Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 17 din 14 martie 2000  privind taxa pe valoarea adaugata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 17 din 14 martie 2000 privind taxa pe valoarea adaugata

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 113 din 15 martie 2000

În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Taxa pe valoarea adãugatã reprezintã venit al bugetului de stat, din categoria impozitelor indirecte, care se aplica asupra operaţiunilor privind livrãrile de bunuri mobile, transferul proprietãţii bunurilor imobile, importul de bunuri, prestãrile de servicii, precum şi operaţiunile asimilate acestora.
Prezenta ordonanta de urgenta stabileşte regulile referitoare la taxa pe valoarea adãugatã.

CAP. 2
Sfera de aplicare
SECŢIUNEA 1
Operaţiuni impozabile
ART. 2
În sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã se cuprind operaţiunile cu plata, precum şi cele asimilate acestora, potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, efectuate de o maniera independenta de cãtre contribuabili, privind:
a) livrãri de bunuri mobile şi/sau prestãri de servicii efectuate în cadrul exercitãrii activitãţii profesionale, indiferent de forma juridicã prin care se realizeazã: vânzare, schimb, aport în bunuri la capitalul social;
b) transferul proprietãţii bunurilor imobile între contribuabili, precum şi între aceştia şi persoane fizice;
c) importul de bunuri;
d) serviciile efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate, pentru care locul prestãrii se considera a fi în România în conformitate cu criteriile de teritorialitate stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.
În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin contribuabili se înţelege:
- persoanele juridice;
- persoanele fizice, asociaţiile familiale, precum şi asociaţiile civile fãrã personalitate juridicã, autorizate, care realizeazã venituri în România din activitãţi desfãşurate pe baza liberei iniţiative;
- alte persoane decât cele prevãzute mai sus, asociaţii sau organizaţii de orice fel care desfãşoarã în România activitãţi cu caracter economic, social, cultural, politic, sindical, filantropic, religios sau de natura publica;
- instituţiile publice;
- reprezentantele societãţilor comerciale sau ale organizaţiilor economice strãine, precum şi alte organizaţii şi organisme internaţionale care funcţioneazã în România.
Sunt asimilate cu livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, urmãtoarele operaţiuni:
a) vânzarea cu plata în rate, închirierea unor bunuri pe baza de contract, precum şi închirierea unor bunuri cu clauza trecerii proprietãţii asupra bunurilor respective dupã plata ultimei rate sau la o anumitã data stabilitã prin contract;
b) preluarea de cãtre contribuabili a unor bunuri care fac parte din activele societãţii comerciale pentru a fi utilizate în scopuri care nu au legatura cu activitatea economicã desfasurata de aceştia sau pentru a fi puse la dispoziţie altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit. Acelaşi regim se aplica şi prestãrilor de servicii. Se excepteazã de la aceste prevederi bunurile şi/sau serviciile acordate în mod gratuit, în limitele şi potrivit destinaţiilor prevãzute prin lege;
c) trecerea în domeniul public a unor bunuri din patrimoniul contribuabililor, în condiţiile prevãzute de legislaţia referitoare la proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia, în schimbul unei despãgubiri;
d) transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor în urma executãrii silite.
Operaţiunile privind schimbul de bunuri au efectul a doua livrãri separate. În cazul transferului dreptului de proprietate asupra unui bun de cãtre 2 sau mai mulţi contribuabili, prin intermediul mai multor tranzacţii, fiecare operaţiune se considera o livrare separatã, fiind impozitatã distinct, chiar dacã bunul respectiv este transferat direct beneficiarului final. Acelaşi regim se aplica şi pentru schimbul de prestãri de servicii.
ART. 3
Nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã operaţiunile privind livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociaţiile fãrã scop lucrativ, pentru activitãţile cu caracter social-filantropic;
b) organizaţiile care desfãşoarã activitãţi de natura religioasã, politica sau civicã;
c) organizaţiile sindicale, pentru activitãţile legate direct de apãrarea colectivã a intereselor materiale şi morale ale membrilor lor;
d) instituţiile publice, pentru activitãţile lor administrative, sociale, educative, de apãrare, ordine publica, siguranta statului, culturale şi sportive;
e) Regia Autonomã "Administraţia Nationala a Drumurilor din România".
Contribuabilii prevãzuţi la alin. 1 sunt supuşi taxei pe valoarea adãugatã, dacã realizeazã direct sau prin unitãţi subordonate alte operaţiuni impozabile decât cele menţionate la alineatul precedent.

SECŢIUNEA a 2-a
Teritorialitatea
ART. 4
Sunt supuse taxei pe valoarea adãugatã operaţiunile referitoare la transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor situate pe teritoriul României.
Bunurile provenite din import sunt impozabile în România la înregistrarea declaraţiei vamale dupã intrarea acestora în ţara.
Prestãrile de servicii sunt impozabile în România când locul prestãrii se considera a fi în România în conformitate cu criteriile de teritorialitate stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.

