Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 109 din 14 iulie 2005  privind transporturile rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 109 din 14 iulie 2005 privind transporturile rutiere

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 655 din 22 iulie 2005
ORDONANTA DE URGENTA nr. 109 din 14 iulie 2005
privind transporturile rutiere
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 655 din 22 iulie 2005

Aceasta reglementare are un caracter urgent, având în vedere respectarea termenului de aderare a României la structurile Uniunii Europene, asigurarea condiţiilor egale de desfãşurare a activitãţii operatorilor de transport rutier romani şi strãini pe teritoriul României, precum şi sancţionarea nediscriminatorie în mod eficient a celor care nu respecta condiţiile referitoare la accesul la activitatea de transport rutier, asa cum sunt acestea prevãzute de reglementãrile europene.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea şi asigurarea desfãşurãrii fluente a transporturilor rutiere de mãrfuri şi de persoane pe teritoriul României, în condiţii de siguranta şi calitate, cu respectarea principiilor liberei concurente şi a mãsurilor de protecţie a mediului înconjurãtor, a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice şi pentru satisfacerea necesitãţilor economiei naţionale şi nevoilor de apãrare a tarii.
(2) Activitãţile de transport rutier, precum şi activitãţile conexe acestora se desfãşoarã astfel încât sa fie respectate reglementãrile în vigoare privind condiţiile de lucru, de exploatare a vehiculelor rutiere şi de utilizare a infrastructurii rutiere, precum şi condiţiile privind siguranta circulaţiei.
(3) În toate raporturile generate de activitatea de transport rutier şi de activitãţile conexe acesteia, protecţia vieţii umane şi a mediului este prioritara.
ART. 2
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta nu se aplica transporturilor rutiere efectuate cu:
a) vehicule rutiere destinate transportului de mãrfuri, a cãror masa totalã maxima autorizata, inclusiv remorca sau semiremorca, nu depãşeşte 3,5 tone;
b) autovehicule rutiere destinate transportului de persoane, care, prin construcţie şi echipare, sunt destinate sa transporte maximum 9 persoane, inclusiv conducãtorul auto;
c) vehicule rutiere aparţinând sau aflate sub controlul instituţiilor din sistemul naţional de apãrare;
d) vehicule rutiere speciale utilizate pentru servicii de apa, canalizare, pentru servicii de gaze naturale şi electricitate, pentru servicii telefonice şi telegrafice, pentru transmisiuni de radio şi televiziune;
e) vehicule rutiere utilizate în acţiuni de salvare sau în situaţii de urgenta;
f) vehicule rutiere speciale destinate serviciilor medicale;
g) vehicule rutiere care transporta echipamente pentru circuri sau parcuri de distractie;
h) vehicule rutiere speciale pentru depanarea auto;
i) vehicule rutiere supuse testelor rutiere în vederea perfecţionãrii tehnice;
j) vehicule rutiere speciale utilizate pentru servicii funerare;
k) tractoare utilizate exclusiv pentru lucrãri agricole şi forestiere;
l) vehicule istorice.
