Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 12 din 7 iulie 1998 (*republicata*)  privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 12 din 7 iulie 1998 (*republicata*) privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 9 septembrie 2004
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 125/2003 pentru completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate române şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 22 decembrie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 128/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 28 aprilie 2004, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 8 iulie 1998 şi a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 89/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 1 iunie 1999, şi a mai fost modificatã prin:
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 182/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 15 noiembrie 1999, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 235/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 30 aprilie 2002;
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 215/1999 privind modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la taxa pe valoarea adãugatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 649 din 30 decembrie 1999, respinsã prin <>Legea nr. 285/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 306 din 11 iunie 2001;
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 547/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 25 octombrie 2001 şi abrogatã prin <>Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã. <>Legea nr. 345/2002 a fost abrogatã prin <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 644 din 30 august 2002, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 14 august 2003, cu modificãrile ulterioare, şi abrogatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004.

TITLUL I
Organizarea şi efectuarea transporturilor pe cãile ferate române

CAP. I
Organizarea transporturilor feroviare

ART. 1
(1) Prin transport pe cãile ferate române, denumit în continuare transport feroviar, se înţelege orice deplasare de persoane şi de bunuri, realizatã cu vehicule feroviare de cãtre operatori de transport pe infrastructura feroviarã. Transportul feroviar, precum şi serviciile adiacente sau conexe acestuia sunt considerate operaţiuni de transport feroviar.
(2) Transportul feroviar poate fi public sau în interes propriu.
(3) Transportul feroviar public constituie, prin natura sa, un sector strategic de interes naţional, reprezintã un serviciu public esenţial pentru societate, contribuie la libera circulaţie, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la deplasarea persoanelor, mãrfurilor şi a altor bunuri, în interiorul ţãrii şi în trafic internaţional, cu un grad înalt de siguranţã, în condiţii ecologice, eficiente, şi îndeplineşte sarcini specifice pentru nevoile de apãrare a ţãrii, potrivit legii.
(4) Serviciile conexe transportului sunt activitãţile ce se desfãşoarã în legãturã nemijlocitã cu sau în timpul transportului.
(5) Serviciile adiacente transportului sunt activitãţile ce au ca obiect asigurarea desfãşurãrii în siguranţã a transportului.
(6) Transporturile feroviare publice se efectueazã numai pe bazã de contract de transport.
(7) Contractul de transport se încheie şi se executã în conformitate cu prevederile Codului comercial, ale Regulamentului de transport pe cãile ferate din România şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(8) Transportul feroviar în interes propriu este transportul efectuat în interesul activitãţilor proprii, cu mijloace de transport deţinute în proprietate sau închiriate.
(9) Activitãţile de transport feroviar public sau în interes propriu sunt realizate de cãtre operatori de transport feroviar, persoane juridice române, licenţiaţi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(10) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii de specialitate se definesc dupã cum urmeazã:
a) operator de transport feroviar - orice agent economic, cu capital de stat sau privat, care a obţinut o licenţã în conformitate cu legislaţia în vigoare, a cãrui activitate principalã constã în efectuarea de prestaţii de transport de marfã şi/sau de cãlãtori pe calea feratã, tracţiunea fiind asiguratã obligatoriu de acest agent economic; acest termen include, de asemenea, şi agenţii economici care asigurã numai tracţiunea;
b) administratorul infrastructurii - orice organism sau orice agent economic care are ca obiect principal de activitate administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare, incluzând şi administrarea sistemelor de conducere a circulaţiei, de control şi de siguranţã a infrastructurii; funcţiile administratorului de infrastructurã de pe o reţea sau o parte a unei reţele pot fi alocate, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, mai multor organisme sau agenţi economici;
c) grup internaţional - orice asociaţie constituitã din cel puţin doi operatori de transport feroviar, cu sediile stabilite în state diferite, în vederea efectuãrii de prestaţii de transporturi feroviare internaţionale;
d) serviciu de transport internaţional de marfã - serviciul de transport în cadrul cãruia trenul trece cel puţin o datã frontiera de stat; trenul poate fi compus şi/sau descompus şi diferitele pãrţi care îl compun pot proveni şi pot avea destinaţii diferite, cu condiţia ca toate vagoanele sã treacã cel puţin o frontierã.
ART. 2
Pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar public sau în interes propriu pot obţine licenţã operatorii de transport cu capital de stat şi/sau privat, care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) au, în principal, ca obiect de activitate transporturile de cãlãtori, de mãrfuri şi de alte bunuri pe calea feratã;
b) deţin în proprietate sau cu chirie material rulant de tracţiune înmatriculat de autoritatea competentã, necesar pentru remorcarea trenurilor, sau trenuri automotoare, cu caracteristicile tehnice şi de dotare impuse de prescripţiile de siguranţã a circulaţiei feroviare şi de calitatea serviciului de transport;
c) respectã întocmai prescripţiile tehnice, tehnologice, de organizare şi de desfãşurare a circulaţiei şi manevrei trenurilor, stabilite pentru accesul şi circulaţia pe infrastructura feroviarã publicã, în condiţii de siguranţã a circulaţiei şi de securitate a transporturilor;
d) dispun de personalul necesar atestat pentru efectuarea operaţiunilor de transport feroviar care fac obiectul activitãţii operatorului respectiv;
e) fac dovada onorabilitãţii, capacitãţii tehnice, capacitãţii profesionale şi capacitãţii financiare, stabilite de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
f) alte condiţii stabilite de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 3
Licenţa pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar prevãzute la art. 1 se acordã de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 4
Pe parcursul desfãşurãrii activitãţii, operatorii de transport feroviar licenţiaţi sunt obligaţi sã realizeze, la termenele şi la parametrii tehnici prevãzuţi în prescripţiile pentru siguranţa circulaţiei feroviare, toate operaţiunile de verificare, întreţinere şi reparaţii pentru materialul rulant aflat sau introdus în circulaţie, sub sancţiunea suspendãrii sau retragerii licenţei.
ART. 5
(1) Transportul feroviar public de cãlãtori are caracter de serviciu public social. Pentru aceste servicii operatorii de transport feroviar public primesc de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, diferenţele dintre tarifele stabilite cu avizul autoritãţilor publice competente şi costurile reale de transport, la care se adaugã o cotã de profit între 3 şi 5%.
(2) Serviciul public social de transport feroviar de cãlãtori poate fi concesionat de cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe bazã de licitaţie publicã, în condiţiile legii.
(3) În cazul efectuãrii de servicii publice de transport de marfã sau cãlãtori pentru anumite categorii de persoane fizice sau juridice, care beneficiazã, din dispoziţia autoritãţilor publice competente, de reduceri ale tarifelor de transport, prin actul care a prevãzut acordarea acestor reduceri, se vor asigura compensaţii corespunzãtoare operatorului de transport, pânã la nivelul tarifului aprobat.
ART. 6
Transportul feroviar public va fi organizat astfel încât sã se asigure un sistem unitar, echilibrat şi funcţional, în conformitate cu cerinţele siguranţei circulaţiei, confortului şi tehnologiilor specifice de transport pe calea feratã, în condiţii de compatibilitate şi interoperabilitate cu sistemul de transport feroviar european.

