Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 137 din 18 octombrie 2001  pentru modificarea si completarea   Legii bancare nr. 58/1998     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 137 din 18 octombrie 2001 pentru modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 671 din 24 octombrie 2001

În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
<>Legea bancarã nr. 58/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 23 martie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Literele i) şi k) ale articolului 3 vor avea urmãtorul cuprins:
"i) acţionar semnificativ - persoana fizica sau juridicã ori grupul de persoane fizice sau juridice care acţioneazã împreunã şi care deţin direct sau indirect o participaţie de cel puţin 5% din capitalul social al unei societãţi sau din drepturile de vot ori o participaţie care permite exercitarea unei influente semnificative asupra gestiunii şi politicii de afaceri a acesteia;
..............................................................
k) grup de persoane care acţioneazã împreunã - doua sau mai multe persoane fizice sau juridice care infaptuiesc o politica comuna fata de societate;"
2. Literele j) şi l) ale articolului 3 se abroga.
3. Dupã articolul 3 se introduc articolele 3^1 şi 3^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 3^1. - Se prezuma ca un grup de persoane acţioneazã împreunã când acesta este format din:
a) soţi, rude şi afini pana la gradul al doilea inclusiv;
b) persoanele prevãzute la lit. a) şi societãţile aflate sub controlul lor efectiv;
c) o societate, administratorii şi persoanele fizice sau juridice care exercita controlul efectiv asupra acesteia;
d) societãţi aflate sub controlul efectiv al aceleiaşi ori aceloraşi persoane fizice sau juridice.
O societate se afla sub control efectiv al unei persoane în situaţiile în care persoana fizica sau juridicã:
a) deţine cel puţin 50% din drepturile de vot într-o societate;
b) are dreptul de a numi sau de a înlocui majoritatea membrilor consiliului de administraţie al unei societãţi;
c) poate decide sau influenta asupra gestiunii şi politicii de afaceri a unei societãţi.
Art. 3^2. - Banca Nationala a României poate decide ca un grup de persoane acţioneazã împreunã, având în vedere şi alte circumstanţe decât cele prevãzute la art. 3^1."
4. Litera b) a articolului 14 se abroga.
5. Literele e), f) şi g) ale articolului 14 vor avea urmãtorul cuprins:
"e) din evaluarea documentaţiei prezentate rezulta ca banca nu poate asigura realizarea obiectivelor propuse în condiţii compatibile cu buna funcţionare a sistemului bancar şi cu regulile unei practici bancare prudente, care sa asigure clientelei o siguranta satisfãcãtoare, sau ca aceste obiective nu corespund condiţiilor existente în cadrul segmentului de piata ce urmeazã sa fie acoperit de serviciile oferite de banca;
f) calitatea conducãtorilor şi administratorilor bãncii sau, dupã caz, a cenzorilor acesteia nu corespunde obiectivelor propuse şi necesitãţii desfãşurãrii activitãţii bãncii în conformitate cu cerinţele legii şi cu regulile unei practici bancare prudente şi sanatoase;
g) calitatea actionarilor nu corespunde necesitãţii asigurãrii unei gestiuni prudente şi sanatoase a bãncii şi realizãrii unei supravegheri eficiente;"
6. Dupã litera i) a articolului 14 se introduce litera j) cu urmãtorul cuprins:
"j) Banca Nationala a României considera ca supravegherea în ţara de origine a unei bãnci care a solicitat autorizarea unei sucursale este insuficienta."
