Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 septembrie 2005  privind exploatarea in siguranta a acumularilor cu folosinta piscicola, de agrement sau locala, din categoriile de importanta C si D    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 septembrie 2005 privind exploatarea in siguranta a acumularilor cu folosinta piscicola, de agrement sau locala, din categoriile de importanta C si D

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 916 din 13 octombrie 2005

Având în vedere necesitatea existenţei unui cadru bine structurat de organizare, exploatare şi urmãrire a comportãrii în timp a unui numãr foarte mare de mici acumulãri cu folosinţã piscicolã, de agrement sau locale,
ţinând cont de pierderile de vieţi omeneşti şi pagubele materiale cauzate de unele deficienţe în exploatarea acumulãrilor,
în vederea preîntâmpinãrii pe viitor a repetãrii unor situaţii similare ce pot apãrea în orice moment, elemente care vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare, care impun reglementarea imediatã a acestui domeniu,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã are ca scop stabilirea competenţelor şi a cadrului juridic privind exploatarea în condiţii de siguranţã a acumulãrilor cu folosinţã piscicolã, de agrement sau localã, în vederea evitãrii efectelor negative cauzate asupra populaţiei şi bunurilor materiale din aval, prin eliberarea necontrolatã a volumelor de apã acumulate.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenul şi expresia de mai jos, denumite în continuare mici acumulãri, au urmãtoarea semnificaţie:
a) acumulãrile cu folosinţã piscicolã, de agrement sau localã sunt acumulãri de apã înmagazinate prin bararea unui curs de apã natural sau artificial, cu volume mai mari de 5.000 mc sau înãlţimea coloanei de apã reţinutã în secţiunea barajului mai mare de 2 m;
b) barajele care realizeazã acumulãrile cu folosinţã piscicolã, de agrement sau localã de la lit. a) sunt cele încadrate în categoriile de importanţã C şi D, conform legii.
ART. 3
(1) Exploatarea micilor acumulãri în situaţii de avertizare meteohidrologicã şi în regim de ape mari se realizeazã obligatoriu conform dispoziţiilor dispeceratului direcţiilor de ape, care poate decide inclusiv cotele de retenţie, pregolirile şi manevrele echipamentului hidromecanic aferent acumulãrilor şi orice alte intervenţii justificate de situaţii în care se impune necesitatea tranzitãrii şi atenuãrii viiturilor.
(2) Exploatarea micilor acumulãri se face numai cu personal de exploatare calificat şi atestat în domeniul hidrotehnic.
ART. 4
(1) Prin personal de exploatare calificat şi atestat se înţelege personalul care are pregãtire tehnicã cel puţin de nivel postliceal şi o vechime în domeniul gospodãririi apelor de cel puţin 3 ani, atestat de direcţiile de ape aflate în subordinea Administraţiei Naţionale "Apele Române".
(2) Atestarea personalului de exploatare calificat se efectueazã în baza procedurii specifice. Procedura se elaboreazã de autoritatea publicã centralã din domeniul gospodãririi apelor şi se aprobã prin ordin al conducãtorului acesteia.
(3) În cazul când deţinãtorul nu are personal de exploatare calificat, exploatarea micilor acumulãri se va face cu asistenţa tehnicã din partea personalului desemnat de cãtre Administraţia Naţionalã "Apele Române".