CAP. II
Autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare

ART. 7
(1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, este autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare care asigurã dezvoltarea şi siguranţa transporturilor feroviare.
(2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, are urmãtoarele atribuţii principale în domeniul transporturilor feroviare:
a) elaboreazã strategiile de dezvoltare a activitãţilor de transport feroviar;
b) elaboreazã şi supune aprobãrii Guvernului programele de dezvoltare şi de modernizare a infrastructurii feroviare deschise accesului public;
c) asigurã, în condiţii identice, tuturor operatorilor feroviari acces egal şi nediscriminatoriu pe infrastructura feroviarã publicã, conform reglementãrilor interne, precum şi acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte;
d) asigurã beneficiarilor de transport feroviar dreptul de a apela la un operator de transport licenţiat şi liber ales;
e) sprijinã dezvoltarea şi funcţionarea transportului feroviar public;
f) asigurã condiţiile unui mediu concurenţial normal în transportul feroviar, precum şi între acesta şi alte moduri de transport;
g) asigurã efectuarea transporturilor militare, a transporturilor speciale şi a transporturilor de intervenţie în caz de calamitãţi naturale sau în alte situaţii deosebite;
h) asigurã dezvoltarea cercetãrii în transportul feroviar, în corelare cu programele naţionale de cercetare;
i) elaboreazã politica economicã în domeniul transportului feroviar;
j) elaboreazã politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale şi a transportului combinat;
k) elaboreazã politici de dezvoltare echilibratã a transportului feroviar cu alte moduri de transport;
l) asigurã gestionarea proprietãţii publice şi private a statului din domeniul transportului feroviar;
m) asigurã gestionarea resurselor financiare alocate prin bugetul de stat;
n) avizeazã tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare publice şi le supune spre aprobare Guvernului;
o) clasificã infrastructura de transport feroviar în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale;
p) stabileşte regulile de acces pe infrastructura cãilor ferate române pentru operatorii feroviari;
q) este depozitarul normelor, metodologiilor, prescripţiilor şi instrucţiunilor cu specific feroviar, care se aplicã în domeniul transporturilor feroviare;
r) emite normative privind construcţia şi protecţia cãii ferate.
(3) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitate de autoritate de stat în domeniul transporturilor feroviare, are urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã Guvernul în organismele internaţionale şi în relaţiile bilaterale cu alte state în domeniul transporturilor feroviare;
b) elaboreazã şi promoveazã reglementãri specifice, destinate asigurãrii compatibilitãţii sistemului naţional de transport feroviar cu sistemele de transport internaţionale;
c) emite norme tehnice obligatorii pentru construcţia, modernizarea, exploatarea, întreţinerea, repararea şi verificarea tehnicã a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant;
d) stabileşte nomenclatorul de funcţii al personalului care lucreazã sau concurã la siguranţa circulaţiei trenurilor;
e) emite norme obligatorii de atestare, certificare şi licenţiere a personalului din transporturile feroviare, care lucreazã în siguranţa circulaţiei, şi stabileşte condiţiile de suspendare sau de anulare a atestatelor, a certificatelor sau a licenţelor acordate;
f) organizeazã examene şi emite atestate, certificate şi licenţe pentru personalul din siguranţa circulaţiei;
g) emite norme obligatorii de licenţiere a operatorilor de transport feroviar care efectueazã sau vor efectua activitãţi de transport feroviar şi stabileşte condiţiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licenţelor;
h) emite norme obligatorii de siguranţã a traficului în transporturile feroviare, precum şi pentru transportul multimodal şi combinat şi supravegheazã respectarea acestora;
i) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de mãrfuri periculoase pe calea feratã;
j) aprobã organizarea regionalã a transporturilor feroviare;
k) exercitã activitatea de registru, de inspecţie şi de control în transporturile feroviare;
l) stabileşte condiţiile şi asigurã înmatricularea materialului rulant;
m) asigurã omologarea tehnicã de tip a vehiculelor feroviare, precum şi certificarea de conformitate, omologarea, agrementarea tehnicã a materialelor, componentelor şi echipamentelor utilizate la construirea, repararea şi întreţinerea materialului rulant şi a infrastructurii feroviare;
n) autorizeazã efectuarea de lucrãri care se executã în zonele de siguranţã şi de protecţie a infrastructurii cãilor ferate române;
o) asigurã cercetarea administrativã a evenimentelor sau accidentelor grave, produse în activitãţile de transport feroviar;
p) asigurã, prin reţeaua proprie, controlul medico-sanitar specific siguranţei circulaţiei şi controlul sanitar-veterinar specific activitãţilor de transport feroviar şi emite autorizaţii sanitar-veterinare;
q) autorizeazã, din punct de vedere tehnic, agenţii economici care efectueazã lucrãrile de construcţie, întreţinere şi reparaţie a elementelor infrastructurii feroviare şi a materialului rulant;
r) aprobã norme şi regulamente obligatorii pentru deţinãtorii de linii ferate industriale şi de mijloace de transport pe calea feratã proprietate privatã, indiferent de obiectul de activitate, care au acces pe infrastructura feroviarã deschisã accesului public, dupã caz, precum şi pentru beneficiarii de transport;
s) autorizeazã înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de pregãtire, perfecţionare şi autorizare a personalului din transporturile feroviare;
t) analizeazã şi decide asupra sesizãrilor privind modul de alocare a capacitãţilor infrastructurii feroviare, între operatorii feroviari, şi supravegheazã desfãşurarea activitãţilor de transport feroviar în condiţii de concurenţã loialã;
u) stabileşte norme de repartizare nediscriminatorie a capacitãţilor infrastructurii feroviare;
v) concesioneazã, în numele statului, serviciul public de transport feroviar de cãlãtori.
(4) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului exercitã atribuţiile de autoritate de stat, direct sau prin delegare de competenţe cãtre o autoritate feroviarã organizatã ca instituţie publicã, finanţatã din venituri extrabugetare.

