Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 173 din 19 noiembrie 2008  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 173 din 19 noiembrie 2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 792 din 26 noiembrie 2008

Având în vedere necesitatea remedierii aspectelor deficitare ale cadrului normativ în domeniul insolvenţei, semnalate de jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi a instanţelor judecãtoreşti, precum şi de practica administratorilor judiciari şi a lichidatorilor,
luând în considerare cã aplicarea legislaţiei în materia insolvenţei şi a actelor normative ce instituie sancţiunea dizolvãrii şi, pe cale de consecinţã, a lichidãrii societãţii pentru neîndeplinirea unor obligaţii legale a generat dezechilibre în derularea activitãţii practicienilor în insolvenţã,
ţinând seama de faptul cã însãnãtoşirea mediului de afaceri prin radierea societãţilor fãrã organe statutare, a celor care şi-au încetat activitatea ori nu au sediul social cunoscut, a societãţilor ai cãror asociaţi au dispãrut ori nu au domiciliul cunoscut sau reşedinţa cunoscutã reprezintã un obiectiv şi o obligaţie pentru autoritãţi, îndeplinirea sa implicând folosirea resurselor oferite de fondul de lichidare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 4 alineatul (6), dupã litera b) se introduce o nouã literã, literã c), cu urmãtorul cuprins:
"c) preluarea a 1,5% din sumele recuperate în cadrul procedurilor de insolvenţã, inclusiv din fondurile obţinute din vânzarea bunurilor din averea debitorului, sumã care va fi inclusã în categoria cheltuielilor aferente procedurii în sensul alin. (1)."
2. La articolul 4, alineatul (7) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(7) Sumele prevãzute la alin. (6) lit. a) vor fi virate de oficiile registrului comerţului, prin Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în contul Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţã din România, denumitã în continuare U.N.P.I.R., sumele prevãzute la alin. (6) lit. b) vor fi achitate la orice unitate bancarã în contul menţionat, iar sumele prevãzute la alin. (6) lit. c) vor fi virate în contul U.N.P.I.R. de cãtre administratorul judiciar sau, dupã caz, de lichidator."
3. La articolul 7, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), prima comunicare a actelor de procedurã cãtre persoanele împotriva cãrora se introduce o acţiune, în temeiul dispoziţiilor prezentei legi, ulterior deschiderii procedurii insolvenţei se va realiza conform Codului de procedurã civilã."
4. La articolul 8, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Recursul va fi judecat de completuri specializate, în termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului la curtea de apel. Citarea pãrţilor în recurs se face potrivit dispoziţiilor Codului de procedurã civilã. În vederea soluţionãrii recursului, se trimit la curtea de apel, în copie certificatã de grefierul-şef al tribunalului, numai actele care intereseazã soluţionarea cãii de atac, selectate de judecãtorul-sindic. În cazul în care instanţa de recurs considerã necesare şi alte acte din dosarul de fond, va pune în vedere pãrţilor interesate sã le depunã în copie certificatã."
5. Articolul 10 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - La propunerea administratorului judiciar sau lichidatorului, judecãtorul sindic va putea desemna, prin încheiere, persoane de specialitate, stabilindu-le şi remuneraţia. Plata remuneraţiei se va face din averea debitorului sau, în lipsa disponibilitãţilor bãneşti în contul acestuia, din fondul prevãzut la art. 4 alin. (4)."
6. La articolul 11 alineatul (1), literele c) şi d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"c) desemnarea motivatã, prin sentinţa de deschidere a procedurii, dintre practicienii în insolvenţã care au depus ofertã de servicii în acest sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau, dupã caz, a lichidatorului care va administra procedura pânã la confirmarea ori, dupã caz, înlocuirea sa de cãtre adunarea creditorilor sau creditorul care deţine cel puţin 50% din valoarea creanţelor, fixarea remuneraţiei în conformitate cu criteriile stabilite de legea de organizare a activitãţii practicienilor în insolvenţã, precum şi a atribuţiilor acestuia pentru aceastã perioadã. În vederea desemnãrii administratorului judiciar provizoriu sau a lichidatorului provizoriu, judecãtorul va avea în vedere cererea depusã în acest sens de creditorul care a solicitat deschiderea procedurii sau de debitor, dacã cererea introductivã îi aparţine. În situaţia în care cel care a introdus cererea de deschidere a procedurii nu solicitã numirea unui administrator judiciar sau lichidator, numirea se va face de cãtre judecãtorul sindic din rândul practicienilor care au depus oferte în dosarul cauzei;
d) confirmarea, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului desemnat de adunarea creditorilor sau de creditorul care deţine cel puţin 50% din valoarea creanţelor, confirmarea onorariului negociat. Dacã nu existã contestaţii împotriva hotãrârii adunãrii creditorilor sau a deciziei creditorului care deţine cel puţin 50% din valoarea creanţelor, confirmarea se va face în camera de consiliu, fãrã citarea pãrţilor, dupã depunerea procesului-verbal al adunãrii creditorilor;".
