Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 186 din 19 noiembrie 1999  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 186 din 19 noiembrie 1999 pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 567 din 19 noiembrie 1999
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
<>Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 22 aprilie 1998, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - O banca este consideratã în stare de faliment, dacã se afla în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) banca nu a onorat integral creanţe certe, lichide şi exigibile, de cel puţin 30 de zile;
b) valoarea obligaţiilor bãncii depãşeşte valoarea activului sau.
Valoarea activului net al bãncii se va calcula în conformitate cu normele emise de Banca Nationala a României în acest sens."

2. Titlul capitolului II va fi urmãtorul:
"Organele care aplica procedura falimentului şi atribuţiile lor"

3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Toate procedurile prevãzute de prezenta lege, cu excepţia recursului, sunt de competenta exclusiva a tribunalului în jurisdicţia cãruia se afla sediul bãncii debitoare, care figureazã în registrul comerţului, şi sunt exercitate de un judecãtor-sindic.
Judecãtorul-sindic este nominalizat, în fiecare caz, de preşedintele tribunalului dintre judecãtorii desemnaţi ca judecãtori-sindici, în temeiul art. 12 alin. (3) din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã.
Principalele atribuţii ale judecãtorului-sindic, în cadrul prezentei legi, sunt:
a) darea hotãrârii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestaţiei bãncii debitoare impotriva cererii introductive formulate de Banca Nationala a României sau de creditori, pentru începerea procedurii;
c) desemnarea, prin hotãrâre, a lichidatorului, stabilirea atribuţiilor acestuia, controlul asupra activitãţii lui şi, dacã este cazul, înlocuirea lui;
d) judecarea acţiunilor introduse de lichidator pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare hotãrârii de deschidere a procedurii;
e) judecarea contestaţiilor bãncii debitoare ori ale creditorilor impotriva mãsurilor luate de lichidator;
f) confirmarea planului de distribuire a sumelor obţinute din lichidare;
g) darea hotãrârii de închidere a procedurii.
Hotãrârile judecãtorului-sindic sunt definitive şi executorii şi vor cuprinde, prin derogare de la art. 261 alin. 4*) din Codul de procedura civilã, şi motivarea. În condiţiile legii, ele vor putea fi atacate cu recurs."

----------
*) Art. 261 alin. 4 din Codul de procedura civilã a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998.

4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Curtea de apel va fi instanta de recurs, pentru hotãrârile date de judecãtorul-sindic, în baza art. 3.
Recursul va fi judecat în termen de 15 zile de la înregistrarea dosarului la curtea de apel, citarea pãrţilor urmând sa fie facuta prin publicitate, în condiţiile art. 95 din Codul de procedura civilã.
Prin derogare de la art. 300 alin. 3 şi 4 din Codul de procedura civilã, hotãrârile judecãtorului-sindic, cu excepţia celei de respingere a contestaţiei bãncii debitoare, nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs."

5. Articolul 5 se abroga.

6. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - În îndeplinirea atribuţiilor lor, care implica aplicarea unor reglementãri bancare, judecãtorul-sindic şi lichidatorul pot cere opinia Bãncii Naţionale a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere bancarã."

7. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - În cazul deschiderii procedurii falimentului judecãtorul-sindic va ridica de îndatã bãncii debitoare dreptul de a-şi administra bunurile şi de a dispune de ele şi va desemna un lichidator, cu avizul Bãncii Naţionale a României. Acesta va trebui sa fie persoana juridicã specializatã, constituitã conform legii.
Adunarea generalã a actionarilor bãncii debitoare va putea desemna, cu majoritate simpla, un reprezentant care sa îi reprezinte în cadrul procedurii şi care va avea dreptul, în condiţiile legii, sa conteste mãsurile luate de lichidator sau sa exercite cãile de atac impotriva hotãrârilor judecãtoreşti.
În prima şedinţa a adunãrii creditorilor aceştia vor putea alege un alt lichidator, cu o majoritate de 51% din valoarea creanţelor valabile, înregistrate la tribunal pana la data prevãzutã în notificarea trimisa de judecãtorul-sindic, sau vor putea decide menţinerea lichidatorului desemnat de judecãtorul-sindic.
În cazul în care sunt propuşi mai mulţi lichidatori, va fi considerat ales lichidatorul care va întruni voturile creditorilor titulari ai celei mai mari pãrţi din valoarea creanţelor înregistrate la tribunal, în condiţiile alin. 3. Pe data stabilirii atribuţiilor noului lichidator de cãtre judecãtorul-sindic vor inceta atribuţiile lichidatorului numit de acesta la data deschiderii procedurii. Lichidatorul nou-numit va prelua activitatea de la lichidatorul înlocuit, sub controlul judecãtorului-sindic.
În cazul propunerii lichidatorului de cãtre creditori, acesta va trebui sa primeascã avizul Bãncii Naţionale a României înainte de a fi desemnat de judecãtorul-sindic.
Prevederile <>Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, cu modificãrile ulterioare, privind retributia lichidatorului, se aplica în mod corespunzãtor."

8. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Banca debitoare, comitetul creditorilor şi oricare dintre creditori pot face contestaţie impotriva mãsurilor luate de lichidator. O astfel de contestaţie va trebui sa fie înregistratã în termen de 10 zile de la data la care mãsura a fost luatã, iar soluţionarea acesteia se va face în maximum 15 zile de la data depunerii ei. Dacã socoteşte necesar, judecãtorul-sindic va tine o şedinţa, cu citarea autorului contestaţiei, a bãncii debitoare a Bãncii Naţionale a României şi a lichidatorului."

9. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Lichidatorul va întocmi un raport lunar asupra evoluţiei procedurii falimentului, pe care îl va prezenta spre aprobare judecãtorului-sindic, dupã care îl va transmite şi Bãncii Naţionale a României. Un astfel de raport va include informaţii referitoare la valoarea totalã a creanţelor asupra bãncii debitoare şi la valoarea totalã a activelor bãncii debitoare care au fost vândute.
În orice stadiu al procedurii falimentului, pentru motive temeinice - dol sau culpa grava -, judecãtorul-sindic poate înlocui lichidatorul cu un altul, prin încheiere motivatã data în camera de consiliu. Numirea noului lichidator se va face cu respectarea procedurii prevãzute la art. 7."

10. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Principalele atribuţii ale lichidatorului sunt:
a) examinarea activitãţii bãncii debitoare în raport cu situaţia de fapt, întocmirea unui raport amãnunţit asupra cauzelor şi împrejurãrilor care au dus la starea de faliment, cu menţionarea persoanelor cãrora le-ar fi imputabilã, şi supunerea acestui raport judecãtorului-sindic în termen de 30 de zile de la desemnarea sa; la cererea lichidatorului, judecãtorul-sindic va putea prelungi aceasta perioada, pentru motive temeinice, prin încheiere;
b) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor bãncii debitoare şi luarea mãsurilor corespunzãtoare pentru conservarea lor, la deschiderea procedurii falimentului;
c) angajarea personalului necesar în vederea lichidãrii şi conducerea activitãţii acestuia;
d) sa imprumute bani, cu aprobarea judecãtorului-sindic, garantand cu activele bãncii debitoare sau fãrã garanţie;
e) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase, încheiate de banca debitoare în dãuna drepturilor creditorilor în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurilor;
f) introducerea de acţiuni pentru anularea constituirilor sau transferurilor de drepturi patrimoniale cãtre terţi şi pentru restituirea de cãtre aceştia a bunurilor transmise şi a valorii altor prestaţii executate, realizate de banca debitoare prin:
- acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii; sunt exceptate sponsorizarile în scop umanitar;
- operaţiuni comerciale în care prestaţia bãncii debitoare depãşeşte vadit pe cea primitã, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii;
- acte încheiate, în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu intenţia tuturor pãrţilor implicate în acestea de a sustrage bunuri de la urmãrirea de cãtre creditori sau de a le leza în orice alt fel drepturile;
- acte de transfer de proprietate cãtre un creditor pentru stingerea unei datorii anterioare sau în folosul acestuia, efectuate în cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii, dacã suma pe care creditorul ar putea sa o obţinã în caz de faliment al bãncii debitoare este mai mica decât valoarea actului de transfer;
- constituirea ori perfectarea unei garanţii reale pentru o creanta care era chirografara în cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii;
- acte încheiate cu un acţionar detinand cel puţin 5% din acţiunile bãncii debitoare;
