Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 16 din 22 februarie 2006  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 16 din 22 februarie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 182 din 27 februarie 2006
Având în vedere dificultãţile apãrute în aplicarea <>Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securitãţii ca poliţie politicã, datorate unor interpretãri neunitare care au dus la disfuncţionalitãţi în activitatea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, se impune adoptarea imediatã a unor modificãri şi completãri ale legii, în vederea armonizãrii printr-o viziune coerentã a reglementãrilor şi corectãrii actualelor imperfecţiuni. În contextul în care actualul Colegiu al Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii îşi încheie mandatul, iar noua conducere trebuie sã îşi intre în atribuţii în cel mai scurt timp,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securitãţii ca poliţie politicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul legii va avea urmãtorul cuprins:
"LEGE
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste"
2. Preambulul legii va avea urmãtorul cuprins:
"În perioada de dictaturã comunistã, cuprinsã între 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, Partidul Comunist Român a exercitat, în special prin organele securitãţii statului, parte a poliţiei politice, o permanentã teroare împotriva cetãţenilor ţãrii, drepturilor şi libertãţilor lor fundamentale. Aceasta îndreptãţeşte accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, în condiţiile prezentei legi."
3. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Orice cetãţean român sau cetãţean strãin care dupã 1945 a avut cetãţenie românã, precum şi orice cetãţean al unei ţãri membre a Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord au dreptul de acces la propriul dosar întocmit de poliţia politicã comunistã, precum şi la alte documente şi informaţii care privesc propria persoanã, în conformitate cu prevederile legii privind protejarea informaţiilor care privesc siguranţa naţionalã. De acelaşi drept beneficiazã şi orice cetãţean al unui stat membru al Uniunii Europene, începând cu data integrãrii României în Uniunea Europeanã, în conformitate cu prevederile legii privind protejarea informaţiilor care privesc siguranţa naţionalã. Acest drept se exercitã la cerere şi constã în studierea nemijlocitã a dosarului, eliberarea de copii de pe actele dosarului şi de pe alte înscrisuri care privesc propria persoanã."
4. La articolul 1, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Accesul vizeazã toate tipurile de informaţii strânse de organele care au desfãşurat activitãţi cu caracter de poliţie politicã în timpul regimului comunist, indiferent de suportul pe care se aflã acestea, precum hârtie, microfilm, dischetã, bandã audio sau video."
5. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 1 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Totodatã persoana, subiect al unui dosar din care rezultã cã a fost urmãritã de organele securitãţii statului, are dreptul, la cerere, sã afle identitatea agenţilor şi a colaboratorilor care au contribuit cu informaţii la completarea acestui dosar, numai dacã aceştia pot fi stabiliţi cu certitudine.
(3) De drepturile prevãzute la alin. (1) şi (2) beneficiazã soţul supravieţuitor şi rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv ale persoanei decedate, în afarã de cazul în care aceasta a dispus altfel."
6. La articolul 2, partea introductivã şi literele e), f), g), i), î), k), n), r), s), ş) şi t) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Pentru a asigura dreptul de acces la informaţie, orice cetãţean român, cu domiciliul în ţarã sau în strãinãtate, precum şi presa scrisã şi audiovizualã, partidele politice, organizaţiile neguvernamentale legal constituite, autoritãţile şi instituţiile publice au dreptul de a fi informate, la cerere, în legãturã cu calitatea de agent sau de colaborator al poliţiei politice a candidaţilor la alegerile prezidenţiale, precum şi a persoanelor care ocupã urmãtoarele demnitãţi sau funcţii:
..........................................................................
e) prefect, subprefect, director în prefecturã, secretar general al consiliului judeţean şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, primar, viceprimar, consilier judeţean, consilier în Consiliul General al Municipiului Bucureşti, consilier local, şefii serviciilor publice deconcentrate în judeţe;
f) directorul şi adjuncţii sãi, conducãtorii structurilor judeţene de la Serviciul Român de Informaţii, directorul şi adjuncţii sãi de la Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pazã, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Direcţia Generalã de Informaţii şi Protecţie Internã, din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor;
g) inspector general al poliţiei, inspector general adjunct, director general, director, şef de serviciu şi şef de birou la nivel central şi judeţean, precum şi ceilalţi ofiţeri şi subofiţeri angajaţi ai Ministerului Administraţiei şi Internelor;
..........................................................................
i) judecãtorii şi magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de la Curtea Constituţionalã, procurorii de la Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi din cadrul Departamentului Naţional Anticorupţie, judecãtorii, procurorii şi prim-grefierii de la instanţele şi parchetele civile şi militare, avocaţii şi notarii publici;
î) personalul diplomatic şi consular;
..........................................................................
