Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 114 din 15 decembrie 2010  pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului si pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 114 din 15 decembrie 2010 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului si pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 851 din 20 decembrie 2010

    Având în vedere prevederile:
    - art. 55 alin. (4), art. 63 şi art. 65 lit. g) şi h) din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privind Fondul European pentru Pescuit;
    - art. 34-37 din Regulamentul (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie 2007 de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit;
    - Programul Operaţional pentru Pescuit 2007-2013, revizuit (Axa prioritarã 2, Mãsura 2.4 Schema de inginerie financiarã şi Axa prioritarã 5, Mãsura 5.1 Asistenţã tehnicã - Acţiunea 1);
    - Regulamentul (CE) nr. 885/2006 al Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 în ceea ce priveşte autorizarea agenţiilor de plãţi şi a altor entitãţi, precum şi lichidarea conturilor FEGA şi FEADR, cu modificãrile ulterioare;
    - Regulamentul (CE) nr. 380/2009 al Comisiei din 8 mai 2009 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 796/2004 de stabilire a normelor de aplicare a ecocondiţionalitãţii, a modulãrii şi a sistemului integrat de gestionare şi control, prevãzute de Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al Consiliului de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, precum şi de aplicare a ecocondiţionalitãţii prevãzute de Regulamentul (CE) nr. 479/2008 al Consiliului;
    ţinând cont de:
    - criza financiarã existentã care afecteazã fermierii români potenţiali beneficiari ai Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013 (POP);
    - greutãţile pe care le întâmpinã potenţialii beneficiari ai Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013 (POP) în contextul actual în ceea ce priveşte obţinerea de credite bancare pentru componenta de cofinanţare aferentã proiectelor selectate;
    - necesitatea creşterii gradului de absorbţie a fondurilor europene şi, implicit, a derulãrii unor proiecte viabile;
    - necesitatea dezvoltãrii zonelor pescãreşti şi a încetinirii declinului sectorului pescãresc prin crearea de investiţii noi şi, implicit, crearea de noi locuri de muncã şi îmbunãtãţirea condiţiilor socioeconomice;
    - necesitatea urgentã a derulãrii schemei de inginerie financiarã cuprinsã în cadrul Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013 (POP), în vederea acordãrii de garanţii potenţialilor beneficiari ai Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013 (POP) pentru creditele ce vor fi contractate şi vor reprezenta capitalul propriu în derularea proiectelor finanţate din FEP;
    - necesitatea încetinirii declinului sectorului pescãresc;
    având în vedere faptul cã neadoptarea acestui proiect de act normativ în regim de urgenţã poate avea consecinţe negative asupra gestionãrii fondurilor europene pentru agriculturã de cãtre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, dupã cum urmeazã:
    - o structurã de implementare va fi pusã în situaţia de a efectua plãţi cãtre beneficiarii care figureazã cu datorii în sistemul altor mãsuri comunitare, implementate de cãtre aceeaşi structurã, dar aparţinând de alt fond, neputând opera compensarea în condiţiile legislaţiei naţionale în vigoare;
    - nerespectarea prevederilor legislaţiei europene în vigoare care impune statului membru stabilirea unui sistem de recunoaştere a sumelor datorate cãtre fondurile europene pentru agriculturã şi recuperarea acestora prin compensare, chiar şi cu alte mãsuri comunitare;
    - întârzieri în recuperarea creanţelor rezultate din derularea de cãtre APIA a FEGA şi FEADR, precum şi creşterea costurilor aferente acţiunilor de recuperare, prin aplicarea mãsurilor de executare silitã, chiar şi în acele cazuri în care exista posibilitatea recuperãrii prin compensare a acestor creanţe.
    Astfel, se impune asigurarea protejãrii intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene şi ale bugetului de stat al României, prin utilizarea, în privinţa fondurilor europene pentru agriculturã, a tuturor mijloacelor şi modalitãţilor de recuperare prevãzute de legislaţia naţionalã în vigoare.
    Având în vedere faptul cã cele menţionate mai sus vizeazã interesul public şi constituie situaţie extraordinarã a cãrei reglementare nu poate fi amânatã,
    în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

