Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 13 din 26 ianuarie 2001  privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 13 din 26 ianuarie 2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 62 din 6 februarie 2001

În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
(1) Contestaţiile formulate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta sunt cai administrative de atac prin care se solicita diminuarea sau anularea, dupã caz, a impozitelor, taxelor, datoriei vamale, contribuţiilor la fondurile speciale, a majorãrilor de întârziere sau a penalitatilor ori a altor sume constatate şi aplicate, precum şi a altor mãsuri dispuse de organele Ministerului Finanţelor Publice abilitate, potrivit legii, sa efectueze acte de control sau de impunere.
(2) Se soluţioneazã potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta şi contestaţiile impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru, precum şi cele formulate impotriva actelor de constatare în cazul rambursarii taxei pe valoarea adãugatã.
(3) Cãile de atac privind amenzile, confiscarile şi alte mãsuri complementare aplicate prin acte ale organelor Ministerului Finanţelor Publice se supun dispoziţiilor dreptului comun.
ART. 2
Contestaţiile formulate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenta sunt scutite de taxe de timbru.
ART. 3
(1) Contestaţia se formuleazã în scris şi va cuprinde în mod obligatoriu urmãtoarele:
a) numele sau denumirea contestatorului, domiciliul sau sediul acestuia;
b) obiectul contestaţiei şi suma contestatã;
c) arãtarea motivelor de fapt şi de drept pe care se întemeiazã contestaţia.
(2) Contestaţia trebuie semnatã de contestator sau de reprezentantul legal al acestuia, iar în cazul persoanelor juridice trebuie sa poarte şi ştampila. Dovedirea calitãţii de reprezentant al contestatorilor, persoane fizice sau juridice, se face prin împuternicire avocaţialã, în cazul avocaţilor, sau prin procura autentificatã, în cazul altor persoane.
(3) Contestatorul poate depune în dovedirea contestaţiei formulate acte care nu au fost avute în vedere de organul de control.
(4) Contestaţia nu poate avea ca obiect alte sume şi mãsuri decât cele stabilite prin actul atacat.
ART. 4
(1) Contestaţia se depune, sub sancţiunea decãderii, în termen de 15 zile de la comunicarea actului atacat, la organul emitent al acestuia.
(2) Contestaţiile trimise prin posta se socotesc formulate în termen, dacã au fost predate cu scrisoare recomandatã la oficiul poştal înainte de împlinirea acestuia.
ART. 5
(1) Contestaţiile care au ca obiect sume al cãror cuantum este de pana la 500 milioane lei se soluţioneazã de organele specializate din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, în a cãror raza teritorialã îşi are domiciliul sau sediul contestatorul.
(2) Contestaţiile care au ca obiect sume al cãror cuantum este de 500 milioane lei sau mai mare, cele formulate impotriva actelor întocmite de organe de control din cadrul aparatului central al Ministerului Finanţelor Publice, indiferent de suma, precum şi cele formulate impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru se soluţioneazã de organele specializate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
(3) Guvernul este autorizat sa actualizeze cuantumul sumelor prevãzute la alin. (1) şi (2).
ART. 6
(1) Organele care au încheiat actul atacat înainteazã dosarul contestaţiei organului de soluţionare competent, prevãzut la art. 5, în termen de 5 zile de la înregistrarea contestaţiei.
(2) Dosarul contestaţiei conţine copii de pe actul atacat şi de pe celelalte documente care au stat la baza întocmirii acestuia, contestaţia în original şi documentele depuse de contestator, precum şi referatul motivat cu propunerile de soluţionare, semnat de conducãtorul organului care a încheiat actul atacat.
ART. 7
(1) Contestaţiile se soluţioneazã prin decizie motivatã, în termen de 30 de zile de la înregistrare.
(2) Decizia se semneazã de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau de directorul general al direcţiei specializate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, dupã caz, sau de înlocuitorii acestora.
ART. 8
(1) Decizia prin care se soluţioneazã contestaţia cuprinde trei pãrţi: preambulul, considerentele sau motivarea şi dispozitivul.
(2) Preambulul cuprinde denumirea organului investit cu soluţionarea, numele sau denumirea, domiciliul sau sediul contestatorului, numãrul de înregistrare a contestaţiei la organul de soluţionare, obiectul cauzei şi sinteza susţinerilor pãrţilor.
(3) Considerentele sau motivarea cuprind motivele de fapt şi de drept care au format convingerea organului de soluţionare în emiterea deciziei.
(4) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţatã, calea de atac, termenul în care aceasta poate fi exercitatã şi instanta competenta.
ART. 9
(1) Prin decizie contestaţia va putea fi admisã, în totalitate sau în parte, ori respinsã.
(2) În cazul admiterii contestaţiei se decide, dupã caz, anularea totalã sau parţialã a actului atacat.
(3) Prin decizie se poate desfiinta total sau parţial actul atacat, atunci când din analiza documentelor existente la dosarul contestaţiei nu se poate determina cu claritate baza impozabilã.