SECŢIUNEA a 3-a
Reguli de impozitare
ART. 5
Operaţiunile cuprinse în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã se clasifica, din punct de vedere al regulilor de impozitare, dupã cum urmeazã:
a) operaţiuni impozabile obligatoriu, la care se aplica cota stabilitã prin prezenta ordonanta de urgenta. Pentru aceste operaţiuni taxa se calculeazã asupra sumelor obţinute din vânzãri de bunuri sau din prestãri de servicii, la fiecare stadiu al circuitului economic pana la consumatorul final inclusiv.
Din taxa facturatã corespunzãtor sumelor reprezentând contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate se scade taxa aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii operaţiunilor impozabile;
b) operaţiuni la care se aplica cota zero. Pentru aceste operaţiuni furnizorii sau prestatorii de servicii au dreptul de deducere a taxei aferente bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii operaţiunilor impozabile;
c) operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã.
Aceste operaţiuni sunt reglementate prin lege şi nu se admite extinderea lor prin analogie, iar furnizorii sau prestatorii de servicii nu au dreptul la deducerea taxei aferente intrãrilor destinate realizãrii produselor sau serviciilor scutite de taxa, dacã prin lege nu se prevede altfel.
Livrarea de utilaje şi echipamente, precum şi prestãrile de servicii, legate nemijlocit de operaţiunile petroliere realizate de titularii acordurilor petroliere, persoane juridice strãine, în baza <>Legii petrolului nr. 134/1995 , se vor efectua cu scutire de taxa pe valoarea adãugatã, iar furnizorii şi prestatorii de servicii vor deduce taxa aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate acestor operaţiuni.
Regimul prevãzut la alineatul precedent se aplica şi livrãrilor de utilaje şi echipamente, precum şi prestãrilor de servicii aferente obiectivului de investiţii "Dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni".