7. Dupã litera f) a articolului 16 se introduc literele g)-k) cu urmãtorul cuprins:
"g) s-a pronunţat o hotãrâre de declansare a procedurii falimentului bãncii, dacã aceasta mai deţine autorizaţie de funcţionare la data pronunţãrii hotãrârii;
h) actionariatul bãncii nu mai prezintã încredere pentru asigurarea unei gestiuni prudente şi sanatoase a bãncii ori nu mai permite realizarea unei supravegheri eficiente;
i) Banca Nationala a României apreciazã ca menţinerea autorizaţiei bãncii pericliteazã interesele deponentilor şi ale altor creditori ai bãncii ori ca banca nu mai justifica prezenta sa în piata întrucât activitatea desfasurata nu corespunde scopului pentru care banca s-a înfiinţat ori aceasta activitate nu poate fi desfasurata decât prin atragerea de resurse la rate ale dobânzii mult mai mari decât cele practicate pe piata;
j) conducerea bãncii nu a fost asigurata de cel puţin doua persoane pe o perioada de cel mult 3 luni;
k) nu mai sunt îndeplinite orice alte condiţii care au stat la baza emiterii autorizaţiei."
8. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Conducãtorii şi administratorii unei bãnci trebuie sa aibã o buna reputaţie, calificare şi competenta adecvate pentru realizarea obiectivelor propuse şi pentru crearea premiselor necesare în vederea desfãşurãrii activitãţii bãncii în conformitate cu cerinţele legii şi cu regulile unei practici bancare prudente şi sanatoase, în scopul asigurãrii credibilitatii şi viabilitatii sistemului bancar, inclusiv protejarea intereselor deponentilor şi ale altor creditori ai bãncii.
Fiecare dintre persoanele prevãzute la alin. 1 trebuie sa fie aprobatã de Banca Nationala a României înainte de începerea exercitãrii responsabilitãţilor.
Banca Nationala a României are autoritatea de a analiza în ce mãsura sunt respectate condiţiile minime prevãzute în prezenta lege şi reglementãrile date în aplicarea acesteia, de a evalua toate circumstanţele şi informaţiile legate de activitatea, reputaţia, integritatea morala şi de experienta fiecãrei persoane şi de a decide dacã aceste persoane corespund cerinţelor prevãzute la alin. 1."
9. Dupã articolul 25 se introduc articolele 25^1 şi 25^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 25^1. - Conducerea bãncii trebuie sa fie asigurata de cel puţin doua persoane.
Conducãtorii bãncii trebuie sa fie rezidenţi în România, sa exercite exclusiv funcţia pentru care au fost numiţi şi cel puţin unul dintre aceştia sa fie cetãţean roman. Ei trebuie sa fie licentiati în unul dintre domeniile economic, juridic ori în alt domeniu care se circumscrie activitãţii financiar-bancare şi/sau sa fi absolvit cursuri postuniversitare în unul dintre aceste domenii şi sa aibã experienta de cel puţin 7 ani în domeniul financiar-bancar.
Administratorii bãncii trebuie sa aibã experienta de cel puţin 3 ani în domeniul financiar-bancar.
Art. 25^2. - În scopul asigurãrii credibilitatii şi viabilitatii sistemului bancar Banca Nationala a României poate sa stabileascã prin reglementãri şi alte criterii specifice de evaluare a calitãţii, activitãţii şi experienţei persoanelor desemnate în calitate de conducãtor sau administrator al unei bãnci, precum şi alte reguli şi norme etice şi profesionale pentru personalul bancar."
10. Dupã litera c) a alineatului 2 al articolului 27 se introduce litera d) cu urmãtorul cuprins:
"d) îi este interzis, printr-o dispoziţie legalã, o hotãrâre judecãtoreascã sau o decizie a unei alte autoritãţi, sa conducã o banca, o organizaţie cooperatista de credit, o instituţie financiarã sau o societate de asigurãri."
11. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - Bãncile trebuie sa respecte cerinţele prudentiale, la nivel individual sau consolidat, dupã caz, prevãzute în reglementãrile emise de Banca Nationala a României, care se referã, fãrã a fi limitative, la:
a) solvabilitate;
b) lichiditate;
c) expunerea maxima fata de un singur debitor şi expunerea maxima agregata;
d) expunerea fata de persoanele aflate în relaţii speciale cu banca;
e) riscul valutar;
f) calitatea activelor, constituirea şi utilizarea provizioanelor de risc;
g) organizare şi control intern."
