Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 111 din 14 iulie 2005  pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 111 din 14 iulie 2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 25 iulie 2005

În vederea realizãrii recomandãrii Comisiei Europene din Raportul de ţarã pe anul 2004, referitoare la adoptarea unui plan privind strategia pe termen lung a sectorului feroviar în vederea restabilirii echilibrului financiar al administratorului infrastructurii şi în vederea modernizãrii şi reînnoirii infrastructurii, este necesarã şi modificarea cadrului juridic existent, şi anume <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate române şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, republicatã, ceea ce constituie o situaţie extraordinarã şi vizeazã interesul general şi imediat.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ARTICOL UNIC
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate române şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 89/1999 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Transportul feroviar public de cãlãtori are caracter de serviciu public social. Pentru aceste servicii, autoritãţile publice competente ale statului încheie contracte de servicii publice cu operatorii de transport feroviar public în scopul furnizãrii cãtre public de servicii de transport adecvate."
2. Dupã alineatul (3) al articolului 5 se introduc cinci noi alineate, alineatele (4)-(8), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Diferenţele dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar de cãlãtori şi costurile reale de transport, la care se adaugã o cotã de profit între 3% şi 5%, se primesc de cãtre operatorii de transport feroviar de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, pe baza contractelor de servicii publice prevãzute la alin. (1), şi constituie plata serviciilor publice sociale pentru transportul feroviar de cãlãtori.
(5) Sumele necesare pentru plata serviciilor efectuate în baza contractelor de servicii publice se aprobã anual în bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe baza documentelor justificative primite şi verificate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, care coreleazã aceste date cu politica tarifarã în domeniu, cu nivelul costurilor pentru operaţiile de transport feroviar de cãlãtori şi cu nivelul prognozat al veniturilor obţinute de aceştia din operarea trenurilor cuprinse în pachetul minim social.
(6) Toate sumele prevãzute la alin. (5) se asigurã în mod nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport feroviar care au contracte de servicii publice.
(7) Diferenţele dintre tarifele stabilite şi costurile reale se stabilesc luându-se ca bazã activitãţile operatorului de transport feroviar de cãlãtori majoritar de pe piaţã. Pe aceastã bazã, anual, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului stabileşte cu avizul Ministerului Finanţelor Publice tariful unitar pentru serviciul public social, exprimat în lei/tren-km.
(8) Tariful unitar prevãzut la alin. (7) se aplicã pentru fiecare contract de servicii publice, în funcţie de numãrul de tren-km realizaţi de operatorul de transport feroviar respectiv, pe baza raportãrilor sale specifice de realizare a bugetului date pe propria rãspundere, dar fãrã a se depãşi cota de profit prevãzutã la alin. (4)."
3. Dupã articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 11^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1. - (1) Compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã poate sã închirieze, cu acordul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, instalaţiile de tracţiune electricã şi de electroalimentare ale infrastructurii feroviare publice cãtre filialele sale, în vederea administrãrii acestora pentru desfãşurarea transporturilor publice de mãrfuri şi persoane.
(2) Compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã poate sã închirieze bunuri proprietate privatã necesare organizãrii şi desfãşurãrii procesului de transport feroviar, aferente instalaţiilor de tracţiune electricã şi de electroalimentare închiriate filialelor sale.
(3) Condiţiile de închiriere a instalaţiilor de tracţiune electricã şi de electroalimentare ale infrastructurii feroviare publice se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
4. Dupã alineatul (7) al articolului 18 se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu urmãtorul cuprins:
"(8) Pentru activitatea depusã, persoanele din componenţa Consiliului de supraveghere prevãzut la alin. (4) au dreptul la o indemnizaţie lunarã stabilitã prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, care nu poate depãşi 20% din indemnizaţia lunarã a secretarului de stat."
5. Dupã articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 21^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 21^1. - Costurile anuale de funcţionare a infrastructurii feroviare din România se stabilesc de cãtre compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã pe baza traficului contractat cu operatorii feroviari, a normativelor tehnice de întreţinere şi reparaţie a infrastructurii feroviare şi a proiectelor de reabilitare şi/sau de modernizare a infrastructurii. Compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã va prezenta anual Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în vederea aprobãrii:
a) justificarea tuturor elementelor de cost din bugetul de venituri şi cheltuieli necesare pentru a asigura în condiţii de securitate funcţionarea infrastructurii feroviare şi desfãşurarea traficului feroviar contractat cu operatorii feroviari;
b) justificarea veniturilor prognozate din tarifarea serviciilor oferite operatorilor feroviari prin tariful de utilizare a infrastructurii şi alte tarife specifice;
