Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 147 din 7 octombrie 1999  privind asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 147 din 7 octombrie 1999 privind asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 493 din 13 octombrie 1999

În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,


Guvernul României emite prezenta ordonanta de urgenta.


CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta de urgenta reglementeazã constituirea şi funcţionarea asociaţiilor utilizatorilor de apa pentru irigaţii, denumite în continuare asociaţii, ca persoane juridice fãrã scop lucrativ, şi stabileşte drepturile şi obligaţiile acestor asociaţii şi ale membrilor lor.
ART. 2
În vederea exploatãrii şi întreţinerii reţelelor de irigatie în propriul lor interes, dar şi ca activitate de interes public, persoanele fizice şi persoanele juridice care sunt proprietari ori titulari ai altor drepturi reale sau utilizeazã terenuri agricole se pot asocia şi pot constitui asociaţii conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 3
(1) Fiecare asociaţie trebuie sa delimiteze geografic suprafata de teren în interiorul cãreia va funcţiona. Aceasta suprafata va constitui teritoriul asociaţiei.
(2) Teritoriul fiecãrei asociaţii este constituit, de regula, dintr-o unitate hidraulica.
(3) Unitatea hidraulica este suprafata de teren clar delimitata care poate sa primeascã apa pentru irigaţii de la o sursa de furnizare a apei.
(4) Denumirea asociaţiei va include sintagma Asociaţia utilizatorilor de apa pentru irigaţii, urmatã de numele zonei în care îşi desfãşoarã activitatea.
(5) Utilizatorii de terenuri agricole sunt persoanele care exploateazã pãmântul în baza unui contract de arenda sau a unui contract de concesiune.
ART. 4
(1) Pentru a sprijini proprietarii ori titularii de alte drepturi reale sau utilizatorii de terenuri agricole în efectuarea lucrãrilor agricole şi în creşterea productivitatii acestor lucrãri, asociaţiile pot desfasura urmãtoarele activitãţi:
a) cumpãrarea apei pentru irigaţii de la furnizorul acesteia şi distribuirea cãtre membrii sãi în scopul desfãşurãrii activitãţilor de irigaţii pe teritoriul asociaţiei;
b) achiziţionarea, exploatarea, întreţinerea şi înlocuirea echipamentelor de irigaţii;
c) construirea, achiziţionarea, exploatarea, întreţinerea şi înlocuirea reţelei pentru irigaţii şi desecare-drenaj, precum şi a infrastructurii aferente;
d) desfãşurarea de activitãţi auxiliare necesare pentru realizarea acestor activitãţi.
(2) Activitãţile prevãzute la alin. (1) se vor realiza exclusiv în folosul membrilor asociaţiei care deţin în proprietate sau sunt titulari ai altor drepturi reale ori utilizatori de terenuri agricole pe teritoriul asociaţiei.
(3) Excedentul dintre venituri şi cheltuieli rezultat la finele anului financiar se va reinvesti.
(4) Asociaţia poate furniza apa pe baza de contract unei persoane, proprietar sau titular de alte drepturi reale ori utilizator de teren agricol situat pe teritoriul asociaţiei.
ART. 5
(1) Proprietarii şi titularii de alte drepturi reale sau utilizatorii de terenuri agricole din cadrul unei unitãţi hidraulice se pot asocia liber şi pot infiinta o asociaţie sau pot adera liber la o asociaţie existenta, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Persoana juridicã care îşi exprima intenţia de a deveni membru al asociaţiei va comunica în scris acesteia numele persoanei fizice care o va reprezenta în toate raporturile cu asociaţia.
ART. 6
Patrimoniul asociaţiei se constituie din aportul membrilor, în numerar şi în natura, precum şi din infrastructura de irigaţii, staţiile de pompare de punere sub presiune a apei şi alte lucrãri, dobândite de asociaţie în condiţiile legii.

