu poate invoca necunoaşterea obligaţiei de a derula operaţiuni offset şi nu poate refuza îndeplinirea acestei obligaţii.
ART. 16
În contractul de achiziţie se menţioneazã expres obligaţia contractantului de a executa operaţiuni offset.
ART. 17
Ofertele depuse de participanţii la procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie trebuie sa conţinã urmãtoarele informaţii cu privire la offset:
a) informaţii cu privire la experienta contractantului referitoare la offset;
b) declaraţie privind acceptarea obligaţiei offset şi a penalitatilor prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta în cazul neîndeplinirii obligaţiilor;
c) tipurile de offset ce vor fi utilizate;
d) alte informaţii pe care contractantul le considera utile.
ART. 18
Obligaţia offset devine efectivã de la data semnãrii contractului de achiziţie.

SECŢIUNEA a 2-a
Semnarea acordului-cadru de offset

ART. 19
(1) În cel mult 60 de zile de la semnarea contractului de achiziţie contractantul semneazã acordul-cadru de offset prin care îşi recunoaşte obligaţia de a executa operaţiuni offset şi prevederile generale ale acestei obligaţii.
(2) Acordul-cadru de offset se avizeazã de Agenţie şi se semneazã de cãtre contractant şi de Comisie.
(3) Acordul-cadru de offset cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la: valoarea obligaţiei offset, perioada în care obligaţia offset trebuie îndeplinitã, derularea acesteia pe fiecare an, tipul de offset - direct sau indirect -, domeniile care vor beneficia de offset, garanţiile bancare de buna execuţie a contractului, declaraţia privind acceptarea necondiţionatã a penalitatilor şi prevederilor stipulate în prezenta ordonanta de urgenta, precum şi alte informaţii pe care contractantul le considera utile.

SECŢIUNEA a 3-a
Aprobarea planului de afaceri

ART. 20
(1) Dupã semnarea acordului-cadru de offset contractantul elaboreazã planul de afaceri având la baza prevederile acordului-cadru de offset.
(2) Planul de afaceri este un document cuprinzând detalii cu privire la implementarea şi funcţionarea efectivã a afacerii în perioada prevãzutã pentru îndeplinirea obligaţiei offset.
(3) Planul de afaceri cuprinde informaţii cu privire la:
a) descrierea detaliatã a afacerii, produselor sau sistemelor implicate;
b) planul de implementare;
c) planuri de marketing;
d) situaţiile financiare previzionate;
e) forta de munca utilizata;
f) alte informaţii cerute de Agenţie.
(4) Planul de afaceri trebuie depus la Agenţie în vederea avizãrii de cãtre aceasta şi aprobãrii de cãtre Comisie în termen de 30 de zile de la semnarea acordului-cadru de offset.
ART. 21
(1) Agenţia evalueaza planul de afaceri şi, dacã îl avizeazã, îl propune spre aprobare Comisiei; dupã decizia luatã de cãtre Comisie Agenţia notifica contractantului dacã planul de afaceri a fost aprobat.
(2) Dacã planul de afaceri prezentat nu este avizat sau nu este aprobat, contractantul reevalueaza planul de afaceri şi îl supune din nou analizei.
(3) Planul de afaceri trebuie aprobat de cãtre Comisie în cel mult 60 de zile de la data prezentãrii primului plan de afaceri.
(4) Întârzierile în executarea obligaţiei offset cauzate de propunerea de cãtre contractant a unor planuri de afaceri neadecvate pot atrage penalitãţi pentru neimplicare.
ART. 22
Prin regulamente emise de cãtre Agenţie se stabilesc formulare-tip atât pentru acordul-cadru de offset, cat şi pentru planul de afaceri, care conţin informaţii minimale pe care contractantul trebuie sa le prezinte Agenţiei.

