Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 14 din 26 ianuarie 2001  privind organizarea si functionarea Ministerului Apararii Nationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 14 din 26 ianuarie 2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apararii Nationale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 65 din 7 februarie 2001
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Ministerul Apãrãrii Naţionale este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului, prin care este condusã activitatea în domeniul apãrãrii naţionale, potrivit prevederilor legii şi strategiei de securitate nationala, pentru garantarea suveranitãţii, independentei şi unitãţii statului, integritãţii teritoriale a tarii şi democraţiei constituţionale.
(2) Ministerul Apãrãrii Naţionale are personalitate juridicã.
(3) Ministerul Apãrãrii Naţionale are sediul în municipiul Bucureşti, str. Izvor nr. 3-5 sectorul 5.
(4) Ministerul Apãrãrii Naţionale rãspunde în fata Parlamentului, a Guvernului şi a Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii pentru modul de aplicare a prevederilor Constituţiei, a celorlalte acte normative în vigoare, a hotãrârilor Guvernului şi ale Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii, precum şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte, în domeniul sau de activitate.
ART. 2
Pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin Ministerul Apãrãrii Naţionale coopereazã cu celelalte ministere şi organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autoritãţile administraţiei publice locale, cu autoritãţi publice autonome, cu organizaţii neguvernamentale, precum şi cu agenţi economici.

CAP. 2
Organizarea şi funcţionarea

ART. 3
Ministerul Apãrãrii Naţionale este organizat în structuri centrale.
ART. 4
(1) Structurile centrale ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, subordonate ministrului apãrãrii naţionale, sunt: Departamentul pentru Integrare Euroatlantica şi Politica de Apãrare, Departamentul pentru Relaţii cu Parlamentul, Armonizare Legislativã şi Relaţii Publice, Departamentul pentru Armamente, Statul Major General, Inspectoratul Ministerului Apãrãrii Naţionale, Secretariatul General, Direcţia Generalã de Informaţii a Apãrãrii, Direcţia Management Resurse Umane, Direcţia Financiar-Contabila şi Direcţia Audit Intern.
(2) În subordinea ministrului apãrãrii naţionale mai funcţioneazã: consilierii ministrului, consilierul diplomatic, Cabinetul ministrului şi Corpul de control al ministrului.
(3) Direcţia Instanţelor Militare şi Secţia Parchetelor Militare se subordoneazã ministrului apãrãrii naţionale numai în ceea ce priveşte aspectele stabilite prin ordin comun al ministrului apãrãrii naţionale, ministrului justiţiei şi procurorului general al Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie.
(4) Structurile centrale ale Ministerului Apãrãrii Naţionale au în compunere, dupã caz, direcţii, servicii, secţii, birouri şi compartimente.
(5) Pentru executarea conducerii structurilor prevãzute la alin. (1), (2) şi (3) sunt prevãzute în statele de organizare funcţiile corespunzãtoare.
(6) Structura organizatoricã şi numãrul de posturi ale ministerului se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 5
Ministerul Apãrãrii Naţionale are în subordine statele majore ale categoriilor de forte ale armatei, comandamente, direcţii, instituţii militare de învãţãmânt, instituţii de cercetare, formaţiuni şi alte structuri.
ART. 6
(1) Ministerul Apãrãrii Naţionale este condus şi reprezentat de ministrul apãrãrii naţionale.
(2) În exercitarea conducerii ministrul apãrãrii naţionale este ajutat de secretarii de stat şi de şeful Statului Major General.
(3) La nivelul ministrului apãrãrii naţionale se constituie Colegiul Ministerului Apãrãrii Naţionale şi Consiliul de Planificare a Apãrãrii, cu rol consultativ şi, respectiv, deliberativ. Organizarea şi funcţionarea acestora se stabilesc prin regulamente aprobate prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 7
(1) În exercitarea competentelor conferite de lege ministrul apãrãrii naţionale emite ordine şi instrucţiuni.
(2) Secretarii de stat, inspectorul general, secretarul general, directorul general şi şefii de direcţii emit dispoziţii şi instrucţiuni, potrivit competentelor specifice.
(3) Şeful Statului Major General emite ordine cu caracter militar, dispoziţii şi instrucţiuni, potrivit domeniilor de competenta.
ART. 8
Pe timpul absentei ministrului apãrãrii naţionale conducerea Ministerului Apãrãrii Naţionale se exercita de cãtre un secretar de stat desemnat de acesta.