CAP. 2
Constituirea asociaţiilor

ART. 7
(1) Persoanele care doresc sa înfiinţeze o asociaţie vor forma un comitet de initiativa pentru constituirea asociaţiei. Comitetul de initiativa va convoca o şedinţa preliminarã de constituire a asociaţiei, la care pot participa toţi cei interesaţi.
(2) La propunerea comitetului de initiativa, şedinţa preliminarã de constituire a asociaţiei va aproba teritoriul asociaţiei şi va stabili care dintre participanţi îşi vor asuma rãspunderea pentru elaborarea proiectului de statut, a documentaţiei necesare constituirii asociaţiei, convocarea şedinţelor urmãtoare şi pentru solicitarea asistenţei necesare din partea Oficiului de reglementare a asociaţiilor utilizatorilor de apa pentru irigaţii, denumit în continuare Oficiul de reglementare, sau din partea oricãrei alte persoane.
ART. 8
(1) În cazul în care un teren agricol este folosit de o persoana, alta decât proprietarul, acesta va stabili dacã el însuşi sau persoana care foloseşte terenul urmeazã sa devinã membru al asociaţiei.
(2) În cazul schimbãrii situaţiei juridice a unei suprafeţe de teren agricol, succesorul în drepturi, titularul de drepturi reale, arendaşul sau concesionarul poate deveni membru al unei asociaţii drept consecinta a faptului ca terenul se afla pe teritoriul asociaţiei, numai dacã toate cotizaţiile şi tarifele datorate asociaţiei de cãtre fostul proprietar sau utilizator al acelui teren au fost achitate integral.
(3) În cazul în care un teren este în proprietatea mai multor persoane, acestea trebuie sa nominalizeze un reprezentant care sa exercite dreptul de vot în şedinţele adunãrii generale.
(4) Statutul asociaţiei poate prevedea ca dreptul de intrare în asociaţie sa se poatã exercita doar la sfârşitul sezonului de irigaţii, cu excepţia cazului preluãrii calitãţii de membru prin succesiune.
ART. 9
(1) Asociaţia se va constitui prin proces-verbal de constituire şi prin statut, care vor fi autentificate de cãtre un notar public.
(2) Statutul asociaţiei va cuprinde prevederi minimale referitoare la: denumirea asociaţiei, sediul principal al asociaţiei, teritoriul asociaţiei, descris literal cu ajutorul planurilor şi hartilor necesare, patrimoniul asociaţiei, obiectul de activitate şi scopul asociaţiei, activitãţile pe care aceasta le poate desfasura, condiţiile şi calitatea cerute pentru a fi primit ca membru în asociaţie, organizarea asociaţiei, atribuţiile, procedura de convocare şi data ţinerii adunãrii generale şi regulile procedurale referitoare la şedinţele adunãrii generale, inclusiv dreptul de vot şi numãrul participanţilor necesari pentru ca adunãrile generale sa fie statutare, numãrul membrilor consiliului de administraţie, procedura de alegere şi puterile conferite acestuia, frecventa şedinţelor, procedura de vot, atribuţiile şi remunerarea consiliului de administraţie, procedura de alegere a preşedintelui consiliului de administraţie şi atribuţiile acestuia, revocarea membrilor consiliului de administraţie, drepturile şi îndatoririle asociaţiei şi ale membrilor sãi cu privire la planurile de culturi şi de cultivare, programarea distribuţiei apei şi a irigatiilor şi activitãţile de exploatare şi întreţinere, dreptul asociaţiei de a avea acces pe terenurile membrilor asociaţiei pentru exploatarea, întreţinerea şi reparaţia lucrãrilor de irigaţii, dreptul membrilor asociaţiei de a fi despãgubiţi pentru pagubele provocate de asociaţie sau de salariaţii acesteia, procedura de stabilire şi încasare a cotizaţiilor, tarifelor şi plãţilor datorate asociaţiei de membri, dreptul membrilor asociaţiei de a se retrage din asociaţie, precum şi condiţiile şi procedura de retragere a calitãţii de membru şi de excludere din asociaţie, procedura de rezolvare a litigiilor dintre asociaţie şi membrii acesteia, precum şi a litigiilor dintre membrii asociaţiei, procedura de aprobare şi auditare a bilanţului contabil anual, procedura de modificare a statutului, cazurile şi procedura de dizolvare şi lichidare a asociaţiei.
