Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 129 din 21 decembrie 2006  privind regimul de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 129 din 21 decembrie 2006 privind regimul de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.045 din 29 decembrie 2006
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 129 din 21 decembrie 2006
privind regimul de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 1.045 din 29 decembrie 2006


Începând cu data de 1 ianuarie 2007, România trebuie sã dispunã de o legislaţie naţionalã compatibilã în totalitate cu legislaţia comunitarã în domeniul controlului exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, recomandare consemnatã şi în ultimul raport al misiunii "Peer Review", al Comisiei Europene.
Actuala legislaţie nu respectã prevederile Acordului european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitãţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altã parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , şi defavorizeazã operatorii economici din România, întrucât conţine prevederi contrare Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.334/2000 , de instituire a unui regim comunitar pentru controlul exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, obligatoriu pentru toate statele membre ale Uniunii Europene.
Având în vedere cele prezentate, se impune adoptarea în regim de urgenţã a unui act normativ care sã reglementeze controlul exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, în concordanţã cu legislaţia europeanã.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte regimul de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, precum şi mãsurile necesare în vederea aplicãrii directe, de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.334/2000 din 22 iunie 2000 de instituire a unui regim comunitar pentru controlul exporturilor de bunuri şi tehnologii cu dublã utilizare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumit în continuare Regulamentul Consiliului, precum şi respectarea Acţiunii Comune a Consiliului nr. 401/2000/PESC privind controlul asistenţei tehnice ce vizeazã anumite produse cu utilizare finalã militarã, publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 159 din 30 iunie 2000.
ART. 2
Prezenta ordonanţã de urgenţã reglementeazã:
a) drepturile şi obligaţiile persoanelor fizice sau juridice române ori rezidente în România, care deruleazã operaţiuni cu produse şi tehnologii cu dublã utilizare, inclusiv software, tehnologie şi asistenţã tehnicã, denumite în continuare produse cu dublã utilizare;
b) componentele sistemului naţional de control al operaţiunilor de export realizate cu produse cu dublã utilizare;
c) mãsurile necesare aplicãrii prevederilor legislaţiei în domeniu, inclusiv sancţiunile, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului.
ART. 3
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) acţiune comunã - Acţiunea Comunã a Consiliului nr. 401/2000/PESC (Politicã Externã şi de Securitate Comunã), publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 159/2000, privind controlul asistenţei tehnice ce vizeazã anumite produse cu utilizare finalã militarã;
b) produse şi tehnologii cu dublã utilizare, operaţiune de export, exportator, declaraţie de export, utilizare finalã militarã, declaraţia destinatarului final, transfer - definite conform prevederilor Regulamentului Consiliului;
c) destinatar - orice persoanã care pune în liberã circulaţie produsele cu dublã utilizare în conformitate cu procesul de licenţiere la export şi care are dreptul sã transfere drepturile de proprietate;
d) destinatar final - orice persoanã care utilizeazã în fapt produsele exportate conform prezentei ordonanţe de urgenţã;
e) teritoriul vamal al Comunitãţii - teritoriu, aşa cum este definit în art. 3 al Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913 din 12 octombrie 1992 privind instituirea Codului Vamal Comunitar, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JO) nr. L 302 din 19 octombrie 1992, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
f) ţarã terţã - orice ţarã din afara teritoriului vamal al Comunitãţii;
g) asistenţã tehnicã - operaţiune, astfel cum este definitã în art. 1 lit. (a) şi (b) din acţiunea comunã;
h) operaţiuni de intermediere - orice activitate desfãşuratã de persoane fizice sau juridice privind:
1. negocierea sau organizarea tranzacţiilor care presupun transferul dintr-o ţarã terţã cãtre o altã ţarã terţã de produse cu dublã utilizare cuprinse în liste;
2. cumpãrarea, vânzarea ori transferul de produse cu dublã utilizare dintr-o ţarã terţã cãtre o altã ţarã terţã;
i) regimuri internaţionale de control al exporturilor, organisme şi tratate - conform definiţiei din art. 1 lit. (c) din acţiunea comunã.
ART. 4
