Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 139 din 5 octombrie 2005  privind administrarea padurilor din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 139 din 5 octombrie 2005 privind administrarea padurilor din Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 20 octombrie 2005
Prin aplicarea prevederilor <>Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, cu modificãrile ulterioare, suprafaţa de pãdure retrocedatã individual persoanelor fizice, pentru care nu existã obligativitatea administrãrii prin legislaţia în vigoare, va fi de circa 1,5 milioane hectare, aspect ce face greu de realizat controlul aplicãrii şi respectãrii regimului silvic. Aceasta reprezintã o situaţie extraordinarã, a cãrei reglementare nu poate fi amânatã, condiţie ce impune adoptarea imediatã a unui act normativ care sã o reglementeze.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. 1
Domeniul de aplicare al prezentei ordonanţe de urgenţã îl constituie toate suprafeţele de pãdure exploatate în regim silvic, indiferent de titularul dreptului de proprietate asupra acestor suprafeţe.
ART. 2
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, urmãtorii termeni şi expresii se definesc astfel:
a) administrarea pãdurilor - totalitatea activitãţilor cu caracter tehnic, economic şi juridic desfãşurate de ocoalele silvice în scopul asigurãrii gestionãrii durabile a pãdurilor;
b) gestionarea durabilã a pãdurilor - administrarea şi utilizarea pãdurilor astfel încât sã îşi menţinã şi sã îşi amelioreze biodiversitatea, productivitatea, capacitatea de regenerare, vitalitatea, sãnãtatea şi în aşa fel încât sã asigure, în prezent şi în viitor, capacitatea de a exercita funcţiile multiple ecologice, economice şi sociale permanente la nivel local, regional, naţional şi global, fãrã a crea prejudicii altor ecosisteme;
c) ocol silvic - unitate care are ca scop principal asigurarea serviciilor silvice, indiferent de titularii dreptului de proprietate asupra pãdurii. Ocolul silvic poate asigura şi administrarea pãdurilor. Suprafeţele minime de pãdure pentru care se constituie ocoale silvice sunt urmãtoarele:
1. în regiunea de câmpie - 3.000 ha;
2. în regiunea de dealuri - 5.000 ha;
3. în regiunea de munte - 7.000 ha;
d) pãdure - suprafaţã de teren de cel puţin 0,25 ha, pe care se gãsesc arbori ale cãror coroane acoperã cel puţin 10% din suprafaţã. Arborii trebuie sã atingã o înãlţime minimã de 5 m la maturitate în condiţii normale de vegetaţie. Definiţia termenului include şi: pepinierele forestiere şi plantajele care fac parte integrantã din pãdure, drumurile forestiere, cãile de acces, poienile şi alte goluri din pãdure, ecosistemele forestiere situate în parcurile naţionale, parcurile naturale, rezervaţiile naturale şi alte zone forestiere protejate, perdelele forestiere de protecţie constituite din arbori ocupând o suprafaţã mai mare de 0,5 ha, cu o lãţime mai mare de 20 m, şi jnepenişurile din zona alpinã;
e) servicii silvice - totalitatea activitãţilor cu caracter tehnic ce se executã de ocolul silvic în scopul aplicãrii regimului silvic. Serviciile silvice sunt o componentã a administrãrii pãdurilor;
f) unitate de bazã - unitatea teritorialã silvicã pentru care se elaboreazã un amenajament silvic. Delimitarea acesteia se realizeazã pe limite naturale şi/sau artificiale permanente, ţinându-se cont de limitele administrative sau de proprietate, dupã caz, urmãrindu-se includerea de proprietãţi întregi, nefragmentate, dacã mãrimea proprietãţilor nu o impune.
(2) În raport cu folosinţa lor, pãdurile sunt pãduri de folosinţã forestierã şi pãduri de folosinţã silvopastoralã.