ART. 10
(1) Dupã elaborarea proiectului de statut comitetul de initiativa va convoca şedinţa de constituire, la care vor fi invitaţi toţi cei care şi-au exprimat intenţia sa devinã membri ai asociaţiei. Data, ora şi locul şedinţei de constituire vor fi anunţate public. Dezbaterile şi hotãrârile se vor consemna într-un proces-verbal de constituire care va fi semnat de toţi participanţii.
(2) În şedinţa de constituire se va discuta şi, dupã caz, se vor putea aduce modificãri ale statutului.
(3) Statutul va fi considerat aprobat dacã majoritatea simpla a participanţilor se declara de acord, cu condiţia ca aceşti membri sa detina în proprietate sau în folosinta cel puţin jumãtate din suprafata teritoriului asociaţiei şi sa fie de acord sa preia administrarea întregii infrastructuri de irigaţii şi desecare-drenaj amplasate pe teritoriul asociaţiei. În cazul în care statutul nu este aprobat, şedinţa de constituire se va reconvoca la o data ulterioara.
(4) Dupã aprobarea statutului, în şedinţa de constituire se vor alege preşedintele şi consiliul de administraţie.
(5) Consiliul de administraţie va transmite Oficiului de reglementare o copie de pe statut, împreunã cu planul teritoriului propus de asociaţie, spre avizare.
(6) În termen de 15 zile de la solicitare Oficiul de reglementare va aviza constituirea asociaţiei, dacã sunt îndeplinite condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 11
(1) În termen de 30 de zile de la data avizãrii de cãtre Oficiul de reglementare consiliul de administraţie ales poate sa depunã la tribunalul în a cãrui raza teritorialã se afla sediul asociaţiei cererea de înregistrare a acesteia în registrul asociaţiilor.
(2) Cererea de înregistrare va fi însoţitã de:
a) statutul asociaţiei;
b) procesul-verbal de constituire a asociaţiei;
c) avizul Oficiului de reglementare;
d) orice alte documente cerute de instanta de judecata.
(3) Dupã obţinerea hotãrârii de aprobare a constituirii şi înregistrãrii asociaţia o va face publica prin:
a) afişarea hotãrârii la primãria în a carei raza se afla teritoriul asociaţiei;
b) publicarea unui anunţ în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pe cheltuiala asociaţiei;
c) comunicarea hotãrârii de aprobare a constituirii şi înregistrãrii asociaţiei la administraţia financiarã localã.
ART. 12
Hotãrârea tribunalului de aprobare a constituirii şi înregistrãrii unei asociaţii în registru poate face obiectul apelului în termen de 10 zile de la data pronunţãrii hotãrârii pentru cei prezenţi şi de la comunicare pentru cei absenţi.
ART. 13
Asociaţia dobândeşte personalitate juridicã de la data înregistrãrii ei conform prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 14
Dupã înscrierea în registrul asociaţiilor tribunalul la care a fost înscrisã asociaţia va transmite Oficiului de reglementare o copie de pe hotãrârea de aprobare a constituirii şi înregistrãrii asociaţiei, precum şi o copie de pe hotãrârea instanţei de apel, dupã caz.

