Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 159 din 12 noiembrie 2008  privind modificarea si completarea   Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 159 din 12 noiembrie 2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 792 din 26 noiembrie 2008

Având în vedere <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 193/2008 , care transpune Directiva Consiliului Uniunii Europene 2003/8/CE privind îmbunãtãţirea accesului la justiţie în cazul litigiilor transfrontaliere, prin stabilirea de reguli minimale comune referitoare la asistenţa judiciarã acordatã în cadrul acestor categorii de cauze,
luând în considerare faptul cã prevederile art. 23 şi ale <>art. 35 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 193/2008 , potrivit cãrora acordarea ajutorului public judiciar sub forma asistenţei prin avocat, judiciarã sau extrajudiciarã, se va realiza în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
având în vedere cã, la momentul actual, în lipsa reglementãrii condiţiilor de acordare a ajutorului public judiciar sub forma asistenţei prin avocat, judiciarã sau extrajudiciarã, destinatarii reglementãrii (cetãţeni români, cetãţeni din statele membre ale Uniunii Europene, cetãţeni strãini şi apatrizi) nu au acces în mod eficient la aceastã formã de asistenţã, acest lucru fiind de naturã a afecta accesul acestora la justiţie,
luând în considerare faptul cã organizarea eficientã a profesiei de avocat reprezintã o premisã pentru asigurarea unei asistenţe juridice de calitate şi, implicit, a unei asistenţe judiciare de un nivel optim,
ţinând cont de faptul cã organizarea activitãţii de acordare a ajutorului public judiciar, în orice formã, face parte din mãsurile de asigurare a standardelor minime pentru ca sistemul de asistenţã judiciarã sã fie considerat ca asigurând un acces efectiv la justiţie cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, iar întârzierea în organizarea acestui sistem poate avea consecinţe grave cu privire la eficienţa şi operativitatea acordãrii asistenţei, atât pentru cetãţenii români, cât şi pentru cetãţenii din celelalte state membre ale Uniunii Europene,
luând în considerare faptul cã asigurarea asistenţei prin avocat, ca formã a ajutorului public judiciar, reclamã necesitatea sporirii competenţei profesionale a avocaţilor, îmbunãtãţirea procedurilor de selecţie la primirea în profesie şi la dobândirea titlului profesional de avocat definitiv şi creşterea responsabilitãţii acestora prin asigurarea cadrului instituţional apt sã permitã realizarea prestaţiilor avocaţiale prin implicarea directã a avocatului în finalizarea procedurilor reclamate de întocmirea unor acte,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 5, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Formele de exercitare a profesiei de avocat sunt: cabinete individuale, cabinete asociate, societãţi civile profesionale sau societãţi profesionale cu rãspundere limitatã."
2. Articolul 5^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5^1. - (1) Societatea profesionalã cu rãspundere limitatã este o societate civilã cu personalitate juridicã, constituitã, în condiţiile prevãzute de prezenta lege şi de statut, prin asocierea a cel puţin 2 avocaţi definitivi, aflaţi în exerciţiul profesiei, indiferent dacã deţin sau nu ori dacã aparţin sau nu unei alte forme de exercitare a profesiei.
(2) Dobândirea personalitãţii juridice a societãţii civile profesionale cu rãspundere limitatã are loc la data înregistrãrii la barou a deciziei emise de cãtre consiliul baroului în a cãrui razã teritorialã se aflã sediul ei principal.
(3) Societatea profesionalã cu rãspundere limitatã deţine un patrimoniu de afectaţiune.
(4) Obligaţiile şi rãspunderea societãţii profesionale cu rãspundere limitatã sunt garantate cu patrimoniul de afectaţiune. Asociaţii rãspund personal, în limita aportului social al fiecãruia.
(5) În situaţia în care societatea profesionalã cu rãspundere limitatã se constituie din avocaţi care fac parte din alte forme de exercitare a profesiei, acestea din urma pot sã nu fie supuse lichidãrii, dacã asociaţii convin astfel.
(6) Forma de exercitare a profesiei din care provine asociatul, dacã este cazul, îşi înceteazã activitatea profesionalã desfãşuratã în nume propriu pe perioada în care avocatul titular sau, dupã caz, avocaţii titulari ai acesteia au calitatea de asociat în societatea profesionalã cu rãspundere limitatã. Pe perioada în care forma de exercitare a profesiei îşi înceteazã activitatea din aceasta cauzã, în Tabloul avocaţilor se menţioneazã corespunzãtor situaţia privind încetarea activitãţii, în condiţiile prevãzute de statut.