k) preşedinte şi preşedinte de secţie la Consiliul Legislativ, membrii Consiliului Legislativ, persoane cu funcţii de conducere din Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi din Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, preşedinţii şi membrii Consiliului Concurenţei, ai Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, ai Institutului Naţional de Statisticã şi ai Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã;
........................................................................
n) membru în consiliile de administraţie ale societãţilor publice de radio şi de televiziune, acţionar, administrator, director, redactor-şef, redactor în serviciile publice ori private de televiziune, radio sau presa scrisã, analişti politici şi asimilaţii acestora, dupã caz;
........................................................................
r) rectorul, prorectorii, secretarul ştiinţific al senatului universitar, decanii, prodecanii, secretarii ştiinţifici de facultate şi şefii de catedrã din instituţiile de învãţãmânt superior de stat şi private;
s) inspector general sau adjunct, inspector de specialitate al inspectoratului şcolar judeţean, director de liceu ori de grup şcolar, precum şi director în instituţiile de culturã, la nivel naţional, judeţean, municipal şi local;
ş) preşedinte, vicepreşedinte, secretar general şi ceilalţi membri ai organelor de conducere statutare ale partidelor politice, la nivel naţional, judeţean şi local, sau ai unei organizaţii neguvernamentale şi asimilaţii acestor funcţii;
t) personalul militar şi civil cu funcţii de conducere din Ministerul Apãrãrii Naţionale şi din statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, conform nomenclatoarelor de funcţii, precum şi comandanţii de unitãţi sau echivalente;".
7. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Persoanele care candideazã pentru funcţia de Preşedinte al României sunt obligate sã facã o declaraţie autenticã, pe propria rãspundere, privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent sau colaborator al poliţiei politice comuniste. Declaraţiile pe propria rãspundere se depun la Biroul Electoral Central, care, în termen de 24 de ore de la înregistrare, le înainteazã Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
(2) În acest caz, verificarea se face din oficiu, urmând ca decizia sã fie publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi comunicatã presei cel târziu cu 7 zile înaintea datei alegerilor.
(3) Decizia se poate ataca cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în 24 de ore de la publicare. Recursul se soluţioneazã cu prioritate, în 48 de ore de la sesizare. Decizia se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I."
8. Dupã articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 3^1. - (1) Persoanele care au fost alese sau numite în una dintre demnitãţile ori funcţiile prevãzute la art. 2 sunt obligate sã facã o declaraţie autenticã, pe propria rãspundere, conform modelului prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta lege, privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent ori colaborator al poliţiei politice comuniste. Verificarea se face din oficiu pentru persoanele care au fost alese sau numite în demnitãţile ori în funcţiile prevãzute la art. 2 lit. a)-f), inclusiv pentru cele aflate în exerciţiul respectivelor demnitãţi sau funcţii la data intrãrii în vigoare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 16/2006.
(2) Declaraţia prevãzutã la alin. (1) se va depune, în plic închis, la şeful instituţiei care numeşte sau la instituţia care valideazã alegerea, dupã cum urmeazã:
a) deputaţii şi senatorii, precum şi secretarii generali şi secretarii generali adjuncţi ai Camerelor Parlamentului, directorii departamentelor celor douã Camere - la preşedintele Camerei Deputaţilor, respectiv al Senatului României;
b) membrii Guvernului, secretarii de stat, subsecretarii de stat, secretarul general, secretarii generali adjuncţi din Guvern şi din ministere, consilierii de stat şi personali ai primului-ministru, prefecţii şi subprefecţii, directorii generali şi directorii din Cancelaria Primului-Ministru, Secretariatul General al Guvernului, precum şi cei din ministere şi asimilaţii acestor funcţii - la primul-ministru;
c) consilierii prezidenţiali şi de stat din Administraţia Prezidenţialã - la Preşedintele României;
d) director în prefecturã, şefii serviciilor publice deconcentrate în judeţe - la prefect;
e) consilier judeţean, consilier în Consiliul General al Municipiului Bucureşti, secretar general al consiliului judeţean şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti - la preşedintele consiliului judeţean, respectiv primarul general al Municipiului Bucureşti;
f) primar, viceprimar, consilier municipal şi local - la primar;
g) directorul şi adjuncţii sãi, conducãtorii structurilor judeţene de la Serviciul Român de Informaţii, directorul şi adjuncţii sãi de la Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pazã, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Direcţia Generalã de Informaţii şi Protecţie Internã, din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor - la şeful instituţiei din care fac parte aceştia.