CAP. 3
Funcţionarea asociaţiilor

Dispoziţii comune
ART. 15
Asociaţia va avea ca organe de conducere o adunare generalã, un consiliu de administraţie şi un preşedinte, precum şi alte structuri organizatorice, dupã caz, stabilite prin statut.
Adunarea generalã
ART. 16
(1) Adunarea generalã este principalul organ de conducere al asociaţiei şi se compune din toţi membrii asociaţiei. Hotãrârile sale se vor lua cu majoritate simpla de voturi, dacã statutul nu prevede o majoritate mai mare.
Statutul poate fi modificat de membrii asociaţiei, cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 10 alin. (3). Dezbaterile şi hotãrârile adunãrilor generale vor fi consemnate în procese-verbale.
(2) Adunarea generalã se va întruni cel puţin o data pe an în şedinţa adunãrii generale ordinare.
(3) Adunarea generalã se poate convoca în şedinţa extraordinarã de cãtre consiliul de administraţie ori de câte ori este necesar sau la cererea scrisã a cel puţin unei pãtrimi din numãrul membrilor asociaţiei sau al reprezentanţilor acestora.
ART. 17
Adunarea generalã are competenta exclusiva de adoptare a hotãrârilor privind:
a) modificarea statutului asociaţiei;
b) admiterea sau excluderea membrilor asociaţiei;
c) aprobarea bilanţului contabil, a raportului de gestiune anual şi a bugetului de venituri şi cheltuieli;
d) aprobarea planului de exploatare şi de întreţinere a infrastructurii de irigaţii;
e) aprobarea structurii culturilor, a calendarului de furnizare a apei şi a planului de udari;
f) stabilirea nivelului tarifelor, cotizaţiilor şi penalitatilor ce vor fi percepute de asociaţie de la membrii sãi;
g) stabilirea tipului de sancţiuni aplicate de asociaţie membrilor sãi;
h) alegerea şi revocarea membrilor consiliului de administraţie şi a preşedintelui;
i) stabilirea şi modificarea structurii organizatorice a asociaţiei;
j) fuziunea asociaţiei cu alte asociaţii şi apartenenţa ei, ca membru, la o federatie;
k) dizolvarea şi lichidarea asociaţiei;
l) adoptarea oricãrei alte hotãrâri pentru care este cerutã aprobarea adunãrii generale.
ART. 18
(1) În statut se va prevedea câte voturi va avea fiecare membru şi se va putea dispune ca:
a) numãrul voturilor fiecãrui membru sa fie proporţional cu mãrimea terenului deţinut în proprietate sau în folosinta;
b) alocarea voturilor sa se facã potrivit unei modalitãţi corecte care sa protejeze interesele fiecãrui membru.
(2) Un membru al asociaţiei poate deţine cel mult doua cincimi din numãrul total de voturi.
(3) În statut se pot prevedea suspendarea dreptului de vot al membrilor restanti la plata tarifelor, a cotizaţiilor şi a penalitatilor datorate asociaţiei, precum şi condiţiile de aplicare a acestei mãsuri ca o procedura prealabilã a excluderii din asociaţie.
(4) Membrii asociaţiei pot fi reprezentaţi la şedinţele adunãrii generale în baza unei procuri speciale, autentificate.
ART. 19
(1) Dacã numãrul membrilor asociaţiei este atât de mare încât este imposibil ca toţi membrii sa voteze în adunarea generalã, în statut se poate prevedea stabilirea unui sistem de reprezentare.
(2) Sistemul de reprezentare trebuie sa prevadã repartizarea membrilor asociaţiei în grupuri.
(3) Fiecare grup îşi poate alege reprezentantul în şedinţele adunãrii generale, care va vota în numele sau.
(4) Fiecare membru al asociaţiei are dreptul de a fi ales în calitate de reprezentant al unui grup.
Consiliul de administraţie
ART. 20