(7) În cazul prestaţiilor profesionale constând în asistenţã şi reprezentare juridicã la instanţe, parchete, organe de cercetare penalã sau alte autoritãţi, societatea profesionalã cu rãspundere limitatã are obligaţia de a menţiona în contractul încheiat cu clientul numele avocatului ales sau acceptat de client sã asigure serviciul profesional, precum şi acordarea sau, dupã caz, neacordarea dreptului de substituire.
(8) Societatea profesionalã cu rãspundere limitatã conduce contabilitatea în partidã simplã şi este supusã regimului transparenţei fiscale. Plata impozitului pe venit se face de cãtre fiecare asociat, pentru venitul sãu propriu."
3. La articolul 11 alineatul (1), literele a) şi b) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) are exerciţiul drepturilor civile şi politice;
b) este licenţiat al unei facultãţi de drept cu durata stabilitã de lege."
4. La articolul 12, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Membrul unui barou dintr-o altã ţarã poate exercita profesia de avocat în România, în cazul îndeplinirii condiţiilor prevãzute de prezenta lege."
5. La articolul 13, litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) cel care a sãvârşit abuzuri prin care au fost încãlcate drepturi şi libertãţi fundamentale ale omului, stabilite prin hotãrâre judecãtoreascã, sau a sãvârşit abuzuri împotriva profesiei de avocat, stabilite prin procedura prevãzutã în Statutul profesiei de avocat."
6. La articolul 16, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Primirea în profesie se obţine numai pe baza unui examen la nivel naţional organizat de U.N.B.R, potrivit prezentei legi şi Statutului profesiei de avocat."
7. La articolul 16, alineatele (2) şi (3) se abrogã.
8. Articolul 16^1 se abrogã.
9. La articolul 17, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) În perioada stagiului, cu acordul avocatului îndrumãtor, avocaţii stagiari pot urma cursuri de masterat, care sunt luate în considerare la aprecierea formãrii profesionale iniţiale în condiţiile prevãzute de Statutul profesiei de avocat."
10. La articolul 17, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Stagiul se suspendã în caz de lipsã motivatã din profesie ori în caz de încetare a îndrumãrii profesionale fãrã culpa avocatului stagiar. Perioada de stagiu anterior efectuatã se socoteşte pentru îndeplinirea stagiului."
11. La articolul 20, alineatul (1) se modificã şi va aveaurmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Profesia de avocat nu poate fi exercitatã la instanţele, precum şi la parchetele de pe lângã acestea, inclusiv la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau la Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, unde soţul avocatului sau ruda ori afinul sãu pânã la gradul al treilea inclusiv îndeplineşte funcţia de judecãtor sau procuror, indiferent de secţia, direcţia, serviciul sau biroul în care îşi desfãşoarã activitatea."
12. La articolul 20, alineatul (3) se abrogã.
13. La articolul 20, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplicã şi avocatului titular, avocatului asociat, avocatului colaborator sau salarizat în cadrul profesiei, care se foloseşte de forma de organizare profesionalã ori de raporturile de conlucrare profesionalã stabilite în condiţiile legii în scopul eludãrii acestor interdicţii, sub sancţiunea sãvârşirii unei abateri disciplinare grave."
14. La articolul 23, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Înscrierea avocaţilor în tablou se face pe baza licenţei de exerciţiu al profesiei, confirmatã din 3 în 3 ani pe baza dovezii frecventãrii formelor de pregãtire profesionalã continuã organizate de barouri şi U.N.B.R."
15. La articolul 25 se introduc trei noi alineate, alineatele (2), (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Actele specifice profesiei de avocat, efectuate în mod public de o persoanã care nu a dobândit calitatea de avocat în condiţiile prezentei legi, sunt nule dacã s-a produs o vãtãmare ce nu poate fi remediatã în alt mod, în afarã de cazul în care modul de îndeplinire a acestora a fost de naturã sã producã o eroare comunã cu privire la calitatea celui care le-a sãvârşit.