12. Titlul secţiunii a 4-a din capitolul IX va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 4-a
Acţionari"
13. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Orice persoana fizica sau juridicã ori grup de persoane care intenţioneazã sa devinã acţionar semnificativ al unei bãnci trebuie sa obţinã în prealabil aprobarea Bãncii Naţionale a României, în conformitate cu reglementãrile emise de aceasta."
14. Dupã articolul 52 se introduc articolele 52^1, 52^2 şi 52^3 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 52^1. - Calitatea actionarilor şi structura grupurilor din care fac parte trebuie sa corespundã nevoii garantarii unei gestiuni prudente şi sanatoase a bãncii şi sa permitã realizarea unei supravegheri eficiente, în scopul asigurãrii credibilitatii şi viabilitatii sistemului bancar, inclusiv protejarea intereselor deponentilor şi ale altor creditori ai unei bãnci.
Banca Nationala a României are autoritatea de a analiza în ce mãsura sunt respectate condiţiile minime stabilite de prezenta lege şi reglementãrile date în aplicarea acesteia, de a evalua toate circumstanţele şi informaţiile legate de activitatea, reputaţia şi integritatea morala ale persoanelor menţionate la art. 51 şi 52, inclusiv provenienta fondurilor destinate obţinerii participatiei, şi de a decide dacã acestea corespund cerinţelor prevãzute la alin. 1.
Art. 52^2. - În sensul celor prevãzute la art. 52^1 persoanele menţionate la art. 51 şi 52 trebuie sa îndeplineascã cel puţin urmãtoarele condiţii:
a) sa dispunã de o situaţie financiarã stabilã, care sa justifice în mod satisfãcãtor provenienta fondurilor destinate obţinerii participatiei la capitalul social al bãncii şi care sa creeze premise pentru o eventuala sustinere financiarã a bãncii;
b) sa furnizeze suficiente informaţii care sa asigure transparenta necesarã pentru identificarea structurii grupului din care fac parte;
c) persoanele juridice sa funcţioneze de minimum 3 ani, cu excepţia celor rezultate din fuziunea sau divizarea unei persoane juridice aflate în funcţiune de minimum 3 ani;
d) sa fie supravegheate în mod adecvat de cãtre autoritatea competenta din ţara de origine.
Art. 52^3. - În scopul asigurãrii stabilitatii şi viabilitatii sistemului bancar Banca Nationala a României poate sa stabileascã prin reglementãri şi alte criterii specifice de evaluare a calitãţii actionariatului unei bãnci."
15. Litera d) a alineatului 2 al articolului 69 va avea urmãtorul cuprins:
"d) retragerea aprobãrii date conducãtorilor şi/sau administratorilor bãncii;"
16. Dupã litera c) a articolului 70 se introduce litera d) cu urmãtorul cuprins:
"d) retragerea aprobãrii acordate actionarilor semnificativi şi/sau suspendarea exerciţiului dreptului de vot al celorlalţi acţionari, în cazurile în care persoanele respective nu mai îndeplinesc cerinţele prevãzute de prezenta lege şi de reglementãrile emise în aplicarea acesteia privind calitatea actionariatului unei bãnci ori infaptuiesc o politica individualã sau comuna care pericliteazã asupra unei gestiuni prudente şi sanatoase a bãncii, în detrimentul interesului deponentilor şi al altor creditori."
17. Dupã alineatul 1 al articolului 70 se introduc doua alineate cu urmãtorul cuprins:
"În cazul retragerii aprobãrii acordate actionarilor semnificativi exerciţiul dreptului de vot al acestora se suspenda.
Actionarii aflaţi în situaţia prevãzutã la lit. d) nu mai pot achizitiona noi acţiuni ale bãncii."
18. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 79. - Mãsurile de administrare specialã a bãncii se pot dispune în cazul în care Banca Nationala a României constata una dintre urmãtoarele situaţii:
a) mãsurile de supraveghere specialã nu au dat rezultate într-o perioada de pana la 120 de zile;
b) indicatorul de solvabilitate, calculat în conformitate cu reglementãrile Bãncii Naţionale a României în raport cu fondurile proprii, se situeaza la un nivel care nu depãşeşte jumãtate din nivelul minim prevãzut de aceste reglementãri;
c) banca a încãlcat în mod repetat prevederile legii şi/sau ale reglementãrilor emise în aplicarea acesteia.