CAP. III
Infrastructura feroviarã şi asigurarea funcţionãrii acesteia

ART. 8
(1) Prin infrastructurã feroviarã se înţelege ansamblul elementelor necesare circulaţiei şi manevrei materialului rulant, clãdirile staţiilor de cale feratã, cu facilitãţile aferente, precum şi celelalte clãdiri şi facilitãţi destinate desfãşurãrii transportului feroviar.
(2) Infrastructura feroviarã cuprinde infrastructura feroviarã proprietate publicã a statului, denumitã în continuare infrastructurã feroviarã publicã, precum şi cea aflatã în proprietate privatã, denumitã în continuare infrastructurã feroviarã privatã.
(3) Infrastructura feroviarã publicã sau privatã a statului cuprinde infrastructura care se poate conecta la infrastructura feroviarã transeuropeanã, precum şi pe cea care nu poate fi conectatã la aceasta, dupã cum urmeazã:
a) infrastructura feroviarã interoperabilã - parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentã traficului naţional şi internaţional, administratã în concordanţã cu prevederile legislaţiei privind liberul acces al operatorilor de transport feroviar şi care se dezvoltã în conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european şi preluate în legislaţia din România;
b) infrastructura feroviarã neinteroperabilã - parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentã traficului local, conectatã sau nu la infrastructura feroviarã interoperabilã şi care este administratã şi se dezvoltã pe baza unor reglementãri specifice interne.
ART. 9
(1) Administrarea infrastructurii feroviare, proprietate publicã sau proprietate privatã a statului, se asigurã de cãtre o companie naţionalã rezultatã ca urmare a reorganizãrii Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, cãreia i se atribuie în concesiune, fãrã plata redevenţei, infrastructura feroviarã publicã şi care deţine în proprietate alte elemente ale infrastructurii feroviare preluate de la Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române, stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Contractul de concesiune se încheie, în numele statului, cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pentru o perioadã de 49 de ani.
ART. 10
(1) Compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã poate sã închirieze, cu acordul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pãrţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile publice cãtre alte persoane juridice, în vederea administrãrii acesteia pentru organizarea transporturilor publice de mãrfuri şi persoane.
(2) Compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã poate sã închirieze bunuri proprietate privatã necesare organizãrii şi desfãşurãrii procesului de transport feroviar, aferente acelor pãrţi din infrastructura feroviarã neinteroperabilã publicã, închiriatã altor persoane juridice.
(3) Închirierea unor pãrţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile se face prin licitaţie publicã cu strigare.
(4) Veniturile obţinute din închirierea unor pãrţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile se încaseazã de cãtre compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã în scopul folosirii acesteia exclusiv pentru executarea de reparaţii capitale pe infrastructura feroviarã publicã interoperabilã.
(5) Condiţiile specifice de administrare a infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi condiţiile de închiriere a unor pãrţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 11
(1) Infrastructura feroviarã publicã se compune din:
a) liniile ferate de circulaţie, terenul aferent pe care sunt construite, precum şi terenurile situate de o parte şi de alta a axei cãii ferate, care constituie zona de siguranţã a infrastructurii feroviare;
b) podurile, tunelurile, viaductele şi alte lucrãri de artã, care au legãturã cu liniile ferate deschise circulaţiei publice, precum şi terenurile aferente acestora;
c) lucrãrile geotehnice de protecţie şi de consolidare, plantaţiile de protecţie a liniilor ferate şi terenurile aferente pe care sunt amplasate;
d) instalaţiile fixe de siguranţã şi de conducere operativã a circulaţiei feroviare;
e) triajele de reţea ale cãii ferate şi terenurile aferente acestora;
f) alte instalaţii şi clãdiri aferente infrastructurii feroviare.
(2) Elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice, prevãzute la alin. (1), se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Celelalte elemente ale ansamblului infrastructurii feroviare, neprevãzute la alin. (1), constituie proprietate privatã a companiei care administreazã infrastructura feroviarã publicã sau, dupã caz, a societãţilor naţionale şi a societãţilor comerciale, rezultate din reorganizare, precum şi a Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, rãmasã dupã reorganizare.
ART. 12
Administratorul infrastructurii rãspunde de modul în care exercitã propria conducere, gestiune şi controlul intern în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 13
Listele secţiilor de circulaţie ale infrastructurii feroviare ce constituie infrastructurã feroviarã interoperabilã sau neinteroperabilã se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 14
Exploatarea infrastructurii feroviare publice se realizeazã de cãtre compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã, prin:
a) îndeplinirea ansamblului funcţiilor tehnice şi economice necesare;
b) asigurarea stãrii de funcţionare a liniilor, instalaţiilor şi celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii stabiliţi conform art. 16;
c) conducerea operativã a circulaţiei trenurilor şi autorizarea manevrei pe liniile deschise circulaţiei publice sau cu acces la aceasta;
d) repartizarea capacitãţilor infrastructurii feroviare şi alocarea traselor, pe baza normelor stabilite de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi a contractului de acces pe infrastructura feroviarã.
ART. 15
Compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã poate efectua pe aceasta transporturi în interes propriu, pentru menţinerea sau readucerea în parametri a infrastructurii feroviare, cu îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 1 alin. (9) şi la art. 2, fãrã plata tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare prevãzut la art. 23 alin. (1).
ART. 16
Parametrii elementelor infrastructurii feroviare române trebuie sã corespundã normelor interne şi internaţionale sau celor stabilite prin acorduri şi convenţii internaţionale la care România este parte. Aceşti parametri trebuie sã asigure compatibilitatea infrastructurii feroviare române, în întregul ei sau pe direcţii şi coridoare de transport, cu ansamblul internaţional al cãilor ferate.
ART. 17
Elementele infrastructurii feroviare publice, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate, precum şi terenurile destinate acestui scop sunt scutite de orice taxe şi impozite.
ART. 18
(1) Accesul şi circulaţia pe infrastructura feroviarã publicã sunt permise în condiţiile deţinerii de cãtre operatorii de transport feroviar a unei licenţe eliberate conform prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale existenţei unui contract de acces, încheiat cu compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã.
(2) Operatorii de transport feroviar strãini şi grupurile internaţionale care realizeazã transport feroviar sunt acceptaţi pentru circulaţie pe infrastructura feroviarã publicã în condiţiile legii şi acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(3) Accesul la infrastructurã şi furnizarea de servicii în terminalele şi porturile legate de activitãţile de transport feroviar, inclusiv servicii de transport internaţional de marfã şi servicii de transport combinat internaţional de marfã, care deservesc sau este posibil sã deserveascã mai mult de un client final, se asigurã tuturor operatorilor de transport feroviar în mod nediscriminatoriu, iar solicitãrile operatorilor de transport feroviar pot fi supuse unor restricţii numai dacã existã alternative viabile în condiţii de piaţã.
(4) Fãrã a încãlca prevederile legale privind concurenţa şi activitatea instituţiilor/autoritãţilor publice competente în domeniu, Consiliul de supraveghere înfiinţat în conformitate cu prevederile <>art. 30 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 *) privind alocarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã, tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare şi certificarea în materie de siguranţã monitorizeazã concurenţa pe piaţa de servicii de transport feroviar, inclusiv pe piaţa de transport feroviar de marfã.
(5) Dacã în executarea transportului solicitantul sau orice altã parte interesatã se considerã cã a fost tratatã incorect, a fost obiectul unei discriminãri sau a fost prejudiciatã în alt fel, poate depune o contestaţie la Consiliul de supraveghere, în condiţiile <>art. 30 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 .
(6) Ca urmare a contestaţiei primite şi, dacã este cazul, din proprie iniţiativã, Consiliul de supraveghere decide cât mai curând posibil asupra unor mãsuri necesare pentru corectarea unor evoluţii nedorite de pe aceste pieţe, în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
(7) Pentru asigurarea controlului judiciar, în condiţiile legii, precum şi a cooperãrii în domeniul specific de activitate a Consiliului de supraveghere cu organismele de supraveghere similare din alte state, se aplicã prevederile art. 30 alin. (9) şi ale <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 .
-----------
*) <>Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 2 martie 2004.