(1) Consiliul de administraţie aduce la îndeplinire hotãrârile adunãrii generale a asociaţiei, rãspunde în fata acesteia de modul în care conduce activitatea asociaţiei şi va fi alcãtuit din minimum 3 persoane, dintre care una va fi preşedinte. Fiecare membru al consiliului de administraţie trebuie sa fie membru al asociaţiei.
(2) Membrii consiliului de administraţie vor fi aleşi pe o perioada de maximum 3 ani de cãtre adunarea generalã ordinarã sau extraordinarã, dupã caz.
(3) Fiecare membru al asociaţiei poate fi ales şi are dreptul de a participa la alegerea consiliului de administraţie, în afarã de cazurile în care este restant la plata obligaţiilor, a cotizaţiilor sau a penalitatilor datorate asociaţiei.
ART. 21
Consiliul de administraţie îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) numirea personalului în posturile de conducere aprobate de adunarea generalã;
b) angajarea şi concedierea personalului de execuţie al asociaţiei;
c) convocarea şedinţelor adunãrilor generale;
d) elaborarea planului de culturi, a programului şi planului de irigaţii şi a planului de exploatare şi întreţinere, pentru a fi prezentate spre aprobare adunãrii generale;
e) stabilirea limitelor de competenta a preşedintelui de a încheia contracte pe baza bugetului aprobat, a planului de lucru şi a planului de exploatare şi întreţinere;
f) elaborarea propunerilor privind ordinea de zi a şedinţei adunãrii generale;
g) gestionarea patrimoniului şi exploatarea eficienta a acestuia;
h) întocmirea anual a bugetului de venituri şi cheltuieli al asociaţiei şi a bilanţului contabil, pe care le supune aprobãrii adunãrii generale;
i) soluţionarea oricãrei alte probleme date în competenta sa prin statut sau hotãrâte de adunarea generalã.
ART. 22
(1) Adunarea generalã poate revoca unul sau mai mulţi membri ai consiliului de administraţie, inclusiv preşedintele, înainte ca termenul pentru care au fost aleşi sa fi expirat, pentru delapidare, proasta gestionare a fondurilor asociaţiei şi grava încãlcare a îndatoririlor ori pentru alte fapte cu caracter penal.
(2) În cazul în care un membru al consiliului de administraţie este revocat din funcţie, adunarea generalã trebuie sa aleagã un înlocuitor în aceeaşi şedinţa în care a luat decizia de revocare.
Preşedintele
ART. 23
(1) Dupã constituirea asociaţiei fiecare membru al acesteia poate candida pentru a fi ales în funcţia de preşedinte, în afarã de cazurile în care are restante la plata obligaţiilor, a cotizaţiilor sau a penalitatilor datorate asociaţiei.
(2) Preşedintele rãspunde în fata adunãrii generale şi a consiliului de administraţie de conducerea activitãţii curente a asociaţiei.
(3) Preşedintele trebuie sa acţioneze în interesul tuturor membrilor asociaţiei şi poate fi remunerat pentru activitatea desfasurata în numele asociaţiei.
(4) Preşedintele asociaţiei va fi ales de cãtre membrii acesteia în adunarea generalã ordinarã anuala, cu majoritatea voturilor.
(5) În caz de egalitate de voturi în adoptarea unei decizii de cãtre consiliul de administraţie, preşedintele va avea un vot decisiv.
ART. 24
În exercitarea prerogativelor sale preşedintele are urmãtoarele atribuţii:
a) controlul efectuãrii de operaţiuni în contul bancar al asociaţiei, cu respectarea normelor legale în domeniu;
b) încheierea contractelor necesare pentru desfãşurarea activitãţii asociaţiei;
c) emiterea de dispoziţii pentru personalul, salariaţii şi persoanele cu funcţii de administraţie din asociaţie;
d) reprezentarea şi organizarea corespunzãtoare a reprezentãrii asociaţiei.