CAP. 3
Atribuţiile Ministerului Apãrãrii Naţionale

ART. 9
(1) Ministerul Apãrãrii Naţionale are urmãtoarele atribuţii specifice:
a) analizeazã şi propune Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii şi Guvernului României mãsurile care se impun pentru asigurarea capacitãţii de apãrare a tarii;
b) aduce la îndeplinire mãsurile adoptate de Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii şi de Guvernul României care privesc armata;
c) rãspunde de capacitatea de lupta a armatei;
d) înfiinţeazã, desfiinţeazã, disloca şi redisloca unitãţi, în timp de pace, pana la esalonul brigada exclusiv;
e) elaboreazã proiectele de acte normative privind apãrarea nationala şi asigura armonizarea acestora cu legislaţia din statele membre NATO;
f) coordoneazã politica de integrare în NATO şi în Uniunea Europeanã pentru structurile din subordine, întreţine şi dezvolta relaţiile de cooperare politico-militarã cu celelalte state şi asigura reprezentarea armatei romane în raporturile cu armatele statelor cu care România are relaţii diplomatice;
g) conduce activitatea de informaţii, protecţie şi siguranta militarã;
h) elaboreazã propunerile de buget pentru finanţarea armatei, rãspunde de execuţia acestuia dupã aprobare şi asigura buna desfãşurare a activitãţii financiar-contabile;
i) realizeazã planificarea apãrãrii în limitele resurselor la dispoziţie;
j) rãspunde de pregãtirea comandamentelor, instruirea efectivelor active şi în rezerva;
k) conduce învãţãmântul militar;
l) asigura ca în toate activitãţile pe care le desfãşoarã armata sa fie respectate normele de protecţie a mediului, potrivit reglementãrilor în vigoare;
m) organizeazã şi conduce activitatea de relaţii publice a armatei;
n) stabileşte modul de organizare, funcţionare şi competentele consiliilor de onoare şi ale consiliilor de judecata;
o) conduce activitatea de logistica a armatei;
p) rãspunde de asistenta medicalã a efectivelor;
r) asigura inzestrarea armatei cu armament, tehnica militarã şi materiale;
s) elaboreazã normele de inzestrare, întrebuinţare, întreţinere şi reparare pentru armament, tehnica militarã şi alte bunuri din dotare, precum şi normele de consum pentru muniţii şi alte materiale, stabileşte normele privind planificarea materialã şi financiarã, decontarea, evidenta şi controlul mijloacelor materiale şi bãneşti necesare structurilor subordonate;
s) conduce, indruma şi coordoneazã activitatea de comerţ exterior privind importul şi exportul de produse cu destinaţie militarã şi documentaţiile pentru acestea;
t) aproba, în limita competentei sale, documentaţiile tehnico-economice pentru lucrãrile de investiţii proprii şi urmãreşte executarea acestora la termenele stabilite;
t) ia mãsurile ce se impun, potrivit reglementãrilor în vigoare, pentru rechizitionarea de bunuri şi chemarea persoanelor fizice la prestãri de servicii, potrivit nevoilor armatei;
u) elaboreazã regulamente şi instrucţiuni cu caracter militar necesare personalului armatei; editeazã publicaţii în domeniile de activitate ale armatei;
v) conduce activitatea de cercetare şi proiectare din structurile subordonate;
w) conduce inspectiile, controalele şi auditul intern în toate structurile armatei.
(2) Ministerul Apãrãrii Naţionale îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.

