Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 150 din 31 octombrie 2002  privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 150 din 31 octombrie 2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 838 din 20 noiembrie 2002
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţie,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Asigurãrile sociale de sãnãtate reprezintã principalul sistem de finanţare a ocrotirii şi promovãrii sãnãtãţii populaţiei care asigura acordarea unui pachet de servicii de baza.
(2) Asigurãrile sociale de sãnãtate sunt obligatorii şi funcţioneazã ca un sistem unitar, pe baza urmãtoarelor principii:
a) alegerea libera a casei de asigurãri de sãnãtate;
b) solidaritate şi subsidiaritate în colectarea şi utilizarea fondurilor;
c) alegerea libera de cãtre asiguraţi a medicului de familie, a medicului specialist din ambulatoriu şi a unitãţii sanitare;
d) participarea obligatorie la plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate pentru formarea fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;
e) participarea persoanelor asigurate, a statului şi a angajatorilor la managementul fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;
f) acordarea unui pachet de servicii medicale de baza, în mod echitabil şi nediscriminatoriu, oricãrui asigurat;
g) transparenta activitãţii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.
(3) Pot funcţiona şi alte forme de asigurare a sãnãtãţii în diferite situaţii speciale. Aceste asigurãri nu sunt obligatorii.
ART. 2
(1) Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, denumit în continuare fondul, este un fond special care se constituie şi se utilizeazã potrivit prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Constituirea fondului se face din contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate, denumita în continuare contribuţie, suportatã de asiguraţi, de persoanele fizice şi juridice care angajeazã personal salariat, din subvenţii de la bugetul de stat, precum şi din alte surse - donaţii, sponsorizãri, dobânzi, potrivit legii.
(3) Administrarea fondului se face, în condiţiile legii, de cãtre Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, denumita în continuare CNAS, şi, respectiv, prin casele de asigurãri sociale de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti, inclusiv prin Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, denumite în continuare case de asigurãri.
(4) CNAS poate propune Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei proiecte de acte normative care au incidenta asupra constituirii şi utilizãrii fondului.
ART. 3
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) serviciile medicale sunt acele servicii şi produse furnizate de cãtre persoane fizice şi juridice, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta;
b) furnizorii sunt persoane fizice sau juridice autorizate oficial şi recunoscute de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei pentru a furniza servicii sau produse medicale;
c) pachetul de servicii de baza cuprinde serviciile medicale, serviciile de îngrijire a sãnãtãţii, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi alte servicii şi produse la care au dreptul asiguraţii şi se suporta din fond, în condiţiile contractului-cadru;
d) autorizarea reprezintã un control al calificãrii şi al respectãrii legislaţiei existente în domeniu, efectuat pentru toate tipurile de furnizori, necesar pentru a obţine permisiunea de a furniza servicii medicale în România;
e) acreditarea este un proces de evaluare externa a calitãţii serviciilor de sãnãtate, care conferã dreptul de a putea intra în relatie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate, fiind o condiţie obligatorie pentru încheierea contractului;
f) contractarea este procedura care reglementeazã condiţiile furnizarii serviciilor de cãtre furnizori pentru cei asiguraţi de casele de asigurãri;
g) preţ de referinta este preţul utilizat în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate pentru plata medicamentelor, materialelor sanitare şi a dispozitivelor medicale, potrivit politicii de preţuri a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei;
h) dispozitivele medicale cuprind materialele sanitare pentru corectarea vazului, auzului, pentru protezarea membrelor, respectiv proteze, orteze, dispozitive de mers şi alte materiale specifice, necesare în scopul recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice.
(2) Definiţiile care pot exista în alte legi şi care sunt diferite de cele prevãzute la alin. (1) nu se aplica în cazul prezentei ordonanţe de urgenta.

CAP. 2
Asiguraţii

SECŢIUNEA 1
Persoanele asigurate

ART. 4
(1) Sunt asiguraţi, potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, toţi cetãţenii romani cu domiciliul în ţara, precum şi cetãţenii strãini şi apatrizii care au domiciliul sau resedinta în România. În aceasta calitate au obligaţia plãţii contribuţiei de asigurare potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Calitatea de asigurat şi drepturile de asigurare înceteazã o data cu pierderea dreptului de domiciliu sau de resedinta în România.
(3) Documentele justificative privind dobândirea calitãţii de asigurat se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei, la propunerea CNAS.
ART. 5
(1) Calitatea de asigurat se dovedeşte cu un document justificativ - adeverinta sau carnet de asigurat - eliberat prin grija casei la care este înscris asiguratul. În termen de un an de la aprobarea prezentei ordonanţe de urgenta va fi introdus cardul electronic de asigurat, care se suporta din fond.
(2) Metodologia şi modalitãţile de gestionare şi de distribuire ale cardului de asigurat se stabilesc de cãtre CNAS.
(3) Datele minime care vor fi înregistrate şi accesate pe cardul de asigurat sunt:
a) datele de identitate şi codul numeric personal;
b) dovada achitãrii contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate;
c) înregistrarea numãrului de solicitãri de servicii medicale, prin codul furnizorului;
d) diagnostice medicale cu risc vital;
e) consimţãmântul referitor la donarea de tesuturi şi organe;
f) grupa sanguina şi Rh.
ART. 6
(1) Urmãtoarele categorii de persoane beneficiazã de asigurare, fãrã plata contribuţiei:
a) toţi copiii pana la varsta de 18 ani, ţinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, dacã sunt elevi, ucenici sau studenţi şi dacã nu realizeazã venituri din munca;
b) soţul, sotia şi pãrinţii fãrã venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate;
c) persoanele ale cãror drepturi sunt stabilite prin <>Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de cãtre regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobatã prin <>Legea nr. 189/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin <>Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, republicatã, precum şi persoanele prevãzute la <>art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã nu realizeazã alte venituri decât cele provenite din drepturile bãneşti acordate de aceste legi, precum şi cele provenite din pensii;
d) persoanele cu handicap care nu realizeazã venituri din munca, pensie sau alte surse şi se afla în îngrijirea familiei;
e) pensionãrii de asigurãri sociale, pensionãrii militari, pensionãrii I.O.V.R. şi alte categorii de pensionari;
f) bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sãnãtate stabilite de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, pana la vindecarea respectivei afecţiuni, dacã nu realizeazã venituri din munca, pensie sau din alte resurse;
g) femeile însãrcinate sau lauzele, dacã nu au nici un venit sau au venituri sub salariul de baza minim brut pe ţara;
h) persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit <>Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
i) persoanele care se afla în executarea mãsurilor prevãzute în art. 105, 113 şi 114 din Codul penal; persoanele care se afla în perioada de amânare sau întrerupere a executãrii pedepsei privative de libertate, dacã nu au venituri.
(2) Sunt asigurate persoanele aflate în una dintre urmãtoarele situaţii, pe durata acesteia, cu plata contribuţiei din alte surse, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta:
a) satisfac serviciul militar în termen;
b) se afla în concediu medical, în concediu medical pentru sarcina şi lauzie sau în concediu medical pentru îngrijirea copilului bolnav în varsta de pana la 7 ani;
c) executa o pedeapsa privativã de libertate sau se afla în arest preventiv;
d) persoanele care beneficiazã de indemnizaţie de şomaj sau, dupã caz, de alocatie de sprijin.
ART. 7
(1) Cetãţenii statelor membre ale Uniunii Europene, precum şi cetãţenii statelor cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale de cooperare în domeniul sãnãtãţii şi stiintelor medicale beneficiazã de acoperirea serviciilor medicale acordate pe teritoriul României, în condiţiile prevãzute de acordurile, înţelegerile, convenţiile sau protocoalele încheiate între România şi ţara respectiva.
(2) Asigurarea socialã de sãnãtate este facultativã pentru urmãtoarele categorii de persoane care nu se încadreazã în prevederile alin. (1):
a) membrii misiunilor diplomatice acreditate în România;
b) cetãţenii strãini şi apatrizii care se afla temporar în ţara;
c) cetãţenii romani cu domiciliul în strãinãtate care se afla temporar în ţara.
ART. 8
(1) Obligaţia virarii contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate revine persoanei juridice sau fizice care angajeazã persoane cu contract individual de munca sau convenţie civilã, precum şi persoanelor fizice, dupã caz.
(2) Persoanele juridice sau fizice la care îşi desfãşoarã activitatea asiguraţii sunt obligate sa depunã lunar la casele de asigurãri declaraţii privind obligaţiile ce le revin fata de fond.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica şi persoanelor care exercita profesii liberale sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi independente.
ART. 9
În cazul neachitarii în termen a contribuţiilor datorate fondului, CNAS, direct sau prin casele de asigurãri, procedeazã la aplicarea mãsurilor de executare silitã pentru încasarea sumelor datorate şi a majorãrilor de întârziere, potrivit procedurilor instituite de legislaţia privind executarea creanţelor bugetare.