- acte încheiate cu un administrator, director sau un membru al organelor de supraveghere ale bãncii debitoare;
- acte încheiate cu orice alta persoana fizica ori juridicã detinand o poziţie dominanta asupra bãncii debitoare;
g) stabilirea datelor şedinţelor adunãrii creditorilor ori de câte ori considera necesar şi prezidarea şedinţelor;
h) menţinerea, rezilierea sau denunţarea unor contracte încheiate de banca debitoare;
i) examinarea creanţelor asupra bãncii debitoare şi, atunci când este cazul, formularea de obiecţiuni la acestea;
j) primirea plãţilor pe seama bãncii debitoare şi consemnarea sumelor în termen de 24 de ore într-un cont bancar al bãncii debitoare, deschis la Banca Nationala a României, cu titulatura banca în faliment, cu drept exclusiv de dispoziţie în interesul procedurii falimentului;
k) urmãrirea încasãrii creanţelor din averea bãncii debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani, efectuate de aceasta înainte de înregistrarea cererii introductive;
l) lichidarea bunurilor din averea bãncii debitoare;
m) întocmirea unui raport lunar asupra evoluţiei procedurii falimentului, pe care îl va prezenta judecãtorului-sindic şi îl va transmite Bãncii Naţionale a României;
n) întocmirea bilanţului final de lichidare; dacã lichidarea se prelungeşte peste durata unui exerciţiu financiar, lichidatorii sunt obligaţi sa întocmeascã bilanţul contabil anual şi sa îl depunã la organele şi la termenele prevãzute în modelele situaţiilor financiar-contabile pentru bãnci;
o) sesizarea judecãtorului-sindic despre orice problema care ar cere o soluţionare de cãtre acesta;
p) încheierea oricãrui document în numele bãncii debitoare, iniţierea şi coordonarea, în numele acesteia, a oricãrei acţiuni sau proceduri legale;
q) efectuarea oricãror acte de procedura cerute de prezenta lege."

11. Articolul 11 se abroga.

12. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Procedura falimentului va începe pe baza unei cereri introduse de cãtre banca debitoare sau de creditorii acesteia ori de Banca Nationala a României."

13. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Banca Nationala a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere bancarã, va putea introduce cerere impotriva bãncii fata de care s-au aplicat mãsuri de supraveghere sau administrare specialã şi care nu au condus la redresarea bãncii aflate în situaţia de a nu onora plãţile."

14. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - În urma înregistrãrii cererii, introdusã conform art. 13, 14, 16 şi 17, judecãtorul-sindic va notifica aceasta pãrţilor interesate şi oficiului registrului comerţului la care banca debitoare este înmatriculatã, pentru efectuarea menţiunii.
Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege vor fi suportate din averea bãncii debitoare.
În lipsa disponibilitãţilor din contul prevãzut la art. 10 alin. 1 lit. j) se vor utiliza disponibilitati din fondul de lichidare, prevãzut de <>Legea nr. 64/1995 , cu modificãrile ulterioare."

15. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - La primul termen de judecata judecãtorul-sindic va analiza cererea şi, în cazul în care banca debitoare nu contesta starea de faliment, va dispune începerea de îndatã a procedurii falimentului bãncii debitoare.
Contestaţia impotriva cererii de declansare a procedurii falimentului se poate face în termen de 5 zile de la data comunicãrii acestei cereri.
Judecãtorul-sindic se va pronunţa asupra contestaţiei în termen de 10 zile, termen care poate fi prelungit o singura data cu încã 10 zile.
Hotãrârea judecãtoreascã privind deschiderea procedurii falimentului bãncii debitoare va fi comunicatã de îndatã Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, în vederea aplicãrii reglementãrilor privind plata depozitelor garantate."

16. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Judecãtorul-sindic va comunica Bãncii Naţionale a României hotãrârea sa privind începerea procedurii falimentului bãncii debitoare. Banca Nationala a României va închide de îndatã conturile bãncii debitoare, deschise la Banca Nationala a României, şi va deschide un nou cont, cu menţiunea banca în faliment. În acest cont se vor vira sumele de bani existente pana la acea data în conturile bãncii. În continuare operaţiunile financiare ale bãncii în faliment se vor desfasura exclusiv prin acest cont."

17. Dupã articolul 20 se introduc articolele 20^1, 20^2, 20^3 şi 20^4 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 20^1. - De la data deschiderii procedurii se suspenda toate acţiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creanţelor asupra bãncii debitoare sau bunurilor sale.
Deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescripţie a acţiunilor prevãzute la alin. 1. Termenele vor reîncepe sa curgã dupã 30 de zile de la închiderea procedurii.
Acţiunile introduse de lichidator în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi sunt scutite de taxe de timbru.
Art. 20^2. - Nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adãugatã creanţelor asupra bãncii debitoare de la data deschiderii procedurii.
Art. 20^3. - Dupã ce s-a dispus deschiderea procedurii potrivit art. 19, este interzis administratorilor bãncii debitoare, sub sancţiunea nulitãţii, sa înstrãineze, fãrã acordul judecãtorului-sindic, acţiunile deţinute la banca debitoare care face obiectul acestei proceduri.
Judecãtorul-sindic va dispune indisponibilizarea acţiunilor, potrivit alin. 1, în registrele speciale de evidenta sau în conturile înregistrate electronic.
Art. 20^4. - Salariaţii bãncii aflate în procedura falimentului vor putea desemna doua persoane care sa îi reprezinte în procesul de lichidare, dupã deschiderea procedurii, pentru recuperarea creanţelor reprezentând salariile şi alte drepturi bãneşti."

18. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"<>Art. 21. - Prevederile secţiunii a 6-a "Falimentul" din Legea nr. 64/1995 , cu modificãrile ulterioare, se vor aplica corespunzãtor şi procedurii falimentului bãncilor, cu excepţia art. 75, respectiv a art. 98 alin. (2), în ceea ce priveşte începerea lichidãrii dupã afişarea tabelului de creanţe.

19. Dupã articolul 21 se introduce articolul 21^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 21^1. - Creanţele reprezentând creditele, cu dobânzile şi cheltuielile aferente, acordate bãncii debitoare în cursul procedurii falimentului, la cererea lichidatorului şi cu aprobarea judecãtorului-sindic, vor fi plãtite imediat dupã plata creanţelor prevãzute la <>art. 106 pct. 1 din Legea nr. 64/1995 , cu modificãrile ulterioare."

20. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - În vederea luãrii mãsurilor prevãzute la art. 22 alin. 1, judecãtorul-sindic poate fi sesizat de cãtre lichidator, de oricare dintre creditori, de Banca Nationala a României sau se poate sesiza din oficiu, pe baza datelor din dosarul cauzei, şi va putea dispune mãsuri asiguratorii."

21. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Procedura falimentului va fi închisã atunci când judecãtorul-sindic a aprobat raportul final, când toate fondurile sau bunurile din averea bãncii ajunse în stare de faliment au fost distribuite şi fondurile nereclamate au fost depuse la Banca Nationala a României. În urma unei cereri a lichidatorului, judecãtorul-sindic va da o hotãrâre, inchizand procedura falimentului. Hotãrârea va fi comunicatã, în scris, tuturor creditorilor, bãncii debitoare şi Bãncii Naţionale a României, care va închide contul banca în faliment, existent la aceasta, şi va vira eventualele sume rãmase în cont la bugetul de stat. Aceste sume pot fi solicitate de persoanele îndreptãţite, în termenul legal de prescripţie."

22. Articolul 28 se abroga.

ART. 2
Procedurile de reorganizare judiciarã declansate în baza prevederilor <>Legii nr. 64/1995 , cu modificãrile ulterioare, vor fi continuate în conformitate cu prevederile acestei legi.
ART. 3
<>Legea nr. 83/1998 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege de cãtre Parlament, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Guvernatorul Bãncii Naţionale
a României,
Mugur Isarescu

Ministru de stat,
ministrul justiţiei,
Valeriu Stoica

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016