Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 161 din 13 octombrie 2000  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 18/1996 privind paza obiectivelor, bunurilor si valorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 161 din 13 octombrie 2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 18/1996 privind paza obiectivelor, bunurilor si valorilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 557 din 9 noiembrie 2000
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
<>Legea nr. 18/1996 privind paza obiectivelor, bunurilor şi valorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul legii va avea urmãtorul cuprins:
"Lege privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor şi valorilor"
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Persoanele fizice pot apela pentru protecţia personalã la serviciile unei persoane din cadrul societãţilor specializate de paza, în condiţiile prezentei legi. Persoana specializatã angajata, denumita în continuare garda de corp, este obligatã sa respecte în intreaga sa activitate dispoziţiile acestei legi, ale celorlalte prevederi legale în materie, precum şi clauzele contractului încheiat, indeplinindu-şi sarcinile cu buna-credinţa şi în serviciul exclusiv al persoanei aparate.
(2) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, regiile autonome, companiile şi societãţile naţionale, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societãţile comerciale, indiferent de forma capitalului social, instituţiile publice, precum şi alte organizaţii care deţin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite în prezenta lege unitãţi, sunt obligate sa asigure paza acestora."
3. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Paza se organizeazã şi se efectueazã potrivit planului de paza întocmit de unitatea ale carei bunuri sau valori se pazesc, cu avizul de specialitate al poliţiei, care este obligatoriu şi pentru modificarea planului de paza. Acest aviz nu este necesar în cazul unitãţilor la care paza se asigura cu efective de jandarmi.
(2) Prin planul de paza se stabilesc, în principal: numãrul de posturi şi amplasarea acestora, efectivul de personal de paza, amenajãrile, instalaţiile şi mijloacele tehnice de paza şi alarma, mãsurile necesare pentru asigurarea transportului valorilor importante, consemnul posturilor, legatura şi cooperarea cu alte organe cu atribuţii de paza a obiectivelor, bunurilor şi valorilor. De asemenea, vor fi prevãzute şi regulile de acces, potrivit dispoziţiilor conducatorului unitãţii, precum şi documentele specifice serviciului de paza.
(3) În cazul unitãţilor la care paza se asigura cu efective de jandarmi planul de paza se întocmeşte, de comun acord, de unitatea de jandarmi şi unitatea la care se asigura paza.
(4) Documentele specifice necesare în vederea executãrii şi evidentei serviciului de paza şi modelele acestora se stabilesc prin ordin al ministrului de interne."
4. La articolul 6, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4)-(8) cu urmãtorul cuprins:
"(4) La solicitarea persoanelor fizice şi juridice, în situaţii ce nu suferã amânare, altele decât cele prevãzute la alin. (1) şi (2), comandantul Jandarmeriei Romane poate aproba asigurarea temporarã a pazei cu efective de jandarmi a unor obiective, bunuri, valori şi transporturi speciale.
(5) Prin situaţii ce nu suferã amânare se înţelege starile de fapt caracterizate prin tensiuni interne, acte de dezordine şi tulburare grava a ordinii publice, stare infractionala ridicatã, calamitati, catastrofe, furturi frecvente din proprietatea publica sau privatã, care impun luarea de îndatã, sub paza cu efective de jandarmi, a unor obiective, locuri, porţiuni de teren, altele decât cele prevãzute la alin. (1) şi (2).
(6) Paza cu efective de jandarmi, aprobatã în condiţiile alin. (4), se ridica dupã încetarea situaţiei deosebite care a impus instituirea acesteia.
(7) Ridicarea pazei cu efective de jandarmi se realizeazã prin hotãrâre a Guvernului în cazurile prevãzute la alin. (1) şi (2), respectiv prin ordin al comandantului Jandarmeriei Romane, în situaţiile menţionate la alin. (4).
(8) În situaţia în care unitãţile cãrora li s-a prevãzut prin acte normative asigurarea pazei cu efective de jandarmi îşi schimba, îşi restrang sau îşi înceteazã activitatea ori renunţa la aceasta forma de paza, prin hotãrâre a Guvernului de ridicare a pazei se vor stabili şi modalitãţile de redistribuire a efectivelor disponibilizate şi a alocaţiilor bugetare aprobate în acest scop."
5. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Unitãţile care beneficiazã de paza cu efective de jandarmi încheie contracte de prestãri de servicii cu unitãţile de jandarmi, la nivelul esalonului care are organ financiar propriu.
(2) Serviciul de paza cu efective de jandarmi se efectueazã contra cost, conform tarifelor stabilite de Ministerul de Interne la nivelul cheltuielilor ocazionate de îndeplinirea serviciului de paza, avizate de Oficiul Concurentei.
(3) Serviciul de paza cu efective de jandarmi se poate efectua şi în condiţiile în care, în contrapartida, beneficiarul prestãrilor de servicii oferã, la rândul sau, bunuri sau servicii, dacã acestea sunt necesare Jandarmeriei Romane.
(4) Condiţiile efectuãrii serviciului de paza conform prevederilor alin. (3) se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului în termen de 60 de zile*).