SECŢIUNEA a 2-a
Drepturile şi obligaţiile asiguraţilor

ART. 10
(1) Asiguraţii au dreptul la un pachet de servicii de baza care cuprinde servicii medicale, servicii de îngrijire a sãnãtãţii, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive medicale.
(2) Drepturile prevãzute la alin. (1) se stabilesc pe baza contractului-cadru care se elaboreazã de CNAS pe baza consultãrii Colegiului Medicilor din România, denumit în continuare CMR, Colegiului Farmacistilor din România, denumit în continuare CFR, şi Ordinului Asistentilor Medicali din România, denumit în continuare OAMR, pana la data de 31 octombrie a anului în curs pentru anul urmãtor. Proiectul se avizeazã de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, cu consultarea obligatorie a ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitarã proprie, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului. În cazul nefinalizarii elaborãrii contractului-cadru în termenul prevãzut, Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei elaboreazã şi supune spre aprobare Guvernului proiectul contractului-cadru pana la data de 30 noiembrie.
(3) Contractul-cadru reglementeazã, în principal, condiţiile acordãrii asistenţei medicale cu privire la:
a) pachetul de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate;
b) lista serviciilor medicale, a serviciilor de îngrijiri, inclusiv la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale şi a altor servicii pentru asiguraţi aferente pachetului de servicii de baza prevãzut la lit. a);
c) criteriile şi standardele calitãţii pachetului de servicii;
d) alocarea resurselor şi controlul costurilor sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în vederea realizãrii echilibrului financiar al fondului;
e) tarifele utilizate în contractarea pachetului de servicii de baza, modul de decontare şi actele necesare în acest scop;
f) internarea şi externarea bolnavilor;
g) criteriile de internare în spital;
h) asigurarea tratamentului spitalicesc, mãsuri de îngrijire la domiciliu sau de recuperare;
i) condiţiile generale de acordare a tratamentului ambulatoriu;
j) prescrierea şi eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor şi a ortezelor, a dispozitivelor de mers şi de autoservire;
k) modul de informare a asiguraţilor;
l) coplata pentru unele servicii medicale.
(4) Prin contractul-cadru se stabilesc condiţiile organizãrii licitaţiilor în vederea contractãrii unor servicii din pachetul de servicii de baza.
(5) Prevederile alin. (3) lit. e) se realizeazã prin consultarea reprezentanţilor legali ai furnizorilor de servicii medicale.
(6) CNAS va elabora norme metodologice de aplicare a contractului-cadru, cu consultarea CMR, CFR şi OAMR, pana la 15 decembrie a anului în curs pentru anul urmãtor, care se aproba prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui CNAS.
(7) În cazul nefinalizarii normelor metodologice, Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei le va elabora şi le va aproba prin ordin în termen de 5 zile de la data expirãrii termenului prevãzut la alin. (6).
(8) Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei vor elabora, cu avizul CNAS, norme proprii de aplicare a contractului-cadru, adaptate la specificul organizãrii asistenţei medicale, care se aproba prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrilor şi conducãtorilor instituţiilor centrale cu reţele sanitare proprii.
ART. 11
(1) Asiguraţii beneficiazã de pachetul de servicii de baza în caz de boala sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului şi pana la vindecare, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Asiguraţii au urmãtoarele drepturi:
a) sa aleagã medicul de familie, medicul specialist din ambulatoriu, unitatea spitaliceasca ce le va acorda servicii medicale, precum şi casa de sãnãtate la care se asigura;
b) sa fie înscrişi pe lista unui medic de familie pe care îl solicita, dacã îndeplinesc toate condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta, suportand cheltuielile de transport dacã opţiunea este pentru un medic din alta localitate;
c) sa îşi schimbe medicul de familie ales numai dupã expirarea a cel puţin 3 luni de la data înscrierii pe listele acestuia;
d) sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive medicale în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;
e) sa li se efectueze cel puţin un control profilactic în fiecare an, în funcţie de sex şi de grupa de varsta cãreia îi aparţin;
f) sa beneficieze de servicii de asistenta medicalã preventivã şi de promovare a sãnãtãţii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
g) sa beneficieze de servicii medicale în ambulatorii şi spitale acreditate;
h) sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;
i) sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;
j) sa beneficieze de tratament fizioterapeutic şi de recuperare;
k) sa beneficieze de dispozitive medicale şi alte materiale specifice;
l) sa beneficieze de servicii şi îngrijiri medicale la domiciliu.
ART. 12
Obligaţiile asiguraţilor pentru a putea beneficia de drepturile prevãzute la art. 11 sunt urmãtoarele:
a) sa se înscrie pe lista unui medic de familie acreditat potrivit legii;
b) sa anunţe medicul de familie ori de câte ori apar modificãri în starea lor de sãnãtate;
c) sa se prezinte la controalele profilactice şi periodice stabilite prin contractul-cadru;
d) sa anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de asigurãri asupra modificãrilor datelor de identitate sau modificãrilor referitoare la încadrarea lor într-o anumitã categorie de asiguraţi;
e) sa respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului;
f) sa aibã o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
g) sa achite contribuţia datoratã fondului şi suma reprezentând diferenţa dintre tarifele acceptate la plata de sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate şi cele practicate pe piata, denumita în continuare coplata, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;
h) sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.
ART. 13
Persoanele care nu fac dovada calitãţii de asigurat beneficiazã de servicii medicale numai în cazul urgentelor medico-chirurgicale şi al bolilor cu potenţial endemo-epidemic în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.
ART. 14
Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care însoţeşte copilul internat în varsta de pana la 3 ani, precum şi pentru însoţitorul persoanei cu handicap de gradul I internate se suporta de cãtre casele de asigurãri numai dacã, potrivit criteriilor stabilite de comun acord de cãtre CNAS şi de CMR, medicul considera necesarã prezenta lor pentru o perioada determinata.
ART. 15
Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel puţin o data pe an, prin casele de asigurãri, asupra serviciilor de care beneficiazã, a nivelului de contribuţie şi a modalitatii de plata, precum şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale.

CAP. 3
Servicii medicale suportate din fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate

SECŢIUNEA 1
Servicii medicale profilactice

ART. 16
(1) În scopul prevenirii imbolnavirilor, al depistarii precoce a bolii şi al pãstrãrii sãnãtãţii, asiguraţii vor fi informati permanent de cãtre casele de asigurãri asupra mijloacelor de pãstrare a sãnãtãţii, de reducere şi de evitare a cauzelor de imbolnavire şi asupra pericolelor la care se expun în cazul consumului de droguri, alcool şi tutun.
(2) Serviciile medicale profilactice suportate din fond sunt urmãtoarele:
a) monitorizarea evoluţiei sarcinii şi a lauzei, indiferent de statutul de asigurat al femeii;
b) urmãrirea dezvoltãrii fizice şi psihomotorii a sugarului şi a copilului;
c) controalele periodice pentru depistarea bolilor ce pot avea consecinţe majore în morbiditate şi mortalitate;
d) servicii medicale din cadrul programului naţional de imunizari;
e) servicii de planificare familialã, indiferent de statutul de asigurat al femeii.
(3) Detalierea serviciilor prevãzute la alin. (2) şi modalitãţile de acordare se stabilesc în contractul-cadru.
ART. 17
Serviciile medicale stomatologice preventive se suporta de cãtre casele de asigurãri, astfel:
a) trimestrial, pentru copiii pana la varsta de 18 ani, individual sau prin formarea de grupe de profilaxie, fie la gradinita, fie la instituţiile de învãţãmânt preuniversitar;
b) de doua ori pe an, pentru ţinerii în varsta de la 18 ani pana la 26 de ani, dacã sunt elevi, ucenici sau studenţi şi dacã nu realizeazã venituri din munca.
ART. 18
(1) Asiguraţii în varsta de peste 18 ani au dreptul la un control medical în fiecare an pentru prevenirea bolilor cu consecinţe majore în morbiditate şi mortalitate, stabilite prin contractul-cadru.
(2) Neefectuarea în mod nejustificat de cãtre asiguraţi a controalelor medicale periodice preventive poate atrage obligaţia de a suporta, dupã caz, unele costuri ale tratamentului curativ şi de recuperare pentru afectiunea nedepistata în timp. Prin contractul-cadru vor fi prevãzute situaţiile în care aceste costuri se suporta de asiguraţi, precum şi stimulentele pentru asiguraţii care efectueazã controalele medicale periodice preventive.

SECŢIUNEA a 2-a
Servicii medicale curative

ART. 19
(1) Asiguraţii au dreptul la servicii medicale pentru vindecarea bolii, pentru prevenirea complicatiilor ei, pentru recuperarea sau cel puţin pentru ameliorarea suferintei, dupã caz.
(2) Tratamentul medical se aplica de cãtre medici sau asistenţi medicali şi de alt personal sanitar acreditat, la indicaţia şi sub supravegherea medicului.
ART. 20
(1) Serviciile medicale curative ale cãror costuri sunt suportate din fond sunt:
a) serviciile medicale de urgenta;
b) serviciile medicale acordate persoanei bolnave pana la diagnosticarea afectiunii: anamneza, examen clinic, examene paraclinice şi de laborator;
c) tratamentul medical, chirurgical şi unele proceduri de recuperare;
d) prescrierea tratamentului necesar vindecarii, inclusiv indicaţiile privind regimul de viata şi munca, precum şi igieno-dietetic.
(2) Asiguraţii beneficiazã de activitãţi de suport constând în acordarea de concediu medical pentru incapacitate temporarã de munca sau îngrijirea copilului bolnav.
(3) Detalierea serviciilor prevãzute la alin. (1) şi modalitãţile de acordare se stabilesc prin contractul-cadru.
ART. 21
(1) Asiguraţii au dreptul la asistenta medicalã primara şi de specialitate ambulatorie, la indicaţia medicului de familie.
(2) Asiguraţii primesc asistenta medicalã de specialitate în spitale acreditate.
(3) Serviciile spitaliceşti se acorda prin spitalizare integrala sau parţialã şi cuprind: consultaţii, investigaţii, stabilirea diagnosticului, tratament medical şi/sau tratament chirurgical, îngrijire, recuperare, medicamente şi materiale sanitare, dispozitive medicale, cazare şi masa.
(4) Asistenta medicalã de recuperare se acorda pentru o perioada şi dupã un ritm stabilite de medicul curant în unitãţi sanitare acreditate.
(5) Servicii şi îngrijiri medicale la domiciliu se acorda de personal acreditat.
ART. 22
Serviciile medicale stomatologice se acorda de cãtre medicul din cabinetul stomatologic şi din serviciul buco-maxilo-facial.
ART. 23
(1) Tratamentele stomatologice se suporta din fond în condiţiile stabilite prin contractul-cadru.
(2) În cazul copiilor în varsta de pana la 18 ani tratamentele stomatologice se suporta din fond în condiţiile stabilite în contractul-cadru.