7. La articolul 14, alineatele (4) şi (5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) Dacã legea nu interzice în mod expres, creditorii vor putea vota şi prin corespondenţã. Scrisoarea prin care îşi exprimã votul, semnatã de creditor, semnãtura fiind legalizatã de notarul public ori certificatã şi atestatã de cãtre un avocat, sau înscris în format electronic, cãruia i s-a incorporat, ataşat ori asociat semnãtura electronicã extinsã, bazatã pe un certificat valabil, poate fi comunicatã prin orice mijloace, pânã în ziua fixatã pentru exprimarea votului, administratorului judiciar sau lichidatorului.
(5) La şedinţele adunãrilor creditorilor, salariaţii debitorului vor putea fi reprezentaţi de un delegat din rândul acestora, care va vota pentru întreaga valoare a creanţelor reprezentând salariile şi alte drepturi bãneşti."
8. La articolul 14, dupã alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu urmãtorul cuprins:
"(8) Cererea prevãzutã la alin. (7) va fi depusã la dosarul cauzei în termen de 5 zile de la data adunãrii creditorilor şi va fi soluţionatã în camera de consiliu, cu citarea celui care a introdus cererea, a administratorului judiciar sau, dupã caz, a lichidatorului şi a creditorilor. În cazul în care a fost constituit comitetul creditorilor, va fi citat şi preşedintele acestuia."
9. La articolul 15, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Cu excepţia cazurilor în care legea cere o majoritate specialã, şedinţele adunãrii creditorilor vor avea loc în prezenţa titularilor de creanţe însumând cel puţin 30% din valoarea totalã a creanţelor asupra averii debitorului, iar deciziile adunãrii creditorilor se adoptã cu votul favorabil al titularilor majoritãţii, prin valoare, a creanţelor prezente."
10. La articolul 16, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Judecãtorul-sindic poate desemna, în raport cu numãrul creditorilor, un comitet format din 3-5 creditori dintre cei cu creanţe garantate, bugetare şi chirografare cele mai mari, prin valoare. Dacã din cauza numãrului mic de creditori judecãtorul-sindic nu considerã necesarã constituirea unui comitet al creditorilor, atribuţiile comitetului prevãzute la art. 17 alin. (1) lit. b) şi f) vor fi exercitate de adunarea creditorilor."
11. La articolul 17, alineatul (6) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Împotriva acţiunilor, mãsurilor şi deciziilor luate de comitetul creditorilor orice creditor poate formula contestaţie la adunarea creditorilor, în termen de 5 zile de la luarea acestora."
12. La articolul 19, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Creditorul care deţine cel puţin 50% din valoarea totalã a creanţelor poate sã decidã, fãrã consultarea adunãrii creditorilor, desemnarea unui administrator judiciar sau lichidator în locul administratorului judiciar sau lichidatorului provizoriu ori sã confirme administratorul judiciar provizoriu sau, dupã caz, lichidatorul provizoriu şi sã îi stabileascã remuneraţia."
13. La articolul 19, alineatele (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Creditorii pot contesta la judecãtorul-sindic, pentru motive de nelegalitate, decizia prevãzutã la alin. (2) şi (2^1), în termen de 3 zile de la data publicãrii acesteia în Buletinul procedurilor de insolvenţã. Judecãtorul va soluţiona, de urgenţã şi deodatã, toate contestaţiile printr-o încheiere prin care va numi administratorul judiciar/lichidatorul desemnat sau, dupã caz, va solicita adunãrii creditorilor/creditorului desemnarea unui alt administrator judiciar/lichidator.
(4) Dacã în termenul stabilit la alin. (3) decizia adunãrii creditorilor sau a creditorului ce deţine cel puţin 50% din valoarea creanţelor nu este contestatã, judecãtorul-sindic, prin încheiere, va numi administratorul judiciar propus de creditori sau de creditorul ce deţine cel puţin 50% din valoarea creanţelor, dispunând totodatã încetarea atribuţiilor administratorului judiciar provizoriu pe care l-a desemnat prin sentinţa de deschidere a procedurii."
14. La articolul 21, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În raportul prevãzut la alin. (1) se va menţiona şi remuneraţia administratorului judiciar sau a lichidatorului, cu menţionarea modalitãţii de calcul a acesteia."
