Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 16 din 26 ianuarie 2001 (*republicata*)  privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 16 din 26 ianuarie 2001 (*republicata*) privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 104 din 7 februarie 2002
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Legea nr. 465/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2001, şi a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 465/2001 .

ART. 1
Scopul prezentei ordonanţe de urgenta îl constituie asigurarea gestionãrii eficiente a deşeurilor industriale reciclabile în condiţii de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei.
ART. 2
(1) Grupele de deşeuri industriale reciclabile sunt prevãzute în anexa nr. 1 care face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Grupele de deşeuri industriale reciclabile prevãzute în anexa nr. 1 pot fi modificate sau completate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 3
La baza gestionãrii grupelor de deşeuri industriale reciclabile care fac obiectul anexei nr. 1 stau urmãtoarele principii generale:
a) principiul utilizãrii numai a acelor procedee de gestionare a deşeurilor industriale reciclabile care nu constituie un risc pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediul înconjurãtor;
b) principiul "poluatorul plãteşte";
c) principiul "responsabilitãţii producãtorului";
d) principiul utilizãrii celor mai bune tehnici disponibile, fãrã antrenarea unor costuri excesive.
ART. 4
Definirea termenilor specifici utilizaţi pentru aplicarea prezentei ordonanţe de urgenta este prevãzutã în anexa nr. 2 care face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 5
Deţinãtorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligaţi sa asigure strângerea, sortarea şi depozitarea temporarã a acestora, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei, precum şi reintroducerea lor în circuitul productiv prin:
a) reutilizarea în propriile procese de producţie;
b) valorificarea, cu respectarea prevederilor art. 8, şi comercializarea materiilor prime secundare şi, respectiv, a produselor reutilizabile obţinute prin reciclare;
c) predarea cãtre agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru valorificare, a deşeurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta.
ART. 6
Deţinãtorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane fizice, sunt obligaţi:
a) sa nu depoziteze şi sa nu abandoneze deşeurile industriale reciclabile în condiţii care contravin normelor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei;
b) sa depunã separat deşeurile industriale reciclabile acolo unde exista recipiente sau incinte special destinate acestui scop.
ART. 7
(1) Agenţii economici care realizeazã activitãţi de colectare a deşeurilor industriale reciclabile de la persoane fizice îşi pot desfasura activitatea numai în baza autorizaţiei de colectare emise de prefectura judeţului, cu avizul primãriei comunei, oraşului sau municipiului în care îşi desfãşoarã activitatea agentul economic respectiv, pe baza dovezii ca deţine spaţiul şi dotãrile corespunzãtoare necesare pentru depozitarea deşeurilor colectate şi pe baza autorizaţiei de mediu emise de autoritatea teritorialã pentru protecţia mediului, conform reglementãrilor în vigoare.
(2) Se interzice pe o perioada de 2 ani achiziţionarea de la persoane fizice a metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, cu excepţia metalelor preţioase şi a acumulatorilor auto uzati.
(3) Autorizaţia de colectare va cuprinde în mod obligatoriu urmãtoarele elemente:
a) denumirea agentului economic colector;
b) datele de identificare a agentului economic colector:
- sediul;
- numãrul de înregistrare la oficiul registrului comerţului;
- codul fiscal;
c) grupa de deşeuri industriale reciclabile pentru care se acorda autorizaţia de colectare;
d) adresa punctului de colectare;
e) termenul de valabilitate.
(4) Agenţii economici prevãzuţi la alin. (1) sunt obligaţi sa reintroduca în circuitul productiv deşeurile industriale reciclabile colectate prin predarea cãtre agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru activitatea de valorificare a acestora, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
(5) Agenţii economici care colecteazã deşeuri industriale reciclabile de la persoane fizice sunt obligaţi sa elibereze deţinãtorilor adeverinta de primire şi plata, care va conţine în mod obligatoriu urmãtoarele elemente:
a) denumirea agentului economic colector;
b) datele de identificare a deţinãtorului:
- numele şi prenumele;
- actul de identitate, seria şi numãrul, codul numeric personal;
- domiciliul;
c) deseul reciclabil predat şi definirea naturii acestuia;
d) cantitatea, preţul, valoarea;
e) provenienta deseului, declarata de deţinãtor pe propria rãspundere;
f) semnatura agentului colector şi a persoanei fizice deţinãtoare.
ART. 8
(1) Agenţii economici specializaţi definiţi la art. 7 alin. (4), precum şi deţinãtorii de deşeuri industriale definiţi la art. 5, care realizeazã operaţiuni de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile, în sensul definit prin prezenta ordonanta de urgenta, pot desfasura aceasta activitate numai pe baza de autorizaţie de valorificare emisã de Comisia Nationala pentru Reciclarea Materialelor, aflatã în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor.
(2) Autorizaţia de valorificare este valabilã pentru o perioada de 3 ani de la data emiterii, cu posibilitate de prelungire.
(3) Autorizarea din punct de vedere al protecţiei mediului a activitãţilor prin care se realizeazã operaţiunile de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile se face de cãtre autoritãţile teritoriale pentru protecţia mediului, în conformitate cu legislaţia de mediu în vigoare.
ART. 9
(1) Procedura privind acordarea, prelungirea, suspendarea sau anularea autorizaţiei de colectare şi, respectiv, a autorizaţiei de valorificare se stabileşte prin norme emise de Comisia Nationala pentru Reciclarea Materialelor, aprobate prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta*).
(2) Autorizaţiile emise în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 33/1995 privind mãsuri pentru colectarea, reciclarea şi reintroducerea în circuitul productiv a deşeurilor refolosibile de orice fel, aprobatã prin <>Legea nr. 137/1996 , se reactualizeazã conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a normelor prevãzute la alin. (1).