SECŢIUNEA a 3-a
Medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi alte mijloace terapeutice

ART. 24
Asiguraţii beneficiazã de medicamente cu sau fãrã contribuţie personalã, pe baza de prescripţie medicalã. Modalitãţile de prescriere şi eliberare a medicamentelor se prevãd în contractul-cadru.
ART. 25
(1) Lista cu medicamente de care beneficiazã asiguraţii cu sau fãrã contribuţie personalã se elaboreazã anual de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi CNAS, cu consultarea CFR, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(2) În lista se pot include numai medicamente prevãzute în Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman.
ART. 26
(1) Valoarea medicamentelor prescrise pentru tratamentul afectiunilor persoanelor prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi g) se suporta integral din fond.
(2) Valoarea medicamentelor prevãzute la art. 25 alin. (1), prescrise pentru tratamentul afectiunilor persoanelor care beneficiazã de asistenta medicalã gratuita, în cazul categoriilor de persoane prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. c) şi d), se suporta din fond.
(3) Asiguraţii au dreptul la materiale sanitare pentru corectarea vazului, auzului, pentru protezarea membrelor şi la alte materiale de specialitate, în scopul protezarii unor deficiente organice sau fiziologice, pe baza prescripţiilor medicale, cu sau fãrã contribuţie personalã, în condiţiile prevãzute în contractul-cadru.
(4) Asiguraţii beneficiazã de tratamente fizioterapeutice, pe baza prescripţiilor medicale, cu sau fãrã contribuţie personalã, în condiţiile prevãzute în contractul-cadru.
(5) Asiguraţii beneficiazã de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi de alte mijloace terapeutice la nivelul preţului de referinta prevãzut în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru.

SECŢIUNEA a 4-a
Servicii medicale şi de îngrijiri la domiciliu

ART. 27
(1) Asiguraţii au dreptul sa primeascã unele servicii medicale şi îngrijiri la domiciliu din partea unui medic şi/sau cadru mediu sanitar, dacã este necesar şi indicat de medic.
(2) Condiţiile acordãrii serviciilor medicale şi a ingrijirilor la domiciliu se stabilesc prin contractul-cadru.

SECŢIUNEA a 5-a
Alte servicii speciale

ART. 28
Cheltuielile de transport sanitar, necesare pentru realizarea unui serviciu medical pentru asigurat, se suporta din fond. Asiguraţii au dreptul la transport sanitar în urmãtoarele situaţii:
a) urgente medicale;
b) cazurile prevãzute în contractul-cadru.

SECŢIUNEA a 6-a
Servicii medicale care nu sunt suportate din fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate

ART. 29
(1) Serviciile medicale care nu sunt decontate din fond, costul acestora fiind suportat de asigurat sau de unitãţile care le solicita, dupã caz, sunt:
a) servicii de sãnãtate acordate în caz de boli profesionale, accidente de munca şi sportive, asistenta medicalã la locul de munca, asistenta medicalã a sportivilor;
b) unele servicii medicale de inalta performanta;
c) unele servicii de asistenta stomatologica;
d) servicii hoteliere cu grad înalt de confort;
e) corectii estetice efectuate persoanelor peste 18 ani;
f) unele medicamente, materiale sanitare şi tipuri de transport;
g) eliberarea actelor medicale solicitate de autoritãţile care prin activitatea lor au dreptul sa cunoascã starea de sãnãtate a asiguraţilor;
h) fertilizare în vitro;
i) transplantul de organe şi tesuturi, cu excepţia cazurilor prevãzute în contractul-cadru;
j) asistenta medicalã la cerere;
k) costul unor materiale necesare corectãrii vazului şi auzului: baterii pentru aparatele auditive, ochelari de vedere;
l) cota-parte din costul protezelor şi ortezelor;
m) serviciile medicale legate de eliberarea actelor medicale solicitate de asigurat;
n) unele tratamente de recuperare şi de fizioterapie.
(2) Serviciile prevãzute la alin. (1) lit. b), c), f), i) şi n) şi cota-parte prevãzutã la alin. (1) lit. l) se stabilesc prin contractul-cadru.

SECŢIUNEA a 7-a
Asigurarea calitãţii

ART. 30
Asigurarea calitãţii pachetului de servicii de baza pentru asiguraţi revine CNAS prin respectarea urmãtoarelor mãsuri:
a) acceptarea încheierii de contracte numai cu furnizori acreditaţi conform legii, precum şi a medicilor, asistentilor medicali şi altor categorii de personal acreditat;
b) existenta unui sistem informaţional corespunzãtor asigurãrii unei evidente primare privind diagnosticul şi terapia aplicatã;
c) respectarea de cãtre furnizori a criteriilor de calitate a asistenţei medicale şi stomatologice, elaborate de cãtre CMR şi OAMR;
d) utilizarea pentru tratamentul afectiunilor numai a medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman;
e) utilizarea materialelor sanitare şi a dispozitivelor medicale autorizate, conform legii.
ART. 31
(1) Criteriile privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor se elaboreazã de comisiile de specialitate ale CMR, se negociaza cu CNAS şi se referã la:
a) tratamentul medical;
b) tratamentul stomatologic;
c) acţiunile de depistare precoce a imbolnavirilor;
d) procedeele medicale de recuperare eficace;
e) prescrierea de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi transportul bolnavilor;
f) eliberarea de certificate medicale necesare asiguraţilor pentru a beneficia de ajutoare de boala şi de rapoarte necesare caselor de asigurãri pentru îndeplinirea atribuţiilor lor.
(2) Criteriile sunt obligatorii pentru toţi furnizorii de servicii medicale care au încheiat contracte cu casele de asigurãri.
ART. 32
În vederea respectãrii calitãţii serviciilor medicale furnizate asiguraţilor, CNAS şi casele de asigurãri organizeazã controlul activitãţii medicale împreunã cu comisiile de specialitate ale CMR, CFR şi ale OAMR. Controlul are la baza criteriile prevãzute la art. 30 şi 31.

SECŢIUNEA a 8-a
Acţiuni comune pentru sãnãtate

ART. 33
(1) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei proiecteazã, implementeaza şi coordoneazã programe naţionale de sãnãtate în scopul realizãrii obiectivelor politicii de sãnãtate publica, cu participarea instituţiilor cu rãspundere în domeniul realizãrii politicii sanitare a statului.
(2) Obiectivele se stabilesc în colaborare cu CNAS, CMR, CFR, cu reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale ştiinţifice medicale, ai clinicilor universitare, unitãţilor de cercetare, organizaţiilor neguvernamentale, sindicatelor, patronatelor, ai ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitarã proprie, precum şi cu reprezentanţi ai populaţiei.
ART. 34
Unele activitãţi de învãţãmânt şi cercetare din cadrul spitalelor, din unitãţile ambulatorii de specialitate şi din cabinetele medicale sunt suportate de la bugetul de stat, în condiţiile legii.
ART. 35
(1) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei organizeazã împreunã cu CNAS licitaţii la nivel naţional pentru achiziţionarea medicamentelor şi materialelor specifice pentru consumul în spitale şi în ambulatoriu, în vederea realizãrii programelor de sãnãtate, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind achiziţiile publice, inclusiv a celor referitoare la aplicarea procedurii de licitaţie electronica.
(2) Medicamentele ce se acorda în ambulatoriu în cadrul programelor de sãnãtate se asigura prin farmaciile aparţinând unitãţilor sanitare prin care acestea se deruleazã sau prin cabinete medicale acreditate, dupã caz.
(3) CNAS este autorizata sa încheie şi sa deruleze contracte de achiziţii publice pentru medicamentele şi materialele specifice necesare realizãrii programelor de sãnãtate ale cãror cheltuieli se cuprind în bugetul acesteia.

SECŢIUNEA a 9-a
Atribuţiile Colegiului Medicilor din România în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate

ART. 36
CMR are în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã criteriile privind calitatea serviciilor medicale acordate asiguraţilor şi participa la controlul respectãrii acestora;
b) elaboreazã ghiduri şi protocoale de practica medicalã;
c) elaboreazã criteriile privind calitatea asistenţei stomatologice acordate asiguraţilor şi urmãreşte respectarea acestora;
d) participa la acreditarea personalului medical.