(1) Agenţia Naţionalã de Control al Exporturilor, denumitã în continuare Agenţia, este autoritatea naţionalã în domeniul controlului exporturilor de produse cu dublã utilizare şi rãspunde, împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe, de aplicarea politicii Guvernului în acest domeniu.
(2) Agenţia funcţioneazã în subordinea Ministerului Afacerilor Externe, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã. Organizarea, funcţionarea, precum şi sediul agenţiei se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Agenţia este condusã de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, iar finanţarea activitãţii Agenţiei este asiguratã de la bugetul de stat.
(4) Agenţia are urmãtoarele atribuţii principale:
a) iniţiazã proiecte de acte normative, elaboreazã reglementãri proprii şi comune cu alte autoritãţi abilitate în domeniu, potrivit prevederilor legislaţiei naţionale şi în acord deplin cu legislaţia comunitarã în domeniu, şi colaboreazã cu acestea pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã;
b) verificã scriptic sau faptic, atunci când este necesar, aspectele relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea operaţiunilor prevãzute la art. 7 alin. (1) având ca obiect produse cu dublã utilizare, precum şi respectarea destinaţiei şi utilizãrii finale ale acestora;
c) verificã conformitatea şi exactitatea declaraţiilor exportatorilor care desfãşoarã operaţiunile prevãzute la art. 7 alin. (1);
d) evalueazã şi acceptã, dupã caz, certificatul internaţional de import ori documentele echivalente, emise sau certificate de autoritãţile competente din ţãrile partenerilor comerciali, în vederea eliberãrii licenţelor de export de produse cu dublã utilizare;
e) elibereazã certificatul internaţional de import sau alt document echivalent, precum şi certificatul de control al livrãrii pentru punerea în liberã circulaţie ori al transferurilor de produse cu dublã utilizare;
f) examineazã şi aprobã cererile de licenţã privind exportul de produse cu dublã utilizare, cu avizul Consiliului pentru avizarea autorizãrii prin licenţã a operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare, denumit în continuare Consiliul pentru avizare;
g) elibereazã licenţele de export pentru produse cu dublã utilizare;
h) dispune, în cazul încãlcãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã şi a regulamentelor Consiliului Uniunii Europene, oprirea ori interzicerea derulãrii operaţiunilor de export sau a altor transferuri de produse cu dublã utilizare, precum şi sancţionarea exportatorilor care se fac vinovaţi de aceste încãlcãri;
i) organizeazã, cu sprijinul ministerelor şi instituţiilor implicate, programe de informare pentru operatorii economici autohtoni în legãturã cu principiile, obiectivele, normele şi procedurile privind regimul exporturilor de produse cu dublã utilizare;
j) realizeazã programe naţionale de avertizare pentru producãtorii interni de produse cu dublã utilizare şi pentru toate persoanele fizice sau juridice care sunt implicate în activitãţile de export al unor asemenea produse;
k) acordã, la cerere, consultanţã de specialitate operatorilor economici şi altor persoane interesate în efectuarea de operaţiuni cu produse cu dublã utilizare, supuse regimului de control reglementat prin prezenta ordonanţã de urgenţã;
l) controleazã modul de îndeplinire a obligaţiilor şi angajamentelor asumate de România prin tratatele, acordurile şi aranjamentele internaţionale în domeniu şi în conformitate cu legislaţia şi tratatele Uniunii Europene;
m) reprezintã, împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe, România în cadrul activitãţilor desfãşurate de organizaţiile şi organismele internaţionale cu responsabilitãţi în domeniul controlului exporturilor de produse cu dublã utilizare;
n) coopereazã, prin canale diplomatice, cu autoritãţile similare din alte state şi cu organismele Uniunii Europene în scopul:
1. informãrii reciproce şi consultãrii în cazul cererilor de licenţã pentru produse cu dublã utilizare, dacã existã indicii temeinice privind posibilitatea utilizãrii acestora în alte scopuri decât cele declarate;
2. actualizãrii şi aplicãrii uniforme a reglementãrilor în materie;
3. sesizãrii încãlcãrilor regimului de control, în vederea sancţionãrii acestora de cãtre organele competente din fiecare ţarã;
o) iniţiazã, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe şi cu alte instituţii interesate, acţiuni de promovare a intereselor specifice României în relaţiile cu organizaţiile şi organismele internaţionale de control al exporturilor de produse cu dublã utilizare;
p) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de ordonanţe de urgenţã în domeniul reglementãrii, autorizãrii prin licenţã, controlului exporturilor de produse cu dublã utilizare şi de acquis-ul comunitar în materie.