(5) Unitãţile bugetare şi sediile misiunilor diplomatice, precum şi unitãţile extrabugetare de interes strategic sau care deţin instalaţii ori obiective de o deosebita importanta nationala, beneficiare de paza cu efective de jandarmi, care sunt exceptate de la plata, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(6) Veniturile realizate din paza efectuatã de unitãţile de jandarmi, potrivit legii, se reţin integral de cãtre acestea ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent, care vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente şi de capital.
(7) Contractele încheiate între unitãţile de jandarmi şi unitatea la care se asigura paza au valabilitate pe toatã durata de aplicabilitate a actului normativ prin care s-a instituit paza militarã. Clauzele contractelor pot fi modificate periodic, cu acordul ambelor pãrţi.
(8) Conducãtorii unitãţilor beneficiare de paza, contra cost, cu efective de jandarmi se vor obliga prin contractul încheiat sa constituie, sub forma unei scrisori de garanţie bancarã, pe numele prestatorului de serviciu, suma aferentã prestãrii serviciului contractat pe o perioada de 3 luni.
(9) Instalarea pazei se va face numai dupã asigurarea de cãtre beneficiarul serviciului de paza a condiţiilor stabilite prin contractul încheiat.
(10) În cazul nerespectãrii obligaţiilor prevãzute de lege şi a celor contractuale de cãtre beneficiarii de paza, ridicarea pazei de la obiectivele asigurate cu efective de jandarmi se poate face în termen de 60 de zile de la atentionarea, în scris, a conducãtorilor acestora, prin ordin al comandantului Jandarmeriei Romane.
(11) Ridicarea pazei prin ordin al comandantului Jandarmeriei Romane în condiţiile prevãzute în alin. (10) se poate face şi în cazul în care conducãtorul unitãţii beneficiare de paza refuza încheierea sau reactualizarea contractului cu unitatea de jandarmi care asigura efectivele."
6. La articolul 8, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Efectivele de jandarmi care asigura paza la obiective cu un grad sporit de dificultate vor beneficia de aceleaşi sporuri pentru condiţii periculoase, vãtãmãtoare sau grele de munca, dupã caz, ca şi ale personalului din obiectivul respectiv."
7. La articolul 15, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins:
"(3) Personalul de paza al corpurilor specializate se doteaza cu uniforme, însemne şi mijloace de autoaparare corespunzãtoare celor stabilite prin propriile regulamente de organizare şi funcţionare."
8. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 16 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Primãrii sunt obligaţi sa ia mãsuri ca în comune şi sate sa se asigure paza bunurilor publice şi ale cetãţenilor prin formele prevãzute de prezenta lege şi de cãtre locuitorii acestora prin rotaţie, conform hotãrârilor consiliilor locale, dupã consultarea prealabilã a locuitorilor. Consultarea locuitorilor se realizeazã prin adunãri populare organizate pe sate.



──────────
*) Termenul curge de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I.


(2) Persoanele care executa paza prin rotaţie trebuie sa îndeplineascã condiţiile prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. a)-d), sa nu depãşeascã maximul vârstei de pensionare şi sa poarte însemne distinctive în timpul executãrii serviciului de paza."
9. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Personalul de paza se compune din paznici, portari, controlori acces sau alte persoane stabilite de conducerea unitãţii ori desemnate sa asigure instruirea, controlul şi coordonarea activitãţii de paza.
(2) Pentru instruirea, controlul şi coordonarea activitãţii de paza la unitãţile unde numãrul posturilor de paza este de peste 20, structura de conducere necesarã este formatã din şef serviciu paza, şef tura, şef instruire.
(3) La celelalte unitãţi unde numãrul de paznici este sub 20, activitãţile specifice de paza se îndeplinesc de cãtre un împuternicit al conducerii unitãţii.
(4) Şeful serviciului de paza sau împuternicitul cu paza se subordoneazã direct conducerii unitãţii şi stabileşte împreunã cu aceasta mãsurile cele mai eficiente de paza."
10. Alineatul (2) al articolului 18 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cu avizul poliţiei, personalul din paza proprie a unitãţilor poate fi dotat cu arme de foc, bastoane din cauciuc, sprayuri lacrimogene şi alte mijloace de apãrare autorizate de lege, în raport cu importanta obiectivelor, a bunurilor şi a valorilor pazite."
11. La articolul 18, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat cu urmãtorul cuprins:
"(3) La unitãţile unde funcţioneazã paza cu efective de jandarmi şi paza proprie, verificarea, avizarea, dotarea cu arme de foc, instruirea şi controlul personalului de paza se efectueazã de cãtre unitatea de jandarmi care coordoneazã sistemul unic de paza."
12. Literele a), b), c) şi e) ale alineatului (1) al articolului 19 vor avea urmãtorul cuprins:
"a) sa fie cetãţean roman şi sa aibã varsta cuprinsã între 21 de ani şi maximul vârstei de pensionare prevãzut de lege;
b) sa aibã aptitudini fizice, psihice şi profesionale adecvate funcţiei;
c) sa fie cunoscutã ca persoana corecta, cu o buna conduita cetateneasca şi sa nu fi suferit condamnãri;
..............................................................
e) sa fie absolvent al învãţãmântului gimnazial şi sa fie atestat de organul competent."
13. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Atestarea personalului pentru executarea activitãţilor de paza a obiectivelor, bunurilor, valorilor şi de garda de corp se face dupã obţinerea avizului organelor de poliţie sau jandarmerie, dupã caz, şi absolvirea unor cursuri de calificare, cu durata minima de 45 de zile, contra cost, organizate de Jandarmeria Romana, de corpurile gardienilor publici sau de societãţile specializate de paza avizate de Ministerul de Interne şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(2) Cursurile de calificare se desfãşoarã în baza unei tematici specifice, aprobate de Inspectoratul General al Poliţiei sau de Comandamentul Naţional al Jandarmeriei, dupã caz, sub supravegherea şi îndrumarea acestor instituţii şi se finalizeazã prin examinarea şi atestarea absolvenţilor de cãtre o comisie din care face parte un reprezentant al inspectoratului de poliţie judeţean sau al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, dupã caz, şi un reprezentant al direcţiei judeţene de munca şi protecţie socialã sau al Direcţiei de munca şi protecţie socialã a municipiului Bucureşti, dupã caz, din subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
(3) În cazul cursurilor organizate de Jandarmeria Romana, din comisia de atestare face parte şi un reprezentant al comandamentului de jandarmi judeţean sau al Comandamentului de Jandarmi al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
(4) Înscrierea la cursurile de calificare se face în baza cererii candidatului, a documentelor care atesta îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 19 şi a avizului poliţiei sau jandarmeriei, dupã caz.
(5) Personalul de paza şi garda de corp, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 19, se verifica şi se avizeazã, în termen de 30 de zile de la data solicitãrii, de cãtre inspectoratele de poliţie judeţene sau de Direcţia Generalã de Poliţie a Municipiului Bucureşti ori de cãtre unitãţile jandarmeriei, menţionate la art. 18 alin. (3), dupã caz.
(6) Contravaloarea cursurilor de calificare se suporta de cãtre candidat.
(7) Situaţia nominalã a persoanelor calificate se comunica de cãtre organizatorii cursurilor de calificare prevãzuţi la alin. (1) la Inspectoratul General al Poliţiei, în termen de 10 zile de la data absolvirii cursului, precum şi la inspectoratul de poliţie judeţean sau la Direcţia Generalã de Poliţie a Municipiului Bucureşti, dupã caz, pe raza cãreia domiciliazã, care vor organiza evidenta personalului calificat.
(8) Solicitarea avizãrii se face de cãtre conducãtorul unitãţii care organizeazã cursurile de calificare sau, dupã caz, al celei unde este angajat personalul de paza sau garda de corp.
(9) Încadrarea personalului în serviciul de paza a obiectivelor, bunurilor, valorilor sau de garda de corp se face pe baza avizului prevãzut la alin. (4), a certificatului de cazier judiciar şi a atestatului primit la terminarea cursului de calificare şi se comunica, în termen de 10 zile, dupã caz, la unitatea de poliţie sau de jandarmi competenta teritorial.
(10) În cazul retragerii avizului cel în cauza nu mai poate fi menţinut în serviciul de paza.
(11) Conducãtorii unitãţilor prevãzute la art. 1 alin. (2) care deţin secrete de stat sau care desfãşoarã activitãţi de interes strategic sunt obligaţi sa solicite, pe lângã avizul organelor de poliţie sau ale jandarmeriei prevãzut la alin. (4), şi avizul Serviciului Roman de Informaţii pentru personalul angajat în vederea executãrii serviciului de paza."
14. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Societãţile specializate de paza se înfiinţeazã şi funcţioneazã conform legii, cu autorizarea Inspectoratului General al Poliţiei şi cu avizul Serviciului Roman de Informaţii.
(2) Societãţile prevãzute la alin. (1) vor avea ca obiect principal activitatea de paza. Personalului acestor societãţi îi este interzisã culegerea de informaţii care exced obiectului de activitate în domeniul pazei.
(3) Conducãtorii societãţilor specializate de paza trebuie sa obţinã avizul inspectoratului judeţean de poliţie sau al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, dupã caz, în a cãror raza teritorialã îşi au sediul societãţile respective. Conducatori ai societãţilor specializate de paza sunt asociatul/asociaţii, precum şi persoanele care asigura conducerea operativã a activitãţilor de paza, indeplinind funcţii de administratori, directori executivi ori alte funcţii similare.
(4) Organul de poliţie competent poate acorda avizul persoanelor prevãzute la alin. (3) care au cetãţenie romana şi domiciliul în ţara, au împlinit varsta de 21 de ani, poseda pregãtire corespunzãtoare atribuţiilor ce le revin, sunt cunoscute cu o buna conduita cetateneasca şi nu au suferit condamnãri."
15. La articolul 22, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4) şi (5) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Echipamentul personalului de paza va fi inscripţionat numai cu denumirea şi sigla societãţii, aprobate cu ocazia autorizãrii. Pe autovehiculele din dotarea societãţilor specializate de paza se inscriptioneaza numai denumirea, sigla şi numerele de telefon ale societãţii. Echiparea şi folosirea de girofaruri sau sirene pe autovehiculele societãţilor specializate de paza este interzisã.