SECŢIUNEA a 10-a
Acreditarea furnizorilor de servicii medicale, de dispozitive medicale, de medicamente şi materiale sanitare

ART. 37
(1) Pot intra în relatie contractualã cu sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate numai furnizorii de servicii medicale, de dispozitive medicale şi de medicamente acreditaţi. Medicii, farmaciştii, personalul mediu sanitar şi alte categorii de personal se acrediteazã dupã cum urmeazã:
a) medicii şi alte categorii de personal cu studii superioare se acrediteazã de cãtre comisiile formate din reprezentanţi ai colegiilor judeţene ale medicilor, respectiv al municipiului Bucureşti, ai caselor de asigurãri şi ai direcţiilor de sãnãtate publica sau ai direcţiilor medicale ori ai structurilor similare din ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare proprii, dupã caz, în cadrul acreditãrii unitãţii sanitare;
b) asistentii medicali se acrediteazã de cãtre comisiile formate din reprezentanţi ai OAMR, ai caselor de asigurãri şi ai direcţiilor de sãnãtate publica sau ai direcţiilor medicale ori structurilor similare din ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare proprii, dupã caz, în cadrul acreditãrii unitãţii sanitare;
c) farmaciştii şi asistentii de farmacie se acrediteazã de cãtre comisiile formate din reprezentanţi ai colegiilor judeţene ale farmacistilor, respectiv al municipiului Bucureşti, ai caselor de asigurãri şi ai direcţiilor de sãnãtate publica sau ai direcţiilor medicale ori structurilor similare din ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare proprii, dupã caz, în cadrul acreditãrii farmaciei.
(2) Regulamentul de funcţionare a comisiilor de acreditare a furnizorilor de servicii medicale prevãzuţi la alin. (1) se aproba de cãtre Consiliul de administraţie al CNAS, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii medicale prevãzuţi la alin. (1) se elaboreazã de cãtre CNAS şi structurile naţionale ale CMR, CFR şi ale OAMR şi se aproba prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(4) Autorizarea furnizorilor de aparatura medicalã şi materiale sanitare se face anual de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei. Metodologia de autorizare de aproba prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei. Lista furnizorilor de aparatura medicalã şi materiale sanitare autorizaţi este data publicitãţii anual.

CAP. 4
Relaţiile caselor de asigurãri sociale de sãnãtate cu furnizorii de servicii medicale, de dispozitive medicale şi de medicamente

ART. 38
Furnizorii de servicii medicale, de dispozitive medicale şi de medicamente, care sunt în relaţii contractuale cu casele de asigurãri, sunt:
a) cabinetele medicale, centrele de diagnostic şi tratament, spitalele şi alte unitãţi sanitare, medicii, personalul mediu sanitar şi alte categorii de personal, personalul sanitar din serviciile conexe actului medical;
b) farmaciile, distribuitorii şi producãtorii de medicamente şi materiale sanitare;
c) persoanele fizice şi juridice autorizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
ART. 39
(1) Relaţiile dintre furnizorii de servicii medicale şi casele de asigurãri sunt de natura civilã, se stabilesc şi se desfãşoarã pe baza de contract care se încheie anual. În situaţia în care este necesarã modificarea sau completarea clauzelor, acestea sunt negociate şi stipulate în acte adiţionale.
(2) Furnizorii de servicii medicale sunt obligaţi sa prezinte, la încheierea contractului cu casa de asigurãri, asigurãri de rãspundere civilã în domeniul medical în concordanta cu tipul de furnizor. Societãţile de asigurãri care oferã asigurãri de rãspundere civilã în domeniul medical trebuie sa fie autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor şi sa posede un contract de reasigurare.
ART. 40
Furnizorii de servicii medicale încheie cu casele de asigurãri contracte anuale pe baza modelelor de contracte prevãzute în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru, în cuprinsul cãrora pot fi prevãzute şi alte clauze suplimentare, negociate.
ART. 41
Refuzul caselor de asigurãri de a încheia contracte cu furnizorii pentru serviciile medicale din pachetul de baza, denunţarea unilaterala a contractului, precum şi rãspunsurile la cererile şi la sesizãrile furnizorilor se vor face în scris şi motivat, cu indicarea temeiului legal, în termen de 30 de zile.
ART. 42
(1) Casele de asigurãri încheie cu furnizorii de servicii medicale contracte anuale pentru furnizarea de servicii şi pentru plata acestora, urmãrind realizarea echilibrului financiar.
(2) La încheierea contractelor pãrţile vor avea în vedere interesul asiguraţilor şi vor tine seama de economicitatea, eficienta şi calitatea serviciilor oferite pe baza criteriilor elaborate de CNAS, CMR, CFR şi OAMR.
ART. 43
(1) Prevederile contractului-cadru sunt date publicitãţii pentru informarea asiguraţilor şi a furnizorilor de servicii medicale.
(2) Contractele de furnizare de servicii medicale cuprind şi obligaţiile pãrţilor legate de buna gestionare a fondurilor, precum şi clauze care sa reglementeze condiţiile de plata a serviciilor furnizate pana la definitivarea unui nou contract între pãrţi, pentru perioada urmãtoare celei acoperite prin contract.
(3) Decontarea serviciilor medicale aferente lunii decembrie a anului în curs se face în luna ianuarie a anului urmãtor.
ART. 44
Casele de asigurãri controleazã modul în care furnizorii de servicii medicale respecta clauzele contractuale privind serviciile furnizate, furnizorii având obligaţia sa permitã accesul la evidentele referitoare la derularea contractului.
ART. 45
(1) Plata furnizorilor de servicii medicale poate fi:
a) în asistenta medicalã primara şi de specialitate ambulatorie prin tarif pe persoana asigurata, tarif pe serviciu medical, suma fixa negociata pe pachet de servicii medicale, dupã caz;
b) în asistenta medicalã din spitale şi alte unitãţi, în afarã celor ambulatorii, prin tarif pe caz rezolvat, tarif pe zi de spitalizare, tarif pe serviciu medical, dupã caz;
c) prin tarife pentru anumite servicii, stabilite prin contractul-cadru;
d) prin preţ de referinta prevãzut în lista medicamentelor cu sau fãrã contribuţie personalã;
e) prin preţ de referinta prevãzut în lista de materiale sanitare şi de dispozitive medicale.
(2) Modalitatea de decontare a serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare şi dispozitivelor medicale se stabileşte prin contractul-cadru.
ART. 46
Decontarea serviciilor medicale se face în baza contractelor încheiate între casele de asigurãri şi furnizorii de servicii medicale, indiferent de casa de asigurãri la care s-a virat contribuţia asiguratului, pe baza documentelor justificative stabilite prin contractul-cadru.
ART. 47
Asigurarea asistenţei medicale şi a îngrijirii la domiciliul bolnavului se contracteazã de casele de asigurãri cu unitãţi specializate, persoane fizice sau juridice acreditate.
ART. 48
Asistenta medicalã de urgenta prespitaliceasca se acorda prin servicii medicale specializate, acreditate.
ART. 49
Serviciile de transport medical se contracteazã cu unitãţi specializate acreditate.

CAP. 5
Finanţarea serviciilor medicale

SECŢIUNEA 1
Constituirea fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate

ART. 50
(1) Fondul se formeazã din:
a) contribuţii ale persoanelor fizice şi juridice;
b) subvenţii de la bugetul de stat;
c) dobânzi, donaţii, sponsorizãri şi alte venituri, în condiţiile legii.
(2) Colectarea contribuţiilor se face de cãtre casele de asigurãri în contul unic deschis pe seama CNAS.
(3) În mod excepţional, în situaţii motivate, pentru acoperirea deficitului bugetului fondului, dupã epuizarea fondului de rezerva veniturile bugetului fondului se completeazã cu sume care se aloca de la bugetul de stat.
ART. 51
(1) Persoana asigurata are obligaţia plãţii unei contribuţii bãneşti lunare pentru asigurãrile de sãnãtate, cu excepţia persoanelor prevãzute la art. 6 alin. (1).
(2) Contribuţia lunarã a persoanei asigurate se stabileşte sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor din activitãţi desfãşurate de persoane care exercita profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfãşoare activitãţi independente;
c) veniturilor din agricultura şi silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator şi nu se încadreazã la lit. b);
d) indemnizaţiilor de şomaj şi alocaţiilor de sprijin;
e) veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, veniturilor din dividende şi dobânzi şi altor venituri care se supun impozitului pe venit numai în cazul în care nu realizeazã venituri de natura celor prevãzute la lit. a)-d).
(3) În cazul persoanelor care realizeazã venituri de natura celor prevãzute la alin. (2) lit. c) sub nivelul salariului de baza minim brut pe ţara şi care nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social, contribuţia lunarã de 6,5% datoratã se calculeazã asupra sumei reprezentând o treime din salariul de baza minim brut pe ţara.
(4) Contribuţiile prevãzute la alin. (2) şi (3) se plãtesc astfel:
a) lunar, pentru cele prevãzute la alin. (2) lit. a) şi d);
b) trimestrial, pentru cele prevãzute la alin. (2) lit. b) şi c) şi la alin. (3);
c) anual, pentru cele prevãzute la alin. (2) lit. e).
ART. 52
(1) Persoanele juridice sau fizice la care îşi desfãşoarã activitatea asiguraţii au obligaţia sa calculeze şi sa vireze casei de asigurãri o contribuţie de 7% datoratã pentru asigurarea sãnãtãţii personalului din unitatea respectiva; acestea au obligaţia sa anunţe casei de asigurãri orice schimbare care are loc în nivelul veniturilor;
(2) Persoanele juridice sau fizice prevãzute la alin. (1) au obligaţia plãţii contribuţiei de 7% raportat la fondul de salarii realizat.
(3) Nerespectarea prevederilor art. 51 alin. (1) şi ale art. 52 alin. (1) duce la diminuarea pachetului de servicii de baza, potrivit prevederilor art. 13. Diminuarea pachetului de servicii de baza are loc dupã 3 luni de la ultima plata a contribuţiei şi se stabileşte pe baza de documente justificative, stabilite prin contractul-cadru.
ART. 53
(1) Pentru beneficiarii indemnizaţiei de şomaj şi ai alocaţiei de sprijin contribuţia se calculeazã şi se vireazã, o data cu plata drepturilor bãneşti asupra cãrora se calculeazã, de cãtre cei care efectueazã plata acestor drepturi.
(2) Persoanele care nu sunt salariate, dar au obligaţia sa îşi asigure sãnãtatea potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurãri în a carei raza teritorialã îşi au domiciliul veniturile impozabile, în vederea stabilirii şi achitãrii contribuţiei de 6,5%, potrivit prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Pentru cetãţenii strãini care se asigura facultativ contribuţia la fond se calculeazã prin aplicarea cotei de 13,5% la valoarea a doua salarii de baza minime brute pe ţara pentru un pachet de servicii stabilit prin contractul-cadru.
(4) Persoanele care au obligaţia de a se asigura şi nu pot dovedi plata contribuţiei sunt obligate, pentru a obţine calitatea de asigurat, sa achite contribuţia legalã pe ultimii 3 ani, începând cu data primei solicitãri de acordare a serviciilor medicale, calculatã la salariul de baza minim brut pe ţara, potrivit normelor elaborate de CNAS şi aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei.
ART. 54
(1) Contribuţia datoratã pentru persoanele prevãzute la art. 6 se suporta astfel:
a) de cãtre bugetul de stat, pentru persoanele prevãzute la art. 6 alin. (2) lit. a) şi c);
b) de cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat, pentru persoanele prevãzute la art. 6 alin. (2) lit. b);
c) de cãtre bugetul asigurãrilor de şomaj, pentru persoanele prevãzute la art. 6 alin. (2) lit. d).
(2) Contribuţiile pentru persoanele prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) se stabilesc prin aplicarea cotei de 6,5% asupra sumei reprezentând valoarea a doua salarii de baza minime brute pe ţara.
(3) Contribuţiile pentru persoanele prevãzute la alin. (1) lit. c) se stabilesc prin aplicarea cotei de 6,5% asupra indemnizaţiei de şomaj sau, dupã caz, asupra alocaţiei de sprijin.
ART. 55
(1) Angajatorii şi asiguraţii care au obligaţia plãţii contribuţiei în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta şi care nu o respecta datoreazã majorãri pentru perioada de întârziere, egale cu majorãrile aferente pentru întârzierea achitãrii debitelor cãtre bugetul de stat.
(2) În cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contribuţiilor datorate fondului, CNAS, direct sau prin casele de asigurãri, procedeazã la aplicarea mãsurilor de executare silitã pentru încasarea sumelor cuvenite bugetului fondului şi a majorãrilor de întârziere, potrivit legii.
(3) CNAS aproba norme privind desfãşurarea activitãţii de executare silitã a creanţelor datorate fondului.
(4) Angajatorii, indiferent de forma de proprietate, vor depune la banca sau la trezorerie, dupã caz, o data cu documentaţia pentru plata salariilor şi a altor venituri pentru salariaţi, documentele pentru plata contribuţiilor datorate fondului, plãţile efectuandu-se simultan sub control bancar, respectiv trezorerie.