c) justificarea sumelor necesare a fi alocate de la bugetul de stat în completarea veniturilor proprii pentru acoperirea cheltuielilor pentru investiţii, reparaţii, modernizãri şi/sau dezvoltãri ale infrastructurii feroviare."
6. Articolul 25 se completeazã cu un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) nu se aplicã pentru acele pãrţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile închiriate altor persoane juridice, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã."
7. Titlul capitolului VI va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VI
Contractul de activitate şi contractul de serviciu public"
8. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) Raporturile dintre compania naţionalã care administreazã infrastructura feroviarã, pe de o parte, şi instituţiile publice, pe de altã parte, se reglementeazã prin contract de activitate, încheiat cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în numele statului.
(2) Contractul prevãzut la alin. (1) va cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente:
a) indicatori de calitate privind funcţionarea infrastructurii feroviare;
b) obiective precise cu efect cuantificat în nivelul veniturilor şi cheltuielilor pentru creşterea eficienţei funcţionãrii companiei care administreazã infrastructura feroviarã;
c) principalele lucrãri de reparaţii ale infrastructurii feroviare necesare pentru menţinerea stãrii tehnice la parametrii tehnici proiectaţi şi în concordanţã cu normativele privind uzura şi intensitatea traficului;
d) principalele lucrãri de reabilitare şi modernizare ale infrastructurii feroviare;
e) nivelurile maximale ale tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare;
f) lista completã a denumirii tarifelor ce pot fi percepute de companie de la operatorii de transport, pentru activitãţile conexe activitãţii de transport feroviar;
g) lista completã a trenurilor de cãlãtori care reprezintã pachetul minim social care face obiectul contractelor de servicii publice."
9. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Raporturile dintre societãţile naţionale şi/sau societãţile comerciale care efectueazã transport feroviar public de cãlãtori, având statut de operatori de transport feroviar, pe de o parte, şi instituţiile publice, pe de altã parte, se reglementeazã prin contracte de servicii publice, încheiate cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în numele statului.
(2) Contractul de servicii publice prevãzut la alin. (1) poate sã cuprindã în particular:
a) servicii de transport care sã respecte normele stabilite de continuitate, regularitate, capacitate şi calitate;
b) servicii de transport complementare;
c) servicii de transport la preţuri şi condiţii determinate, în special pentru anumite categorii de cãlãtori sau pentru unele rute de transport;
d) adaptãri de servicii la cerinţele actuale.
(3) Contractul de servicii publice prevãzut la alin. (1) va cuprinde, printre altele, urmãtoarele prevederi:
a) principalii indicatori cantitativi şi calitativi ai activitãţii de transport feroviar de cãlãtori, în special normele de continuitate, regularitate, capacitate şi calitate, ce urmeazã a fi îndepliniţi de cãtre operatorul contractant;
b) lista completã a trenurilor exploatate de operatorul contractant, din cadrul pachetului minim social prevãzut în contractul de activitate menţionat la art. 37 alin. (2) lit. g);
c) preţul prestaţiilor ce fac obiectul contractului de servicii publice, care se adaugã veniturilor tarifare obţinute de operatorul de transport feroviar, în urma aplicãrii tarifelor stabilite cu avizul autoritãţilor publice competente, astfel încât sã se prevadã o cotã de profit între 3% şi 5%, referitor la costurile reale de transport;
d) programul anual de reparaţii şi achiziţii de material rulant, astfel încât sã se asigure menţinerea parcului activ în condiţii de siguranţã şi confort pentru traficul contractat;
e) stabilirea principalelor elemente de cheltuieli necesare pentru asigurarea pachetului minim social contractat: reparaţii material rulant, motorinã, energie electricã, salubrizare trenuri, salarii personal;
f) stabilirea nivelului de venituri prognozat pentru pachetul minim social şi politica tarifarã: nivelul tarifelor de transport pe fiecare tip de tren, cu data introducerii fiecãrei eventuale majorãri de tarif;
g) obiective precise cu efect cuantificat în nivelul veniturilor şi cheltuielilor pentru creşterea eficienţei funcţionãrii operatorului de transport feroviar de cãlãtori care semneazã contractul de servicii publice;
h) nivelul contribuţiei de la bugetul de stat ca platã a serviciilor publice pentru acoperirea diferenţei dintre nivelul costurilor şi cel al veniturilor realizate din tarifele aprobate;
i) regulile privind amendamentele şi modificãrile la contract, mai ales pentru a se ţine seama de schimbãrile imprevizibile;
j) durata de valabilitate a contractului;
k) sancţiunile în cazul nerespectãrii contractului.
(4) Operatorii de transport feroviar de cãlãtori care au încheiat un contract de servicii publice primesc lunar sumele corespunzãtoare serviciilor realizate, conform prevederilor din contractele de servicii publice, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu condiţia îndeplinirii obligaţiilor fixate prin hotãrârea Guvernului care stabileşte condiţiile concrete de platã.
(5) Activele implicate în furnizarea serviciilor de transport ce fac obiectul contractului de servicii publice prevãzut la alin. (1) pot aparţine operatorului de transport feroviar sau pot fi puse la dispoziţia sa."
10. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - Contractele prevãzute la art. 37 şi 38 se încheie pentru o duratã de 4 ani, se aprobã de cãtre Guvern şi se actualizeazã anual, dupã aprobarea bugetului de stat."

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre

Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Bucureşti, 14 iulie 2005.
Nr. 111.
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016