(3) Autoritãţile la care se depun declaraţiile sunt obligate sã trimitã Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, în termen de 30 de zile de la data alegerii sau numirii în funcţie, lista persoanelor care îndeplinesc funcţiile prevãzute la art. 2 lit. a)-f), însoţite de plicurile închise care conţin declaraţiile pe propria rãspundere. Lista trebuie sã cuprindã urmãtoarele date:
a) numele şi prenumele, inclusiv eventualele nume anterioare, precum şi data şi locul naşterii;
b) numele şi prenumele tatãlui, numele şi prenumele mamei;
c) locul de muncã şi funcţia pe care o ocupã;
d) domiciliul din actul de identitate.
(4) Verificãrile se sisteazã dacã persoana care exercitã una dintre demnitãţile sau funcţiile enumerate la art. 2 demisioneazã în termen de 15 zile de la data comunicãrii acestor verificãri. Verificarea candidaţilor la preşedinţie, în procedura de urgenţã, se sisteazã dacã persoana despre care s-au identificat elemente de poliţie politicã îşi retrage candidatura în termen de 24 de ore de la data audierii acesteia de cãtre Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
(5) Verificãrile se fac în ordinea stabilitã la art. 2, respectându-se procedurile prevãzute la art. 15. Se verificã cu prioritate persoanele alese sau numite în demnitãţi sau funcţii la nivel naţional.
(6) Persoanele care depun declaraţia pe propria rãspundere sunt exonerate de obligaţia asigurãrii protecţiei informaţiilor secrete de stat sau secrete de serviciu, în cadrul audierilor de cãtre Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
(7) Deciziile Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, rãmase definitive, conţinând nume, prenume, nume conspirativ, acolo unde existã, perioada colaborãrii, precum şi faptele calificate ca fiind activitãţi cu caracter de poliţie politicã, vor fi publicate de urgenţã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi vor fi puse la dispoziţia mijloacelor de informare în masã.
(8) În cazul în care Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii constatã o neconcordanţã între declaraţia pe propria rãspundere privind apartenenţa ca agent sau colaborator al poliţiei politice comuniste şi rezultatul verificãrii, publicat sub forma deciziei definitive în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, sesizeazã Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi înştiinţeazã organele prevãzute la alin. (2).
(9) Condamnarea definitivã pentru sãvârşirea infracţiunii de fals în declaraţii atrage pierderea demnitãţii sau funcţiei publice în care a fost ales sau numit, potrivit legislaţiei în vigoare. În cazul membrilor Parlamentului României, cercetarea infracţiunii se face de cãtre Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, iar instanţa competentã este Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care judecã aceste cazuri în procedurã de urgenţã. Sentinţa definitivã se comunicã, în termen de 24 de ore de la pronunţarea ei, preşedintelui Camerei din care face parte parlamentarul. Preşedintele Camerei respective înscrie cu prioritate invalidarea pe ordinea de zi."
9. Articolul 4 se abrogã.
10. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Prin poliţie politicã se înţelege toate acele activitãţi ale securitãţii statului sau ale altor structuri şi instituţii cu caracter represiv, care au vizat instaurarea şi menţinerea puterii totalitar comuniste, precum şi suprimarea sau îngrãdirea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului.
(2) Este agent al poliţiei politice comuniste orice persoanã care, având calitatea de lucrãtor operativ al organelor de securitate sau de miliţie, inclusiv ofiţer acoperit, în perioada 1945-1989, a desfãşurat activitãţi de poliţie politicã în sensul prezentei legi.
(3) Este colaborator al poliţiei politice comuniste, în sensul prezentei legi, persoana care a furnizat sau a înlesnit transmiterea de informaţii, indiferent sub ce formã, precum note şi rapoarte scrise, relatãri verbale consemnate de lucrãtorii operativi, prin care se denunţau activitãţile sau atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist, de naturã sã aducã atingere drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului. Informaţiile cuprinse în declaraţiile, procesele-verbale de interogatoriu sau de confruntare, date în timpul anchetei şi procesului, în stare de libertate, de reţinere ori de arest de cãtre persoana interogatã pentru motive politice privind cauza pentru care a fost fie cercetatã, fie judecatã şi condamnatã, nu fac obiectul acestei prevederi.
(4) Sunt asimilaţi colaboratorilor prevãzuţi la alin. (3) persoanele care, având competenţe decizionale, juridice ori politice, au luat decizii, la nivel central sau local, cu privire la activitãţi de poliţie politicã ale securitãţii statului ori cu privire la activitatea altor structuri de represiune ale regimului totalitar comunist.