ART. 19
(1) Reţeaua de transport feroviar de marfã din România care se include în Reţeaua transeuropeanã de transport feroviar de marfã, precum şi porturile aferente se aprobã prin hotãrâre a Guvernului şi constã în urmãtoarele componente:
a) liniile de cale feratã;
b) rutele ocolitoare, dacã este cazul, în special din jurul zonelor cu infrastructurã feroviarã saturatã, astfel cum este definitã prin <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 . În situaţia în care aceste rute sunt acordate în conformitate cu reglementãrile aplicabile, se respectã, cât mai mult posibil, timpii generali de transport;
c) liniile de acces la infrastructurã în terminalele care servesc sau pot sã serveascã mai mult decât un utilizator final, inclusiv liniile de acces cãtre şi de la alte locaţii şi facilitãţi;
d) liniiile de acces la infrastructurã spre şi dinspre porturile aferente, inclusiv liniile de legãturã.
(2) Liniile de acces, prevãzute la alin. (1) lit. c) şi d), trebuie sã acopere la fiecare capãt al parcursului fie 50 km, fie 20% din lungimea parcursului respectiv, pe liniile de cale feratã menţionate la alin. (1) lit. a), în funcţie de valoarea care este mai mare.
(3) Statul sprijinã dezvoltarea transportului combinat şi multimodal, inclusiv realizarea centrelor logistice integrate, în scopul asigurãrii sistemului de transport feroviar din România în sistemul de transport feroviar european.
(4) În vederea îndeplinirii prevederilor alin. (3), Guvernul aprobã realizarea centrelor logistice integrate, inclusiv prin credite şi alocaţii de la bugetul de stat.
ART. 20
Realizarea de noi infrastructuri feroviare publice sau a unor proiecte majore de modificãri structurale şi/sau tehnologice ale infrastructurii feroviare publice se supune legislaţiei privind lucrãrile publice şi se avizeazã de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale, în scopul încadrãrii acestora în infrastructura sistemului naţional de apãrare.
ART. 21
Persoanele juridice sau persoanele fizice pot construi infrastructuri feroviare proprii, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi cu avizele autoritãţilor publice locale şi Ministerului Apãrãrii Naţionale.
ART. 22
(1) Întreţinerea şi asigurarea funcţionãrii infrastructurii feroviare se asigurã din veniturile proprii ale companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã.
(2) Veniturile proprii ale companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã se constituie din veniturile obţinute prin alocarea capacitãţilor şi a traselor cãtre operatorii de transport feroviar licenţiaţi, din alte activitãţi proprii, precum şi din valorificarea produselor reziduale.
ART. 23
(1) Operatorii de transport feroviar, licenţiaţi sã efectueze transporturi publice sau în interes propriu, de marfã şi/sau de cãlãtori, folosind capacitãţile infrastructurii feroviare, plãtesc un tarif de utilizare a acesteia, ale cãrui limite sunt stabilite prin contractul de activitate al companiei naţionale care administreazã infrastructura, încheiat cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului conform prevederilor art. 37-39.
(2) Compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã poate negocia nivelul tarifului de utilizare cu operatorii de transport feroviar, în funcţie de numãrul de trase achiziţionate, perioada de solicitare şi secţia de circulaţie.
ART. 24
Promovarea proiectelor pentru construcţii şi tronsoane noi de cale feratã, pentru modernizarea şi/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum şi pentru magistralele destinate circulaţiei cu viteze mari se face de cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, la propunerea fundamentalã a companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã.
ART. 25
Cheltuielile pentru investiţii, reparaţii, modernizãri şi/sau dezvoltãri ale infrastructurii feroviare publice sunt finanţate de la bugetul de stat.
ART. 26
(1) Pentru realizarea de noi elemente ale infrastructurii feroviare publice sau pentru dezvoltarea, modernizarea ori reabilitarea celor existente, a cãror finanţare nu se poate asigura de compania prevãzutã la art. 9 alin. (1), precum şi pentru exploatarea acestora Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate încheia contracte de concesionare cu alte persoane juridice, române sau strãine, în condiţiile legii.
(2) Pe data aprobãrii concesiunii contractul încheiat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului cu compania prevãzutã la art. 9 alin. (1) se modificã în mod corespunzãtor.
ART. 27
(1) Liniile ferate aparţinând infrastructurii feroviare publice pot fi închise pentru transport, din considerente tehnologice sau de rentabilitate.
(2) Închiderea liniilor ferate din motive tehnologice se face de cãtre compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã, în conformitate cu normele de exploatare a infrastructurii în condiţii de siguranţã a circulaţiei.
(3) Închiderea liniilor ferate din motive de rentabilitate, urmatã de conservare sau de dezafectare, ori menţinerea în exploatare a liniei respective şi regimul exploatãrii ei se aprobã de cãtre Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale şi al administraţiei publice locale.
(4) Pierderile rezultate prin menţinerea în exploatare, cât şi costurile ocazionate de conservarea sau de dezafectarea liniilor publice nerentabile se suportã de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz.
ART. 28
(1) În cazul unor calamitãţi naturale, dezastre sau evenimente de cale feratã, elementele afectate ale infrastructurii cãilor ferate române vor fi repuse în funcţiune în cel mai scurt timp, utilizându-se resursele care pot fi mobilizate în acest scop, în condiţiile legii.
(2) Cheltuielile ocazionate de repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare publice, afectatã ca urmare a unor calamitãţi naturale sau dezastre, se acoperã de la bugetul de stat.