CAP. 4
Raporturile juridice dintre asociaţie şi membrii acesteia

ART. 25
(1) Membrii asociaţiei au dreptul de a beneficia de orice serviciu furnizat de asociaţie, cu condiţia ca aceştia:
a) sa plãteascã tarifele datorate asociaţiei pentru prestarea serviciului respectiv;
b) sa realizeze activitãţile convenite în schimbul achitãrii tarifelor, în cazul în care s-a convenit astfel cu asociaţia;
c) sa achite asociaţiei orice cheltuiala efectuatã în interes propriu, la cererea acestora sau cu consimţãmântul lor;
d) sa achite asociaţiei costul reparaţiilor sau al înlocuirii oricãrui echipament al asociaţiei care a fost deteriorat de cãtre aceştia.
(2) Membrii asociaţiei au dreptul sa examineze registrele şi înregistrãrile asociaţiei, sa obţinã o copie de pe bilanţul contabil anual şi sa facã propuneri privind ordinea de zi a şedinţei adunãrii generale.
ART. 26
(1) Asociaţia poate percepe de la membrii sãi urmãtoarele tarife şi cotizatii:
a) tarife de furnizare a apei de irigatie, pe baza cantitãţii de apa furnizate şi a suprafeţei de teren irigate;
b) tarife de desecare-drenaj;
c) o cotizatie anuala calculatã pe baza suprafeţei de teren deţinute în proprietate sau folosite;
d) tarife de exploatare şi întreţinere şi tarife pentru orice alte servicii furnizate de asociaţie conform aprobãrii adunãrii generale a asociaţiei.
(2) Asociaţia poate percepe penalitãţi pentru neplata tarifelor şi a obligaţiilor datorate, numai dacã statutul prevede astfel.
(3) În vederea achitãrii tarifelor şi a cotizaţiilor, membrii asociaţiei vor semna un angajament de plata care constituie titlu executoriu.
ART. 27
(1) În vederea facilitãrii prestãrii serviciilor de irigatie şi de desecare-drenaj, membrii asociaţiei trebuie sa permitã acesteia folosirea oricãror conducte, canale, hidranti sau alte echipamente hidrotehnice situate pe terenul deţinut sau folosit de ei.
(2) Membrii asociaţiei trebuie sa permitã asociaţiei şi personalului angajat de aceasta accesul pe terenul administrat de asociaţie, în scopul exploatãrii şi întreţinerii reţelelor de irigatie şi de desecare-drenaj sau al repararii în caz de avarie.
(3) Membrii asociaţiei au dreptul la despãgubiri în cazul în care recoltele sau terenul le sunt afectate ca urmare a activitãţii necorespunzãtoare de exploatare şi întreţinere realizate de asociaţie pe terenul acestora, în condiţiile legii.
ART. 28
(1) Oricare dintre membrii asociaţiei are dreptul sa se retragã din asociaţie.
(2) În cazul în care o asociaţie a fãcut anumite cheltuieli legate de proiectarea, construirea, renovarea sau exploatarea unui sistem de irigatie ca urmare a intrãrii în asociaţie a unui membru, aceasta persoana se poate retrage din asociaţie, fiind obligatã sa achite acesteia suma cheltuitã de ea şi sa o compenseze pentru pierderea suferitã prin ieşirea sa din asociaţie.
(3) Calitatea de membru al unei asociaţii înceteazã în cazul decesului acestuia, al vânzãrii terenului, precum şi atunci când acesta nu mai îndeplineşte condiţiile cerute de prezenta ordonanta de urgenta sau de statut.
(4) Foştii membri ai asociaţiei rãspund pentru toate tarifele şi obligaţiile datorate asociaţiei, care nu au fost achitate.
ART. 29
(1) Asociaţia poate sa includã în statutul sau modul de sancţionare a acelor membri care incalca prevederile statutare sau alte regulamente ale asociaţiei.
(2) Aplicarea sancţiunilor poate fi hotãrâtã de adunarea generalã, de consiliul de administraţie sau în alt mod prevãzut în statut.
(3) Statutul poate prevedea ca o persoana sa fie exclusa din asociaţie pentru urmãtoarele motive:
a) încãlcarea prevederilor statutului şi, dupã caz, a regulamentelor şi a reglementãrilor interioare ale asociaţiei;
b) amânarea nejustificatã a achitãrii cotizaţiilor şi a tarifelor datorate asociaţiei;
c) refuzul achitãrii tarifelor şi a obligaţiilor percepute de asociaţie;
d) refuzul nejustificat de a repara sau de a plati daunele cuvenite pentru stricãciunile produse bunurilor aflate în proprietatea asociaţiei.
(4) Membrii excluşi au dreptul de a contesta în justiţie mãsura excluderii, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii aplicãrii mãsurii.
ART. 30
Litigiile ivite între membri în legatura cu activitatea asociaţiei se vor soluţiona în conformitate cu prevederile statutului asociaţiei şi ale legislaţiei în vigoare.

