Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 1 septembrie 2005  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 1 septembrie 2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 843 din 19 septembrie 2005
ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 1 septembrie 2005
pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 843 din 19 septembrie 2005

Având în vedere angajamentele României în cadrul calendarului de mãsuri pentru integrarea în Uniunea Europeanã,
pentru transpunerea în dreptul intern a acquis-ului comunitar privind respectarea dreptului de proprietate intelectualã,
în scopul eliminãrii blocajelor constatate pe parcursul aplicãrii <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în vederea intaririi capacitãţii administrative a Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor prin stabilirea unei structuri organizatorice corespunzãtoare şi pentru desfãşurarea în bune condiţii a activitãţii în domeniu, aceste elemente vizând interesul public şi reprezentând situaţii extraordinare şi de urgenta,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. I
<>Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Partea introductivã a articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creaţie intelectualã în domeniul literar, artistic sau ştiinţific, oricare ar fi modalitatea de creaţie, modul sau forma de exprimare şi independent de valoarea şi destinaţia lor, cum sunt:".
2. La articolul 7, litera j) se abroga.
3. La articolul 13, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) reproducerea operei;".
4. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Prin reproducere, în sensul prezentei legi, se înţelege realizarea integrala sau parţialã a uneia ori a mai multor copii ale unei opere, direct sau indirect, temporar ori permanent, prin orice mijloc şi sub orice forma, inclusiv realizarea oricãrei înregistrãri sonore sau audiovizuale a unei opere, precum şi stocarea permanenta ori temporarã a acesteia cu mijloace electronice."
5. Alineatul (3) al articolului 14^4 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Remuneraţia echitabila prevãzutã la alin. (2) nu se datoreazã, în cazul în care împrumutul este realizat prin bibliotecile instituţiilor de învãţãmânt cu acces gratuit."
6. La articolul 14^4, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Dreptul de împrumut nu se epuizeaza odatã cu prima vânzare sau cu primul transfer de drept de proprietate asupra originalului ori copiilor unei opere pe piata, efectuat de titularul de drepturi sau cu consimţãmântul acestuia."
7. Articolul 14^5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14^5 - Dispoziţiile prezentei legi privind închirierea şi împrumutul nu se aplica:
a) construcţiilor rezultate din proiecte arhitecturale;
b) originalelor sau copiilor operelor de design ori de arta aplicatã produselor destinate unei utilizãri practice;
c) originalelor sau copiilor operelor, în scopul comunicãrii publice ori pentru a cãror utilizare exista un contract;
d) lucrãrilor de referinta pentru consultare imediata sau pentru împrumut între instituţii;
e) operelor create de autor în cadrul contractului individual de munca, dacã acestea sunt utilizate de cãtre cel care a angajat autorul, în cadrul activitãţii obişnuite."
8. Alineatul (1) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Se considera comunicare publica orice comunicare a unei opere, direct sau prin orice mijloace tehnice, facuta într-un loc deschis publicului sau în orice loc în care se aduna un numãr de persoane care depãşeşte cercul normal al membrilor unei familii şi al cunoştinţelor acesteia, inclusiv reprezentarea scenica, recitarea sau orice alta modalitate publica de execuţie ori de prezentare directa a operei, expunerea publica a operelor de arta plastica, de arta aplicatã, fotografica şi de arhitectura, proiectia publica a operelor cinematografice şi a altor opere audiovizuale, inclusiv a operelor de arta digitala, prezentarea într-un loc public, prin intermediul înregistrãrilor sonore sau audiovizuale, precum şi prezentarea într-un loc public, prin intermediul oricãror mijloace, a unei opere radiodifuzate. De asemenea, se considera publica orice comunicare a unei opere, prin mijloace cu fir sau fãrã fir, prin punerea la dispoziţie publicului, inclusiv prin Internet sau alte reţele de calculatoare, astfel încât oricare dintre membrii publicului sa poatã avea acces din orice loc sau în orice moment ales în mod individual."
9. Articolul 15^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15^1. - În sensul prezentei legi, prin radiodifuzare se înţelege:
a) emiterea unei opere de cãtre un organism de radiodifuziune sau de televiziune, prin orice mijloc ce serveşte la propagarea fãrã fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor ori a reprezentãrii acestora, inclusiv comunicarea publica prin satelit, în scopul receptionarii de cãtre public;
b) transmiterea unei opere sau a reprezentãrii acesteia, prin fir, prin cablu, prin fibra optica sau prin orice alt procedeu similar, cu excepţia reţelelor de calculatoare, în scopul receptionarii de cãtre public."
10. La alineatul (2) al articolului 33, litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) de opere, în cazul utilizãrii de natura necomercialã în beneficiul persoanelor cu handicap, care sunt direct legate de acel handicap şi în limita cerutã de handicapul respectiv."
11. Alineatul (3) al articolului 33 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Sunt exceptate de la dreptul de reproducere, în condiţiile prevãzute la alin. (1), actele provizorii de reproducere care sunt tranzitorii sau accesorii şi constituie o parte integrantã şi esenţialã a unui proces tehnic şi al cãror scop unic este sa permitã transmiterea, în cadrul unei reţele între terţi, de cãtre un intermediar, sau utilizarea licita a unei opere ori a altui obiect protejat şi care nu au o semnificatie economicã de sine stãtãtoare."
12. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Nu constituie o încãlcare a dreptului de autor, în sensul prezentei legi, reproducerea unei opere, cu excepţia partiturilor muzicale, fãrã consimţãmântul autorului, pentru uz personal sau pentru cercul normal al unei familii, cu condiţia ca opera sa fi fost adusã anterior la cunostinta publica, iar reproducerea sa nu contravina utilizãrii normale a operei şi sa nu îl prejudicieze pe autor ori pe titularul drepturilor de utilizare.
(2) Pentru suporturile pe care se pot realiza înregistrãri sonore sau audiovizuale ori pe care se pot realiza reproduceri ale operelor exprimate grafic, precum şi pentru aparatele ce permit realizarea de copii, în situaţia prevãzutã la alin. (1), se va plati o remuneraţie compensatorie stabilitã prin negociere, conform prevederilor prezentei legi."
13. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) În scopul de a testa funcţionarea produselor la momentul fabricãrii sau vânzãrii, societãţile comerciale care produc ori vand înregistrãri sonore sau audiovizuale, echipament pentru reproducerea ori comunicarea publica a acestora, precum şi echipament pentru receptarea de emisiuni de radio şi de televiziune pot reproduce şi prezenta extrase din opere, cu condiţia ca aceste operaţiuni sa fie reduse la dimensiunile necesare testarii.
(2) Pentru supravegherea utilizãrii repertoriului propriu de cãtre terţi organismele de gestiune colectivã pot monitoriza prin orice mijloace activitatea utilizatorilor, fãrã autorizarea acestora şi fãrã plata, putând solicita în acest scop şi informaţii de interes public deţinute, potrivit legii, de instituţiile publice competente."
14. Alineatul (1) al articolului 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Cesiunea dreptului de radiodifuzare a unei opere cãtre un organism de radiodifuziune sau de televiziune da dreptul acestuia sa înregistreze opera pentru nevoile propriilor emisiuni în scopul realizãrii, o singura data, a radiodifuzarii autorizate. În cazul unei noi radiodifuzari a operei astfel înregistrate este necesarã o noua autorizare din partea autorilor, în schimbul unei remuneraţii care nu poate face obiectul unei renunţãri. Dacã în termen de 6 luni de la prima radiodifuzare nu se solicita aceasta autorizare, înregistrarea trebuie distrusa."
15. Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Contractul de cesiune a drepturilor patrimoniale trebuie sa prevadã drepturile patrimoniale transmise şi sa menţioneze, pentru fiecare dintre acestea, modalitãţile de utilizare, durata şi întinderea cesiunii şi remuneraţia titularului dreptului de autor. Absenta oricãreia dintre aceste prevederi da dreptul partii interesate de a cere anularea contractului."
16. Alineatul (5) al articolului 56 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În cazul în care editorul intenţioneazã sa distruga copiile operei, rãmase în stoc dupã o perioada de 2 ani de la data publicãrii, şi dacã în contract nu se prevede o alta perioada, acesta este obligat sa le ofere mai întâi autorului la preţul pe care l-ar fi obţinut prin vânzarea ca deşeuri."
17. La articolul 65, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru realizarea unei opere audiovizuale, forma scrisã a contractului dintre producãtor şi autorul principal este obligatorie."
18. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - Sunt autori ai operei audiovizuale, în condiţiile prevãzute la art. 5, regizorul sau realizatorul, autorul adaptãrii, autorul scenariului, autorul dialogului, autorul muzicii special create pentru opera audiovizuala şi autorul grafic pentru operele de animatie sau al secventelor de animatie, când acestea din urma reprezintã o parte importanta a operei. În contractul dintre producãtorul şi regizorul sau realizatorul operei pãrţile pot conveni sa fie incluşi ca autori ai operei audiovizuale şi alţi creatori care au contribuit substanţial la crearea acesteia."
19. Alineatul (1) al articolului 70 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70. - (1) Prin contractele încheiate între autorii operei audiovizuale şi producãtor, în lipsa unei clauze contrare, se prezuma ca aceştia, cu excepţia autorilor muzicii special create, îi cedeazã producãtorului drepturile exclusive privind utilizarea operei în ansamblul sau, prevãzute la art. 13, precum şi dreptul de a autoriza dublarea şi subtitrarea, în schimbul unei remuneraţii echitabile."
20. La articolul 73, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Prima vânzare a unei copii a unui program pentru calculator pe piata interna de cãtre titularul drepturilor sau cu consimţãmântul acestuia epuizeaza dreptul exclusiv de autorizare a distribuirii acestei copii pe piata interna."
