Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 179 din 14 decembrie 2005  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 340/2004 privind institutia prefectului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 179 din 14 decembrie 2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 340/2004 privind institutia prefectului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.142 din 16 decembrie 2005
Având în vedere importanţa realizãrii unei reforme reale prin care administraţia publicã din ţara noastrã sã se situeze la nivelul standardelor europene, şi anume sã se caracterizeze prin transparenţã, predictibilitate, responsabilitate, adaptabilitate şi eficacitate,
ţinând seama de necesitatea respectãrii angajamentelor Guvernului României, asumate prin Strategia actualizatã de accelerare a reformei administraţiei publice cu privire la delimitarea palierului politic de cel administrativ pentru a se evita ingerinţele pe criterii politice în actul administrativ local,
în vederea corectãrii deficienţelor constatate în urma evaluãrii modului de implementare a <>Legii nr. 340/2004 privind instituţia prefectului de la data adoptãrii şi pânã în prezent, cu privire la profesionalizarea funcţiei prefectului şi rolul prefectului în conducerea serviciilor publice deconcentrate,
pentru evitarea riscului de a pierde momentul trecerii prefecţilor în categoria înalţilor funcţionari publici, stabilit de lege la 1 ianuarie 2006, prin adoptarea mãsurilor prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã, care asigurã punerea în acord a misiunilor prefectului cu instrumentele sale manageriale, neutralitatea politicã, mobilitatea şi profesionalizarea sa, elemente care vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 658 din 21 iulie 2004, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Titlul legii va avea urmãtorul cuprins:
"LEGE
privind prefectul şi instituţia prefectului"

2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local.
(2) Guvernul numeşte câte un prefect în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti, la propunerea ministrului administraţiei şi internelor.
(3) Prefectul este garantul respectãrii legii şi a ordinii publice la nivel local.
(4) Miniştrii şi conducãtorii celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului pot delega prefectului unele dintre atribuţiile lor de conducere şi control cu privire la activitatea serviciilor publice deconcentrate din subordine.
(5) Atribuţiile care pot fi delegate potrivit alin. (4) se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."

3. Dupã articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - (1) Pentru exercitarea de cãtre prefect a prerogativelor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor legi se organizeazã şi funcţioneazã instituţia prefectului, sub conducerea prefectului.
(2) Instituţia prefectului este o instituţie publicã cu personalitate juridicã, cu patrimoniu şi buget propriu.
(3) Prefectul este ordonator terţiar de credite.
(4) Structura organizatoricã şi atribuţiile instituţiei prefectului se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."

4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Prefectul conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului, organizate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale.
(2) Lista serviciilor publice deconcentrate prevãzute la alin. (1) se aprobã prin decizie a primului-ministru şi se actualizeazã la propunerea ministrului administraţiei şi internelor."

5. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Activitatea prefectului se întemeiazã pe principiile:
a) legalitãţii, imparţialitãţii şi obiectivitãţii;
b) transparenţei şi liberului acces la informaţiile de interes public;
c) eficienţei;
d) responsabilitãţii;
e) profesionalizãrii;
f) orientãrii cãtre cetãţean."

6. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Activitatea instituţiei prefectului este finanţatã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor, şi din alte surse legal constituite.
(2) Instituţia prefectului poate beneficia de programe cu finanţare internaţionalã."

7. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Conducãtorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului au obligaţia sã transmitã prefectului proiectul de buget. Dupã avizarea acestuia, prefectul înainteazã proiectul de buget conducãtorului instituţiei ierarhic superioare serviciului public deconcentrat.
(2) Situaţiile financiare privind execuţia bugetarã, întocmite de serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului, se transmit prefectului pentru avizare. Dupã avizare, prefectul înainteazã situaţiile financiare conducãtorului instituţiei ierarhic superioare serviciului public deconcentrat.
(3) Avizul prefectului prevãzut la alin. (1) şi (2) are caracter consultativ."

8. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi prerogativelor care îi revin potrivit legii, prefectul este ajutat de 2 subprefecţi. Prefectul municipiului Bucureşti este ajutat de 3 subprefecţi.
(2) Atribuţiile subprefectului se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."

9. Alineatul (2) al articolului 9 se abrogã.

10. Articolele 10 şi 11 se abrogã.

11. Capitolul II "Corpul prefecţilor şi Corpul subprefecţilor", cuprinzând articolele 13-18, se abrogã.

12. Titlul capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Drepturile şi îndatoririle prefecţilor şi subprefecţilor"

13. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 19 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Prefecţii şi subprefecţii numiţi în funcţii în alt judeţ decât cel de domiciliu beneficiazã de o indemnizaţie de instalare egalã cu 3 salarii, precum şi de locuinţã de serviciu corespunzãtoare, în condiţiile legii, în baza unui contract de închiriere.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) cheltuielile privind chiria locuinţei de serviciu, cele pentru transportul prefecţilor şi subprefecţilor şi al familiilor acestora, la mutarea în localitatea în care îşi are sediul instituţia prefectului, şi cele de instalare sunt suportate din bugetul instituţiei prefectului."

14. Articolul 20 se abrogã.

15. Dupã articolul 20 se introduc 3 noi articole, articolele 20^1-20^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 20^1. - Prefecţii şi subprefecţii nu au dreptul la grevã.
Art. 20^2. - Prefecţii şi subprefecţii nu pot sã înfiinţeze organizaţii sindicale proprii.
Art. 20^3. - Prefecţii şi subprefecţii au obligaţia sã informeze conducerea Ministerului Administraţiei şi Internelor ori de câte ori cãlãtoresc în afara judeţului."

16. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Prefectul şi subprefectul nu pot fi membri ai unui partid politic sau ai unei organizaţii cãreia îi este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice, potrivit legii, sub sancţiunea destituirii lor din funcţia publicã."

17. La articolul 24 alineatul (1), literele a), d), e), f), g) şi k) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) asigurã, la nivelul judeţului sau, dupã caz, al municipiului Bucureşti, aplicarea şi respectarea Constituţiei, a legilor, a ordonanţelor şi a hotãrârilor Guvernului, a celorlalte acte normative, precum şi a ordinii publice;
.................................................................
d) acţioneazã pentru asigurarea climatului de pace socialã, menţinerea unei comunicãri permanente cu toate nivelurile instituţionale şi sociale, acordând o atenţie constantã prevenirii tensiunilor sociale;
e) stabileşte, împreunã cu autoritãţile administraţiei publice locale, prioritãţile de dezvoltare teritorialã;
f) verificã legalitatea actelor administrative ale consiliului judeţean, ale consiliului local sau ale primarului;
g) asigurã, împreunã cu autoritãţile şi organele abilitate, ducerea la îndeplinire, în condiţiile stabilite prin lege, a mãsurilor de pregãtire pentru situaţii de urgenţã;
................................................................
k) asigurã realizarea planului de mãsuri pentru integrare europeanã;".

18. La articolul 24 alineatul (1), litera c) se abrogã.

19. La articolul 24 alineatul (1), dupã litera m) se introduce o nouã literã, litera m^1), cu urmãtorul cuprins:
"m^1) asigurã folosirea, în condiţiile legii, a limbii materne în raporturile dintre cetãţenii aparţinând minoritãţilor naţionale şi serviciile publice deconcentrate în unitãţile administrativ-teritoriale în care aceştia au o pondere de peste 20%."

20. Dupã articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 24^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 24^1. - Prefectul poate verifica mãsurile întreprinse de primar sau de preşedintele consiliului judeţean în calitatea lor de reprezentanţi ai statului în unitatea administrativ-teritorialã şi poate sesiza organele competente în vederea stabilirii mãsurilor necesare, în condiţiile legii."

21. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Din comisia de concurs pentru ocuparea postului de conducãtor al unui serviciu public deconcentrat face parte obligatoriu şi un reprezentant al instituţiei prefectului din judeţul în care îşi are sediul serviciul public, desemnat prin ordin al prefectului, în condiţiile legii.
(2) Prefectul poate propune miniştrilor şi conducãtorilor celorlalte organe ale administraţiei publice centrale organizate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale sancţionarea conducãtorilor serviciilor publice deconcentrate din subordinea acestora."

22. Dupã articolul 25 se introduce un nou articol, articolul 25^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 25^1. - (1) În fiecare judeţ funcţioneazã un colegiu prefectural compus din prefect, subprefecţi şi conducãtorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului, care îşi au sediul în judeţul respectiv.
(2) La lucrãrile colegiului prefectural pot fi invitate şi alte persoane a cãror prezenţã este consideratã necesarã.
(3) Colegiul prefectural se convoacã de cãtre prefect cel puţin o datã pe lunã şi oricând se considerã cã este necesar.
(4) Atribuţiile colegiului prefectural privesc armonizarea activitãţii serviciilor publice deconcentrate care au sediul în judeţul respectiv, precum şi implementarea programelor, politicilor, strategiilor şi planurilor de acţiune ale Guvernului la nivelul judeţului sau al localitãţilor acestuia şi vor fi reglementate prin hotãrâre a Guvernului."

23. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - În exercitarea atribuţiei cu privire la verificarea legalitãţii actelor administrative ale consiliului judeţean, ale consiliului local sau ale primarului, prefectul, cu cel puţin 10 zile înaintea introducerii acţiunii în contenciosul administrativ, va solicita autoritãţilor care au emis actul, cu motivarea necesarã, reanalizarea actului socotit nelegal, în vederea modificãrii sau, dupã caz, a revocãrii acestuia."

24. Dupã articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 26^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 26^1. - (1) Acţiunea introdusã de cãtre prefect pentru anularea unui act administrativ al autoritãţilor administraţiei publice locale socotit nelegal este scutitã de taxa de timbru şi se judecã în regim de urgenţã.
(2) Termenele de judecatã nu pot fi mai mari de 10 zile.
(3) Pãrţile sunt legal citate, dacã citaţia le-a fost comunicatã cel puţin cu o zi înaintea judecãrii.
(4) Hotãrârile prin care se soluţioneazã fondul cauzei se pronunţã în ziua în care au luat sfârşit dezbaterile.
(5) În situaţii deosebite pronunţarea poate fi amânatã cel mult douã zile.
(6) Dispoziţiile prezentului articol referitoare la procedura de verificare a legalitãţii actelor administrative ale autoritãţilor administraţiei publice locale ori judeţene se completeazã în mod corespunzãtor cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004."

25. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - În situaţii de urgenţã sau de crizã autoritãţile militare şi organele locale ale Ministerului Administraţiei şi Internelor au obligaţia sã informeze şi sã sprijine prefectul pentru rezolvarea oricãrei probleme care pune în pericol ori afecteazã siguranţa populaţiei, a bunurilor, a valorilor şi a mediului înconjurãtor."

26. Articolul 29 se abrogã.

27. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin prefectul poate solicita instituţiilor publice şi autoritãţilor administraţiei publice locale documentaţii, date şi informaţii, iar acestea sunt obligate sã i le furnizeze cu celeritate şi în mod gratuit."

28. Articolul 31 se abrogã.

29. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale sunt obligate sã comunice de îndatã prefecţilor actele cu caracter normativ emise în domeniul de activitate al serviciilor publice deconcentrate."

