Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 130 din 22 septembrie 2005  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 203/1999 privind permisele de munca    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 130 din 22 septembrie 2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 203/1999 privind permisele de munca

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 892 din 5 octombrie 2005

În vederea acoperirii viciilor de formã rezultate din necoroborarea situaţiei de fapt cu legislaţia referitoare la regimul strãinilor în România, dar şi cu normele de obţinere a avizului şi permisului de muncã,
având în vedere necesitatea îndeplinirii obligaţiei de raportare cãtre Comisia Europeanã a numãrului de cetãţeni strãini aflaţi pe piaţa muncii din România, angajament inclus în capitolul de negociere 24 "Justiţie şi afaceri interne",
ţinând cont de importanţa transpunerii în legislaţia internã a documentelor comunitare în domeniul migraţiei forţei de muncã,
luând în considerare riscul apariţiei unor tensiuni economice şi sociale ca urmare a necunoaşterii numãrului strãinilor şi a impactului asupra dezvoltãrii pieţei interne a muncii,
având în vedere statutul strãinilor detaşaţi, a cãror perioadã de şedere a fost limitatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strãinilor în România, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se impune armonizarea acestor prevederi cu cele ale prezentului act normativ, în caz contrar urmând ca strãinii sã fie obligaţi sã pãrãseascã teritoriul României, iar pentru a-şi continua activitatea lucrativã în România se impune obţinerea vizei de lungã şedere pentru angajare în muncã în baza avizului Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncã.
Luând în considerare necesitatea respectãrii dreptului de preferinţã al lucrãtorilor români la angajarea în muncã, în raport cu cetãţenii strãini detaşaţi, necesitatea achitãrii contribuţiilor la sistemul de asigurãri sociale, precum şi de acordare a unui nivel salarial echitabil pentru acelaşi tip de activitate desfãşuratã de cãtre lucrãtorii români şi strãini,
având în vedere cã toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 203/1999 privind permisele de muncã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 17 iunie 2004, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, literele b) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) permisul de muncã - documentul oficial, eliberat în condiţiile legii, care dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã sau detaşat în România la un singur angajator;
...........................................................................
d) lucrãtorul sezonier - strãinul încadrat în muncã pe teritoriul României, pe un loc de muncã bine definit, într-un sector de activitate care se desfãşoarã în funcţie de succesiunea anotimpurilor, în baza unui contract individual de muncã încheiat pe perioadã determinatã, care nu poate depãşi 6 luni într-un interval de 12 luni;".
2. La articolul 2, dupã litera e) se introduc douã noi litere, literele f) şi g), cu urmãtorul cuprins:
"f) lucrãtorul detaşat - strãinul calificat, angajat al unei persoane juridice strãine, care poate sã desfãşoare activitate pe teritoriul României de maximum un an de zile la un interval de minimum 5 ani, în urmãtoarele situaţii:
i) îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul României pe o perioadã de pânã la un an de zile, la o persoanã juridicã din România, în baza unui contract comercial de prestãri de servicii încheiat între persoana juridicã din România şi angajatorul strãin al lucrãtorului detaşat;
ii) îşi desfãşoarã activitatea, ca urmare a deciziei de schimbare temporarã a locului de muncã emise de cãtre o companie strãinã cu sediul pe teritoriul unui stat membru al Organizaţiei Mondiale a Comerţului, la o reprezentanţã, sucursalã ori filialã a sa, aflatã pe teritoriul României;
iii) îşi desfãşoarã activitatea la o societate comercialã, persoanã juridicã românã, al cãrei asociat/acţionar este compania strãinã, cu acelaşi obiect de activitate, dacã nu este în raporturi de muncã cu o altã persoanã juridicã românã.
g) personal înalt calificat - profesori universitari, cercetãtori şi personal ştiinţific care desfãşoarã în România o activitate academicã sau o activitate de cercetare în cadrul universitãţilor, instituţiilor de educaţie şi cercetare, autoritãţilor şi instituţiilor din sistemul administraţiei publice centrale."
3. Alineatul (1) al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Permisul de muncã poate fi eliberat, la cerere, strãinilor care îndeplinesc condiţiile prevãzute de legislaţia românã cu privire la încadrarea în muncã şi care au aplicatã pe documentele de trecere a frontierei viza de lungã şedere pentru angajare în muncã."
4. Dupã alineatul (1) al articolului 3 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Viza de lungã şedere pentru angajare în muncã se acordã strãinului în baza avizului favorabil al Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncã şi al Autoritãţii pentru strãini."
5. La articolul 3 alineatul (2), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
"e) sunt detaşaţi pe teritoriul României în baza vizei de lungã şedere pentru alte scopuri."
6. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Permisul de muncã se elibereazã de Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncã, instituţie publicã aflatã în subordinea Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei.
(2) Tipurile de permise de muncã ce pot fi acordate strãinilor sunt urmãtoarele:
a) Permis de muncã de tip A (lucrãtori permanenţi) - dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã pe baza contractului individual de muncã pe o perioadã de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pânã la 12 luni, la o singurã persoanã fizicã sau juridicã din România ori la o reprezentanţã, sucursalã sau filialã din România a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate;