21. La alineatul (1) al articolului 98, literele b) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) reproducerea interpretãrii sau a execuţiei fixate;
......................................................................
g) radiodifuzarea şi comunicarea publica a interpretãrii sau a execuţiei sale, în afarã cazului în care interpretarea ori execuţia a fost deja fixatã sau radiodifuzata ori realizatã pe baza unei fixãri, caz în care are dreptul numai la remuneraţie echitabila;"
22. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 98 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În sensul prezentei legi, se considera fixare încorporarea sunetelor, imaginilor ori a sunetelor şi imaginilor sau a reprezentãrii digitale a acestora, într-un suport care permite perceperea, reproducerea ori comunicarea publica, cu ajutorul unui dispozitiv.
(3) Remuneraţia echitabila prevãzutã la alin. (1) lit. g) se stabileşte şi se colecteazã conform procedurii prevãzute la art. 131, 131^1, 131^2 şi 133."
23. La articolul 98, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Definiţiile prevãzute la art. 14, 14^1, 14^2, 14^3, 14^4, art. 15 alin. (1), art. 15^1 şi 15^2 se aplica în mod corespunzãtor şi drepturilor prevãzute la alin. (1)."
24. Articolul 102 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 102. - (1) Durata drepturilor patrimoniale ale artiştilor interpreti sau executanti este de 50 de ani de la data interpretãrii sau execuţiei. Totuşi, dacã fixarea interpretãrii sau execuţiei în decursul acestei perioade face obiectul unei publicari licite sau al unei comunicãri publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevãzutã la alin. (1) se calculeazã începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor faptului generator de drepturi."
25. Alineatul (1) al articolului 103 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 103. - (1) Se considera înregistrare sonora sau fonograma, în sensul prezentei legi, fixarea sunetelor provenite dintr-o interpretare ori execuţie sau a altor sunete ori a reprezentãrii digitale ale acestor sunete, alta decât sub forma unei fixãri încorporate într-o opera cinematografica sau în alta opera audiovizuala."
26. La alineatul (1) al articolului 105, litera f) va avea urmãtorul cuprins:
"f) radiodifuzarea şi comunicarea publica a propriilor înregistrãri sonore, cu excepţia celor publicate în scop comercial, caz în care are dreptul la remuneraţie echitabila;".
27. Articolul 106 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 106. - (1) Durata drepturilor patrimoniale ale producãtorilor de înregistrãri sonore este de 50 de ani de la data primei fixãri. Totuşi, dacã înregistrarea în decursul acestei perioade face obiectul unei publicari licite sau al unei comunicãri publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevãzutã la alin. (1) se calculeazã începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor faptului generator de drepturi."
28. Articolul 106^4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 106^4. - (1) Durata drepturilor patrimoniale ale producãtorilor de înregistrãri audiovizuale este de 50 de ani de la data primei fixãri. Totuşi, dacã înregistrarea în decursul acestei perioade face obiectul unei publicari sau al unei comunicãri publice licite, durata drepturilor este de 50 de ani de la data la care a avut loc pentru prima oara oricare dintre acestea.
(2) Durata prevãzutã la alin. (1) se calculeazã începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor faptului generator de drepturi."
29. Articolul 107 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 107. - (1) Autorii operelor susceptibile de a fi reproduse prin înregistrãri sonore sau audiovizuale pe orice tip de suport, precum şi cei ai operelor susceptibile de a fi reproduse pe hârtie, direct ori indirect, în condiţiile prevãzute la art. 34 alin. (1), au dreptul, împreunã cu editorii, producãtorii şi cu artiştii interpreti sau executanti, dupã caz, la o remuneraţie compensatorie pentru copia privatã, conform art. 34 alin. (2). Dreptul la remuneraţia compensatorie pentru copia privatã nu poate face obiectul unei renunţãri din partea beneficiarilor.
(2) Remuneraţia compensatorie pentru copia privatã se plãteşte de cãtre fabricantii şi importatorii de suporturi sau aparate, prevãzute la art. 34 alin. (2), indiferent dacã procedeul folosit este unul analog sau digital.
(3) Importatorii şi fabricantii de suporturi şi aparate, prevãzute la art. 34 alin. (2), sunt obligaţi sa se înscrie la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, în Registrul Naţional al Copiei Private, şi pot desfasura activitãţile respective de import sau de producţie numai dupã obţinerea de la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor a certificatului de înregistrare. Acest certificat se elibereazã de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor pe baza dovezilor privind obiectul de activitate declarat legal şi a certificatului unic de înregistrare la registrul comerţului, în termen de 5 zile de la depunerea acestora.
(4) Lista suporturilor şi a aparatelor pentru care se datoreazã remuneraţia compensatorie pentru copia privatã, precum şi cuantumul acestei remuneraţii se negociaza din 2 în 2 ani, în cadrul unor comisii constituite din:
a) câte un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectivã, care funcţioneazã pentru câte o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) câte un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de fabricantii şi importatorii de suporturi şi de aparate, numit dintre acestea, şi câte un reprezentant al primilor 3 fabricanti şi importatori de suporturi şi de aparate majori, stabiliţi pe baza cifrei de afaceri şi a cotei de piata din domeniul respectiv, cu condiţia ca acestea sa fie declarate la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor pe propria rãspundere, pe de alta parte.
(5) În vederea initierii negocierilor potrivit procedurilor prevãzute la art. 131 alin. (2)-(4), organismele de gestiune colectivã sau structurile asociative ale fabricantilor şi importatorilor de suporturi şi de aparate vor depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor o cerere conţinând lista suporturilor şi aparatelor, precum şi cuantumurile remuneraţiilor ce urmeazã a fi negociate. Metodologiile se elaboreazã în mod distinct pentru aparatele şi suporturile din domeniul sonor şi audiovizual şi pentru aparatele şi suporturile din domeniul grafic şi se negociaza în doua comisii.
(6) Remuneraţiile negociate de pãrţi pot fi procentuale sau forfetare şi sunt datorate pentru aparatele şi suporturile prevãzute la art. 34 alin. (2), inclusiv pentru coli de hârtie pentru copiator format A4 şi suporturi digitale.
(7) Remuneraţia compensatorie pentru copia privatã se calculeazã la valoarea în vama, în cazul importurilor şi, respectiv, la valoarea facturatã fãrã TVA, în cazul fabricantilor. Remuneraţia este scadenta la data de 25 a lunii urmãtoare efectuãrii importului, respectiv facturarii de cãtre fabricanti.
(8) Negocierile pentru stabilirea cuantumului remuneraţiei compensatorii şi a listei aparatelor şi suporturilor pentru care se datoreazã aceasta remuneraţie se convoacã de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor şi se desfãşoarã potrivit procedurilor prevãzute la art. 131^2."
30. Articolul 107^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 107^1. - Remuneraţia compensatorie pentru copia privatã se colecteazã de cãtre un organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse dupã înregistrãri sonore şi audiovizuale şi de cãtre un alt organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse de pe hârtie, în condiţiile prevãzute la art. 133 alin. (6)-(8). Cele doua organisme de gestiune colectivã, cu atribuţii de colector unic, sunt desemnate prin votul majoritãţii organismelor de gestiune colectivã beneficiare, la prima convocare, sau prin votul majoritãţii celor prezenţi, la a doua convocare. Organismele de gestiune colectivã desemnate prin vot vor depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor procesul-verbal prin care au fost desemnate. În termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor va numi colectorul unic prin decizie a directorului general, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I."
31. La alineatul (1) al articolului 107^2, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) în cazul copiilor înregistrate, prin procedeu analogic, pe hârtie, remuneraţia se împarte în mod egal între autori şi editori. Sumele cuvenite editorilor se repartizeazã acestora numai prin asociaţiile de editori, pe baza unui protocol încheiat între acestea, conţinând criteriile de repartiţie şi procentele cuvenite fiecãrei asociaţii. Pot participa la negocierea protocolului de repartizare numai asociaţiile de editori care îndeplinesc condiţiile stabilite prin decizia directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor;".
32. Alineatul (2) al articolului 107^2 se abroga.
33. Articolul 112 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 112. - Dispoziţiile privind limitele exercitãrii drepturilor prevãzute la art. 33-38 se aplica în mod corespunzãtor şi titularilor de drepturi conexe dreptului de autor."
34. La articolul 113, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) reproducerea integrala sau parţialã, directa ori indirecta, temporarã sau permanenta, prin orice mijloc şi sub orice forma, a propriilor emisiuni şi servicii de programe de radiodifuziune sau de televiziune fixate pe orice fel de suport, indiferent dacã au fost transmise prin fir ori fãrã fir, inclusiv prin cablu sau satelit;".
35. La articolul 117, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În sensul prezentei legi, prin satelit se înţelege orice satelit care opereazã pe benzi de frecventa rezervate, conform legislaţiei privind telecomunicatiile, pentru radiodifuzarea semnalelor în scopul receptionarii de cãtre public sau pentru comunicarea individualã privatã. În acest din urma caz este totuşi necesar ca recepţia individualã sa se poatã face în condiţii comparabile celor din primul caz."
36. Articolul 118 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 118. - (1) În cazul în care semnalele purtãtoare de emisiuni sau de servicii de programe sunt difuzate sub o forma codificata, introducerea lor în lantul de comunicare este consideratã comunicare publica, dacã dispozitivul de decodificare a emisiunii este pus la dispoziţie publicului de organismul respectiv sau cu consimţãmântul sau.
(2) Responsabilitatea comunicãrii publice, în cazul în care semnalele purtãtoare sunt transmise de un organism situat în afarã României sau într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene şi care nu asigura nivelul de protecţie prevãzut de prezenta lege, este asigurata astfel:
a) dacã semnalele sunt transmise satelitului prin intermediul unei staţii de legatura ascensionala, responsabilitatea revine persoanei care, situate pe teritoriul României sau al unui stat membru al Uniunii Europene, utilizeazã statia;
b) dacã nu se apeleazã la o statie de legatura ascensionala, dar comunicarea cãtre public a fost autorizata de un organism cu sediul principal în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, responsabilitatea revine organismului care a autorizat-o."
