Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 158 din 19 octombrie 1999  privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 158 din 19 octombrie 1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 519 din 26 octombrie 1999

În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Sunt supuse regimului de control prevãzut în prezenta ordonanta de urgenta urmãtoarele operaţiuni cu produse strategice:
a) exportul şi importul, inclusiv reexportul şi orice alte operaţiuni comerciale de transfer, în regim definitiv sau temporar, din sau în afarã teritoriului României;
b) operaţiunile necomerciale de scoatere sau de introducere, în regim definitiv sau temporar, din sau în afarã teritoriului României;
c) operaţiunile efectuate cu parteneri strãini, care se referã la cumpãrãri sau vânzãri, fãrã atingerea fizica a teritoriului României;
d) tranzitul internaţional prin România;
e) transbordarile efectuate pe teritoriul României.
ART. 2
Se supun controlului, de asemenea, destinaţia şi utilizarea finala a produselor strategice care fac obiectul operaţiunilor prevãzute la art. 1.
ART. 3
(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica tuturor persoanelor care efectueazã operaţiunile prevãzute la art. 1.
(2) Prin persoana se înţelege orice persoana fizica sau juridicã rezidenţã în România, inclusiv autoritãţile publice.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica şi persoanelor fizice romane aflate în afarã teritoriului naţional, în conformitate cu dreptul internaţional.
ART. 4
Operaţiunile prevãzute la art. 1 se autorizeaza prin licenta sau prin permis, dupã caz, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 5
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta:
a) prin produse strategice se înţelege:
1. articole, tehnologii şi servicii din domeniul industrial, care au dubla utilizare (civilã şi militarã);
2. armamente, muniţii şi alte produse militare;
3. articole, tehnologii şi servicii, inclusiv cele purtãtoare de tehnologii informatice şi de comunicaţii, referitoare la armele nucleare, chimice, biologice şi la rachetele purtãtoare de asemenea arme;
4. tehnologii destinate realizãrii de produse strategice, transmise pe cale electronica, prin fax, telefon sau prin alte mijloace;
b) prin operaţiuni de comerţ exterior se înţelege operaţiunile cu produse strategice prevãzute la art. 1 lit. a) şi c).
(2) În funcţie de caracteristicile tehnice şi de domeniile de utilizare, anumite produse strategice pot fi sensibile sau foarte sensibile.
ART. 6
Listele cuprinzând produsele strategice, inclusiv categoriile de produse sensibile şi foarte sensibile, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 7
(1) Sunt supuse controlului, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, şi exporturile de alte produse, care nu figureazã în listele cuprinzând produsele strategice stabilite prin hotãrâri ale Guvernului, în condiţiile în care exportatorul este informat de cãtre autoritãţile abilitate potrivit legii ca produsele respective sunt sau pot fi destinate, în întregime sau în parte, sau sa contribuie la:
a) dezvoltarea, producerea, manipularea, funcţionarea, întreţinerea, stocarea, detectarea, identificarea sau diseminarea de arme nucleare, chimice sau biologice;
b) dezvoltarea, producerea sau stocarea de rachete capabile sa transporte arme de distrugere în masa;
c) dezvoltarea, producerea, comercializarea, stocarea şi utilizarea de armamente, muniţii şi alte produse militare.
Aceste produse se stabilesc şi se supun regimului de control prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice.
(2) Dacã exportatorul are cunostinta ca unele produse sunt destinate, în întregime sau în parte, unuia dintre scopurile prevãzute la alin. (1), acesta este obligat sa informeze autoritãţile abilitate potrivit legii, care decid asupra oportunitãţii de a supune autorizãrii exportul respectiv.
ART. 8
Regimul de control al exporturilor şi importurilor de produse strategice se realizeazã cu stricta respectare a:
a) orientarilor fundamentale ale politicii externe a României;
b) intereselor economice şi de securitate nationala;
c) obiectivelor neproliferarii armelor de distrugere în masa, a mijloacelor purtãtoare de asemenea arme şi a altor produse strategice utilizate în scopuri militare destabilizatoare;
d) tratatelor şi acordurilor internaţionale la care România este parte;
e) angajamentelor internaţionale asumate de România;
f) principiului cooperãrii cu statele care promoveazã o politica asemãnãtoare de neproliferare în acest domeniu.
ART. 9
(1) Agenţia Nationala de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice, denumita în continuare agenţie, este autoritatea nationala în domeniul controlului exporturilor şi importurilor de produse strategice şi rãspunde de aplicarea politicii Guvernului în acest domeniu.
(2) Agenţia exercita atribuţiile de reglementare, autorizare şi de control prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta şi asigura, în domeniul prevãzut la alin. (1), relaţiile cu organizaţiile şi organismele internaţionale de control şi cu autoritãţile similare din alte tari.
(3) Agenţia face parte din structura aparatului de lucru al Guvernului şi este subordonata direct primului-ministru.
(4) Agenţia este condusã de un preşedinte-secretar de stat, numit de primul-ministru.
(5) Preşedintele conduce intreaga activitate a agenţiei şi o reprezintã în raporturile cu celelalte autoritãţi publice şi organizaţii, precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate.
(6) Organizarea şi funcţionarea agenţiei, în scopul îndeplinirii atribuţiilor care îi revin din prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(7) Activitatea agenţiei se desfãşoarã în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a aparatului de lucru al Guvernului, aprobat prin decizie a primului-ministru.
(8) Angajarea, promovarea în funcţii, în grade sau trepte profesionale şi aplicarea mãsurilor disciplinare se fac prin ordin al secretarului general al Guvernului, la propunerea preşedintelui agenţiei.
(9) Cheltuielile privind finanţarea activitãţilor agenţiei se asigura prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(10) Controlul financiar asupra activitãţii agenţiei se exercita de cãtre Secretariatul General al Guvernului, în calitate de ordonator principal de credite, în condiţiile legii.