(5) Implicarea în activitatea de poliţie politicã comunistã a persoanelor prevãzute la art. 2 se stabileşte de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii pe baza datelor, probelor şi indiciilor existente în dosarele care fac obiectul cercetãrii, precum şi prin orice înscrisuri prezentate de orice persoanã interesatã în cazul lipsei, alterãrii sau descompletãrii dosarului."
11. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Pentru aplicarea prevederilor prezentei legi se înfiinţeazã Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, cu sediul în municipiul Bucureşti, denumit în continuare Consiliu.
(2) Consiliul este un organism autonom cu personalitate juridicã, supus controlului Parlamentului. Anual sau la cererea Parlamentului, Consiliul prezintã rapoarte."
12. Alineatele (2), (3) şi (5) ale articolului 8 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Membrii Colegiului Consiliului sunt numiţi de Parlament, dupã cum urmeazã: un reprezentant propus de Preşedintele României, un reprezentant propus de primul-ministru, 9 membri, la propunerea grupurilor parlamentare, potrivit configuraţiei politice a celor douã Camere, pe baza raportului comun, întocmit de comisiile juridice ale Camerei Deputaţilor şi Senatului în şedinţã comunã, pentru un mandat de 6 ani. Mandatul poate fi reînnoit o singurã datã, cu respectarea procedurilor de numire prevãzute de lege.
(3) Propunerile nominale pentru Colegiul Consiliului se depun la birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului de Administraţia Prezidenţialã, Cancelaria Primului-Ministru şi liderii grupurilor parlamentare, în limita numãrului de locuri stabilit potrivit alin. (1) şi (2), în cel mult 10 zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, care le trimit comisiilor juridice. Propunerile vor fi însoţite de: curriculum vitae, copiile fidele de pe fişele cuprinzând antecedentele penale, declaraţiile pe propria rãspundere ale candidaţilor, în sensul cã nu se încadreazã în prevederile art. 5 alin. (2)-(4), respectiv cã nu au aparţinut şi nu au colaborat cu organele de securitate.
..........................................................................
(5) Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute în prezenta lege vor fi înlocuiţi, la cererea comisiilor juridice ale celor douã Camere, dupã caz, de Preşedinte, prim-ministru sau grupurile parlamentare care i-au propus. Noile propuneri se înainteazã în termen de 5 zile de la comunicarea fãcutã de birourile permanente ale celor douã Camere, dupã caz, Preşedintelui, primului-ministru sau grupurilor parlamentare care i-au propus. Locurile rãmase vacante ca urmare a nedepunerii propunerilor de candidaţi în termenul de 5 zile se redistribuie între grupurile parlamentare, potrivit configuraţiei prevãzute la alin. (2)."
13. La articolul 8, dupã alineatul (7) se introduc trei noi alineate, alineatele (7^1), (7^2) şi (7^3), cu urmãtorul cuprins:
"(7^1) Preşedintele îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator principal de credite.
(7^2) În exercitarea atribuţiilor stabilite de lege, Colegiul Consiliului emite ordine şi decizii.
(7^3) În cazul absenţei nemotivate la mai mult de 3 şedinţe consecutive a unuia dintre membrii Colegiului Consiliului, majoritatea simplã a Colegiului Consiliului va sesiza de îndatã Parlamentul, care, în termen de 30 de zile de la sesizare, va iniţia procedura de înlocuire a acestuia. Procedura de înlocuire urmeazã prevederile alin. (2)-(6)."
14. Alineatele (8), (9) şi (10) ale articolului 8 vor avea urmãtorul cuprins:
"(8) Din Consiliu şi din Colegiul Consiliului nu pot face parte agenţii sau colaboratorii organelor de securitate, astfel cum sunt definiţi în prezenta lege, cei ai altor servicii secrete strãine, ai altor structuri informative interne şi strãine şi ai altor organizaţii ce au desfãşurat şi desfãşoarã activitãţi care contravin drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului. De asemenea, nu pot face parte persoanele care au suferit condamnãri pentru infracţiuni de drept comun, chiar dacã au fost amnistiate sau reabilitate. Pe perioada mandatului, membrii Colegiului Consiliului nu pot face parte din partide politice.
(9) Consiliul funcţioneazã în temeiul unui regulament elaborat de Colegiul Consiliului în termen de 30 de zile de la data constituirii sale.
(10) La învestirea în funcţie membrii Colegiului Consiliului depun urmãtorul jurãmânt în faţa Parlamentului:
«Jur sã respect Constituţia şi legile ţãrii, drepturile şi libertãţile fundamentale ale omului, sã îmi îndeplinesc cu conştiinciozitate, onoare şi fãrã pãrtinire îndatoririle ce îmi revin în calitate de membru al Colegiului Consiliului.
