Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 126 din 27 decembrie 2011  privind echipamentele sub presiune transportabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 126 din 27 decembrie 2011 privind echipamentele sub presiune transportabile

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 941 din 30 decembrie 2011
    Având în vedere întârzierea semnificativã a procesului de transpunere a Directivei 2010/35/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 iunie 2010 privind echipamentele sub presiune transportabile şi de abrogare a directivelor 76/767/CEE , 84/525/CEE , 84/526/CEE , 84/527/CEE şi 1999/36/CE ale Consiliului faţã de termenul de 30 iunie 2011, data pânã la care România, ca stat membru, avea obligaţia sã adopte actele cu putere de lege necesare pentru a se conforma acestei directive,
    ţinându-se cont de faptul cã introducerea art. 260 alin. (3) în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) accelereazã mecanismul de impunere a sancţiunilor pecuniare în cazul în care Comisia Europeanã, sesizând Curtea de Justiţie cu o acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor, considerã cã statul membru nu şi-a îndeplinit obligaţia de a comunica mãsurile de transpunere a unei directive adoptate în conformitate cu o procedurã legislativã,
    dat fiind faptul cã în data de 18 iulie 2011 Comisia Europeanã a iniţiat prima etapã a procedurii de infringement pentru necomunicarea mãsurilor de transpunere a Directivei 2010/35/UE , se impune transpunerea în regim de urgenţã a prevederilor directivei menţionate.
    Având în vedere faptul cã Guvernul este abilitat din punct de vedere constituţional ca, prin mijloacele pe care le are la îndemânã, sã garanteze îndeplinirea obligaţiilor României faţã de Uniunea Europeanã şi existând situaţia iminentã de declanşare a procedurii de infringement în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene,
    întrucât aceste elemente anterior menţionate vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

    CAP. I
    Domeniu de aplicare şi definiţii

    ART. 1
    Domeniu de aplicare
    (1) Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte reguli privind echipamentele sub presiune transportabile, cu scopul de a îmbunãtãţi siguranţa şi de a asigura libera circulaţie a acestor echipamente pe teritoriul Uniunii Europene.
    (2) Prezenta ordonanţã de urgenţã se aplicã:
    a) noilor echipamente sub presiune transportabile, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 1, care nu poartã marcajele de conformitate prevãzute de directivele 84/525/CEE , 84/526/CEE , 84/527/CEE sau Directiva 1999/36/CE , în scopul punerii la dispoziţie pe piaţã a echipamentelor respective;
    b) echipamentelor sub presiune transportabile, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 1, care poartã marcajele de conformitate prevãzute de Directiva 2010/35/UE sau directivele 84/525/CEE , 84/526/CEE , 84/527/CEE ori Directiva 1999/36/CE , în vederea inspecţiilor periodice, a inspecţiilor intermediare, a controalelor excepţionale şi a utilizãrii acestora;
    c) echipamentelor sub presiune transportabile, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 1, care nu poartã marcajele de conformitate prevãzute de Directiva 1999/36/CE , în vederea reevaluãrii conformitãţii.
    (3) Prezenta ordonanţã de urgenţã nu se aplicã:
    a) echipamentelor sub presiune transportabile care au fost introduse pe piaţã înainte de data punerii în aplicare a Directivei 1999/36/CE a Consiliului din 29 aprilie 1999 privind echipamentele sub presiune transportabile şi care nu au fãcut încã obiectul unei reevaluãri a conformitãţii;
    b) echipamentelor sub presiune transportabile utilizate exclusiv pentru transportul de mãrfuri periculoase între statele membre şi ţãri terţe efectuat în conformitate cu art. 6 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009 privind transporturile mãrfurilor periculoase în România, cu modificãrile ulterioare.
    ART. 2
    Definiţii
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    1. echipamente sub presiune transportabile înseamnã:
    a) toate recipientele sub presiune, armãturile acestora şi alte accesorii, dacã este cazul, aşa cum sunt prevãzute în cap. 6.2 din anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare;
    b) cisternele, vehiculele-baterie/vagoanele-baterie, containerele pentru gaze cu elemente multiple (CGEM), armãturile acestora şi alte accesorii, dacã este cazul, aşa cum sunt prevãzute în cap. 6.8 din anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, atunci când echipamente menţionate la lit. a) sau la prezenta literã sunt utilizate, în conformitate cu anexele respective, pentru transportul gazelor din clasa 2, cu excepţia gazelor sau articolelor al cãror cod de clasificare conţine cifrele 6 şi 7, precum şi pentru transportul substanţelor periculoase din alte clase, prevãzute în anexa nr. 1;
    În noţiunea de echipamente sub presiune transportabile sunt incluse buteliile/cartuşele de gaz (nr. ONU 2.037), dar nu şi aerosolii (nr. ONU 1.950), recipientele criogenice deschise, buteliile de gaz pentru aparate respiratorii, stingãtoarele de incendii (nr. ONU 1.044), echipamentele sub presiune transportabile exceptate în conformitate cu subsecţiunile 1.1.3.2 din anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi echipamentele sub presiune transportabile exceptate de la normele privind confecţionarea şi testarea ambalajelor, potrivit dispoziţiilor speciale ale cap. 3.3 din anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare.
    2. anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare înseamnã anexa nr. 1, secţiunea 2.1 din anexa nr. 2 şi secţiunea 3.1 din anexa nr. 3 la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare;
    3. introducere pe piaţã înseamnã prima punere la dispoziţie a echipamentelor sub presiune transportabile pe piaţa Uniunii Europene;
    4. punere la dispoziţie pe piaţã înseamnã orice acţiune de furnizare a unor echipamente sub presiune transportabile pentru a fi distribuite sau utilizate pe piaţa Uniunii Europene în cadrul unei activitãţi comerciale ori de serviciu public, fie contra unei plãţi, fie în mod gratuit;
    5. utilizare înseamnã umplerea, depozitarea temporarã legatã de transport, golirea şi reumplerea echipamentelor sub presiune transportabile;
    6. retragere înseamnã orice mãsurã al cãrei scop este de a împiedica punerea la dispoziţie pe piaţã sau utilizarea echipamentelor sub presiune transportabile;
    7. rechemare înseamnã orice mãsurã al cãrei scop este recuperarea echipamentelor sub presiune transportabile care au fost deja puse la dispoziţia utilizatorului final;
    8. producãtor înseamnã orice persoanã fizicã sau juridicã ce produce echipamente sub presiune transportabile ori pãrţi ale acestora sau care dispune proiectarea ori fabricarea unor astfel de echipamente şi le comercializeazã sub numele sau marca sa;
    9. reprezentant autorizat înseamnã orice persoanã fizicã sau juridicã stabilitã în România ori în Uniunea Europeanã care a primit un mandat scris din partea producãtorului pentru a acţiona în numele acestuia în legãturã cu sarcini specifice;
    10. importator înseamnã orice persoanã fizicã sau juridicã stabilitã în Uniunea Europeanã care introduce pe piaţa Uniunii Europene echipamente sub presiune transportabile ori pãrţi ale acestora, provenite dintr-o ţarã terţã;
    11. distribuitor înseamnã orice persoanã fizicã sau juridicã stabilitã în Uniunea Europeanã, alta decât producãtorul ori importatorul, care pune la dispoziţie pe piaţã echipamente sub presiune transportabile sau pãrţi ale acestora;
    12. proprietar înseamnã orice persoanã fizicã sau juridicã stabilitã în Uniunea Europeanã care deţine echipamente sub presiune transportabile;
    13. operator înseamnã orice persoanã fizicã sau juridicã stabilitã în Uniunea Europeanã care utilizeazã echipamente sub presiune transportabile;
    14. operator economic înseamnã producãtorul, reprezentantul autorizat, importatorul, distribuitorul, proprietarul sau operatorul care intervine în cursul unei activitãţi comerciale ori al unui serviciu public, fie contra unei plãţi, fie în mod gratuit;
    15. evaluarea conformitãţii înseamnã evaluarea şi procedura de evaluare a conformitãţii prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare;
    16. marcajul "pi" înseamnã un marcaj care indicã faptul cã echipamentele sub presiune transportabile sunt conforme cu cerinţele aplicabile de evaluare a conformitãţii prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã şi în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare;
    17. reevaluarea conformitãţii înseamnã procedura, iniţiatã la cererea proprietarului sau a operatorului, de evaluare ulterioarã a conformitãţii echipamentelor sub presiune transportabile fabricate şi introduse pe piaţã înainte de data punerii în aplicare a Directivei 1999/36/CE ;
    18. inspecţii periodice înseamnã inspecţiile periodice şi procedurile care guverneazã inspecţiile periodice, prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare;
    19. inspecţii intermediare înseamnã inspecţiile intermediare şi procedurile care guverneazã inspecţiile intermediare, prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare;
    20. verificãri excepţionale înseamnã verificãrile excepţionale şi procedurile care guverneazã verificãrile excepţionale, prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare;
    21. organism naţional de acreditare înseamnã unicul organism dintr-un stat membru care realizeazã acreditarea în temeiul autoritãţii conferite de statul respectiv;
    22. acreditare înseamnã atestarea de cãtre un organism naţional de acreditare a faptului cã un organism notificat îndeplineşte cerinţele prevãzute la pct. 1.8.6.8 al doilea paragraf din anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare;
    23. autoritate de notificare înseamnã autoritatea desemnatã de un stat membru în conformitate cu art. 17;
    24. organism notificat înseamnã un organism de inspecţie care îndeplineşte cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi condiţiile prevãzute la art. 20 şi 26 şi este notificat în conformitate cu art. 22;
    25. notificare înseamnã procesul prin care se acordã unui organism de control statutul de organism notificat şi include comunicarea acestor informaţii Comisiei Europene şi statelor membre;
    26. supravegherea pieţei înseamnã activitãţile desfãşurate şi mãsurile luate de autoritãţile publice pentru a se asigura cã echipamentele sub presiune transportabile respectã pe parcursul ciclului lor de viaţã cerinţele prevãzute de Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi de prezenta ordonanţã de urgenţã şi nu pun în pericol sãnãtatea, siguranţa sau alte aspecte legate de protecţia intereselor publice.
    ART. 3
    Cerinţe in situ
    Cerinţele in situ pentru depozitarea pe termen mediu sau lung a echipamentelor sub presiune transportabile sau pentru utilizarea acestora in situ se stabilesc prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Nu se stabilesc însã cerinţe suplimentare cu privire la echipamentele sub presiune transportabile propriu-zise.