SECŢIUNEA a 2-a
Utilizarea şi administrarea fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate

ART. 56
Veniturile fondului colectate de casele de asigurãri se utilizeazã pentru:
a) plata serviciilor medicale, a medicamentelor, a materialelor sanitare şi dispozitivelor medicale, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;
d) cheltuieli de administrare, funcţionare şi de capital în limita a maximum 3% din sumele colectate;
c) fondul de rezerva în cota de 1% din sumele constituite la nivelul CNAS.
ART. 57
(1) Veniturile fondului nu pot fi utilizate pentru:
a) investiţii pentru construirea şi consolidarea de unitãţi sanitare;
b) achiziţionarea aparaturii medicale de inalta performanta;
c) persoanele fãrã venituri sau cu venituri sub salariul de baza minim brut pe economie, care necesita activitãţi de prevenire, de diagnostic, de terapie şi de reabilitare în cazul afectiunilor transmisibile, prevãzute în programele naţionale elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei;
d) mãsuri profilactice şi tratamente instituite obligatoriu prin norme legale.
(2) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) se suporta de la bugetul de stat.
ART. 58
(1) Bugetul fondului se aproba de cãtre Parlament, la propunerea Guvernului, ca anexa la legea bugetului de stat.
(2) Repartizarea pe domenii de asistenta se aproba conform legii.
(3) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri se aproba de ordonatorul principal de credite în condiţiile legii şi, dupã caz, cu avizul ministerelor şi al instituţiilor centrale cu reţele sanitare proprii.
ART. 59
(1) Disponibilitãţile caselor de asigurãri la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se vireazã în contul CNAS.
(2) Sumele rãmase neutilizate la nivelul caselor de asigurãri la sfârşitul fiecãrui an se vireazã în contul CNAS şi se utilizeazã pentru destinatiile prevãzute la art. 56.
(3) Sumele rãmase la nivelul CNAS la sfârşitul anului se reporteazã în anul urmãtor şi se utilizeazã potrivit art. 56.
(4) Fondul de rezerva rãmas neutilizat la finele anului se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
(5) Utilizarea fondului de rezerva se stabileşte prin legile bugetare anuale.

CAP. 6
Organizarea caselor de asigurãri de sãnãtate

SECŢIUNEA 1
Constituirea caselor de asigurãri de sãnãtate

ART. 60
(1) CNAS este instituţie publica, autonomã, de interes naţional, cu personalitate juridicã, în coordonarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, care administreazã şi gestioneazã sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate în vederea aplicãrii politicilor şi programelor în domeniul sanitar ale Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi are sediul în municipiul Bucureşti, calea Calarasi nr. 248, sectorul 2.
(2) CNAS are ca principal obiect de activitate asigurarea functionarii unitare şi coordonate a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate din România şi are în subordine casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti.
(3) CNAS funcţioneazã pe baza statutului propriu aprobat de consiliul de administraţie. Casele de asigurãri funcţioneazã pe baza statutului propriu, care respecta prevederile statutului-cadru aprobat de Consiliul de administraţie al CNAS. Pentru anul 2003 statutul se elaboreazã de Consiliul de administraţie al CNAS şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Statutele prevãzute la alin. (3) trebuie sa conţinã prevederi referitoare la:
a) denumirea şi sediul casei de asigurãri respective;
b) relaţiile CNAS cu alte case de asigurãri şi cu oficiile teritoriale, precum şi cu asiguraţii;
c) structura, drepturile şi obligaţiile organelor de conducere;
d) modul de adoptare a hotãrârilor în consiliul de administraţie şi relaţia dintre acesta şi conducerea executivã a casei de asigurãri;
e) alte prevederi.
ART. 61
(1) Casele de asigurãri sunt instituţii publice, cu personalitate juridicã, cu bugete proprii, în subordinea CNAS.
(2) Casele de asigurãri colecteazã contribuţiile şi gestioneazã bugetul fondului aprobat, cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, asigurând funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate la nivel local.
ART. 62
Pe lângã CNAS funcţioneazã consilii de experţi pentru elaborarea proiectelor de acte normative care se aproba de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, cu consultarea obligatorie a ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţele sanitare proprii.

SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea administrativã

ART. 63
Casele de asigurãri pot infiinta oficii de asigurãri de sãnãtate fãrã personalitate juridicã, la nivelul oraşelor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti, în baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei.

SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile caselor de asigurãri de sãnãtate

ART. 64
(1) Atribuţiile CNAS sunt urmãtoarele:
a) administreazã fondul prin preşedintele CNAS, împreunã cu casele de asigurãri, şi prezintã Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei rapoarte trimestriale şi anuale privind execuţia bugetarã;
b) elaboreazã, implementeaza şi gestioneazã procedurile şi formularele unitare, avizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, pentru administrarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
c) elaboreazã şi actualizeazã Registrul unic de evidenta a asiguraţilor;
d) elaboreazã şi publica raportul anual şi planul de activitate pentru anul urmãtor;
e) indruma metodologic şi controleazã modul de aplicare a dispoziţiilor legale de cãtre casele de asigurãri;
f) rãspunde pentru activitãţile proprii sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în fata Parlamentului, Guvernului, Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi fata de asiguraţi;
g) elaboreazã proiectul contractului-cadru, care se prezintã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei spre aprobare Guvernului;
h) negociaza împreunã cu CMR criteriile privind acordarea asistenţei medicale din cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
i) participa anual la elaborarea listei de medicamente eliberate cu sau fãrã contribuţie personalã, pe baza prescripţiilor medicale, pentru persoanele asigurate;
j) administreazã bunurile mobile şi imobile din patrimoniul propriu în condiţiile legii;
k) asigura organizarea sistemului informatic şi informaţional unic integrat pentru înregistrarea asiguraţilor şi pentru gestionarea şi administrarea fondului. Indicatorii folosiţi în raportarea datelor în sistemul de asigurãri de sãnãtate sunt unitari şi se stabilesc de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, la propunerea CNAS şi CMR;
l) negociaza şi contracteazã cu instituţii abilitate de lege colectarea şi prelucrarea datelor privind unele servicii medicale furnizate asiguraţilor, în vederea contractãrii şi decontãrii acestora de cãtre casele de asigurãri;
m) acorda gratuit informaţii, consultanţa şi asistenta în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate persoanelor asigurate, angajatorilor şi furnizorilor de servicii medicale;
n) participa la licitaţii naţionale organizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei pentru achiziţia de medicamente şi materiale specifice pentru realizarea programelor de sãnãtate;
o) încheie şi deruleazã contracte de achiziţii publice pentru medicamente şi materiale specifice pentru realizarea programelor de sãnãtate;
p) reglementeazã în mod unitar sistemul de asigurãri de rãspundere civilã;
r) alte atribuţii prevãzute de acte normative în domeniul sãnãtãţii.
(2) Realizarea atribuţiilor ce revin CNAS, potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, este supusã controlului Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei.
ART. 65
Atribuţiile caselor de asigurãri sunt urmãtoarele:
a) sa colecteze contribuţiile pentru fond;
b) sa administreze bugetele proprii;
c) sa înregistreze, sa actualizeze datele referitoare la asiguraţi şi sa le comunice CNAS;
d) sa elaboreze şi sa publice raportul anual şi planul de activitate pentru anul urmãtor. Acestea se avizeazã de direcţiile de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti, respectiv de direcţiile medicale ale ministerelor cu reţele sanitare proprii, dupã caz;
e) sa utilizeze toate demersurile legale pentru a optimiza colectarea contribuţiilor şi recuperarea creanţelor restante la contribuţii pentru fond;
f) sa furnizeze gratuit informaţii, consultanţa, asistenta în problemele asigurãrilor sociale de sãnãtate şi ale serviciilor medicale persoanelor asigurate, angajatorilor şi furnizorilor de servicii medicale;
g) sa administreze bunurile casei de asigurãri, conform prevederilor legale;
h) sa negocieze, sa contracteze şi sa deconteze serviciile medicale contractate cu furnizorii de servicii medicale în condiţiile contractului-cadru;
i) sa monitorizeze numãrul serviciilor medicale furnizate şi nivelul tarifelor acestora;
j) sa organizeze licitaţii în vederea contractãrii unor servicii din pachetul de servicii, pe baza prevederilor contractului-cadru;
k) alte atribuţii prevãzute de acte normative în domeniul sãnãtãţii.