CAP. 2
Regimul de autorizare
ART. 10
Persoanele juridice prevãzute la art. 3 pot efectua operaţiuni de comerţ exterior cu produse strategice numai pe baza autorizaţiei eliberate de cãtre agenţie sau de cãtre alte organe abilitate, potrivit legii.
ART. 11
(1) Pentru fiecare operaţiune prevãzutã la art. 1 lit. a) şi c) persoanele juridice prevãzute la art. 3 sunt obligate sa solicite agenţiei eliberarea de licenţe, potrivit prevederilor art. 12.
(2) Pentru fiecare operaţiune prevãzutã la art. 1 lit. b) persoanele prevãzute la art. 3 sunt obligate sa solicite agenţiei eliberarea de permise pentru operaţiuni necomerciale.
(3) Operaţiunile prevãzute la art. 1 lit. d) şi e) se autorizeaza prin permise de tranzit, respectiv permise de transbordare, eliberate de cãtre agenţie.
ART. 12
(1) Exportul şi importul de produse strategice, precum şi operaţiunile prevãzute la art. 1 lit. c) se efectueazã pe baza de licenţe de export, respectiv de import, dupã caz, eliberate de agenţie, care pot fi încadrate în una dintre urmãtoarele categorii:
a) licenta individualã - se acorda unui exportator sau importator specific, pentru exportul sau importul unuia sau mai multor produse cãtre sau de la un singur partener extern;
b) licenta globalã - se acorda unui exportator sau importator specific, pentru unul sau mai multe produse şi poate fi valabilã pentru exporturile sau importurile cãtre sau dinspre una sau mai multe tari determinate;
c) licenta generalã - se acorda tuturor exportatorilor pentru exporturile unuia sau mai multor produse cãtre una sau mai multe tari determinate.
(2) Exportul de produse strategice cu dubla utilizare se efectueazã pe baza de licenţe individuale. În anumite cazuri, pentru produse şi destinaţii determinate se pot elibera licenţe globale sau generale.
(3) Exportul şi importul de produse strategice cu dubla utilizare sensibile şi foarte sensibile se efectueazã pe baza de licenţe individuale. În anumite cazuri, pentru produse şi destinaţii determinate se pot elibera licenţe globale.
(4) Exportul şi importul de armamente, muniţii şi de alte produse militare se efectueazã pe baza de licenţe individuale. În anumite cazuri, pentru produse şi destinaţii determinate se pot acorda licenţe globale.
(5) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) importurile de produse strategice cu dubla utilizare, altele decât cele sensibile şi foarte sensibile.
ART. 13
(1) Persoanele prevãzute la art. 3 au obligaţia sa solicite agenţiei autorizaţie, licenta de export, licenta de import sau permis, dupã caz, în nume propriu.
(2) Condiţiile care trebuie îndeplinite în vederea eliberãrii autorizaţiei, licenţei sau a permisului, dupã caz, se stabilesc prin norme metodologice de aplicare, elaborate conform prevederilor art. 42.
(3) Persoanele prevãzute la art. 3 au obligaţia sa declare agenţiei destinaţia produselor strategice, precum şi destinatarul sau utilizatorul final al acestora.
(4) Cererile de autorizaţie se soluţioneazã în termen de maximum 60 de zile de la data depunerii documentaţiei în vederea autorizãrii.
(5) Cererile de licenta sau de permis, cu excepţia celor prevãzute la alin. (6), se soluţioneazã în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei necesare. În situaţii deosebite, acest termen poate fi prelungit cu 15 zile.
(6) Cererile de permis de tranzit sau de permis de transbordare se soluţioneazã în termen de maximum 5 zile de la data depunerii documentaţiei. În situaţii deosebite, acest termen poate fi prelungit cu doua zile.
(7) Cererile de autorizaţie, de licenta sau de permis, împreunã cu datele şi informaţiile cu privire la oricare dintre elementele referitoare la operaţiunile cu produse strategice vor fi fãcute de cãtre persoanele fizice sau, dupã caz, de cãtre conducãtorii persoanelor juridice interesate.
(8) Rãspunderea pentru corectitudinea datelor şi informaţiilor prezentate în sprijinul cererii revine solicitantului.
ART. 14
Titularii autorizaţiilor, ai licenţelor sau ai permiselor sunt obligaţi sa declare agenţiei orice modificãri sau diferenţe fata de datele înscrise în autorizaţii, licenţe, respectiv permise, constatate în documente, precum şi la predarea sau preluarea produselor strategice respective. În cazul în care asemenea modificãri sau diferenţe schimba condiţiile în temeiul cãrora a fost emisã autorizaţia, licenta sau permisul, acestea sunt anulate, iar declararea acestor modificãri sau diferenţe poate fi consideratã ca o noua cerere de autorizaţie, licenta sau permis, dupã caz.
ART. 15
(1) Valabilitatea autorizaţiei este de un an de la data emiterii.
(2) Valabilitatea licenţelor sau a permiselor, altele decât cele prevãzute la alin. (3), este de maximum 6 luni de la data emiterii. În cazul în care este necesarã prelungirea valabilitãţii acestora, documentele prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta trebuie reconfirmate de organele care le-au eliberat.
(3) Valabilitatea permiselor de tranzit sau a permiselor de transbordare este de maximum 45 de zile de la data emiterii.
(4) Autorizaţiile, licentele şi permisele pot fi utilizate numai de titularii acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor prevãzute în acestea, şi nu pot fi cesionate direct sau indirect.
ART. 16
(1) Persoanele prevãzute la art. 3 au obligaţia de a declara şi de a prezenta produsele strategice, pentru vamuire, numai la unitãţile vamale stabilite în documentele eliberate de agenţie.
(2) Tranzitul şi transbordarea de produse strategice pe teritoriul României se efectueazã numai prin unitãţile vamale stabilite potrivit alin. (1).