    CAP. II
    Obligaţiile operatorilor economici

    ART. 4
    Obligaţiile producãtorilor
    (1) Atunci când introduc pe piaţã echipamentele lor sub presiune transportabile, producãtorii se asigurã cã acestea au fost proiectate, fabricate şi însoţite de documentele necesare în conformitate cu cerinţele prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã şi în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare.
    (2) În cazul în care, în urma procesului de evaluare a conformitãţii prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã şi în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, se demonstreazã conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile cu cerinţele aplicabile, producãtorii aplicã marcajul "pi" în conformitate cu art. 15.
    (3) Producãtorii pãstreazã documentaţia tehnicã prevãzutã în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare. Aceastã documentaţie se pãstreazã pe perioada prevãzutã în anexele menţionate.
    (4) Producãtorii care considerã sau au motive sã creadã cã echipamentele sub presiune transportabile pe care le-au introdus pe piaţã nu sunt conforme cu anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, ori cu prezenta ordonanţã de urgenţã iau de îndatã mãsurile corective necesare pentru a asigura conformitatea echipamentelor respective, pentru a le retrage sau pentru a le rechema, dacã este cazul. În plus, în cazul în care echipamentele sub presiune transportabile prezintã un risc, producãtorii comunicã de îndatã acest lucru autoritãţilor naţionale competente din statele membre în care au pus la dispoziţie pe piaţã echipamentele respective, prezentând, în special, informaţii detaliate cu privire la neconformitate şi la mãsurile corective luate.
    (5) Producãtorii elaboreazã documente referitoare la toate aceste cazuri de neconformitate şi la mãsurile corective.
    (6) Ca urmare a unei cereri motivate din partea autoritãţii naţionale competente, producãtorii îi prezintã acesteia toate informaţiile şi documentele necesare pentru a demonstra conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile, într-o limbã care poate fi uşor înţeleasã de autoritatea respectivã. Producãtorii coopereazã cu autoritatea respectivã, la cererea acesteia, în vederea adoptãrii oricãrei mãsuri de eliminare a riscurilor prezentate de echipamentele sub presiune transportabile pe care le-au introdus pe piaţã.
    (7) Producãtorii comunicã operatorilor numai informaţii conforme cu cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã.
    ART. 5
    Reprezentanţii autorizaţi
    (1) Producãtorii pot desemna un reprezentant autorizat, printr-un mandat scris. Obligaţiile prevãzute la art. 4 alin. (1) şi (2) şi întocmirea documentaţiei tehnice nu fac parte din mandatul reprezentantului autorizat.
    (2) Reprezentantul autorizat îndeplineşte sarcinile prevãzute în mandatul primit de la producãtor. Mandatul permite reprezentantului autorizat sã îndeplineascã cel puţin urmãtoarele sarcini:
    a) sã menţinã documentaţia tehnicã la dispoziţia autoritãţilor naţionale de supraveghere cel puţin pentru perioada prevãzutã în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, pentru producãtori;
    b) sã prezinte autoritãţii naţionale competente, în urma unei cereri motivate din partea acesteia, toate informaţiile şi documentele necesare pentru a demonstra conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile, într-o limbã care poate fi uşor înţeleasã de autoritatea respectivã;
    c) sã coopereze cu autoritatea naţionalã competentã, la cererea acesteia, în vederea adoptãrii oricãrei mãsuri de eliminare a riscurilor prezentate de echipamentele sub presiune transportabile care fac obiectul mandatului.
    (3) Identitatea şi adresa reprezentantului autorizat trebuie menţionate pe certificatul de conformitate prevãzut în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare.
    (4) Reprezentanţii autorizaţi prezintã operatorilor numai informaţii conforme cu cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã.
    ART. 6
    Obligaţiile importatorilor
    (1) Importatorii introduc pe piaţa Uniunii Europene numai echipamente sub presiune transportabile care sunt conforme cu anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi cu prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (2) Înainte de introducerea pe piaţã a echipamentelor respective, importatorii se asigurã cã producãtorul a efectuat procedura corespunzãtoare de evaluare a conformitãţii. Importatorii se asigurã cã producãtorul a întocmit documentaţia tehnicã şi cã echipamentele sub presiune transportabile poartã marcajul "pi" şi sunt însoţite de certificatul de conformitate prevãzut în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare. În cazul în care importatorul considerã sau are motive sã creadã cã echipamentele sub presiune transportabile nu sunt conforme cu anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, sau cu prezenta ordonanţã de urgenţã, acesta nu introduce echipamentele respective pe piaţã decât dupã ce se asigurã conformitatea acestora. În plus, în cazul în care echipamentele sub presiune transportabile prezintã un risc, importatorul comunicã acest lucru producãtorului şi autoritãţilor de supraveghere a pieţei.
    (3) Importatorii indicã denumirea lor şi adresa la care pot fi contactaţi fie în certificatul de conformitate menţionat în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, fie într-un document anexat la certificatul de conformitate.
    (4) Importatorii se asigurã cã, atât timp cât echipamentele sub presiune transportabile se aflã în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau de transport nu pericliteazã conformitatea acestora cu cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare.
    (5) Importatorii care considerã sau au motive sã creadã cã echipamentele sub presiune transportabile pe care le-au introdus pe piaţã nu sunt conforme cu anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã iau de îndatã mãsurile corective necesare pentru a asigura conformitatea echipamentelor respective, pentru a le retrage sau pentru a le rechema, dacã este cazul. În plus, în cazul în care echipamentele sub presiune transportabile prezintã un risc, importatorii comunicã de îndatã acest lucru producãtorului şi autoritãţilor naţionale competente din statele membre în care au pus la dispoziţie pe piaţã echipamentele respective, prezentând, în special, informaţii detaliate cu privire la neconformitate şi la mãsurile corective luate. Importatorii elaboreazã documente referitoare la toate aceste cazuri de neconformitate şi ia mãsurile corective.