(3) În cazurile prevãzute de prezentul articol, baroul are dreptul la acţiune în despãgubiri împotriva persoanei fizice sau juridice care exercitã fãrã drept profesia de avocat.
(4) Sumele obţinute cu titlu de despãgubiri potrivit alin. (3) vor fi cuprinse în bugetele barourilor şi vor fi folosite în mod exclusiv pentru organizarea activitãţii de pregãtire profesionalã a avocaţilor, în condiţiile legii."
16. La articolul 27, litera d) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"d) în cazul în care avocatul nu face dovada cã a frecventat formele de pregãtire profesionalã continuã, în perioada celor 3 ani anteriori actualizãrii licenţei de exerciţiu al profesiei, în condiţiile prevãzute de statutul profesiei."
17. La articolul 32, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Avocatul are dreptul la recuperarea capacitãţii de muncã, în condiţiile prevãzute de Statutul profesiei de avocat."
18. La articolul 37, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Ameninţarea sãvârşitã nemijlocit împotriva avocatului în timpul exercitãrii profesiei şi în legãturã cu aceasta se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã."
19. La articolul 37, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) În cazul infracţiunilor prevãzute la alin. (2) şi (3), sãvârşite împotriva soţului sau a unei rude apropiate a avocatului în scop de intimidare ori de rãzbunare în legãturã cu exercitarea de cãtre avocat a profesiei, limitele speciale de pedeapsã prevãzute de lege se majoreazã cu jumãtate."
20. La articolul 42 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Actele întocmite de avocat pentru ţinerea evidenţelor profesionale cerute de lege, precum şi pentru legitimarea faţã de terţi a calitãţii de reprezentant sunt acte autentice."
21. La articolul 49 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) În cadrul baroului îşi desfãşoarã activitatea comisia de cenzori şi comisia de disciplinã. Organizarea, funcţionarea, precum şi atribuţiile acestora sunt reglementate potrivit Statutului profesiei de avocat."
22. La articolul 50 alineatul (2), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) alege şi revocã decanul, membrii consiliului, membrii comisiei de cenzori şi pe cei ai comisiei de disciplinã. Decanul este ales pentru un mandat de 4 ani şi poate fi reales o singurã datã. Decanul se alege dintre avocaţii cu o vechime de minimum 12 ani în profesie, în acelaşi barou."
23. La articolul 52, alineatele (2) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care numãrul legal nu este întrunit, iar pe ordinea de zi a şedinţei nu este inclusã alegerea organelor de conducere a baroului, prezidiul adunãrii generale, de faţã cu cei prezenţi, stabileşte o nouã adunare generalã în termen de cel mult 15 zile de la data primei convocãri. Consiliul baroului are obligaţia sã îndeplineascã procedura convocãrii cu cel puţin 7 zile înainte de data fixatã.
(3) Adunarea generalã convocatã în condiţiile alin. (2) este legal constituitã cu participarea a cel puţin unei treimi din numãrul total al membrilor sãi."
24. La articolul 52, alineatul (31) se abrogã.
25. Dupã articolul 52 se introduce un nou articol, articolul 52^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 52^1. - (1) Adunãrile generale de alegere a organelor de conducere a baroului sunt legal constituite numai cu participarea majoritãţii membrilor adunãrii generale a baroului.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul barourilor care au în evidenţã mai mult de 500 de avocaţi cu drept de exercitare a profesiei, în cazul în care, la prima convocare, numãrul legal de participanţi nu este întrunit sunt aplicabile, în mod corespunzãtor, dispoziţiile art. 52 alin. (2) şi (3).
(3) Participarea la adunarea generalã de alegere a organelor de conducere a baroului se face personal sau printr-un reprezentant-elector.
(4) Reprezentantul-elector trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute în Statutul profesiei de avocat. Numãrul de avocaţi care îşi pot delega votul unui singur reprezentant-elector este de maximum 5.
(5) În cazul Baroului Bucureşti, reprezentantul-elector poate exprima, în afara propriului vot, şi votul a cel mult 10 avocaţi reprezentaţi.
(6) La stabilirea numãrului legal de participanţi la adunãrile generale prevãzute de prezentul articol se vor avea în vedere şi mandatele de reprezentare, în condiţiile prevãzute de Statutul profesiei de avocat."