15. La articolul 64, alineatul (2) se abrogã.
16. La articolul 116, alineatele (3) si (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) În vederea evaluãrii bunurilor din averea debitorului, lichidatorul poate fie sã angajeze în numele debitorului un evaluator, fie, cu acordul comitetului creditorilor, sã utilizeze un evaluator propriu. Evaluatorii trebuie sa fie membri ai Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România, iar evaluarea trebuie efectuatã în conformitate cu standardele internaţionale de evaluare.
(4) Bunurile din averea debitorului vor fi evaluate atât în bloc, cât şi individual. Evaluarea în bloc are în vedere fie evaluarea totalitãţii bunurilor din averea debitorului, fie evaluarea subansamblurilor funcţionale. Prin subansamblu funcţional se înţelege acele bunuri ale debitorului care, împreunã, asigurã realizarea unui produs finit, de sine stãtãtor, sau permit desfãşurarea unei afaceri independente. Un subansamblu este considerat funcţional numai dacã are asigurat accesul la drumul public şi la folosirea utilitãţilor."
17. Articolul 117 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 117. - (1) Lichidatorul va prezenta comitetului creditorilor un raport care va cuprinde evaluarea bunurilor şi metoda de valorificare a acestora şi în care se va preciza dacã vânzarea se va face în bloc sau individual ori o combinaţie a acestora, prin licitaţie publicã sau negociere directã sau prin ambele metode.
(2) În cazul în care se propune vânzarea în bloc prin negociere directã, lichidatorul va putea propune, în baza ofertelor primite, începerea negocierii cu unul sau mai mulţi cumpãrãtori identificaţi, cu precizarea condiţiilor de platã şi a preţului minim de pornire a negocierii, care nu poate fi inferior preţului de evaluare.
(3) Lichidatorul va convoca adunarea generalã a creditorilor în termen de maximum 20 de zile de la data şedinţei comitetului creditorilor, înştiinţându-i pe creditori despre posibilitatea studierii raportului şi a procesului-verbal al şedinţei comitetului creditorilor privind raportul."
18. La articolul 122, dupã alineatul (1) se introduc douã noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Raportul asupra fondurilor obţinute din lichidare şi din încasarea de creanţe va cuprinde, cel puţin, urmãtoarele:
a) soldul aflat în contul de lichidare dupã ultima distribuire;
b) încasãrile efectuate de cãtre lichidator din valorificarea fiecãrui bun şi din recupererea creanţelor;
c) cuantumul dobânzilor sau al altor venituri de care beneficiazã averea debitorului ca urmare a pãstrãrii în conturi bancare a sumelor nedistribuite sau prin administrarea bunurilor existente în averea debitoarei;
d) totalul sumelor aflate în contul de lichidare.
(1^2) Planul de distribuire între creditori cuprinde în mod obligatoriu urmãtoarele date referitoare la fiecare creditor pentru care se face distribuirea:
a) ajustãrile aduse tabelului definitiv de creanţe;
b) sumele distribuite deja;
c) sumele rãmase dupã ajustarea tabelului definitiv şi distribuirile efectuate deja;
d) sumele ce fac obiectul distribuirii;
e) sume rãmase de platã dupã efectuarea distribuirii."
19. Articolul 131 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 131. - În orice stadiu al procedurii prevãzute de prezenta lege, dacã se constatã cã nu existã bunuri în averea debitorului ori cã acestea sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative şi niciun creditor nu se oferã sã avanseze sumele corespunzãtoare, judecãtorul-sindic va da o sentinţã de închidere a procedurii, prin care se dispune şi radierea debitorului din registrul în care este înmatriculat."
20. La articolul 138, partea dispozitivã a alineatului (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 138. - (1) În cazul în care în raportul întocmit în conformitate cu dispoziţiile art. 59 alin. (1) sunt identificate persoane cãrora le-ar fi imputabilã apariţia stãrii de insolvenţã a debitorului, la cererea administratorului judiciar sau a lichidatorului, judecãtorul sindic poate dispune ca o parte a pasivului debitorului, persoanã juridicã, ajuns în stare de insolvenţã, sã fie suportatã de membrii organelor de conducere şi/sau supraveghere din cadrul societãţii, precum şi de orice altã persoanã care a cauzat starea de insolvenţã a debitorului, prin una dintre urmãtoarele fapte:".
21. Articolul 149 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 149. - Dispoziţiile prezentei legi se completeazã, în mãsura compatibilitãţii lor, cu cele ale Codului de procedurã civilã, Codului civil, Codului comercial şi ale Regulamentului (CE) 1.346/2000 referitor la procedurile de insolvenţã, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 160 din 30 iunie 2000."
22. Articolul 155 se abrogã.
ART. II
<>Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
-------------
Ministrul justiţiei,
Cãtãlin Marian Predoiu

p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat

Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat

Bucureşti, 19 noiembrie 2008.
Nr. 173.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016