Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 146 din 31 octombrie 2002 (*republicata*)  privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 146 din 31 octombrie 2002 (*republicata*) privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 295 din 16 aprilie 2008
_________
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Legea nr. 354/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 7 decembrie 2007, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 824 din 14 noiembrie 2002, şi ulterior adoptãrii a mai fost modificatã şi completatã prin:
- <>Legea nr. 201/2003 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 22 mai 2003;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor mãsuri financiare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 507/2004 , cu modificãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 31 august 2004;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor mãsuri financiare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 146/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 28 ianuarie 2005;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 41/2005 privind reglementarea unor mãsuri financiare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 97/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 677 din 28 iulie 2005;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor mãsuri financiar-fiscale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 266/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 31 ianuarie 2006.

CAP. I
Definiţii

ART. 1
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) trezoreria statului - un sistem unitar şi integrat prin care statul asigurã efectuarea operaţiunilor de încasãri şi plãţi privind fonduri publice, inclusiv cele privind datoria publicã, şi a altor operaţiuni ale statului, în condiţii de siguranţã şi în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b) cont escrow - cont deschis de instituţii publice la institutii de credit, în baza unei înţelegeri între douã sau mai multe pãrţi, în care sunt pãstrate la dispoziţia acestora anumite sume în lei sau în valutã, într-o limitã şi în condiţii convenite;
c) bilet la ordin - înscris prin care emitentul se obligã sã plãteascã beneficiarului, la scadenţã sau la ordinul acestuia, o sumã de bani;
d) avalizare bilet la ordin - procedurã prin care se acordã o garanţie suplimentarã privind asigurarea plãţii la scadenţã a sumei înscrise în biletul la ordin;
e) cont corespondent în valutã - cont curent deschis de Ministerul Economiei şi Finanţelor la o instituţie de credit, cu scopul efectuãrii de operaţiuni de încasãri, plãţi şi/sau alte operaţiuni în valutã.

CAP. II
Operaţiuni derulate prin trezoreria statului

ART. 2
(1) Prin trezoreria statului se deruleazã operaţiunile de încasãri şi plãţi privind fonduri publice care privesc, dupã caz, fãrã a se limita la acestea:
a) veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetului trezoreriei statului;
b) veniturile şi cheltuielile bugetelor fondurilor speciale, care se constituie şi se utilizeazã potrivit reglementãrilor legale;
c) veniturile şi cheltuielile bugetelor instituţiilor publice;
d) rãscumpãrarea certificatelor de trezorerie pentru populaţie, transformate în certificate de depozit;
e) datoria publicã în lei şi valutã, inclusiv serviciul datoriei publice;
f) alte venituri şi cheltuieli privind fonduri publice, reglementate prin dispoziţii legale, inclusiv drepturile de încasat şi obligaţiile de platã ale statului, la baza cãrora stau acorduri şi convenţii guvernamentale şi comerciale.
(2) Statul garanteazã efectuarea operaţiunilor financiare prin trezoreria statului în condiţii de siguranţã şi în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, precum şi pãstrarea integritãţii disponibilitãţilor bãneşti.
(3) În cazul afectãrii integritãţii disponibilitãţilor bãneşti pãstrate la Trezoreria Statului, prejudiciul creat se acoperã din bugetul Trezoreriei Statului, în baza documentelor justificative care atestã obligaţia de platã a statului.
(4) Sumele rezultate din derularea procedurilor judiciare legale de recuperare a prejudiciului creat ca urmare a afectãrii integritãţii disponibilitãţilor bãneşti pãstrate la Trezoreria Statului constituie venit al bugetului Trezoreriei Statului.
(5) Prin trezoreria operativã centralã se efectueazã operaţiuni de încasãri şi plãţi în lei şi valutã. Operaţiunile de încasãri şi plãţi în valutã prin trezoreria statului la nivel central se efectueazã începând cu anul 2008.