CAP. II
Domeniu de aplicare

ART. 5
Listele cuprinzând produsele cu dublã utilizare supuse regimului de control la export sunt cele prevãzute în anexele la Regulamentul Consiliului.
ART. 6
Se supun regimului de control, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã, şi exporturile altor produse care nu figureazã pe liste, în situaţiile prevãzute în Regulamentul Consiliului. Aceste produse se supun regimului de control al exporturilor prin ordin al preşedintelui Agenţiei, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 7
(1) Se supun regimului de control prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã şi în conformitate cu Regulamentul Consiliului urmãtoarele operaţiuni cu produse cu dublã utilizare:
a) exportul şi orice alte operaţiuni de transfer, în regim vamal definitiv sau suspensiv, inclusiv transmiterea de software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax sau telefon;
b) operaţiuni de intermediere;
c) asistenţa tehnicã.
(2) Se supun regimului de control destinaţia şi utilizarea finalã ale produselor cu dublã utilizare care fac obiectul operaţiunilor prevãzute la alin. (1).
(3) Se supun regimului de control sursele potenţiale de export al produselor cu dublã utilizare create ca urmare a unor activitãţi de cercetare, dezvoltare, producere.

CAP. III
Autorizarea prin licenţã

ART. 8
Operaţiunile prevãzute la art. 7 alin. (1) şi (3) se supun regimului de control al exporturilor dacã:
a) produsele cu dublã utilizare sunt prevãzute în anexa I la Regulamentul Consiliului;
b) existã una dintre situaţiile prevãzute la art. 4 din Regulamentul Consiliului; Agenţia este informatã de cãtre exportator asupra circumstanţelor prevãzute la art. 7 şi decide dacã exportul în cauzã urmeazã sã se realizeze în baza unei licenţe, precum şi tipul formularului de licenţã; sau
c) operaţiunea este de tipul asistenţã tehnicã, conform prevederilor acţiunii comune.

SECŢIUNEA 1
Autorizarea prin licenţã a exportului produselor cu dublã utilizare şi controlul asistenţei tehnice referitoare la anumite utilizãri finale militare