ART. 3
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
1. activitate conexã transportului rutier - activitate care se desfãşoarã în legatura cu transportul rutier;
2. autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roti şi o viteza maxima constructivã mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto;
3. autobuz - autovehicul cu cel puţin 4 roti şi o viteza maxima constructivã mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane pe scaune şi în picioare şi care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducatorului auto;
4. autocar - autobuz destinat şi echipat numai pentru transportul de persoane aşezate pe scaune, pe distanţe mari, amenajat pentru a asigura confortul persoanelor transportate, neavând posibilitatea transportului de persoane în picioare;
5. autorizaţie de transport internaţional - document care da dreptul unui operator de transport rutier sa efectueze în anumite condiţii unul sau mai multe transporturi pe teritoriul unui stat (tranzit sau destinaţie), pe perioada sa de valabilitate;
6. autogara - spaţiu special amenajat şi dotat pentru a permite stationarea autovehiculelor la peroane, urcarea sau coborârea persoanelor transportate prin servicii regulate de transport rutier public, precum şi pentru a oferi condiţii/servicii pentru persoanele aflate în incinta;
7. cap de traseu - punct de plecare sau punct de destinaţie, aferent unui traseu, utilizat pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate prin servicii regulate de transport rutier public;
8. cabotaj - operaţiune de transport rutier efectuatã de cãtre un operator de transport rutier strãin între cel puţin doua puncte de încãrcare/descãrcare aflate pe teritoriul României; deplasarea fãrã incarcatura a unui vehicul rutier între doua operaţiuni consecutive de transport internaţional nu este consideratã cabotaj;
9. certificat de transport în cont propriu - document prin care se atesta ca întreprinderea îndeplineşte condiţia de competenta profesionalã, aceasta având dreptul sa efectueze numai transport rutier în cont propriu;
10. copia conformã a certificatului de transport în cont propriu - documentul eliberat de autoritatea competenta pentru fiecare dintre vehiculele rutiere deţinute de întreprindere şi utilizate la operaţiuni de transport rutier în cont propriu;
11. copia conformã a licenţei de transport - documentul eliberat de autoritatea competenta pentru fiecare dintre vehiculele rutiere deţinute de operatorul de transport rutier şi utilizate la operaţiuni de transport rutier;
12. document de transport - document care se afla la bordul vehiculului rutier pe toatã durata derulãrii transportului, acesta având înscrise date privind expeditorul, întreprinderea care efectueazã transportul, beneficiarul transportului, mãrfurile sau persoanele transportate, dupã caz, şi care trebuie sa facã posibila stabilirea categoriei şi a tipului de transport rutier efectuat;
13. inspecţie tehnica periodicã - operaţiune de control periodic al vehiculelor aflate în exploatare, care priveşte în principal sistemele şi componentele acestora, ce contribuie la siguranta circulaţiei, protecţia mediului şi încadrarea în categoria de folosinta;
14. intermediere în transporturile rutiere - activitatea unei întreprinderi care consta în preluarea de la beneficiari a comenzilor de transport rutier în trafic naţional şi/sau internaţional, acestea urmând a fi executate de intermediar, în numele sau, prin intermediul unui operator de transport rutier;
15. întreprindere - operator economic, persoana fizica sau persoana juridicã, cu ori fãrã scop patrimonial, orice asociaţie sau grup de persoane fãrã personalitate juridicã, cu ori fãrã scop patrimonial, sau orice organism oficial care are personalitate juridicã ori care depinde de o autoritate care are aceasta personalitate;
16. licenta pentru activitãţi conexe transportului rutier - document care da dreptul unei întreprinderi sa desfãşoare activitãţi conexe transportului rutier;
17. licenta de transport - document prin care se atesta ca operatorul de transport rutier îndeplineşte condiţiile de onorabilitate, capacitate financiarã şi competenta profesionalã, acesta având dreptul sa efectueze transport rutier public numai cu respectarea reglementãrilor naţionale şi internaţionale din domeniul transporturilor rutiere;
18. licenta de traseu - document care da dreptul operatorului de transport rutier sa efectueze transport rutier public de persoane prin servicii regulate sau servicii regulate speciale în trafic naţional pe un anumit traseu, conform graficului de circulaţie conţinut în caietul de sarcini al acesteia;
19. masa totalã maxima autorizata - masa totalã maxima a unui vehicul rutier, în funcţie de construcţia şi de performanţele sale, care este declarata de constructorul acestuia;