SECŢIUNEA a 4-a
Operaţiuni scutite
ART. 6
Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã urmãtoarele operaţiuni:
A. Livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate în ţara de:
a) unitãţile sanitare, inclusiv veterinare, şi de asistenta socialã: spitale, sanatorii, policlinici, dispensare, cabinete şi laboratoare medicale, centre de îngrijire şi asistenta, centre de integrare pentru terapie ocupationala, centre-pilot pentru tineri cu handicap, cãmine de bãtrâni şi de pensionari, case de copii, staţii de salvare şi altele, autorizate sa desfãşoare activitãţi sanitare şi de asistenta socialã; unitãţile autorizate sa desfãşoare activitãţi sanitare şi de asistenta socialã în staţiuni balneoclimaterice; serviciile de cazare, masa şi tratament prestate cumulat de cãtre contribuabilii autorizaţi care îşi desfãşoarã activitatea în staţiuni balneoclimaterice şi a cãror contravaloare este decontatã pe baza de bilete de tratament;
b) unitãţile şi instituţiile de învãţãmânt cuprinse în sistemul naţional de învãţãmânt aprobat prin <>Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare;
c) unitãţile care desfãşoarã, potrivit legii, activitãţi de cercetare-dezvoltare şi inovare şi executa programe, subprograme, teme, proiecte, precum şi acţiuni componente ale Programului naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã sau ale Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare. Acelaşi regim se aplica şi unitãţilor care desfãşoarã, potrivit legii, astfel de activitãţi cu finanţare în parteneriat internaţional, regional şi bilateral;
d) avocaţii şi notarii, indiferent de forma de exercitare a profesiei; gospodãriile agricole individuale;
e) cantinele organizate pe lângã asociaţiile, organizaţiile şi instituţiile publice care, potrivit art. 3, nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã, precum şi cele de pe lângã unitãţile scutite potrivit lit. a), b) şi c);
f) casele de economii, fondurile de plasament, casele de ajutor reciproc, cooperativele de credit şi alte societãţi de credit, casele de schimb valutar;
g) societãţile de investiţii financiare, de intermediere financiarã şi de valori mobiliare;
h)1. Banca Nationala a României, pentru operaţiunile specifice reglementate în mod expres prin <>Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României;
h)2. bãncile, persoane juridice romane, constituite ca societãţi comerciale, sucursalele din România ale bãncilor, persoane juridice strãine, precum şi alte persoane juridice autorizate prin lege sa desfãşoare activitãţi bancare, pentru activitãţile permise bãncilor prin <>Legea bancarã nr. 58/1998 , cu excepţia urmãtoarelor operaţiuni: vânzãrile de imobile cãtre salariaţi; tranzacţiile cu bunuri mobile şi imobile în executarea creanţelor; operaţiunile de leasing financiar; închirierea de casete de siguranta; tranzacţii în cont propriu sau în contul clienţilor cu metale preţioase, obiecte confectionate din acestea, pietre preţioase; prestãrile de servicii care nu sunt efectuate în exclusivitate de bãnci, ca de exemplu: expertizare de studii de fezabilitate, acordarea de consultanţa, evaluãri de patrimoniu, închirieri de spaţii, cazare;
h)3. Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, Fondul Roman de Garantare a Creditelor pentru Întreprinzãtorii Privati - S.A. şi Fondul de Garantare a Creditului Rural - S.A.;
i) societãţile de asigurare şi/sau reasigurare, inclusiv intermediarii în astfel de activitãţi;
j) Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. şi contribuabilii autorizaţi de Comisia de coordonare, avizare şi atestare a jocurilor de noroc, pentru activitãţile de organizare şi exploatare a jocurilor de noroc;
k) sunt, de asemenea, scutite:
k)1. lucrãrile de construcţii, amenajãri, reparaţii şi întreţinere, executate pentru monumente comemorative ale combatanţilor, eroilor, victimelor de rãzboi şi ale Revoluţiei din decembrie 1989;
k)2. încasãrile din taxele de intrare la castele, muzee, târguri şi expoziţii, grãdini zoologice şi botanice, biblioteci;
k)3. activitatea de taximetrie desfasurata de persoane fizice autorizate, precum şi operaţiunile care intra în sfera de aplicare a impozitului pe spectacole;
k)4. editarea, tipãrirea şi/sau vânzarea de manuale şcolare şi/sau de cãrţi, exclusiv activitatea cu caracter de reclama şi publicitate; realizarea şi difuzarea programelor de radio şi televiziune, cu excepţia celor cu caracter de reclama şi publicitate; producţia de filme, cu excepţia celor cu caracter de reclama şi publicitate, destinate difuzãrii prin televiziune;
k)5. proteze de orice fel, accesorii ale acestora, precum şi produse ortopedice;
k)6. uniforme pentru copiii din învãţãmântul preşcolar şi primar;
k)7. articole de îmbrãcãminte şi incaltaminte pentru copiii în varsta de pana la un an;
k)8. aportul de bunuri la capitalul social al societãţilor comerciale;
k)9. transportul fluvial al localnicilor în Delta Dunãrii şi pe relaţiile Orşova-Moldova Noua, Brãila-Hârşova, Galaţi-Grindu;
k)10. activitãţile specifice desfãşurate în zona libera de contribuabilii autorizaţi în acest scop;
k)11. activitãţile contribuabililor cu venituri din operaţiuni impozabile în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, declarate organului fiscal competent sau, dupã caz, realizate, de pana la 50 milioane lei anual; activitãţile care îndeplinesc condiţiile unor operaţiuni impozabile desfãşurate de contribuabilii prevãzuţi la art. 3, cu venituri de pana la 50 milioane lei anual, realizate din astfel de operaţiuni.
În situaţia realizãrii unor venituri superioare plafonului prevãzut mai sus, contribuabilii mentionati la alineatul precedent devin plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã în condiţiile şi la termenele stabilite la art. 25.
Dupã înscrierea ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã contribuabilii respectivi nu mai beneficiazã de scutire chiar dacã ulterior realizeazã venituri inferioare plafonului prevãzut mai sus;
k)12. produsele şi serviciile prevãzute mai jos:
1. combustibil pentru consum casnic: lemne de foc, cãrbuni şi gaze naturale;
2. energie electrica pentru consum casnic;
3. energie termica pentru consum casnic;
4. apa şi canalizare.
Produsele şi serviciile prevãzute la pct. 1-4 sunt scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã la contribuabilii din reţeaua de desfacere, de distribuire şi de prestare cãtre populaţie, la aşezãmintele de creştere şi de ocrotire a copiilor, la cãminele de bãtrâni şi de pensionari, iar aceştia îşi vor exercita, pentru aceste livrãri şi prestãri de servicii, dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente cumpãrãrilor de bunuri şi prestãrilor de servicii destinate operaţiunilor menţionate mai sus.
Prevederile lit. k)12 se aplica pana la data de 31 martie 2000 inclusiv.
B. Operaţiunile de import:
a) bunurile din import scutite de taxe vamale prin Tariful vamal de import al României, prin legi sau prin hotãrâri ale Guvernului. Nu sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã bunurile din import pentru care în legislaţie se prevede exceptarea, exonerarea, abolirea sau desfiinţarea taxelor vamale;
b) mãrfurile importate şi comercializate în regim dutyfree, precum şi prin magazinele pentru servirea în exclusivitate a reprezentantelor diplomatice şi a personalului acestora;
c) materiile prime şi materialele importate, destinate exclusiv realizãrii de produse finite care sunt exportate în termen de 45 de zile de la data efectuãrii importului, pe baza de certificat eliberat în condiţii stabilite de Ministerul Finanţelor;
d) bunurile introduse în ţara fãrã plata taxelor vamale, potrivit regimului vamal aplicabil persoanelor fizice;
e) reparaţiile şi transformãrile la nave şi aeronave româneşti în strãinãtate;
f) bunurile din import similare bunurilor din ţara, scutite de taxa pe valoarea adãugatã potrivit legii. Acelaşi regim se aplica pentru serviciile efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate, pentru care locul prestãrii se considera a fi în România potrivit criteriilor de teritorialitate stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta;
g) mijloacele de transport, mãrfurile şi alte bunuri provenite din strãinãtate care se introduc direct în zonele libere conform <>art. 13 din Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere;
h) licenţe de filme şi programe, drepturi de transmisie, abonamente la agenţii de ştiri externe şi altele de aceasta natura, destinate activitãţii de radio şi televiziune;
i) importul de bunuri efectuat de instituţiile publice, direct sau prin comisionari, finanţate din împrumuturi contractate de pe piata externa cu garanţie de stat.

SECŢIUNEA a 5-a
Operaţiuni impozabile prin opţiune
ART. 7
Contribuabilii care efectueazã operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã pot opta pentru plata acestei taxe, pentru intreaga activitate sau numai pentru o parte a acesteia. Aprobarea se da de Ministerul Finanţelor prin organele fiscale teritoriale şi se referã la ansamblul normelor privind taxa pe valoarea adãugatã, iar aplicarea se face începând cu data de întâi a lunii urmãtoare datei aprobãrii.