──────────────
*) A se vedea Ordinul ministrului industriei şi resurselor şi al ministrului administraţiei publice nr. 265/503/2001 pentru aprobarea Normelor privind procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a autorizaţiei de colectare a deşeurilor industriale reciclabile de la persoane fizice şi a Normelor privind procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a autorizaţiei de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 11 septembrie 2001.

ART. 10
(1) Taxa de obţinere, respectiv de prelungire a autorizaţiei de valorificare, se stabileşte la nivelul de 500.000 lei, respectiv 100.000 lei, pentru fiecare grupa de deşeuri industriale reciclabile, nominalizatã în anexa nr. 1.
(2) Taxele prevãzute la alin. (1) se achitã anticipat şi se fac venit la bugetul de stat.
(3) La propunerea Ministerului Industriei şi Resurselor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, taxele de obţinere, respectiv de prelungire a autorizaţiei de valorificare, pot fi actualizate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 11
Agenţii economici specializaţi în activitãţi de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile sunt obligaţi sa livreze materiile prime secundare sau produsele reutilizabile obţinute, numai însoţite de documente de certificare a calitãţii sau de certificate de garanţie, dupã caz, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 12
Agenţii economici care deţin, colecteazã şi/sau valorifica deşeuri industriale reciclabile sunt obligaţi sa ţinã evidenta lor, sa raporteze şi sa furnizeze informaţii la cererea persoanelor cu drept de control, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta şi ale celorlalte reglementãri în vigoare.
ART. 13
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta constituie contravenţii, dacã, potrivit legii, nu sunt considerate infracţiuni, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi confiscarea contravalorii deşeurilor industriale reciclabile derulate cu nerespectarea prevederilor art. 5, art. 7 alin. (1), (4) şi (5) şi ale art. 8 alin. (1);
b) cu amenda de la 200.000.000 lei la 400.000.000 lei şi anularea autorizaţiei de colectare pentru nerespectarea prevederilor art. 7 alin (2);
c) cu amenda de la 15.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru nerespectarea prevederilor art. 12;
d) cu amenda de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru nerespectarea prevederilor art. 11;
e) cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru nerespectarea prevederilor art. 6.
ART. 14
(1) Falsul în declaraţia deţinãtorului de deşeuri industriale reciclabile referitoare la provenienta acestora, precum şi furturile sau sustragerile de materiale, produse sau echipamente în vederea valorificãrii ca deseu constituie infracţiune şi se pedepseşte conform Codului penal.
(2) Dacã furturile sau sustragerile de materiale, produse şi echipamente în vederea valorificãrii pun în pericol mediul, precum şi sãnãtatea şi/sau siguranta populaţiei, aceasta constituie infracţiune şi se pedepseşte ca agravantã conform Codului penal.
ART. 15
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de persoanele împuternicite în acest scop de Ministerul Industriei şi Resurselor, Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, Ministerul de Interne, Ministerul Administraţiei Publice, Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi de Ministerul Finanţelor Publice, dupã caz.
(2) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 13 le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27*).
(3) Deşeurile industriale reciclabile a cãror provenienta nu poate fi doveditã ca fiind legalã sau care fac obiectul valorificãrii ori al unor acte sau fapte de comerţ neconforme cu prevederile legale se confisca şi se valorifica în condiţiile legii, contravaloarea acestora fãcându-se venit la bugetul local al localitãţii în a carei raza teritorialã s-a fãcut constatarea faptica, dacã acestea nu au fost returnate celor în drept.

────────────────────
*) <>Legea nr. 32/1968 a fost abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001.

ART. 16
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 33/1995 privind mãsuri pentru colectarea, reciclarea şi reintroducerea în circuitul productiv a deşeurilor refolosibile de orice fel, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 31 august 1995, aprobatã prin <>Legea nr. 137/1996 .


ANEXA 1

GRUPE
de deşeuri industriale reciclabile

Deşeuri metalice feroase
Deşeuri metalice neferoase
Deşeuri de hârtii-cartoane
Deşeuri de sticla (sparturi de sticla)
Deşeuri de mase plastice
Deşeuri de cauciuc (anvelope uzate, camere de aer şi articole din cauciuc uzate)
Deşeuri textile

ANEXA 2

DEFINIREA
termenilor specifici

Deseu - orice substanta sau orice produs din categoriile prevãzute în anexa nr. 1, pe care deţinãtorul nu îl mai utilizeazã sau pe care are intenţia ori obligaţia sa nu îl mai utilizeze
Colectare - strângerea, sortarea şi/sau regruparea (depozitarea temporarã) a deşeurilor în vederea transportãrii lor spre valorificare
Valorificare - orice operaţiune de dezmembrare, sortare, reciclare, tãiere, maruntire, presare, balotare, topireturnare, pretratare, amestec sau alta operaţiune care determina schimbarea naturii sau a compoziţiei, efectuatã asupra unui deseu industrial prin procedee industriale, în vederea reutilizarii
Deţinãtor - persoana fizica sau juridicã ce deţine la un moment dat, sub orice forma, deşeuri industriale reciclabile
Gestionare - colectarea, transportul, valorificarea şi eliminarea deşeurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare dupã închiderea acestora
Reciclare - operaţiunea de reprelucrare într-un proces de producţie a deşeurilor industriale pentru a fi reutilizate în scopul iniţial sau pentru alte scopuri.

────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Magdalena Stroie
10 Aprilie 2019
Doresc Newsletter gratuit
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016