20. microbuz - autobuz care are o capacitate de transport de cel mult 22 de persoane, în afarã locului conducatorului auto;
21. omologare - procedura administrativã prin care autoritatea competenta certifica, conform legislaţiei în vigoare, ca un tip de vehicul, un sistem sau o componenta ori o entitate tehnica independenta satisface cerinţele tehnice prevãzute de reglementãrile în vigoare;
22. operator de transport rutier - orice întreprindere care efectueazã transport rutier, contra plata, cu autovehicule rutiere deţinute în proprietate sau cu orice alt titlu şi care în prealabil a obţinut licenta de transport;
23. operator de transport rutier de mãrfuri - operatorul de transport rutier care efectueazã transport rutier de mãrfuri;
24. operator de transport rutier de persoane - operatorul de transport rutier care efectueazã transport rutier de persoane pentru public sau pentru anumite categorii de utilizatori, plãtit de cãtre persoana/persoanele transportatã/transportate sau de cãtre organizatorul transportului, cu ajutorul autovehiculelor destinate acestui scop, adecvate sa transporte mai mult de 9 persoane, inclusiv conducãtorul auto, în virtutea dotãrilor şi a tipului lor constructiv;
25. operator de transport rutier roman - operator de transport rutier cu sediul sau domiciliul în România;
26. operator de transport rutier strãin - operator de transport rutier cu sediul sau domiciliul în strãinãtate, autorizat sa efectueze transporturi rutiere internaţionale;
27. operator pentru activitãţi conexe transportului rutier - orice întreprindere care desfãşoarã activitãţi conexe transportului rutier şi care a obţinut în prealabil licenta pentru activitãţi conexe transportului rutier;
28. program de transport - program întocmit de cãtre autoritatea competenta, prin care se stabilesc traseele pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, graficele de circulaţie, capetele de traseu şi staţiile de oprire în tranzit, capacitatea şi numãrul de autovehicule necesare;
29. serviciu regulat de transport de persoane - serviciu de transport rutier public de persoane care asigura transportul persoanelor, pe baza de legitimatii de cãlãtorie individuale, potrivit graficelor de circulaţie, pe trasee specificate, în care urcarea/coborârea persoanelor transportate în/din autovehicul se face în puncte de oprire dinainte stabilite; serviciul regulat de transport de persoane presupune obligaţia respectãrii graficelor de circulaţie, acesta fiind accesibil oricãrei persoane, putând fi condiţionat cel mult de o rezervare prealabilã;
30. serviciu regulat special de transport de persoane - serviciu de transport public de persoane efectuat la solicitarea unui beneficiar, prin care se asigura doar transportul anumitor categorii determinate de persoane între localitãţi, în mãsura în care acest serviciu se desfãşoarã în condiţiile prevãzute la pct. 29. Serviciul regulat special de transport de persoane include:
a) transportul muncitorilor între domiciliu şi locul de munca;
b) transportul elevilor şi al studenţilor spre şi dinspre instituţiile de învãţãmânt;
c) transportul militarilor şi al familiilor acestora între domiciliu şi unitatea militarã;
31. statie - punct de pe traseul unui serviciu regulat de persoane, amenajat şi semnalizat corespunzãtor, în care opresc autovehiculele pentru urcarea şi coborârea persoanelor transportate;
32. serviciu ocazional de transport de persoane - serviciu distinct fata de serviciul regulat sau serviciul regulat special de transport de persoane, caracterizat în principal prin faptul ca asigura transportul grupurilor de persoane formate la initiativa clientului sau a operatorului de transport rutier;
33. traseu - parcurs care asigura legatura între mai multe localitãţi, cuprinse între doua capete, pe care se efectueazã transport rutier public de persoane prin servicii regulate;
34. transport rutier - orice operaţiune de transport care se realizeazã cu vehicule rutiere pentru deplasarea mãrfurilor sau a persoanelor, chiar dacã vehiculul rutier este, pe o anumitã porţiune a drumului, transportat la rândul sau pe/de un alt mijloc de transport;
35. transport rutier agabaritic - transport rutier cu mase şi/sau dimensiuni depasite;
36. transport rutier în trafic naţional - operaţiune de transport rutier care se efectueazã între doua localitãţi situate pe teritoriul României, fãrã a depãşi teritoriul statului;
37. transport rutier în trafic internaţional - operaţiune de transport rutier care se efectueazã între localitatea de plecare şi localitatea de destinaţie, situate pe teritoriul a doua state diferite, cu sau fãrã tranzitarea unuia ori mai multor state;
38. transport rutier în zona de mic trafic de frontiera operaţiune de transport rutier care implica deplasarea unui vehicul rutier de pe teritoriul unui stat pe teritoriul statului invecinat, pe o distanta de cel mult 30 km fata de frontiera, dacã acordurile bilaterale încheiate între statele respective nu prevãd altfel;