ART. 9
(1) Exportul de produse cu dublã utilizare este supus autorizãrii prin eliberarea licenţelor de export. În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenul licenţã este identic, ca definiţie, cu termenul autorizaţie, utilizat în Regulamentul Consiliului.
(2) Tipurile de licenţe de export care se emit de cãtre Agenţie pentru operaţiuni cu produse cu dublã utilizare sunt:
a) licenţã individualã;
b) licenţã globalã;
c) licenţã naţionalã generalã.
(3) Cererile pentru licenţele de export prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) se transmit Agenţiei pe formularul comunitar, publicat în anexa III la Regulamentul Consiliului, completat în totalitate şi semnat de reprezentantul oficial al companiei exportatoare. Solicitantul este rãspunzãtor pentru corectitudinea tuturor datelor şi informaţiilor conţinute în cerere şi în documentele anexate.
(4) Cererile pentru licenţele generale de export conţin, în mod obligatoriu, toate elementele comune prevãzute în anexa III b la Regulamentul Consiliului.
(5) Agenţia soluţioneazã cererile de licenţã în termen de 45 de zile de la data depunerii documentaţiei complete necesare.
(6) Cererile pentru licenţe individuale şi globale se aprobã sau se resping prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(7) Licenţele generale se acordã de cãtre Agenţie în situaţii determinate, prin ordin al preşedintelui Agenţiei, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 10
(1) Exportatorii care pot face dovada existenţei unui control şi a unei administrãri a transferurilor pentru o perioadã de cel puţin 3 ani pot beneficia de licenţe globale şi generale. Titularii acestora trebuie sã prezinte Agenţiei o declaraţie de începere a comerţului internaţional cu produse cu dublã utilizare, prin care sã dea asigurãri cã:
a) utilizatorul final nu intenţioneazã sã foloseascã produsele pentru desfãşurarea unor activitãţi de naturã sã încalce drepturile omului sau libertãţile fundamentale;
b) livrarea produselor nu aduce ameninţãri pãcii şi nu poate periclita stabilitatea regiunii;
c) ţara de destinaţie nu susţine, nu faciliteazã sau nu încurajeazã terorismul ori crima internaţionalã.
(2) Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevãzute la alin. (1), solicitantul trebuie sã implementeze un sistem de administrare şi de control intern pentru transferul produselor, denumit generic programul intern de control, care va fi certificat de Agenţie.
ART. 11
(1) Operaţiunile de export cu produsele cu dublã utilizare prevãzute în anexele I şi IV la Regulamentul Consiliului se pot realiza în baza licenţelor individuale de export, valabile pentru tipurile şi categoriile specificate. Acest tip de licenţã se acordã pentru un singur exportator şi pentru un singur partener extern, pânã când acest tip de licenţã va fi definit altfel printr-un amendament la Regulamentul Consiliului.
(2) Valabilitatea licenţei individuale de export este de maximum un an de la data emiterii. Termenul de valabilitate a licenţei poate fi prelungit de Agenţie pentru o perioadã de maximum un an, în baza unei solicitãri justificate a exportatorului, înaintatã Agenţiei cu minimum 30 de zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate.
(3) Declaraţia destinatarului final, denumitã în continuare declaraţie, se anexeazã la cererea de eliberare a licenţei.
(4) Agenţia solicitã certificatul internaţional de import sau un document echivalent, eliberat ori certificat de autoritatea competentã din ţara de destinaţie, prin care partenerul extern din aceastã ţarã se angajeazã sã respecte destinaţia şi utilizarea finalã declarate şi sã nu reexporte produsele decât cu aprobarea prealabilã, scrisã, a autoritãţilor române abilitate potrivit legii sau a autoritãţii competente din ţara de destinaţie finalã. Certificatul internaţional de import sau documentul echivalent, în original, se anexeazã la cererea de licenţã de export.
(5) Exportatorul este obligat sã obţinã de la partenerul extern certificatul de control al livrãrii sau un alt document echivalent, eliberat ori certificat de autoritatea competentã din ţara de destinaţie, atestând cã marfa a ajuns la destinaţie, dupã ce a avut loc livrarea produselor cu dublã utilizare, dar nu mai târziu de 4 luni de la acest moment. Certificatul de control al livrãrii sau documentul echivalent se prezintã Agenţiei în original. Prevederile prezentului alineat se aplicã numai pentru exporturile autorizate de Agenţie.
(6) În plus faţã de cele prevãzute la alin. (3) şi (4), Agenţia poate solicita orice alte documente pe care le considerã necesare în luarea deciziei privind eliberarea licenţei.
(7) Licenţa individualã de export sau exportatorul poate face obiectul unor condiţii speciale, impuse de Agenţie, specificate în licenţa emisã.
(8) Prevederile alin. (4) nu se aplicã în relaţiile cu statele pãrţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul exporturilor de produse cu dublã utilizare prevãzute în listele nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la <>Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, republicatã, cu modificãrile ulterioare. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, Agenţia poate solicita exportatorului alte documente justificative, care sã fie anexate la cererea de licenţã de export.