37. Alineatul (2) al articolului 119 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Contractul-cadru încheiat între un organism de gestiune colectivã şi un organism de radiodifuziune sau de televiziune, pentru comunicarea publica prin satelit a unei categorii de opere aparţinând unui anumit domeniu, îşi poate produce efectele extinse şi fata de titularii de drepturi care nu sunt reprezentaţi de organismele de gestiune colectivã, dacã aceasta comunicare cãtre public prin satelit are loc simultan cu radiodifuzarea terestra efectuatã de cãtre acelaşi organism emitator. Titularul de drepturi nereprezentat are posibilitatea în orice moment sa înlãture producerea efectelor extinse ale contractului-cadru, printr-un contract individual sau colectiv."
38. Alineatele (1)-(4) ale articolului 121 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 121. - (1) Titularii drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe îşi pot exercita drepturile lor pentru autorizarea sau interzicerea retransmisiei prin cablu numai prin intermediul unui organism de gestiune colectivã.
(2) Cuantumul remuneraţiei privind drepturile de autor şi drepturile conexe pentru retransmiterea prin cablu se stabileşte prin metodologii negociate între organismele de gestiune colectivã a drepturilor de autor şi a drepturilor conexe şi structurile asociative ale distribuitorilor prin cablu, potrivit procedurilor prevãzute la art. 131, 131^1 şi 131^2.
(3) În cazul în care pãrţile nu pot stabili metodologii prin negociere, înainte de iniţierea procedurii de arbitraj prevãzute de art. 131^2 alin. (3) acestea pot conveni sa recurgã la o procedura de mediere facultativã. Aceasta mediere este efectuatã de unul sau mai mulţi mediatori aleşi de pãrţi în asa fel încât independenta şi imparţialitatea lor sa nu poatã fi puse la indoiala. Mediatorii au ca sarcina sa ajute negocierile şi pot sa notifice o propunere pãrţilor.
(4) În termen de 3 luni de la prezentarea propunerii de cãtre mediatori, pãrţile vor notifica mediatorilor şi la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor respingerea propunerii sau acceptarea acesteia prin semnarea protocolului privind metodologiile. Notificarea propunerii, precum şi a acceptãrii sau respingerii acesteia se face în conformitate cu regulile aplicabile notificãrii actelor juridice. Acceptarea de cãtre toate pãrţile este prezumatã în cazul în care nici una dintre ele nu a notificat respingerea propunerii în acest termen."
39. Alineatul (2) al articolului 121^1 se abroga.
40. La articolul 122^3, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Utilizatorul legitim al unei baze de date sau al unei pãrţi dintr-o baza de date poate efectua fãrã consimţãmântul autorului acesteia orice act de reproducere, distribuire, comunicare publica sau transformare, necesar utilizãrii normale şi accesului la baza de date sau la o parte din aceasta."
41. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 123^2 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 123^2. - (1) Pot fi gestionate colectiv urmãtoarele drepturi:
a) dreptul de reproducere a operelor muzicale pe fonograme sau videograme;
b) dreptul de comunicare publica a operelor şi a prestaţiilor artistice în domeniul audiovizual;
c) dreptul de împrumut, cu excepţia cazului prevãzut la art. 123^1 alin. (1) lit. b);
d) dreptul de radiodifuzare a operelor şi a prestaţiilor artistice în domeniul audiovizual;
e) dreptul la remuneraţie echitabila rezultatã din cesiunea dreptului de închiriere prevãzut la art. 111^1 alin. (1);
f) dreptul la remuneraţie echitabila recunoscut artiştilor interpreti şi producãtorilor de fonograme pentru comunicarea publica şi radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora.
(2) Pentru categoriile de drepturi prevãzute la alin. (1) organismele de gestiune colectivã îi reprezintã numai pe titularii de drepturi care le-au acordat mandat şi elaboreazã metodologii, în limita repertoriului gestionat, dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 130 alin. (1) lit. a), sau negociaza direct cu utilizatorii contractele de licenta. Organismele de gestiune colectivã vor permite, la cererea utilizatorilor, consultarea la sediul organismelor a repertoriului de opere gestionat, dintre cele utilizate de solicitant, în forma prevãzutã la art. 126 alin. (2), precum şi lista titularilor de drepturi de autor şi de drepturi conexe, romani şi strãini, pe care îi reprezintã. Aceasta activitate de gestiune colectivã se afla sub supravegherea şi controlul Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, în calitate de garant al aplicãrii legii."
42. La articolul 125^1, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) categoriile de utilizatori şi alte categorii de persoane fizice şi juridice care au obligaţii de plata cãtre titularii de drepturi;".
43. Articolul 129^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 129^1. - În cazul gestiunii colective obligatorii, dacã un titular nu este asociat la nici un organism, competenta revine organismului din domeniu cu cel mai mare numãr de membri. Revendicarea de cãtre titularii de drepturi nereprezentati a sumelor cuvenite se poate face în termen de 3 ani de la data notificãrii. Dupã acest termen sumele nerepartizate sau nerevendicate sunt utilizate potrivit hotãrârii adunãrii generale."
44. La alineatul (1) al articolului 130, literele a), b), h) şi i) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) sa elaboreze metodologii pentru domeniile lor de activitate, cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite, ce trebuie negociate cu utilizatorii în vederea plãţii acestor drepturi, în cazul acelor opere al cãror mod de exploatare face imposibila autorizarea individualã de cãtre titularii de drepturi;
b) sa-i autorizeze pe utilizatori, în cazul în care s-au stabilit metodologii, la cererea acestora efectuatã înainte de utilizarea repertoriului protejat, în schimbul unei remuneraţii, prin licenta neexclusiva, în forma scrisã;
.....................................................................
h) sa ceara utilizatorilor sau intermediarilor acestora comunicarea de informaţii şi transmiterea documentelor necesare pentru determinarea cuantumului remuneraţiilor pe care le colecteazã, precum şi informaţii privind operele utilizate, cu indicarea titularilor de drepturi, în vederea repartizãrii acestora; utilizatorii sau intermediarii acestora au obligaţia sa furnizeze, în format scris şi electronic, în termen de 10 zile de la solicitare, informaţiile şi documentele solicitate sub semnatura reprezentantului legal şi cu ştampila;
i) sa asigure transparenta activitãţii de gestiune colectivã în raporturile cu autoritãţile publice care au drept de control;".
45. Alineatele (1)-(3) ale articolului 131 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 131. - (1) În vederea initierii procedurilor de negociere, organismele de gestiune colectivã trebuie sa depunã la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor o cerere, însoţitã de metodologiile propuse a fi negociate, potrivit prevederilor art. 130 alin. (1) lit. a).
(2) Metodologiile se negociaza în cadrul unei comisii constituite prin decizie a directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, emisã în termen de maximum 5 zile de la primirea cererii de iniţiere a procedurilor de negociere. Decizia directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismelor de gestiune colectivã. Comisia de negociere este constituitã din:
a) câte un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectivã, care funcţioneazã pentru câte o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) câte un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de utilizatori, numit dintre acestea, şi câte un reprezentant al primilor 3 utilizatori majori, stabiliţi pe baza cifrei de afaceri şi a cotei de piata a acestora în domeniu, cu condiţia ca acestea sa fie declarate la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor pe propria rãspundere, precum şi al societãţilor publice de radiodifuziune şi de televiziune, dupã caz, pe de alta parte.
(3) În vederea desemnãrii în cadrul comisiei prevãzute la alin. (2), organismele de gestiune colectivã vor depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, odatã cu metodologiile, lista structurilor asociative ale utilizatorilor şi pe cea a utilizatorilor majori, care urmeazã a fi convocaţi pentru negocieri, precum şi elementele de identificare a acestora."
46. Alineatele (2)-(4) ale articolului 131^1 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Organismele de gestiune colectivã pot solicita de la aceeaşi categorie de utilizatori remuneraţii forfetare sau procentuale raportate la veniturile obţinute de utilizatori din activitatea care utilizeazã repertoriul, iar în lipsa acestor venituri, la cheltuielile ocazionate de utilizare.
(3) Remuneraţiile forfetare sau procentuale prevãzute la alin. (2) pot fi solicitate numai dacã şi în mãsura în care sunt utilizate opere pentru care drepturile de autor sau drepturile conexe protejate se afla în termenele de protecţie prevãzute de lege.
(4) În cazul în care gestiunea colectivã este obligatorie conform prevederilor art. 123^1, metodologiile se negociaza fãrã a se tine seama de criteriile prevãzute la alin. (1) lit. c) şi e), repertoriile fiind considerate repertorii extinse."
47. Alineatele (1)-(7) şi (9) ale articolului 131^2 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 131^2. - (1) Negocierea metodologiilor se desfãşoarã conform programului stabilit între cele doua pãrţi, pe o durata de maximum 30 de zile calendaristice de la data constituirii comisiei.
(2) Înţelegerea pãrţilor cu privire la metodologiile negociate se consemneazã într-un protocol care se depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor. Protocolul se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismelor de gestiune colectivã, prin decizie a directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, emisã în termen de 5 zile de la data depunerii. Metodologiile astfel publicate sunt opozabile tuturor utilizatorilor din domeniul pentru care s-a negociat şi tuturor importatorilor şi fabricantilor de suporturi şi aparate pentru care se datoreazã remuneraţia compensatorie pentru copia privatã, conform art. 107.