(5) Societãţile specializate de paza, ca persoane juridice romane, se pot asocia cu societãţi de paza strãine, cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi."
16. La capitolul II, dupã secţiunea a 4-a se introduce Secţiunea a 5-a "Garda de corp" cuprinzând articolele 22^1 şi 22^2 cu urmãtorul cuprins:
SECŢIUNEA a 5-a
Garda de corp
Art. 22^1. - (1) Garda de corp poate fi exercitatã de cãtre personalul societãţilor specializate de paza, înfiinţate potrivit legii, cu autorizarea Inspectoratului General al Poliţiei.
(2) Persoanele fizice pot angaja garda de corp numai pe baza de contract de prestãri de servicii încheiat cu societãţile specializate de paza prevãzute la alin. (1).
Art. 22^2. - (1) Personalul care executa serviciul de garda de corp este obligat ca în activitãţile desfãşurate sa respecte legile în vigoare şi sa nu lezeze în vreun fel drepturile şi libertãţile cetatenesti.
(2) În timpul serviciului personalul care executa garda de corp are pe lângã obligaţiile prevãzute la art. 26 lit. f), g), h), i), k), n), o) şi urmãtoarele obligaţii specifice:
a) sa poarte în timpul serviciului uniforma, însemnele, mijloacele de apãrare şi de protecţie cu care este dotat, inclusiv armamentul autorizat de poliţie, pe care le foloseşte numai în cazurile şi în condiţiile prevãzute de lege. Portul armamentului este interzis în sediile instituţiilor publice;
b) sa apere persoana cãreia îi asigura garda de corp impotriva unor atacuri care pun în pericol viata, integritatea corporalã, sãnãtatea sau bunurile acesteia;
c) sa ia primele mãsuri pentru salvarea persoanei beneficiare de garda de corp, când aceasta a fost ranita;
d) sa nu execute, la cererea beneficiarului de garda de corp, activitãţi care depãşesc limita atribuţiilor sale legale;
e) sa anunţe poliţia de îndatã ce intra în posesia unor date sau informaţii despre iminenta pregãtire sau sãvârşire a unor infracţiuni;
f) sa opreascã şi sa imobilizeze, în funcţie de posibilitãţi, persoanele care au sãvârşit fapte prevãzute de legea penalã impotriva persoanei cãreia îi asigura paza şi sa le predea de îndatã la cea mai apropiatã unitate de poliţie;
g) în cazul sãvârşirii uneia dintre faptele prevãzute la lit. f) sa asigure, în limita posibilitãţilor, paza locului faptei şi a mijloacelor materiale de proba pana la sosirea poliţiei, fãrã a-şi abandona misiunea de garda de corp;
h) sa se subordoneze autoritãţilor statului şi sa-şi dea concursul la îndeplinirea misiunilor ce revin acestora pentru prinderea infractorilor, fãrã a incalca obligaţiile fata de persoana pe care o are în paza;
i) sa coopereze cu autoritãţile statului cu atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale.
(3) Modul de acţiune în diverse situaţii al personalului ce executa serviciul de garda de corp se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare propriu al societãţii specializate de paza, aprobat de Inspectoratul General al Poliţiei cu ocazia autorizãrii acesteia."
17. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Transportul valorilor importante constând în sume de bani, titluri de credite, cecuri sau alte înscrisuri de valoare, metale şi pietre preţioase, valori ştiinţifice, tehnice, de cultura şi arta, precum şi transportul armelor, muniţiilor, materialelor explozive, stupefiantelor, substanţelor toxice sau radioactive ori al altor materii sau substanţe periculoase se efectueazã cu mijloace de transport anume destinate, asigurate, dupã caz, cu jandarmi, gardieni publici, paznici proprii sau ai societãţilor specializate de paza, inarmati cu arme de foc, în condiţiile legii.
(2) Efectivele necesare pazei bunurilor şi valorilor prevãzute la alin. (1) se stabilesc, de comun acord, de cãtre conducãtorii unitãţilor care asigura efective de paza şi beneficiari, prin planul de paza şi prin contract, avându-se în vedere cuantumul, importanta acestora, situaţia operativã, mijloacele de transport folosite, durata, condiţiile meteo şi reglementãrile legale în vigoare. Indiferent de natura transportului, paza acestuia se va asigura de cel puţin o persoana înarmatã.
(3) Pentru efectivele care asigura paza transportului bunurilor şi al valorilor prevãzute la alin. (1), beneficiarii vor asigura, dupã caz, condiţii corespunzãtoare pentru executarea serviciului, astfel:
a) compartiment de serviciu sau vagoane tip corp de garda pentru transportul pe calea feratã;
b) maşini blindate pentru transportul valorilor;
c) maşini semiblindate sau special amenajate pentru insotirea transportului auto;
d) compartimente special amenajate sau rezervate pentru transporturi navale sau aeriene."
18. Alineatele 1 şi 2 ale articolului 24 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Mijloacele auto destinate transportului valorilor şi al bunurilor prevãzute la art. 23 alin. (1) se certifica potrivit legii, se amenajeaza în mod corespunzãtor, se doteaza cu dispozitive tehnice de paza şi alarma, care sa asigure securitatea deplina a persoanelor insotitoare şi a valorilor transportate, şi se echipeaza cu tehnica de transmisiuni radio, pe frecventele aprobate conform legii.