ART. 12
(1) Pentru exportul produselor cu dublã utilizare prevãzute în anexa I şi anexa IV partea I la Regulamentul Consiliului, se pot elibera licenţe globale de export, valabile pentru tipurile şi categoriile de produse cu dublã utilizare specificate, pentru un singur exportator, pentru unul sau mai multe produse, cãtre una ori mai multe ţãri determinate. Aceste licenţe se elibereazã atunci când relaţiile dintre exportator şi destinatar sunt de categoria:
a) compania de bazã cãtre una sau mai multe sucursale ale aceleiaşi companii;
b) între un producãtor şi un distribuitor exclusiv;
c) în cadrul unui contract comercial care implicã un flux comercial regulat între exportator şi utilizatorul final al produselor cu dublã utilizare.
(2) Valabilitatea licenţei globale de export este de 3 ani de la data emiterii. Termenul de valabilitate a licenţei poate fi prelungit de Agenţie pentru o perioadã de maximum un an, în baza unei solicitãri justificate a titularului, înaintatã Agenţiei cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate.
(3) Licenţa globalã de export poate fi eliberatã numai solicitanţilor cu experienţã suficientã în domeniul controlului exporturilor, de minimum 3 ani, şi care au implementat un program intern de control certificat.
(4) Într-un interval de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, exportatorul este obligat sã prezinte Agenţiei un raport privind operaţiunile de export efectuate conform licenţei globale de export.
ART. 13
(1) Licenţele generale de export sunt:
a) licenţã generalã naţionalã de export;
b) licenţã generalã comunitarã de export.
(2) Licenţa generalã de export se poate acorda tuturor exportatorilor pentru unul sau mai multe produse cu dublã utilizare cãtre una ori mai multe ţãri determinate şi poate fi folositã numai în conformitate cu termenii şi condiţiile specificate.
(3) Exportatorul care intenţioneazã sã exporte produse cu dublã utilizare de pe teritoriul României, folosind licenţele generale de export, este obligat sã se înregistreze la Agenţie înainte de prima utilizare a unei astfel de licenţe.
(4) Agenţia va înregistra exportatorul în 20 de zile de la data prezentãrii solicitãrii în scris.
(5) Exportatorul va notifica Agenţiei în legãturã cu orice schimbãri ale informaţiilor din cererea de înregistrare, într-o perioadã de 15 zile.
(6) Exportatorul va depune la Agenţie cererea de anulare a înregistrãrii dacã, pentru o perioadã de un an, nu exportã produse cu dublã utilizare prevãzute în licenţa generalã de export aferentã pentru care este înregistrat.
(7) În situaţia utilizãrii licenţei generale de export, exportatorul trebuie sã specifice numãrul licenţei aferente în declaraţia vamalã.
(8) La cererea Agenţiei, exportatorul va transmite informaţii privind exporturile desfãşurate în conformitate cu licenţele generale de export.
ART. 14
(1) Pentru exportul produselor cu dublã utilizare prevãzute în anexa I şi pentru transferul produselor prevãzute în anexa IV partea I la Regulamentul Consiliului în interiorul Uniunii Europene, poate fi solicitatã o licenţã generalã naţionalã de export.
(2) Licenţa generalã naţionalã de export este valabilã pânã la anularea valabilitãţii ei prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(3) Documentele de transport care însoţesc produsele cu dublã utilizare exportate în conformitate cu licenţa naţionalã generalã de export trebuie sã fie însoţite de o declaraţie al cãrei model este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanţã de urgenţã.
(4) Într-un interval de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, exportatorul este obligat sã prezinte Agenţiei un raport al operaţiunilor de export efectuate conform licenţei generale naţionale de export.
ART. 15
(1) Agenţia aprobã sau respinge cererile de licenţã dupã examinarea şi avizarea lor de cãtre Consiliul pentru avizare.
(2) Emiterea licenţei privind exportul sau transferul intracomunitar de produse cu dublã utilizare din domeniul nuclear este condiţionatã de prezentarea de cãtre solicitantul de licenţã a unei autorizaţii eliberate de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
ART. 16
(1) Este interzisã orice asistenţã tehnicã legatã de dezvoltarea, fabricarea, vânzarea, întreţinerea, identificarea sau proliferarea de arme chimice, biologice ori nucleare sau de dispozitive explozive nucleare şi rachete capabile sã le transporte, conform art. 2 şi 5 din acţiunea comunã.
(2) Asistenţa tehnicã este interzisã, chiar dacã nu este legatã de o anumitã utilizare finalã militarã prevãzutã la alin. (1), însã are drept destinaţie o ţarã pentru care se pot aplica prevederile art. 3 din acţiunea comunã.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplicã dacã:
a) asistenţa tehnicã se efectueazã în oricare dintre ţãrile menţionate în anexa II la Regulamentul Consiliului;
b) asistenţa tehnicã este folositã în domeniul public sau în cercetarea ştiinţificã fundamentalã specificatã de regimurile internaţionale de control al exporturilor, organizaţii şi acorduri;
c) asistenţa tehnicã este transmisã verbal şi nu se referã la produsul controlat de unul sau mai multe regimuri internaţionale de control al exporturilor.