Jur sã pãstrez secretul informaţiilor care privesc siguranţa naţionalã, atât pe perioada exercitãrii mandatului, cât şi dupã încetarea acestuia. Aşa sã îmi ajute Dumnezeu!»
Formula religioasã de încheiere va respecta libertatea convingerilor religioase."
15. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) În cazul în care, ulterior alegerii Colegiului Consiliului, se constatã cã unul dintre membrii acestuia nu îndeplineşte condiţiile prevãzute în prezenta lege, se procedeazã la revocarea mandatului şi la o nouã alegere. Verificarea îndeplinirii condiţiilor se face, la cererea oricãrei persoane, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Revocarea se dispune doar pentru cazurile prevãzute la art. 8 alin. (7^3) şi (8). Pronunţarea revocãrii se face de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în complet de 3 judecãtori, cu citarea pãrţilor. Decizia pronunţatã poate fi atacatã cu recurs în termen de 10 zile de la pronunţare. Recursul se judecã în complet de 7 judecãtori, cu citarea pãrţilor. În ambele faze Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie soluţioneazã aceste cauze cu celeritate."
16. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Consiliul îşi elaboreazã proiectul bugetului propriu de venituri şi cheltuieli, pe care îl înainteazã Guvernului în vederea includerii lui în bugetul de stat."
17. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Pentru realizarea dreptului de acces la propriul dosar, persoana îndreptãţitã conform art. 1 se adreseazã Consiliului printr-o cerere scrisã. În termen de 30 de zile, petentul va fi informat în legãturã cu demersurile pe care Consiliul le realizeazã în urma cererii sale."
18. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Persoanele îndreptãţite pot solicita Consiliului, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1), în condiţiile prezentei legi, urmãtoarele:
a) consultarea dosarelor sau a oricãror materiale întocmite pânã la data de 22 decembrie 1989 de poliţia politicã comunistã;
b) eliberarea unor copii de pe înscrisurile aflate în aceste dosare ori alte materiale;
c) eliberarea unor adeverinţe privind apartenenţa sau neapartenenţa, colaborarea ori necolaborarea cu poliţia politicã comunistã."
19. Alineatele (2), (4), (5), (6) şi (7) ale articolului 15 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prin aceastã cerere se poate solicita eliberarea unui act din care sã rezulte dacã a avut sau nu a avut calitatea de agent ori de colaborator al poliţiei politice comuniste, privitor la persoanele care ocupã funcţiile enumerate la art. 2. Dacã respectiva persoanã a avut calitatea de agent sau de colaborator al poliţiei politice comuniste, actul eliberat va conţine informaţiile specificate la art. 3^1 alin. (7).
..........................................................................
(4) Pe baza cererilor primite potrivit alin. (1), Consiliul verificã probele deţinute, indiferent de forma lor, şi înştiinţeazã de îndatã persoana în vederea exercitãrii drepturilor prevãzute la art. 3^1 alin. (4).
(5) Calitatea de agent sau de colaborator al poliţiei politice comuniste se stabileşte de Colegiul Consiliului prin probele aflate în evidenţele organelor de securitate, coroborate cu probe cum ar fi: angajamentul scris şi semnat de cel în cauzã, note şi rapoarte scrise - originale sau în copie, olografe ori dactilografiate, sinteze informative, alte înscrisuri olografe şi dovezi, indiferent de suportul pe care s-ar afla.
(6) În termen de 60 de zile de la data primirii cererilor Consiliul citeazã, în vederea audierii, persoana care a solicitat, precum şi persoana cu privire la care s-au solicitat verificãri, potrivit procedurii stabilite prin regulament. Declanşarea şi finalizarea verificãrilor solicitate se pot face şi în lipsa persoanelor legal citate.
(7) Dupã finalizarea verificãrilor, care nu pot dura mai mult de 90 de zile de la data primirii cererii, Consiliul transmite în scris solicitantului şi persoanei verificate dacã persoana cu privire la care s-a cerut verificarea a fost sau nu a fost agent ori colaborator al poliţiei politice comuniste în sensul prezentei legi. În cazul în care persoana verificatã a fost agent sau colaborator al poliţiei politice comuniste, decizia Colegiului va respecta prevederile stabilite la art. 3^1 alin. (7)."
20. Dupã alineatul (7) al articolului 15 se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu urmãtorul cuprins:
"(8) Colegiul Consiliului se pronunţã din oficiu oricând apar noi probe cu privire la activitatea de poliţie politicã a unei persoane asupra cãreia s-a pronunţat anterior."