SECŢIUNEA a 6-a
Plãtitorii taxei pe valoarea adãugatã
ART. 8
Taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat se plãteşte de cãtre:
- contribuabilii înregistraţi la organele fiscale competente ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã pentru livrãrile de bunuri mobile, transferul proprietãţii bunurilor imobile şi/sau pentru prestãrile de servicii supuse taxei pe valoarea adãugatã în cotele prevãzute la art. 17;
- titularii operaţiunilor de import de bunuri efectuat direct, prin comisionari sau terţe persoane juridice care acţioneazã în numele şi din ordinul titularului operaţiunii de import;
- persoanele fizice, pentru bunurile introduse în ţara potrivit regulamentului vamal aplicabil acestora;
- persoanele juridice sau fizice cu sediul sau cu domiciliul stabil în România, pentru bunurile din import închiriate, precum şi pentru serviciile efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate, referitoare la: operaţiuni de leasing; cesiuni şi/sau concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de mãrci de fabrica şi de comerţ sau alte drepturi similare; servicii de publicitate; serviciile consultantilor, inginerilor, birourilor de studii, experţilor contabili şi alte servicii similare; prelucrarea de date şi furnizarea de informaţii; operaţiuni bancare şi financiare; punerea la dispoziţie de personal.
În situaţia în care persoana care realizeazã operaţiuni impozabile nu are sediul sau domiciliul stabil în România, este obligatã sa desemneze un reprezentant fiscal domiciliat în România, care se angajeazã sa îndeplineascã obligaţiile ce îi revin conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 9
Contribuabilul care înscrie taxa pe valoarea adãugatã pe o factura sau pe un document legal aprobat este obligat sa achite suma respectiva la bugetul de stat chiar dacã operaţiunea în cauza nu este impozabilã potrivit prezentei ordonanţe de urgenta.

CAP. 3
Faptul generator şi exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã
ART. 10
Obligaţia de plata a taxei pe valoarea adãugatã ia naştere la data efectuãrii livrãrii de bunuri mobile, transferului proprietãţii bunurilor imobile şi/sau prestãrii serviciilor.
Pentru livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii cu plata în rate obligaţia de plata a taxei pe valoarea adãugatã intervine la data prevãzutã pentru plata ratelor.
Cotele aplicate operaţiunilor impozabile sunt cele în vigoare la data la care ia naştere obligaţia de plata a taxei pe valoarea adãugatã.
ART. 11
Pentru operaţiunile prevãzute mai jos obligaţia de plata a taxei pe valoarea adãugatã ia naştere la:
a) data înregistrãrii declaraţiei vamale, în cazul importurilor de bunuri;
b) termenele de plata pentru ratele prevãzute în contractele de leasing pentru operaţiunile de leasing;
c) data vânzãrii bunurilor cãtre beneficiari, în cazul operaţiunilor efectuate prin intermediari sau prin consignaţie;
d) data emiterii documentelor în care se consemneazã preluarea de cãtre contribuabili a unor bunuri din activele societãţii comerciale pentru a fi utilizate în scopuri care nu au legatura cu activitatea economicã desfasurata de aceştia sau pentru a fi puse la dispoziţie altor persoane fizice ori juridice în mod gratuit;
e) data documentelor prin care se confirma prestarea de cãtre contribuabili a unor servicii în scopuri care nu au legatura cu activitatea economicã desfasurata de aceştia sau pentru alte persoane fizice ori juridice în mod gratuit;
f) data colectãrii monedelor din masina pentru mãrfurile vândute prin maşini automate.
ART. 12
Taxa pe valoarea adãugatã devine exigibilã atunci când organul fiscal este îndreptãţit sa solicite plãtitorilor de taxa pe valoarea adãugatã plata taxei datorate bugetului de stat.
Exigibilitatea ia naştere, de regula, la data efectuãrii livrãrii bunurilor mobile, transferului proprietãţii bunurilor imobile sau prestãrii serviciilor.
Prin derogare de la prevederile alineatului precedent, exigibilitatea poate fi anticipata sau ulterioara faptului generator, în condiţii stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.
Pentru livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii care se efectueazã continuu - energie electrica, termica, gaze naturale, apa, servicii telefonice şi altele similare -, precum şi pentru cele la care se încaseazã, de regula, avansuri, exigibilitatea intervine la data stabilirii debitului clientului pe baza de factura fiscalã sau de alt document legal.
Antreprenorii de lucrãri imobiliare pot sa opteze pentru plata taxei pe valoarea adãugatã la efectuarea livrãrilor, în condiţii stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.

