Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 119 din 23 decembrie 2010  privind regimul de control al operatiunilor cu produse cu dubla utilizare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 119 din 23 decembrie 2010 privind regimul de control al operatiunilor cu produse cu dubla utilizare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 892 din 30 decembrie 2010

    Având în vedere Regulamentul (CE) nr. 428/2009 al Consiliului din 5 mai 2009 de instituire a unui regim comunitar pentru controlul exporturilor, al transferului, serviciilor de intermediere şi tranzitului de produse cu dublã utilizare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L134 din 29 mai 2009 şi intrat în vigoare la data de 27 august 2009, prevederile fiind direct aplicabile în toate statele membre ale Uniunii Europene,
    în scopul îmbunãtãţirii regimului de control al operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare şi pentru îndeplinirea standardelor stabilite prin Rezoluţia 1540 a Consiliului de Securitate al ONU din 28 aprilie 2004 şi prin rezoluţiile subsecvente acesteia,
    considerând cã adoptarea prezentului proiect de act normativ permite extinderea controlului operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare, în special asupra tranzitului de produse cu dublã utilizare necomunitare, dacã produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral ori parţial, utilizãrii la dezvoltarea, producerea, manipularea, funcţionarea, întreţinerea, depozitarea, detectarea, identificarea, diseminarea armelor de distrugere în masã şi a mijloacelor lor purtãtoare sau pot fi destinate, integral ori parţial, unei utilizãri finale militare, precum şi introducerea unor sancţiuni pentru încãlcarea prevederilor revizuite,
    având în vedere faptul cã neadoptarea prezentului act normativ în regim de urgenţã va afecta în mod semnificativ controlul operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare, iar în situaţia constatãrii de cãtre Curtea Europeanã de Justiţie a neîndeplinirii de cãtre un stat membru a obligaţiilor ce îi revin putându-se aplica sancţiuni pecuniare sub forma unor sume forfetare sau a unei amenzi,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezenta ordonanţã de urgenţã reglementeazã regimul de control al operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare, precum şi mãsurile necesare în vederea aplicãrii Regulamentului (CE) nr. 428/2009 al Consiliului din 5 mai 2009 de instituire a unui regim comunitar pentru controlul exporturilor, transferului, serviciilor de intermediere şi tranzitului de produse cu dublã utilizare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 134 din 29 mai 2009, denumit în continuare Regulamentul Consiliului, precum şi respectarea Acţiunii Comune a Consiliului nr. 401/2000/PESC privind controlul asistenţei tehnice ce vizeazã anumite produse cu utilizare finalã militarã, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 159 din 30 iunie 2000, denumitã în continuare Acţiune comunã.
    ART. 2
    Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte:
    a) drepturile şi obligaţiile persoanelor fizice şi juridice române ori rezidente în România care deruleazã operaţiuni cu produse cu dublã utilizare şi asistenţã tehnicã ce vizeazã anumite utilizãri finale militare;
    b) componentele sistemului naţional de control al operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare;
    c) mãsurile necesare aplicãrii prevederilor legislaţiei în domeniu, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului, inclusiv sancţiunile pentru nerespectarea acestora.
    ART. 3
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) produse cu dublã utilizare, operaţiune de export, exportator, declaraţie de export, intermediar, servicii de intermediere, tranzit, autorizaţie individualã de export, autorizaţie globalã de export, autorizaţie generalã naţionalã de export, autorizaţie generalã comunitarã de export, teritoriu vamal al Uniunii Europene, produse cu dublã utilizare necomunitare, utilizare finalã militarã, declaraţia destinatarului final, transfer - definite şi având înţelesul conform prevederilor Regulamentului Consiliului;
    b) destinatar - orice persoanã cãtre care se expediazã produsele cu dublã utilizare;
    c) destinatar final - orice persoanã care utilizeazã în fapt produsele cu dublã utilizare care fac obiectul operaţiunilor supuse controlului;
    d) utilizare finalã - scopul exact în care vor fi utilizate produsele;
    e) destinaţie finalã - locul de utilizare finalã a produselor;
    f) ţarã terţã - orice ţarã din afara teritoriului vamal al Uniunii Europene;
    g) asistenţã tehnicã - operaţiune, astfel cum este definitã la art. 1 lit. a) şi b) din Acţiunea comunã;
    h) regimuri internaţionale de control al exporturilor, organisme şi tratate - conform definiţiei din art. 1 lit. c) din Acţiunea comunã.
    ART. 4
    Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul pentru controlul exporturilor - ANCEX, denumit în continuare ANCEX, este autoritatea naţionalã în domeniul controlului operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare şi rãspunde de aplicarea politicii Guvernului în acest domeniu.