26. La articolul 53 alineatul (2), litera e) se abrogã.
27. La articolul 57, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Folosirea fãrã drept a denumirilor "Barou", "Uniunea Naţionalã a Barourilor din România", "U.N.B.R" ori "Uniunea Avocaţilor din România" sau a denumirilor specifice formelor de exercitare a profesiei de avocat de cãtre orice persoanã fizicã sau persoanã juridicã, indiferent de obiectul activitãţii desfãşurate de aceasta, precum şi folosirea însemnelor specifice profesiei ori purtarea robei de avocat în alte condiţii decât cele prevãzute de prezenta lege constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani."
28. La articolul 63, litera h) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"h) organizeazã examenul naţional unitar de primire în profesia de avocat şi examenul de dobândire a titlului profesional de avocat definitiv;".
29. La articolul 63, litera o) se abrogã.
30. Capitolul V "Asistenţa judiciarã" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL V
Asistenţa judiciarã

SECŢIUNEA 1
Cazurile şi condiţiile de acordare a asistenţei judiciare
Art. 68. - (1) În cazurile prevãzute de lege, barourile asigurã asistenţa judiciarã în urmãtoarele forme:
a) în cauzele penale, în care apãrarea este obligatorie potrivit dispoziţiilor Codului de procedurã penalã;
b) în orice alte cauze decât cele penale, ca modalitate de acordare a ajutorului public judiciar, în condiţiile legii;
c) asistenţa judiciarã prin avocat, acordatã la solicitarea organelor administraţiei publice locale.
(2) În cazuri de excepţie, dacã drepturile persoanei lipsite de mijloace materiale ar fi prejudiciate prin întârziere, decanul baroului poate aproba acordarea cu titlu gratuit a asistenţei de specialitate juridicã.
Art. 68^1. - (1) În cazul în care, potrivit <>art. 11-19 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 193/2008 , a fost încuviinţatã cererea de ajutor public judiciar sub forma asistenţei prin avocat, cererea împreunã cu încheierea de încuviinţare se trimit de îndatã decanului baroului din circumscripţia acelei instanţe.
(2) Decanul baroului sau avocatul cãruia decanul i-a delegat aceastã atribuţie va desemna, în termen de 3 zile, un avocat înscris în Registrul de asistenţã judiciarã, cãruia îi transmite, odatã cu înştiinţarea desemnãrii, încheierea prevãzutã la alin. (1). Decanul baroului are obligaţia de a comunica şi beneficiarului ajutorului public judiciar numele avocatului desemnat. Beneficiarul ajutorului public judiciar poate solicita el însuşi desemnarea unui anumit avocat, cu consimţãmântul acestuia, în condiţiile legii.
Art. 68^2. - (1) Avocatul desemnat potrivit art. 68^1 alin. (2) sã acorde ajutorul public judiciar nu poate refuza aceastã sarcinã profesionalã decât în caz de conflict de interese sau pentru alte motive justificate.
(2) Refuzul nejustificat de a prelua cazul sau de a continua executarea constituie abatere disciplinarã, în condiţiile legii.
(3) Refuzul nejustificat al beneficiarului sau renunţarea unilateralã şi nejustificatã a acestuia la asistenţa acordatã de avocatul desemnat duce la încetarea ajutorului public sub forma asistenţei prin avocat.
Art. 68^3. - (1) Asistenţa extrajudiciarã prevãzutã la <>art. 35 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 51/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 193/2008 , se acordã de Serviciul de asistenţã judiciarã constituit la nivelul fiecãrui barou, pe baza unei cereri al cãrei model se aprobã de Departamentul de coordonare a asistenţei judiciare, care va cuprinde menţiuni privind obiectul şi natura solicitãrii de asistenţã, identitatea, codul numeric personal, domiciliul şi starea materialã ale solicitantului şi ale familiei sale, ataşându-se înscrisuri doveditoare ale veniturilor acestuia şi ale familiei sale, precum şi dovezi cu privire la obligaţiile de întreţinere sau de platã. Cererea va fi însoţitã şi de o declaraţie pe propria rãspundere a solicitantului, în sensul de a preciza dacã în cursul ultimelor 12 luni a mai beneficiat de ajutor public judiciar, în ce formã, pentru ce cauzã, precum şi cuantumul acestui ajutor.