    (6) Importatorii pãstreazã o copie a documentaţiei tehnice la dispoziţia autoritãţilor de supraveghere a pieţei cel puţin pentru perioada prevãzutã în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, pentru producãtori, şi se asigurã cã documentaţia tehnicã poate fi pusã la dispoziţia autoritãţilor respective, la cererea acestora.
    (7) În urma unei cereri motivate din partea autoritãţii naţionale competente, importatorii îi prezintã acesteia toate informaţiile şi documentele necesare pentru a demonstra conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile, într-o limbã care poate fi uşor înţeleasã de autoritatea respectivã. Importatorii coopereazã cu autoritatea respectivã, la cererea acesteia, în vederea adoptãrii oricãrei mãsuri de eliminare a riscurilor prezentate de echipamentele sub presiune transportabile pe care le-au introdus pe piaţã.
    (8) Importatorii prezintã operatorilor numai informaţii conforme cu cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã.
    ART. 7
    Obligaţiile distribuitorilor
    (1) Distribuitorii pun la dispoziţie pe piaţa Uniunii Europene numai echipamente sub presiune transportabile care sunt conforme cu anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi cu prezenta ordonanţã de urgenţã. Înainte de a pune la dispoziţie pe piaţã echipamentele sub presiune transportabile, distribuitorii verificã dacã acestea poartã marcajul "pi" şi dacã sunt însoţite de certificatul de conformitate şi de adresa de contact menţionate la art. 6 alin. (3). În cazul în care distribuitorul considerã sau are motive sã creadã cã echipamentele sub presiune transportabile nu sunt conforme cu anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, sau cu prezenta ordonanţã de urgenţã, acesta nu pune la dispoziţie pe piaţã echipamentele respective decât dupã ce se asigurã conformitatea acestora. În plus, în cazul în care echipamentele sub presiune transportabile prezintã un risc, distribuitorul comunicã acest lucru producãtorului sau importatorului, precum şi autoritãţilor de supraveghere a pieţei.
    (2) Distribuitorii se asigurã cã, atât timp cât echipamentele sub presiune transportabile se aflã în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau de transport nu pericliteazã conformitatea acestora cu cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare.
    (3) Distribuitorii care considerã sau au motive sã creadã cã echipamentele sub presiune transportabile pe care le-au pus la dispoziţie pe piaţã nu sunt conforme cu anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, sau cu prezenta ordonanţã de urgenţã se asigurã cã sunt luate mãsurile corective necesare pentru a asigura conformitatea echipamentelor respective, pentru a le retrage sau pentru a le recupera, dacã este cazul. În plus, în cazul în care echipamentele sub presiune transportabile prezintã un risc, distribuitorii comunicã de îndatã acest lucru producãtorului, importatorului, dacã este cazul, şi autoritãţilor naţionale competente din statele membre în care au pus la dispoziţie pe piaţã echipamentele respective, prezentând, în special, informaţii detaliate cu privire la neconformitate şi la mãsurile corective luate. Distribuitorii elaboreazã documente referitoare la toate aceste cazuri de neconformitate şi la mãsurile corective.
    (4) În urma unei cereri motivate din partea unei autoritãţi naţionale competente, distribuitorii îi prezintã acesteia toate informaţiile şi documentele necesare pentru a demonstra conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile, într-o limbã care poate fi uşor înţeleasã de autoritatea respectivã. Distribuitorii coopereazã cu autoritatea respectivã, la cererea acesteia, în vederea adoptãrii oricãrei mãsuri de eliminare a riscurilor prezentate de echipamentele sub presiune transportabile pe care le-au pus la dispoziţie pe piaţã.
    (5) Distribuitorii prezintã operatorilor numai informaţii conforme cu cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã.
    ART. 8
    Obligaţiile proprietarilor
    (1) În cazul în care proprietarul considerã sau are motive sã creadã cã echipamentele sub presiune transportabile nu sunt conforme cu anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, inclusiv cu cerinţele privind inspecţiile periodice, şi cu prezenta ordonanţã de urgenţã, acesta nu pune la dispoziţie pe piaţã echipamentele respective decât dupã ce se asigurã conformitatea acestora. În plus, în cazul în care echipamentele sub presiune transportabile prezintã un risc, proprietarul comunicã acest lucru producãtorului, importatorului sau distribuitorului, precum şi autoritãţilor de supraveghere a pieţei. Proprietarii elaboreazã documente referitoare la toate aceste cazuri de neconformitate şi la mãsurile corective.
    (2) Proprietarii se asigurã cã, atât timp cât echipamentele sub presiune transportabile se aflã în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau de transport nu pericliteazã conformitatea acestora cu cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare.
    (3) Proprietarii prezintã operatorilor numai informaţii conforme cu cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (4) Prezentul articol nu se aplicã persoanelor private care intenţioneazã sã foloseascã sau folosesc echipamentele sub presiune transportabile pentru uz personal, pentru uz casnic ori pentru activitãţi de agrement sau sportive.
    ART. 9
    Obligaţiile operatorilor
    (1) Operatorii utilizeazã numai echipamente sub presiune transportabile care sunt conforme cu cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (2) În cazul în care echipamentele sub presiune transportabile prezintã un risc, operatorul comunicã acest lucru atât proprietarului, cât şi autoritãţilor de supraveghere a pieţei.
    ART. 10
    Cazuri în care obligaţiile producãtorilor se aplicã importatorilor şi distribuitorilor
    Importatorul sau distribuitorul este considerat producãtor în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã şi este supus obligaţiilor care îi revin producãtorului în temeiul art. 4 atunci când introduce pe piaţã echipamente sub presiune transportabile sub numele sau marca sa ori modificã echipamentele sub presiune transportabile deja introduse pe piaţã astfel încât conformitatea cu cerinţele aplicabile ar putea fi afectatã.
    ART. 11
    Identificarea operatorilor economici
    Ca urmare a unei cereri din partea autoritãţii de supraveghere a pieţei, operatorii economici identificã, pentru o perioadã de cel puţin 10 ani:
    a) orice operator economic care le-a furnizat echipamente sub presiune transportabile;
    b) orice operator economic cãruia i-au furnizat echipamente sub presiune transportabile.