CAP. 3
Regimul de control în relaţiile cu partenerii externi
ART. 17
(1) În cazul exporturilor de produse strategice exportatorul este obligat sa solicite partenerului extern certificatul internaţional de import sau un document echivalent, emis sau certificat de autoritatea competenta din ţara importatorului, prin care acesta se angajeazã sa respecte destinaţia şi utilizarea finala, declarate, şi sa nu reexporte produsele importate decât cu aprobarea prealabilã, scrisã, a autoritãţilor romane abilitate potrivit legii. Certificatul internaţional de import sau documentul echivalent, în original, se anexeazã, în mod obligatoriu, la cererea de licenta de export.
(2) Dupã ce a avut loc livrarea produselor strategice, dar nu mai târziu de 4 luni de la acest moment, exportatorul trebuie sa obţinã de la partenerul extern certificatul de control al livrãrii sau alt document echivalent, emis sau certificat de autoritatea competenta din ţara importatoare, atestând ca marfa a ajuns la destinaţie.
(3) Certificatul de control al livrãrii sau documentul echivalent se prezintã agenţiei, în original, în termenul prevãzut la alin. (2).
(4) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplica în relaţiile cu statele-pãrţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul exporturilor de produse strategice prevãzute în listele de substanţe chimice nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea convenţiei. Pentru clarificarea unor aspecte specifice agenţia poate solicita exportatorului alte documente justificative, care sa fie anexate la cererea de licenta de export.
ART. 18
(1) În cazul importurilor de produse strategice, importatorul, la cererea partenerului extern, este obligat sa solicite agenţiei eliberarea certificatului internaţional de import sau a documentului echivalent emi sau certificat în condiţiile cerute de autoritatea competenta din ţara exportatorului.
(2) Dupã efectuarea importului, dar nu mai târziu de doua luni din acest moment, importatorul, la cererea partenerului extern, este obligat sa solicite agenţiei eliberarea certificatului de control al livrãrii sau a documentului echivalent emis sau certificat în condiţiile cerute de autoritatea competenta din ţara exportatorului.
(3) În cazul în care partenerul extern solicita o dovada suplimentarã a efectuãrii importului, Direcţia Generalã a Vamilor va elibera o asemenea confirmare.
(4) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplica în relaţiile cu statele-pãrţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul importurilor de produse strategice prevãzute în listele de substanţe chimice nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea convenţiei. Pentru clarificarea unor aspecte specifice agenţia poate solicita importatorului alte documente justificative.
ART. 19
În cazul operaţiunilor necomerciale de scoatere, în regim definitiv sau temporar, din teritoriul României a produselor strategice, solicitantul de permis trebuie sa obţinã de la partenerul extern documente cuprinzând garanţiile acestuia din care sa rezulte ca produsele transferate nu vor fi folosite în scopuri care sa prejudicieze obligaţiile sau angajamentele internaţionale asumate de România. Aceste documente se anexeazã la cererea de permis pentru operaţiuni necomerciale.
ART. 20
În cazul operaţiunilor necomerciale de introducere, în regim definitiv sau temporar, în teritoriul României a produselor strategice, solicitantul de permis trebuie sa obţinã de la agenţie documentele cerute de partenerul extern, potrivit reglementãrilor din ţara acestuia.