CAP. 4
Baza de impozitare
ART. 13
Baza de impozitare reprezintã contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
Baza de impozitare este determinata de:
a) preţurile negociate între vânzãtor şi cumpãrãtor, precum şi alte cheltuieli datorate de cumpãrãtor pentru livrãrile de bunuri şi care nu au fost cuprinse în preţ. Aceste preţuri cuprind şi accizele stabilite potrivit normelor legale;
b) tarifele negociate pentru prestãrile de servicii;
c) suma rezultatã din aplicarea cotei de comision sau suma convenitã între parteneri pentru operaţiunile de intermediere;
d) preţurile de piata sau, în lipsa acestora, costurile de producţie ale bunurilor preluate din activele societãţii de cãtre contribuabili pentru a fi utilizate în scopuri care nu au legatura cu activitatea economicã desfasurata de aceştia sau pentru a fi puse la dispoziţie altor persoane fizice ori juridice în mod gratuit;
e) valoarea în vama, determinata potrivit legii, la care se adauga taxa vamalã, alte taxe şi accizele datorate pentru bunurile importate;
f) preţurile de piata sau, în lipsa acestora, costurile aferente serviciilor prestate de contribuabili în scopuri care nu au legatura cu activitatea economicã desfasurata de aceştia sau pentru alte persoane fizice ori juridice în mod gratuit;
g) preţurile vânzãrilor efectuate din depozitele vãmii sau preţurile stabilite prin licitaţie.
ART. 14
Nu se cuprind în baza de impozitare urmãtoarele:
a) remizele şi alte reduceri de preţ acordate de furnizor direct clientului; bunurile acordate de furnizori clienţilor în vederea stimulãrii vânzãrilor, în condiţiile prevãzute în contractele încheiate;
b) penalizãrile pentru neîndeplinirea totalã sau parţialã a obligaţiilor contractuale;
c) dobânzile percepute pentru: plati cu întârziere, vânzãri cu plata în rate sau la termene de peste 90 de zile, operaţiuni de leasing;
d) sumele achitate de furnizor sau prestator în contul clientului şi care apoi se deconteazã acestuia;
e) ambalajele care circula între furnizorii de marfa şi clienţi, prin schimb, fãrã facturare;
f) sumele încasate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale de cãtre contribuabilii înregistraţi la organele fiscale ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã şi care sunt destinate finanţãrii investiţiilor, acoperirii diferenţelor de preţ şi de tarif, finanţãrii stocurilor de produse cu destinaţie specialã.
ART. 15
În cazul în care cumpãrãtorii returneazã ambalajele în care s-a expediat marfa, suma impozabilã va fi redusã corespunzãtor.

CAP. 5
Cotele de impozitare
ART. 16
Taxa pe valoarea adãugatã se calculeazã prin aplicarea cotei stabilite de prezenta ordonanta de urgenta asupra bazei de impozitare determinate în condiţiile art. 13.
ART. 17
În România se aplica urmãtoarele cote:
A. Cota de 19% pentru operaţiunile privind livrãrile de bunuri mobile şi transferurile proprietãţii bunurilor imobile efectuate în ţara, prestãrile de servicii, precum şi importul de bunuri, cu excepţia celor prevãzute la lit. B.
B. Cota zero pentru:
a) exportul de bunuri, transportul şi prestãrile de servicii legate direct de exportul bunurilor, efectuate de contribuabili cu sediul în România, a cãror contravaloare se încaseazã în valuta în conturi bancare deschise la bãnci autorizate de Banca Nationala a României. Prin derogare de la aceste prevederi, beneficiazã de cota zero exporturile de bunuri care se deruleazã în sistem barter;
b) transportul internaţional de persoane în şi din strãinãtate, efectuat de contribuabili autorizaţi prin curse regulate, precum şi prestãrile de servicii legate direct de acesta;
c) transportul de marfa şi de persoane, în şi din porturile şi aeroporturile din România, cu nave şi aeronave sub pavilion romanesc, comandate de beneficiari din strãinãtate;
d) trecerea mijloacelor de transport de mãrfuri şi de cãlãtori cu mijloace de transport fluvial specializate, între România şi statele vecine;
e) transportul şi prestãrile de servicii accesorii transportului, aferente mãrfurilor din import, efectuate pe parcurs extern şi pe parcurs intern pana la punctul de vamuire şi întocmire a declaraţiei vamale;
f) livrãrile de carburanţi şi/sau de alte bunuri destinate utilizãrii sau incorporarii în nave şi aeronave care presteazã transporturi internaţionale de persoane şi de mãrfuri;
g) prestãrile de servicii efectuate în aeroporturi, aferente aeronavelor în trafic internaţional, precum şi prestãrile de servicii efectuate în porturi, aferente navelor de comerţ maritim, şi pe fluvii internaţionale, facturate direct armatorilor sau agenţilor de nave, marfa şi/sau containere, care îi reprezintã pe armatori;
h) reparaţiile la mijloacele de transport, contractate cu beneficiari din strãinãtate;
i) alte prestãri de servicii efectuate de contribuabili cu sediul în România, contractate cu beneficiari din strãinãtate, a cãror contravaloare se încaseazã în valuta în conturi bancare deschise la bãnci autorizate de Banca Nationala a României;
j) materialele, accesoriile şi alte bunuri care sunt introduse din teritoriul vamal al României în zonele libere, cu îndeplinirea formalitãţilor de export;
k) bunurile şi serviciile în favoarea directa a misiunilor diplomatice, a oficiilor consulare şi a reprezentantelor internaţionale interguvernamentale acreditate în România, precum şi a personalului acestora, pe baza de reciprocitate;
l) bunurile cumpãrate din expoziţiile organizate în România, precum şi din reţeaua comercialã, expediate sau transportate în strãinãtate de cãtre cumpãrãtorul care nu are domiciliul sau sediul în România;
m) bunurile şi serviciile finanţate din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine, de organisme internaţionale şi de organizaţii nonprofit şi de caritate din strãinãtate şi din ţara, inclusiv din donaţii ale persoanelor fizice;
n) construcţia de locuinţe, extinderea, consolidarea şi reabilitarea locuinţelor existente;
o) construcţia de lacasuri de cult religios.
Pentru operaţiunile prevãzute la lit. k), l), m), n) şi o) aplicarea cotei zero de taxa pe valoarea adãugatã se realizeazã în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului finanţelor.