21. Alineatul (1) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Împotriva deciziei comunicate potrivit art. 15 alin. (7) solicitantul sau persoana cu privire la care s-a cerut verificarea se poate adresa Colegiului Consiliului printr-o contestaţie, în termen de 15 zile de la data primirii deciziei. Colegiul Consiliului reexamineazã documentaţia care a stat la baza comunicãrii şi, în termen de 30 de zile de la data depunerii contestaţiei, adoptã o decizie care se comunicã în termen de 15 zile atât solicitantului, cât şi persoanei cu privire la care s-au efectuat verificãri, indiferent de autorul contestaţiei. Decizia Colegiului Consiliului poate fi atacatã în termen de 30 de zile de la data comunicãrii la curtea de apel, secţia civilã, în competenţa cãreia îşi are domiciliul contestatarul."
22. Dupã articolul 16 se introduce un nou articol, articolul 16^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 16^1. - (1) În cazul în care persoanele prevãzute la art. 13 şi 15 considerã cã informaţiile cuprinse în arhivele Consiliului nu corespund realitãţii, acestea au dreptul de a obţine de la Consiliu, în baza documentelor justificative şi în mod gratuit:
a) rectificarea datelor incomplete sau inexacte, prin efectuarea unei menţiuni cu privire la aceasta la dosarul respectiv;
b) notificarea cãtre terţii cãrora le-au fost dezvãluite datele operaţiunii efectuate conform lit. a).
(2) În cazul în care Consiliul nu rãspunde sau refuzã sã îndeplineascã una dintre operaţiunile prevãzute la alin. (1) în documentele aflate în arhivele sale, persoanele se pot adresa instanţei judecãtoreşti în a cãrei circumscripţie domiciliazã, în vederea obligãrii Consiliului la îndeplinirea operaţiunilor necesare, precum şi la acordarea de despãgubiri.
(3) Cererea de chemare în judecatã este scutitã de taxã de timbru."
23. Alineatele (1), (2) şi (4) ale articolului 17 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Consiliul asigurã publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a deciziilor referitoare la persoanele verificate din oficiu, în baza art. 2 lit. a)-f), rãmase definitive prin necontestare sau rãmase definitive prin hotãrâre a curţii de apel, şi le comunicã mijloacelor de informare în masã. Deciziile Colegiului Consiliului vor conţine datele de identitate, numele conspirative, perioada colaborãrii, precum şi faptele calificate ca fiind activitãţi cu caracter de poliţie politicã comunistã.
(2) Consiliul publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, numele agenţilor, inclusiv numele conspirative, funcţiile, precum şi faptele calificate ca fiind activitãţi de poliţie politicã în sensul prezentei legi. În cazul ofiţerilor de informaţii care au fãcut poliţie politicã în timpul regimului comunist, vor fi sesizate organele de justiţie cu privire la încãlcarea prevederilor legale.
........................................................................
(4) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile în mod corespunzãtor şi cu privire la persoanele prevãzute la art. 5 alin. (4)."
24. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) În scopul stabilirii adevãrului istoric, Consiliul pune la dispoziţie cercetãtorilor acreditaţi în acest sens de Colegiul Consiliului documente şi informaţii complete cu privire la structura, metodele şi activitãţile organelor de securitate, în condiţiile legii şi ale regulamentului Consiliului.
(2) În activitatea de documentare, cercetãtorii acreditaţi au obligaţia sã respecte şi sã ocroteascã viaţa intimã, familialã şi privatã a celor care au fost persecutaţi de poliţia politicã comunistã.
(3) Consiliul va desfãşura activitãţi de cercetare ştiinţificã, concretizate în publicarea de studii şi documente, şi va organiza conferinţe şi expoziţii cu caracter informativ-educativ.
(4) Veniturile rezultate din activitatea de publicare de studii şi documente, precum şi din copierea documentelor solicitate de persoanele îndreptãţite se constituie în venituri la bugetul de stat."
25. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Consiliul preia în gestiune toate documentele privitoare la exercitarea drepturilor prevãzute de prezenta lege, precum acte, dosare, registre, înregistrãri foto, video, audio şi informatice, baze de date, inclusiv dosarele de cadre ale ofiţerilor de securitate, identificaţi cu activitate de poliţie politicã în timpul regimului comunist, potrivit legii, cu excepţia celor care privesc siguranţa naţionalã.
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentei legi şi pânã la data preluãrii, membrii Colegiului Consiliului, precum şi alţi funcţionari împuterniciţi de Colegiul Consiliului au acces neîngrãdit în spaţiile de arhivare la documentele prevãzute la alin. (1), precum şi la orice copii de pe acestea care, în aceastã perioadã, se pãstreazã şi se studiazã la sediile deţinãtorilor.