SECŢIUNEA a 4-a
Organele de conducere

ART. 66
(1) CNAS are urmãtoarele organe de conducere:
a) adunarea reprezentanţilor;
b) consiliul de administraţie;
c) preşedintele;
d) 2 vicepreşedinţi;
e) directorul general.
(2) Persoanele care fac parte din organele de conducere ale CNAS trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie cetãţeni romani şi sa aibã domiciliul pe teritoriul României;
b) sa aibã calitatea de asigurat;
c) sa nu aibã cazier judiciar sau fiscal.
ART. 67
(1) Adunarea reprezentanţilor se constituie pe o perioada de 4 ani şi cuprinde:
a) reprezentanţi ai asiguraţilor delegaţi de consiliile judeţene şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti în numãr de unu pentru fiecare judeţ şi doi pentru municipiul Bucureşti. Desemnarea acestor reprezentanţi se face în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta;
b) 29 de membri numiţi astfel: 2 de cãtre Preşedintele României, 3 de cãtre primul-ministru, la propunerea ministrului sãnãtãţii şi familiei, 3 de cãtre Senat, la propunerea comisiei de specialitate, 3 de cãtre Camera Deputaţilor, la propunerea comisiei de specialitate, 5 de cãtre asociaţiile patronale reprezentative la nivel naţional, 5 de cãtre organizaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional, 7 reprezentanţi ai ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţele sanitare proprii, respectiv câte un reprezentant al Ministerului de Interne, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului Justiţiei, Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Serviciului Roman de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe şi Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, şi un reprezentant al Consiliului Naţional al Persoanelor Varstnice.
(2) Sunt reprezentative la nivel naţional asociaţiile patronale şi organizaţiile sindicale care îndeplinesc condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicatã.
(3) Pe locurile devenite vacante ca urmare a demisiei, revocãrii din cauze prevãzute de lege sau a decesului se numesc noi membri, aleşi în aceleaşi condiţii, pana la expirarea mandatului în curs.
ART. 68
(1) Adunarea reprezentanţilor se întruneşte în şedinţa o data pe an, la convocarea consiliului de administraţie, sau în şedinţe extraordinare, la convocarea preşedintelui CNAS, a consiliului de administraţie sau a unui numãr de cel puţin 30 de membri ai adunãrii reprezentanţilor.
(2) Adunarea reprezentanţilor poate adopta hotãrâri dacã sunt prezente doua treimi din numãrul membrilor. Pentru adoptarea hotãrârilor este necesar votul favorabil al majoritãţii membrilor prezenţi.
ART. 69
Adunarea reprezentanţilor are urmãtoarele atribuţii:
a) propune modificarea Statutului CNAS;
b) îi alege şi îi revoca pe cei doi membri în consiliul de administraţie;
c) analizeazã repartizarea bugetului aprobat de cãtre cei în drept şi recomanda ordonatorului principal de credite cu delegaţie luarea mãsurilor necesare pentru modificarea acestuia, în condiţiile legii;
d) analizeazã modul de utilizare a fondului, costurile sistemului, serviciile acordate şi tarifele practicate la contractarea pachetului de servicii de baza şi recomanda mãsurile legale pentru folosirea cu eficienta a fondurilor şi de respectare a drepturilor asiguraţilor.
ART. 70
(1) Consiliul de administraţie al CNAS se constituie din 17 membri, cu un mandat pe 4 ani, dupã cum urmeazã:
a) 5 reprezentanţi ai statului, dintre care unul este numit de Preşedintele României şi 4 de primul-ministru, la propunerea ministrului sãnãtãţii şi familiei, a ministrului muncii şi solidaritãţii sociale, a ministrului finanţelor publice şi a ministrului justiţiei;
b) 5 membri numiţi prin consens de cãtre asociaţiile patronale reprezentative la nivel naţional;
c) 5 membri numiţi prin consens de cãtre confederatiile sindicale reprezentative la nivel naţional;
d) 2 membri aleşi de cãtre adunarea reprezentanţilor din rândul membrilor sãi.
(2) Prevederile art. 67 alin. (3) se aplica şi în cazul consiliului de administraţie.
ART. 71
(1) Preşedintele consiliului de administraţie este preşedintele CNAS şi îndeplineşte şi funcţia de secretar de stat în cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei. Preşedintele CNAS este numit de primul-ministru dintre membrii consiliului de administraţie, la propunerea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei.
(2) Consiliul de administraţie are 2 vicepreşedinţi aleşi de consiliul de administraţie prin vot secret. Vicepreşedinţii consiliului de administraţie sunt şi vicepreşedinţii CNAS.
(3) Preşedintele, vicepreşedinţii şi directorul general al CNAS se suspenda de drept din funcţiile deţinute anterior, pe perioada executãrii mandatului, cu excepţia celor prevãzute la art. 75 alin. (1).
ART. 72
(1) Consiliul de administraţie funcţioneazã în mod legal în prezenta a cel puţin 11 membri.
(2) Hotãrârile consiliului de administraţie se adopta cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor prezenţi.
(3) Principalul rol al consiliului de administraţie este de a elabora şi a realiza strategia nationala în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
ART. 73
Preşedintele CNAS se deleagã în condiţiile legii, prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei, ca ordonator principal de credite pentru administrarea şi gestionarea fondului şi reprezintã CNAS în relaţiile cu terţii şi pe asiguraţi în raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, componente ale sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate.
ART. 74
(1) Conducerea executivã a CNAS este asigurata de cãtre directorul general.
(2) Ocuparea postului de director general se face prin concurs, pe o perioada de 4 ani, şi se numeşte prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei.
(3) Organizarea concursului şi criteriile de selecţie sunt stabilite de ministrul sãnãtãţii şi familiei şi de preşedintele CNAS.
ART. 75
(1) Pe timpul executãrii mandatului preşedintele şi vicepreşedinţii sunt numiţi pe o perioada de 4 ani. Aceştia nu pot exercita pe durata mandatului nici o alta funcţie sau demnitate publica, cu excepţia funcţiilor didactice din învãţãmântul superior.
(2) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS, pe perioada exercitãrii mandatului, nu sunt salariaţi ai CNAS, cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedinţilor, şi nu pot ocupa funcţii în structurile executive ale caselor de asigurãri. Aceştia nu pot exercita activitãţi la societãţi comerciale sau la alte unitãţi care se afla în relaţii contractuale cu casele de asigurãri.
(3) Salarizarea preşedintelui şi a vicepreşedinţilor CNAS se stabileşte dupã cum urmeazã:
a) pentru preşedinte, la nivelul indemnizaţiei prevãzute de lege pentru funcţia de secretar de stat;
b) pentru vicepreşedinţi, la nivelul indemnizaţiei prevãzute de lege pentru funcţia de subsecretar de stat.
(4) Indemnizaţia prevãzutã la alin. (3) reprezintã unica forma de remunerare a activitãţii corespunzãtoare funcţiei respective şi constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determina în raport cu venitul salarial.
(5) Salariul şi celelalte drepturi de personal ale directorului general al CNAS se stabilesc la nivelul corespunzãtor prevãzut de lege pentru funcţia de secretar general din minister.
(6) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS, cu excepţia preşedintelui şi vicepreşedinţilor, beneficiazã de o indemnizaţie lunarã de pana la 20% din indemnizaţia preşedintelui CNAS, în condiţiile prezentei efective la şedinţele consiliului de administraţie.
ART. 76
(1) Consiliul de administraţie al CNAS are urmãtoarele atribuţii:
a) aproba statutul propriu al CNAS şi statutul-cadru al caselor de asigurãri;
b) aproba propriul regulament de organizare şi funcţionare;
c) stabileşte atribuţiile vicepreşedinţilor, la propunerea preşedintelui;
d) avizeazã strategia sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate cu privire la colectarea şi utilizarea fondului;
e) avizeazã proiectul bugetului fondului şi îl supune aprobãrii ordonatorului principal de credite cu delegaţie, în condiţiile legii;
f) avizeazã, în condiţiile legii, repartizarea pe case de asigurãri a bugetului fondului;
g) avizeazã utilizarea fondului de rezerva;
h) aproba programul de investiţii;
i) aproba încheierea de convenţii de cooperare şi finanţare de programe cu organisme internaţionale;
j) analizeazã semestrial stadiul derulãrii contractelor şi împrumuturilor;
k) avizeazã rapoartele de gestiune anuale, prezentate de preşedintele CNAS, contul de încheiere a exerciţiului bugetar, precum şi raportul anual de activitate;
l) avizeazã în baza raportului Curţii de Conturi bilanţul contabil şi descãrcarea gestiunii anului precedent pentru CNAS şi pentru casele de asigurãri;
m) avizeazã proiectul contractului-cadru şi al normelor metodologice de aplicare a acestuia;
n) avizeazã lista medicamentelor de care beneficiazã asiguraţii cu sau fãrã contribuţie personalã;
o) avizeazã criteriile privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor;
p) aproba regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de acreditare şi avizeazã criteriile de acreditare a personalului medical şi a furnizorilor de servicii medicale;
q) aproba criteriile de recrutare şi modalitãţile de formare a personalului din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
r) aproba planul anual de activitate pentru îndeplinirea prevederilor programului de asigurãri sociale de sãnãtate;
s) aproba programul anual de activitate pentru realizarea programului de asigurãri sociale de sãnãtate;
t) analizeazã structura şi modul de funcţionare ale caselor de asigurãri;
u) aproba organigramele CNAS şi ale caselor de asigurãri teritoriale;
v) alte atribuţii acordate prin acte normative în vigoare.
(2) Consiliul de administraţie se întruneşte lunar, la convocarea preşedintelui CNAS. Consiliul de administraţie se poate întruni şi în şedinţe extraordinare, la cererea preşedintelui sau a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor sãi.
(3) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Consiliul de administraţie al CNAS adopta hotãrâri, în condiţiile prevãzute la art. 72 alin. (2).
ART. 77
(1) Atribuţiile principale ale preşedintelui CNAS sunt urmãtoarele:
a) exercita atribuţiile prevãzute de lege, în calitate de ordonator principal de credite cu delegaţie, pentru administrarea şi gestionarea fondului;
b) organizeazã şi coordoneazã activitatea de audit în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, potrivit atribuţiilor specifice ale CNAS şi ale caselor de asigurãri;
c) participa ca invitat la şedinţele Guvernului în care sunt dezbãtute aspecte referitoare la sãnãtatea populaţiei;
d) numeşte, sancţioneazã şi elibereazã din funcţie personalul CNAS;
e) prezideazã şedinţele adunãrii reprezentanţilor;
f) alte atribuţii stabilite prin Statutul CNAS.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, precum şi pentru punerea în aplicare a hotãrârilor consiliului de administraţie, preşedintele CNAS emite decizii care devin executorii dupã ce sunt aduse la cunostinta persoanelor interesate. Deciziile cu caracter normativ emise în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenta se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 78
(1) Personalul CNAS şi al caselor de asigurãri este constituit din funcţionari publici şi personal contractual în condiţiile legii.
(2) Salariul şi celelalte drepturi ale personalului prevãzut la alin. (1) sunt cele stabilite de actele normative în vigoare aplicabile instituţiilor publice.
ART. 79
Organele de conducere ale caselor de asigurãri sunt consiliul de administraţie şi preşedintele - director general.
ART. 80
(1) Consiliul de administraţie al caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti este alcãtuit din 9 membri, desemnaţi dupã cum urmeazã:
a) unul de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
b) unul de prefect, la propunerea direcţiei de sãnãtate publica judeţene, respectiv a Direcţiei de Sãnãtate Publica a Municipiului Bucureşti;
c) 3 de asociaţiile patronale reprezentative la nivel naţional, desemnaţi prin consens;
d) 3 de confederatiile sindicale reprezentative la nivel naţional, desemnaţi prin consens;
e) preşedintele, care este directorul general al casei de asigurãri.
(2) Consiliul de administraţie al Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei este alcãtuit din 5 membri, desemnaţi dupã cum urmeazã:
a) unul de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei;
b) unul din partea confederatiilor reprezentative ale sindicatelor;
c) unul din partea asociaţiilor reprezentative ale patronatelor;
d) unul din partea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei;
e) preşedintele Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
(3) Consiliul de administraţie al Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti se constituie potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 56/1998 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 458/2001 .
(4) Mandatul membrilor consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri este de 4 ani. Membrii consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri beneficiazã de o indemnizaţie lunarã de pana la 20% din salariul directorului general al casei de asigurãri respective, în condiţiile prezentei efective la şedinţele consiliului de administraţie.
(5) Pe perioada mandatului membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi din funcţii de cãtre cei care i-au numit, iar pe funcţiile rãmase vacante sunt numiţi noi membri, pana la expirarea mandatului în curs.
(6) Atribuţiile consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri sunt stabilite de cãtre CNAS, în concordanta cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
(7) Consiliul de administraţie ia hotãrâri prin vot, în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor.
(8) Şedinţele consiliului de administraţie sunt publice, cu excepţia cazurilor în care membrii consiliului decid prin vot ca acestea sa se desfãşoare cu uşile închise. Problemele legate de buget se vor discuta întotdeauna în şedinţe publice.
ART. 81
(1) Directorii generali ai caselor de asigurãri sunt numiţi pe baza de concurs, prin decizie a preşedintelui CNAS sau, dupã caz, prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, respectiv în condiţiile prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 56/1998 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 458/2001 . Directorul general devine membru de drept al consiliului de administraţie al casei de asigurãri şi preşedintele acestuia.
(2) Directorul general al casei de asigurãri este ordonator de credite, în condiţiile legii.
(3) Directorul general se numeşte pentru un mandat de 4 ani, dupã validarea concursului, şi se suspenda de drept din funcţiile deţinute anterior, cu excepţia funcţiilor didactice din învãţãmântul superior. Directorul general este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4) Atribuţiile principale ale directorului general sunt:
a) aplica normele de gestiune, regulamentele de organizare şi de funcţionare şi procedurile administrative unitare;
b) organizeazã şi coordoneazã activitatea de control al execuţiei contractelor de furnizare de servicii medicale;
c) organizeazã şi coordoneazã activitatea de urmãrire şi control al colectãrii contribuţiilor la fond;
d) propune programe de acţiuni de imbunatatire a disciplinei financiare, inclusiv executarea silitã, potrivit legii;
e) stabileşte modalitatea de contractare, cu respectarea contractului-cadru;
f) organizeazã împreunã cu alte structuri abilitate controale privind respectarea drepturilor asiguraţilor şi propune mãsuri în caz de nerespectare a acestora;
g) supravegheazã şi controleazã organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri de sãnãtate la nivel teritorial şi prezintã anual rapoarte, pe care le da publicitãţii;
h) numeşte, sancţioneazã şi elibereazã din funcţie personalul casei de asigurãri.