CAP. 4
Organizarea şi funcţionarea sistemului de control
ART. 21
(1) În aplicarea regimului de control prevãzut în prezenta ordonanta de urgenta agenţia coordoneazã activitatea sistemului naţional de control al exporturilor şi importurilor de produse strategice, compus din:
a) Consiliul interministerial prevãzut la art. 23;
b) Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare;
c) structurile specializate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanţelor şi ale Ministerului Industriei şi Comerţului;
d) alte instituţii şi organe care, potrivit legii, au atribuţii şi responsabilitãţi în domeniu.
(2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile structurilor specializate prevãzute la alin. (1) lit. c) se stabilesc prin ordine ale ministrilor de resort.
(3) Pentru îndeplinirea obiectului sau de activitate agenţia are urmãtoarele atribuţii principale:
a) iniţiazã proiecte de acte normative, elaboreazã reglementãri proprii şi comune cu alte autoritãţi abilitate în domeniu, potrivit legii, şi colaboreazã cu acestea pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta;
b) autorizeaza persoanele prevãzute la art. 3 sa efectueze operaţiuni de comerţ exterior cu acele produse strategice care nu sunt prevãzute la art. 25 şi la art. 26 alin. (1);
c) verifica, scriptic sau faptic, atunci când este necesar, aspectele relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea operaţiunilor prevãzute la art. 1 având ca obiect produse strategice, precum şi respectarea destinaţiei şi utilizãrii finale ale acestora;
d) verifica conformitatea şi exactitatea declaraţiilor persoanelor care desfãşoarã operaţiunile prevãzute la art. 1;
e) evalueaza şi accepta, dupã caz, certificatul internaţional de import sau documentele echivalente emise sau certificate de autoritãţile competente din ţãrile partenerilor importatori, în vederea eliberãrii licenţelor de export de produse strategice;
f) elibereazã certificatul internaţional de import sau alt document echivalent, precum şi certificatul de control al livrãrii pentru importurile de produse strategice;
g) examineazã şi aproba, cu avizul Consiliului interministerial, cererile de licenta privind exportul sau importul de produse strategice;
h) elibereazã licentele de export sau de import de produse strategice;
i) examineazã şi aproba cererile de permis pentru operaţiuni necomerciale, de tranzit internaţional şi de transbordare pe teritoriul României;
j) elibereazã permise pentru operaţiuni necomerciale, permise de tranzit internaţional, permise de transbordare pe teritoriul României, precum şi documentele solicitate de partenerii externi pentru operaţiuni necomerciale de transfer în teritoriul României;
k) dispune, în cazul încãlcãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, oprirea sau interzicerea derulãrii operaţiunilor de export, import, tranzit, transbordare sau alte transferuri de produse strategice, precum şi sancţionarea persoanelor prevãzute la art. 3 care se fac vinovate de aceste încãlcãri;
l) informeazã anual Guvernul asupra operaţiunilor cu produse strategice care sunt reglementate de prezenta ordonanta de urgenta;
m) organizeazã, cu sprijinul ministerelor şi instituţiilor implicate, programe de informare a agenţilor economici în legatura cu principiile, obiectivele, normele şi procedurile privind regimul exporturilor şi importurilor de produse strategice;
n) acorda, la cerere, gratuit, consultanţa de specialitate agenţilor economici şi altor persoane interesate în efectuarea operaţiunilor de export, import sau a altor operaţiuni cu produse strategice, supuse regimului de control reglementat prin prezenta ordonanta de urgenta;
o) controleazã modul de îndeplinire a obligaţiilor şi a angajamentelor asumate de România prin tratatele, acordurile şi aranjamentele internaţionale în domeniu;
p) împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe, reprezintã România în cadrul activitãţilor desfãşurate de organizaţiile şi organismele internaţionale cu responsabilitãţi în domeniul controlului exporturilor şi importurilor de produse strategice;
q) coopereazã cu autoritãţile similare din alte state, în scopul:
- informãrii reciproce şi consultãrii în cazul cererilor de licenta sau al permisului pentru produse strategice, dacã exista indicii temeinice privind posibilitatea utilizãrii acestora în alte scopuri decât cele declarate;
- actualizãrii şi aplicãrii uniforme a reglementãrilor în materie, inclusiv a listelor de produse strategice;
- sesizãrii incalcarilor regimului de control, în vederea sanctionarii acestora de cãtre organele competente din fiecare ţara;
r) iniţiazã, împreunã cu instituţiile competente, actualizarea listelor de produse strategice supuse regimului de control, în conformitate cu obligaţiile şi angajamentele internaţionale asumate de România;
s) iniţiazã, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe şi cu alte instituţii interesate, acţiuni de promovare a intereselor specifice României în relaţiile cu organizaţiile şi organismele internaţionale de control al exporturilor şi importurilor de produse strategice;
s) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege în domeniul reglementãrii, autorizãrii şi controlului exporturilor şi importurilor de produse strategice.
ART. 22
(1) Agenţia îşi exercita atribuţiile de control prin corpul de control, format din specialişti proprii şi din alţi experţi, în calitate de colaboratori externi, atestaţi de aceasta.