SECŢIUNEA a 4-a
Executarea obligaţiei offset

ART. 23
(1) Executarea obligaţiei offset începe efectiv din momentul semnãrii de cãtre Comisie a acordului cu contractantul.
(2) Executarea obligaţiei offset se realizeazã prin acumularea, în perioada prevãzutã în acordul-cadru de offset, a unui credit curent egal cu valoarea obligaţiei offset.
(3) Contractantul poate câştiga un credit offset viitor care poate fi utilizat în cazul atragerii unor obligaţii offset viitoare.
ART. 24
Executarea obligaţiei offset se poate realiza şi prin intermediul unei asocieri între contractant şi o persoana fizica sau juridicã romana, care vizeazã una sau mai multe dintre domeniile în care România promoveazã offsetul.
ART. 25
(1) Anual contractantul prezintã Agenţiei o serie de documente contabile, stabilite prin regulamente emise de Agenţie, care sa reflecte rezultatele asocierii mixte şi ale propriei activitãţi.
(2) Situaţiile prezentate trebuie sa conţinã informaţii necesare pentru calcularea valorii adãugate local.
(3) Contractantul şi beneficiarul roman al operaţiunii compensatorii rãspund de veridicitatea datelor prezentate Agenţiei.
ART. 26
(1) Determinarea creditului curent câştigat pentru fiecare an la fiecare tranzacţie se face prin înmulţirea valorii adãugate local pentru fiecare tranzacţie cu multiplicatorii offset aferenţi; suma creditelor obţinute pentru fiecare tranzacţie reprezintã creditul curent anual.
(2) Dupã aprobarea de cãtre Agenţie creditul calculat conform alin. (1) se trece în contul contractantului, iar obligaţia offset se va reduce în mod corespunzãtor.
(3) În momentul în care creditul acumulat este egal cu valoarea obligaţiei offset, contractantul şi-a îndeplinit în totalitate aceasta obligaţie.
ART. 27
(1) Îndeplinirea obligaţiilor contractantului se urmãreşte separat pe cele doua categorii de offset, direct şi indirect.
(2) În cazul în care valoarea totalã a uneia dintre cele doua categorii de offset, obţinutã în final, depãşeşte valoarea totalã a angajamentului prevãzutã în acord, valoarea excedentarã poate fi creditata în contul contractantului, la cererea acestuia, cu scopul îndeplinirii angajamentelor sale pentru cealaltã categorie de offset.
(3) Depasirile obligaţiilor offset se menţin în contul contractantului pe o perioada de maximum 2 ani de la expirarea acordului-cadru de offset.
ART. 28
(1) La expirarea perioadei prevãzute pentru executarea obligaţiei offset Agenţia evalueaza stadiul îndeplinirii obligaţiilor ce reveneau contractantului ca urmare a semnãrii acordurilor offset.
(2) Situaţia rezultatã din evaluare este supusã aprobãrii Comisiei, care decide dacã contractantul şi-a îndeplinit obligaţiile sau dacã acesta trebuie penalizat pentru neîndeplinirea obligaţiei offset.

CAP. 4
Evaluarea şi raportarea stadiului executãrii obligaţiilor offset

ART. 29
Evaluarea stadiului executãrii obligaţiei offset se face trimestrial şi anual.
ART. 30
Contractantul elaboreazã şi supune spre analiza Agenţiei:
a) raportul trimestrial privind exporturile realizate, care trebuie prezentat în termen de 15 zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit;
b) raportul anual privind toate angajamentele sale de offset, care trebuie prezentat în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit.
ART. 31
Raportul trimestrial cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) descrierea stadiului curent al îndeplinirii obligaţiei offset;
b) valoarea obligaţiei offset şi a creditului offset pe fiecare tip de offset şi pe total;
c) valoarea exportului realizat, exprimatã în aceeaşi moneda ca şi contractul de achiziţie;
d) denumirea tarii şi a companiei cãtre care s-a fãcut exportul;
e) tipul şi cantitatea de mãrfuri şi servicii exportate;
f) suma valorii adãugate local;
g) denumirea şi sediul producãtorilor de mãrfuri, furnizorilor de servicii sau executantilor de lucrãri exportate;
h) o copie a declaraţiei vamale, arãtând valoarea de export realizatã, şi o declaraţie din care sa reiasã ca exporturile respective sunt realizate în cadrul programului offset;
i) o copie de pe declaraţia agentului economic roman, din care sa reiasã ca sumele au fost încasate pentru exporturile realizate în cadrul programului offset;
j) alte informaţii cerute de Agenţie.
ART. 32
Raportul anual cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) partea de offset realizatã pana la momentul raportului (valori globale pe ani);
b) partea de offset realizatã pe parcursul perioadei raportului (separat pe tipul de offset realizat);
c) suma totalã a operaţiunilor compensatorii realizate şi a celor care nu pot fi realizate, împreunã cu motivele care au condus la o astfel de situaţie;
d) alte informaţii cerute de Agenţie.
ART. 33
În urma rapoartelor prezentate, precum şi a documentelor înaintate de cãtre contractant pentru stabilirea creditului curent anual, Agenţia pregãteşte şi supune spre aprobare Comisiei evaluarea cost-beneficiu a obligaţiei offset.

