Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 134 din 29 septembrie 2005  pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 134 din 29 septembrie 2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 899 din 7 octombrie 2005
Având în vedere <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 235/2005 , prin care s-au declarat neconstituţionale prevederile prin care Parchetul Naţional Anticorupţie era competent cu investigarea infracţiunilor comise de cãtre deputaţi şi senatori, segmentându-se astfel major investigarea corupţiei la nivel înalt şi influenţându-se negativ eficienţa activitãţii de luptã împotriva acestui fenomen, cu implicaţii majore asupra procesului de integrare a României în Uniunea Europeanã, datoritã neadaptãrii la cerinţele europene referitoare la justiţie şi combaterea corupţiei,
având în vedere cerinţa restrângerii competenţei organismului specializat în combaterea corupţiei la cazurile de mare corupţie definite prin calitatea fãptuitorului şi prin valoarea prejudiciilor, precum şi a eficientizãrii acestuia şi
luând în considerare necesitatea formulãrii unui rãspuns credibil în aceastã perioadã, în care Comisia Europeanã se aflã în plin proces de redactare a viitorului raport de ţarã pentru România, la solicitãrile partenerilor europeni de a asigura un mijloc eficient şi unitar de combatere a fenomenului de corupţie la nivel înalt în România,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul Naţional Anticorupţie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 503/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Titlul ordonanţei de urgenţã va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
privind Departamentul Naţional Anticorupţie"

2. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prin prezenta ordonanţã de urgenţã se înfiinţeazã Departamentul Naţional Anticorupţie ca structurã autonomã, cu personalitate juridicã proprie, în cadrul Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin reorganizarea Parchetului Naţional Anticorupţie."

3. Alineatul (3) al articolului 1 se abrogã.

4. Alineatul (3^1) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"(3^1) Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie coordoneazã Departamentul Naţional Anticorupţie prin intermediul procurorului şef al acestui departament. Coordonarea priveşte îndrumãri cu caracter general referitoare la mãsurile care trebuie luate pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor de corupţie, precum şi solicitarea de informãri asupra activitãţii departamentului. Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie soluţioneazã conflictele de competenţã apãrute între Departamentul Naţional Anticorupţie şi celelalte structuri sau unitãţi din cadrul Ministerului Public."

5. Alineatul (4) al articolului 1 se abrogã.

6. La articolul 3 alineatul (1), litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) elaborarea raportului anual privind activitatea Departamentului Naţional Anticorupţie şi prezentarea acestuia Consiliului Superior al Magistraturii şi ministrului justiţiei, nu mai târziu de luna februarie a anului urmãtor, iar ministrul justiţiei va prezenta Parlamentului concluziile asupra raportului de activitate a Departamentului Naţional Anticorupţie;".

7. Alineatul (1) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Departamentul Naţional Anticorupţie este condus de un procuror şef care este asimilat prim-adjunctului procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Procurorul şef al Departamentului Naţional Anticorupţie este ajutat de 2 procurori şefi adjuncţi, asimilaţi adjunctului procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie."

8. Alineatul (4) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Departamentului Naţional Anticorupţie se asigurã de la bugetul de stat. Anual se constituie un depozit în valoare de cel puţin 2 milioane lei (RON), pentru acţiuni privind organizarea şi constatarea infracţiunilor flagrante de corupţie, la dispoziţia procurorului şef al Departamentului Naţional Anticorupţie. Aceastã sumã este prevãzutã la titlul «Cheltuieli materiale şi servicii» în bugetul Departamentului Naţional Anticorupţie, iar modul sãu de gestionare şi de utilizare se va stabili prin ordin al procurorului şef al acestui departament."

9. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Departamentul Naţional Anticorupţie este organizat în secţii conduse de procurori şefi secţie, ajutaţi de procurori şefi adjuncţi secţie. Secţiile se înfiinţeazã şi se desfiinţeazã prin ordin al procurorului şef al Departamentului Naţional Anticorupţie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii."

10. La articolul 5, dupã alineatul (4) se introduc douã noi alineate, alineatele (4^1) şi (4^2), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) În cadrul Departamentului Naţional Anticorupţie va funcţiona un birou de informare şi relaţii publice care va asigura legãtura cu publicul şi cu mijloacele de comunicare în masã, în vederea garantãrii transparenţei activitãţii de urmãrire penalã, în condiţiile stabilite de lege.
(4^2) Conducãtorul biroului, care îndeplineşte şi funcţia de purtãtor de cuvânt, poate fi un procuror desemnat de procurorul şef al Departamentului Naţional Anticorupţie ori un jurnalist, încadrat ca specialist, numit pe bazã de concurs sau de examen."

11. Alineatul (5) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã îşi desfãşoarã activitatea în cadrul secţiilor, serviciilor sau al altor compartimente de activitate, fiind repartizaţi prin ordin al procurorului şef al Departamentului Naţional Anticorupţie."

12. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Departamentul Naţional Anticorupţie se încadreazã cu procurori, ofiţeri şi agenţi de poliţie judiciarã, specialişti în domeniul economic, financiar, bancar, vamal, informatic şi în alte domenii, personal auxiliar de specialitate, precum şi personal economic şi administrativ, în limita posturilor prevãzute în statul de funcţiuni, aprobat potrivit legii."

13. La articolul 10, alineatele (2), (3), (5) şi (6) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã prevãzuţi la alin. (1) îşi desfãşoarã activitatea numai în cadrul Departamentului Naţional Anticorupţie, sub autoritatea exclusivã a procurorului şef al acestui departament.
(3) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã pot efectua numai acele acte de cercetare penalã dispuse de procurorii Departamentului Naţional Anticorupţie. Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã îşi desfãşoarã activitatea sub directa conducere, supraveghere şi control al procurorului.
....................................................................
(5) Detaşarea ofiţerilor şi a agenţilor de poliţie judiciarã în cadrul Departamentului Naţional Anticorupţie se face, la propunerea nominalã a procurorului şef al Departamentului Naţional Anticorupţie, prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, iar numirea acestora în funcţii se face prin ordin al procurorului şef al acestui departament.
(6) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã sunt detaşaţi în interesul serviciului pe o perioadã de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii detaşãrii în funcţie, cu acordul acestora."

14. La articolul 10, dupã alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu urmãtorul cuprins:
"(6^1) Detaşarea ofiţerilor şi a agenţilor de poliţie judiciarã în cadrul Departamentului Naţional Anticorupţie înceteazã înaintea împlinirii perioadei prevãzute la alin. (6) prin revocarea din funcţie dispusã prin ordin motivat al procurorului şef al Departamentului Naţional Anticorupţie."

15. Alineatele (7) şi (8) ale articolului 10 vor avea urmãtorul cuprins:
"(7) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã nu pot primi de la organele ierarhic superioare nici o însãrcinare.
(8) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã, pe perioada numirii în cadrul Departamentului Naţional Anticorupţie, au drepturile şi obligaţiile prevãzute de lege pentru ofiţerii de poliţie şi agenţii de poliţie, cu excepţiile prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã. Atribuţiile prevãzute de lege pentru ministrul administraţiei şi internelor privind drepturile şi rãspunderile ce revin ofiţerilor şi agenţilor de poliţie judiciarã se exercitã de procurorul şef al Departamentului Naţional Anticorupţie. Atribuţiile privind acordarea gradelor profesionale pentru ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã se exercitã de ministrul administraţiei şi internelor, la propunerea procurorului şef al Departamentului Naţional Anticorupţie."

16. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Sunt de competenţa Departamentului Naţional Anticorupţie infracţiunile prevãzute în <>Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sãvârşite în una dintre urmãtoarele condiţii:
a) dacã, indiferent de calitatea persoanelor care le-au comis, au cauzat o pagubã materialã mai mare decât echivalentul în lei a 200.000 euro ori o perturbare deosebit de gravã a activitãţii unei autoritãţi publice, instituţii publice sau oricãrei alte persoane juridice ori dacã valoarea sumei sau a bunului care formeazã obiectul infracţiunii de corupţie este mai mare decât echivalentul în lei a 10.000 de euro;
b) dacã, indiferent de valoarea pagubei materiale ori de gravitatea perturbãrii aduse unei autoritãţi publice, instituţii publice sau oricãrei alte persoane juridice ori de valoarea sumei sau a bunului care formeazã obiectul infracţiunii de corupţie, sunt comise de cãtre: deputaţi; senatori; membri ai Guvernului, secretari de stat ori subsecretari de stat şi asimilaţii acestora; consilieri ai miniştrilor; judecãtorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi ai Curţii Constituţionale; ceilalţi judecãtori şi procurori; membrii Consiliului Superior al Magistraturii; preşedintele Consiliului Legislativ şi locţiitorul acestuia; Avocatul Poporului şi adjuncţii sãi; consilierii prezidenţiali şi consilierii de stat din cadrul Administraţiei Prezidenţiale; consilierii de stat ai primului-ministru; membrii şi controlorii financiari ai Curţii de Conturi şi ai camerelor judeţene de conturi; guvernatorul, prim-viceguvernatorul şi viceguvernatorul Bãncii Naţionale a României; preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Concurenţei; ofiţeri, amirali, generali şi mareşali; ofiţeri de poliţie; preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene; primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti; primarii şi viceprimarii sectoarelor municipiului Bucureşti; primarii şi viceprimarii municipiilor; consilierii judeţeni; prefecţii şi subprefecţii; conducãtorii autoritãţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale şi persoanele cu funcţii de control din cadrul acestora, cu excepţia conducãtorilor autoritãţilor şi instituţiilor publice de la nivelul oraşelor şi comunelor şi a persoanelor cu funcţii de control din cadrul acestora; avocaţii; comisarii Gãrzii Financiare; personalul vamal; persoanele care deţin funcţii de conducere, de la director inclusiv, în cadrul regiilor autonome de interes naţional, al companiilor şi societãţilor naţionale, al bãncilor şi societãţilor comerciale la care statul este acţionar majoritar, al instituţiilor publice care au atribuţii în procesul de privatizare şi al unitãţilor centrale financiar-bancare; persoanele prevãzute la <>art. 8^1 din Legea nr. 78/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; lichidatorii judiciari; executorii Autoritãţii pentru Valorificarea Activelor Statului."