(2) Pe timpul transporturilor valorilor în afarã localitãţilor sau când situaţia din zona o impune, conducãtorul unitãţii va asigura cel puţin un echipaj de însoţire pentru paza şi protecţia valorilor."
19. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Conducãtorii unitãţilor sunt obligaţi sa asigure paza, mijloacele mecano-fizice de protecţie şi sistemele de alarma impotriva efractiei, în locurile de pãstrare, depozitare şi manipulare a bunurilor şi a valorilor prevãzute la art. 23, a suportilor magnetici de date şi informaţii, a documentelor şi datelor cu caracter secret de stat, precum şi în locurile unde se desfãşoarã activitãţi care au un asemenea caracter.
(2) Elementele de protecţie mecano-fizice încorporate imobilelor destinate pãstrãrii, depozitarii şi manipulãrii bunurilor şi valorilor de orice fel trebuie sa fie certificate ca rezista la efracţie.
(3) Prin elemente de protecţie mecano-fizice în sensul prezentei legi se înţelege ziduri, plase, blindaje, case de fier, dulapuri metalice, tezaure, geamuri şi folie de protecţie, grilaje, usi şi încuietori.
(4) Prin sisteme de alarma impotriva efractiei în sensul prezentei legi se înţelege un ansamblu de echipamente electronice compus din centrala de comanda şi semnalizare optica şi acustica, detectoare de prezenta, antisoc şi acustice, butoane şi pedale de panica, control acces şi televiziune cu circuit închis, cu posibilitãţi de înregistrare şi stocare a imaginilor şi datelor, de natura sa asigure o protecţie corespunzãtoare obiectivelor şi persoanelor.
(5) Instalarea, precum şi orice modificare adusã sistemelor de alarma impotriva efractiei se realizeazã numai dupã avizarea proiectelor de cãtre organul de poliţie competent sau, în situaţia prevãzutã la art. 18 alin. (3), de cãtre unitatea competenta de jandarmi, care controleazã stadiul lucrãrilor, inclusiv punerea în funcţiune.
(6) Proiectele sistemelor de alarma impotriva efractiei se întocmesc în conformitate cu normele tehnice stabilite prin hotãrâre a Guvernului."
20. Litera b) a alineatului (1) al articolului 29 va avea urmãtorul cuprins:
"b) analizeazã temeinic nevoile stricte de paza şi stabilesc efectivele necesare, în raport cu importanta, mãrimea şi vulnerabilitatea unitãţilor respective, cu specificul producţiei şi cu locul de dispunere a acestora. La obiectivele în care paza se executa cu efective de jandarmi, analiza şi stabilirea mãsurilor se realizeazã împreunã cu comandantul unitãţii de jandarmi care a aprobat planul de paza."
21. Dupã litera f) a alineatului 1 al articolului 29 se introduc literele f^1) şi f^2) cu urmãtorul cuprins:
"f^1) asigura corp de garda pentru efectivele de jandarmi destinate serviciului de paza şi fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare a acestuia;
f^2) încheie contracte de prestãri de servicii în domeniul pazei, garzii de corp, transporturilor de valori, pentru realizarea mijloacelor de protecţie mecano-fizice şi instalarea sistemelor de alarma impotriva efractiei, numai cu societãţile sau persoanele autorizate ori cu corpurile gardienilor publici;"
22. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - În vederea asigurãrii pazei şi siguranţei obiectivelor, bunurilor şi valorilor, unitãţile Ministerului de Interne au urmãtoarele atribuţii:
a) asigura paza cu efective de jandarmi a obiectivelor, bunurilor şi valorilor, stabilite prin hotãrâre a Guvernului sau, dupã caz, prin ordin al comandantului Jandarmeriei Romane, în condiţiile prezentei legi;
b) avizeazã planurile de paza la unitãţile la care paza nu este asigurata cu efective de jandarmi, acorda sprijin de specialitate în organizarea pazei la aceste unitãţi, în pregãtirea personalului de paza şi urmãresc executarea întocmai a mãsurilor stabilite prin planul de paza;
c) acorda asistenta în organizarea activitãţii de paza şi de garda de corp şi asigura, în mod gratuit, armamentul necesar în vederea dotãrii instituţiilor publice autorizate prin legea de înfiinţare, organizare şi funcţionare sa detina şi sa foloseascã arme de foc şi muniţii, cu excepţia celor din sistemul de apãrare, ordine publica şi siguranta nationala; asigura prin închiriere, în limita disponibilului, armamentul necesar dotãrii personalului de paza pentru celelalte unitãţi;
d) avizeazã încadrarea personalului de paza sau retrage avizul acordat acestuia, în condiţiile legii;
e) autorizeaza funcţionarea societãţilor specializate de paza şi elibereazã avizul pentru conducãtorii acestora;
f) autorizeaza activitatea de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei sau a componentelor acestora, precum şi a mijloacelor de protecţie mecano-fizice şi de monitorizare a alarmelor, în obiective, avizeazã conducãtorii şi personalul tehnic al societãţilor specializate în aceste domenii sau retrag acest aviz când nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de lege;
g) controleazã modul în care se respecta dispoziţiile legale cu privire la paza obiectivelor, a bunurilor şi a valorilor, precum şi a celor privind garda de corp şi stabilesc mãsurile ce urmeazã sa fie luate, cat şi termenele în care acestea trebuie îndeplinite de cãtre conducãtorul unitãţii."
23. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) În cadrul mãsurilor de paza a obiectivelor, a bunurilor şi a valorilor, conducãtorii unitãţilor prestatoare, precum şi ai unitãţilor beneficiare sunt obligaţi sa asigure numai folosirea mijloacelor de protecţie mecanofizice şi de alarma impotriva efractiei care sunt certificate.
(2) Certificarea calitãţii mijloacelor de protecţie mecanofizice prevãzute la alin. (1) şi a componentelor acestora produse în România sau importate se face de cãtre un laborator de încercãri din ţara, autorizat şi acreditat, potrivit legii.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) unitãţile din sistemul de apãrare, ordine publica şi siguranta nationala."
24. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - În proiectele de execuţie a construcţiilor destinate producerii, pãstrãrii sau deţinerii unor bunuri ori valori importante sau a lucrãrilor de modernizare, modificare şi transformare a acestora trebuie sa se prevadã construirea sau introducerea mijloacelor de protecţie mecano-fizice şi instalarea sistemelor tehnice de paza şi alarma impotriva efractiei."
25. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Persoanele fizice sau persoanele juridice de drept privat pot desfasura activitãţi de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei sau a componentelor acestora, precum şi a mijloacelor de protecţie mecano-fizice, numai cu autorizarea Inspectoratului General al Poliţiei.
(2) Persoanele fizice sau juridice prevãzute la alin. (1) sunt obligate ca în termen de 10 zile sa comunice, în scris, unitãţii de poliţie competente orice modificare intervenita în structura şi organizarea activitãţii pentru care au fost autorizate.
(3) Emiterea avizului pentru conducãtorii societãţilor specializate prevãzute la alin. (1) şi pentru personalul tehnic al acestora se realizeazã de inspectoratele de poliţie judeţene sau de Direcţia Generalã de Poliţie a Municipiului Bucureşti, pe raza cãrora îşi are sediul societatea.
(4) Conducãtorii societãţilor specializate prevãzute la alin. (1) vor fi avizaţi şi de Serviciul Roman de Informaţii.
(5) Avizarea conducãtorilor societãţilor specializate în domeniile prevãzute la alin. (1) şi a personalului tehnic se face cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 19, cu excepţia condiţiei de varsta."
26. Dupã articolul 33 se introduc articolele 33^1 şi 33^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 33^1. - Se interzice comercializarea, în orice mod, a mijloacelor de alarma impotriva efractiei, a mijloacelor de protecţie mecano-fizice sau a componentelor acestora, fãrã prezentarea certificatului de calitate, eliberat de un laborator autorizat din ţara, a standardului naţional sau internaţional şi fãrã precizarea clasei de siguranta conform normelor europene în care se încadreazã.
Art. 33^2. - Beneficiarii, conducãtorii şi personalul societãţilor specializate în domeniul sistemelor de alarma şi al mijloacelor de protecţie mecano-fizice sunt obligaţi sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor referitoare la sistemele instalate sau avute în întreţinere."
27. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Constituie contravenţii la prezenta lege urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni:
a) neluarea mãsurilor de organizare şi funcţionare a pazei, prevãzute la art. 3, 4, 5 alin. (4), 14, 15 şi 16;
b) neluarea mãsurilor prevãzute la art. 24 alin. (1) sau nerespectarea prevederilor art. 25;
c) neintocmirea planului de paza, conform art. 5, sau a celui de transport de valori, conform art. 23 alin. (2), şi neîndeplinirea sarcinilor prevãzute în acestea ori a mãsurilor stabilite de poliţie;
d) încadrarea sau menţinerea în funcţie a personalului de paza, de orice fel, cu nerespectarea dispoziţiilor art. 19 alin. (1) şi ale art. 20;
e) încãlcarea de cãtre personalul de paza ori garda de corp a obligaţiilor prevãzute la art. 22^2, art. 26 lit. a)-e), f), j), k)-n) şi la art. 27 lit. a), b), d) şi e);
f) neîndeplinirea de cãtre conducãtorii unitãţilor a obligaţiilor prevãzute la art. 20 alin. (9), art. 29 lit. a), b), d), e), f) şi g) şi la art. 33 alin. (2);
g) nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (1), (3), (4) şi (5), ale art. 22^1 alin. (2), ale art. 33^1 şi 33^2;
h) instalarea de sisteme tehnice de alarma impotriva efractiei sau de componente ale acestora, cu încãlcarea prevederilor art. 31 alin. (1), precum şi nerespectarea prevederilor art. 32 şi ale art. 42 alin. (2), (3), (5), (6) şi (7)."
28. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Contravenţiile prevãzute la art. 36 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, contravenţiile prevãzute la lit. g) şi h);
b) cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, contravenţiile prevãzute la lit. a), b), c), d) şi f);
c) cu amenda de la 200.000 lei la 1.000.000 lei, contravenţiile prevãzute la lit. e)."