(3) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate fi solicitat pentru iniţierea procedurii de arbitraj efectuate de cãtre arbitri, în urmãtoarele situaţii:
a) entitatile care alcãtuiesc o parte ce urmeazã sa participe la negociere nu au putut conveni asupra punctului de vedere comun ce trebuie prezentat celeilalte pãrţi;
b) cele doua pãrţi aflate în negociere nu au putut conveni o forma unica a metodologiei în termenul prevãzut la alin. (1);
c) organismele de gestiune colectivã nu au putut conveni încheierea unui protocol de repartizare a remuneraţiilor şi de stabilire a comisionului datorat colectorului unic.
(4) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, în termen de 5 zile de la solicitarea arbitrajului, convoacã pãrţile în vederea desemnãrii, prin tragere la sorţi, a 5 arbitri titulari, care vor constitui completul de arbitraj, şi a 3 arbitri de rezerva. Aceştia din urma vor înlocui, în ordinea tragerii la sorţi, pe arbitrii titulari indisponibili. Desemnarea arbitrilor prin tragere la sorţi se face şi în cazul absentei pãrţilor convocate.
(5) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, în termen de 5 zile de la data desemnãrii arbitrilor, convoacã la sediul sau arbitrii desemnaţi şi pãrţile în vederea constituirii completului de arbitraj. Completul de arbitraj stabileşte onorariul brut, dar nu mai mult de 3.000 lei (RON) pentru fiecare arbitru, primul termen, dar nu mai târziu de 5 zile, precum şi locul arbitrajului şi informeazã pãrţile.
(6) Cele doua pãrţi aflate în arbitraj, organismele de gestiune colectivã şi, respectiv, utilizatorii sau alţi plãtitori contribuie în mod egal la plata onorariului. Sumele se depun la casieria Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, înainte de primul termen de arbitraj. Neplata în termen atrage decãderea partii care nu a achitat onorariul din dreptul de a propune probe şi de a formula concluzii pe durata arbitrajului.
(7) Arbitrii au obligaţia ca în termen de 30 de zile de la primul termen al arbitrajului sa depunã la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor hotãrârea cuprinzând forma finala a metodologiilor supuse arbitrajului, în vederea comunicãrii cãtre pãrţi. În mod excepţional, arbitrii pot solicita, motivat, Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor prelungirea acestui termen cu maximum 15 zile. Arbitrii îşi pot ridica onorariul de la casieria Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor numai dupã depunerea hotãrârii arbitrale.
.....................................................................
(9) În termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii arbitrale pãrţile pot face apel impotriva acesteia la instanta Curţii de Apel Bucureşti, care se va pronunţa asupra cauzei, în complet civil. Hotãrârea arbitralã este executorie de drept pana la pronunţarea soluţiei cu privire la menţinerea sau modificarea metodologiilor. Soluţia Curţii de Apel Bucureşti este definitiva şi irevocabilã, se comunica Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, prin decizie a directorului general, emisã în 5 zile de la data comunicãrii."
48. La articolul 131^2, dupã alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu urmãtorul cuprins:
"(10) Metodologiile negociate sau stabilite conform prevederilor alin. (1)-(9) nu sunt opozabile utilizatorilor care la data declansarii procedurii de negociere a metodologiilor se afla în curs de negociere directa a unui contract de licenta sau au încheiat deja aceste negocieri cu organismele de gestiune colectivã."
49. Articolul 131^3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 131^3. - (1) Organismele de gestiune colectivã sau, dupã caz, structurile asociative ale utilizatorilor, utilizatorii majori, societãţile publice de radiodifuziune sau de televiziune pot formula o noua cerere de iniţiere a procedurilor de negociere a tarifelor şi metodologiilor numai dupã 3 ani de la data publicãrii lor în forma definitiva în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În cazul negocierilor prevãzute de art. 107 alin. (4), oricare dintre pãrţi poate formula o noua cerere de iniţiere a procedurilor de negociere a metodologiilor numai dupã 2 ani de la data publicãrii acestora în forma definitiva în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Pana la publicarea noilor metodologii, rãmân valabile vechile metodologii."
50. Articolul 133 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 133. - (1) Colectarea sumelor datorate de utilizatori sau de alţi plãtitori se face de cãtre un singur organism de gestiune colectivã pentru aceeaşi categorie de titulari de drepturi.
(2) În situaţia în care exista mai multe organisme de gestiune colectivã pentru un singur domeniu de titulari de drepturi, organismele beneficiare stabilesc, printr-un protocol care se depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor în vederea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala acestora, urmãtoarele:
a) criteriile repartizãrii între organisme a remuneraţiei;
b) organismul de gestiune colectivã care urmeazã sa fie numit dintre acestea, prin decizie a directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, drept colector în domeniul titularilor de drepturi în cauza;
c) modalitatea de evidentiere şi justificare a cheltuielilor privind acoperirea realã a costurilor de colectare ale organismului de gestiune colector.
(3) În cazul prevãzut la alin. (2), dacã organismele de gestiune colectivã beneficiare nu depun la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor protocolul menţionat, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a metodologiilor Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor desemneazã dintre acestea colectorul în domeniul titularilor de drepturi în cauza, pe baza reprezentativitatii, prin decizie a directorului general.
(4) Pentru situaţia prevãzutã la alin. (3), colectorul unic desemnat de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor nu poate repartiza sumele colectate nici între organismele beneficiare, nici propriilor membri, decât dupã depunerea la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor a unui protocol încheiat între organismele beneficiare prin care se stabilesc criteriile privind repartizarea sumelor colectate. Cheltuielile de colectare, în acest caz, se evidenţiazã distinct şi trebuie sa fie justificate prin documente privind acoperirea realã a costurilor de colectare ale organismului de gestiune care este colector în domeniul titularilor de drepturi în cauza.
(5) La expirarea termenului de 30 de zile prevãzut la alin. (3), oricare dintre organismele de gestiune colectivã poate solicita Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor iniţierea procedurii de arbitraj efectuate de cãtre arbitri, pentru stabilirea criteriilor privind repartizarea remuneraţiei între categoriile de beneficiari. Procedura de arbitraj, precum şi etapele ulterioare sunt cele prevãzute la art. 131^2 alin. (3)-(9).
(6) Sumele colectate de organismul de gestiune colectivã, în calitate de colector unic, potrivit prevederilor art. 107^1 alin. (1), ale art. 121 alin. (2) şi alin. (1) şi (3) ale prezentului articol, se evidenţiazã în conturi analitice distincte.
(7) Organismul de gestiune colectivã, care este colector unic, are obligaţia sa elibereze autorizarea prin licenta neexclusiva, în forma scrisã semnatã de toate organismele de gestiune colectivã beneficiare, şi sa asigure transparenta activitãţilor de colectare, precum şi a costurilor aferente în raporturile cu organismele de gestiune colectivã beneficiare. Acestea au obligaţia de a sprijini activitatea de colectare.
(8) Prevederile art. 134 alin. (2) lit. f) se aplica în mod corespunzãtor şi organismelor de gestiune colectivã care sunt colectori unici.
(9) Organismele de gestiune colectivã pot conveni printr-un protocol care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin decizie a directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, desemnarea unui colector comun pe un domeniu de plãtitori, privind remuneraţiile cuvenite categoriilor de titulari de drepturi reprezentate de acestea. De asemenea, organismele de gestiune colectivã pot infiinta, cu avizul Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, organisme comune de colectare pentru mai multe domenii, care sa funcţioneze potrivit prevederilor legale referitoare la federaţiile de persoane juridice de drept privat fãrã scop patrimonial, precum şi potrivit prevederilor exprese privind organizarea şi funcţionarea organismelor de gestiune colectivã din prezenta lege."
51. Alineatul (2) al articolului 134 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Gestiunea colectivã se exercita potrivit urmãtoarelor reguli:
a) deciziile privind metodele şi regulile de colectare a remuneraţiei şi a altor sume de la utilizatori şi cele de repartizare a acestora între titularii de drepturi, precum şi cele privind alte aspecte mai importante ale gestiunii colective trebuie sa fie luate de membri, în cadrul adunãrii generale, potrivit statutului;
b) comisionul datorat de titularii de drepturi, care sunt membri ai unui organism de gestiune colectivã, pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare ale acestuia, prevãzute la art. 127 alin. (1) lit. i), cumulat cu comisionul datorat organismului de gestiune colectivã care este colector unic, potrivit prevederilor art. 133 alin. (2) lit. c) şi alin. (4), nu poate fi mai mare de 30% din sumele colectate anual;
c) în lipsa unei hotãrâri exprese a adunãrii generale, sumele colectate de un organism de gestiune colectivã nu pot fi utilizate în scopuri comune, altele decât acoperirea costurilor reale ale colectãrii şi repartizãrii cãtre membri a sumelor cuvenite; adunarea generalã poate decide ca maximum 30% din sumele colectate sa poatã fi utilizate în scopuri comune şi numai în limita obiectului de activitate;
d) sumele colectate de un organism de gestiune colectivã se repartizeazã individual titularilor de drepturi, proporţional cu utilizarea repertoriului fiecãruia, în termen de maximum 6 luni de la data colectãrii; titularii de drepturi pot pretinde plata sumelor colectate nominal sau a cãror repartizare nu presupune o documentare specialã, în termen de 30 de zile de la data colectãrii;
e) comisionul datorat de titularii de drepturi se retine acestora din sumele cuvenite fiecãruia, dupã calcularea repartiţiei individuale;
f) sumele rezultate din plasamentele remuneraţiilor nerevendicate şi nerepartizate, aflate în depozite bancare sau obţinute din alte operaţiuni efectuate în limita obiectului de activitate, precum şi cele obţinute cu titlu de prejudicii sau daune ca urmare a încãlcãrii drepturilor de autor ori a drepturilor conexe se cuvin şi se repartizeazã titularilor de drepturi şi nu pot constitui venituri ale organismului de gestiune colectivã."
52. La articolul 134, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Remuneraţiile încasate de organismele de gestiune colectivã nu sunt şi nu pot fi asimilate veniturilor acestora. În exercitarea mandatului, în condiţiile prezentei legi, organismelor de gestiune colectivã nu li se transfera sau nu li se transmit drepturi de autor şi drepturi conexe ori utilizarea acestora."