CAP. 6
Regimul deducerilor
ART. 18
Contribuabilii înregistraţi ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã au dreptul la deducerea taxei aferente bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii de:
a) operaţiuni supuse taxei conform art. 17;
b) bunuri şi servicii scutite de taxa pentru care, prin lege, se prevede în mod expres exercitarea dreptului de deducere;
c) acţiuni de sponsorizare, reclama şi publicitate, precum şi alte acţiuni prevãzute de legi, cu respectarea plafoanelor şi destinaţiilor prevãzute în acestea.
Taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat se stabileşte ca diferenţa între valoarea taxei facturate pentru bunurile livrate şi serviciile prestate şi a taxei aferente intrãrilor, dedusã potrivit prevederilor alin. 1.
Diferenţa de taxa în plus sau în minus se regularizeazã, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta, pe baza de deconturi ale plãtitorilor.
ART. 19
Pentru efectuarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente intrãrilor contribuabilii sunt obligaţi:
a) sa justifice suma taxei prin documente întocmite conform legii de cãtre contribuabili înregistraţi ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã;
b) sa justifice ca bunurile în cauza sunt destinate pentru nevoile firmei şi sunt proprietatea acesteia.
Dreptul de deducere priveşte numai taxa ce este înscrisã într-o factura fiscalã sau în alt document legal care se referã la bunuri sau servicii destinate pentru realizarea operaţiunilor prevãzute la art. 18.
ART. 20
Contribuabilii care folosesc pentru nevoile firmei bunuri şi servicii achiziţionate au dreptul sa deducã integral taxa pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor, numai dacã sunt destinate realizãrii operaţiunilor prevãzute la art. 18.
În situaţia în care aceştia realizeazã atât operaţiuni prevãzute la art. 18, cat şi alte operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã sau care nu intra în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã, dreptul de deducere se determina în raport cu participarea bunurilor şi/sau serviciilor respective la realizarea operaţiunilor prevãzute la art. 18.
ART. 21
Dreptul de deducere se exercita lunar prin reţinerea din suma reprezentând taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor livrate şi/sau serviciilor prestate a taxei aferente intrãrilor.
ART. 22
În cazul în care taxa aferentã intrãrilor este mai mare decât taxa aferentã iesirilor diferenţa se regularizeazã prin:
a) compensarea efectuatã de contribuabil în limita taxei de plata rezultate din decontul lunii anterioare sau din deconturile lunilor urmãtoare, dupã caz;
b) compensarea efectuatã de organele fiscale în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de cãtre contribuabil, dupã cum urmeazã:
b)1. cu alte impozite şi taxe datorate bugetului de stat de cãtre contribuabil;
b)2. cu taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat de furnizorii sau prestatorii acestuia, în limita taxei rezultate din facturile fiscale aferente bunurilor livrate şi/sau serviciilor prestate beneficiarului care solicita compensarea, neachitate pana la data efectuãrii controlului;
c) rambursarea efectuatã de organele fiscale.
ART. 23
Rambursarea diferenţei de taxa, rãmasã dupã compensarea realizatã conform art. 22, se efectueazã în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de rambursare pe baza documentaţiei stabilite prin ordin al ministrului finanţelor şi a verificãrilor efectuate de organele fiscale teritoriale.
Rambursarea se efectueazã pentru contribuabilii din ale cãror deconturi lunare depuse la organul fiscal teritorial rezulta taxa de rambursat timp de 3 luni consecutiv.
Prin derogare de la prevederile alineatului precedent, rambursarea se efectueazã lunar pentru contribuabilii care realizeazã:
a) operaţiuni de export;
b) unitãţi productive noi, pana la punerea în funcţiune;
c) operaţiuni de import-export şi care au diferenţe de primit rezultate din actele constatatoare întocmite de organele vamale.
Nu beneficiazã de rambursarea efectivã a sumelor de la bugetul de stat contribuabilii care nu au achitat total sau parţial facturile furnizorilor şi/sau prestatorilor din ţara, din care sa rezulte taxa pe valoarea adãugatã deductibilã.
ART. 24
Prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta se stabilesc cazurile şi condiţiile în care, pentru anumite rambursãri de taxa pe valoarea adãugatã, organele fiscale teritoriale ale Ministerului Finanţelor solicita garanţii personale sau solidare.