SECŢIUNEA a 2-a
Eliberarea certificatului internaţional de import şi a certificatului de control al livrãrii

ART. 17
(1) Agenţia elibereazã certificatul internaţional de import, certificatul de control al livrãrii sau alte documente echivalente, emise ori certificate în condiţiile cerute de autoritatea competentã din ţara exportatorului.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplicã în relaţiile cu statele pãrţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul importurilor de produse cu dublã utilizare prevãzute în listele nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la <>Legea nr. 56/1997 , republicatã, cu modificãrile ulterioare. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, Agenţia poate solicita declarantului alte documente justificative.
ART. 18
(1) Certificatul internaţional de import se emite de Agenţie în termen de 10 zile de la depunerea de cãtre solicitant a documentaţiei complete, poate fi utilizat de autoritãţile ţãrii exportatoare în procedurile premergãtoare exportului, în folosul persoanei specificate, şi nu poate fi transferat altei persoane.
(2) Solicitantul va notifica Agenţiei cu privire la orice modificãri privind datele cuprinse în certificatul internaţional de import, declaraţia utilizatorului final şi certificatul de control al livrãrii, într-un interval de 10 zile de la data la care au intervenit acele modificãri. Dacã datele conţinute în documente sunt în curs de a fi schimbate sau au fost schimbate, Agenţia este îndreptãţitã sã retragã certificatul.
ART. 19
În cazul în care controlul vamal al produselor pentru care Agenţia a eliberat un certificat internaţional de import se face în unul dintre birourile vamale ale statelor membre ale Uniunii Europene, persoana în favoarea cãreia s-a eliberat certificatul internaţional de import va notifica Agenţiei sosirea produselor pe teritoriul României, în termen de 20 de zile de la data declaraţiei de punere în liberã circulaţie.
ART. 20
(1) Emiterea certificatului internaţional de import poate fi refuzatã sau certificatul internaţional de import poate fi retras în situaţiile în care:
a) solicitantul, partenerul extern sau destinatarul final local acţioneazã împotriva prevederilor Regulamentului Consiliului;
b) emiterea certificatului ar încãlca obligaţiile internaţionale ale României şi ar pune în pericol îndeplinirea unor astfel de obligaţii;
c) comercializarea produselor ar încãlca interesele de securitate naţionalã ale României;
d) solicitantul a prezentat date şi informaţii incorecte;
e) solicitantul nu respectã condiţiile iniţiale înscrise în certificat.
(2) Eliberarea certificatului internaţional de import pentru produse cu dublã utilizare din domeniul nuclear este condiţionatã de prezentarea de cãtre solicitantul certificatului internaţional de import a unei autorizaţii eliberate de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
(3) Eliberarea certificatului de control al livrãrii poate fi refuzatã în situaţia în care verificãrile efectuate de Agenţie dovedesc neconcordanţa cu datele furnizate pentru eliberarea documentului.
(4) Agenţia emite certificatul de control al livrãrii în termen de 30 de zile de la depunerea documentaţiei complete.

SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii comune

ART. 21
(1) Agenţia înfiinţeazã şi gestioneazã registrul care cuprinde date privind licenţele emise şi companiile beneficiare.
(2) Agenţia stabileşte prin ordin al preşedintelui modul de înregistrare a licenţelor emise.
ART. 22
(1) Titularii licenţelor sunt obligaţi sã declare Agenţiei orice modificãri sau diferenţe faţã de datele înscrise în licenţe, constatate în documente, precum şi la predarea sau preluarea produselor cu dublã utilizare respective.
(2) În cazul în care asemenea modificãri sau diferenţe schimbã condiţiile în temeiul cãrora a fost eliberatã licenţa, aceasta este anulatã prin ordin al preşedintelui Agenţiei. Declararea acestor modificãri sau diferenţe se efectueazã în scris şi este însoţitã, dupã caz, de o nouã cerere de licenţã.
(3) În documentele comerciale relevante referitoare la produsele cu dublã utilizare, exportatorul român are obligaţia sã înscrie urmãtorul text: "Aceste produse se supun regimului de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare". În acest sens, documentele comerciale relevante includ, în special, contracte, facturi, confirmãri ale comenzilor, precum şi note de expediţie.
ART. 23
Licenţele pot fi utilizate numai de titularii acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea condiţiilor prevãzute în acestea, şi nu pot fi cesionate.
ART. 24
Formularele pentru certificate, licenţe şi alte documente, pe care Agenţia le elibereazã în vederea aprobãrii operaţiunilor desfãşurate cu produse cu dublã utilizare, se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 25
(1) Formalitãţile vamale pe care le presupun operaţiunile prevãzute la art. 7 alin. (1) pot fi efectuate numai la birourile vamale stabilite în acest sens prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale a Vãmilor. Lista birourilor vamale abilitate din statele membre ale Uniunii Europene este publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene, Seria C, conform art. 13 din Regulamentul Consiliului. Autoritatea Naţionalã a Vãmilor va comunica Comisiei Europene lista cu birourile vamale abilitate, prin intermediul Agenţiei.
(2) Exportatorii au obligaţia de a declara şi de a prezenta produsele cu dublã utilizare pentru controlul vamal numai la birourile vamale abilitate.
ART. 26
Respingerea cererii de eliberare a licenţei, prin ordin al preşedintelui Agenţiei, precum şi neeliberarea licenţei în termenul prevãzut la art. 9 alin. (5) se pot contesta în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. IV
Sistemul naţional de control al exporturilor