53. La alineatul (1) al articolului 134^1, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) situaţia anuala privind soldul sumelor nerepartizate, sumele colectate pe categorii de utilizatori sau alţi plãtitori, sumele reţinute, costul gestiunii şi sumele repartizate pe categorii de titulari;".
54. Articolul 137 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 137. - (1) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor funcţioneazã ca organ de specialitate în subordinea Guvernului, fiind autoritate unica de reglementare, evidenta prin registre naţionale, supraveghere, autorizare, arbitraj şi constatare tehnico-ştiinţificã în domeniul drepturilor de autor şi al drepturilor conexe.
(2) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor se face integral şi distinct de la bugetul de stat, prin intermediul bugetului Ministerului Culturii şi Cultelor, ministrul coordonator fiind ordonator principal de credite.
(3) Organizarea, funcţionarea, structura personalului şi dotãrile necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor este coordonat de ministrul culturii şi cultelor şi este condus de un director general, ajutat de un director general adjunct, numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului coordonator.
(5) Personalul Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor beneficiazã de stimulente din sumele încasate pentru bugetul de stat din operaţiunile contra cost efectuate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, în procent de pana la 15%.
(6) Nivelul de constituire pentru fiecare dintre operaţiunile prevãzute la art. 138 alin. (1) lit. d), e), k) şi l) şi condiţiile de repartizare şi utilizare a fondului de stimulente se stabilesc prin norme aprobate prin hotãrâre a Guvernului."
55. Articolul 138 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 138. - (1) Principalele atribuţii ale Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor sunt urmãtoarele:
a) reglementeazã activitatea din domeniu prin decizii ale directorului general, potrivit legii;
b) elaboreazã proiecte de acte normative în domeniul sau de activitate;
c) tine evidenta repertoriilor transmise de organismele de gestiune colectivã;
d) organizeazã şi administreazã contra cost înregistrarea în registrele naţionale şi în alte evidente naţionale specifice, prevãzute de lege;
e) elibereazã contra cost marcaje holografice utilizabile în condiţiile legii în domeniul drepturilor de autor şi al drepturilor conexe, la valoarea preţului de achiziţie la care se adauga un comision de administrare de 30%;
f) avizeazã constituirea şi supravegheazã funcţionarea organismelor de gestiune colectivã;
g) avizeazã, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, potrivit legii, înscrierea în registrul aflat la grefa judecãtoriei a asociaţiilor şi fundaţiilor constituite în domeniul drepturilor de autor şi al drepturilor conexe, inclusiv în ceea ce priveşte asociaţiile pentru combaterea pirateriei;
h) controleazã funcţionarea organismelor de gestiune colectivã şi stabileşte mãsurile de intrare în legalitate sau aplica sancţiuni, dupã caz;
i) asigura secretariatul procedurilor de arbitraj desfãşurate potrivit legii;
j) efectueazã constatãri tehnico-ştiinţifice cu privire la caracterul original al produselor purtãtoare de drepturi de autor sau de drepturi conexe, la solicitarea organelor de cercetare penalã;
k) efectueazã la cerere expertize contra cost, pe cheltuiala pãrţilor interesate;
l) desfãşoarã activitãţi de informare privind legislaţia din domeniu, pe cheltuiala proprie, precum şi activitãţi de instruire, pe cheltuiala celor interesaţi;
m) desfãşoarã activitãţi de reprezentare în relaţiile cu organizaţiile de specialitate similare şi cu organizaţiile internaţionale din domeniu, la care statul roman este parte;
n) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
(2) Prin hotãrâre a Guvernului se stabilesc tarifele operaţiunilor ce pot fi efectuate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, contra cost.
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin lege Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor are acces la informaţiile necesare în mod operativ şi gratuit de la Centrul Naţional al Cinematografiei, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Autoritatea Nationala a Vamilor, Agenţia Nationala de Administrare Fiscalã şi de la Inspectoratul General al Poliţiei de Frontiera, Inspectoratul Naţional pentru Evidenta Persoanelor şi Direcţia Generalã de Paşapoarte din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi de la instituţiile financiar-bancare, în condiţiile legii."
56. Alineatul (4) al articolului 138^2 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Pe baza concluziilor controlului, în cazul constatãrii unor nereguli, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate decide comunicarea procesului-verbal cãtre adunarea generalã a organismului de gestiune colectivã în cauza care îl va dezbate în prima şedinţa ordinarã."
57. Articolul 138^3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 138^3. - În cazul în care organismul de gestiune colectivã nu mai îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 124 şi 126 ori incalca obligaţiile prevãzute la art. 130, 133, 134, 134^1, 135 sau art. 138^2 alin. (2), Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate acorda organismului de gestiune colectivã, prin decizie a directorului general, un termen pentru intrarea în legalitate. Decizia poate fi atacatã la instanţele judecãtoreşti de contecios administrativ. În cazul nerespectãrii deciziei rãmase definitive, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor retrage temporar avizul prevãzut la art. 125. Retragerea temporarã a avizului are ca efect suspendarea activitãţii organismului de gestiune colectivã pana la schimbarea administratorului general de cãtre adunarea generalã."
58. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 138^4 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 138^4. - (1) Pe lângã Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor funcţioneazã un corp de arbitri, format din 20 de membri, numiţi din 3 în 3 ani prin ordin al ministrului coordonator. Numirea se face dintre candidaţii cu pregãtire juridicã şi cu minimum 10 ani de activitate în domeniul dreptului civil, propuşi de organismele de gestiune colectivã, de structurile asociative ale utilizatorilor şi de societãţile publice de radiodifuziune şi de televiziune. Propunerile se depun la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, împreunã cu o prezentare a candidatului propus şi cu acceptul scris al acestuia, incluzând informaţii privind modalitãţile de convocare.
(2) Arbitrii nu au calitatea de salariat al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor şi au dreptul la un onorariu pentru participarea la arbitrajul metodologiilor de colectare a drepturilor gestionate de organismele de gestiune colectivã în condiţiile prevãzute de prezenta lege."
59. Alineatele (2) şi (4) ale articolului 138^5 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prin mãsuri tehnice, în sensul prezentei legi, se înţelege utilizarea oricãrei tehnologii, a unui dispozitiv sau a unei componente care, în cadrul functionarii sale normale, este destinatã sa împiedice sau sa limiteze actele care nu sunt autorizate de titularii drepturilor recunoscute prin prezenta lege.
.....................................................................
(4) Titularii de drepturi care au instituit mãsuri tehnice de protecţie au obligaţia de a pune la dispoziţie beneficiarilor excepţiilor prevãzute la art. 33 alin. (1) lit. a), c) şi e), art. 33 alin. (2) lit. d) şi e) şi la art. 38 mijloacele necesare pentru accesul legal la opera sau la oricare alt obiect al protecţiei. Totodatã aceştia au dreptul sa limiteze numãrul copiilor realizate în condiţiile de mai sus."
60. La articolul 138^5, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Dispoziţiile alin. (4) nu se aplica în cazul operelor protejate puse la dispoziţia publicului, conform clauzelor contractuale convenite între pãrţi, astfel încât membrii publicului sa poatã avea acces la acestea în orice loc şi în orice moment ales, în mod individual."
61. La capitolul III "Mãsuri de protecţie, proceduri şi sancţiuni", în secţiunea a II-a "Proceduri şi sancţiuni", înainte de art. 139 se introduce un nou articol, articolul 138^7, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 138^7. - (1) Încãlcarea drepturilor recunoscute şi protejate prin prezenta lege atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, potrivit legii. Dispoziţiile procedurale sunt cele prevãzute în prezenta lege, care se completeazã cu cele de drept comun.
(2) În cadrul unei acţiuni referitoare la încãlcarea drepturilor protejate de prezenta lege şi ca rãspuns la o cerere justificatã a solicitantului, instanta are dreptul sa solicite furnizarea informaţiilor privind originea şi reţelele de distribuţie a mãrfurilor sau a serviciilor care aduc atingere unui drept prevãzut de prezenta lege fie de la fãptuitor şi/sau de la orice alta persoana care:
a) detinea în scop comercial mãrfuri pirat;
b) utiliza în scop comercial servicii prin care incalca drepturile protejate de prezenta lege;
c) furniza, în scop comercial, produse sau servicii utilizate în activitãţi prin care se incalca drepturile prevãzute de prezenta lege;
d) a fost indicatã, de oricare dintre persoanele prevãzute la lit. a), b) sau c), ca fiind implicata în producerea, realizarea, fabricarea, distribuirea ori închirierea mãrfurilor pirat sau a dispozitivelor pirat de control al accesului ori în furnizarea produselor sau serviciilor prin care se incalca drepturile protejate de prezenta lege.
(3) Informaţiile prevãzute în alin. (2) cuprind, dupã caz:
a) numele şi adresa producãtorilor, fabricantilor, distribuitorilor, furnizorilor şi ale celorlalţi deţinãtori anteriori ai mãrfurilor, dispozitivelor sau ai serviciilor, inclusiv ale transportatorilor, precum şi ale angrosistilor destinatari şi ale vanzatorilor cu amãnuntul;
b) informaţii privind cantitãţile produse, fabricate, livrate sau transportate, primite ori comandate, precum şi preţul obţinut pentru mãrfurile, dispozitivele sau serviciile respective.
(4) Prevederile alin. (2) şi (3) se aplica fãrã a aduce atingere altor dispoziţii legale, care:
a) acorda titularului dreptul de a primi informaţii mai extinse;
b) prevãd utilizarea în cauzele civile sau penale a informaţiilor comunicate în conformitate cu prezentul articol;
c) prevãd rãspunderea pentru abuzul de drept la informare;
d) dau posibilitatea sa se refuze furnizarea de informaţii care ar constrânge persoana menţionatã în alin. (1) sa admitã propria sa participare sau pe cea a rudelor sale apropiate la o activitate prin care se incalca drepturile protejate de prezenta lege;
e) prevãd protecţia confidenţialitãţii surselor de informare sau prelucrarea datelor cu caracter personal."