    ART. I
    <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolã, Fondul european agricol de dezvoltare ruralã şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea <>art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã, prin preluarea riscului de creditare de cãtre fondurile de garantare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 25 iunie 2009, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 371/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 2 alineatul (2), dupã litera s) se introduc trei noi litere, literele ş)- ţ), cu urmãtorul cuprins:
    "ş) mãsura de inginerie financiarã din cadrul Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013 - schema prin care se gestioneazã o sumã alocatã din POP în vederea emiterii de cãtre gestionarul schemei de scrisori de garanţie bancarã, în vederea obţinerii de cãtre beneficiarii selectaţi, prevãzuţi la art. 22^1 alin. (1), a unui credit bancar pentru cofinanţarea proiectelor contractate. Gestionarul schemei de garantare poate fi orice instituţie financiarã nebancarã, activã pe piaţa de garantare, înscrisã în Registrul special al Bãncii Naţionale a României, conform prevederilor <>Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, stabilit prin procedura de achiziţie publicã, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    t) parteneriat public-privat - forma de cooperare între autoritãţile publice, entitãţi private şi organizaţii neguvernamentale, pe baza acordului liber consimţit în temeiul art. 945 şi/sau 969 din Codul civil, în concordanţã cu prevederile art. 45 alin. (1) din Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 1.198/2006 privind Fondul European pentru Pescuit, selectat, în vederea constituirii ca grup local de acţiune pentru pescuit şi elaborãrii unei strategii de dezvoltare localã integratã a zonelor pescãreşti;
    ţ) grup local de acţiune - parteneriatul local constituit din diverşi reprezentanţi ai sectorului public, privat şi ai societãţii civile, selectat."
    2. La articolul 13, dupã litera i) se introduce o nouã literã, litera j), cu urmãtorul cuprins:
    "j) sumele necesare plãţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat, neimputabile beneficiarilor, stabilite în conformitate cu prevederile naţionale şi comunitare."
    3. La articolul 22, dupã litera h) se introduce o nouã literã, litera i), cu urmãtorul cuprins:
    "i) sumele necesare plãţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat, neimputabile beneficiarilor, stabilite în conformitate cu prevederile naţionale şi comunitare."
    4. Dupã articolul 22 se introduc cinci noi articole, articolele 22^1 - 22^5, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 22^1. - (1) Pentru schema de inginerie financiarã, astfel cum este prevãzutã la alin. (1) al art. 34 din Regulamentul (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie 2007 de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit, gestionarul schemei de inginerie financiarã acordã garanţii beneficiarilor, în vederea obţinerii unui credit bancar pentru cofinanţarea proiectelor contractate, pentru mãsurile: 1.3 Investiţii la bordul navelor şi selectivitate, 1.4 Pescuitul de coastã la scarã redusã,1.5 Compensaţii socioeconomice pentru managementul flotei de pescuit, 2.1 Acvaculturã, 2.2 Pescuit în apele interioare, 2.3 Prelucrarea şi comercializarea peştelui, 3.3 Porturi de pescuit, puncte de debarcare şi adãposturi.
    (2) Gestionarului schemei de inginerie financiarã i se acordã un comision ce nu poate depãşi 2% în medie anualã din sumele alocate din POP.
    (3) Modalitãţile de alocare a sumei de cãtre gestionar, relaţia acestuia cu Autoritatea de Management pentru POP, precum şi termenele şi condiţiile de implementare a mãsurii de inginerie financiarã se reglementeazã printr-o convenţie de finanţare, potrivit prevederilor art. 35 din Regulamentul (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie 2007 de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit.
    (4) Comisionul prevãzut la alin. (2) se acordã gestionarului schemei de inginerie financiarã astfel: un avans de 80% din valoarea anualã la începutul fiecãrui an, iar diferenţa de 20% în luna decembrie a aceluiaşi an, în baza raportului privind sumele utilizate pentru acordarea de garanţii în anul respectiv, prezentat de gestionarul schemei.
    (5) Gestionarul schemei de inginerie financiarã nu va percepe comisioane beneficiarilor de garanţii prevãzuţi la alin. (1).
    (6) Termenul pentru care se alocã sume gestionarilor schemei de inginerie financiarã nu poate depãşi perioada de programare.
    (7) MADR, prin Direcţia generalã pescuit - Autoritate de Management pentru POP, va verifica modul în care sumele au fost utilizate de cãtre acesta şi se va asigura cã fondurile alocate sunt administrate în mod corect şi eficient.
    (8) Dobânda încasatã de gestionarul schemei de inginerie financiarã ca venit financiar din plasarea în depozite bancare a sumelor alocate de MADR reîntregeşte sumele alocate din POP şi se utilizeazã cu aceeaşi destinaţie, respectiv acordarea de garanţii beneficiarilor prevãzuţi la alin. (1).
    Art. 22^2. - (1) MADR, prin Direcţia generalã pescuit - Autoritate de Management pentru POP, acordã un avans parteneriatelor public-private selectate potrivit legii, în limita plafonului aprobat prin POP, necesar acoperirii cheltuielilor de constituire a acestora ca grupuri locale de acţiune pentru pescuit şi pentru elaborarea strategiilor de dezvoltare localã integratã, astfel cum sunt menţionate în POP, fãrã constituirea unei garanţii bancare.
    (2) În termen de maximum 9 luni de la semnarea contractului de finanţare nerambursabilã, beneficiarii vor justifica sumele acordate în avans potrivit alin. (1) prezentând documente justificative, care sã dovedeascã eligibilitatea cheltuielilor efectuate, inclusiv prin elaborarea şi depunerea unei strategii de dezvoltare localã integratã a zonelor pescãreşti.