CAP. II
Inspecţia tehnicã a acumulãrilor

ART. 5
Inspecţia de Stat a Apelor din cadrul autoritãţii publice centrale din domeniul gospodãririi apelor coordoneazã realizarea inspecţiilor tehnice anuale ale micilor acumulãri, prin personalul cu atribuţii de inspecţie din domeniul gospodãririi apelor, urmãrind:
a) existenţa autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranţã a lucrãrii, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranţa barajelor, republicatã, a autorizaţiei de gospodãrire a apelor, precum şi a regulamentelor şi documentelor necesare, conform legii;
b) starea tehnicã şi funcţionalitatea lucrãrilor şi echipamentelor hidromecanice prin care se realizeazã controlul cotei de retenţie şi evacuarea debitelor excedentare în condiţii de ape mari;
c) sistemul de comunicaţii între personalul de exploatare al micilor acumulãri şi dispeceratul direcţiei de ape aferente, precum şi dintre personalul de exploatare şi autoritãţile administraţiei publice locale de pe raza de influenţã a acumulãrii.
ART. 6
(1) Deţinãtorii micilor acumulãri care nu deţin autorizaţii de funcţionare în condiţii de siguranţã şi autorizaţii de gospodãrire a apelor au obligaţia sã obţinã autorizaţiile prevãzute la art. 5, pânã la termenul stabilit de cãtre persoanele cu atribuţii de inspecţie din domeniul gospodãririi apelor, în funcţie de indicele de risc asociat barajului, stabilit în conformitate cu normele de încadrare în categoriile de importanţã, aprobate prin ordin al autoritãţii publice centrale din domeniul gospodãririi apelor şi al autoritãţii publice centrale din domeniul lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului.
(2) Termenele maxime de obţinere a autorizaţiilor de funcţionare în condiţii de siguranţã şi a autorizaţiilor de gospodãrire a apelor nu vor depãşi un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, pentru micile acumulãri care prezintã risc crescut privind consecinţele produse asupra populaţiei, proprietãţii şi mediului în cazul cedãrii şi, respectiv, 3 ani pentru micile acumulãri care nu prezintã un asemenea risc în caz de cedare.
(3) Pânã la obţinerea autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranţã a lucrãrii, acumularea se va exploata cu restricţiile impuse de persoanele cu atribuţii de inspecţie din domeniul gospodãririi apelor şi aprobate de autoritatea publicã centralã din domeniul gospodãririi apelor.
(4) Dacã deţinãtorul nu obţine autorizaţia de funcţionare în condiţii de siguranţã şi autorizaţia de gospodãrire a apelor a lucrãrii pânã la împlinirea termenelor maxime prevãzute la alin. (2), acumularea se dezafecteazã şi se trece în conservare pe cheltuiala deţinãtorului.
ART. 7
La micile acumulãri care, datoritã intervenţiilor constructive neautorizate, nu mai dispun de instalaţii şi echipamente hidromecanice funcţionale, prin care sã se asigure reglarea nivelului în acumulare, pregolirea acestora se va efectua prin breşe practicate la propunerea persoanelor cu atribuţii de inspecţie din domeniul gospodãririi apelor şi cu aprobarea autoritãţii publice centrale din domeniul gospodãririi apelor. Micile acumulãri vor fi menţinute goale pânã la reabilitarea instalaţiilor şi a echipamentelor şi aducerea acestora în stare de funcţionare la capacitatea prevãzutã prin proiect.
ART. 8
Exploatarea micilor acumulãri se va face numai în scopul pentru care au fost realizate şi în conformitate cu prevederile regulamentului de exploatare. Schimbarea folosinţei şi modificarea condiţiilor de exploatare se vor face cu respectarea reglementãrilor în vigoare.

CAP. III
Exploatarea în perioadele de ape mari

ART. 9
(1) Exploatarea micilor acumulãri în situaţiile de avertizare meteohidrologicã se face pe baza regulamentelor de exploatare la ape mari, întocmite prin grija deţinãtorului şi aprobate de direcţiile de ape.
(2) În perioadele de ape mari, definite ca atare de regulamentul de exploatare, acumularea este exploatatã cu respectarea strictã a deciziilor dispeceratului direcţiei de ape aferente.
(3) În perioadele de ape mari, personalul de exploatare al micilor acumulãri sau, dupã caz, personalul care asigurã asistenţa tehnicã a acestora îşi desfãşoarã activitatea sub coordonarea tehnicã a corpului de specialitate desemnat de direcţia de ape aferentã.
ART. 10
Costurile cauzate de exploatarea micilor acumulãri în perioadele de ape mari se suportã de deţinãtorul cu orice titlu al acumulãrii.
ART. 11
Pierderile cauzate deţinãtorului atunci când prin exploatarea acumulãrii în perioadele de ape mari sunt evacuate în aval fond piscicol, florã cultivatã sau sunt afectate amenajãri de agrement pot fi asigurate prin contract de asigurare de daune. În acest caz autoritãţile administraţiei publice locale, beneficiare directe sau indirecte ale acumulãrii, acoperã parţial sau total primele de asigurare, conform clauzelor stabilite prin contractul de asigurare.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 12
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Administraţia Naţionalã "Apele Române", prin direcţiile de ape aflate în subordinea sa, va stabili lista micilor acumulãri care intrã sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi lista cu micile acumulãri care prezintã risc crescut privind consecinţele produse asupra populaţiei, proprietãţii şi mediului în cazul cedãrii.
ART. 13
În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritatea publicã centralã din domeniul gospodãririi apelor va elabora şi aproba prin ordin procedura de atestare a personalului de exploatare, prevãzutã la art. 4 alin. (2).
ART. 14
În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Inspecţia de Stat a Apelor va întocmi tematica şi programul inspecţiilor tehnice prevãzute la art. 5.
ART. 15
Pe baza proceselor verbale şi a rapoartelor de inspecţie tehnicã se vor emite, la propunerea Inspecţiei de Stat a Apelor, ordine ale ministrului autoritãţii publice centrale din domeniul gospodãririi apelor privind obligaţiile imediate ale deţinãtorilor în vederea exploatãrii în continuare a acumulãrii, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) şi (2) din prezenta <>ordonanţã de urgenţã şi cu cele ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 244/2000 .

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu

Ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Gheorghe Flutur

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre

Ministrul delegat pentru lucrãri publice
şi amenajarea teritoriului,
Laszlo Borbely

Bucureşti, 29 septembrie 2005.
Nr. 138.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016