CAP. 4
Domenii de responsabilitate ale structurilor centrale

ART. 10
Departamentul pentru Integrare Euroatlantica şi Politica de Apãrare coordoneazã procesul de integrare euroatlantica şi dezvoltare a relaţiilor militare internaţionale, rãspunde de aplicarea politicii de apãrare, asigura planificarea integrata a apãrãrii şi conduce activitatea de cercetare ştiinţificã în aria sa de responsabilitate.
ART. 11
Departamentul pentru Relaţii cu Parlamentul, Armonizare Legislativã şi Relaţii Publice asigura relaţiile cu Parlamentul, cu alte autoritãţi publice şi organizaţii neguvernamentale, coordoneazã activitatea legislativã, susţine proiectele de legi în Parlament, indruma procesul de armonizare a prevederilor actelor normative din domeniul apãrãrii cu cele ale statelor membre NATO şi ale Uniunii Europene, conduce activitãţile care privesc relaţiile publice şi cercetarea ştiinţificã în aria sa de responsabilitate.
ART. 12
Departamentul pentru Armamente rãspunde de achiziţiile de tehnica militarã şi conduce activitatea de cercetare ştiinţificã în aria sa de responsabilitate.
ART. 13
Fiecare departament este condus de un secretar de stat, care este şi şef al departamentului, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 14
(1) Statul Major General asigura conducerea militarã a armatei, rãspunde de capacitatea de lupta a acesteia, aduce la îndeplinire programele de integrare euroatlantica şi cooperare politico-militarã pentru structurile proprii şi conduce activitatea de cercetare ştiinţificã în aria sa de responsabilitate.
(2) Statul Major General este condus de şeful Statului Major General, numit pe o perioada de 4 ani de Preşedintele României, la propunerea ministrului apãrãrii naţionale, cu avizul primului-ministru.
(3) Şeful Statului Major General este militarul cu rangul cel mai înalt din armata.
(4) La nivelul şefului Statului Major General se constituie Comitetul Sefilor Statelor Majore, cu rol deliberativ. Organizarea şi funcţionarea acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 15
(1) Inspectoratul Ministerului Apãrãrii Naţionale este structura prin care ministrul apãrãrii naţionale îşi exercita atribuţiile specifice de control şi evaluare a activitãţilor desfãşurate în armata.
(2) Inspectoratul organizeazã şi conduce activitãţile de protecţie a muncii şi a mediului, de supraveghere tehnica şi de metrologie.
(3) Inspectoratul este condus de inspectorul general, numit prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 16
(1) Secretariatul General conduce direcţiile şi serviciile subordonate, coordoneazã direcţiile stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale şi asigura realizarea lucrãrilor de secretariat, administrative şi de protocol la nivelul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
(2) Secretariatul General este condus de secretarul general, care este funcţionar public, numit prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 17
(1) Direcţia Generalã de Informaţii a Apãrãrii este structura specializatã a Ministerului Apãrãrii Naţionale care rãspunde de obţinerea, prelucrarea, verificarea, stocarea şi valorificarea informaţiilor şi datelor referitoare la factorii de risc şi ameninţare externi şi interni, militari şi nonmilitari care pot afecta siguranta nationala, de elaborarea conceptiei privind realizarea securitãţii informaţiilor şi activitãţii criptografice şi de asigurarea informaţiilor geografice necesare armatei.
(2) Direcţia Generalã de Informaţii a Apãrãrii este condusã de un director general, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului apãrãrii naţionale.
(3) Funcţia de director general al Direcţiei Generale de Informaţii a Apãrãrii se asimileazã din punct de vedere al salarizarii cu funcţia de subsecretar de stat.
(4) Personalul Direcţiei Generale de Informaţii a Apãrãrii îşi desfãşoarã activitatea deschis sau acoperit, în raport cu nevoile de realizare a siguranţei naţionale în domeniul militar.
(5) Unele categorii de tehnica şi bunuri specifice se achiziţioneazã prin structuri specializate proprii, pe baza de contract, cu parteneri interni sau externi.
ART. 18
Direcţia Management Resurse Umane este structura specializatã în elaborarea politicilor, strategiilor şi reglementãrilor în domeniul managementului resurselor umane profesionalizate - posturi, personal, salarizare.
ART. 19
Direcţia Financiar-Contabila este structura specializatã a Ministerului Apãrãrii Naţionale prin care se asigura îndeplinirea sarcinilor economice şi financiar-contabile ce revin ministrului în calitate de ordonator principal de credite.
ART. 20
Direcţia Audit Intern este structura specializatã destinatã executãrii verificãrilor de tip endogen şi expost asupra administrãrii patrimoniului şi utilizãrii banului public pe criterii de eficienta, eficacitate şi economicitate.
ART. 21
Şefii direcţiilor subordonate ministrului apãrãrii naţionale se numesc de cãtre acesta.

CAP. 5
Personalul Ministerului Apãrãrii Naţionale

ART. 22
Personalul Ministerului Apãrãrii Naţionale este format din militari şi civili.
ART. 23
(1) În efectivele structurilor operative ale Ministerului Apãrãrii Naţionale şi ale structurilor subordonate acestuia nu sunt incluse:
a) efectivele Direcţiei Generale de Informaţii a Apãrãrii şi ale unitãţilor subordonate. Finanţarea lor se realizeazã din fonduri bugetare aprobate cu aceasta destinaţie. Modul de planificare, evidenta şi utilizare a fondurilor necesare se stabileşte de ministrul apãrãrii naţionale, similar reglementãrilor privind cheltuielile operative;
b) cadrele militare care îşi desfãşoarã activitatea în alte structuri ale administraţiei publice centrale de specialitate, alte organe centrale şi unitãţi bugetare, precum şi în cele subordonate acestora. Finanţarea lor se asigura în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
c) personalul militar şi civil din structurile finanţate de la alte capitole bugetare decât "Apãrare nationala" din bugetul Ministerului Apãrãrii Naţionale, precum şi cel din structurile care se finanţeazã integral din venituri extrabugetare;
d) militarii în termen aflaţi în bazele de instrucţie, în primele 4 luni de la încorporare. Finanţarea lor se face din bugetul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
(2) Evidenta efectivelor menţionate la lit. a)-d) se tine separat.
ART. 24
Ministerul Apãrãrii Naţionale asigura, potrivit legii, asistenta medicalã şi protecţia socialã a personalului din subordine, inclusiv pentru cel în rezerva şi în retragere, familiilor şi urmaşilor acestuia, precum şi drepturile la pensie ale cadrelor militare.
ART. 25
(1) Cadrele militare în rezerva şi retragere şi familiile acestora, precum şi personalul civil din armata beneficiazã, ca mãsura de protecţie socialã, de înlesniri stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale în folosirea caselor de odihna, sanatoriilor, cãminelor de garnizoana şi a altor amenajãri recreative şi sportive.
(2) Personalul civil beneficiazã de folosirea locuinţelor de serviciu sau de intervenţie, potrivit ordinului ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 26
Celelalte drepturi şi obligaţii ale personalului militar şi civil sunt prevãzute de lege şi de alte acte normative.