ART. 27
În aplicarea regimului de control al operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare, Agenţia coordoneazã activitatea sistemului naţional de control al exporturilor, ca parte a sistemului de control comunitar, alcãtuit din:
a) Agenţie;
b) Consiliul pentru avizare.
ART. 28
(1) Organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru avizare, precum şi remunerarea membrilor acestuia pentru participarea la şedinţele de lucru se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(2) În componenţa Consiliului pentru avizare intrã reprezentanţi ai urmãtoarelor instituţii:
a) Ministerul Apãrãrii, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Integrãrii Europene, Autoritatea Naţionalã a Vãmilor şi Ministerul Economiei şi Comerţului, prin structurile specializate;
b) Serviciul Român de Informaţii şi Serviciul de Informaţii Externe;
c) Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
(3) Consiliul pentru avizare examineazã şi avizeazã cererile de licenţã pentru operaţiunile cu produse cu dublã utilizare prevãzute la art. 7 alin. (1).
ART. 29
(1) Agenţia îşi exercitã atribuţiile de control prin corpul de control sau specialişti atestaţi de aceasta.
(2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile corpului de control al Agenţiei se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(3) Cheltuielile de expertizã tehnicã a produselor, efectuatã în laboratoare, institute de cercetare sau în alte instituţii specializate în domeniu, în vederea clasificãrii ca produse cu dublã utilizare, se suportã financiar de cãtre persoana fizicã sau juridicã în beneficiul cãreia se desfãşoarã activitatea de clasificare. În situaţii deosebite, legate de fapte care pot aduce atingere securitãţii naţionale, cheltuielile de expertizã tehnicã se suportã din bugetul Agenţiei.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale de control, corpul de control al Agenţiei are acces neîngrãdit, în condiţiile legii, la documente, date şi informaţii necesare.
(5) Exportatorii sunt obligaţi sã transmitã, la cererea Agenţiei, la termenele stabilite, documentele, datele şi informaţiile solicitate şi sã asigure, în condiţiile legii, accesul neîngrãdit al corpului de control al acesteia în sediile lor şi în orice spaţii care le aparţin, în vederea verificãrii aspectelor relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea operaţiunilor supuse controlului prin prezenta ordonanţã de urgenţã, a celor privind destinaţia şi utilizarea finalã ale produselor cu dublã utilizare, precum şi pentru a stabili dacã produsele care fac obiectul exporturilor se supun regimului de control prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã.
(6) Producãtorii de produse cu dublã utilizare sunt obligaţi sã se înregistreze la Agenţie.
(7) Corpul de control poate analiza evidenţele privind transferurile externe definitive de produse şi tehnologii, altele decât cele cu dublã utilizare, efectuate de persoana fizicã sau juridicã controlatã în zone aflate sub regimuri de embargo sau zone limitrofe acestora.
ART. 30
(1) Exportatorii şi autoritãţile publice cu atribuţii în domeniu au obligaţia de a pãstra documentele privind derularea operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare supuse regimului de control timp de 5 ani, începând cu anul calendaristic urmãtor celui în care s-au efectuat.
(2) Deţinãtorii de licenţe trebuie sã ţinã registre sau liste detaliate care sã cuprindã în special documente comerciale şi informaţii suficiente, conform prevederilor Regulamentului Consiliului.
ART. 31
(1) În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, Agenţia este beneficiar autorizat şi valorificator de informaţii specifice, inclusiv pentru cele deţinute de instituţiile de stat abilitate, potrivit legii, sã desfãşoare activitãţi informative.
(2) Agenţia are acces neîngrãdit, în condiţiile legii, la toate informaţiile care privesc operaţiuni cu produse cu dublã utilizare, precum şi la informaţiile necesare evaluãrii oricãror forme de activitãţi cu asemenea produse.
(3) Autoritãţile publice abilitate, potrivit legii, sã desfãşoare activitãţi informative sunt obligate sã transmitã Agenţiei datele obţinute referitoare la încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
(4) La solicitarea Agenţiei, autoritãţile publice abilitate prevãzute la alin. (3) efectueazã verificãri specifice şi o informeazã în vederea luãrii mãsurilor legale.
(5) La solicitarea Agenţiei, Autoritatea Naţionalã a Vãmilor furnizeazã datele şi informaţiile pe care le deţine referitoare la operaţiunile vamale cu produse cu dublã utilizare.
(6) Agenţia participã la schimbul general şi schimbul specific de informaţii din domeniu, comunicã direct sau prin canale diplomatice cu organizaţiile internaţionale de neproliferare a armelor de distrugere în masã şi de control al exporturilor de produse cu dublã utilizare, precum şi cu instituţii ale Uniunii Europene.
(7) Conform prevederilor legale, Agenţia este abilitatã sã furnizeze şi sã solicite informaţii organizaţiilor şi instituţiilor prevãzute la alin. (6), prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe.