CAP. III
Administrarea resurselor contului curent general al trezoreriei statului

ART. 3
(1) Contul curent general al Trezoreriei Statului funcţioneazã la Banca Naţionalã a României şi este deschis pe numele Ministerului Economiei şi Finanţelor .
(2) Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene pot încheia convenţii cu instituţiile de credit selectate de acestea pentru prestarea de servicii de casierie pentru unitãţile Trezoreriei Statului care nu au organizatã casierie-tezaur. La selectarea instituţiilor de credit se vor avea în vedere cele mai avantajoase oferte din punctul de vedere al bonitãţii instituţiilor de credit, precum şi al comisionului practicat de acestea, pe baza unui punctaj la care preponderent va fi al doilea criteriu.
(3) În contul curent general al trezoreriei statului Banca Naţionalã a României înregistreazã încasãrile şi efectueazã plãţile în limita disponibilitãţilor existente în cont.
(4) Funcţionarea contului curent general al trezoreriei statului şi înregistrarea operaţiunilor în acest cont se stabilesc prin convenţie încheiatã între Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Banca Naţionalã a României.
(5) Este interzisã preluarea de sume din contul curent general al trezoreriei statului fãrã acordul persoanelor din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al unitãţilor trezoreriei statului din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, a municipiului Bucureşti şi administraţiilor finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, autorizate sã administreze acest cont.
(6) Pentru toate operaţiunile derulate prin contul curent general al Trezoreriei Statului, precum şi prin conturile de valutã deschise în evidenţele Bãncii Naţionale a României, pe numele Ministerului Economiei şi Finanţelor, se plãtesc comisioane din bugetul Trezoreriei Statului în conformitate cu prevederile art. 21 şi 28 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României.
(7) Prin derogare de la alin. (5), precum şi de la <>art. 24 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, plata comisioanelor se efectueazã prin debitarea directã de cãtre Banca Naţionalã a României a contului curent general al Trezoreriei Statului.
ART. 4
Operaţiunile de încasãri şi plãţi prevãzute la art. 2 alin. (1) sunt evidenţiate în contabilitatea trezoreriei statului potrivit planului de conturi aprobat prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
ART. 5
(1) Instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, efectueazã operaţiunile de încasãri şi plãţi prin unitãţile trezoreriei statului în a cãror razã sunt înregistrate fiscal, cu excepţia instituţiilor publice ai cãror conducãtori au calitatea de ordonatori principali şi secundari de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale şi instituţiilor publice autonome cu sediul în municipiul Bucureşti, precum şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care efectueazã operaţiunile de încasãri şi plãţi prin Trezoreria Municipiului Bucureşti.
(2) Operaţiunile de încasãri şi plãţi dispuse de Ministerul Economiei şi Finanţelor în contul şi în numele statului se efectueazã prin trezoreria operativã centralã.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), prin trezoreria operativã centralã pot fi efectuate şi alte operaţiuni de încasãri şi plãţi stabilite prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(4) În vederea efectuãrii cheltuielilor instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, au obligaţia de a prezenta unitãţilor trezoreriei statului la care au conturile deschise bugetul de venituri şi cheltuieli, aprobat şi repartizat pe trimestre în condiţiile legii.
(5) La decontarea sumelor în numerar sau prin virament din conturile instituţiilor publice pentru efectuarea cheltuielilor, unitãţile trezoreriei statului verificã existenţa bugetelor de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor respective şi a listelor de investiţii, aprobate în condiţiile legii, urmãrind respectarea limitei creditelor bugetare deschise şi repartizate sau a disponibilitãţilor de fonduri, dupã caz, şi a destinaţiei acestora, precum şi alte obiective stabilite prin norme metodologice de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(6) Din conturile de cheltuieli sau de disponibilitãţi, dupã caz, ale instituţiilor publice, deschise la trezoreria statului, se pot elibera sume pentru efectuarea de plãţi în numerar, reprezentând drepturi salariale, precum şi pentru alte cheltuieli care nu se justificã a fi efectuate prin virament.