(2) Dovada stãrii materiale a solicitantului se face, în principal, cu urmãtoarele documente:
a) adeverinţã eliberatã de autoritãţile competente sau de cãtre angajator, dupã caz, din care sã rezulte veniturile profesionale ale solicitantului şi ale celorlalţi membri ai familiei supuse, potrivit legii, impozitului pe venit realizate în perioada prevãzutã de legislaţia privind ajutorul public judiciar sau sumele încasate cu titlu de pensie, indemnizaţie de şomaj sau asigurãri sociale şi altele asemenea, încasate pe aceeaşi perioadã;
b) livretul de familie şi, dupã caz, certificatele de naştere ale copiilor;
c) certificatul de persoanã cu handicap al solicitantului sau al copilului, dupã caz;
d) declaraţie pe propria rãspundere din care sã reiasã cã solicitantul şi ceilalţi membri ai familiei nu beneficiazã de alte venituri suplimentare;
e) declaraţie pe propria rãspundere privind situaţia patrimonialã a solicitantului şi a familiei sale;
f) declaraţie pe propria rãspundere din care sã rezulte cã solicitantul şi/sau celãlalt pãrinte natural ori adoptiv sau, dupã caz, o altã persoanã cãreia i s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei sau care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţã ori a fost numitã tutore se ocupã de creşterea şi îngrijirea copilului şi cã acesta nu este încredinţat sau dat în plasament niciunui organism privat autorizat sau serviciu public autorizat ori unei persoane juridice;
g) dovada eliberatã de autoritãţile competente privind situaţia bunurilor impozabile ale solicitantului sau, dupã caz, ale celorlalţi membri ai familiei;
h) alte acte necesare stabilirii dreptului la acordarea de asistenţã judiciarã, potrivit legii.
(3) Cererea de acordare a asistenţei extrajudiciare se depune la serviciul de asistenţã judiciarã şi se soluţioneazã în termen de cel mult 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii, prin decizie de admitere ori de respingere, dupã caz.
(4) În cazul admiterii cererii de acordare a asistenţei extrajudiciare, decizia privind acordarea de asistenţã judiciarã va cuprinde urmãtoarele:
a) denumirea actului;
b) denumirea organului emitent;
c) temeiul legal şi de fapt pentru emiterea deciziei;
d) persoana cãreia i se acordã asistenţa extrajudiciarã;
e) tipul sau forma asistenţei extrajudiciare acordate;
f) data eliberãrii, funcţia şi semnãtura persoanei care a eliberat actul respectiv.
(5) În temeiul deciziei de acordare a asistenţei extrajudiciare, decanul baroului competent desemneazã un avocat din Registrul de asistenţã judiciarã al baroului.
(6) Dupã posibilitãţi, decanul baroului poate aproba acordarea asistenţei extrajudiciare de cãtre un avocat ales de persoana cãreia i se acordã asistenţa judiciarã.
(7) Decizia prevãzutã la alin. (3) se comunicã solicitantului în termen de 5 zile lucrãtoare de la data emiterii deciziei.
(8) Decizia de respingere a cererii de acordare a asistenţei extrajudiciare poate fi contestatã la consiliul baroului, în termen de 5 zile de la comunicarea acesteia.
(9) Contestaţiile formulate împotriva deciziei de respingere se soluţioneazã de consiliul baroului, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii contestaţiei.
Art. 68^4. - Avocatul care acordã asistenţã judiciarã potrivit prezentului capitol nu are dreptul sã primeascã de la client sau de la cel apãrat niciun fel de remuneraţie sau de alte mijloace de recompensã, nici chiar cu titlu de acoperire a cheltuielilor.

SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea activitãţii de acordare a asistenţei judiciare
Art. 68^5. - (1) În cadrul U.N.B.R. se organizeazã Departamentul de coordonare a asistenţei judiciare, organ cu activitate permanentã, coordonat de un vicepreşedinte al U.N.B.R. Structura organizatoricã a acestui departament se stabileşte prin decizie a Comisiei permanente a U.N.B.R.
(2) Departamentul de coordonare a asistenţei judiciare emite decizii şi norme metodologice în limitele atribuţiilor conferite prin prezenta lege, în condiţiile şi cu procedura prevãzute de Statutul profesiei de avocat.