CAP. 7
Obligaţiile plãtitorilor
ART. 25
Contribuabilii care realizeazã operaţiuni impozabile în sensul prezentei ordonanţe de urgenta au urmãtoarele obligaţii:
A. Cu privire la înregistrarea la organele fiscale:
a) sa depunã sub semnatura persoanelor autorizate, la organul fiscal competent, o declaraţie de înregistrare fiscalã, conform modelului aprobat de Ministerul Finanţelor, în termen de 15 zile de la data eliberãrii certificatului de înmatriculare, a autorizaţiei de funcţionare sau a actului legal de constituire, dupã caz.
Contribuabilii care devin plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã ca urmare a depãşirii plafonului de scutire prevãzut la art. 6, ale cãror condiţii de desfãşurare a activitãţii s-au modificat sau au intervenit modificãri legislative în sensul trecerii activitãţii desfãşurate de la regimul de scutire la cel de impozitare, ulterior înregistrãrii fiscale, sunt obligaţi sa depunã declaraţie de menţiuni în termen de 15 zile de la data la care a intervenit modificarea, în vederea atribuirii de cod fiscal, precedat de litera "R" care atesta calitatea de plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã. Atribuirea calitãţii de plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã se face cu data de întâi a lunii urmãtoare;
b) sa solicite organului fiscal scoaterea din evidenta ca plãtitor de taxa în caz de încetare a activitãţii, în termen de 15 zile de la data actului legal în care se consemneazã situaţia respectiva.
B. Cu privire la întocmirea documentelor:
a) sa consemneze livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii în facturi fiscale sau în documente legal aprobate şi sa completeze toate datele prevãzute de acestea. Pentru livrãri de bunuri sau prestãri de servicii cu valoarea taxei pe valoarea adãugatã mai mare de 20 milioane lei, la aceste documente se anexeazã şi copia de pe documentul legal care atesta calitatea de plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã;
b) contribuabilii plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã sunt obligaţi sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi fiscale ori documente legal aprobate pentru toate bunurile şi serviciile achiziţionate şi sa verifice întocmirea corecta a acestora, iar pentru facturile fiscale cu o valoare a taxei pe valoarea adãugatã mai mare de 20 milioane lei, sa solicite şi copia de pe documentul legal care atesta calitatea de plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã a furnizorului sau prestatorului;
c) contribuabilii înregistraţi ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã nu au obligaţia sa emita facturi fiscale în cazul urmãtoarelor operaţiuni:
c)1. transport cu taximetre, precum şi transport de persoane pe baza de bilete de cãlãtorie şi abonamente;
c)2. vânzãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii consemnate în documente specifice aprobate prin acte normative în vigoare;
c)3. vânzãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii pentru populaţie, pe baza de documente fãrã nominalizãri privind cumpãrãtorul;
d) importatorii sunt obligaţi sa întocmeascã declaraţia vamalã de import, direct sau prin reprezentanţi autorizaţi, şi sa determine, potrivit legii, valoarea în vama, taxele vamale, alte taxe şi accizele datorate de aceştia şi, pe baza acestora, sa calculeze taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat.
C. Cu privire la evidenta operaţiunilor:
a) sa ţinã evidenta contabila potrivit legii, care sa le permitã sa determine baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã facturatã pentru livrãrile şi/sau prestãrile de servicii efectuate, precum şi cea deductibilã aferentã intrãrilor.
Documentele justificative care nu sunt procurate pe cãile stabilite prin norme legale şi nu sunt corect întocmite nu pot fi înregistrate în contabilitate, iar bunurile ce fac obiectul tranzacţiilor respective vor fi considerate fãrã documente legale de provenienta şi se sancţioneazã potrivit <>Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
Contribuabilii care realizeazã operaţiuni impozabile au obligaţia sa asigure condiţiile necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea informaţiilor şi conducerea evidentelor prevãzute de reglementãrile în domeniul taxei pe valoarea adãugatã;
b) sa întocmeascã şi sa depunã lunar la organul fiscal, pana la data de 25 a lunii urmãtoare, decontul de taxa pe valoarea adãugatã, potrivit modelului stabilit de Ministerul Finanţelor;
c) sa furnizeze organelor fiscale toate justificãrile necesare în vederea stabilirii operaţiunilor impozabile executate atât la sediul principal, cat şi la subunitati;
d) sa contabilizeze distinct veniturile şi cheltuielile determinate de operaţiunile asocierilor în participaţiune. Drepturile şi obligaţiile legale privind taxa pe valoarea adãugatã revin asociatului care contabilizeaza veniturile şi cheltuielile potrivit contractului încheiat între pãrţi. La sfârşitul perioadei de raportare veniturile şi cheltuielile, înregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont fiecãrui asociat, în vederea înregistrãrii acestora în contabilitatea proprie.
Sumele decontate între pãrţi fãrã respectarea prevederilor menţionate la alineatul precedent se supun taxei pe valoarea adãugatã, în cotele prevãzute de lege.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adãugatã:
a) sa achite taxa datoratã, potrivit decontului întocmit lunar, pana la data de 25 a lunii urmãtoare;
b) sa achite taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor din import definitiv, la organul vamal, conform regimului în vigoare privind plata taxelor vamale.
Prin derogare de la prevederile lit. b), se suspenda plata taxei pe valoarea adãugatã la organele vamale, pe termen de 120 de zile, pentru utilajele, instalaţiile, echipamentele, maşinile industriale care se importa în vederea efectuãrii şi derulãrii investiţiilor prin care se realizeazã o unitate productiva noua, se dezvolta capacitatile existente sau se retehnologizeaza fabrici, secţii, ateliere, precum şi pentru maşinile agricole. De asemenea, se suspenda plata taxei pe valoarea adãugatã la organele vamale, pe termen de 60 de zile, pentru materiile prime care nu se produc în ţara sau sunt deficitare, importate în vederea realizãrii obiectului de activitate.
Atestarea dreptului de a beneficia de suspendarea plãţii taxei pe valoarea adãugatã în vama se face prin certificat eliberat în condiţii stabilite de Ministerul Finanţelor;
c) sa achite taxa pe valoarea adãugatã aferentã operaţiunilor de leasing, corespunzãtor sumelor şi termenelor de plata prevãzute în contractele încheiate cu locatori/finanţatori din strãinãtate.
În cazul în care, la expirarea contractului de leasing, bunurile care au fãcut obiectul acestuia trec în proprietatea beneficiarului, se datoreazã taxa pe valoarea adãugatã pentru valoarea la care se face transferul de proprietate a bunurilor respective;
d) sa achite taxa datoratã bugetului de stat anterior datei depunerii cererii la organul fiscal pentru scoaterea din evidenta ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã, în caz de încetare a activitãţii.