(7) Instituţiile publice au obligaţia sã organizeze activitatea de casierie, astfel încât încasãrile şi plãţile în numerar sã fie efectuate în condiţii de siguranţã, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare şi în limita plafonului de casã stabilit de cãtre unitãţile trezoreriei statului pentru fiecare instituţie publicã.
(8) Sumele achitate în numerar de cãtre contribuabili, reprezentând venituri ale bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale şi venituri extrabugetare ale instituţiilor publice, se încaseazã prin casieriile proprii ale instituţiilor care gestioneazã bugetele respective, dacã legea nu prevede altfel.
(9) Veniturile bugetelor prevãzute la art. 2 alin. (1) pot fi încasate în numerar şi prin instituţii de credit, pe bazã de convenţii încheiate cu persoanele abilitate, cu condiţia asigurãrii fondurilor necesare achitãrii comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni.
(10) Transferurile şi subvenţiile alocate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale şi de la alte bugete regiilor autonome, societãţilor sau companiilor naţionale şi societãţilor comerciale, dupã caz, se vireazã în conturi deschise în numele acestora la unitãţile trezoreriei statului în a cãror razã sunt înregistrate fiscal şi se utilizeazã numai potrivit destinaţiilor aprobate prin lege, neputând fi executate silit.
(11) Instituţiile publice pot deschide, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, conturi escrow la o institutie de credit agreatã de instituţiile finanţatoare externe sau interne, în care sã se colecteze veniturile sau alte disponibilitãţi încasate de cãtre acestea în limita unor sume, în lei sau în valutã, în condiţii stabilite prin convenţii încheiate între pãrţi.
(12) Este interzis instituţiilor publice sã efectueze operaţiunile de încasãri şi plãţi prin institutii de credit, cu excepţia încasãrilor şi plãţilor efectuate în valutã, precum şi a prevederilor alin. (11).
(13) La trezoreria statului se deschide contul în lei în numele Comisiei Europene, denumit "Contul de resurse proprii în numele Comisiei Europene", prevãzut la art. 9 din Regulamentul Consiliului (CE, Euratom) nr. 1.150/2000 pentru implementarea Deciziei 94/728/CE, Euratom asupra sistemului de resurse proprii ale Comunitãţilor, modificat prin Regulamentul Consiliului (CE, Euratom) nr. 2.028/2004.
ART. 6
(1) Instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare, au obligaţia sã vireze sumele reprezentând contravaloarea bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau lucrãrilor executate în conturile operatorilor economici beneficiari, deschise la unitãţile trezoreriei statului în a cãror razã aceştia sunt înregistraţi fiscal.
(2) Operatorii economici sau alte persoane juridice împuternicite de aceştia vor utiliza sumele încasate în conturile deschise la unitãţile trezoreriei statului, prevãzute la alin. (1), în urmãtoarea ordine: pentru achitarea drepturilor de naturã salarialã, prin transferul sumelor aferente în conturile deschise la institutii de credit, cu excepţia impozitelor şi contribuţiilor aferente acestora, pentru achitarea obligaţiilor cãtre bugetul de stat şi celelalte bugete, iar sumele rãmase disponibile pot fi virate în conturile deschise la institutiile de credit.
(3) Conturile operatorilor economici prevãzute la alin. (1) se supun executãrii silite prin unitãţile trezoreriei statului, pe baza titlurilor executorii emise de organele autorizate sã aplice procedura de executare silitã, conform prevederilor legale.
(4) Instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare, pot emite bilete la ordin pentru garantarea plãţii anumitor sume la date fixe. Aceste bilete la ordin pot fi avalizate de cãtre terţi, cu excepţia trezoreriei statului.