b) Permis de muncã de tip B (lucrãtori detaşaţi) - dã dreptul titularului sã presteze munca în baza deciziei de detaşare a unui angajator persoanã juridicã strãinã la un angajator persoanã juridicã din România ori la o reprezentanţã, sucursalã sau filialã din România a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, pentru o perioadã de cel mult 12 luni;
c) Permis de muncã de tip C (lucrãtori sezonieri) - dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã pe teritoriul României pentru o perioadã de cel mult 6 luni într-un interval de 12 luni, neputând fi prelungit în vederea ocupãrii unui loc de muncã de altã naturã;
d) Permis de muncã de tip D (lucrãtori stagiari) - dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã pe teritoriul României pentru o perioadã de stagiu de cel mult 12 luni, cu posibilitatea de prelungire pânã la obţinerea calificãrii profesionale pentru care s-a organizat stagiul;
e) Permis de muncã de tip E (sportivi) - dã dreptul sportivilor profesionişti sã fie încadraţi în muncã la un singur angajator român, al cãrui obiect principal de activitate îl constituie desfãşurarea de activitãţi sportive, pe o perioadã de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pânã la 12 luni.
f) Permis de muncã de tip F (nominal) - se elibereazã pentru activitãţi sezoniere strãinului care a desfãşurat anterior activitãţi în baza unui permis de muncã de tip C, la acelaşi angajator de pe teritoriul României, şi care a respectat obligaţia de a pãrãsi teritoriul României la expirarea duratei contractului individual de muncã anterior, potrivit condiţiilor impuse prin lege;
g) Permis de muncã de tip G (lucrãtori transfrontalieri) - dã dreptul titularului sã fie încadrat în muncã pe baza contractului individual de muncã pe o perioadã de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pânã la 12 luni la o singurã persoanã fizicã sau juridicã din România, ori la o reprezentanţã, sucursalã sau filialã din România a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, în condiţiile art. 2 lit. e).
(3) La data aderãrii României la Uniunea Europeanã cetãţenii strãini angajaţi ai persoanelor juridice stabilite într-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau într-unul dintre statele semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European pot fi detaşaţi în România fãrã a fi necesarã obţinerea permisului de muncã.
(4) În temeiul prevederilor acordurilor, convenţiilor sau înţelegerilor internaţionale la care România este parte, permisele de muncã pot fi eliberate sau prelungite în condiţiile şi situaţiile prevãzute în mod expres de cãtre acestea.
(5) Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, cu avizul ministrului administraţiei şi internelor, poate decide eliberarea în procedurã specialã a permisului de muncã pentru persoanele care urmeazã sã desfãşoare în România, în baza unui contract individual de muncã, activitãţi cu influenţe majore asupra dezvoltãrii economice a ţãrii, în condiţiile achitãrii de cãtre angajator a unui tarif de 2.000 euro, dacã acele persoane fac dovada deţinerii unei calificãri, ce presupune studii superioare de lungã duratã, în domeniul de interes, precum şi lipsa antecendentelor penale.
(6) Prevederile alin. (5) sunt aplicabile cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, precum şi ai statelor semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European pânã la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
(7) Litigiile în legãturã cu refuzul acordãrii avizului prevãzut la art. 3 alin. (1^1) şi a permisului de muncã, respectiv a prelungirii acestuia din urmã, se soluţioneazã potrivit prevederilor <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 ."
7. Alineatul (1) al articolului 5 se abrogã.
8. La articolul 6, literele e) şi f) se abrogã.
9. La articolul 6, litera g) va avea urmãtorul cuprins:
"g) strãinii care desfãşoarã activitãţi didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activitãţi specifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate din România, în baza unor acorduri bilaterale, şi personalul înalt calificat, în baza ordinului ministrului educaţiei şi cercetãrii, precum şi strãinii care desfãşoarã activitãţi artistice în instituţii de culturã din România, în baza ordinului ministrului culturii şi cultelor;".
10. La articolul 6, dupã litera h) se introduce o nouã literã, litera i), cu urmãtorul cuprins:
"i) strãinii care sunt numiţi şef de filialã sau de reprezentanţã pe teritoriul României a unei companii care are sediul în strãinãtate, în conformitate cu actele prevãzute de legislaţia românã în acest sens."
11. Dupã articolul 6 se introduc douã noi articole, articolele 6^1 şi 6^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 6^1. - Strãinii care lucreazã pe teritoriul României vor depune la Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncã, în termen de maximum 30 de zile de la începerea activitãţii, copia contractului individual de muncã, copia actului de detaşare, precum şi a înscrisurilor eliberate de autoritãţile prevãzute la art. 6 lit. g) şi h), dupã caz.
Art. 6^2. - Pot fi încadraţi cu permis de muncã de tip A strãinii a cãror perioadã de detaşare înceteazã, în conformitate cu prevederile legale, în baza dreptului de şedere pentru alte scopuri, la angajatorul la care a fost detaşat."
12. Alineatul (2) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În vederea elaborãrii hotãrârii Guvernului prevãzute la alin. (1):
a) Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncã transmite trimestrial Departamentului pentru munca în strãinãtate din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei situaţia statisticã a permiselor de muncã;
b) Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã va pune la dispoziţie departamentului prevãzut la lit. a) indicatorii statistici specifici domeniului sãu de activitate."
13. Alineatul (1) al articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Strãinii pot fi încadraţi în muncã pe teritoriul României la angajatori care funcţioneazã în mod legal, în urmãtoarele condiţii îndeplinite cumulativ:
a) locurile de muncã vacante nu pot fi ocupate cu personal român;
b) îndeplinesc condiţiile speciale de pregãtire profesionalã, experienţã în activitate şi autorizare, solicitate de angajator potrivit legislaţiei în vigoare;".
14. La articolul 8 alineatul (1), dupã litera b) se introduc cinci noi litere, literele c), d), e), f) şi g), cu urmãtorul cuprins:
"c) fac dovada faptului cã sunt apţi din punct de vedere medical sã desfãşoare activitatea respectivã şi nu au antecedente penale;
d) angajatorii au achitate la zi obligaţiile cãtre bugetul public naţional;
e) se încadreazã în contingentul anual aprobat prin hotãrâre a Guvernului;
f) deţin un nivel minim de cunoaştere a limbii române;
g) locurile de muncã nu pot fi ocupate de cetãţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European şi de membrii acestora de familie".
15. Alineatul (3) al articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Prevederile alin. (1) lit. a), b), d) şi f) nu se aplicã cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European, celorlalte categorii de strãini prevãzute la art. 3 alin. (2), precum şi strãinilor prevãzuţi în legi speciale."
16. La articolul 8, dupã alineatul (3) se introduc douã noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Prevederile alin. (1) lit. g) se aplicã de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, sub rezerva aplicãrii mãsurilor tranzitorii prevãzute de Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã.
(5) Prevederile alin. (1) lit. a) nu se aplicã nici strãinilor care îndeplinesc funcţia de administrator într-o societate comercialã cu participare strãinã, în situaţia în care este o singurã persoanã numitã în aceastã funcţie, dacã strãinul desfãşoarã activitatea în calitate de sportiv profesionist, în condiţiile existenţei unei recunoaşteri internaţionale sau a unei dovezi cã a desfãşurat activitate similarã în altã ţarã, precum şi pentru solicitanţii permisului de muncã de tip F."
17. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Accesul lucrãtorilor strãini stagiari şi sezonieri pe piaţa muncii este reglementat şi prin acorduri, convenţii sau înţelegeri bilaterale, încheiate de România cu alte state."
18. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) La eliberarea avizului şi a permisului de muncã, inclusiv la prelungirea acestuia din urmã, titularul va plãti un tarif în lei, al cãrui cuantum va fi stabilit prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, aprobate prin hotãrâre a Guvernului, urmând a fi actualizat anual.
(2) Pentru acoperirea cheltuielilor legate de eliberarea avizului şi a permisului de muncã, inclusiv de prelungirea acestuia, Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncã va percepe titularului un comision de 2%, care se aplicã asupra sumelor prevãzute la alin. (1)."
19. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Încadrarea fãrã permis de muncã sau menţinerea în muncã a unui strãin care nu are permis de muncã valabil de cãtre o persoanã fizicã sau juridicã din România, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 6, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 la 10.000 lei (RON).
(2) Împiedicarea, în orice mod, de cãtre angajator, persoanã fizicã sau juridicã, a organelor competente de a-şi exercita atribuţiile de control, în limitele competenţelor, precum şi refuzul acestuia de a prezenta documentaţia solicitatã constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 4.500 la 9.000 lei (RON)."
20. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Sumele provenite din tarifele plãtite conform prevederilor art. 4 alin. (5), art. 10 alin. (1) şi (2), precum şi cele provenite din amenzile prevãzute la art. 11 se fac venit la bugetul de stat."
21. Alineatul (2) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prevederile art. 6 lit. b) intrã în vigoare de la data aderãrii României al Uniunea Europeanã, sub rezerva aplicãrii mãsurilor tranzitorii prevãzute de Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã."
22. La articolul 15, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Prevederile art. 8 alin. (1) lit. c) şi e) se vor aplica cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, precum şi ai statelor semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European pânã la data aderãrii României la Uniunea Europeanã."
ART. II
Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 203/1999 privind permisele de muncã, republicatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.145/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 697 din 3 august 2004, se vor actualiza potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, în termen de 30 de zile de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. III
<>Legea nr. 203/1999 privind permisele de muncã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 17 iunie 2004, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, va fi republicatã dupã aprobarea prin lege de cãtre Parlament, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat

p. Ministrul integrãrii europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

p. Ministrul afacerilor externe,
Valentin Naumescu,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascãlu,
secretar de stat

Bucureşti, 22 septembrie 2005.
Nr. 130.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016