(2) Cheltuielile de expertizare tehnica a produselor strategice, efectuatã la solicitarea agenţiei în laboratoare, institute de cercetare sau în alte instituţii specializate în domeniu, se suporta din bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(3) Corpul de control al agenţiei, în exercitarea atribuţiilor sale de control, are acces neingradit, în condiţiile legii, la documente, date şi informaţii necesare, oricare ar fi deţinãtorii acestora.
(4) Persoanele prevãzute la art. 3 sunt obligate sa transmitã, la cererea agenţiei, documentele, datele şi informaţiile solicitate, la termenele stabilite, şi sa asigure, în condiţiile legii, accesul neingradit al corpului de control al acesteia în sediile lor şi în orice spaţii care le aparţin, în vederea verificãrii aspectelor relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea operaţiunilor prevãzute la art. 1, precum şi a celor privind destinaţia şi utilizarea finala ale produselor strategice.
(5) Persoanele juridice prevãzute la art. 3 şi autoritãţile publice cu atribuţii în domeniu au obligaţia de a pãstra timp de 15 ani documentele privind operaţiunile efectuate cu produse strategice supuse controlului.
(6) Persoanele implicate în aplicarea regimului de control al produselor strategice, care iau cunostinta de informaţii ce constituie secrete de stat, de serviciu sau comerciale, sunt obligate sa respecte caracterul lor şi sa le facã cunoscute numai autoritãţilor îndreptãţite, în condiţiile legii.
ART. 23
(1) În cadrul sistemului de control al exporturilor şi importurilor de produse strategice se constituie Consiliul interministerial, alcãtuit din reprezentanţi, cel puţin la nivel de director, ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului Finanţelor, Ministerului Industriei şi Comerţului, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Departamentului pentru Integrare Europeanã, Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare şi ai agenţiei.
(2) Preşedinţia Consiliului interministerial este asigurata de agenţie prin preşedintele acesteia.
(3) Activitatea de secretariat pentru Consiliul interministerial este asigurata de agenţie.
(4) Consiliul interministerial examineazã şi avizeazã cererile de licenta de:
a) export pentru toate produsele strategice;
b) import de armamente, muniţii şi alte produse militare;
c) import de produse cu dubla utilizare sensibile şi foarte sensibile;
d) operaţiuni efectuate cu parteneri strãini, care se referã la cumpãrãri sau la vânzãri de produse strategice, fãrã atingerea fizica a teritoriului României.
ART. 24
Cererile de autorizaţie, de licenta şi de permis pentru operaţiunile cu produse strategice se aproba prin ordin al preşedintelui agenţiei.
ART. 25
Rezolvarea cererilor de licenta pentru exportul sau importul de produse nucleare este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta a autorizaţiei de export sau de import, emisã de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
ART. 26
(1) Rezolvarea cererilor de licenta ale agenţilor economici din structura sau din subordinea organelor sistemului naţional de apãrare, ordine publica şi siguranta nationala, pentru exportul sau importul de armamente, muniţii şi de alte produse militare, este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta a autorizaţiei de export sau de import emise de Ministerul Apãrãrii Naţionale.
(2) Rezolvarea cererilor de licenta ale altor persoane decât cele prevãzute la alin. (1), pentru exportul sau importul de armamente, muniţii şi alte produse militare, este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta a autorizaţiei de export sau de import emise de agenţie, cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2), privind obligativitatea obţinerii avizului, agenţii economici producãtori infiintati prin hotãrâre a Guvernului, prin care aceştia pot comercializa la extern produsele şi serviciile de tehnica militarã aflate în obiectul lor de activitate.
ART. 27
Rezolvarea cererilor de licenta pentru exportul sau importul de produse strategice, altele decât cele prevãzute la art. 25 şi 26, este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta a autorizaţiei de a efectua operaţiuni de comerţ exterior, eliberata de cãtre agenţie.
ART. 28
Rezolvarea cererilor de permis este condiţionatã şi de prezentarea, dupã caz, a altor avize sau acte de autorizare, eliberate, potrivit legii, de autoritãţile publice abilitate.
ART. 29
(1) În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta agenţia este beneficiar autorizat şi valorificator de informaţii specifice, inclusiv pentru cele deţinute de organele de stat abilitate, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi informative.
(2) Agenţia are acces neingradit, în condiţiile legii, la toate informaţiile care privesc operaţiuni cu produse strategice, precum şi la informaţiile necesare evaluãrii oricãror forme de activitãţi cu asemenea produse.
(3) Autoritãţile publice abilitate, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi informative sunt obligate sa transmitã agenţiei datele obţinute, referitoare la încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(4) La solicitarea agenţiei, Ministerul de Interne sau alte instituţii abilitate efectueazã verificãri specifice şi o informeazã în vederea luãrii mãsurilor legale.
(5) Ministerul Industriei şi Comerţului - Centrul Roman de Comerţ Exterior şi Ministerul Finanţelor - Direcţia Generalã a Vamilor vor pune la dispoziţie agenţiei, lunar şi ori de câte ori se solicita, toate datele necesare referitoare la exportul şi importul de produse strategice.