CAP. IV
Utilizarea şi fructificarea disponibilitãţilor contului curent general al trezoreriei statului

ART. 7
(1) Disponibilitãţile contului curent general al trezoreriei statului se pot utiliza pentru:
a) finanţarea temporarã a deficitelor din anii precedenţi ale bugetului de stat, nefinanţate prin împrumuturi de stat;
b) finanţarea temporarã a deficitelor din anii precedenţi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat, pânã la alocarea de sume cu aceastã destinaţie;
c) finanţarea deficitelor temporare ale bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetului trezoreriei statului din exerciţiul curent.
(2) Disponibilitãţile rãmase neangajate în contul curent general al trezoreriei statului, dupã finanţarea deficitelor bugetare prevãzute la alin. (1), pot fi utilizate pentru:
a) acordarea de împrumuturi pentru rãscumpãrarea la scadenţã sau înainte de scadenţã, dupã caz, a împrumuturilor de stat emise pentru finanţarea sau refinanţarea datoriei publice, cu condiţia asigurãrii disponibilitãţilor necesare pentru efectuarea cheltuielilor aprobate potrivit legii;
b) acordarea de împrumuturi pentru acoperirea golurilor temporare de casã, ca urmare a decalajului dintre veniturile şi cheltuielile bugetelor locale, precum şi ale bugetelor fondurilor speciale, cu termen de rambursare în cursul aceluiaşi exerciţiu bugetar;
c) efectuarea de plasamente prin operaţiuni specifice la instituţii de credit şi alte instituţii financiare autorizate sã efectueze astfel de operaţiuni, garantate de acestea cu active eligibile, fãrã a fi afectate obiectivele politicii monetare adoptate de Banca Naţionalã a României.
(3) Nivelul ratei dobânzii aferente împrumuturilor prevãzute la alin. (2) lit. b) se stabileşte prin convenţii. Pentru plasamentele prevãzute la alin. (2) lit. c), nivelul ratei dobânzii se stabileşte în condiţiile cererii şi ofertei pieţei monetare.
(4) Dobânda încasatã pentru disponibilitãţile din contul curent general al trezoreriei statului, utilizate conform alin. (1) şi (2), reprezintã venit al bugetului trezoreriei statului.
(5) Rata dobânzii pentru disponibilitãţile utilizate, conform alin. (1) şi alin. (2) lit. a), se determinã la nivelul ratei medii lunare a dobânzilor plãtite de trezoreria statului pentru disponibilitãţile şi depozitele pe termen constituite din sumele pãstrate de titularii de conturi, potrivit legii, în trezoreria statului.
(6) Nivelul ratei dobânzilor aferente echivalentului în lei al împrumuturilor externe guvernamentale încasat în contul curent general al trezoreriei statului şi utilizat pentru finanţarea şi refinanţarea deficitului bugetului de stat, începând cu exerciţiul financiar al anului 2003, este cel prevãzut la alin. (5). Dobânda calculatã reprezintã venit al bugetului trezoreriei statului.
(7) Pentru disponibilitãţile rãmase în contul curent general al trezoreriei statului, Banca Naţionalã a României acordã o dobândã al cãrei nivel este stabilit prin convenţie. Dobânda încasatã reprezintã venit la bugetul trezoreriei statului.
ART. 8
(1) Asigurarea permanentã a echilibrului dintre resursele contului curent general al trezoreriei statului şi necesitãţile de finanţare se poate realiza prin utilizarea instrumentelor de administrare a lichiditãţilor şi fluxului de numerar.
(2) Instrumentele prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin normele emise în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 9
(1) Operaţiunile de încasãri şi plãţi în valutã ale Ministerului Economiei şi Finanţelor pot fi efectuate prin contul curent în valutã deschis la Banca Naţionalã a României sau prin conturi corespondente în valutã deschise la instituţii de credit, pe bazã de convenţii încheiate între pãrţi. Selectarea instituţiilor de credit se efectueazã prin licitaţie, în baza legislaţiei în vigoare.
(2) Prin conturile prevãzute la alin. (1) se efectueazã, fãrã a se limita la acestea, operaţiuni privind datoria publicã guvernamentalã şi fonduri externe nerambursabile.
(3) Disponibilitãţile în valutã pot fi fructificate în mod direct de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor prin plasamente la instituţii de credit sau la instituţii financiare, în condiţiile şi utilizând instrumentele stabilite prin normele emise în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
(4) Disponibilitãţile în valutã, altele decât cele prevãzute la alin. (1), care, potrivit reglementãrilor în vigoare, privesc fonduri publice gestionate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, se pãstreazã în conturi distincte, deschise la instituţiile de credit nominalizate în actul normativ de aprobare a creditelor sau a împrumuturilor nerambursabile ori desemnate conform procedurilor de licitaţie specifice instituţiei creditoare internaţionale.