SECŢIUNEA a 5-a
Serviciul medical al casei de asigurãri

ART. 82
(1) În cadrul CNAS funcţioneazã serviciul medical, care este condus de un medic-şef.
(2) La nivelul caselor de asigurãri funcţioneazã un serviciu medical, în raport cu numãrul asiguraţilor, care este condus de un medic-şef.
(3) Funcţia de medic-şef al CNAS şi al caselor de asigurãri se ocupa prin concurs organizat de CNAS, în condiţiile legii.
(4) Funcţia de medic-şef al CNAS este echivalenta cu cea de director general adjunct. Funcţia de medic-şef al CNAS se salarizeaza potrivit legii.
ART. 83
(1) Serviciul medical al CNAS urmãreşte interesele asiguraţilor cu privire la calitatea serviciilor acordate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurãri.
(2) Criteriile privind acordarea serviciilor medicale pentru asiguraţi se elaboreazã de cãtre serviciul medical al CNAS împreunã cu CMR, se actualizeazã ori de câte ori este nevoie şi se prevãd în clauzele contractelor de furnizare de servicii.
(3) Atribuţiile serviciului medical sunt stabilite prin statut.

SECŢIUNEA a 6-a
Obligaţiile caselor de asigurãri

ART. 84
Obligaţiile CNAS sunt urmãtoarele:
a) sa asigure logistica functionarii unitare şi coordonate a sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate;
b) sa urmãreascã colectarea şi folosirea cu eficienta a fondului;
c) sa foloseascã mijloace adecvate de mediatizare pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor pe care îi reprezintã;
d) sa acopere potrivit principiilor prezentei ordonanţe de urgenta nevoile de servicii de sãnãtate ale persoanelor, în limita fondurilor disponibile.
ART. 85
Obligaţiile caselor de asigurãri sunt urmãtoarele:
a) sa verifice acordarea serviciilor medicale, conform contractelor încheiate cu furnizorii de servicii medicale;
b) sa deconteze furnizorilor contravaloarea serviciilor medicale contractate şi prestate asiguraţilor, în maximum 30 de zile de la data raportarii, în caz contrar urmând a suporta penalitãţile prevãzute în contract;
c) sa acorde furnizorilor de servicii medicale sume care sa ţinã seama şi de condiţiile de desfãşurare a activitãţii în zone izolate, în condiţii grele şi foarte grele, pentru care sunt stabilite drepturi suplimentare, potrivit legislaţiei;
d) sa informeze furnizorii de servicii medicale asupra condiţiilor de contractare şi a negocierii clauzelor contractuale;
e) sa informeze furnizorii de servicii medicale asupra condiţiilor de furnizare a serviciilor medicale şi despre orice schimbare în modul de funcţionare şi de acordare a acestora, cu cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea modificãrii;
f) sa asigure confidenţialitatea datelor în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta;
g) sa verifice prescrierea şi eliberarea medicamentelor în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
h) sa transmitã situaţiile statistice şi alte activitãţi raportate de furnizorii de servicii medicale cãtre instituţiile interesate, respectiv direcţiilor de sãnãtate publica şi centrelor de statistica, cu respectarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. k);
i) sa raporteze CNAS, la termenele stabilite, datele solicitate privind serviciile medicale furnizate, precum şi evidenta asiguraţilor şi a documentelor justificative utilizate;
j) sa furnizeze, la solicitarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, prin direcţiile de sãnãtate publica, datele de identificare a persoanelor asigurate, numai pentru bolile cu declarare nominalã obligatorie, conform legislaţiei în vigoare.