(3) Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Afacerilor Externe, Arhivele Naţionale şi orice alte instituţii publice sau private, precum şi persoanele fizice, care deţin asemenea documente, sunt obligate, sub sancţiunea prevãzutã la art. 24 alin. (2), sã asigure acest drept de acces şi sã le predea Consiliului.
(4) Pânã la preluarea dosarelor de cadre solicitate în cazul ofiţerilor de securitate identificaţi cu activitate de poliţie politicã potrivit legii, la cererea Consiliului, instituţiile deţinãtoare ale acestora vor pune la dispoziţie, în termen de 14 zile, datele de identitate, inclusiv numele conspirative, precum şi funcţiile agenţilor poliţiei politice comuniste.
(5) Drepturile şi obligaţiile prevãzute la alin. (1)-(3) se referã şi la instrumentele de evidenţã, adicã indexuri, cartoteci, registre de evidenţã a reţelei informative, registre privind aprobarea folosirii membrilor de partid în munca de securitate, registre-inventar ale arhivelor, procese-verbale de distrugere sau de constatare a dispariţiei dosarelor, indiferent de suportul lor, precum şi la înregistrãrile audio şi video, dischete, hard-disk-uri, fotografii, filme şi microfilme.
(6) Neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la alin. (1)-(5) atrage, dupã caz, rãspunderea penalã, administrativã, civilã sau disciplinarã a conducãtorilor organelor, instituţiilor şi persoanelor fizice respective, dupã caz, în conformitate cu art. 24 alin. (2). În aceastã situaţie, membrii Colegiului Consiliului au obligaţia sã sesizeze Parlamentul şi Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(7) Stabilirea în concret a dosarelor şi a celorlalte materiale arhivistice care privesc siguranţa naţionalã, prevãzute la alin. (1) şi (5), se va face de comun acord de cãtre comisii mixte paritare, alcãtuite de membrii ai Colegiului Consiliului, împreunã cu conducerea instituţiilor deţinãtoare. În caz de divergenţã, hotãrârea va fi adoptatã de Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii.
(8) Pentru verificãrile prevãzute la art. 2, dosarele şi celelalte materiale arhivistice, stabilite ca fiind de siguranţã naţionalã şi care nu fac obiectul preluãrii, vor fi studiate în comisii mixte paritare, cu respectarea <>Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificãrile ulterioare. Membrii Colegiului Consiliului din comisia mixtã, care au studiat respectivele dosare, pot cere declasificarea acestora, solicitare care va fi soluţionatã de o comisie formatã din preşedintele sau vicepreşedintele Colegiului Consiliului, directorul sau directorul adjunct al serviciului de informaţii deţinãtor al dosarelor, preşedintele comisiei parlamentare de resort, consilierul prezidenţial pe probleme de siguranţã naţionalã şi consilierul primului-ministru pe probleme de siguranţã naţionalã. În caz de divergenţã, hotãrârea va fi adoptatã de Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii.
(9) În vederea îndeplinirii atribuţiilor care îi revin, Consiliul se poate adresa autoritãţilor şi persoanelor prevãzute la alin. (3), solicitându-le informaţii, documente sau acte în legãturã cu domeniul sãu de activitate. În caz de refuz din partea acestora, Consiliul se poate adresa organelor de justiţie.
(10) Consiliul poate utiliza în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale şi alte categorii de surse, precum arhive strãine sau mãrturiile unor cetãţeni strãini "
26. Dupã articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 22^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 22^1. - (1) În perioada desfãşurãrii activitãţii, Consiliul îndeplineşte orice atribuţii date în competenţa sa prin prezenta lege, precum şi prin orice alte legi speciale.
(2) Consiliul exercitã atribuţiile stabilite prin <>Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, republicatã, respectiv <>Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicatã, cu privire la judecãtori şi procurori, referitoare la apartenenţa sau colaborarea cu serviciile de informaţii înainte de anul 1990.
(3) Înainte de numirea în funcţiile de conducere, Consiliul verificã şi comunicã, în termen de 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, apartenenţa sau colaborarea judecãtorilor şi procurorilor cu serviciile de informaţii înainte de anul 1990.