17. La articolul 13, dupã alineatul (1) se introduc douã noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Infracţiunile împotriva intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene sunt de competenţa Departamentului Naţional Anticorupţie.
(1^2) Departamentul Naţional Anticorupţie este competent sã efectueze urmãrirea penalã, dacã s-a cauzat o pagubã materialã mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro, în cazul infracţiunilor prevãzute la art. 215 alin. 1, 2, 3 şi 5, art. 246, 247, 248 şi 248^1 din Codul penal, al infracţiunilor prevãzute la <>art. 175, 177 şi 178-181 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în <>Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale."

18. Alineatele (2), (3) şi (4) ale articolului 13 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Procurorii specializaţi din cadrul Departamentului Naţional Anticorupţie efectueazã în mod obligatoriu urmãrirea penalã pentru infracţiunile prevãzute la alin. (1), (1^1) şi (1^2).
(3) Urmãrirea penalã în cauzele privind infracţiunile prevãzute la alin. (1), (1^1) şi (1^2), sãvârşite de militarii în activitate, se efectueazã de procurori militari din cadrul Departamentului Naţional Anticorupţie, indiferent de gradul militar pe care îl au persoanele cercetate.
(4) Sunt de competenţa parchetelor de pe lângã instanţe, potrivit dispoziţiilor Codului de procedurã penalã, infracţiunile prevãzute în <>Legea nr. 78/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care nu sunt date, conform alin. (1), (1^1) şi (1^2), în competenţa Departamentului Naţional Anticorupţie."

19. Articolul 13^1 se abrogã.

20. Articolul 17 se abrogã.

21. Alineatul (3) al articolului 20 va avea urmãtorul conţinut:
"(3) Verificarea conturilor bancare şi a conturilor asimilate acestora se realizeazã numai la cererea procurorului din cadrul Departamentului Naţional Anticorupţie care efectueazã urmãrirea penalã."

22. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Departamentul Naţional Anticorupţie funcţioneazã cu urmãtorul numãr maxim de posturi:
a) 130 de posturi de procurori;
b) 170 de posturi de ofiţeri şi agenţi de poliţie judiciarã;
c) 45 de posturi de specialişti;
d) 85 de posturi de personal auxiliar de specialitate;
e) 80 de posturi de personal economic şi administrativ.
(2) Numãrul maxim de posturi al Departamentului Naţional Anticorupţie poate fi modificat prin hotãrâre a Guvernului."

23. Alineatele (3), (4) şi (8) ale articolului 28 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã din Departamentul Naţional Anticorupţie beneficiazã de drepturile prevãzute în anexa nr. 4 la <>Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 353/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de drepturile prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã. Salariul pentru funcţia îndeplinitã de agentul de poliţie se stabileşte potrivit cap. A nr. crt. 32 din anexa nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 177/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 347/2003 , cu modificãrile ulterioare, de ofiţerul de poliţie judiciarã, potrivit cap. A nr. crt. 29 din anexa nr. 1, de şeful de birou, potrivit cap. A nr. crt. 28 din anexa nr. 1 şi de şeful de serviciu, potrivit cap. A nr. crt. 27 din anexa nr. 1 la aceeaşi ordonanţã de urgenţã.
(4) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã, precum şi specialiştii din Departamentul Naţional Anticorupţie beneficiazã în mod corespunzãtor de drepturile prevãzute în <>art. 17 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 177/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
.................................................................
(8) Drepturile bãneşti şi materiale ale procurorilor, personalului auxiliar de specialitate, specialiştilor, personalului economic şi administrativ, ale cadrelor militare şi ale celorlalte categorii de personal ale Departamentului Naţional Anticorupţie, precum şi ale ofiţerilor şi agenţilor de poliţie judiciarã se plãtesc din fondurile acestui departament."

ART. II
În cuprinsul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul Naţional Anticorupţie, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 503/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi în orice alte acte normative care cuprind referiri la Parchetul Naţional Anticorupţie, urmãtoarele denumiri se înlocuiesc astfel:
a) "Parchetul Naţional Anticorupţie" cu "Departamentul Naţional Anticorupţie";
b) "procurorul general" al Parchetului Naţional Anticorupţie cu "procurorul şef" al Departamentului Naţional Anticorupţie;
c) "procurorul general adjunct" al Parchetului Naţional Anticorupţie cu "procurorul şef adjunct" al Departamentului Naţional Anticorupţie;
d) "consilierul procurorului general" al Parchetului Naţional Anticorupţie cu "consilierul procurorului şef" al Departamentului Naţional Anticorupţie.
ART. III
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul Naţional Anticorupţie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 503/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Bucureşti, 29 septembrie 2005.
Nr. 134.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016