    CAP. III
    Conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile

    ART. 12
    Conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile şi evaluarea conformitãţii
    (1) Echipamentele sub presiune transportabile menţionate la art. 1 alin. (2) lit. a) trebuie sã îndeplineascã cerinţele relevante privind evaluarea conformitãţii, inspecţiile periodice, inspecţiile intermediare şi verificãrile excepţionale, prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezentul capitol, precum şi în cap. IV.
    (2) Echipamentele sub presiune transportabile menţionate la art. 1 alin. (2) lit. b) trebuie sã respecte specificaţiile pe baza cãrora au fost fabricate. Echipamentele respective trebuie sã facã obiectul unor inspecţii periodice, al unor inspecţii intermediare şi al unor verificãri excepţionale, în conformitate cu anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi sã se conformeze cerinţelor prevãzute în prezentul capitol, precum şi în cap. IV.
    (3) Certificatele de evaluare a conformitãţii şi certificatele de reevaluare a conformitãţii, precum şi rapoartele privind inspecţiile periodice, inspecţiile intermediare şi verificãrile excepţionale, emise de un organism notificat, sunt valabile în toate statele membre. Pãrţile demontabile ale echipamentelor sub presiune transportabile reîncãrcabile pot face obiectul unei evaluãri separate a conformitãţii.
    ART. 13
    Reevaluarea conformitãţii
    Reevaluarea conformitãţii echipamentelor sub presiune transportabile menţionate la art. 1 alin. (2) lit. c), fabricate şi puse în funcţiune înainte de data punerii în aplicare a Directivei 1999/36/CE , se efectueazã în conformitate cu procedura de reevaluare a conformitãţii prevãzutã în anexa nr. 2. Marcajul "pi" se aplicã în conformitate cu prevederile anexei nr. 2.
    ART. 14
    Principiile generale ale marcajului "pi"
    (1) Marcajul "pi" se aplicã numai de cãtre producãtor sau, în cazul reevaluãrii conformitãţii, aşa cum se prevede în anexa nr. 2. În cazul buteliilor de gaz reglementate anterior prin Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 113/2001 privind aprobarea unor reglementãri tehnice pentru recipiente-butelii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, marcajul "pi" se aplicã de cãtre organismul notificat sau sub supravegherea acestuia.
    (2) Marcajul "pi" se aplicã numai echipamentelor sub presiune transportabile care:
    a) îndeplinesc cerinţele de evaluare a conformitãţii prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã; sau
    b) îndeplinesc cerinţele de reevaluare a conformitãţii menţionate la art. 13.
    Marcajul "pi" nu se aplicã niciunui alt echipament sub presiune transportabil.
    (3) Prin faptul cã aplicã sau dispune aplicarea marcajului "pi", producãtorul aratã cã îşi asumã responsabilitatea pentru conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile cu toate cerinţele aplicabile prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (4) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, marcajul "pi" este singurul marcaj care atestã conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile cu cerinţele aplicabile prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (5) Este interzisã aplicarea pe echipamentele sub presiune transportabile a mãrcilor, semnelor şi inscripţiilor care pot induce în eroare pãrţile terţe în ceea ce priveşte semnificaţia sau forma marcajului "pi" ori ambele. Se pot aplica şi alte marcaje pe echipamentele sub presiune transportabile, cu condiţia sã nu afecteze vizibilitatea, lizibilitatea şi semnificaţia marcajului "pi".
    (6) Marcajul "pi" se aplicã şi pãrţilor demontabile cu funcţie directã de siguranţã ale echipamentelor sub presiune transportabile reîncãrcabile.
    ART. 15
    Norme şi condiţii privind aplicarea marcajului "pi"
    (1) Marcajul "pi" constã în simbolul urmãtor, având urmãtoarea formã:

--------
    NOTÃ(CTCE)
    Marcajul "pi" se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941 din 30 decembrie 2011, la pag. 7 (a se vedea imaginea asociatã).

    (2) Înãlţimea minimã a marcajului "pi" este de 5 mm. Pentru echipamentele sub presiune transportabile cu diametrul mai mic sau egal cu 140 mm, înãlţimea minimã a marcajului este de 2,5 mm.
    (3) Trebuie respectate proporţiile redate în desenul pe hârtie milimetricã prevãzut la alin. (1). Caroiajul nu face parte din marcaj.
    (4) Marcajul "pi" se aplicã în mod vizibil, lizibil şi permanent echipamentelor sub presiune transportabile sau plãcuţelor cu datele tehnice ale acestora, precum şi pãrţilor demontabile cu funcţie directã de siguranţã ale echipamentelor sub presiune transportabile reîncãrcabile.
    (5) Marcajul "pi" se aplicã înainte de introducerea pe piaţã a noilor echipamente sub presiune transportabile sau a pãrţilor demontabile cu funcţie directã de siguranţã ale echipamentelor sub presiune transportabile reîncãrcabile.
    (6) Marcajul "pi" este urmat de numãrul de identificare al organismului notificat implicat în inspecţiile şi testãrile iniţiale. Numãrul de identificare al organismului notificat este aplicat de cãtre organismul notificat sau, conform instrucţiunilor acestuia, de cãtre producãtor.
    (7) Marcajul care indicã data inspecţiei periodice sau, dupã caz, a inspecţiei intermediare trebuie sã fie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu efectuarea inspecţiei periodice.
    (8) În cazul buteliilor de gaz reglementate anterior prin Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 113/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care nu poartã marcajul "pi", atunci când se efectueazã prima inspecţie periodicã potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, numãrul de identificare al organismului notificat responsabil este precedat de marcajul "pi".
    ART. 16
    Libera circulaţie a echipamentelor sub presiune transportabile
    Fãrã a aduce atingere procedurilor de salvgardare prevãzute la art. 28 şi 29 şi cadrului de supraveghere a pieţei prevãzut de Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 , autoritatea de supraveghere a pieţei nu poate interzice, restricţiona sau împiedica, pe teritoriul României, libera circulaţie, punerea la dispoziţie pe piaţã şi utilizarea echipamentelor sub presiune transportabile care respectã dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.