CAP. 5
Rãspunderea contractualã

ART. 34
(1) Dacã obligaţiile offset nu sunt îndeplinite la termen şi în modul cerut, contractantul va plati partii romane penalitãţi de 0,01% pe zi de întârziere din suma de offset neobtinuta.
(2) Plata penalitatilor prevãzute la alin. (1) nu scuteşte contractantul de rãspunderea ce îi revine pentru pierderile cauzate partii romane din cauza neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a clauzelor contractuale.
ART. 35
În termen de 45 de zile de la semnarea acordului-cadru de offset contractantul va emite cãtre Agenţie o scrisoare de garanţie bancarã de buna execuţie a acordului, în valoare de minimum 10% din valoarea obligaţiei asumate, care va fi valabilã pe toatã durata de executare a acordului-cadru de offset.
ART. 36
Valoarea obligaţiei offset corespunzãtoare unui an şi nerealizate se reporteazã pentru anul urmãtor.
ART. 37
Contractantul care nu îşi executa angajamentele offset este exclus de la o alta procedura de atribuire a unui contract de achiziţie ce implica şi executarea unei obligaţii offset pe o perioada de 5 ani, calculatã de la momentul expirãrii acordului de offset executat necorespunzãtor.
ART. 38
(1) Contractantul este exonerat de rãspunderea pentru neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a angajamentelor contractuale, dacã aceste situaţii sunt determinate de forta majorã.
(2) Contractantul trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru a nu fi afectat de evenimente de forta majorã.
ART. 39
(1) Contractantul aduce la cunostinta Agenţiei în termen de 5 zile producerea evenimentului de forta majorã şi face dovada producerii acestuia, precum şi a efectelor asupra executãrii obligaţiei offset în termen de 15 zile de la apariţia cazului de forta majorã; în caz contrar contractantul este considerat responsabil pentru întârzieri, executãri necorespunzãtoare sau neexecutari datorate acestor factori, ca şi când culpa ar fi a sa.
(2) Agenţia are dreptul sa facã investigaţiile necesare referitoare la intervenţia cazului de forta majorã, precum şi a întârzierii, executãrii necorespunzãtoare sau neexecutãrii obligaţiilor contractuale.
(3) Dacã Agenţia constata ca a avut loc un eveniment de forta majorã, aceasta prelungeşte durata programului offset cu o perioada rezonabila, în funcţie de circumstanţe.
(4) În cazul prevãzut la alin. (3) nu se aplica penalitãţi pentru perioada extinsã.
ART. 40
Contractantul nu are dreptul de a angaja cu contract individual de munca sau convenţie civilã, în scopul executãrii obligaţiei offset, persoane care fac parte din Agenţie sau Comisie ori care au fãcut parte în momentul analizarii acordurilor offset ale respectivului contractant, sub sancţiunea nulitãţii contractului de munca sau a convenţiei civile.
ART. 41
Agenţia are obligaţia de a întocmi dosarul operaţiunilor offset, cuprinzând toate documentele relevante din cadrul procedurii de încheiere-derulare a acordurilor offset, precum şi documentele ce atesta modul de executare a obligaţiilor offset, inclusiv rapoartele trimestriale şi anuale.
ART. 42
Dosarul se pãstreazã de cãtre Agenţie atât timp cat executarea obligaţiei offset este în derulare şi, oricum, nu mai puţin de 5 ani de la data finalizarii executãrii obligaţiei respective.
ART. 43
La cerere, dosarul operaţiunilor offset este pus la dispoziţie oricãrei autoritãţi publice interesate, spre consultare, cu condiţia ca nici o informaţie sa nu fie divulgatã dacã dezvaluirea ei ar fi contrarã legii, ar impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul legitim al pãrţilor sau ar afecta libera concurenta, dar fãrã a se limita drepturile ce decurg, potrivit legii, pentru organele abilitate, de a ridica documente care pot servi la dovedirea fraudelor, contravenţiilor sau infracţiunilor.