    CAP. II
    Domeniu de aplicare

    ART. 5
    (1) Se supun regimului de control prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã şi în conformitate cu Regulamentul Consiliului urmãtoarele operaţiuni cu produse cu dublã utilizare:
    a) exportul, în regim vamal definitiv sau suspensiv, inclusiv transmiterea de produse software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax ori telefon unor persoane sau parteneri din afara Uniunii Europene;
    b) transferul intracomunitar;
    c) serviciile de intermediere;
    d) tranzitul;
    e) asistenţa tehnicã.
    (2) Se supun regimului de control destinaţia şi utilizarea finalã ale produselor cu dublã utilizare care fac obiectul operaţiunilor prevãzute la alin. (1).
    (3) Se supun regimului de control sursele potenţiale de export ale produselor cu dublã utilizare create ca urmare a unor activitãţi de cercetare, dezvoltare, producere.
    ART. 6
    Se supun regimului de control, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã, operaţiunile cu produse cu dublã utilizare prevãzute în anexa I la Regulamentul Consiliului.
    ART. 7
    (1) Se supun regimului de control, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã, şi operaţiunile cu produse cu dublã utilizare care nu figureazã în anexa I la Regulamentul Consiliului, în situaţiile prevãzute la art. 4 şi 8 din Regulamentul Consiliului.
    (2) Operaţiunile cu aceste produse se supun regimului de control prin ordin al ministrului afacerilor externe, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 8
    Regimul de control al operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare menţionate la art. 5 alin. (1) se realizeazã ţinând seama de:
    a) obligaţiile ce decurg din sancţiunile impuse de rezoluţii ale Consiliului de Securitate al ONU, deciziile adoptate de Uniunea Europeanã în cadrul politicii externe şi de securitate comunã şi modalitãţile de punere în aplicare a acestora, regulamentele Uniunii Europene, deciziile OSCE, cu derogãrile prevãzute potrivit prevederilor <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 217/2009;
    b) considerente de politicã externã şi securitate naţionalã;
    c) existenţa unor informaţii întemeiate potrivit cãrora operaţiunile cu produse cu dublã utilizare menţionate la art. 5 alin. (1) ar putea fi legate de activitãţi teroriste, de ameninţare a securitãţii publice, a siguranţei naţionale şi de încãlcare a drepturilor omului;
    d) obiectivul neproliferãrii armelor de distrugere în masã şi a mijloacelor purtãtoare de asemenea arme;
    e) principiul cooperãrii cu statele care promoveazã o politicã de neproliferare similarã.

    CAP. III
    Autorizarea prin licenţã

    SECŢIUNEA 1
    Autorizarea prin licenţã a operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare şi controlul asistenţei tehnice referitoare la anumite utilizãri finale militare