CAP. 5
Registrele, evidentele şi controlul asociaţiei

ART. 31
Asociaţia trebuie sa ţinã urmãtoarele registre şi evidente:
a) registrul membrilor, care trebuie sa fie revazut şi actualizat anual şi care trebuie sa conţinã o descriere a mãrimii şi a amplasamentului terenului agricol care determina calitatea de membru al fiecãruia, iar în cazul celor ce deţin teren în folosinta sau îl utilizeazã, şi numele proprietarului terenului;
b) planul teritoriului asociaţiei;
c) registrul persoanelor care nu sunt membri ai asociaţiei, dar cãrora li se furnizeazã apa;
d) evidenta lunarã a cantitãţilor de apa primite atât de membri, cat şi de persoanele care nu sunt membri;
e) evidenta cotizaţiilor şi a tarifelor datorate şi achitate;
f) registrul proceselor-verbale ale adunãrilor generale;
g) registrul proceselor-verbale ale şedinţelor consiliului de administraţie;
h) evidenta contractelor;
i) registrul inventarului activelor.
ART. 32
(1) Bilanţul contabil al asociaţiei va fi supus auditarii anuale de cãtre experţi contabili.
(2) Asociaţia va depune bilanţul contabil anual şi situaţia veniturilor şi cheltuielilor la administraţia financiarã teritorialã, în forma stabilitã de Ministerul Finanţelor.
(3) Membrii consiliului de administraţie rãspund de nerespectarea prevederilor legii cu privire la depunerea bilanţului contabil anual şi a situaţiei veniturilor şi cheltuielilor în termen de 3 luni de la încheierea anului financiar.
ART. 33
Asociaţiile pot crea fonduri de rezerva sau alte fonduri în funcţie de necesitaţi, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 34
(1) În cadrul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei se înfiinţeazã, ca un compartiment distinct, Oficiul de reglementare a asociaţiilor utilizatorilor de apa pentru irigaţii, având urmãtoarele atribuţii principale:
a) indruma, acorda asistenta de specialitate şi avizeazã înfiinţarea şi funcţionarea asociaţiilor;
b) înscrie asociaţiile în Registrul naţional al asociaţiilor utilizatorilor de apa pentru irigaţii, care va fi înfiinţat prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei;
c) tine Registrul naţional al asociaţiilor utilizatorilor de apa pentru irigaţii;
d) solicita asociaţiilor furnizarea de informaţii şi de documentaţie privind funcţionarea asociaţiei şi întreţinerea infrastructurii care i-a fost transmisã;
e) alte atribuţii îi pot fi stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
(2) În acest scop se suplimenteaza cu 3 posturi numãrul maxim de posturi din aparatul central al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.