    Art. 22^3. - Contractele de finanţare nerambursabilã încheiate cu beneficiarii prevãzuţi la art. 22^2 constituie titlu executoriu.
    Art. 22^4. - (1) Creanţele gestionarului schemei de inginerie financiarã rezultate din contractele de garantare încheiate şi plãtite de cãtre acesta pe seama sumelor alocate şi executate de instituţiile de credit au regim de creanţã bugetarã.
    (2) Executarea silitã a creanţelor bugetare prevãzute la alin. (1) se efectueazã potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de cãtre organele competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în temeiul biletului la ordin emis de debitor, care reprezintã titlu executoriu, potrivit legii, cu respectarea prevederilor <>art. 6 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, transmis de gestionarul schemei de inginerie financiarã.
    (3) În cazul debitorilor aflaţi în procedura insolvenţei, înscrierea la masa credalã pentru creanţele prevãzute la alin. (1) se efectueazã de cãtre gestionarul schemei de inginerie financiarã.
    (4) Sumele încasate potrivit alin. (2) şi (3) au urmãtoarea destinaţie:
    a) venituri ale bugetului de stat pentru componenta de cofinanţare publicã;
    b) reîntregirea sumelor alocate programului din prefinanţarea şi/sau contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene.
    (5) În biletul la ordin prevãzut la alin. (2), suma pe care debitorul se obligã sã o plãteascã va fi înscrisã în moneda în care a fost acordat creditul.
    (6) Pentru neplata la scadenţa înscrisã în biletul la ordin a sumei determinate prin acesta, debitorul datoreazã majorãri de întârziere, conform prevederilor legale în materie de colectare a creanţelor fiscale.
    Art. 22^5. - (1) Sumele aferente schemei de inginerie financiarã, cu excepţia cheltuielilor aferente comisionului prevãzut la art. 22^1 alin. (2), atât pentru componenta de cofinanţare publicã, cât şi pentru prefinanţarea şi/sau contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene, din cadrul POP, sunt prevãzute în bugetul MADR titlul 80 <<Împrumuturi>>.
    (2) Resursele returnate circuitului operaţional din investiţiile efectuate de instrumentele de inginerie financiarã sau rãmase dupã onorarea tuturor garanţiilor, atât cele aferente contribuţiei Comunitãţii Europene, cât şi cele aferente cofinanţãrii publice naţionale vor fi recuperate de MADR de la gestionarul schemei de inginerie financiarã şi virate în contul de venituri ale bugetului de stat, în termen de 5 zile de la recuperarea acestora."
    5. La articolul 33^1, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
    "(3) Prevederile alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul în care sumele de recuperat reprezintã exclusiv dobânzi, penalitãţi de întârziere sau majorãri de întârziere, stabilite conform reglementãrilor legale în vigoare."
    6. Dupã articolul 33^1 se introduce un nou articol, articolul 33^2, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 33^2. - (1) Debitele datorate de beneficiar, inclusiv dobânzi, penalitãţi de întârziere sau majorãri de întârziere, stabilite conform reglementãrilor legale în vigoare, rezultate din derularea de cãtre APIA a schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate prin FEGA şi FEADR, se compenseazã cu creanţele beneficiarului respectiv, reprezentând sume cuvenite acestuia în temeiul angajamentelor legale încheiate cu agenţiile de platã, pânã la concurenţa celei mai mici sume, când ambele pãrţi dobândesc reciproc atât calitatea de creditor, cât şi pe cea de debitor.
    (2) Compensarea prevãzutã la alin. (1) se face de cãtre APIA, din oficiu, numai pentru obligaţiile rezultate din angajamentele legale încheiate de cãtre aceasta direct cu beneficiarii-debitori, ori de câte ori constatã existenţa unor creanţe reciproce.
    (3) În cazul compensãrilor efectuate conform alin. (2), creanţele beneficiarului, aşa cum sunt prevãzute la alin. (1), generate de derularea fondurilor europene pentru agriculturã se compenseazã cu obligaţii ale acestuia, aferente aceluiaşi fond, urmând ca diferenţa rãmasã sã se compenseze cu obligaţiile datorate celorlalte fonduri."
    ART. II
    Alineatul (2) al <>art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei Fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã, prin preluarea riscului de cãtre fondurile de garantare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 20 februarie 2008, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Executarea silitã a creanţelor bugetare prevãzute la alin. (1) se efectueazã potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind <>Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de cãtre organele competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în temeiul biletului la ordin emis de debitor, care reprezintã titlu executoriu, potrivit legii, cu respectarea prevederilor <>art. 6 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, transmis de fondurile de garantare."
    ART. III
    În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale se aprobã normele metodologice de aplicare a mecanismului de compensare de cãtre Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã a debitelor şi creanţelor beneficiarilor fondurilor FEGA şi FEADR, precum şi ai fondurilor de la bugetul de stat.

                           PRIM-MINISTRU
                              EMIL BOC

                           Contrasemneazã:
                           ---------------
                        Ministrul agriculturii
                        şi dezvoltãrii rurale,
                           Valeriu Tabãrã

                     Ministrul finanţelor publice,
                         Gheorghe Ialomiţianu

    Bucureşti, 15 decembrie 2010.
    Nr. 114.

                                    ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016