    ART. 9
    (1) Operaţiunile cu produse cu dublã utilizare se supun autorizãrii prin eliberarea de licenţe. În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenul licenţã este identic, ca definiţie, cu termenul autorizaţie, utilizat în Regulamentul Consiliului.
    (2) Tipurile de licenţe care se emit de cãtre ANCEX pentru operaţiuni cu produse cu dublã utilizare sunt:
    a) licenţã individualã de export;
    b) licenţã globalã de export;
    c) licenţã generalã naţionalã de export;
    d) licenţã pentru serviciile de intermediere;
    e) licenţã pentru tranzit.
    (3) Cererile pentru licenţele prevãzute la alin. (2) lit. a), b), d) şi e) se transmit la ANCEX pe modelele de formulare publicate în anexele IIIa şi IIIb la Regulamentul Consiliului, completate în totalitate şi semnate de reprezentantul legal al operatorului economic. Solicitantul este rãspunzãtor pentru corectitudinea tuturor datelor şi informaţiilor conţinute în cerere şi în documentele anexate.
    (4) ANCEX soluţioneazã cererile de licenţã în termen de maximum 45 de zile de la data depunerii documentaţiei complete necesare.
    (5) Cererile pentru licenţe se aprobã sau se resping prin ordin al ministrului afacerilor externe.
    (6) Ministrul afacerilor externe poate delega competenţa de emitere a ordinului privind eliberarea sau respingerea unei licenţe.
    (7) Licenţele generale naţionale de export pot fi folosite de cãtre toţi exportatorii stabiliţi sau care au reşedinţa în România, în condiţiile menţionate în licenţã.
    (8) Pentru anumite exporturi de produse cu dublã utilizare cãtre destinaţiile şi în condiţiile menţionate în anexa II la Regulamentul Consiliului, exportatorii pot beneficia de licenţa generalã comunitarã de export nr. EU001.
    ART. 10
    (1) Operaţiunile de export cu produsele cu dublã utilizare prevãzute în anexa I la Regulamentul Consiliului şi asistenţa tehnicã se efectueazã în baza licenţelor individuale de export, valabile pentru tipurile şi categoriile specificate.
    (2) Pentru transferurile intracomunitare de produse cu dublã utilizare prevãzute în anexa IV la Regulamentul Consiliului, atunci când autorizarea se face prin licenţã individualã de export, se utilizeazã formularul din anexa IIIa la Regulamentul Consiliului.
    (3) Valabilitatea licenţei individuale de export este de maximum un an de la data emiterii şi poate fi prelungitã de cãtre ANCEX pentru o perioadã de maximum un an, în baza unei solicitãri justificate a exportatorului, înaintatã la ANCEX cu minimum 30 de zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate.
    (4) Autorizarea prin licenţã a operaţiunii de export este condiţionatã de prezentarea unei declaraţii de utilizare finalã, a altor documente justificative sau, dupã caz, a unui certificat de utilizare finalã.
    (5) Exportatorul este obligat sã obţinã de la partenerul extern certificatul de control al livrãrii eliberat ori certificat de autoritatea competentã din ţara de destinaţie sau alte documente doveditoare, atestând cã marfa a ajuns la destinaţie. Certificatul de control al livrãrii sau documentele doveditoare se prezintã la ANCEX în original sau copie certificatã, în termen de cel mult 4 luni de la data livrãrii.
    (6) Licenţele individuale de export pot face obiectul unor condiţii speciale, impuse de cãtre ANCEX, specificate în licenţa emisã.
    (7) ANCEX poate cere solicitantului de licenţã alte documente justificative pe care le considerã necesare în luarea deciziei privind eliberarea licenţei.
    ART. 11
    (1) Pentru exportul produselor cu dublã utilizare prevãzute în anexa I la Regulamentul Consiliului se pot elibera licenţe globale de export, valabile pentru tipurile şi categoriile de produse cu dublã utilizare specificate.
    (2) Pentru transferurile intracomunitare de produse cu dublã utilizare prevãzute în anexa IV la Regulamentul Consiliului, atunci când autorizarea se face prin licenţã globalã de export se utilizeazã formularul din anexa IIIa la Regulamentul Consiliului.
    (3) Exportatorii pot beneficia de licenţe globale în condiţiile în care au implementat un sistem de administrare şi de control intern pentru transferul produselor, denumit generic programul intern de control, care va fi certificat de cãtre ANCEX.
    (4) Valabilitatea licenţei globale de export este de 3 ani de la data emiterii. Termenul de valabilitate a licenţei poate fi prelungit de cãtre ANCEX pentru o perioadã de maximum un an, în baza unei solicitãri justificate a titularului, înaintatã la ANCEX cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate.
    (5) Într-un interval de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, exportatorul este obligat sã prezinte la ANCEX un raport privind operaţiunile de export efectuate conform licenţei globale de export.
    ART. 12
    (1) Pentru exportul produselor cu dublã utilizare prevãzute în anexa I la Regulamentul Consiliului cu excepţia produselor menţionate în partea a 2-a a anexei II la Regulamentul Consiliului şi pentru transferul produselor prevãzute în partea I a anexei IV la Regulamentul Consiliului, poate fi solicitatã o licenţã generalã naţionalã de export.
    (2) Exportatorul care intenţioneazã sã exporte produse cu dublã utilizare de pe teritoriul României folosind licenţele generale naţionale de export este obligat sã se înregistreze la ANCEX înainte de prima utilizare a unei astfel de licenţe.
    (3) ANCEX înregistreazã exportatorul în termen de 10 zile de la data prezentãrii solicitãrii în scris, în condiţiile prevãzute la art. 9 din Regulamentul Consiliului.
    (4) Exportatorul indicã în declaraţia vamalã faptul cã utilizeazã licenţa generalã naţionalã înscriind numãrul licenţei în rubrica 44 a acestui document.
    (5) Exportatorul care utilizeazã licenţa generalã naţionalã de export informeazã ANCEX în legãturã cu prima utilizare a acestei licenţe, nu mai târziu de 30 de zile de la data la care a avut loc primul export.