CAP. 5
Sancţiuni
ART. 30
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta referitoare la operaţiunile cu produse strategice, precum şi a celor privind sinceritatea declaraţiilor, care constituie infracţiuni potrivit legii, se pedepseşte conform prevederilor Codului penal.
ART. 31
Eliberarea autorizaţiilor, licenţelor de export sau de import de produse strategice, precum şi a permiselor, fãrã respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, atrage, dupã caz, rãspunderea disciplinarã, administrativã sau penalã, potrivit legii.
ART. 32
Nerespectarea destinaţiei şi utilizãrii finale a produselor strategice, înscrise în documente în baza declaraţiei prevãzute la art. 13 alin. (3), constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 10 milioane lei la 50 milioane lei.
ART. 33
(1) Încãlcarea prevederilor art. 7 alin. (2), art. 17 alin. (2) şi (3) şi ale art. 22 alin. (5) şi (6), în mãsura în care faptele nu sunt considerate, potrivit legii, infracţiuni, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 10 milioane lei la 25 milioane lei.
(2) Încãlcarea prevederilor art. 14 şi art. 22 alin. (4), în mãsura în care faptele nu sunt considerate, potrivit legii, infracţiuni, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 10 milioane lei la 50 milioane lei.
ART. 34
(1) Contravenţiile se constata şi amenda se aplica de corpul de control al agenţiei, precum şi de alte organe abilitate, potrivit legii.
(2) Corpul de control al agenţiei sesizeazã organele de urmãrire penalã în cazul în care faptele constatate sunt considerate, potrivit legii, infracţiuni.
ART. 35
Sancţiunile prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta se aplica şi persoanelor juridice.
ART. 36
Aplicarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta se prescrie în termen de un an de la data sãvârşirii faptei.
ART. 37
Contravenţiilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia art. 25-27.
ART. 38
Dacã încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta este de natura sa producã consecinţe grave regimului exporturilor şi importurilor de produse strategice şi îndeplinirii obligaţiilor şi angajamentelor internaţionale asumate de România în acest domeniu, agenţia poate suspenda sau retrage autorizaţiile, licentele sau permisele pe care le-a eliberat sau poate solicita organelor competente suspendarea ori retragerea actelor de autorizare eliberate de acestea, conform legii.

CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 39
Agenţia face parte, ca membru de drept, din structurile decizionale ale tuturor organismelor create la nivel naţional, care desfãşoarã activitãţi ce au legatura cu regimul produselor strategice.
ART. 40
(1) Agenţia este reprezentatã, în cadrul misiunilor diplomatice ale României în strãinãtate, pe lângã organismele internaţionale de control al exporturilor de produse strategice, al interzicerii armelor chimice, precum şi în ţãrile cu care România desfãşoarã curent operaţiuni comerciale cu asemenea produse, prin personal detaşat în Ministerul Afacerilor Externe.
(2) Numãrul persoanelor detasate şi atribuţiile acestora se stabilesc împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe.
(3) Lista cuprinzând organismele şi ţãrile prevãzute la alin. (1), numãrul posturilor alocate în acest scop din organigrama Ministerului Afacerilor Externe, precum şi nivelul acreditarilor diplomatice se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Cheltuielile aferente activitãţilor desfãşurate de personalul prevãzut la alin. (1) se asigura din bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Externe.
ART. 41
Formularele de autorizaţie, licenta, permis şi alte documente prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta se stabilesc prin ordin al preşedintelui agenţiei şi se publica în Monitorul Oficial al României.
ART. 42
(1) Agenţia elaboreazã norme metodologice de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta în termen de 15 zile de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Normele metodologice prevãzute la alin. (1) se aproba prin ordin al preşedintelui agenţiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 43
(1) Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare în termen de 15 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga Ordonanta Guvernului nr. 31/1994 privind regimul importurilor şi exporturilor de produse strategice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 218 din 16 august 1994 şi aprobatã prin Legea nr. 93/1994, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministru de stat,
ministrul apãrãrii naţionale,
Ioan Mircea Plangu,
secretar de stat

p. Ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu,
secretar de stat

Ministrul industriei
şi comerţului,
Radu Berceanu

p. Ministru delegat pe lângã
primul-ministru pentru
integrare europeanã,
Aurel Ciobanu Dordea,
secretar de stat

Secretar de stat,
şeful Departamentului
pentru Reforma Administraţiei
Publice Centrale,
Petrica Diaconu

Secretar de stat,
preşedintele Agenţiei Naţionale
de Control al Exporturilor
Strategice şi al Interzicerii
Armelor Chimice,
Marius Petrescu

p. Ministru de interne,
Mircea Muresan,
secretar de stat

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

Directorul Serviciului
Roman de Informaţii,
Costin Georgescu

Directorul Serviciului de
Informaţii Externe,
Catalin Harnagea

Ministrul muncii şi
protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu

Secretar de stat,
preşedintele
Comisiei Naţionale pentru
Controlul Activitãţilor Nucleare,
Dan Cutoiu
-------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016