CAP. 6
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 44
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã urmãtoarele fapte:
a) reducerea, în mod intentionat, de cãtre autoritatea contractantã a valorii contractului de achiziţie, astfel încât sa se sustragã obligaţiei aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta;
b) efectuarea unei achiziţii din import de produse, servicii sau lucrãri pentru sistemul naţional de apãrare, a cãror valoare depãşeşte 5 milioane euro, cu eludarea sau încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta;
c) furnizarea de informaţii contractantului, care s-au dovedit de natura sa îl favorizeze în mod neloial pe acesta în cadrul procedurii pentru încheierea acordurilor offset sau a unei tranzacţii offset, precum şi în cadrul executãrii obligaţiei offset;
d) înţelegerea contractantului cu membri ai Agenţiei sau Comisiei ori cu agenţi economici romani, în scopul denaturarii rezultatului procedurii de încheiere a acordurilor offset sau de executare a obligaţiei offset.
ART. 45
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 44 se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Amenzile prevãzute ca sancţiuni pentru sãvârşirea contravenţiilor prevãzute la art. 44 pot fi aplicate atât persoanelor fizice, cat şi persoanelor juridice.
ART. 46
(1) În cazul sãvârşirii contravenţiilor prevãzute la art. 44 lit. b) şi d), contractantului i se va interzice participarea la orice alta achiziţie în România pe o durata de 5 ani.
(2) Sancţiunea prevãzutã la alin. (1) se aplica de reprezentanţii Agenţiei, desemnaţi de conducãtorul acesteia.
(3) Sancţiunea prevãzutã la alin. (1) se aplica cumulativ cu amenda prevãzutã la art. 45.
(4) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi sancţiunea aplicatã se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice, pe cheltuiala contravenientului; în acest scop Agenţia va dispune plata acestor cheltuieli.
ART. 47
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Finanţelor Publice, cu excepţia celei prevãzute la art. 46 alin. (1).
(2) Agenţii constatatori ai contravenţiilor vor notifica Agenţia în termen de 5 zile, în cazul constatãrii sãvârşirii contravenţiilor prevãzute la art. 44 lit. b) şi d), în vederea aplicãrii de cãtre Agenţie a sancţiunii prevãzute la art. 46.
(3) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 44 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 .

CAP. 7
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 48
În mãsura în care prezenta ordonanta de urgenta nu prevede altfel, se aplica dispoziţiile din dreptul comun.
ART. 49
(1) Acordurile offset şi tranzacţiile sunt interpretate, aplicate şi executate în conformitate cu legile romane.
(2) Litigiile decurgând din aplicarea prezentei ordonanţe de urgenta se soluţioneazã de instanţele romane competente, în conformitate cu legile romane.
ART. 50
Costurile pentru activitãţile preoffset şi pentru executarea obligaţiei offset sunt suportate în întregime de cãtre contractant.
ART. 51
Ministerul Afacerilor Externe rãspunde pentru promovarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta în strãinãtate.
ART. 52
Agenţii economici romani angajaţi în derularea operaţiunilor compensatorii beneficiazã de facilitãţi fiscale, în special de înlesnirea obţinerii de credite prin acordarea dreptului de a utiliza scrisoarea de garanţie depusa de contractant pentru fiecare tranzacţie ca instrument de garanţie, prin acordarea unor perioade de graţie pentru creditele obţinute, scutiri de taxe şi, dupã caz, de amânarea plãţii unor datorii cãtre bugetul de stat, în condiţiile legii.
ART. 53
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, la propunerea Ministerului Industriei şi Resurselor şi a Ministerului Finanţelor Publice, Guvernul va aproba normele metodologice de aplicare a acesteia.
ART. 54
Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

p. Ministrul apãrãrii naţionale,
George Cristian Maior,
secretar de stat

Ministru de interne,
Ioan Rus

Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana

Ministrul dezvoltãrii şi prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 12 decembrie 2002.
Nr. 189.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016