62. Articolul 139 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139. - (1) Titularii drepturilor recunoscute şi protejate prin prezenta lege pot solicita instanţelor de judecata sau altor organisme competente, dupã caz, recunoaşterea drepturilor lor şi constatarea încãlcãrii acestora şi pot pretinde acordarea de despãgubiri pentru repararea prejudiciului cauzat. Aceleaşi solicitãri pot fi formulate în numele şi pentru titularii de drepturi de cãtre organismele de gestiune, de cãtre asociaţiile de combatere a pirateriei sau de cãtre persoanele autorizate sa utilizeze drepturi protejate prin prezenta lege, conform mandatului acordat în acest sens. Când o acţiune a fost pornitã de titular, persoanele autorizate sa utilizeze drepturi protejate prin prezenta lege pot sa intervinã în proces, solicitând repararea prejudiciului ce le-a fost cauzat.
(2) La stabilirea despãgubirilor instanta de judecata ia în considerare:
a) fie criterii cum ar fi consecinţele economice negative, în special câştigul nerealizat, beneficiile realizate pe nedrept de fãptuitor şi, atunci când este cazul, alte elemente în afarã factorilor economici, cum ar fi daunele morale cauzate titularului dreptului;
b) fie acordarea de despãgubiri reprezentând triplul sumelor care ar fi fost legal datorate pentru tipul de utilizare ce a fãcut obiectul faptei ilicite, în cazul în care nu se pot aplica criteriile menţionate la lit. a).
(3) În cazul în care exista suspiciuni cu privire la încãlcarea unor drepturi recunoscute şi protejate prin prezenta lege, persoanele îndreptãţite pot cere instanţei de judecata sau altor organe competente potrivit legii:
a) sa dispunã de îndatã luarea unor mãsuri pentru a preveni producerea iminenta a unei pagube prin încãlcarea unui drept, prin interzicerea, cu titlu provizoriu, ca încãlcãrile prezumate aduse acestui drept sa continue sau pentru a conditiona continuarea lor de constituirea unor garanţii destinate sa asigure despãgubirea solicitantului; mãsurile provizorii de interzicere vor fi impuse, dacã este cazul, prin obligarea la plata de amenzi civile potrivit dreptului comun;
b) sa dispunã de îndatã luarea unor mãsuri pentru a asigura repararea pagubei; în acest scop instanta poate dispune luarea de mãsuri asiguratorii asupra bunurilor mobile şi imobile ale persoanei presupuse a fi încãlcat drepturile recunoscute de prezenta lege, inclusiv blocarea conturilor sale bancare şi a altor bunuri. În acest scop, autoritãţile competente pot sa dispunã comunicarea de documente bancare, financiare sau comerciale ori accesul corespunzãtor la informaţiile pertinente;
c) sa dispunã ridicarea sau predarea cãtre autoritãţile competente a mãrfurilor cu privire la care exista suspiciuni privind încãlcarea unui drept prevãzut de prezenta lege pentru a impiedica introducerea acestora în circuitul comercial.
(4) Mãsurile prevãzute la alin. (3) şi (6) pot fi dispuse şi prin ordonanta preşedinţialã. În acest caz, instanţele judecãtoreşti pot sa ceara reclamantului sa depunã o cauţiune suficienta pentru a asigura compensarea oricãrui prejudiciu care ar putea fi suferit de parat.
(5) Aceleaşi mãsuri pot fi cerute, în aceleaşi condiţii, impotriva unui intermediar ale cãrui servicii sunt utilizate de cãtre un terţ pentru a incalca un drept protejat prin prezenta lege.
(6) Titularii de drepturi sau reprezentanţii acestora prevãzuţi la alin. (1) pot solicita instanţei judecãtoreşti, chiar şi înainte de introducerea unei acţiuni pe fondul cauzei, luarea unor mãsuri de asigurare a dovezilor sau de constatare a unei stãri de fapt, atunci când exista un risc de încãlcare a drepturilor prevãzute de prezenta lege şi dacã exista un risc de distrugere a elementelor de proba.
(7) Mãsurile prevãzute la alin. (3), (5) şi (6) pot sa includã descrierea detaliatã, cu sau fãrã prelevare de esantioane, sau sechestrarea realã a mãrfurilor în litigiu şi, în cazurile corespunzãtoare, a materialelor şi instrumentelor utilizate pentru a produce şi/sau a distribui aceste mãrfuri, precum şi documentele care se referã la ele. Aceste mãsuri vor fi avute în vedere şi în aplicarea dispoziţiilor art. 96-99 din Codul de procedura penalã.
(8) Pentru luarea mãsurilor provizorii şi a mãsurilor asiguratorii prevãzute la alin. (3) şi pentru luarea mãsurilor de asigurare a dovezilor sau de constatare a unei stãri de fapt prevãzute la alin. (6), precum şi pentru exercitarea cãilor de atac asupra mãsurilor luate sunt aplicabile dispoziţiile dreptului comun. Pronunţarea se poate amana cu cel mult 24 de ore.
(9) Instanţele judecãtoreşti sunt abilitate sa adopte mãsurile prevãzute la alin. (3) şi (6), fãrã citarea partii adverse, în cazurile în care acest lucru va fi necesar, în special atunci când orice întârziere este de natura sa cauzeze un prejudiciu ireparabil sau când exista riscul demonstrabil de distrugere a elementelor de proba. Partea adversa va fi informatã de îndatã, cel mai târziu dupã executarea mãsurilor.
(10) Instanta poate sa autorizeze ridicarea de obiecte şi înscrisuri care constituie dovezi ale încãlcãrii drepturilor de autor sau a drepturilor conexe, în original ori în copie, chiar şi atunci când acestea se afla în posesia partii adverse. În cazul incalcarilor comise la scara comercialã, autoritãţile competente pot sa dispunã, de asemenea, comunicarea de documente bancare, financiare sau comerciale ori accesul corespunzãtor la informaţiile pertinente.
(11) Pentru adoptarea mãsurilor prevãzute la alin. (3), (6) şi (10), sub rezerva asigurãrii protecţiei informaţiilor confidenţiale, instanţele judecãtoreşti vor pretinde reclamantului sa furnizeze orice element de proba, accesibil în mod rezonabil, pentru a dovedi, cu suficienta certitudine, ca s-a adus atingere dreptului sau ori ca o astfel de atingere este iminenta. Se considera ca reprezentând element de proba suficient şi un esantion rezonabil dintr-un numãr substanţial de copii ale unei opere sau ale oricãrui alt obiect protejat. În acest caz, instanţele judecãtoreşti pot sa ceara reclamantului sa depunã o cauţiune suficienta pentru a asigura compensarea oricãrui prejudiciu care ar putea fi suferit de parat.
(12) Mãsurile de asigurare a dovezilor sau de constatare a unei stãri de fapt dispuse de instanta vor fi duse la îndeplinire prin executor judecãtoresc. Titularii drepturilor ce se presupune ca au fost incalcate ori cu privire la care exista pericolul de a fi incalcate sau reprezentanţii acestor titulari au dreptul de a participa la punerea în executare a mãsurilor de asigurare a dovezilor ori de constatare a unei stãri de fapt.
(13) Instanta poate dispune ridicarea mãsurilor prevãzute la alin. (3) şi (6), la cererea pârâtului, dacã reclamantul nu a introdus o acţiune care sa conducã la soluţionarea pe fond a cauzei într-un termen de 20 de zile lucrãtoare sau 31 de zile calendaristice, dacã acest termen este mai lung, termene calculate de la data ducerii la îndeplinire a mãsurilor.
(14) Titularii drepturilor incalcate pot cere instanţei de judecata sa dispunã aplicarea oricãreia dintre urmãtoarele mãsuri:
a) remiterea, pentru acoperirea prejudiciilor suferite, a încasãrilor realizate prin actul ilicit;
b) distrugerea echipamentelor şi a mijloacelor aflate în proprietatea fãptuitorului, a cãror destinaţie unica sau principala a fost aceea de producere a actului ilicit;
c) scoaterea din circuitul comercial, prin confiscare şi distrugere, a copiilor efectuate ilegal;
d) rãspândirea informaţiilor cu privire la hotãrârea instanţei de judecata, inclusiv afişarea hotãrârii, precum şi publicarea sa integrala sau parţialã în mijloacele de comunicare în masa, pe cheltuiala celui care a sãvârşit fapta; în aceleaşi condiţii instanţele pot dispune mãsuri suplimentare de publicitate adaptate circumstanţelor particulare ale cazului, inclusiv o publicitate de mare amploare.
(15) Instanta de judecata dispune aplicarea mãsurilor prevãzute la alin. (14) pe cheltuiala fãptuitorului, cu excepţia cazului în care exista motive temeinice pentru ca acesta sa nu suporte cheltuielile.
(16) Mãsurile prevãzute la alin. (14) lit. b) şi c) pot fi dispuse şi de procuror cu ocazia rezolvarii cauzei în faza de urmãrire penalã. Dispoziţiile alin. (14) lit. c) nu se aplica pentru construcţiile realizate cu încãlcarea drepturilor privind opera de arhitectura, protejate prin prezenta lege, dacã distrugerea clãdirii nu este impusa de circumstanţele cazului respectiv.
(17) În dispunerea mãsurilor prevãzute la alin. (14), instanta de judecata va respecta principiul proportionalitatii cu gravitatea încãlcãrii drepturilor protejate de prezenta lege şi va lua în considerare interesele terţilor susceptibili de a fi afectaţi de aceste mãsuri.