CAP. 6
Dispoziţii comune

ART. 27
În cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale se pot constitui colegii, consilii, comitete sau comisii profesionale. Organizarea şi funcţionarea acestora se stabilesc prin regulamente aprobate prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 28
Atribuţiile structurilor centrale ale Ministerului Apãrãrii Naţionale se aproba prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 29
Ministerul Apãrãrii Naţionale îşi organizeazã propriul sistem de formare şi perfecţionare a personalului militar, integrat în învãţãmântul naţional.
ART. 30
(1) Ministerul Apãrãrii Naţionale are reţea sanitarã proprie, cãmine de garnizoana, amenajãri sportive şi recreative, sanatorii, case de odihna, cabane de instrucţie, locuinţe de serviciu şi de intervenţie, organe de presa.
(2) În subordinea Ministerului Apãrãrii Naţionale funcţioneazã urmãtoarele instituţii de interes naţional: Muzeul Militar Naţional, Biblioteca Militarã Nationala şi Cercul Militar Naţional.
(3) Ministerul Apãrãrii Naţionale poate avea în subordine sau în coordonare regii autonome, companii naţionale, societãţi comerciale, agenţii, formaţii cultural-artistice, cluburi şi asociaţii sportive.
(4) În subordinea sau în coordonarea Ministerului Apãrãrii Naţionale pot funcţiona unitãţi şi formaţiuni stabilite prin hotãrâre a Guvernului, finanţate integral sau parţial din venituri extrabugetare.
ART. 31
Ministerul Apãrãrii Naţionale asigura personalul propriu şi tehnica din dotare impotriva riscurilor specifice, precum şi pentru cazuri de rãspundere civilã stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale, în condiţiile legii.
ART. 32
(1) Ministerul Apãrãrii Naţionale dispune de un parc propriu de autovehicule, dimensionat conform statelor de organizare, de sisteme şi mijloace de transmisiuni şi informatica, precum şi de alte tipuri de tehnica şi materiale stabilite prin normele de inzestrare.
(2) Carburanţii şi lubrifianţii pentru tehnica de lupta neinmatriculata sunt exceptaţi de la plata sumelor datorate pentru Fondul special al drumurilor publice.
ART. 33
Ministerul Apãrãrii Naţionale administreazã patrimoniul aflat în dotare, putând sa închirieze bunuri care fac parte din acesta sau sa le valorifice în alt mod, în funcţie de regimul lor juridic. Sumele încasate se vor retine ca mijloace extrabugetare pentru acoperirea unor cheltuieli materiale şi de capital.
ART. 34
(1) Ministerul Apãrãrii Naţionale poate angaja şi executa, la cerere, prin unitãţile sale, prestãri de servicii pentru persoane juridice sau pentru persoane fizice, în domeniile şi în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale. Sumele încasate din prestãrile de servicii vor fi reţinute integral de Ministerul Apãrãrii Naţionale ca venituri extrabugetare şi se vor utiliza pentru finanţarea cheltuielilor materiale şi de capital.
(2) Ministerul Apãrãrii Naţionale presteazã şi servicii cu caracter obligatoriu, prevãzute prin lege. Tarifele aferente acestor servicii, inclusiv cele în regim de urgenta, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 35
Fondurile necesare pentru desfãşurarea activitãţilor în Ministerul Apãrãrii Naţionale se asigura astfel: de la bugetul de stat; din mijloace extrabugetare; fondurile primite cu ocazia participãrii la acţiuni sub egida organizaţiilor internaţionale; din alte surse legal constituite.
ART. 36
Ministerul Apãrãrii Naţionale are dreptul sa solicite şi sa obţinã de la autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, de la agenţii economici şi de la oricare alte persoane juridice sau persoane fizice date, informaţii ori documente necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor sale. Nerespectarea prezentei prevederi legale atrage rãspunderea disciplinarã, contravenţionalã, civilã sau penalã, dupã caz.
ART. 37
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2000 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apãrãrii Naţionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 271 din 15 iunie 2000, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul apãrãrii naţionale,
Ioan Mircea Pascu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016