29. Dupã articolul 37 se introduc articolele 37^1, 37^2 şi 37^3 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 37^1. - (1) Sãvârşirea într-un interval de 3 luni a cel puţin doua dintre contravenţiile prevãzute la art. 36 lit. g) şi h) atrage suspendarea, pe o perioada de la o luna la 3 luni, a dreptului societãţii sancţionate de a încheia noi contracte şi de a angaja personal.
(2) Mãsura prevãzutã la alin. (1) se dispune, la propunerea agentului constatator, de inspectoratul judeţean de poliţie sau de Direcţia Generalã de Poliţie a Municipiului Bucureşti pe raza cãreia îşi are sediul societatea sancţionatã şi se comunica Inspectoratului General al Poliţiei.
(3) Unitatea de poliţie menţionatã la alin. (2) va comunica, în scris, mãsura suspendãrii, societãţii sanctionate, care o poate contesta în justiţie, în condiţiile legii.
Art. 37^2. - (1) Sãvârşirea uneia dintre urmãtoarele fapte atrage anularea autorizaţiei de funcţionare:
a) comiterea, de cãtre conducãtorii societãţii specializate de paza sau ai celor autorizate în domeniul sistemelor de alarma impotriva efractiei ori al componentelor acestora, al mijloacelor de protecţie mecano-fizice sau de monitorizare a alarmelor unor obiective, a unor infracţiuni în legatura cu activitatea acestor societãţi;
b) refuzul nejustificat de a asigura accesul lucrãtorilor de poliţie şi ai jandarmeriei special desemnaţi pentru exercitarea atribuţiilor legale de control, pentru luarea mãsurilor de prevenire în obiectivele pazite sau asistate prin mijloace tehnice antiefractie şi în organizarea activitãţii de garda de corp;
c) depãşirea limitelor obiectului de activitate al societãţii specializate de paza, precum şi culegerea de informaţii care exced acestuia. În situaţia în care se constata ca informaţiile culese de personalul societãţii specializate de paza sau ca activitãţile desfãşurate de aceasta vizeazã siguranta nationala, se informeazã, de îndatã, autoritãţile competente cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale;
d) refuzul nejustificat de a furniza datele, informaţiile sau documentele solicitate de cãtre reprezentanţii autoritãţilor publice competente potrivit legii, aflaţi în exerciţiul funcţiunii;
e) exercitarea în fapt a atribuţiilor de organizare şi funcţionare a activitãţii societãţii specializate de paza de cãtre persoane care au suferit condamnãri pentru infracţiuni sãvârşite cu intenţie;
f) repetarea în interval de un an a uneia dintre faptele care atrag mãsura suspendãrii.
(2) Anularea autorizaţiei se dispune de cãtre Inspectoratul General al Poliţiei şi se comunica Oficiului registrului comerţului pe raza cãruia funcţioneazã societatea specializatã de paza la data expirãrii termenului prevãzut la alin. (5) sau la data rãmânerii definitive a hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a contestat aceasta mãsura.
(3) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. a) anularea autorizaţiei se dispune dupã rãmânerea definitiva a hotãrârii judecãtoreşti de condamnare a persoanei în cauza.
(4) În cazurile prevãzute la alin. (1) lit. b), c) şi d) anularea autorizaţiei se dispune în baza actului de constatare motivat, întocmit de reprezentanţii autoritãţilor publice competente.
(5) Dupã anularea autorizaţiei conducãtorul societãţii specializate de paza este obligat sa rezilieze contractele încheiate cu beneficiarii în termen de 10 zile de la comunicarea în scris a acestei mãsuri.
(6) Mãsura anulãrii autorizaţiei de funcţionare poate fi atacatã în justiţie, potrivit legii, de cãtre societatea sancţionatã, iar pana la rãmânerea definitiva a hotãrârii judecãtoreşti nu se aplica prevederile alin. (5) referitoare la rezilierea contractelor cu beneficiarii.
Art. 37^3. - (1) Mãsura retragerii avizului personalului de paza sau garzii de corp se ia în mod obligatoriu în urmãtoarele situaţii:
a) persoana a sãvârşit o infracţiune în legatura cu serviciul;
b) persoana a fost sancţionatã contraventional de cel puţin doua ori într-o luna pentru încãlcarea dispoziţiilor art. 26 şi 22^2 sau a normelor de convieţuire socialã, a ordinii şi liniştii publice;
c) persoana şi-a pierdut aptitudinile fizice necesare în vederea îndeplinirii funcţiei de paznic sau garda de corp.
(2) Mãsura retragerii avizului se propune de agentul constatator care s-a sesizat ca personalul de paza sau garda de corp se afla în vreuna dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) şi se dispune de cãtre autoritãţile prevãzute la art. 20 alin. (4).
(3) Persoana cãreia i s-a retras avizul poate contesta aceasta mãsura în justiţie, în condiţiile legii.
(4) La nivelul Inspectoratului General al Poliţiei va fi organizatã o evidenta informatizata a tuturor persoanelor care au fost atestate pentru serviciul de paza, precum şi a celor cãrora le-au fost retrase avizele de cãtre unitãţile competente ale Ministerului de Interne.
30. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute în prezenta lege se fac de cãtre politisti, jandarmi, precum şi de cãtre primar sau împuterniciţii acestuia, conform competentelor ce le revin, potrivit legii.
(2) Dupã expirarea termenului legal de contestare a procesului-verbal prin care s-a constatat contravenţia sau dupã rãmânerea definitiva şi irevocabilã a hotãrârii judecãtoreşti prin care mãsura aplicatã se considera legalã, agentul constatator are obligaţia sa comunice mãsura sanctionarii contravenţionale inspectoratului de poliţie judeţean sau Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, dupã caz, pe teritoriul cãreia îşi are sediul societatea specializatã de paza sancţionatã."
31. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - Contravenţiilor prevãzute în prezenta lege, cu excepţia celor reglementate la art. 36 lit. g) şi h), le sunt aplicabile dispoziţiile <>art. 25 şi 26 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
32. Dupã articolul 40 se introduc articolele 40^1 şi 40^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 40^1. - Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani urmãtoarele fapte:
a) exercitarea fãrã autorizaţie a activitãţii de paza a obiectivelor, bunurilor, valorilor sau de garda de corp;
b) exercitarea fãrã autorizaţie a activitãţii de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a mijloacelor de protecţie mecano-fizice sau a sistemelor de alarma impotriva efractiei;
c) exercitarea activitãţilor prevãzute la lit. a) şi b) în perioada de suspendare a autorizaţiei sau de anulare a acesteia.
Art. 40^2. - Implicarea de cãtre conducãtorii unitãţilor cu paza proprie, ai corpurilor specializate de paza sau ai societãţilor specializate de paza a personalului propriu în acţiuni de forta, în executãri silite, recuperari de debite, conflicte de munca sau de opunere la desfãşurarea acţiunilor de restabilire a ordinii de drept de cãtre autoritãţile publice competente se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai grava."
33. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - (1) Corpul gardienilor publici, societãţile specializate de paza şi cele din domeniul sistemelor de alarma impotriva efractiei autorizate de Inspectoratul General al Poliţiei pot infiinta dispecerate de zona care sa monitorizeze şi sa transmitã alarmele de la sistemele electronice conectate.
(2) Înfiinţarea dispeceratelor de zona potrivit alin. (1) se face numai dupã avizarea proiectului şi a regulamentului de organizare şi funcţionare de cãtre Inspectoratul General al Poliţiei.
(3) Avizul menţionat la alin. (2) este obligatoriu şi pentru societãţile care realizeazã doar monitorizarea tehnica a sistemelor.
(4) Plata serviciilor de monitorizare prin dispecerat a sistemului de alarma local se face pe baza contractelor încheiate cu beneficiarii acestora.
(5) Intervenţia echipajelor mobile în cazul receptarii semnalelor de alarma de la abonatii conectati se va realiza cu personal calificat din cadrul corpurilor gardienilor publici ori al societãţilor specializate de paza.
(6) În situaţiile în care intervenţia este confirmatã şi forţele proprii sunt depasite de amploarea evenimentului, prin dispecerat se anunta poliţia localã în vederea prinderii infractorilor şi cercetãrii locului faptei. În celelalte cazuri, dupã prinderea infractorilor, aceştia vor fi predati de îndatã unitãţilor de poliţie competente teritorial.
(7) Menţionarea în planul de paza a faptului ca obiectivul este asigurat prin conectarea sistemului de alarma la un dispecerat de monitorizare şi transmitere a alarmelor este obligatorie."
ART. 2
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, prin hotãrâre a Guvernului se vor stabili normele metodologice privind:
a) autorizarea societãţilor de paza şi avizarea personalului acestora;
b) autorizarea activitãţilor de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei şi a mijloacelor de protecţie mecano-fizice şi avizarea personalului acestora;
c) avizarea dispeceratelor de monitorizare a alarmelor;
d) procedura de suspendare sau de anulare a autorizaţiei societãţii specializate de paza, precum şi procedura retragerii avizului personalului de paza;
e) normele tehnice ce trebuie respectate cu ocazia proiectãrii şi realizãrii sistemelor de alarma impotriva efractiei.
ART. 3
(1) Personalul de paza care nu a urmat cursurile de calificare în condiţiile prevãzute la art. 20 şi care este încadrat în una dintre formele de paza prevãzute la cap. II secţiunile a 3-a şi a 4-a va fi supus atestarii, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta, în termen de un an de la data publicãrii acesteia.
(2) Societãţile specializate de paza care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 21 alin. (1) vor fi supuse autorizãrii sau avizãrii, dupã caz, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Desfãşurarea activitãţilor de paza de cãtre societãţile specializate prevãzute la alin. (2) dupã expirarea termenului de 6 luni constituie infracţiunea prevãzutã la art. 40^1 lit. a).
ART. 4
<>Legea nr. 18/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o noua numerotare.


PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
──────────────

Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu

Ministrul muncii
şi protecţiei sociale,
Liviu Lucian Albu

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

p. Ministrul funcţiei publice,
Ioan Onisei,
secretar de stat

────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016