(5) Instituţiile publice efectueazã operaţiunile de încasãri şi plãţi în valutã prin conturi deschise la instituţii de credit selectate de cãtre acestea prin licitaţie, în baza legislaţiei în vigoare.
(6) Disponibilitãţile în valutã administrate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, pãstrate la Banca Naţionalã a României, sunt purtãtoare de dobândã. Rata dobânzii este stabilitã prin convenţie.
(7) Disponibilitãţile în valutã administrate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, pãstrate la bãnci corespondente, sunt purtãtoare de dobândã. Rata dobânzii se stabileşte prin convenţiile încheiate.
(8) Dobânzile încasate din fructificarea disponibilitãţilor prevãzute la alin. (6) şi (7) au urmãtoarele destinaţii:
a) dobânzile aferente sumelor provenite din împrumuturi contractate de stat şi din alte surse destinate rambursãrii datoriei publice constituie venituri ale bugetului trezoreriei statului şi se utilizeazã ca sursã pentru plata dobânzilor aferente datoriei publice contractate în valutã;
b) dobânzile aferente celorlalte sume se cuvin bugetului de stat, dacã nu au alte destinaţii stabilite prin acte normative.
(9) Dobânzile încasate pentru disponibilitãţile provenite din împrumuturi contractate de stat, destinate finanţãrii deficitului bugetului de stat şi refinanţãrii datoriei publice, se utilizeazã pentru destinaţiile prevãzute la alin. (8) lit. a), în limita creditelor bugetare aprobate în bugetul trezoreriei statului cu aceastã destinaţie.
(10) Începând cu anul 2008, prevederile alin. (8) şi (9) îşi înceteazã aplicabilitatea. Dobânzile încasate de Ministerul Economiei şi Finanţelor la conturile de valutã reprezintã venituri ale bugetului de stat, dacã legea nu prevede altfel. Dobânzile aflate în sold la sfârşitul anului 2007 se vireazã, în termen de 3 zile lucrãtoare de la închiderea anului, la bugetul trezoreriei statului, fiind înregistrate ca încasãri ale anului 2008.
(11) Pentru toate operaţiunile derulate prin conturile de valutã prevãzute la alin. (1) se plãtesc comisioane din bugetul trezoreriei statului.
ART. 10
(1) Trezoreria statului acordã dobânzi la disponibilitãţile pãstrate în contul curent general al trezoreriei statului care, potrivit reglementãrilor legale în vigoare, sunt purtãtoare de dobânzi, cu excepţia sumelor provenite din alocaţii bugetare sau subvenţii.
(2) Pentru sumele pãstrate în conturi deschise la Trezoreria Statului operatorii economici şi instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii beneficiazã de dobândã. Pentru operaţiunile de plãţi dispuse din conturile purtãtoare de dobândã, deschise la Trezoreria Statului pe numele operatorilor economici şi al instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, derulate prin intermediul sistemelor de decontare a plãţilor de micã şi mare valoare în relaţia cu instituţiile de credit, se percep comisioane care constituie venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Cuantumul acestora se stabileşte prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor la nivelul comisioanelor plãtite de Trezoreria Statului cãtre Banca Naţionalã a României şi/sau agentul sãu mandatat pentru administrarea sistemului de plãţi şi se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2006.
(3) Dobânda aferentã certificatelor de trezorerie pentru populaţie, nerãscumpãrate la scadenţã şi transformate în certificate de depozit, se plãteşte de la bugetul de stat, începând cu exerciţiul bugetar al anului 2003.
(4) Din disponibilitãţile pãstrate în conturile deschise la trezoreria statului pentru care se acordã dobândã se pot constitui depozite la termen la solicitarea scrisã a titularilor acestora, în afara celor provenite din împrumuturi din disponibilitãţile contului curent general al trezoreriei statului, alocaţii bugetare sau subvenţii.
(5) Nivelul ratelor dobânzilor acordate la disponibilitãţile prevãzute la alin. (1)-(4) se stabileşte prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(6) Pentru alte servicii prestate de Trezoreria Statului la solicitarea instituţiilor de credit, operatorilor economici şi instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii se percep comisioane care constituie venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Natura şi nivelul comisioanelor se stabilesc prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor şi se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2006.
(7) Pentru operaţiunile efectuate în contul deschis pe numele Comisiei Europene prevãzut la art. 5 alin. (13), trezoreria statului nu percepe comisioane.