    (6) La cererea ANCEX, exportatorul transmite informaţii privind exporturile desfãşurate în conformitate cu licenţele generale naţionale de export.
    (7) Licenţele generale naţionale de export se emit în conformitate cu elementele comune prevãzute în anexa IIIc la Regulamentul Consiliului, prin ordin al ministrului afacerilor externe, şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (8) Documentele de transport care însoţesc produsele cu dublã utilizare exportate în conformitate cu licenţa generalã naţionalã de export trebuie sã fie însoţite de o declaraţie a exportatorului, al cãrei model este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (9) Într-un interval de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, exportatorul este obligat sã prezinte ANCEX un raport al operaţiunilor de export efectuate conform licenţei generale naţionale de export.
    (10) Licenţa generalã naţionalã de export produce efecte pânã la încetarea valabilitãţii acesteia prin ordin al ministrului afacerilor externe, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 13
    (1) Exportatorul care utilizeazã licenţa generalã comunitarã are obligaţia sã se înregistreze la ANCEX înainte de prima utilizare a acesteia, iar ANCEX va notifica exportatorului înregistrarea în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea cererii de înregistrare.
    (2) Exportatorul care utilizeazã licenţa generalã comunitarã de export informeazã ANCEX în legãturã cu prima utilizare a acestei licenţe, nu mai târziu de 30 de zile de la data la care a avut loc primul export.
    ART. 14
    (1) Serviciile de intermediere pentru produsele cu dublã utilizare prevãzute în anexa I la Regulamentul Consiliului se efectueazã în baza licenţei pentru servicii de intermediere, dacã solicitantul a fost informat de cãtre ANCEX cã produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral ori parţial, oricãreia dintre utilizãrile prevãzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Regulamentul Consiliului.
    (2) Prevederile alin. (1) se extind şi pentru produse care nu figureazã în anexa I la Regulamentul Consiliului dacã produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral ori parţial, oricãreia dintre utilizãrile menţionate la art. 4 alin. (1) şi (2) din Regulamentul Consiliului.
    (3) Este necesarã o licenţã pentru servicii de intermediere şi pentru situaţia în care intermediarul are motive sã suspecteze cã aceste produse sunt sau pot fi destinate oricãreia dintre utilizãrile menţionate la art. 4 alin. (1) din Regulamentul Consiliului.
    (4) Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevãzute la alin. (1), solicitantul trebuie sã implementeze un sistem de administrare sau de control intern pentru evaluarea riscurilor.
    ART. 15
    (1) Pentru tranzitul produselor cu dublã utilizare necomunitare prevãzute în anexa I la Regulamentul Consiliului se poate impune obligaţia obţinerii unei licenţe dacã produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral ori parţial, oricãreia dintre utilizãrile menţionate în art. 4 alin. (1) din Regulamentul Consiliului.
    (2) Prevederile alin. (1) se extind şi pentru produse care nu figureazã în anexa I la Regulamentul Consiliului dacã produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral ori parţial, oricãreia dintre utilizãrile menţionate la art. 4 alin. (1) din Regulamentul Consiliului.
    (3) În situaţia în care se impune obligaţia obţinerii unei licenţe pentru tranzitul produselor menţionate la alin. (1) şi (2), cererea de licenţã pentru tranzitul acestor produse se poate face, dacã exportatorul nu este rezident în România, de cãtre orice agent împuternicit din România al acestuia implicat în tranzitul respectiv.
    ART. 16
    (1) ANCEX aprobã sau refuzã eliberarea unei licenţe dupã examinarea cererilor respective de cãtre Consiliul pentru avizare.
    (2) Emiterea licenţei privind exportul sau transferul intracomunitar de produse cu dublã utilizare din domeniul nuclear este condiţionatã de prezentarea de cãtre solicitantul de licenţã a unei autorizaţii de export ori transfer, dupã caz, eliberate de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
    ART. 17
    (1) Este supusã controlului, prin procedura de autorizare prin licenţã, orice asistenţã tehnicã acordatã în afara Uniunii Europene de cãtre o persoanã fizicã sau juridicã stabilitã în România şi care este destinatã ori pentru care cel care o acordã are motive sã suspecteze cã este destinatã sã contribuie la dezvoltarea, producerea, manipularea, funcţionarea, întreţinerea, depozitarea, detectarea, identificarea sau proliferarea armelor chimice, biologice ori nucleare sau a dispozitivelor explozive nucleare şi vectorilor purtãtori de asemenea arme.
    (2) Asistenţa tehnicã este supusã controlului prin procedura de autorizare prin licenţã şi în cazul în care ea se referã la utilizãri finale militare, altele decât cele prevãzute la alin. (1) şi este acordatã în ţãri de destinaţie care fac obiectul unui regim de embargo privind transferurile de arme, impus de Organizaţia Naţiunilor Unite, Uniunea Europeanã sau de Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa.
    (3) Prevederile alin. (1) nu se aplicã dacã:
    a) asistenţa tehnicã este acordatã în oricare dintre ţãrile menţionate în partea a 3-a a anexei II la Regulamentul Consiliului;
    b) asistenţa tehnicã ia forma unui transfer de informaţii care sunt "de domeniul public" sau care reprezintã "cercetare ştiinţificã de bazã", în conformitate cu definiţiile acestora în cadrul aranjamentelor, regimurilor şi tratatelor internaţionale de control al exporturilor; sau
    c) asistenţa tehnicã este transmisã oral şi nu vizeazã elemente care intrã sub incidenţa unuia sau mai multor aranjamente, regimuri şi tratate internaţionale de control al exporturilor.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Eliberarea certificatului internaţional de import şi a certificatului de control al livrãrii