(3) Pãdurile de folosinţã forestierã sunt constituite din pãdurile incluse în fondul forestier naţional existent la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi din vegetaţia forestierã de pe pãşunile împãdurite având consistenţa, stabilitã în conformitate cu normele tehnice în domeniu, mai mare de 0,4.
(4) Pãdurile de folosinţã silvopastoralã sunt constituite din vegetaţia forestierã cu consistenţa, stabilitã în conformitate cu normele tehnice în domeniu, de cel mult 0,4, situate pe terenuri din afara fondului forestier naţional existent la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(5) Pentru asigurarea gestionãrii durabile a pãdurilor, indiferent de forma de proprietate, este obligatorie asigurarea serviciilor silvice în mod unitar pentru acestea, la nivel naţional.
ART. 3
(1) Proprietarii pãdurilor, indiferent de forma de proprietate şi de mãrimea proprietãţii, sunt obligaţi sã asigure serviciile silvice prin ocoale silvice autorizate.
(2) Responsabilitatea respectãrii regimului silvic aparţine atât administratorului, cât şi proprietarului de pãdure.
(3) Controlul respectãrii regimului silvic se asigurã de autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã.
ART. 4
(1) Dupã forma de proprietate asupra pãdurilor, ocoalele silvice sunt:
a) ocoale silvice de stat - cele care administreazã pãdurile proprietate publicã a statului. Acestea pot asigura servicii silvice sau administrarea pãdurilor şi pentru alţi proprietari, pe bazã de contract;
b) ocoale silvice constituite ca structuri proprii - cele care asigurã servicii silvice pentru pãdurile proprietate publicã a unitãţilor administrativ-teritoriale, a persoanelor juridice sau a persoanelor fizice care le-au constituit. Acestea pot asigura administrarea pãdurilor respective şi pot asigura servicii silvice sau pot administra şi pãdurile altor proprietari, pe bazã de contract.
(2) Ocoalele silvice constituite ca structuri proprii au personalitate juridicã.
(3) Ocoalele silvice constituite ca structuri proprii, în cazuri justificate, pot asigura servicii silvice pentru pãdurile proprietate publicã a statului, responsabilitatea de administrare a acestora revenind ocoalelor silvice de stat.
(4) Ocoalele silvice care asigurã administrarea unor pãduri, precum şi servicii silvice pentru alte pãduri sunt ocoale silvice mixte.
ART. 5
(1) Pentru toate pãdurile supuse regimului silvic se elaboreazã amenajamente silvice.
(2) Amenajamentul silvic se întocmeşte la nivel de unitate de bazã.
(3) Amenajamentele silvice sunt de douã tipuri:
a) amenajamente de tip I - se întocmeşte un singur amenajament pentru toate proprietãţile forestiere mai mici de 100 ha/proprietar, cuprinse în teritoriul administrativ al unei localitãţi;
b) amenajamente de tip II - se întocmeşte câte un amenajament pentru fiecare proprietate forestierã mai mare de 100 ha/proprietar sau pentru fiecare suprafaţã rezultatã prin asocierea proprietarilor, dacã aceasta este mai mare de 100 ha.
ART. 6
Autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã suportã de la bugetul de stat cheltuielile pentru elaborarea amenajamentelor silvice, în condiţiile legii, dupã cum urmeazã:
a) pentru toate amenajamentele de tip I;
b) pentru amenajamentele de tip II, dacã suprafaţa amenajatã provine din proprietãţi ale persoanelor fizice şi/sau juridice asociate în scopul gospodãririi pãdurilor, dacã fiecare proprietate este mai micã de 100 ha.
ART. 7
În termen de 18 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã ocoalele silvice prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b), înfiinţate pânã la aceastã datã, vor solicita reautorizarea în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 8
(1) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã toţi proprietarii ale cãror pãduri sunt supuse regimului silvic au obligaţia sã asigure prin ocoale silvice administrarea pãdurilor sau sã asigure serviciile silvice pentru acestea.