    CAP. IV
    Autoritãţile de notificare şi organismele notificate

    ART. 17
    Autoritãţile de notificare
    (1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritatea competentã, precum şi autoritatea de notificare responsabilã cu instituirea şi îndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea, notificarea şi monitorizarea ulterioarã a organismelor notificate este Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
    (2) Evaluarea şi monitorizarea menţionate la alin. (1) sunt efectuate de cãtre organismul naţional de acreditare în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 765/2008 .
    ART. 18
    Cerinţe privind autoritatea de notificare
    (1) Autoritatea de notificare funcţioneazã astfel încât sã evite apariţia conflictelor de interese cu un organism de evaluare a conformitãţii şi sã garanteze obiectivitatea şi imparţialitatea activitãţilor sale.
    (2) În cadrul autoritãţii de notificare, decizia cu privire la notificarea organismului de evaluare a conformitãţii este luatã de persoane competente, altele decât cele care au efectuat evaluarea.
    (3) Autoritatea de notificare nu oferã şi nu presteazã niciuna dintre activitãţile pe care le presteazã organismele de evaluare a conformitãţii, nici servicii de consultanţã în condiţii comerciale sau concurenţiale.
    (4) Autoritatea de notificare garanteazã confidenţialitatea informaţiilor obţinute.
    (5) Autoritatea de notificare deţine personal competent suficient în vederea îndeplinirii corespunzãtoare a atribuţiilor sale.
    ART. 19
    Obligaţia de informare
    Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri informeazã Comisia Europeanã cu privire la procedurile de evaluare, notificare şi monitorizare a organismelor notificate, precum şi cu privire la orice modificãri aduse acestora.
    ART. 20
    Cerinţe cu privire la organismele notificate
    (1) În scopul notificãrii, un organism notificat trebuie sã îndeplineascã cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (2) O autoritate competentã, în sensul prevederilor anexelor la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, poate fi un organism notificat, cu condiţia sã îndeplineascã cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã şi sã nu aibã şi funcţia de autoritate de notificare.
    (3) Organismul notificat este instituit în temeiul legislaţiei naţionale şi are personalitate juridicã.
    (4) Organismul notificat participã la activitãţile de standardizare relevante şi la activitãţile grupului de coordonare a organismelor notificate, instituit conform art. 29 din Directiva 2010/35/UE , sau se asigurã cã personalul sãu de evaluare este informat referitor la acestea; de asemenea, aplicã, sub formã de linii directoare, deciziile şi documentele administrative produse ca rezultat al activitãţii grupului respectiv. Organismul notificat trebuie sã participe la activitatea grupului sectorial al organismelor notificate, direct sau prin reprezentanţi desemnaţi.
    ART. 21
    Cererea de notificare
    (1) Un organism de inspecţie trimite o cerere de notificare la Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
    (2) Aceastã cerere trebuie sã fie însoţitã de o descriere a urmãtoarelor aspecte:
    a) activitãţile legate de evaluarea conformitãţii, de inspecţiile periodice, de inspecţiile intermediare, de verificãrile excepţionale şi de reevaluarea conformitãţii;
    b) procedurile legate de activitãţile prevãzute la lit. a);
    c) echipamentele sub presiune transportabile pentru care organismul susţine cã este competent;
    d) un certificat de acreditare eliberat de organismul naţional de acreditare, care sã ateste faptul cã organismul de inspecţie îndeplineşte cerinţele prevãzute la art. 20.
    ART. 22
    Procedura de notificare
    (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri notificã numai organismele care au îndeplinit cerinţele prevãzute la art. 20.
    (2) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri informeazã Comisia Europeanã şi celelalte state membre folosind instrumentul electronic elaborat şi administrat de Comisia Europeanã.
    (3) Notificarea include informaţiile prevãzute la art. 21 alin. (2).
    (4) Organismul în cauzã poate exercita activitãţile unui organism notificat numai în cazul în care nu existã obiecţii din partea Comisiei Europene şi a celorlalte state membre, transmise în termen de douã sãptãmâni de la notificare. Numai un astfel de organism este considerat organism notificat în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã.
    (5) Comisia Europeanã şi celelalte state membre trebuie sã fie înştiinţate cu privire la orice modificãri relevante ulterioare aduse notificãrii.
    (6) Serviciile interne de inspecţie ale solicitantului definite în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, nu se notificã.
    ART. 23
    Modificãri aduse notificãrilor
    (1) În cazul în care Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri a constatat sau a fost informat cã un organism notificat nu mai îndeplineşte cerinţele prevãzute la art. 20 ori cã acesta nu îşi respectã obligaţiile, acesta restricţioneazã, suspendã sau retrage notificarea, dupã caz, în funcţie de gravitatea neîndeplinirii cerinţelor sau obligaţiilor respective. Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri informeazã imediat Comisia Europeanã şi statele membre în consecinţã.
    (2) În caz de retragere, restricţionare sau suspendare a notificãrii ori în cazul în care organismul notificat şi-a încetat activitatea, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri ia mãsurile adecvate pentru a se asigura cã dosarele organismului respectiv sunt fie prelucrate de un alt organism notificat, fie puse la dispoziţia sa şi a autoritãţilor de supraveghere a pieţei responsabile, la cererea acestora.
    ART. 24
    Contestarea competenţei organismelor notificate
    (1) În cazurile în care Comisia Europeanã investigheazã competenţa unui organism notificat sau continuarea îndeplinirii de cãtre un organism notificat a cerinţelor şi a responsabilitãţilor care îi revin, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri prezintã acesteia, la cerere, toate informaţiile referitoare la motivele notificãrii ori la menţinerea competenţei organismului în cauzã.
    (2) În cazul în care Comisia Europeanã constatã cã un organism notificat nu îndeplineşte sau nu mai îndeplineşte cerinţele pentru a fi notificat, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, la solicitarea acesteia, ia mãsurile corective necesare, inclusiv retragerea notificãrii, dacã este cazul.
    ART. 25
    Obligaţii operaţionale ale organismelor notificate
    (1) Organismele notificate efectueazã evaluãri ale conformitãţii, inspecţii periodice, inspecţii intermediare şi verificãri excepţionale, în conformitate cu termenii notificãrii acestora şi cu procedurile prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare.
    (2) Organismele notificate efectueazã reevaluãri ale conformitãţii în conformitate cu anexa nr. 2.
    (3) Organismele notificate de Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri sunt autorizate sã îşi desfãşoare activitatea în toate statele membre. Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri rãmâne responsabil cu monitorizarea activitãţilor desfãşurate de organismul notificat.
    ART. 26
    Obligaţia de informare a organismelor notificate
    (1) Organismele notificate comunicã Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri urmãtoarele:
    a) orice refuz, restricţie, suspendare sau retragere a unui certificat;
    b) orice circumstanţã care afecteazã domeniul de aplicare şi condiţiile notificãrii;
    c) orice cerere de informare primitã de la autoritãţile de supraveghere a pieţei cu privire la activitãţile realizate;
    d) la cerere, activitãţile realizate în limita domeniului de aplicare al notificãrii şi orice altã activitate realizatã, inclusiv activitãţile şi subcontractãrile transfrontaliere.
    (2) Organismele notificate comunicã celorlalte organisme notificate, în temeiul Directivei 2010/35/CE , care realizeazã acelaşi gen de activitãţi de evaluare a conformitãţii, de inspecţii periodice, de inspecţii intermediare şi de verificãri excepţionale, al cãror obiect îl fac aceleaşi echipamente sub presiune transportabile, informaţii relevante cu privire la aspecte legate de rezultatele negative şi, la cerere, pozitive ale evaluãrii conformitãţii.
    ART. 27
    Schimbul de experienţã
    Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi autoritatea de supraveghere a pieţei participã la schimbul de experienţã dintre autoritãţile naţionale ale statelor membre organizat de Comisia Europeanã, privind:
    a) politica privind notificarea;
    b) supravegherea pieţei.