    ART. 18
    (1) ANCEX elibereazã certificatul internaţional de import, certificatul de control al livrãrii sau alte documente echivalente, emise ori certificate în condiţiile cerute de autoritatea competentã din ţara exportatorului.
    (2) Prevederile alin. (1) nu se aplicã în relaţiile cu statele pãrţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul importurilor de produse cu dublã utilizare prevãzute în listele nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la <>Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, republicatã. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, ANCEX poate solicita declarantului alte documente justificative.
    ART. 19
    (1) Certificatul internaţional de import se emite de cãtre ANCEX în termen de 10 zile de la depunerea de cãtre solicitant a documentaţiei complete, poate fi utilizat de autoritãţile ţãrii exportatoare în procedurile premergãtoare exportului, în folosul persoanei specificate, şi nu poate fi transferat altei persoane.
    (2) Solicitantul va notifica ANCEX cu privire la orice modificãri ale datelor cuprinse în certificatul internaţional de import, declaraţia utilizatorului final şi certificatul de control al livrãrii, într-un interval de 10 zile de la data la care au intervenit acele modificãri. Dacã datele conţinute în documente sunt în curs de a fi schimbate sau au fost schimbate, ANCEX este îndreptãţit sã retragã certificatul.
    ART. 20
    În cazul în care importul produselor pentru care ANCEX a eliberat un certificat internaţional de import se face în unul dintre birourile vamale ale statelor membre ale Uniunii Europene, persoana în favoarea cãreia s-a eliberat certificatul internaţional de import va notifica ANCEX cu privire la sosirea produselor pe teritoriul României, în termen de 20 de zile de la efectuarea operaţiunii.
    ART. 21
    (1) Emiterea certificatului internaţional de import poate fi refuzatã sau certificatul internaţional de import poate fi retras în situaţiile în care:
    a) solicitantul, partenerul extern sau destinatarul final acţioneazã împotriva prevederilor Regulamentului Consiliului;
    b) emiterea certificatului ar încãlca obligaţiile internaţionale ale României şi ar pune în pericol îndeplinirea unor astfel de obligaţii;
    c) comercializarea produselor ar încãlca interesele de securitate naţionalã ale României;
    d) solicitantul a prezentat date şi informaţii incorecte, neconforme cu realitatea sau incomplete.
    (2) Eliberarea certificatului internaţional de import pentru produse cu dublã utilizare din domeniul nuclear este condiţionatã de prezentarea de cãtre solicitantul certificatului internaţional de import a unei autorizaţii de import eliberate de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
    (3) Eliberarea certificatului de control al livrãrii poate fi refuzatã în situaţia în care verificãrile efectuate de ANCEX dovedesc neconcordanţa cu datele furnizate pentru eliberarea documentului.
    (4) ANCEX emite certificatul de control al livrãrii în termen de 30 de zile de la depunerea documentaţiei complete.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Dispoziţii comune