CAP. IV
Siguranţa şi protecţia infrastructurii feroviare

ART. 29
(1) În scopul desfãşurãrii în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii evenimentelor de cale feratã, se instituie zona de siguranţã şi zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice.
(2) Zona de siguranţã a infrastructurii feroviare publice cuprinde fâşiile de teren, în limitã de 20 m fiecare, situate de o parte şi de alta a axei cãii ferate, necesare pentru amplasarea instalaţiilor de semnalizare şi de siguranţa circulaţiei şi a celorlalte instalaţii de conducere operativã a circulaţiei trenurilor, precum şi a instalaţiilor şi lucrãrilor de protecţie a mediului.
(3) În cazurile în care limitele astfel stabilite cuprind terenuri aflate în proprietate privatã, se poate proceda la expropriere pentru cauzã de utilitate publicã, în condiţiile legii.
(4) Zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice cuprinde terenurile limitrofe, situate de o parte şi de alta a axei cãii ferate, indiferent de proprietar, în limita a maximum 100 m de la axa cãii ferate, precum şi terenurile destinate sau care servesc, sub orice formã, la asigurarea funcţionãrii acesteia. Limitele concrete ale zonelor de protecţie se stabilesc pe baza normativelor emise de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu informarea scrisã a proprietarilor terenurilor în termen de 30 de zile.
(5) În zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice pot fi executate lucrãri, potrivit reglementãrilor emise de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 30
În zona de protecţie a infrastructurii feroviare se interzice:
a) amplasarea oricãror construcţii, fie şi cu caracter temporar, depozitarea de materiale sau înfiinţarea de plantaţii care împiedicã vizibilitatea liniei şi a semnalelor feroviare;
b) utilizarea indicatoarelor şi a luminilor de culoare roşie, galbenã, verde sau albastrã, care ar putea crea confuzie cu semnalizarea feroviarã;
c) efectuarea oricãror lucrãri, care, prin natura lor, ar putea provoca alunecãri de teren, surpãri sau afectarea stabilitãţii solului, inclusiv prin tãierea copacilor, arbuştilor, extragerea de materiale de construcţii sau prin modificarea echilibrului freatic;
d) depozitarea necorespunzãtoare de materiale, substanţe sau deşeuri care contravin normelor de protecţie a mediului sau care ar putea provoca degradarea infrastructurii feroviare a zonei de protecţie a acesteia, precum şi a condiţiilor de desfãşurare normalã a traficului feroviar.
ART. 31
(1) În zona de protecţie a infrastructurii feroviare pot fi amplasate, temporar, materiale şi utilaje necesare întreţinerii acesteia, în scopul eliminãrii consecinţelor evenimentelor de cale feratã sau al prevenirii oricãrui pericol pentru siguranţa circulaţiei feroviare. În cazul producerii de pagube, se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justã despãgubire, stabilitã pe bazã de negocieri, în termen de maximum 30 de zile de la terminarea lucrãrii. În caz de neînţelegere, acordarea de despãgubiri şi cuantumul acestora se stabilesc prin hotãrâre judecãtoreascã.
(2) Dreptul de ocupare temporarã a terenului nu este condiţionat de plata prealabilã a despãgubirii.
ART. 32
Pe traseul liniilor ferate aparţinând infrastructurii feroviare, supus înzãpezirilor, compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã este în drept sã utilizeze zona de protecţie pentru instalarea de parazãpezi. În cazul producerii de pagube cu aceastã ocazie, sunt aplicabile dispoziţiile art. 31 alin. (1).
ART. 33
(1) Traversarea cãii ferate de cãtre alte cãi de comunicaţii se realizeazã şi se menţine în conformitate cu reglementãrile emise de cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi de cãtre organele administraţiei publice locale, dupã caz, cu suportarea de cãtre beneficiarul cãii de comunicaţie respective a oricãror daune produse la infrastructura feroviarã.
(2) Traversarea liniilor ferate de cãtre pietoni, vehicule sau animale se face numai prin locuri special amenajate şi numai cu respectarea normelor şi a prescripţiilor în vigoare.
(3) Compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã, respectiv operatorii de transport feroviar, nu rãspunde pentru pagubele cauzate de nerespectarea dispoziţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2).