30. Titlul capitolului VI va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VI
Cancelaria prefectului şi oficiile prefecturale"

31. Articolele 36, 37 şi 38 se abrogã.

32. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) În cadrul instituţiei prefectului se organizeazã şi funcţioneazã cancelaria prefectului.
(2) Cancelaria prefectului este un compartiment organizatoric distinct, care cuprinde urmãtoarele funcţii de execuţie de specialitate specifice: directorul cancelariei, 2 consilieri, un consultant şi secretarul cancelariei.
(3) Personalul din cadrul cancelariei prefectului este numit sau eliberat din funcţie de cãtre prefect.
(4) Personalul din cadrul cancelariei prefectului îşi desfãşoarã activitatea în baza unui contract individual de muncã încheiat, în condiţiile legii, pe durata exercitãrii funcţiei publice de cãtre înaltul funcţionar public.
(5) Activitatea cancelariei prefectului este coordonatã de director, care rãspunde în faţa prefectului în acest sens.
(6) Salarizarea personalului din cadrul cancelariei prefectului se face potrivit anexei nr. I - <>cap. I lit. B - la Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2005 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 112/2005 , cu modificãrile ulterioare."

33. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Prefectul poate organiza, prin ordin, în cadrul numãrului de posturi şi al fondurilor aprobate anual, oficii prefecturale. În municipiul Bucureşti se pot organiza oficii prefecturale în fiecare sector.
(2) Ordinul prefectului de înfiinţare şi organizare a oficiilor prefecturale se emite numai cu avizul conform al Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) Oficiile prefecturale fac parte integrantã din instituţia prefectului.
(4) Prin derogare de la prevederile <>art. XVI alin. (2) şi (4) din Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitãţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, oficiile prefecturale sunt conduse de cãtre un şef al oficiului prefectural.
(5) Funcţia de şef al oficiului prefectural este echivalentã cu funcţia de director executiv.
(6) Numirea, modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu al şefului oficiului prefectural se fac de cãtre prefect, în condiţiile legii."

34. Articolul 41 se abrogã.

35. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - Prevederile art. 6, 7 şi 22 se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2006."

ART. II
Funcţiilor publice de prefect şi de subprefect nu le sunt aplicabile prevederile <>art. XVI alin. (4) din Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitãţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. III
(1) Prefecţii în funcţie la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi cei care vor ocupa posturile rãmase vacante dupã data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi pânã la 31 decembrie 2005 pot fi numiţi în funcţii publice de prefect în urma promovãrii unui examen de atestare pe post.
(2) Subprefecţii în funcţie la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi cei care vor ocupa posturile rãmase vacante dupã data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi pânã la 31 decembrie 2005 pot fi numiţi în funcţii publice de subprefect în urma promovãrii unui examen de atestare pe post.
(3) Pot participa la examenul de atestare pe post şi pot ocupa funcţiile publice în condiţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la <>art. 15 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia celor prevãzute la lit. c)-e).
(4) Persoanele care nu promoveazã examenul de atestare pe post, în condiţiile legii, vor fi eliberate din funcţiile deţinute.
(5) Numirea în funcţii publice a persoanelor prevãzute la alin. (1) şi (2) se face începând cu data de 1 ianuarie 2006.
(6) Condiţiile de organizare şi desfãşurare a examenului de atestare pe post se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(7) Examenul de atestare pe post este gestionat de comisia pentru recrutarea înalţilor funcţionari publici numitã prin decizie a primului-ministru.
ART. IV
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2006, funcţia publicã de secretar general al prefecturii se transformã în funcţia publicã de subprefect.
(2) Secretarii generali ai prefecturii în funcţie la data de 31 decembrie 2005 ca urmare a promovãrii concursului organizat pentru ocuparea funcţiei publice respective sunt numiţi în funcţia publicã de subprefect începând cu data de 1 ianuarie 2006.
(3) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, atribuţiile stabilite prin actele normative în vigoare în competenţa secretarului general al prefecturii se exercitã de cãtre unul dintre subprefecţi, desemnat prin ordin al prefectului.
ART. V
<>Legea nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia de cãtre Parlament prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascãlu,
secretar de stat

Bucureşti, 14 decembrie 2005.
Nr. 179.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016