CAP. 8
Dispoziţii finale
ART. 26
Formularele pentru facturi fiscale, borderourile zilnice de vânzare, încasare şi alte documente necesare în vederea aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor şi sunt obligatorii pentru plãtitorii de taxa pe valoarea adãugatã.
ART. 27
Corectarea taxei facturate în facturi fiscale în mod eronat de cãtre un contribuabil se va efectua astfel:
a) în cazul în care factura fiscalã nu a fost transmisã de la contribuabilul înregistrat ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã, aceasta se anuleazã şi se emite o factura fiscalã noua;
b) în cazul în care factura fiscalã a fost transmisã beneficiarului, corectarea erorilor se efectueazã prin emiterea unei noi facturi fiscale cu semnul minus sau în roşu şi concomitent se emite o noua factura fiscalã corecta. Factura fiscalã de corectare va fi înregistratã în jurnalul de vânzãri, respectiv de cumpãrãri, şi reflectatã în deconturile întocmite de furnizor şi, respectiv, de beneficiar pentru luna în care a avut loc corectarea.
ART. 28
Pentru bunurile livrate în anul 2000, a cãror contravaloare a fost încasatã sub forma de abonamente în anul 1999 cu cota de 11% de taxa pe valoarea adãugatã, cota aplicatã este cea în vigoare la data încasãrii abonamentelor respective.
ART. 29
Organele fiscale au dreptul sa efectueze verificãri şi investigaţii la plãtitorii taxei pe valoarea adãugatã privind respectarea acestei ordonanţe de urgenta, inclusiv asupra înregistrãrilor contabile. În acest scop contribuabilii au obligaţia sa prezinte evidentele şi documentele aferente sau orice alte elemente ce pot avea legatura cu verificarea.
În situaţia în care în urma verificãrii efectuate rezulta erori sau abateri de la normele legale, organele fiscale au obligaţia de a stabili cuantumul taxei pe valoarea adãugatã deductibile şi facturate şi de a proceda la urmãrirea diferenţei de plata sau la restituirea sumelor încasate în plus, dupã caz.
În cazul în care facturile fiscale, evidentele contabile sau datele necesare pentru calcularea bazei de impozitare lipsesc ori sunt incomplete în ceea ce priveşte cantitãţile, preţurile şi/sau tarifele practicate pentru livrãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii, organele fiscale vor proceda la impozitare prin estimare.
ART. 30
Diferenţele în minus constatate la verificarea taxei pe valoarea adãugatã se plãtesc în termen de 15 zile de la data încheierii actului de control împreunã cu majorãrile de întârziere aferente, iar cele în plus se restituie în acelaşi termen sau se compenseazã cu plãţile ulterioare.
ART. 31
Pentru neplata integrala sau a unei diferenţe din taxa pe valoarea adãugatã în termenul stabilit, contribuabilii datoreazã majorãri de întârziere calculate conform legislaţiei privind calculul şi plata sumelor datorate pentru neachitarea la termen a impozitelor şi taxelor.
ART. 32
Actele emise de organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor pentru constatarea obligaţiilor de plata privind taxa pe valoarea adãugatã constituie titluri executorii.
Bãncile vor pune în aplicare aceste titluri fãrã acceptul plãtitorilor.
ART. 33
Nerespectarea prevederilor art. 25 referitoare la obligaţiile plãtitorilor de taxa pe valoarea adãugatã se sancţioneazã conform <>Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, cu excepţia nerespectãrii obligaţiei de depunere lunarã a decontului de taxa pe valoarea adãugatã, care se sancţioneazã conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de întocmire şi depunere a declaraţiilor de impozite şi taxe, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 34
Soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor, privind taxa pe valoarea adãugatã, constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, se face conform prevederilor stabilite prin <>Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, cu modificãrile ulterioare.
ART. 35
Pentru aplicarea unitarã a prevederilor legale privind taxa pe valoarea adãugatã se constituie Comisia centrala fiscalã a impozitelor indirecte, coordonata de ministrul finanţelor. Componenta comisiei se aproba prin ordin al ministrului finanţelor. Deciziile Comisiei centrale fiscale a impozitelor indirecte se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 36
În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor, va aproba normele de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 37
Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare la data de 15 martie 2000. Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, cu completãrile şi modificãrile ulterioare. Sunt şi rãmân abrogate: <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1999 privind unele facilitãţi care se acorda Companiei Naţionale "Posta Romana" S.A. pentru plata drepturilor de protecţie socialã la domiciliul beneficiarilor; <>art. 15 din Legea apiculturii nr. 89/1998 ; <>art. 19 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate romane şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane; <>art. 22 şi 25 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii; <>art. 13 lit. a) şi b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/1997 privind stimularea investiţiilor directe, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 241/1998 şi modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 127/1999 ; <>art. 5 alin. 3 din Legea locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, astfel cum a fost completat prin <>Legea nr. 145/1999 .

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul finanţelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016