CAP. V
Sancţiuni

ART. 32
(1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor privind furnizarea de informaţii false, incorecte sau incomplete ori tãinuirea de informaţii importante necesare evaluãrii corecte a unei cereri pentru acordarea unei licenţe sau a unui certificat internaţional de import, precum şi prezentarea de documente false ori corectate fraudulos, pentru obţinerea unei licenţe sau a unui certificat internaţional de import, în mãsura în care nu întrunesc elementele unei infracţiuni, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei la 15.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (5) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 15.000 lei;
c) lipsa registrelor sau a documentelor comerciale şi a datelor referitoare la transferurile intracomunitare de produse cu dublã utilizare constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei la 10.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (2) şi ale art. 19 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 10.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (1) şi (3) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 10.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor art. 23 şi ale art. 25 alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei la 10.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor art. 29 alin. (5) şi (6) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei la 15.000 lei;
h) nerespectarea prevederilor art. 30 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 10.000 lei;
i) lipsa registrelor sau a documentelor comerciale şi a datelor referitoare la transferul ori la punerea în liberã circulaţie de produse cu dublã utilizare pentru care declarantul a primit certificat internaţional de import constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei la 10.000 lei;
j) nerespectarea obligaţiilor exportatorilor care deţin licenţã generalã de export sau licenţã globalã de export privind înregistrarea şi raportãrile ulterioare constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 25.000 lei.
(2) Produsele cu dublã utilizare destinate, folosite sau rezultate din contravenţii pot fi confiscate în condiţiile legii.
(3) Constatarea şi aplicarea contravenţiilor se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul Agenţiei.
ART. 33
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 32 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 34
(1) Nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (3) şi (6) şi ale art. 16 alin. (1) şi (2), în mãsura în care nu este consideratã infracţiune, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 25.000 lei, precum şi cu anularea, suspendarea sau retragerea licenţelor eliberate, dupã caz.
(2) Condiţiile de anulare, suspendare sau retragere a licenţelor se stabilesc prin norme metodologice aprobate conform art. 37 alin. (1).

CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 35
Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
ART. 36
Licenţele eliberate de Agenţie anterior intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã rãmân valabile pânã la data expirãrii sau anulãrii valabilitãţii acestora.
ART. 37
(1) În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Agenţia va elabora norme metodologice de aplicare a acesteia.
(2) Normele metodologice prevãzute la alin. (1) se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 38
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se abrogã <>Legea nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 6 octombrie 2003, cu modificãrile ulterioare, şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 983/2005 pentru aprobarea listelor produselor şi tehnologiilor cu dublã utilizare supuse regimului de control la export şi la import, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 835 din 15 septembrie 2005.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat

Preşedintele Agenţiei Naţionale
de Control al Exporturilor,
Cristian Irinel Munteanu

Ministrul integrãrii europene,
Anca Daniela Boagiu

Ministrul economiei şi comerţului,
Varujan Vosganian

p. Ministrul apãrãrii,
Ioan Ion,
secretar de stat

p. Ministrul administraţiei
şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat

Bucureşti, 21 decembrie 2006.
Nr. 129.

ANEXÃ

Declaraţia care trebuie sã aparã pe documentele de transport care însoţesc produsele cu dublã utilizare care au fost exportate în baza licenţei naţionale generale de export [art. 14 alin. (3)]:

"Exportul acestor produse se bazeazã pe licenţa naţionalã generalã de export, care va fi folositã exclusiv pentru urmãtoarele operaţiuni desemnate: ............................................................
Aceste produse nu vor fi expediate în baza altor operaţiuni specificate, fãrã a avea aprobarea prealabilã a autoritãţii competente române, şi pot fi reexportate în conformitate cu regulamentele naţionale ale ţãrii de destinaţie."

Data ........ ....................


-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016