(18) Autoritãţile judiciare sunt obligate sa comunice pãrţilor soluţiile adoptate în cauzele de încãlcare a drepturilor reglementate de prezenta lege.
(19) Guvernul României, prin Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, sprijinã elaborarea de cãtre asociaţiile şi organizaţiile profesionale a codurilor de conduita la nivel comunitar, destinate sa contribuie la asigurarea respectului drepturilor prevãzute de prezenta lege, în special în ceea ce priveşte utilizarea codurilor ce permit identificarea fabricantului, aplicate pe discuri optice. De asemenea, Guvernul României, prin Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, sprijinã transmiterea cãtre Comisia Europeanã a proiectelor codurilor de conduita la nivel naţional sau comunitar şi a evaluãrilor referitoare la aplicarea acestora."
63. Articolul 139^2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^2. - Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 3.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON) urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea prevederilor art. 21;
b) încãlcarea prevederilor art. 88 şi 89;
c) încãlcarea prevederilor art. 107 alin. (3) şi (7);
d) nerespectarea de cãtre utilizatori a prevederilor art. 130 lit. h);
e) fixarea, fãrã autorizarea sau consimţãmântul titularului drepturilor recunoscute de prezenta lege, a interpretarilor sau a executiilor artistice ori a programelor de radiodifuziune sau de televiziune."
64. Articolul 139^3 se abroga.
65. Articolul 139^4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^4. - (1) Constituie contravenţie, dacã nu reprezintã infracţiune, şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 50.000 lei (RON) şi cu confiscarea mãrfurilor pirat sau a dispozitivelor pirat de control al accesului fapta persoanelor juridice sau a persoanelor fizice autorizate de a permite accesul în spaţiile, la echipamentele, la mijloacele de transport, la bunurile sau la serviciile proprii, în vederea sãvârşirii de cãtre o alta persoana a unei contravenţii sau infracţiuni prevãzute de prezenta lege.
(2) Pentru repetarea sãvârşirii faptei prevãzute la alin. (1), care au avut ca rezultat sãvârşirea infracţiunilor prevãzute la art. 139^6 în termen de un an, organul constatator aplica şi sancţiunea complementara a închiderii unitãţii."
66. Articolul 139^5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^5. - (1) Sancţiunile contravenţionale prevãzute la art. 139^2 se aplica şi persoanelor juridice. În cazul în care contravenientul, persoana juridicã, desfãşoarã activitãţi care implica, conform obiectului sau de activitate, comunicarea publica de opere sau de produse purtãtoare de drepturi de autor sau drepturi conexe, limitele amenzilor contravenţionale se maresc de doua ori.
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 139^2 şi 139^4 se constata şi se aplica de ofiţerii sau de agenţii de poliţie din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor cu competente în domeniu.
(3) Contravenientul poate achitã, în termen de 48 de ore de la data primirii procesului-verbal de constatare a contravenţiei, jumãtate din minimul amenzii prevãzute în prezenta lege."
67. Articolul 139^6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^6. - (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 ani la 5 ani sau cu amenda de la 2.500 lei (RON) la 25.000 lei (RON) urmãtoarele fapte:
a) realizarea, în scopul distribuirii, fãrã a se urmãri, direct sau indirect, un avantaj material, cu orice mijloace şi în orice mod de mãrfuri pirat;
b) plasarea mãrfurilor pirat sub un regim vamal definitiv de import sau export, sub un regim vamal suspensiv ori în zone libere;
c) orice alta modalitate de introducere a mãrfurilor pirat pe piata interna.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amenda de la 2.000 lei (RON) la 20.000 lei (RON) oferirea, distribuirea, deţinerea ori depozitarea sau transportul, în scopul distribuirii, de mãrfuri pirat, precum şi deţinerea acestora în scopul utilizãrii prin comunicare publica la punctele de lucru ale persoanelor juridice.
(3) În cazul în care faptele prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt sãvârşite în scop comercial, acestea se sancţioneazã cu închisoare de la 3 ani la 12 ani.
(4) Cu pedeapsa prevãzutã la alin. (3) se sancţioneazã şi închirierea sau oferirea spre închiriere de mãrfuri pirat.
(5) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 2.000 lei (RON) la 20.000 lei (RON) promovarea de mãrfuri pirat prin orice mijloc şi în orice mod, inclusiv prin utilizarea anunţurilor publice ori a mijloacelor electronice de comunicare sau prin expunerea ori prezentarea cãtre public a listelor sau a cataloagelor de produse.
(6) În cazul în care oricare dintre faptele prevãzute la alin. (1)-(4) au produs consecinţe deosebit de grave, acestea se sancţioneazã cu închisoare de la 5 ani la 15 ani. Pentru evaluarea gravitatii consecinţelor, calculul pagubei materiale se efectueazã ţinându-se seama de mãrfurile pirat identificate în condiţiile prevãzute la alin. (1)-(4) şi de preţul per unitate al produselor originale, cumulat cu sumele încasate ilegal de fãptuitor.
(7) Cu pedeapsa prevãzutã la alin. (6) se sancţioneazã sãvârşirea faptelor menţionate la alin. (1)-(5) de cãtre un grup infractional organizat.
(8) În sensul prezentei legi, prin mãrfuri pirat se înţelege: toate copiile, indiferent de suport, inclusiv copertele, realizate fãrã consimţãmântul titularului de drepturi sau al persoanei legal autorizate de acesta şi care sunt executate, direct ori indirect, total sau parţial, de pe un produs purtãtor de drepturi de autor sau de drepturi conexe ori de pe ambalajele sau copertele acestora.
(9) În sensul prezentei legi, prin scop comercial se înţelege urmãrirea obţinerii, direct sau indirect, a unui avantaj economic ori material.
(10) Scopul comercial se prezuma dacã marfa pirat este identificata la sediul, la punctele de lucru, în anexele acestora sau în mijloacele de transport utilizate de operatorii economici care au în obiectul de activitate reproducerea, distribuirea, închirierea, depozitarea sau transportul de produse purtãtoare de drepturi de autor ori de drepturi conexe."
68. Articolul 139^7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^7. - Refuzul de a declara provenienta mãrfurilor pirat ori a dispozitivelor pirat de control al accesului, utilizate pentru serviciile de programe cu acces condiţionat, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda de la 2.500 lei (RON) la 20.000 lei (RON)."
69. Articolul 139^8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^8. - Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 4 ani sau cu amenda de la 2.500 lei (RON) la 40.000 lei (RON) punerea la dispoziţie publicului, inclusiv prin Internet sau prin alte reţele de calculatoare, fãrã consimţãmântul titularilor de drepturi, a operelor ori a produselor purtãtoare de drepturi conexe sau de drepturi sui-generis ale fabricantilor de baze de date ori a copiilor acestora, indiferent de suport, astfel încât publicul sa le poatã accesa în orice loc sau în orice moment ales în mod individual."
70. Articolul 139^9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^9. - Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 4 ani sau cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 40.000 lei (RON) reproducerea neautorizata pe sisteme de calcul a programelor pentru calculator în oricare dintre urmãtoarele modalitãţi: instalare, stocare, rulare sau executare, afişare ori transmitere în reţea interna."
71. Articolul 140 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 140. - (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la o luna la 2 ani sau cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON) urmãtoarele fapte comise fãrã autorizarea sau consimţãmântul titularului drepturilor recunoscute de prezenta lege:
a) reproducerea operelor sau a produselor purtãtoare de drepturi conexe;
b) distribuirea, închirierea sau importul pe piata interna al operelor ori al produselor purtãtoare de drepturi conexe, altele decât mãrfurile pirat;
c) comunicarea publica a operelor sau a produselor purtãtoare de drepturi conexe;
d) radiodifuzarea operelor sau a produselor purtãtoare de drepturi conexe;
e) retransmiterea prin cablu a operelor sau a produselor purtãtoare de drepturi conexe;
f) realizarea de opere derivate;
g) fixarea în scop comercial a interpretarilor sau a executiilor artistice ori a programelor de radiodifuziune sau de televiziune.
(2) Prin produse purtãtoare de drepturi conexe se înţelege interpretarile sau executiile artistice fixate, fonogramele, videogramele şi propriile emisiuni ori servicii de programe ale organismelor de radiodifuziune şi de televiziune."
72. Dupã articolul 141 se introduce un nou articol, articolul 141^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 141^1. - (1) Producerea, importul, distribuirea, deţinerea, instalarea, întreţinerea sau înlocuirea în mod ilicit a dispozitivelor de control al accesului, fie originale, fie pirat, utilizate pentru serviciile de programe cu acces condiţionat, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 ani la 5 ani sau cu amenda de la 2.500 lei (RON) la 25.000 lei (RON).
(2) Fapta persoanei care se racordeaza fãrã drept sau care racordeaza fãrã drept o alta persoana la servicii de programe cu acces condiţionat constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON).
(3) Utilizarea anunţurilor publice ori a mijloacelor electronice de comunicare în scopul promovãrii dispozitivelor pirat de control al accesului la serviciile de programe cu acces condiţionat, precum şi expunerea sau prezentarea cãtre public în orice mod, fãrã drept, a informaţiilor necesare confectionarii de dispozitive de orice fel, apte sa asigure accesul neautorizat la serviciile de programe precizate, cu acces condiţionat, ori destinate accesului neautorizat în orice mod la astfel de servicii, constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la o luna la 3 ani.
(4) Vânzarea sau închirierea dispozitivelor pirat de control al accesului se pedepseşte cu închisoare de la 3 ani la 10 ani.
(5) Cu pedeapsa prevãzutã la alin. (4) se sancţioneazã şi sãvârşirea faptelor prevãzute la alin. (1) şi (2) în scop comercial.