Art. 68^6. - Departamentul de coordonare a asistenţei judiciare exercitã, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) desfãşoarã conducerea metodologicã a activitãţii de acordare a asistenţei judiciare;
b) elaboreazã proiectul de Regulament-cadru pentru organizarea serviciilor de asistenţã judiciarã;
c) propune sau, dupã caz, avizeazã, proiecte de protocoale ce se încheie cu autoritãţile publice competente în scopul obţinerii mijloacelor financiare necesare pentru organizarea serviciilor de asistenţã judiciarã;
d) organizeazã Registrul naţional de asistenţã judiciarã pe baza registrelor întocmite de barouri;
e) organizeazã şi coordoneazã metodologia de platã a onorariilor pentru asistenţa judiciarã acordatã;
f) efectueazã controlul asupra asistenţei judiciare acordate;
g) elaboreazã proiecte de acte normative în domeniul asistenţei judiciare, pe care le propune Ministerului Justiţiei în vederea promovãrii;
h) stabileşte, împreunã cu Ministerul Justiţiei, indicii statistici, ţine evidenţa statisticã a sistemului de asistenţã judiciarã şi analizeazã informaţiile necesare pentru planificarea şi coordonarea corectã a sistemului de asistenţã judiciarã;
i) colaboreazã cu Ministerul Justiţiei pentru buna funcţionare şi planificarea, inclusiv din punct de vedere bugetar, a sistemului de asistenţã judiciarã;
j) popularizeazã sistemul de asistenţã judiciarã;
k) stabileşte formularistica utilizatã de barouri pentru organizarea activitãţii de asistenţã judiciarã şi extrajudiciarã, în condiţiile legii;
l) reprezintã U.N.B.R. în domeniul asistenţei judiciare, în cadrul colaborãrii internaţionale în materie, în condiţiile legii sau ale Statutului profesiei de avocat.
Art. 68^7. - În vederea organizãrii activitãţii de asistenţã judiciarã, barourilor îndeplinesc urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã serviciile de asistenţã judiciarã atât la nivelul fiecãrui barou, cât şi la sediul fiecãrei instanţe judecãtoreşti;
b) organizeazã şi actualizeazã Registrul de asistenţã judiciarã al fiecãrui barou pe baza cererilor avocaţilor, aprobate de consiliul baroului;
c) desemneazã avocaţii înscrişi în Registrul de asistenţã judiciarã pentru acordarea asistenţei judiciare, ţinând cont de experienţa profesionalã şi de calificarea avocatului, precum şi de natura şi complexitatea cazului, de celelalte desemnãri ale acestuia în virtutea prezentei legi şi de gradul de angajare al acestuia;
d) efectueazã controlul asupra acordãrii asistenţei judiciare de cãtre avocaţii din cadrul baroului;
e) organizeazã şi executã programe de popularizare a sistemului de asistenţã judiciarã;
f) îndeplinesc orice alte atribuţii prevãzute de lege sau de Regulamentul pentru organizarea serviciilor de asistenţã judiciarã.
Art. 68^8. - (1) Baroul organizeazã serviciile de asistenţã judiciarã la sediile tuturor instanţelor judecãtoreşti din judeţ, în spaţii destinate exclusiv desfãşurãrii acestei activitãţi, care se pun la dispoziţie cu titlu gratuit de Ministerul Justiţiei sau, dupã caz, de autoritãţile administraţiei publice locale.
(2) Serviciile de asistenţã prevãzute la alin. (1) sunt conduse de un avocat definitiv, numit de consiliul baroului, şi sunt coordonate de un membru al consiliului. Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de asistenţã judiciarã se realizeazã potrivit regulamentului aprobat de consiliul baroului, în baza Regulamentului-cadru pentru organizarea serviciilor de asistenţã judiciarã aprobat de Consiliul U.N.B.R.
Art. 68^9. - (1) Fiecare barou organizeazã Registrul de asistenţã judiciarã în care sunt înscrişi avocaţii ce pot fi desemnaţi pentru acordarea asistenţei judiciare şi a asistenţei extrajudiciare.
(2) Registrul este public, se pãstreazã pe suport hârtie şi în format electronic şi se publicã pe pagina de internet a fiecãrui barou.