    ART. 22
    Eliberarea documentelor de export pentru substanţele înscrise în listele nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la <>Legea nr. 56/1997, republicatã, cãtre statele pãrţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora nu este condiţionatã de prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat sau certificat de autoritatea de stat desemnatã în acest scop din statul destinatar al exporturilor ori a unui document echivalent.
    ART. 23
    (1) Titularii sau beneficiarii licenţelor sunt obligaţi sã declare la ANCEX orice modificãri sau diferenţe faţã de datele înscrise în licenţe, constatate în documente, precum şi la predarea ori preluarea produselor cu dublã utilizare respective.
    (2) În cazul în care asemenea modificãri sau diferenţe schimbã condiţiile în temeiul cãrora a fost eliberatã licenţa, aceasta este revocatã prin ordin al ministrului afacerilor externe. Declararea acestor modificãri sau diferenţe se efectueazã în scris şi este însoţitã, dupã caz, de o nouã cerere de licenţã.
    (3) Ministrul afacerilor externe poate delega competenţa de emitere a ordinului de revocare a unei licenţe.
    (4) În documentele comerciale relevante referitoare la produsele cu dublã utilizare, exportatorul are obligaţia sã înscrie urmãtorul text: "Aceste produse se supun regimului de control al exporturilor de produse cu dublã utilizare." În acest sens, documentele comerciale relevante includ, în special, contracte, facturi, confirmãri ale comenzilor, precum şi documente de expediţie.
    ART. 24
    Licenţele pot fi utilizate numai de titularii sau beneficiarii acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea condiţiilor prevãzute în acestea, şi nu pot fi cesionate.
    ART. 25
    Formularele pentru certificate, licenţe şi alte documente, pe care ANCEX le elibereazã în vederea aprobãrii operaţiunilor desfãşurate cu produse cu dublã utilizare, se aprobã prin ordin al ministrului afacerilor externe şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 26
    ANCEX ţine evidenţa licenţelor emise şi a companiilor beneficiare.
    ART. 27
    (1) Formalitãţile vamale pe care le presupun operaţiunile prevãzute la art. 5 alin. (1) pot fi efectuate numai la birourile vamale stabilite în acest sens prin ordin al conducãtorului Autoritãţii Naţionale a Vãmilor. Autoritatea Naţionalã a Vãmilor va comunica Comisiei Europene lista birourilor vamale abilitate.
    (2) Exportatorii au obligaţia de a declara şi de a prezenta produsele cu dublã utilizare pentru controlul vamal numai la birourile vamale abilitate.
    ART. 28
    Respingerea cererii de eliberare a licenţei şi neeliberarea licenţei în termenul prevãzut la art. 9 alin. (4) se pot contesta în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    CAP. IV
    Sistemul naţional de control al exporturilor