CAP. 6
Proprietatea asupra infrastructurii de irigatie şi servituţile

ART. 35
(1) În condiţiile prevederilor Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia, o asociaţie poate dobândi dreptul de proprietate asupra infrastructurii de irigatie constând în conductele subterane pentru transport şi distribuţie, staţiile de pompare de punere sub presiune a apei, împreunã cu dotãrile şi terenul aferent care sunt situate pe teritoriul asociaţiei, precum şi alte asemenea bunuri, ca urmare a trecerii acestora din domeniul public în domeniul privat al statului.
(2) În situaţia în care asociaţia solicita concesionarea bunurilor din infrastructura de irigaţii, acestea se atribuie direct de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei printr-un contract de concesiune.
ART. 36
(1) Asociaţia poate obţine un drept de servitute, conform prevederilor Codului civil, asupra terenului unei persoane care nu este membru al asociaţiei, acolo unde aceasta se justifica din motive tehnice sau economice pentru ca asociaţia sa îşi poatã realiza obiectivele.
(2) În cazuri de urgenta asociaţia are dreptul sa între pe terenul unei persoane care nu este membru al asociaţiei, în scopul repararii conductelor subterane şi al protecţiei mediului înconjurãtor.
(3) În cazurile menţionate la alin. (2) persoanele care nu sunt membre ale asociaţiei au dreptul sa primeascã de la aceasta despãgubiri conform prevederilor legale în vigoare.

CAP. 7
Dizolvarea, lichidarea şi fuziunea asociaţiilor

ART. 37
(1) Adunarea generalã poate hotãrî, cu votul a doua treimi din numãrul membrilor prezenţi sau reprezentaţi, dizolvarea unei asociaţii, dacã obiectivele acesteia nu mai pot fi îndeplinite de cãtre asociaţie sau dacã, din alte motive, existenta asociaţiei nu mai este necesarã.
(2) Hotãrârea adunãrii generale de dizolvare a unei asociaţii trebuie sa includã şi numirea unuia sau mai multor lichidatori.
(3) Adunarea generalã va hotãrî cu majoritate simpla de voturi asupra modului de repartizare a patrimoniului social al asociaţiei la încheierea procesului de lichidare. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei va aproba modalitatea de transmitere în urma lichidãrii a infrastructurii de irigatie deţinute în proprietate de asociaţie. Dizolvarea asociaţiei trebuie sa fie înscrisã în registrul asociaţiilor de la tribunalul în a cãrui raza teritorialã se afla sediul asociaţiei.
(4) Tribunalul va face publica hotãrârea de dizolvare a unei asociaţii, pe cheltuiala acesteia, pentru a permite creditorilor sa îşi înregistreze creanţele asupra activelor aflate în proprietatea asociaţiei.
ART. 38
(1) O data încheiat procesul de lichidare asociaţia va fi radiatã din registrul de la tribunal. Comisia de lichidare va trimite registrele şi evidentele asociaţiei Oficiului de reglementare, care le va pãstra o perioada de 15 ani.
(2) Atâta timp cat procesul de lichidare nu este încheiat, prevederile acestei ordonanţe de urgenta şi ale statutului asociaţiei vor continua sa se aplice raporturilor juridice dintre membri şi asociaţie.
ART. 39
(1) Doua sau mai multe asociaţii pot fuziona formând o singura asociaţie, conform prevederilor statutelor proprii şi hotãrârilor adunãrilor generale ale asociaţiilor semnatare ale proiectului de fuziune. Adunãrile generale ale asociaţiilor care participa la fuziune trebuie sa aprobe noul statut al asociaţiei rezultate în urma fuziunii.
(2) În urma acestor hotãrâri asociaţia rezultatã se va înscrie în registrul de la tribunal în termen de 30 de zile, conform procedurii de înscriere prevãzute mai sus. Când noua asociaţie va fi înscrisã în acest registru, asociaţiile care îşi înceteazã activitatea vor fi radiate. O data cu dobândirea personalitãţii juridice asociaţia rezultatã prin fuziune va prelua activul şi pasivul asociaţiilor care îşi înceteazã existenta ca efect al fuziunii.

CAP. 8
Dispoziţii finale

ART. 40
(1) Asociaţiile pot forma federaţii proprii.
(2) Înfiinţarea federaţiilor se va face potrivit regulilor de constituire a asociaţiilor utilizatorilor de apa pentru irigaţii prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 41
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta referitoare la constituirea asociaţiilor utilizatorilor de apa pentru irigaţii se completeazã cu dispoziţiile Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
----------------
Ministrul agriculturii
şi alimentaţiei,
Ioan Avram Muresan

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016