    CAP. V
    Proceduri de salvgardare

    ART. 28
    Procedura aplicabilã echipamentelor sub presiune transportabile care prezintã un risc la nivel naţional
    (1) În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei a luat mãsuri în conformitate cu prevederile art. 20 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 sau în cazul în care autoritatea respectivã are motive suficiente sã creadã cã echipamentele sub presiune transportabile care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţã prezintã riscuri pentru sãnãtatea ori siguranţa persoanelor sau pentru alte aspecte ale protecţiei interesului public care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţã, acestea realizeazã o evaluare cu privire la echipamentele sub presiune transportabile în cauzã, verificând respectarea tuturor cerinţelor stabilite de prezenta ordonanţã de urgenţã. Operatorii economici relevanţi trebuie sã coopereze, dacã este necesar, cu autoritãţile de supraveghere a pieţei, inclusiv sã permitã accesul acestora în incintele lor şi sã le furnizeze eşantioane, dacã este cazul. În cazul în care, pe parcursul evaluãrii respective, autoritatea de supraveghere a pieţei constatã cã echipamentele sub presiune transportabile nu sunt conforme cu cerinţele prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã şi în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, aceasta solicitã de îndatã operatorului economic relevant sã ia toate mãsurile corective corespunzãtoare pentru a asigura conformitatea echipamentelor respective cu cerinţele menţionate, sã le retragã de pe piaţã sau sã le recheme în decursul unei perioade rezonabile, proporţionale cu natura riscului, stabilitã de autoritatea respectivã. Autoritatea de supraveghere a pieţei informeazã în consecinţã organismul notificat relevant. Art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 se aplicã mãsurilor corective menţionate în teza a doua din prezentul alineat.
    (2) În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei considerã cã neconformitatea nu se limiteazã la teritoriul naţional, aceasta informeazã Comisia Europeanã, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi celelalte state membre cu privire la rezultatele evaluãrii şi la mãsurile care au fost solicitate operatorului economic sã le ia.
    (3) Operatorul economic se asigurã cã se iau toate mãsurile corective corespunzãtoare în ceea ce priveşte echipamentele sub presiune transportabile pe care acesta le-a pus la dispoziţie pe piaţa Uniunii Europene.
    (4) În cazul în care operatorul economic relevant nu ia mãsurile corective adecvate în perioada menţionatã la alin. (1) teza a doua, autoritatea de supraveghere a pieţei ia toate mãsurile provizorii corespunzãtoare pentru a interzice sau a restricţiona punerea la dispoziţie a echipamentelor sub presiune transportabile pe piaţa naţionalã, pentru a retrage echipamentele respective de pe piaţã sau pentru a le rechema. Autoritatea de supraveghere a pieţei informeazã Comisia Europeanã, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi celelalte state membre, fãrã întârziere, cu privire la mãsurile respective.
    (5) Informaţiile menţionate la alin. (4) includ toate detaliile disponibile, în special datele necesare pentru identificarea echipamentelor sub presiune transportabile neconforme, originea acestora, natura presupusei neconformitãţi şi riscul pe care acestea îl reprezintã, natura şi durata mãsurilor naţionale adoptate, precum şi argumentele prezentate de operatorul economic relevant. În special, autoritatea de supraveghere a pieţei precizeazã dacã neconformitatea este cauzatã de:
    a) nerespectarea de cãtre echipamentele sub presiune transportabile a cerinţelor cu privire la sãnãtatea sau la siguranţa persoanelor ori la alte aspecte ale protecţiei interesului public prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã; sau
    b) deficienţele standardelor sau ale codurilor tehnice prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, sau în alte dispoziţii ale acesteia.
    (6) Celelalte statele membre, altele decât statul membru care a iniţiat procedura, informeazã de îndatã Comisia Europeanã şi restul statelor membre cu privire la mãsurile adoptate şi la informaţiile suplimentare de care dispun referitoare la neconformitatea echipamentelor sub presiune transportabile vizate şi, în caz de dezacord cu mãsura naţionalã notificatã în conformitate cu alin. (2), cu privire la obiecţiile lor.
    (7) În cazul în care, în termen de douã luni de la primirea informaţiilor menţionate la alin. (4), niciun stat membru şi nici Comisia Europeanã nu ridicã vreo obiecţie cu privire la o mãsurã provizorie luatã de un stat membru, mãsura respectivã este consideratã justificatã.
    (8) Autoritatea de supraveghere a pieţei se asigurã cã se iau mãsurile restrictive corespunzãtoare în ceea ce priveşte echipamentele sub presiune transportabile vizate, precum retragerea fãrã întârziere a acestora de pe piaţa naţionalã.
    ART. 29
    Procedura de salvgardare a Uniunii Europene
    (1) În cazul în care, la finalizarea procedurii prevãzute la art. 28 alin. (3) şi (4), se ridicã obiecţii la adresa unei mãsuri luate de un alt stat membru sau în cazul în care Comisia Europeanã considerã cã o mãsurã naţionalã contravine unui act normativ al Uniunii Europene cu caracter juridic obligatoriu, la iniţiativa Comisiei Europene, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri participã la consultãrile cu statele membre şi cu operatorul ori operatorii economici relevanţi şi evalueazã mãsura naţionalã. Pe baza rezultatelor evaluãrii respective, Comisia Europeanã decide dacã mãsura naţionalã este justificatã. Statelor membre şi operatorului sau operatorilor economici li se aduce la cunoştinţã de cãtre Comisia Europeanã decizia acesteia.
    (2) În cazul în care mãsura naţionalã este consideratã justificatã, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri adoptã mãsurile necesare pentru a asigura retragerea de pe piaţã a echipamentelor sub presiune transportabile neconforme şi informeazã Comisia Europeanã în consecinţã. În cazul în care mãsura naţionalã este consideratã nejustificatã, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri retrage aceastã mãsurã.
    ART. 30
    Echipamentele sub presiune transportabile conforme care prezintã un risc pentru sãnãtate şi siguranţã
    (1) În cazul în care, în urma efectuãrii unei evaluãri în temeiul prevederilor art. 28 alin. (1), organismul de supraveghere a pieţei constatã cã, deşi echipamentele sub presiune transportabile sunt conforme cu prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi cu prezenta ordonanţã de urgenţã, acestea prezintã un risc pentru sãnãtatea şi siguranţa persoanelor sau pentru alte aspecte ale protecţiei interesului public, acesta solicitã operatorului economic relevant sã ia toate mãsurile corespunzãtoare pentru a se asigura cã, atunci când sunt introduse pe piaţã, echipamentele sub presiune transportabile în cauzã nu mai prezintã riscul respectiv, pentru a retrage echipamentele de pe piaţã ori pentru a le rechema, în decursul unei perioade rezonabile, proporţionale cu natura riscului, pe care o stabileşte organismul de supraveghere a pieţei.
    (2) Operatorul economic ia toate mãsurile corective în privinţa echipamentelor sub presiune transportabile vizate pe care acesta le-a pus la dispoziţie pe piaţã sau pe care le utilizeazã pe teritoriul Uniunii Europene.
    (3) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri informeazã imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre. Informaţiile comunicate includ toate detaliile disponibile, în special datele necesare pentru a identifica echipamentele sub presiune transportabile în cauzã şi pentru a determina originea şi lanţul de distribuţie al echipamentelor, natura riscului implicat, natura şi durata mãsurilor naţionale luate.
    (4) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri participã la consultãri cu statele membre şi cu operatorul sau operatorii economici relevanţi, iniţiate de Comisia Europeanã, şi evalueazã mãsurile naţionale adoptate. Comisia Europeanã decide dacã mãsura este justificatã şi, dacã este cazul, propune mãsuri adecvate, pe baza rezultatelor evaluãrii respective.
    ART. 31
    Neconformitatea formalã
    (1) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 28, autoritatea de supraveghere a pieţei solicitã operatorului economic relevant sã punã capãt neconformitãţii atunci când constatã una dintre situaţiile urmãtoare:
    a) marcajul "pi" a fost aplicat cu încãlcarea art. 12, 13, 14 sau 15;
    b) marcajul "pi" nu a fost aplicat;
    c) documentaţia tehnicã este fie absentã, fie incompletã;
    d) cerinţele prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi în prezenta ordonanţã de urgenţã nu au fost respectate.
    (2) În cazul în care neconformitatea prevãzutã la alin. (1) se menţine, autoritatea de supraveghere a pieţei ia toate mãsurile adecvate pentru a restricţiona sau a interzice punerea la dispoziţie pe piaţã a echipamentelor sub presiune transportabile ori se asigurã cã acestea sunt rechemate sau retrase de pe piaţã.