    ART. 29
    În aplicarea regimului de control al operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare, Ministerul Afacerilor Externe, prin ANCEX, coordoneazã activitatea sistemului naţional de control al exporturilor, ca parte a sistemului de control comunitar, alcãtuit din:
    a) Ministerul Afacerilor Externe, prin ANCEX;
    b) Consiliul pentru avizare.
    ART. 30
    (1) Organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru avizare se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
    (2) În componenţa Consiliului pentru avizare intrã reprezentanţi ai urmãtoarelor instituţii:
    a) Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor Externe, Autoritatea Naţionalã a Vãmilor şi Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin structurile specializate;
    b) Serviciul Român de Informaţii şi Serviciul de Informaţii Externe;
    c) Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
    (3) Preşedinţia Consiliului pentru avizare este asiguratã de cãtre Ministerul Afacerilor Externe.
    (4) Secretariatul Consiliului pentru avizare este asigurat de cãtre ANCEX.
    (5) Consiliul pentru avizare examineazã şi avizeazã cererile de licenţã pentru operaţiunile cu produse cu dublã utilizare prevãzute la art. 5 alin. (1).
    ART. 31
    (1) Ministerul Afacerilor Externe, prin ANCEX, îşi exercitã atribuţiile de control prin corpul de control alcãtuit din specialişti proprii sau specialişti desemnaţi de aceasta.
    (2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile corpului de control al ANCEX se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe.
    (3) Ministrul afacerilor externe poate delega competenţa de emitere a ordinului privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile corpului de control al ANCEX.
    (4) Cheltuielile de expertizã tehnicã a produselor, efectuatã în laboratoare, institute de cercetare sau în alte instituţii specializate în domeniu, în vederea clasificãrii ca produse cu dublã utilizare, se suportã financiar de cãtre persoana fizicã sau juridicã în beneficiul cãreia se desfãşoarã activitatea de clasificare. În situaţii legate de fapte care pot aduce atingere securitãţii naţionale, când exportatorii produselor cu dublã utilizare nu sunt persoane juridice române sau persoane fizice strãine cu rezidenţã în România, cheltuielile de expertizã tehnicã se suportã din bugetul Ministerul Afacerilor Externe.
    (5) În exercitarea atribuţiilor sale de control, corpul de control al ANCEX are acces neîngrãdit, în condiţiile legii, la documente, date şi informaţii referitoare la operaţiunile cu produse supuse controlului destinaţiei şi utilizãrii finale.
    (6) Exportatorii sunt obligaţi sã transmitã, la cererea ANCEX, la termenele stabilite, documentele, datele şi informaţiile solicitate şi sã asigure, în condiţiile legii, accesul neîngrãdit al corpului de control al acestuia în sediile lor şi în orice spaţii care le aparţin, în vederea verificãrii aspectelor relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea operaţiunilor supuse controlului prin prezenta ordonanţã de urgenţã, a celor privind destinaţia şi utilizarea finalã ale produselor cu dublã utilizare, precum şi pentru a stabili dacã produsele care fac obiectul exporturilor se supun regimului de control prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (7) Corpul de control poate analiza evidenţele privind transferurile externe definitive de produse şi tehnologii, altele decât cele cu dublã utilizare, efectuate de persoana fizicã sau juridicã controlatã în zone aflate sub regimuri de embargo sau zone limitrofe acestora.
    ART. 32
    (1) Exportatorii şi autoritãţile publice cu atribuţii în domeniu au obligaţia de a pãstra documentele privind derularea operaţiunilor cu produse cu dublã utilizare supuse regimului de control timp de 3 ani, începând cu anul calendaristic urmãtor celui în care s-au efectuat aceste operaţiuni.
    (2) Utilizatorii de licenţe trebuie sã ţinã registre sau liste detaliate care sã cuprindã documentele comerciale şi informaţiile relevante pentru operaţiunile efectuate, conform prevederilor Regulamentului Consiliului.
    (3) Persoanele fizice şi juridice, inclusiv autoritãţile publice, care desfãşoarã activitãţile prevãzute la art. 5 alin. (3) sunt obligate sã notifice ANCEX cu privire la aceste activitãţi.
    ART. 33
    (1) În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, ANCEX este beneficiar autorizat şi valorificator de informaţii specifice, inclusiv pentru cele deţinute de instituţiile de stat abilitate, potrivit legii, sã desfãşoare activitãţi informative.
    (2) ANCEX are acces neîngrãdit, în condiţiile legii, la toate informaţiile care privesc operaţiuni cu produse cu dublã utilizare, precum şi la informaţiile necesare evaluãrii oricãror forme de activitãţi cu asemenea produse.
    (3) Autoritãţile publice abilitate, potrivit legii, sã desfãşoare activitãţi informative sunt obligate sã transmitã ANCEX datele obţinute referitoare la încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
    (4) La solicitarea ANCEX, autoritãţile publice abilitate prevãzute la alin. (3) efectueazã verificãri specifice şi îl informeazã în vederea aplicãrii mãsurilor legale.
    (5) La solicitarea ANCEX, Autoritatea Naţionalã a Vãmilor furnizeazã datele şi informaţiile pe care le deţine referitoare la operaţiunile vamale cu produse cu dublã utilizare.
    (6) ANCEX poate decide, cu avizul Consiliului pentru avizare, interzicerea tranzitului sau impunerea obligaţiei de obţinere a unei licenţe pentru tranzitul de produse cu dublã utilizare necomunitare cuprinse în anexa I la Regulamentul Consiliului, dacã respectivele produse sunt sau pot fi destinate, integral ori parţial, unor utilizãri prevãzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Regulamentul Consiliului, şi interzicerea tranzitului produselor cu dublã utilizare care nu figureazã în anexa I la Regulamentul Consiliului pentru utilizãrile prevãzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Regulamentul Consiliului, în baza informaţiilor întemeiate, referitoare la utilizarea finalã şi utilizatorul final, pe care le pun la dispoziţie instituţiile care desfãşoarã activitãţi informative, alte autoritãţi naţionale sau ale altor state.
    (7) ANCEX participã la schimbul general şi schimbul specific de informaţii din domeniu, comunicã direct sau prin canale diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe cu organizaţiile internaţionale de neproliferare a armelor de distrugere în masã şi de control al exporturilor de produse cu dublã utilizare, precum şi cu instituţii ale Uniunii Europene.