CAP. V
Siguranţa circulaţiei pe cãile ferate române

ART. 34
Transportul feroviar public trebuie sã se desfãşoare într-un climat de disciplinã fermã, asigurându-se condiţiile necesare pentru deplina siguranţã a cãlãtorilor şi a bunurilor transportate.
ART. 35
Personalul cu sarcini de siguranţã a circulaţiei al companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã şi operatorii de transport feroviar licenţiaţi se supun prevederilor din instrucţiunile de serviciu şi reglementãrilor specifice domeniului feroviar, privitoare la siguranţa circulaţiei trenurilor.
ART. 36
În scopul realizãrii circulaţiei feroviare în condiţii de siguranţã, compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã şi operatorii de transport feroviar licenţiaţi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã exercitã, în limita competenţelor aprobate, urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã, organizeazã şi coordoneazã circulaţia şi manevra, aplicã mãsurile de siguranţã a circulaţiei pe calea feratã, în scopul prevenirii evenimentelor de cale feratã;
b) elaboreazã şi propun spre aprobare norme, instrucţiuni şi regulamente obligatorii privind activitãţile care se desfãşoarã pe infrastructura feroviarã;
c) elaboreazã instrucţiuni de exploatare tehnicã proprii;
d) organizeazã şi exercitã, prin organe proprii specializate, controlul permanent al activitãţii de producţie şi exploatare şi de siguranţã a circulaţiei feroviare;
e) exercitã controlul permanent în probleme legate de buna funcţionare, întreţinere, reparare a mijloacelor de transport, a liniilor de cale feratã, a instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor şi acţioneazã pentru prevenirea oricãror cauze care pot produce perturbaţii în desfãşurarea transportului feroviar public şi a proceselor de producţie;
f) iau mãsuri pentru folosirea raţionalã şi în condiţii de siguranţã a mijloacelor de transport feroviar, a instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor, pentru respectarea normativelor tehnice privind întreţinerea şi repararea acestora, aferente activitãţii proprii;
g) propun spre aprobare sau aprobã, dupã caz, în condiţiile legii, studii de fezabilitate pentru modernizãri şi obiective de investiţii noi care privesc transporturile pe cãile ferate, proiectarea sau execuţia de obiective de investiţii noi şi participã la recepţia şi la punerea în funcţiune a acestora, în conformitate cu programele aprobate;
h) avizeazã caracteristicile de construcţie ale mijloacelor de transport feroviar şi soluţiile tehnice pentru lucrãrile de construcţie şi de dare în exploatare a liniilor de cale feratã noi, a instalaţiilor de transport pe cãile ferate, precum şi în cazul modernizãrii celor existente;
i) avizeazã funcţionarea mijloacelor de transport feroviar şi exercitã controlul tehnic pe liniile de cale feratã care au acces la infrastructura cãilor ferate române, verificã personalul care le deserveşte, în condiţiile stabilite de regulamentele proprii cãilor ferate române, dupã caz;
j) avizeazã caracteristicile tehnice ale instalaţiilor complexe ce urmeazã a fi importate, precum şi ale maşinilor şi instalaţiilor unicat, de mare importanţã, care urmeazã a fi procurate din ţarã sau din strãinãtate, pentru transporturile pe cãile ferate;
k) avizeazã orice fel de lucrãri de construcţii şi instalaţii care se executã în zona infrastructurii feroviare sau care pot afecta stabilitatea şi siguranţa cãilor ferate şi a instalaţiilor feroviare;
l) propun spre aprobare norme tehnice privind exploatarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor de transport;
m) aprobã normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu proprii, pentru exploatarea, întreţinerea, siguranţa circulaţiei feroviare, proiectarea şi repararea liniilor de cale feratã, a instalaţiilor şi a tuturor utilajelor din dotare;
n) asigurã şi urmãresc executarea lucrãrilor de construcţii-montaj şi de reparaţie a mijloacelor din dotare;
o) organizeazã recepţia materialului rulant, a liniilor de cale feratã, a instalaţiilor şi echipamentelor la unitãţile furnizoare şi de reparaţii, în scopul asigurãrii unei calitãţi corespunzãtoare siguranţei circulaţiei feroviare;
p) stabilesc, cu respectarea prevederilor legale, normativele de personal, funcţiile şi meseriile din activitatea proprie, precum şi rãspunderea acestora faţã de siguranţa circulaţiei;
q) elaboreazã şi propun spre aprobare criteriile de clasificare a echipamentelor, materialelor şi componentelor, în raport cu importanţa lor în siguranţa circulaţiei feroviare;
r) elaboreazã şi propun spre aprobare norme metodologice pentru verificarea şi atestarea calitãţii, din punct de vedere al siguranţei feroviare, a tuturor echipamentelor, materialului rulant şi componentelor utilizate în circulaţia pe cãile ferate române, care au importanţã pentru siguranţa circulaţiei feroviare;
s) elaboreazã şi propun spre aprobare norme metodologice pentru selecţionarea, şcolarizarea, verificarea cunoştinţelor şi aptitudinilor psihofizice ale întregului personal autorizat, cu atribuţii în siguranţa circulaţiei pe cãile ferate române;
t) elaboreazã şi propun spre aprobare norme metodologice şi de calitate pentru întreţinerea şi repararea tuturor echipamentelor, materialului rulant şi componentelor utilizate, cu relevanţã în siguranţa circulaţiei pe cãile ferate;
u) avizeazã tehnologiile de producţie, de reparaţii şi de întreţinere pentru instalaţii, echipamente şi material rulant;
v) organizeazã, în condiţiile legii, autorizarea personalului cu rãspunderi în siguranţa circulaţiei pe calea feratã, precum şi a celui care îndeplineşte sarcini de verificare şi de îndrumare metodologicã pentru siguranţa circulaţiei feroviare;
w) exercitã controlul propriu, permanent, în orice probleme legate de siguranţa circulaţiei feroviare şi acţioneazã pentru prevenirea oricãror cauze care pot provoca abateri de la aceasta;
x) coopereazã, prin organele proprii de specialitate, în conformitate cu reglementãrile specifice feroviare, cu organele Parchetului, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Sãnãtãţii şi cu alte organe prevãzute de lege, pentru salvarea şi evacuarea persoanelor sau a bunurilor periclitate de evenimentele de cale feratã, pentru limitarea şi înlãturarea urmãrilor provocate de acestea şi pentru reluarea traficului feroviar, precum şi pentru stabilirea cauzelor, a împrejurãrilor şi a vinovaţilor care au condus la producerea unor astfel de evenimente.

CAP. VI
Contractul de activitate

ART. 37
Raporturile dintre compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã, societãţile naţionale şi/sau societãţile comerciale care efectueazã transport feroviar public de cãlãtori, pe de o parte, şi instituţiile publice, pe de altã parte, se reglementeazã prin contracte de activitate, încheiate cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în numele statului.
ART. 38
(1) Contractele de activitate prevãzute la art. 37 vor cuprinde, cel puţin, urmãtoarele prevederi, dupã caz:
a) principalii indicatori cantitativi şi calitativi ai activitãţii de transport feroviar de cãlãtori, ce urmeazã a fi îndepliniţi de cãtre operatorii de transport feroviar;
b) activitãţile companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã, în exercitarea atribuţiilor de asigurare a funcţionãrii, întreţinerii, reparãrii, modernizãrii şi dezvoltãrii infrastructurii feroviare;
c) lista completã a serviciilor sociale ce urmeazã a fi asigurate de operatorii de transport feroviar licenţiaţi;
d) activitãţi legate de asigurarea de servicii privind asistenţa specificã medico-sanitarã, de învãţãmânt şi cultural-sportivã;
e) rãspunderile Guvernului privind buna funcţionare a transportului public feroviar, incluzând transferurile din bugetul de stat pentru infrastructura feroviarã, pentru activitatea de învãţãmânt şi de asistenţã medico-sanitarã, precum şi sumele necesare compensãrii pentru servicii sociale, prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã.
(2) Este interzisã prevederea în contractul de activitate a efectuãrii transporturilor feroviare pe segmente de infrastructurã feroviarã care nu corespund normelor de siguranţã a circulaţiei pe calea feratã.
ART. 39
Contractele de activitate prevãzute la art. 37 se încheie pentru o duratã de 4 ani, se aprobã de cãtre Guvern şi se actualizeazã anual, dupã aprobarea bugetului de stat.
ART. 40
La solicitarea autoritãţilor administraţiei publice locale sau a altor persoane juridice, operatorii de transport feroviar licenţiaţi pot încheia cu acestea convenţii pentru activitãţi de transport feroviar de interes local, altele decât cele prevãzute în contractul de activitate încheiat cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu obligaţia de acoperire a diferenţei de cost de cãtre solicitantul transportului, în cazul în care veniturile din efectuarea transportului nu acoperã costurile.
ART. 41
Compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã şi operatorii de transport feroviar licenţiaţi pot avea în structurã corpuri de gardieni feroviari, a cãror activitate se desfãşoarã pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare, aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 42
Personalul companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã şi cel al operatorilor de transport feroviar licenţiaţi, cu atribuţii de serviciu privind paza, ordinea publicã şi controlul trenurilor, gãrilor şi al altor unitãţi din cadrul acestora este asimilat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, persoanelor care îndeplinesc o funcţie ce implicã exerciţiul autoritãţii publice.

CAP. VII
Dispoziţii speciale

ART. 43
Deteriorarea şi/sau afectarea sub orice formã a liniei de cale feratã, a instalaţiilor de siguranţa circulaţiei feroviare, a celor de telecomunicaţii feroviare, a oricãror bunuri sau dotãri aferente infrastructurii feroviare se pedepseşte conform legii penale.
ART. 44
În cazul nerespectãrii prevederilor art. 29 alin. (5) şi ale art. 30, compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã va acţiona imediat, în condiţiile legii, pentru oprirea oricãror lucrãri sau pentru desfiinţarea construcţiilor interzise de lege, fãrã plata nici unei despãgubiri, precum şi pentru recuperarea pagubelor produse în zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate române.
ART. 45
Neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 6 atrage dupã sine retragerea totalã sau parţialã a licenţei pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar public, precum şi rãspunderea penalã sau contravenţionalã, dupã caz, a persoanei juridice sau fizice rãspunzãtoare pentru consecinţele generate de astfel de situaţii.
ART. 46
Faptele care constituie contravenţii la normele privind transportul feroviar, inclusiv cele care constituie contravenţii la normele de protecţie a infrastructurii feroviare, sancţiunile care se aplicã şi organele împuternicite sã sancţioneze aceste fapte se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.