    CAP. VI
    Rãspunderi şi sancţiuni

    ART. 32
    (1) Autoritatea de supraveghere a pieţei care verificã respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi a Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR.
    (2) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã atrage rãspunderea disciplinarã, patrimonialã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi.
    (3) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
    a) nerespectarea prevederilor art. 4-9 referitoare la obligaţiile producãtorilor, reprezentanţilor autorizaţi, importatorilor, distribuitorilor, proprietarilor şi operatorilor, cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei, interzicerea utilizãrii, retragerea de pe piaţã şi interzicerea introducerii pe piaţã a produselor neconforme;
    b) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1) şi (2) referitoare la conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile şi evaluarea conformitãţii, cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei, interzicerea utilizãrii, retragerea de pe piaţã şi interzicerea introducerii pe piaţã a produselor neconforme;
    c) nerespectarea prevederilor art. 14 şi 15 referitoare la aplicarea marcajului, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei, interzicerea utilizãrii, retragerea de pe piaţã şi interzicerea introducerii pe piaţã a produselor nemarcate sau marcate incorect, pânã la eliminarea neconformitãţilor.
    (4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (3) se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul ISCIR.
    (5) Dispoziţiile referitoare la contravenţii prevãzute la alin. (3) se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale

    ART. 33
    (1) Dispoziţiile legale privind dispozitivele prevãzute pentru conectarea la alte echipamente şi codurile de culoare aplicabile echipamentelor sub presiune transportabile rãmân în vigoare pânã la data la care se includ standardele relevante de utilizare în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare.
    (2) În condiţiile în care temperatura mediului înconjurãtor este de obicei mai micã de -20°C, se pot impune standarde mai stricte în ceea ce priveşte temperatura de funcţionare a materialelor folosite la echipamentele sub presiune transportabile utilizate în transportul naţional de mãrfuri periculoase, pânã la includerea în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, a dispoziţiilor privind temperaturile de referinţã corespunzãtoare pentru anumite zone climatice. (3) În acest caz, lângã marcajul "pi" aplicat pe echipamentele sub presiune transportabile, inclusiv pe pãrţile demontabile cu funcţie directã de siguranţã, numãrul de identificare al organismului notificat trebuie sã fie urmat de menţiunea "-40°C" sau de alt marcaj relevant aprobat de autoritatea competentã.
    ART. 34
    (1) Certificatele de aprobare CEE de model pentru echipamentele sub presiune transportabile, eliberate în temeiul directivelor 84/525/CEE , 84/526/CEE , 84/527/CEE , şi certificatele CE de examinare a proiectului, eliberate în temeiul Directivei 1999/36/CE , sunt recunoscute ca fiind echivalente cu certificatele de omologare prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, şi fac obiectul dispoziţiilor privind perioada limitatã de recunoaştere a omologãrilor de tip stabilite în respectivele anexe.
    (2) Armãturile şi accesoriile menţionate la art. 5 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 941/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã şi utilizare repetatã a echipamentelor sub presiune transportabile, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care poartã marcajul prevãzut de Hotãrârea Guvernului nr. 584/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã a echipamentelor sub presiune, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în conformitate cu art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 941/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se pot utiliza în continuare.
    ART. 36
    La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã Hotãrârea Guvernului nr. 941/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã şi utilizare repetatã a echipamentelor sub presiune transportabile, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 5 septembrie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 113/2001 privind aprobarea unor reglementãri tehnice pentru recipiente-butelii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 463 din 14 august 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 37
    (1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã intrã în vigoare în termen de 10 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã recipientelor sub presiune, armãturilor acestora şi altor accesorii utilizate pentru transportarea echipamentelor cu numerele ONU 1745, 1746 şi 2495, începând de la data de 1 iulie 2013.