    CAP. V
    Sancţiuni

    ART. 34
    Exportul, reexportul, alte operaţiuni comerciale de transfer în regim vamal definitiv sau suspensiv în afara teritoriului vamal al României şi tranzitul internaţional pe teritoriul vamal al României de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, precum şi operaţiunile de intermediere cu aceste produse, efectuate fãrã licenţã, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
    ART. 35
    (1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
    a) nerespectarea prevederilor legale privind completarea documentelor pentru acordarea licenţei sau a certificatului internaţional de import ori a unui document echivalent, prin prezentarea de date incomplete, cu amendã de la 2.000 lei la 15.000 lei, dacã fapta nu constituie infracţiune;
    b) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (4), cu amendã de la 13.000 lei la 15.000 lei;
    c) lipsa registrelor sau a documentelor comerciale şi a datelor referitoare la transferurile intracomunitare de produse cu dublã utilizare autorizate prin licenţã ori punerea în liberã circulaţie de produse cu dublã utilizare pentru care declarantul a primit certificat internaţional de import sau alt document echivalent, cu amendã de la 6.000 lei la 10.000 lei;
    d) nerespectarea prevederilor art. 17 alin. (1) şi (2), dacã fapta nu constituie infracţiune, cu amendã de la 18.000 lei la 25.000 lei, precum şi cu anularea, suspendarea sau retragerea licenţelor eliberate, dupã caz;
    e) nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (2) şi ale art. 20, cu amendã de la 1.000 lei la 10.000 lei;
    f) nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (1) şi (4), cu amendã de la 8.000 lei la 10.000 lei;
    g) nerespectarea prevederilor art. 24 de cãtre titularii şi beneficiarii licenţei, cu amendã de 10.000 lei;
    h) nerespectarea prevederilor art. 27 alin. (2), cu amendã de la 10.000 lei la 15.000 lei;
    i) nerespectarea prevederilor art. 31 alin. (6), cu amendã de la 15.000 lei la 20.000 lei;
    j) nerespectarea prevederilor art. 32 alin. (1) şi (2), cu amendã de la 7.000 lei la 10.000 lei;
    k) nerespectarea prevederilor art. 32 alin. (3), cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei;
    l) nerespectarea obligaţiilor exportatorilor care beneficiazã de licenţã generalã comunitarã de export, licenţã generalã naţionalã de export sau ale titularilor licenţelor globale de export privind raportãrile şi notificãrile ulterioare, cu amendã de la 16.000 lei la 25.000 lei.
    (2) Constatarea faptelor de încãlcare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã şi aplicarea contravenţiilor se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul ANCEX.
    (3) Produsele cu dublã utilizare destinate, folosite sau rezultate din activitãţi contravenţionale pot fi confiscate în condiţiile legii.
    ART. 36
    Contravenţiilor prevãzute la <>art. 34 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 37
    (1) Licenţele emise în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã pot fi anulate, suspendate, revocate sau retrase în condiţiile legii.
    (2) Condiţiile de anulare, suspendare, revocare sau retragere a licenţelor se stabilesc prin norme de aplicare aprobate conform art. 39 alin. (1).

    CAP. VI
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 38
    Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare la 30 zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 39
    (1) În termen de 30 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, ANCEX va elabora norme de aplicare a acesteia.
    (2) Normele de aplicare prevãzute la alin. (1) se aprobã prin ordin al ministrului afacerilor externe şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 40
    (1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se abrogã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 129/2006 privind regimul de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.045 din 29 decembrie 2006, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 136/2007, cu modificãrile ulterioare.
    (2) Pânã la adoptarea hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 30 alin. (1), Consiliul pentru avizare îşi desfãşoarã activitatea în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 2.429/2004 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru avizarea licenţierii operaţiunilor cu produse si tehnologii cu dublã utilizare.
    (3) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 202/2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 217/2009.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                ---------------
                        p. Ministrul afacerilor externe,
                              Costea Romulus Doru,
                                secretar de stat

                             Şeful Departamentului
                            pentru Afaceri Europene,
                                 Bogdan Mãnoiu

                              Ministrul economiei,
                       comerţului şi mediului de afaceri,
                                   Ion Ariton

                         Ministrul apãrãrii naţionale,
                                 Gabriel Oprea

                            Ministrul administraţiei
                                 şi internelor,
                             Constantin-Traian Igaş

                           p. Directorul Serviciului
                              Român de Informaţii,
                             George Viorel Voinescu

                             Directorul Serviciului
                             de Informaţii Externe,
                             Mihai Rãzvan Ungureanu

                        Preşedintele Comisiei Naţionale
                         pentru Controlul Activitãţilor
                                   Nucleare,
                                 Vajda Borbala

                         Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Ialomiţianu

    Bucureşti, 23 decembrie 2010.
    Nr. 119.

    ANEXÃ

                                   DECLARAŢIA
                 care trebuie anexatã documentelor de transport
                    ce însoţesc produsele cu dublã utilizare
                    care au fost exportate în baza licenţei
                          generale naţionale de export

    "Exportul acestor produse se bazeazã pe licenţa generalã naţionalã de export, care va fi folositã exclusiv pentru urmãtoarele operaţiuni desemnate: .............................
    Aceste produse nu vor fi expediate în baza altor operaţiuni specificate, fãrã a avea aprobarea prealabilã a autoritãţii competente române, şi pot fi reexportate în conformitate cu regulamentele naţionale ale ţãrii de destinaţie."


       Data............ Semnãtura ....................

                                   -----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016