(2) Dupã termenul prevãzut la alin. (1) se autorizeazã pentru tãiere numai masã lemnoasã care provine din pãduri administrate sau în care sunt asigurate servicii silvice în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 9
(1) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se interzice efectuarea de studii sumare de amenajare.
(2) Studiile sumare de amenajare şi amenajamentele silvice întocmite pentru suprafeţe mai mici de 100 ha, aprobate, sau cele pentru care a fost realizatã recepţia finalã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã rãmân valabile pânã la data întocmirii amenajamentului silvic în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, dar nu mai târziu de data expirãrii valabilitãţii acestora.
(3) În terenurile forestiere retrocedate ca urmare a aplicãrii prevederilor <>Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, cu modificãrile ulterioare, dupã data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, ocoalele silvice pot realiza lucrãrile prevãzute în amenajamentele silvice în vigoare.
ART. 10
Atribuţiile ocoalelor silvice prevãzute la art. 4 privitoare la administrarea silvicã, obligaţiile ce revin deţinãtorilor în vederea respectãrii regimului silvic şi regulamentul de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 11
Proprietarii şi deţinãtorii de pãduri, precum şi de ocoale silvice care asigurã administrarea sau serviciile silvice pentru acestea sunt obligaţi sã permitã accesul organelor de control al regimului silvic ale statului în pãdurile pe care le au în proprietate, le deţin, respectiv le administreazã sau pentru care asigurã servicii silvice.
ART. 12
Nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 11 de cãtre proprietarul sau deţinãtorul persoanã fizicã, de cãtre reprezentantul proprietarului sau al deţinãtorului persoanã juridicã sau de cãtre reprezentantul ocolului silvic constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON).
ART. 13
Nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 7 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON) şi cu retragerea autorizaţiei de funcţionare.
ART. 14
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizeazã de personalul împuternicit al autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã şi de personalul împuternicit al structurilor teritoriale de control al regimului silvic din subordinea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã.
ART. 15
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la art. 12 şi 13, agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.
ART. 16
Prevederile referitoare la contravenţiile de la <>art. 12-15 se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 17
Articolul 35 din <>Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Ocoalele silvice şi actualii deţinãtori rãspund de paza şi protecţia vegetaţiei forestiere de pe terenurile solicitate de foştii proprietari şi dupã punerea în posesie, pânã la formarea structurilor proprii de pazã sau de administrare ori pânã la încheierea unor contracte de administrare şi pazã cu un ocol silvic, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data punerii în posesie.
(2) Contravaloarea cheltuielilor aferente acestor servicii, pentru intervalul de timp prevãzut la alin. (1), se suportã din bugetul de stat."
ART. 18
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã art. 2 şi <>art. 66 alin. 3 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, art. 8 alin. (1) lit. a) teza a treia şi a patra din <>Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 26 februarie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>art. I, II şi II^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 98/2003 privind unele mãsuri de întãrire a pazei pãdurilor proprietatea persoanelor fizice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 744 din 23 octombrie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 33/2004 , <>art. 14-17 din Ordonanţa Guvernului nr. 77/2004 pentru stimularea asocierii proprietarilor de pãduri private în scopul gospodãririi durabile a acestora, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 791 din 27 august 2004, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 515/2004 , <>Hotãrârea Guvernului nr. 564/2005 pentru aprobarea Instrucţiunilor şi criteriilor privind înfiinţarea, autorizarea şi funcţionarea ocoalelor silvice care fac obiectul prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 77/2004 pentru stimularea asocierii proprietarilor de pãduri private în scopul gospodãririi durabile a acestora, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 515/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 1 iulie 2005, art. 5-7 din Regulamentul privind constituirea, organizarea şi funcţionarea structurilor silvice proprii, necesare pentru gospodãrirea pãdurilor proprietate publicã aparţinând unitãţilor administrativ-teritoriale şi a celor proprietate privatã, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 997/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 8 decembrie 1999, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Nicolae Flaviu Lazin,
secretar de stat

Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 5 octombrie 2005.
Nr. 139.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016