Hotãrârea Bãncii Naţionale a României privind instituirea administrãrii speciale va fi publicatã integral sau în extras în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi în mai multe ziare de circulaţie nationala.
Instituirea mãsurilor de administrare specialã se dispune de Banca Nationala a României şi în cazul sesizãrii de cãtre aceasta a instanţei competente pentru declanşarea procedurii falimentului unei bãnci."
19. Dupã alineatul 3 al articolului 82 se introduce un nou alineat cu urmãtorul cuprins:
"În cazul în care Banca Nationala a României hotãrãşte retragerea autorizaţiei bãncii şi sesizarea instanţei competente în vederea declansarii procedurii falimentului, pana la pronunţarea unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile pentru începerea procedurii, administrarea bãncii va fi asigurata în continuare de administratorul special."
20. Dupã articolul 83 se introduc articolele 83^1 şi 83^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 83^1. - Pana la adoptarea unei hotãrâri de cãtre Banca Nationala a României potrivit art. 83 alin. 1 sau, dupã caz, pana la pronunţarea unei hotãrâri definitive şi irevocabile de cãtre instanta judecãtoreascã potrivit alin. 2 al aceluiaşi articol, executarea actelor Bãncii Naţionale a României nu se suspenda.
Art. 83^2. - Banca Nationala a României este singura autoritate în mãsura sa se pronunţe asupra considerentelor de oportunitate, evaluãrilor şi analizelor calitative care stau la baza emiterii actelor sale.
În cazul contestarii în instanta a actelor Bãncii Naţionale a României instanta judecãtoreascã se va pronunţa asupra legalitãţii acestor acte."
ART. 2
Cererile de autorizare nesolutionate la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, care nu sunt conforme cu prevederile <>Legii nr. 58/1998 , astfel cum a fost modificatã prin prezenta ordonanta de urgenta, şi cu reglementãrile emise în aplicarea acestei legi, pot fi retrase şi prezentate din nou Bãncii Naţionale a României.
Dacã cererea de autorizare nu este retrasã, deficientele existente în documentaţia prezentatã trebuie sa fie inlaturate pana la data expirãrii termenelor în care Banca Nationala a României trebuie sa se pronunţe asupra acestora, potrivit prevederilor <>art. 13 alin. 1 şi 3 din Legea nr. 58/1998 . În caz contrar devin incidente prevederile art. 14 din lege.
ART. 3
Banca Nationala a României va evalua calitatea conducãtorilor, administratorilor şi actionarilor bãncilor autorizate şi va lua mãsurile corespunzãtoare, astfel încât în termen de 7 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta sa se asigure îndeplinirea cerinţelor prevãzute de <>Legea nr. 58/1998 , astfel cum a fost modificatã prin prezenta ordonanta de urgenta, şi a reglementãrilor emise în aplicarea acestei legi. În cazul conducãtorilor care au obţinut aprobarea Bãncii Naţionale a României pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, rãmân valabile condiţiile de pregãtire şi experienta profesionalã în vigoare la data aprobãrii acestora.
Pentru motive justificate Banca Nationala a României poate prelungi termenul prevãzut la alin. 1 o singura data, cu cel mult 3 luni.
În cazul neîndeplinirii cerinţelor prevãzute de lege, dupã expirarea termenelor menţionate la alin. 1 şi 2 Banca Nationala a României va proceda, dupã caz, la aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 69 alin. 2 lit. d) şi e) şi/sau la luarea mãsurilor prevãzute la art. 70 lit. c) şi d) sau la <>art. 16 din Legea nr. 58/1998 .
ART. 4
<>Legea bancarã nr. 58/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 23 martie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare şi cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia în Parlament, dându-se articolelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isarescu
─────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016