TITLUL II
Reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 47
(1) Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române se reorganizeazã, prin divizare, într-o companie naţionalã, în societãţi naţionale şi societãţi comerciale, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, dupã cum urmeazã:
a) Compania Naţionalã de Cãi Ferate - "C.F.R.", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate administrarea infrastructurii feroviare şi a patrimoniului auxiliar feroviar;
b) Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Marfã - "C.F.R. - Marfã", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de mãrfuri;
c) Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori - "C.F.R. - Cãlãtori", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de cãlãtori;
d) Societatea de Administrare Active Feroviare - "S.A.A.F.", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate administrarea excedentului de active rezultat din divizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române;
e) Societatea de Servicii de Management Feroviar - "S.M.F.", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate asigurarea serviciilor financiar-contabile, administrarea creditelor externe, asigurarea serviciilor juridice.
(2) Compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, prevãzute la alin. (1), funcţioneazã pe principii comerciale, specifice economiei de piaţã, cu orientare spre obţinerea de profit.
(3) Compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, prevãzute la alin. (1), preiau, parţial, patrimoniul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române.
ART. 48
Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române continuã sã fiinţeze, având ca obiect principal de activitate gestionarea datoriei şi a creanţelor existente la data reorganizãrii. Dupã finalizarea procesului de divizare Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române se va reorganiza prin hotãrâre a Guvernului, care va stabili forma juridicã, atribuţiile şi patrimoniul acesteia.
ART. 49
Compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale prevãzute la art. 47 se organizeazã şi funcţioneazã sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin hotãrâre a Guvernului, care va stabili forma juridicã, atribuţiile şi patrimoniul acestora.
ART. 50
Compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, care au ca obiect de activitate administrarea infrastructurii cãilor ferate române, efectuarea transportului de cãlãtori, de mãrfuri şi de alte bunuri, vor prelua de la Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române activele strict necesare pentru desfãşurarea activitãţii în condiţii de eficienţã pentru traficul existent la data reorganizãrii.
ART. 51
Activele care nu se preiau de cãtre compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, constituie patrimoniul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, rãmasã dupã reorganizare, în limitele stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 52
(1) Compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale rezultate din reorganizare:
a) preiau drepturile şi obligaţiile Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, în limitele şi în condiţiile stabilite prin actul de înfiinţare a acestora;
b) deţin, în concesiune sau în proprietate, dupã caz, bunurile imobile şi mobile care le revin prin împãrţirea patrimoniului Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române;
c) pot constitui societãţi comerciale, filiale, agenţii şi reprezentanţe în ţarã şi în strãinãtate, în condiţiile legii;
d) asigurã realizarea activitãţii de ansamblu a transportului feroviar de interes naţional.
(2) Capitalul social iniţial al companiei naţionale, al societãţilor naţionale şi al societãţilor comerciale, rezultate din reorganizare, este subscris şi vãrsat integral de statul român, la data înfiinţãrii acestora.
(3) Acţiunile emise iniţial de compania naţionalã, de societãţile naţionale şi de societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, sunt proprietate a statului, iar drepturile acestuia, ca acţionar, sunt exercitate de cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(4) Acţiunile emise de compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, pot fi cotate la bursã şi tranzacţionate liber pe piaţã.
(5) Compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, precum şi filialele acestora pot fi supuse procesului de privatizare, în condiţiile legii, statul putând pãstra pachetul majoritar de acţiuni.
(6) În perioada în care statul este acţionar unic la compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, acestea pot fi reorganizate prin hotãrâre a Guvernului, în noi companii naţionale, societãţi naţionale, societãţi comerciale, dupã caz, capitalul social iniţial fiind subscris şi integral vãrsat de statul român ale cãrui interese sunt reprezentate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(7) În funcţie de condiţiile locale pot fi înfiinţate societãţi comerciale de transport feroviar public de cãlãtori care, în calitate de operatori de transport feroviar public, sã asigure transportul numai pentru anumite zone stabilite prin hotãrâre a Guvernului. Societãţile comerciale de transport feroviar public de cãlãtori se organizeazã şi funcţioneazã sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. Prin hotãrâre a Guvernului se vor stabili forma juridicã, atribuţiile şi patrimoniul acestora.
(8) Personalului preluat de noile companii naţionale, societãţi naţionale, societãţi comerciale, precum şi personalului excedentar i se aplicã, în mod corespunzãtor, prevederile art. 55 şi 56.
ART. 53
În realizarea obiectului lor de activitate, compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, pot, dupã caz:
a) sã stabileascã, în condiţiile legii, şi sã adapteze la condiţiile pieţei tarifele pentru transporturile feroviare publice de cãlãtori şi de mãrfuri, precum şi pentru alte prestaţii şi servicii din domeniul lor de activitate;
b) sã elaboreze prescripţiile, tehnologiile, normativele şi normele de muncã specifice activitãţii proprii, inclusiv cele de prevenire şi stingere a incendiilor;
c) sã iniţieze şi sã încheie convenţii şi contracte de transport intern şi internaţional, potrivit reglementãrilor în vigoare;
d) sã participe, în nume propriu, la organismele internaţionale din domeniul feroviar sau din domenii conexe;
e) sã acorde unor persoane fizice sau juridice facilitãţi şi gratuitãţi de cãlãtorii sau de transport;
f) sã introducã sau sã retragã servicii de transport, servicii din staţii de cãlãtori sau de mãrfuri, cu respectarea condiţiilor contractului de activitate, prevãzut la art. 38, şi a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã;
g) sã negocieze obţinerea de credite garantate de stat sau garantate cu bunurile pe care le au în proprietate, dupã caz;
h) sã organizeze structuri proprii de pazã şi de pãstrare a ordinii, în condiţiile legii;
i) sã deţinã sau sã participe cu capital social la alte persoane juridice şi sã decidã, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice, române sau strãine;
j) sã efectueze activitãţi de producţie, turism, comerţ intern şi internaţional, prestãri de servicii, precum şi de transport bazat pe alte tehnologii decât cea feroviarã, cu respectarea normelor legale care reglementeazã aceste activitãţi;
k) sã organizeze activitãţi proprii de cercetare, proiectare, informaticã, învãţãmânt, asistenţã medicalã, medicina şi psihologia muncii, perfecţionare profesionalã;
l) sã editeze publicaţii şi lucrãri referitoare la prestaţie, producţie, ştiinţã şi tehnicã, specifice activitãţilor pe care le desfãşoarã;
m) sã facã propuneri privind prescripţiile tehnice în domeniul transporturilor feroviare, al construcţiilor şi realizãrilor tehnice în domeniu;
n) sã stabileascã bugetul de venituri şi cheltuieli, care include alocaţiile şi compensaţiile de la bugetul de stat şi care se aprobã de Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 54
Creditele în curs de derulare sau de contractare la Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române, care se reorganizeazã, împreunã cu drepturile şi obligaţiile aferente, se repartizeazã companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale, nou-înfiinţate, prin hotãrâre a Guvernului de înfiinţare a acestora, preluându-se corespunzãtor şi contractele de credit.
ART. 55
(1) Personalul necesar companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate se preia, în mod selectiv, de la Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române şi se considerã transferat. Criteriile de selecţionare a personalului vor ţine seama, în mod prioritar, de competenţa profesionalã, disciplina în activitate şi de asigurarea posturilor necesare siguranţei circulaţiei feroviare.
(2) În cazul în care, în procesul reorganizãrii, rezultã un excedent de personal, acesta se disponibilizeazã de cãtre Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate, în condiţiile legii.
ART. 56
(1) Personalul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, existent la data declanşãrii procesului de reorganizare, beneficiazã de facilitãţi de cãlãtorie gratuitã pe calea feratã, în aceleaşi condiţii în care a beneficiat ca salariat al Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, indiferent de situaţia acestuia dupã reorganizare.
(2) Pensionarii şi membrii de familie (soţul, soţia şi copiii minori) ai personalului prevãzut la alin. (1), precum şi personalul disponibilizat beneficiazã de permise de cãlãtorie gratuitã pe calea feratã, în condiţiile legii.
(3) La stabilirea vechimii în unitãţile de cãi ferate pentru acordarea permiselor de cãlãtorie gratuitã pe calea feratã pensionarilor şi membrilor de familie ai acestora se ia în considerare şi perioada în care a prestat munca în Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române, în fostul departament al cãilor ferate cu unitãţile din subordine, pânã la data desfiinţãrii acestuia, şi în compartimentele din aparatul propriu al fostului Minister al Transporturilor şi Telecomunicaţiilor, care au efectuat lucrãri pentru calea feratã.
(4) Compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale rezultate din reorganizare, care au ca obiect de activitate transportul feroviar public de cãlãtori, se substituie obligaţiilor Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române privitoare la acordarea legitimaţiilor şi permiselor de cãlãtorie gratuitã pe calea feratã.
ART. 57
(1) Compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale nou-înfiinţate sunt conduse de adunarea generalã a acţionarilor, constituitã din reprezentanţii statului şi ai celorlalţi deţinãtori de acţiuni.
(2) Reprezentanţii statului în adunarea generalã a acţionarilor sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(3) Atribuţiile şi componenţa adunãrii generale a acţionarilor sunt prevãzute în statutul companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate.
ART. 58
(1) Adunarea generalã a acţionarilor alege consiliul de administraţie al companiei naţionale, al societãţilor naţionale şi al societãţilor comerciale nou-înfiinţate. Pânã la finalizarea procesului de privatizare a companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate, reprezentanţii statului în consiliul de administraţie şi preşedintele consiliului de administraţie sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(2) Preşedintele consiliului de administraţie al companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate este şi directorul general al acestora.
(3) Atribuţiile consiliului de administraţie, precum şi ale preşedintelui acestuia se stabilesc prin statutul companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate.