CAP. V
Bugetul trezoreriei statului

ART. 11
(1) Ministerul Economiei şi Finanţelor elaboreazã, administreazã şi executã bugetul trezoreriei statului.
(2) Bugetul trezoreriei statului cuprinde la venituri urmãtoarele:
a) dobânzi pentru: depozitele şi plasamentele financiare constituite din împrumuturi externe guvernamentale; disponibilitãţile contului curent general al trezoreriei statului; disponibilitãţile în valutã provenite din împrumuturi externe pentru finanţarea deficitului bugetului de stat şi refinanţarea datoriei publice, pãstrate în conturile deschise la Banca Naţionalã a României şi instituţii de credit pe bazã de convenţii; împrumuturi acordate din contul curent general al trezoreriei statului;
b) dobânzi pentru finanţarea temporarã a deficitelor bugetare din contul curent general al trezoreriei statului;
c) majorari de întârziere pentru neplata creanţelor bugetului trezoreriei statului;
d) comisioane percepute pentru operaţiunile şi serviciile prestate de cãtre trezoreria statului;
e) dobânda acumulatã aferentã titlurilor de stat de tip benchmark;
f) alte venituri.
(3) Bugetul trezoreriei statului cuprinde la cheltuieli urmãtoarele:
a) dobânzi, comisioane şi alte speze pentru împrumuturi externe guvernamentale;
b) dobânzi la disponibilitãţi şi depozite pe termen;
c) comisioane cuvenite instituţiilor de credit pentru încasarea unor venituri ale bugetului de stat şi pentru alte servicii prestate pentru trezoreria statului;
d) cheltuieli de funcţionare a unitãţilor trezoreriei statului, care cuprind: cheltuieli materiale şi servicii pentru întreţinerea şi funcţionarea trezoreriei statului şi a sistemelor informatice ale acesteia, taxe poştale, cheltuieli cu transportul şi asigurarea numerarului şi valorilor, paza sediilor şi chirii, cheltuieli cu întreţinerea, funcţionarea şi asigurarea mijloacelor de transport al numerarului şi valorilor, cheltuieli de publicitate;
e) cheltuieli de capital pentru unitãţile trezoreriei statului;
f) alte cheltuieli;
g) comisioane percepute la decontarea operaţiunilor prin contul curent general al trezoreriei statului de cãtre Banca Naţionalã a României şi/sau agentul sãu mandatat pentru administrarea sistemului de plãţi.
(4) Bugetul trezoreriei statului se prezintã spre aprobare Guvernului pânã la data de 15 noiembrie a fiecãrui an pentru anul urmãtor, în structura clasificaţiei bugetare aprobate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(5) Bugetul trezoreriei statului se poate modifica prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(6) Ministerul Economiei şi Finanţelor, în funcţie de evoluţia volumului disponibilitãţilor şi al depozitelor pãstrate în contul curent general al trezoreriei statului şi de evoluţia nivelului ratelor dobânzilor, poate aproba modificarea creditelor bugetare aprobate pentru plata dobânzilor prevãzute la alin. (3) lit. a) şi b) prin virãri de credite de la alte subdiviziuni bugetare, în tot cursul anului.
(7) Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului trezoreriei statului, ca diferenţã între veniturile încasate şi plãţile efectuate, se reporteazã în anul urmãtor şi se utilizeazã pentru acoperirea cheltuielilor aprobate în bugetul trezoreriei statului.
ART. 12
(1) Pentru neplata la termen a ratelor şi dobânzilor scadente la împrumuturile acordate din contul curent general al trezoreriei statului, în condiţiile art. 7 alin. (2) lit. b), se datoreazã majorãri de întârziere prevãzute de reglementãrile legale privind executarea creanţelor bugetare.
(2) Majorãrile de întârziere calculate potrivit alin. (1) urmeazã regimul juridic al creanţelor bugetare.
(3) Creanţele rezultate din gestionarea împrumuturilor externe guvernamentale contractate direct sau garantate de stat, precum şi din alte operaţiuni, derulate prin trezoreria statului, se urmãresc şi se executã în condiţiile prevãzute de dispoziţiile legale privind executarea creanţelor bugetare.
(4) Dreptul de a cere executarea silitã privind creanţele prevãzute la alin. (3) se prescrie în termen de 25 de ani de la data la care, potrivit legii, se naşte acest drept.
ART. 13
(1) Ministerul Economiei si Finanţelor elaboreazã trimestrial şi anual bilanţul general al trezoreriei statului în structura stabilitã de acesta.
(2) Bilanţul general al trezoreriei statului împreunã cu contul anual de execuţie al bugetului trezoreriei statului se prezintã pentru aprobare Guvernului, pânã la data de 1 iulie a anului urmãtor celui de execuţie.

CAP. VI
Contravenţii

ART. 14
(1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) preluarea de sume din contul curent general al trezoreriei statului şi din conturile în valutã ale Ministerului Economiei şi Finanţelor fãrã acordul persoanelor autorizate sã efectueze operaţiuni din aceste conturi, cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei;
b) efectuarea de cãtre instituţiile publice de încasãri şi plãţi în alte conturi decât cele stabilite prin prezenta ordonanţã de urgenţã, cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei.
c) utilizarea sumelor încasate în conturile deschise la unitãţile trezoreriei statului, de cãtre agenţii economici prevãzuţi la art. 6 alin. (1) sau de cãtre persoanele juridice împuternicite de cãtre aceştia, în altã ordine decât cea prevãzutã la alin. (2) al aceluiaşi articol, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor sau al Curţii de Conturi, dupã caz.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) li se aplicã prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 15
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã Ministerul Economiei şi Finanţelor va elabora norme metodologice în aplicarea prevederilor acesteia.
ART. 16
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 66/1994 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 8 aprilie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile <>art. II din Legea nr. 354/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 7 decembrie 2007:
"Art. II. - În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 201/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se va modifica în mod corespunzãtor."

___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016