(3) Actualizarea Registrului de asistenţã judiciarã pentru urmãtorul an calendaristic se efectueazã pânã la sfârşitul lunii septembrie a anului calendaristic precedent.
(4) În cazurile excepţionale, în Registrul de asistenţã judiciarã pot fi operate modificãri şi în cursul anului, potrivit procedurii prevãzute pentru înscrierea în registru.
(5) U.N.B.R. organizeazã Registrul naţional de asistenţã judiciarã, constituit din registrele de asistenţã judiciarã ale tuturor barourilor.
(6) Registrul naţional de asistenţã judiciarã se publicã pe pagina de internet a U.N.B.R. şi se actualizeazã în mod automat odatã cu actualizarea datelor din registrul fiecãrui barou.
Art. 68^10. - (1) Pentru înscrierea în Registrul de asistenţã judiciarã, avocatul depune o cerere la baroul din care face parte.
(2) Cererea prevãzutã la alin. (1) se completeazã conform formularului aprobat de Departamentul de coordonare a asistenţei judiciare din cadrul U.N.B.R.
(3) Înscrierea avocatului în Registrul de asistenţã judiciarã se efectueazã în baza deciziei consiliului baroului.
(4) Consiliul baroului poate, motivat, sã refuze înscrierea în registru sau sã radieze din registru un avocat în urmãtoarele cazuri:
a) dacã avocatului solicitant i s-a aplicat o sancţiune disciplinarã;
b) dacã avocatul este învinuit pentru sãvârşirea unei infracţiuni de drept comun;
c) dacã s-a constatat încãlcarea repetatã a dispoziţiilor prezentei legi sau calitatea inferioarã a asistenţei judiciare acordate.
(5) Radierea din registru poate fi dispusã pentru o perioadã de un an, iar dacã se constatã sãvârşirea consecutivã a 3 sau a mai multor abateri de la obligaţiile prevãzute de prezenta lege, radierea se poate dispune pentru o perioadã de pânã la 3 ani.
(6) Refuzul baroului de înscriere a avocatului solicitant în registru, precum şi mãsura radierii unui avocat din registru pot fi contestate potrivit procedurii prevãzute la cap. VI «Rãspunderea disciplinarã».
(7) Decizia de radiere din registru se aduce la cunoştinţã publicului prin afişare pe pagina de internet a baroului, precum şi pe pagina de internet a U.N.B.R.
Art. 68^11. - (1) Pentru asistenţa judiciarã acordatã, avocatul desemnat are dreptul la un onorariu stabilit de organul judiciar, potrivit naturii şi volumului activitãţii desfãşurate, în limitele sumelor stabilite prin protocolul încheiat între U.N.B.R. şi Ministerul Justiţiei.
(2) Prin actul de încuviinţare a asistenţei judiciare, organul judiciar stabileşte şi valoarea provizorie a onorariului avocatului.
(3) Dupã acordarea asistenţei judiciare, avocatul întocmeşte un referat scris cu privire la prestaţia avocaţialã efectivã, conform formularului aprobat de Departamentul de coordonare a asistenţei judiciare din cadrul U.N.B.R. Referatul este supus confirmãrii organului judiciar, care, în funcţie de volumul şi complexitatea activitãţii desfãşurate de avocat, precum şi în raport cu durata, tipul şi particularitãţile cauzei, poate dispune menţinerea sau majorarea onorariului stabilit iniţial.
(4) Referatul confirmat potrivit alin. (3) se înainteazã baroului, în vederea efectuãrii formalitãţilor prevãzute de lege pentru plata onorariilor.
(5) În cazul în care avocatul este sancţionat disciplinar, potrivit art. 70 alin. (1), avocatul nu va primi onorariul pentru cazul concret ori pentru activitatea desfãşuratã.
Art. 68^12. - (1) Plata onorariului pentru asistenţa judiciarã acordatã se face lunar prin virament bancar, pe baza documentelor pentru decontare prevãzute la art. 68^11 alin. (2), avizate de consiliul baroului.
(2) Sumele necesare pentru plata onorariilor sau, dupã caz, a remuneraţiilor pentru asistenţa judiciarã se vireazã, în condiţiile legii, într-un cont distinct, deschis de fiecare barou. Evidenţa şi controlul utilizãrii, în scopurile prevãzute de prezenta lege, a sumelor virate se realizeazã potrivit reglementãrilor în materia gestiunii fondurilor provenind de la bugetul de stat. Respectarea de cãtre barouri a destinaţiei fondurilor astfel virate poate face şi obiect al controlului U.N.B.R., în condiţiile stabilite de Statutul profesiei de avocat.