39. transport rutier judeţean - operaţiune de transport rutier care se efectueazã între doua localitãţi situate pe teritoriul aceluiaşi judeţ;
40. transport rutier interjudetean - operaţiune de transport rutier care se efectueazã între localitatea de plecare şi localitatea de destinaţie, situate pe teritoriul a doua judeţe diferite, cu sau fãrã tranzitarea unuia ori mai multor judeţe; în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, transportul rutier între municipiul Bucureşti şi alte judeţe este considerat transport rutier interjudetean;
41. transport rutier specializat - operaţiune de transport rutier efectuatã cu vehicule rutiere prevãzute cu amenajãri speciale;
42. vehicul rutier - sistem mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, cu sau fãrã mijloace de autopropulsare şi care se utilizeazã în mod normal pentru transportul de persoane şi/sau de mãrfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrãri. În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, sunt considerate vehicule rutiere autovehiculele, remorcile, semiremorcile şi tractoarele, definite astfel:
a) autovehicul - orice vehicul rutier care se deplaseaza prin propulsie proprie, cu excepţia vehiculelor care circula pe sine şi a autovehiculelor cu 2 sau 3 roti;
b) remorca - vehicul rutier fãrã motor, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
c) semiremorca - vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un tractor sau la o axa de tractare, astfel încât asupra tractorului sau axei de tractare se exercita o forta verticala semnificativã;
d) tractor - vehicul rutier care, prin conceptie şi construcţie, este destinat exclusiv sau în principal tractarii de remorci/semiremorci.
(2) De asemenea, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, ansamblul format din autovehicul şi remorca/semiremorca şi ansamblul format din tractor şi remorca/semiremorca sunt considerate vehicule rutiere.
ART. 4
În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, transporturile rutiere se clasifica pe categorii şi tipuri dupã cum urmeazã:
A. categorii de transport rutier:
a) clasificarea din punct de vedere al ariei de desfãşurare:
1. transport rutier în trafic naţional;
2. transport rutier în trafic internaţional;
b) clasificarea din punct de vedere al caracterului activitãţii:
1. transport rutier public;
2. transport rutier în cont propriu;
B. tipuri de transport rutier:
a) transport rutier de mãrfuri:
1. transport rutier de mãrfuri generale;
2. transport rutier de mãrfuri perisabile;
3. transport rutier de mãrfuri şi deşeuri periculoase;
4. transport rutier de deşeuri;
5. transport rutier de animale vii;
6. transport rutier agabaritic;
b) transport rutier de persoane:
1. transport rutier prin servicii regulate;
2. transport rutier prin servicii regulate speciale;
3. transport rutier prin servicii ocazionale.
ART. 5
(1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, este autoritatea de stat în domeniul transporturilor rutiere şi reprezintã, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, autoritatea competenta.
(2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã strategiile naţionale de dezvoltare a activitãţilor de transport rutier;
b) elaboreazã reglementãri specifice în domeniul transporturilor rutiere şi al activitãţilor conexe acestora;
c) elaboreazã programe de dezvoltare durabila şi de modernizare a sistemului naţional de transport rutier, de siguranta şi securitate a transporturilor rutiere şi de protecţie a mediului;
d) asigura condiţiile unui mediu concurential normal în activitatea de transport rutier, în corelatie cu celelalte moduri de transport şi între operatorii de transport rutier;
e) stabileşte norme obligatorii pentru operatorii de transport rutier, precum şi pentru operatorii de activitãţi conexe transportului rutier;
f) asigura controlul respectãrii reglementãrilor specifice domeniului transporturilor rutiere de cãtre operatorii de transport rutier, precum şi de cãtre ceilalţi utilizatori ai infrastructurii rutiere;
g) asigura dezvoltarea cercetãrii şi elaborarea de studii de specialitate în domeniul transporturilor rutiere;
h) monitorizeazã piata transporturilor rutiere în scopul constatãrii apariţiei situaţiilor de criza şi adopta mãsurile necesare acestor situaţii;
i) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia de omologare a vehiculelor rutiere în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii acestora;
j) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia pentru efectuarea inspectiilor tehnice periodice, precum şi a controlului tehnic în trafic al vehiculelor rutiere;
k) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia de omologare şi certificare a produselor şi materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, în vederea introducerii acestora pe piata.