                                       *

    Prezenta ordonanţã de urgenţã transpune Directiva 2010/35/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 iunie 2010 privind echipamentele sub presiune transportabile şi de abrogare a directivelor 76/767/CEE , 84/525/CEE , 84/526/CEE , 84/527/CEE şi 1999/36/CE ale Consiliului, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 165 din 30 iunie 2010.

                     PRIM-MINISTRU
                        EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                               ---------------
                       Ministrul economiei, comerţului şi
                              mediului de afaceri,
                                 Ion Ariton

               p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                                Gheorghe Dobre,
                                secretar general

                           Ministrul afacerilor europene,
                                    Leonard Orban


    Bucureşti, 27 decembrie 2011.
    Nr. 126.



     ANEXA

                                     LISTA
             mãrfurilor periculoase, altele decât cele din clasa 2



┌───────┬─────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Numãrul│Clasa│ │
│ ONU │ │ Substanţe periculoase │
├───────┼─────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1051 │ 6.1│ Acid cianhidric stabilizat care conţine mai puţin de 3% apã │
├───────┼─────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1052 │ 8 │Acif fluorhidric anhifru │
├───────┼─────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1745 │ 5.1 │Pentafluorurã de brom, cu excepţia transportului în cisterne │
├───────┼─────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1746 │ 5.1 │Trifluorurã de brom, cu excepţia transportului în cisterne │
├───────┼─────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1790 │ 8 │Acid fluorhidric cu peste 85% fluorurã de hidrogen │
├───────┼─────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2495 │5 .1 │Pentafluorurã de iod, cu excepţia transportului în cisterne │
└───────┴─────┴───────────────────────────────────────────────────────────────────┘




    ANEXA 2

                                   PROCEDURA
                         de reevaluare a conformitãţii


    1. În prezenta anexã se stabileşte metoda de garantare a conformitãţii echipamentelor sub presiune transportabile menţionate la art. 1 alin. (2) lit. c) din ordonanţa de urgenţã, fabricate şi puse în funcţiune înainte de data punerii în aplicare a Hotãrârii Guvernului nr. 941/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã şi utilizare repetatã a echipamentelor sub presiune transportabile, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu prevederile corespunzãtoare din anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009 privind transporturile mãrfurilor periculoase în România, cu modificãrile ulterioare, şi din ordonanţa de urgenţã, aplicabile în momentul reevaluãrii.
    2. Proprietarul sau operatorul trebuie sã punã la dispoziţia unui organism notificat tip A care se conformeazã standardului SR EN ISO/IEC 17020: 2005, notificat pentru reevaluarea conformitãţii, informaţiile cu privire la echipamentele sub presiune transportabile care permit organismului respectiv sã le identifice cu precizie (origine, norme de proiectare şi, în plus, pentru buteliile cu acetilenã, detalii cu privire la materialul poros). Informaţiile trebuie sã includã, dacã este cazul, restricţiile de utilizare prescrise şi notele cu privire la eventualele deteriorãri sau la eventualele reparaţii efectuate.
    3. Organismul notificat de tip A, notificat pentru reevaluarea conformitãţii, verificã dacã echipamentele sub presiune transportabile prezintã cel puţin acelaşi nivel de siguranţã ca cel al echipamentelor sub presiune transportabile prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare. Verificarea se efectueazã pe baza informaţiilor prezentate în conformitate cu pct. 2 şi, dacã este cazul, pe baza unor inspecţii suplimentare.
    4. În cazul în care rezultatele evaluãrilor prevãzute la pct. 3 sunt satisfãcãtoare, echipamentele sub presiune transportabile fac obiectul inspecţiilor periodice prevãzute în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare. Dacã sunt îndeplinite cerinţele inspecţiilor periodice în cauzã, organismul notificat responsabil cu inspecţiile aplicã marcajul "pi" sau marcajul se aplicã sub supravegherea sa în conformitate cu art. 14 alin. (1)-(5) din ordonanţa de urgenţã. Marcajul "pi" este urmat de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil de inspecţiile periodice. Organismul notificat responsabil de inspecţiile periodice elibereazã un certificat de reevaluare potrivit dispoziţiilor pct. 6. 5. În cazul în care recipientele sub presiune au fost fabricate în serie, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri autorizeazã un organism notificat pentru inspecţiile periodice ale recipientelor sub presiune transportabile relevante sã realizeze reevaluarea conformitãţii unor recipiente sub presiune individuale, inclusiv a armãturilor acestora şi a altor accesorii utilizate pentru transport, cu condiţia ca un organism notificat de tip A responsabil de reevaluarea conformitãţii sã fi realizat evaluarea conformitãţii de tip în conformitate cu pct. 3 şi sã se fi emis un certificat de reevaluare a tipului. Marcajul "pi" este urmat de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil de inspecţiile periodice.
    6. În toate cazurile, certificatul de reevaluare se elibereazã de cãtre organismul notificat responsabil de inspecţiile periodice şi conţine cel puţin urmãtoarele informaţii:
    a) numãrul de identificare al organismului notificat care elibereazã certificatul şi, dacã acesta este diferit, numãrul de identificare al organismului notificat de tip A responsabil cu reevaluarea conformitãţii potrivit dispoziţiilor pct. 3;
    b) denumirea şi adresa proprietarului sau operatorului prevãzut la pct. 2;
    c) datele de identificare ale certificatului de reevaluare de tip, în cazul aplicãrii procedurii prevãzute la pct. 5;
    d) datele de identificare ale echipamentelor sub presiune transportabile cãrora li s-a aplicat marcajul "pi", inclusiv cel puţin numãrul sau numerele de serie; şi
    e) data eliberãrii.
    7. Se elibereazã un certificat de reevaluare de tip.
    În cazul în care se aplicã procedura descrisã la pct. 5, certificatul de reevaluare de tip se elibereazã de cãtre organismul de tip A responsabil cu reevaluarea conformitãţii şi conţine cel puţin urmãtoarele informaţii: a) numãrul de identificare al organismului notificat care
elibereazã certificatul;
    b) denumirea şi adresa producãtorului şi ale deţinãtorului certificatului de omologare iniţial pentru echipamentele sub presiune transportabile aflate în curs de reevaluare, în cazul în care deţinãtorul nu este aceeaşi persoanã cu producãtorul;
    c) datele de identificare ale echipamentelor sub presiune transportabile care aparţin seriei respective;
    d) data ata eliberãrii; şi
    e) menţiunea: "prezentul certificat nu autorizeazã producerea de echipamente sub presiune transportabile sau de pãrţi ale acestora".
    8. Prin faptul cã aplicã sau dispune aplicarea marcajului "pi", proprietarul sau operatorul aratã cã îşi asumã responsabilitatea pentru conformitatea echipamentelor sub presiune transportabile cu toate cerinţele prevãzute de ordonanţa de urgenţã şi în anexele la Hotãrârea Guvernului nr. 1.326/2009, cu modificãrile ulterioare, aplicabile în momentul reevaluãrii.
    9. Dupã caz, se ţine seama de dispoziţiile art. 33 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã şi se aplicã, de asemenea, marcajul referitor la temperatura scãzutã prevãzut în respectivul alineat.

                                                     ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016