(4) În sensul prezentului articol, prin persoane care au fãcut parte din serviciile de informaţii înainte de anul 1990 sau au colaborat cu acestea se înţelege:
a) orice persoanã care a avut calitatea de lucrãtor operativ, inclusiv acoperit, în serviciile de informaţii înainte de anul 1990;
b) orice persoanã care a colaborat cu serviciile de informaţii înainte de anul 1990 şi care s-a aflat în una dintre urmãtoarele situaţii:
(i) a furnizat, a transmis sau a înlesnit transmiterea de informaţii cãtre serviciile de informaţii;
(ii) a fost rezident al serviciilor de informaţii;
(iii) a fost retribuitã sau recompensatã în alt mod pentru activitatea desfãşuratã în aceastã calitate;
(iv) a fost deţinãtor de locuinţã conspirativã sau casã de întâlnire.
(5) Apartenenţa sau colaborarea cu serviciile de informaţii înainte de anul 1990, în sensul prezentului articol, se stabileşte de Consiliu pe baza cãrţii de muncã, a angajamentului scris şi semnat de cel în cauzã, a notelor, rapoartelor, sintezelor informative, înscrisurilor olografe şi a altor dovezi, indiferent de suportul pe care s-ar afla, din evidenţele securitãţii, precum şi prin orice înscrisuri prezentate de orice persoanã, în cazul lipsei, alterãrii sau descompletãrii dosarului.
(6) Informaţiile cuprinse în declaraţiile date în timpul anchetei pentru motive politice de cãtre o persoanã privind cauza pentru care a fost cercetatã, judecatã sau condamnatã nu intrã sub incidenţa prezentului articol.
(7) Dispoziţiile art. 15 şi 16 se aplicã în mod corespunzãtor."
27. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Public au obligaţia de a pune la dispoziţie comisiilor juridice ale Camerei Deputaţilor şi Senatului materialele solicitate cu privire la persoana candidaţilor Colegiului Consiliului, constituit potrivit prevederilor art. 8."
28. Legea se completeazã cu anexa la prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. II
Autoritãţile la care se depun declaraţiile conform <>art. 3^1 alin. (2) din Legea nr. 187/1999 sunt obligate sã trimitã Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, lista persoanelor care îndeplinesc funcţiile prevãzute la art. 2 lit. a)- f) din legea menţionatã, însoţite de plicurile închise care conţin declaraţiile pe propria rãspundere. Lista trebuie sã cuprindã urmãtoarele date:
a) numele şi prenumele, inclusiv eventualele nume anterioare, precum şi data şi locul naşterii;
b) numele şi prenumele tatãlui, numele şi prenumele mamei;
c) locul de muncã şi funcţia pe care o ocupã;
d) domiciliul din actul de identitate.
ART. III
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, cu sprijinul Guvernului României, va asigura spaţiile corespunzãtore pentru desfãşurarea activitãţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, inclusiv cele necesare depozitãrii în condiţii de siguranţã a materialelor arhivistice.
ART. IV
Predarea documentelor, conform <>art. 20 alin. (3) din Legea nr. 187/1999 , va avea loc în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. V
În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, <>Hotãrârea Parlamentului nr. 17/2000 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii ca Poliţie Politicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 2 iunie 2000, se va modifica potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. VI
<>Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securitãţii ca poliţie politicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, va fi republicatã, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei

Bucureşti, 22 februarie 2006.
Nr. 16.

ANEXĂ

DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent ori colaborator al poliţiei politice comuniste





Subsemnatul/Subsemnata ....../(numele şi toate prenumele din actul de
identitate, precum şi eventualele nume anterioare) ......., cetãţean
român, fiul/fiica lui ....../(numele şi prenumele tatãlui)......, şi
al ....../ (numele şi prenumele mamei) ......., nãscut/nãscutã la
....../(ziua, luna, anul)......, în ....../(locul naşterii:
localitatea/judeţul) ......., domiciliat/domiciliatã în ...../
(domiciliul stabil din actul de identitate) ...., legitimat/legitimatã
cu ...../(felul, seria şi numãrul actului de identitate).........,
cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul
în declaraţii, dupã luarea la cunoştinţã a conţinutului Legii nr.
187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei
politice comuniste, cu modificãrile ulterioare, declar prin prezenta,
pe propria rãspundere, cã .........*) fost agent sau colaborator al
poliţiei politice, în sensul art. 5 alin. (1)-(4) din lege.
De asemenea, am luat cunoştinţã despre prevederile art. 3^1 alin. (6)
din lege, potrivit cãrora: "Persoanele care depun declaraţia pe
propria rãspundere sunt exonerate de obligaţia asigurãrii protecţiei
informaţiilor secrete de stat sau secrete de serviciu".
_________
*) Se înscrie de cãtre semnatar, "nu am" sau "am", dupã caz.

........ ..............
(Data) (Semnãturã)


___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016