CAP. II
Dispoziţii finale

ART. 59
Începând cu data înfiinţãrii primei societãţi naţionale/comerciale de transport marfã, rezultatã în urma reorganizãrii Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, tarifele transporturilor feroviare de marfã se formeazã liber pe piaţã.
ART. 60
Investiţiile, modernizãrile, dezvoltãrile şi reparaţiile la infrastructura feroviarã publicã, precum şi investiţiile pentru realizarea proiectelor de importanţã naţionalã, care asigurã integrarea României în sistemul de transport feroviar european, se finanţeazã de la bugetul de stat sau din credite garantate de stat şi rambursate de la bugetul de stat.
ART. 61
Majorãrile de întârziere pentru neplata la termen a obligaţiilor cãtre stat şi instituţii publice, existente la data înmatriculãrii în registrul comerţului a companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã, a societãţilor naţionale şi a societãţilor comerciale rezultate din reorganizare, precum şi majorãrile datorate de Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române în forma rãmasã dupã reorganizare sunt scutite de la platã.
ART. 62
În scopul ţinerii evidenţei bunurilor imobiliare aflate în proprietatea sau în concesiunea companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã, a societãţilor naţionale şi a societãţilor comerciale, rezultate din reorganizare, şi pentru asigurarea opozabilitãţii titlurilor acestora faţã de terţi şi iniţierea acţiunilor necesare pentru recuperarea sau dobândirea de noi valori patrimoniale se întocmesc evidenţe şi documentaţii proprii de cadastru, în condiţiile legii.
ART. 63
În perioada în care statul este acţionar unic se pot efectua transferuri de active şi orice alte elemente patrimoniale între compania naţionalã, societãţile naţionale şi societãţile comerciale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, cu modificarea corespunzãtoare a capitalului social al acestora.
ART. 64
Lista produselor şi a serviciilor ale cãror preţuri şi tarife se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, anexã la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 7/1998 privind preţurile şi tarifele produselor şi serviciilor care se executã sau se presteazã în ţarã în cadrul activitãţilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui regim special sau al regiilor autonome, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 2 aprilie 1998, se modificã la liniuţa a treia, coloana întâi, şi va avea urmãtorul cuprins:
"- Transport de cãlãtori pe calea feratã - deservire generalã (exclusiv servicii auxiliare şi transport internaţional)."
ART. 65
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârilor Guvernului de înfiinţare a companiei naţionale, a societãţilor naţionale şi a societãţilor comerciale, rezultate din reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, prevãzute la art. 47 alin. (1), Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va supune spre aprobare Guvernului contractele de activitate prevãzute la art. 37 şi 38.
ART. 66
(1) <>Legea nr. 129/1996 privind transportul pe cãile ferate române, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie 1996, astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 14/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 111/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 142 din 7 iulie 1997, şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 40/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 29 august 1997, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abrogã.
(2) Prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 235/1991 privind înfiinţarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 12 aprilie 1991, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt şi rãmân în vigoare pânã la finalizarea procesului de reorganizare.

NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 182/1999 , care nu sunt încorporate în textul republicat al <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 :
"<>Art. II. - Prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 se aplicã în mod corespunzãtor şi companiilor naţionale, societãţilor naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale ce se vor înfiinţa în baza prezentei ordonanţe de urgenţã."

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016