(6) În sensul prezentei legi, prin dispozitive pirat de control al accesului se înţelege orice dispozitiv a cãrui confectionare nu a fost autorizata de cãtre titularul drepturilor recunoscute prin prezenta lege în raport cu un anumit serviciu de programe de televiziune cu acces condiţionat, realizat pentru facilitarea accesului la acel serviciu."
73. Articolul 143 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 143. - (1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON) fapta persoanei care, fãrã drept, produce, importa, distribuie sau închiriazã, oferã, prin orice mod, spre vânzare sau închiriere ori deţine, în vederea comercializãrii, dispozitive sau componente care permit neutralizarea mãsurilor tehnice de protecţie ori care presteazã servicii ce conduc la neutralizarea mãsurilor tehnice de protecţie ori care neutralizeaza aceste mãsuri tehnice de protecţie, inclusiv în mediul digital.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON) fapta persoanei care, fãrã a avea consimţãmântul titularilor de drepturi şi ştiind sau trebuind sa ştie ca astfel permite, faciliteazã, provoacã sau ascunde o încãlcare a unui drept prevãzut în prezenta lege:
a) inlatura în scop comercial de pe opere sau de pe alte produse protejate ori modifica pe acestea orice informaţie sub forma electronica, privind regimul drepturilor de autor sau al drepturilor conexe aplicabil;
b) distribuie, importa în scopul distribuirii, radiodifuzeaza ori comunica public sau pune la dispoziţie publicului, astfel încât sa poatã fi accesate, în orice loc şi în orice moment ales în mod individual, fãrã drept, prin intermediul tehnicii digitale, opere sau alte produse protejate pentru care informaţiile existente sub forma electronica privind regimul drepturilor de autor sau al drepturilor conexe au fost inlaturate ori modificate fãrã autorizaţie."
74. Articolul 145 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 145. - (1) Constatarea infracţiunilor prevãzute în prezenta lege se face de cãtre structurile specializate ale Inspectoratului General al Poliţiei Romane şi Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera.
(2) Constatarea infracţiunilor prevãzute la art. 139^6 alin. (5), art. 139^8, 139^9 şi 143 se face şi de cãtre Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiilor, în condiţiile prevãzute de art. 214 din Codul de procedura penalã.
(3) Competenta de judecata pentru infracţiunile prevãzute la art. 139^6 -143 revine tribunalului."
75. Articolul 146 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 146. - Beneficiazã de protecţia prevãzutã de prezenta lege urmãtoarele:
a) operele ai cãror autori sunt cetãţeni romani, chiar dacã nu au fost aduse încã la cunostinta publica;
b) operele ai cãror autori sunt persoane fizice sau juridice cu domiciliul ori cu sediul în România, chiar dacã nu au fost aduse la cunostinta publica;
c) operele de arhitectura construite pe teritoriul României;
d) interpretarile sau executiile artiştilor interpreti ori executanti care au loc pe teritoriul României;
e) interpretarile sau executiile artiştilor interpreti ori executanti care sunt fixate în înregistrãri protejate de prezenta lege;
f) interpretarile sau executiile artiştilor interpreti ori executanti care nu au fost fixate în înregistrãri, dar sunt transmise prin emisiuni de radiodifuziune sau de televiziune protejate de prezenta lege;
g) înregistrãrile sonore sau audiovizuale ai cãror producãtori sunt persoane fizice sau juridice cu domiciliul ori cu sediul în România;
h) înregistrãrile sonore sau audiovizuale a cãror prima fixare pe un suport material a avut loc pentru prima data în România;
i) programele de radiodifuziune şi de televiziune emise de organisme de radiodifuziune şi de televiziune cu sediul în România;
j) programele de radiodifuziune şi de televiziune transmise de organisme transmitatoare cu sediul în România."
76. Articolul 147 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 147. - Persoanele fizice sau juridice strãine, titulari ai drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe, beneficiazã de protecţia prevãzutã prin convenţiile, tratatele şi acordurile internaţionale la care România este parte, iar în lipsa acestora beneficiazã de un tratament egal cu cel al cetãţenilor romani, cu condiţia ca aceştia sa beneficieze, la rândul lor, de tratament naţional în statele respective."
77. Articolul 147^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 147^1. - În completarea prevederilor prezentei legi se pot adopta reglementãri speciale pentru stabilirea unor mãsuri, inclusiv privind aplicarea şi utilizarea codurilor de identificare a sursei, în vederea combaterii importului, producerii, reproducerii, distribuirii sau închirierii de mãrfuri pirat ori dispozitive pirat de control al accesului, utilizate pentru serviciile de programe cu acces condiţionat, precum şi pentru utilizarea de marcaje speciale pentru atestarea plãţii remuneraţiei compensatorii pentru copia privatã."
78. Alineatul (2) al articolului 149 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Beneficiazã de protecţia prezentei legi şi operele, inclusiv programele pentru calculator, interpretarile sau executiile, înregistrãrile sonore sau audiovizuale, precum şi programele organismelor de radiodifuziune şi de televiziune realizate anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi, în condiţiile prevãzute la alin. (1)."
79. Dupã articolul 151 se introduc doua noi articole, articolele 151^1 şi 151^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 151^1. - (1) Comisia Europeanã va fi informatã cu privire la intenţia de adoptare a unor dispoziţii naţionale de reglementare a unor noi drepturi conexe, precizându-se motivele esenţiale care justifica reglementarea acestor drepturi, precum şi durata de protecţie corespunzãtoare.
(2) Vor fi comunicate Comisiei Europene orice dispoziţii naţionale adoptate în domeniul reglementat de prezenta lege.
(3) Va fi transmisã Comisiei Europene lista organismelor de radiodifuziune cãrora le sunt aplicabile dispoziţiile art. 119 alin. (2).
(4) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor este responsabil de efectuarea comunicãrilor prevãzute la alin. (1)-(3) cãtre Comisia Europeanã.
Art. 151^2. - Prezenta lege transpune prevederile urmãtoarelor acte normative comunitare:
a) Directiva Consiliului 91/250/CEE din 14 mai 1991 privind protecţia juridicã a programelor pentru calculator, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 122 din 17 mai 1991;
b) Directiva Consiliului 92/100/CEE din 19 noiembrie 1992 privind dreptul de închiriere şi de împrumut şi anumite drepturi conexe dreptului de autor în domeniul proprietãţii intelectuale, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 346 din 24 noiembrie 1992;
c) Directiva Consiliului 93/83/CEE din 27 septembrie 1993 privind armonizarea anumitor dispoziţii referitoare la dreptul de autor şi drepturile conexe aplicabile difuzãrii de programe prin satelit şi retransmisiei prin cablu, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 248 din 6 octombrie 1993;
d) Directiva Consiliului 93/98/CEE din 29 octombrie 1993 privind armonizarea duratei de protecţie a dreptului de autor şi a anumitor drepturi conexe, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 290 din 24 noiembrie 1993;
e) Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 96/9/CE din 11 martie 1996 privind protecţia juridicã a bazelor de date, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 077 din 27 martie 1996;
f) Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2001/29/CE din 22 mai 2001 privind armonizarea anumitor aspecte ale dreptului de autor şi drepturilor conexe în societatea informationala, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 006 din 10 ianuarie 2002;
g) Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2001/84/CE din 27 septembrie 2001 privind dreptul de suita în beneficiul autorului unei opere de arta originale, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 272 din 13 octombrie 2001;
h) Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2004/48/CE din 29 aprilie 2004 privind asigurarea respectãrii drepturilor de proprietate intelectualã, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 157 din 30 aprilie 2004."
ART. II
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga urmãtoarele prevederi legale:
a) <>art. 96 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>art. 5 şi 6 din Hotãrârea Guvernului nr. 7/2004 privind protecţia juridicã a serviciilor bazate pe acces condiţionat sau constând în accesul condiţionat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 20 ianuarie 2004;
c) <>art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 45/2000 privind unele mãsuri pentru combaterea producerii şi comercializãrii neautorizate a fonogramelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 624/2001 ;
d) <>art. 3 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor şi drepturile conexe, prin adoptarea de mãsuri pentru combaterea pirateriei în domeniile audio şi video, precum şi a programelor pentru calculator, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 427 din 2 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 213/2002 ;
e) <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 143/2003 pentru aprobarea metodologiilor privind utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi a tabelelor cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite artiştilor interpreti sau executanti şi producãtorilor de fonograme, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 10 martie 2003;
f) <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 144/2003 pentru aprobarea metodologiilor privind utilizarea repertoriului de opere audiovizuale al organismelor de gestiune colectivã şi a tabelelor cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere audiovizuale, cu excepţia autorilor muzicii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 10 martie 2003.
(2) Pe data prevãzutã la alin. (1) atribuţiile Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor privind constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale, stabilite prin acte normative anterioare prezentei ordonanţe de urgenta, îşi înceteazã aplicabilitatea.
ART. III
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, pãrţile implicate în negocieri pot iniţia procedurile pentru stabilirea unor noi metodologii privind remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi şi au obligaţia sa trimitã câte 3 nominalizãri pentru constituirea corpului de arbitri prevãzut la <>art. 138^4 din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Pana la aprobarea metodologiilor negociate conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, se aplica metodologiile în vigoare.
ART. IV
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor va începe eliberarea marcajelor holografice aplicabile pe fonograme. În aceasta perioada Uniunea Producãtorilor de Fonograme din România va continua sa elibereze marcajele holografice conform procedurii existente anterior prezentei ordonanţe de urgenta. Ministerul Finanţelor Publice va asigura suplimentarea bugetului Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor cu suma necesarã achiziţionãrii în timp util a marcajelor holografice, estimatã în raport cu vânzãrile de marcaje holografice din anii anteriori. Stocul de marcaje holografice rãmas la Uniunea Producãtorilor de Fonograme din România la sfârşitul perioadei de 90 de zile va fi preluat de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
ART. V
<>Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

Bucureşti, 1 septembrie 2005.
Nr. 123.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016