Art. 68^13. - (1) Pentru asistenţa extrajudiciarã acordatã, avocatul desemnat are dreptul la un onorariu stabilit potrivit naturii, complexitãţii şi volumului activitãţii desfãşurate, certificate printr-un referat scris al avocatului, conform formularului pentru decontare aprobat de Departamentul de coordonare a asistenţei judiciare din cadrul U.N.B.R.
(2) În cazul avocaţilor desemnaţi, coordonatorul Serviciului de asistenţã juridicã al baroului verificã şi avizeazã raportul avocatului care a acordat asistenţã extrajudiciarã şi propune consiliului baroului cuantumul remunerãrii în funcţie de particularitãţile cauzei, tipul, volumul de muncã depus şi calitatea asistenţei acordate, în limitele sumelor stabilite prin protocolul încheiat între U.N.B.R. şi Ministerul Justiţiei.
Art. 68^14. - U.N.B.R. şi barourile conlucreazã cu Ministerul Justiţiei, Consiliul Superior al Magistraturii, instanţele judecãtoreşti, precum şi cu parchetele de pe lângã acestea, în vederea desfãşurãrii în bune condiţii a activitãţii de acordare a asistenţei judiciare prevãzute de prezentul capitol.
Art. 69. - (1) Onorariile pentru asistenţa judiciarã acordatã în oricare dintre formele prevãzute de prezentul capitol se stabilesc prin protocolul încheiat între U.N.B.R. şi Ministerul Justiţiei, în condiţiile legii.
(2) Fondurile necesare pentru plata onorariilor prevãzute la alin. (1) se asigurã potrivit <>art. 26 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Fondurile necesare organizãrii şi funcţionãrii serviciilor de asistenţã judiciarã din cadrul barourilor se asigurã din sumele alocate pentru finanţarea sistemului de ajutor public judiciar şi a sistemului de asistenţã juridicã, potrivit <>art. 26 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 146/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pe baza propunerilor transmise anual Ministerului Justiţiei de cãtre U.N.B.R., cu ocazia întocmirii proiectului bugetului de stat.
Eliberarea sumelor aprobate se realizeazã potrivit procedurii stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
(4) Onorariile pentru asistenţa judiciarã acordatã în oricare dintre formele prevãzute de prezentul capitol, la solicitarea organelor administraţiei publice locale, se acordã din fondurile acestor organe, în limitele sumelor stabilite prin protocol încheiat de fiecare barou cu acestea. În lipsa protocolului, sunt aplicabile limitele stabilite prin protocolul prevãzut la art. 68^11 alin. (1)."
ART. II
(1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Statutul profesiei de avocat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 13 ianuarie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va fi modificat potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) În termenul prevãzut la alin. (1) Consiliul Uniunii Naţionale a Barourilor din România va adopta Regulamentul-cadru pentru organizarea serviciilor de asistenţã judiciarã prevãzut la art. 68^6 lit. b).
ART. III
Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã referitoare la societãţile profesionale cu rãspundere limitatã intrã în vigoare dupã intrarea în vigoare a modificãrilor Statutului profesiei de avocat, prevãzutã la art. II.
ART. IV
(1) Dispoziţiile pct. 6 al art. I intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2009.
(2) Cererile de primire în profesie, formulate în temeiul <>art. 6 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 51/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au fost depuse pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, vor fi soluţionate potrivit procedurii în vigoare la data formulãrii acestora.
ART. V
În tot cuprinsul <>Legii nr. 51/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sintagma "societate civilã profesionalã cu rãspundere limitatã" se înlocuieşte cu sintagma "societate profesionalã cu rãspundere limitatã".
ART. VI
<>Legea nr. 51/1995 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, va fi republicatã dupã adoptarea legii de aprobare a acesteia, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
-------------
Ministrul justiţiei,
Cãtãlin Marian Predoiu

p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cãtãlin Doica,
secretar de stat

Bucureşti, 12 noiembrie 2008.
Nr. 159.

-------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016