(4) În situaţia prevãzutã la alin. (3) urmeazã sa se încheie un nou act de control sau de impunere, care va viza strict aceeaşi perioada şi aceeaşi baza impozabilã care au fãcut obiectul contestaţiei, act impotriva cãruia se poate exercita calea administrativã de atac prevãzutã de prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 10
(1) Organul de soluţionare a contestaţiei prevãzut la art. 5 poate suspenda, prin decizie motivatã, soluţionarea cauzei atunci când exista indiciile sãvârşirii unei infracţiuni a carei constatare ar avea o înrâurire hotãrâtoare asupra soluţiei ce urmeazã sa fie data în procedura administrativã reglementatã de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Procedura administrativã este reluatã la încetarea motivului care a determinat suspendarea, în condiţiile legii.
ART. 11
(1) Decizia se comunica prin posta la domiciliul sau la sediul contestatorului, declarat prin contestaţia formulatã, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, precum şi la organul al cãrui act se ataca.
(2) În situaţia în care contestatorul şi-a schimbat domiciliul sau sediul fãrã a aduce la cunostinta organului de soluţionare acest lucru, decizia se comunica organului fiscal al cãrui act se ataca.
(3) Decizia emisã ca urmare a soluţionãrii contestaţiei este definitiva.
ART. 12
(1) Deciziile direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi deciziile Ministerului Finanţelor Publice pot fi atacate, potrivit legii, la instanta judecãtoreascã competenta în a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau sediul, dupã caz, contestatorul.
(2) Hotãrârea data de instanţele judecãtoreşti prevãzute la alin. (1) poate fi atacatã cu recurs, potrivit legii.
ART. 13
(1) Obiectiunile, contestaţiile şi plângerile formulate în temeiul <>Legii nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, cu modificãrile ulterioare, şi nesolutionate pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se soluţioneazã dupã cum urmeazã:
a) obiectiunile se transmit, în termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, organului competent potrivit dispoziţiilor art. 5;
b) contestaţiile se soluţioneazã de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau, dupã caz, se transmit, în termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, spre soluţionare Ministerului Finanţelor Publice, potrivit dispoziţiilor art. 5;
c) plângerile pentru care competenta de soluţionare aparţine Ministerului Finanţelor Publice se soluţioneazã de acesta, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta;
d) în cazul plangerilor pentru care competenta de soluţionare aparţine direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Ministerul Finanţelor Publice se dezinvesteste prin decizie.
(2) Asupra mãsurilor tranzitorii prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) contribuabilii contestatori vor fi înştiinţaţi de îndatã de cãtre organele financiare printr-o comunicare scrisã.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. d) contestatorul poate ataca dispoziţia emisã anterior de direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, la instanta competenta potrivit art. 12, în termen de 15 zile de la data comunicãrii deciziei de dezinvestire a Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 14
Taxele de timbru plãtite pentru contestaţiile şi plângerile formulate în temeiul <>Legii nr. 105/1997 , care sunt înregistrate începând cu data de 27 decembrie 2000 şi nesolutionate, se restituie la cerere.
ART. 15
(1) Plângerile şi contestaţiile vamale formulate în temeiul <>Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, nesolutionate pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, se soluţioneazã dupã cum urmeazã:
a) plângerile se transmit, în termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, organului competent potrivit dispoziţiilor art. 5;
b) în cazul contestaţiilor din competenta direcţiei regionale vamale, aceasta se dezinvesteste prin decizie şi transmite dosarul contestaţiei, în termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, organului competent conform art. 5;
c) în cazul contestaţiilor din competenta Direcţiei Generale a Vamilor, aceasta se dezinvesteste prin decizie şi transmite dosarul contestaţiei, în termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, organului competent conform art. 5.
(2) Dispoziţiile art. 13 alin. (2) se aplica în mod corespunzãtor.
(3) Contestatorul poate ataca decizia emisã de direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, ori de Ministerul Finanţelor Publice, dupã caz, conform dispoziţiilor art. 12.
ART. 16
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga: <>Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 30 iunie 1997, cu modificãrile ulterioare; capitolul 10 (<>art. 166-174) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997, cu modificãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei ordonanţe de urgenta.


PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

─────────

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016