CAP. 7
Controlul

SECŢIUNEA 1
Controlul de gestiune

ART. 86
Controlul de gestiune al CNAS şi al caselor de asigurãri se face anual de cãtre Curtea de Conturi.
ART. 87
Auditul intern se va exercita conform legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Controlul serviciilor

ART. 88
CNAS împreunã cu CMR, CFR şi OAMR organizeazã controlul serviciilor medicale care se acorda asiguraţilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenta.

SECŢIUNEA a 3-a
Controlul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei

ART. 89
Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, ca autoritate nationala în domeniul sãnãtãţii publice şi ordonator principal de credite, are urmãtoarele atribuţii:
a) asigura, rãspunde, coordoneazã şi controleazã, dupã caz, organizarea activitãţii de asistenta medicalã - primara, secundarã şi tertiara -, asistenta de urgenta, curativã, de recuperare medicalã, asistenta medicalã la domiciliu care se acorda prin unitãţile sanitare publice şi private;
b) stabileşte principalele obiective de etapa pe termen mediu şi lung în domeniul sãnãtãţii populaţiei şi al reformei în sistemul sanitar;
c) asigura supravegherea şi controlul respectãrii legislaţiei de cãtre toate unitãţile publice şi private care au responsabilitãţi în domeniul sãnãtãţii publice, de personalul din sistemul sanitar, inclusiv de cãtre sistemele de asigurãri sociale şi private, colaborand în acest scop cu CNAS, CMR, CFR şi OAMR, cu autoritãţile publice locale şi cu alte instituţii abilitate;
d) aplica mãsurile corespunzãtoare în situaţiile în care se constata de cãtre organele abilitate nerespectarea prevederilor legale.

SECŢIUNEA a 4-a
Arbitrajul

ART. 90
(1) CNAS împreunã cu CMR şi OAMR organizeazã Comisia centrala de arbitraj care soluţioneazã litigiile dintre furnizorii de servicii medicale şi casele de asigurãri.
(2) Comisia centrala de arbitraj este formatã din 4 arbitri, dintre care 2 delegaţi numiţi de cãtre CNAS şi câte un delegat numit de CMR şi OAMR.
(3) Preşedintele Comisiei centrale de arbitraj va fi un arbitru acceptat de pãrţi.
ART. 91
(1) Arbitrii pot fi medici, jurişti sau economişti, acreditaţi şi înregistraţi de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
(2) Regulamentul de activitate al arbitrilor se elaboreazã de cãtre CNAS, împreunã cu CMR şi OAMR, şi se avizeazã de cãtre Ministerul Justiţiei.
ART. 92
Hotãrârile Comisiei centrale de arbitraj sunt obligatorii pentru toate pãrţile ale cãror litigii se soluţioneazã de cãtre aceasta şi se completeazã în mod corespunzãtor cu prevederile Codului de procedura civilã.

CAP. 8
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 93
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.

SECŢIUNEA 1
Infracţiuni

ART. 94
Fapta persoanei care dispune utilizarea în alte scopuri sau nevirarea la fond a contribuţiei reţinute de la asiguraţi constituie infracţiunea de deturnare de fonduri şi se pedepseşte conform prevederilor art. 302^1 din Codul penal.
ART. 95
Completarea declaraţiei prevãzute la art. 8 alin. (2) cu date nereale, având ca efect denaturarea evidentelor privind asiguraţii, stadiul de cotizare sau contribuţiile fata de fond, constituie infracţiunea de fals intelectual şi se pedepseşte conform prevederilor art. 289 Cod penal.

SECŢIUNEA a 2-a
Contravenţii

ART. 96
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nedepunerea la termen a declaraţiei prevãzute la art. 8 alin. (2);
b) nevirarea contribuţiei datorate conform art. 52 alin. (1) de cãtre persoanele fizice şi juridice angajatoare;
c) refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control ale caselor de asigurãri documentele justificative şi actele de evidenta necesare în vederea stabilirii obligaţiilor la fond;
d) refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control ale caselor de asigurãri documentele financiar-contabile justificative şi actele de evidenta financiar-contabila privind modul de utilizare a sumelor decontate din fond.
ART. 97
Contravenţiile prevãzute la art. 96 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cele prevãzute la lit. a) şi c), cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
b) cele prevãzute la lit. b) şi d), cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei.
ART. 98
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de control ale caselor de asigurãri.
ART. 99
Amenzile contravenţionale aplicate conform prezentei ordonanţe de urgenta constituie venituri la fond.
ART. 100
(1) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 96 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
(2) Contravenientul poate achitã, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la art. 97, agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal.
(3) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta referitoare la obligaţiile fata de fond se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.

CAP. 9
Dispoziţii finale

ART. 101
(1) Organele de conducere ale CNAS şi ale caselor de asigurãri se constituie în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta vor fi organizate concursurile pentru ocuparea funcţiei de director general al CNAS şi de preşedinte - director general al caselor de asigurãri.
(3) Pana la ocuparea prin concurs a funcţiilor prevãzute la alin. (2) atribuţiile funcţiilor respective vor fi îndeplinite de cei aflaţi în funcţia de director general al CNAS, precum şi de director general al casei de asigurãri respective la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 102
(1) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri, precum şi personalul angajat al acestor case de asigurãri, indiferent de nivel, nu pot deţine funcţii de conducere în cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, direcţiilor de sãnãtate publica, unitãţilor sanitare, cabinetelor medicale, funcţii alese sau numite în cadrul CMR, colegiilor judeţene ale medicilor, respectiv al municipiului Bucureşti, CFR, colegiilor judeţene ale farmacistilor, respectiv al municipiului Bucureşti, organizaţiilor centrale şi locale ale OAMR sau funcţii în cadrul societãţilor comerciale cu profil de asigurãri, farmaceutic sau de aparatura medicalã.
(2) Membrii Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri care, fie personal, fie prin soţ, sotie, afini sau rude pana la gradul al doilea inclusiv, au un interes patrimonial în problema supusã dezbaterii consiliului de administraţie nu pot participa la dezbaterile consiliului de administraţie şi nici la adoptarea hotãrârilor.
(3) Persoanele care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se afla în una dintre incompatibilitãţile prevãzute la alin. (1) vor opta pentru una dintre funcţiile ocupate în termen de 30 de zile.
(4) Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor asigura numirea persoanelor desemnate în adunarea reprezentanţilor. La nivel naţional întrunirea adunãrii reprezentanţilor va fi asigurata de cãtre CNAS.
(5) În cazul în care consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, nu pot desemna prin vot delegaţi în adunarea reprezentanţilor, preşedinţii consiliilor judeţene numesc persoanele în cauza în termen de 5 zile de la data şedinţei organizate în acest scop de consiliul judeţean.
ART. 103
(1) CNAS gestioneazã şi administreazã bunurile mobile şi imobile dobândite, în condiţiile legii, din activitãţi proprii, subvenţii, donaţii sau din alte surse.
(2) Autoritãţile publice centrale sau locale pot transmite, în condiţiile prevãzute de lege, bunuri mobile şi imobile în administrarea CNAS şi a caselor de asigurãri.
ART. 104
Structurile actuale de asigurãri de sãnãtate aparţinând ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţele sanitare proprii îşi adapteaza organizarea şi funcţionarea la prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, cu pãstrarea specificului activitãţii acestor autoritãţi publice, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia.
ART. 105
În teritoriile neacoperite cu medici sau cu personal sanitar, pentru asigurarea serviciilor medicale consiliile locale pot acorda stimulente în natura şi în bani.
ART. 106
Persoanele care prin faptele lor aduc prejudicii sau daune sãnãtãţii altei persoane rãspund potrivit legii şi sunt obligate sa suporte cheltuielile ocazionate de asistenta medicalã acordatã. Sumele reprezentând aceste cheltuieli vor fi recuperate prin grija caselor de asigurãri şi constituie venituri ale fondului.
ART. 107
Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 6 alin. (1) lit. e) şi h), art. 50 alin. (2) şi (3), art. 51 alin. (2) şi (3), art. 53 alin. (2) şi (3), art. 54 alin. (2) şi (3), art. 56 şi art. 59 alin. (1), referitoare la reducerea contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate şi scutirea de la obligaţia plãţii acesteia de cãtre unele categorii de persoane, care intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
ART. 108
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
(2) Pana la data de 1 ianuarie 2003 rãmân aplicabile prevederile <>Legii nr. 145/1997 referitoare la colectarea şi utilizarea fondurilor de asigurãri sociale de sãnãtate.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

p. Ministrul apãrãrii naţionale,
George Cristian Maior,
secretar de stat

Ministru de interne,
Ioan Rus

p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Traian Panait,
secretar de stat

p. Ministrul justiţiei,
Alexe Ivanov Costache,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

p. Ministrul muncii şi
solidaritãţii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat

Bucureşti, 31 octombrie 2002.
Nr. 150.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016