(3) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitate de autoritate de stat în domeniul transporturilor rutiere, are urmãtoarele atribuţii:
a) exercita autoritatea de registru şi inspecţie de stat în transporturile rutiere;
b) organizeazã şi tine evidenta tuturor tipurilor de vehicule rutiere omologate, cu excepţia celor care aparţin instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi siguranta publica;
c) elaboreazã programe privind echiparea reţelei de transport rutier cu infrastructuri şi sisteme telematice de culegere a datelor, precum şi cu centre de control şi/sau informare a traficului rutier şi de monitorizare a operaţiunilor de transport rutier pentru constatarea respectãrii prevederilor în vigoare şi a siguranţei traficului rutier;
d) elaboreazã norme privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activitãţilor conexe acestora şi controleazã respectarea lor;
e) exercita controlul de stat privind respectarea reglementãrilor naţionale şi internaţionale în activitãţile specifice domeniului transporturilor rutiere;
f) autorizeaza activitãţile de transport rutier public şi în cont propriu, în trafic naţional şi/sau internaţional şi elibereazã în acest sens licenţe, certificate de transport în cont propriu şi autorizaţii de transport internaţional pentru operatorii de transport, întreprinderi şi operatorii de activitãţi conexe transportului rutier, precum şi atestate/certificate pentru personalul de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, conform prevederilor în vigoare, acordurilor şi convenţiilor la care România este parte;
g) autorizeaza centrele de pregãtire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere şi şcolile de conducatori auto;
h) elaboreazã norme obligatorii pentru pregãtirea şi atestarea profesionalã a conducãtorilor auto, a persoanelor desemnate sa conducã permanent şi efectiv activitãţi de transport rutier, a consilierilor de siguranta, precum şi a instructorilor de conducere auto şi a profesorilor de legislaţie rutiera;
i) asigura cadrul privind condiţiile în care se executa transportul combinat de mãrfuri şi promovarea acestuia în conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte;
j) asigura realizarea unui sistem de supraveghere şi monitorizare a transporturilor rutiere de mãrfuri şi de persoane;
k) elaboreazã, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii, norme privind examinarea medicalã a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere auto, precum şi pentru verificãrile periodice ale posesorilor de permis de conducere auto;
l) certifica încadrarea vehiculelor rutiere în normele tehnice privind siguranta circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinta, conform destinaţiei, prin inspecţia tehnica periodicã, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
m) certifica sau omologheaza, potrivit reglementãrilor în vigoare, produsele şi materialele de exploatare utilizate la vehiculele rutiere fabricate în ţara sau importate şi dispune, în caz de neconcordanta, suspendarea sau anularea certificatului de conformitate sau de omologare;
n) evalueaza laboratoarele de încercare aferente domeniului rutier;
o) certifica încadrarea în normele de poluare şi siguranta rutiera a vehiculelor rutiere destinate transportului internaţional de mãrfuri sau cu alte caracteristici speciale;
p) omologheaza vehiculele rutiere în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii acestora, controleazã, la producãtor şi la vânzãtor, conformitatea caracteristicilor tehnice ale vehiculelor rutiere cu tipul omologat şi dispune, în caz de neconcordanta, suspendarea sau anularea certificatului de omologare;
q) autorizeaza operatorii economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz;
r) autorizeaza înfiinţarea şi funcţionarea statiilor de inspecţie tehnica, supravegheazã şi controleazã activitatea acestora şi atesta personalul care efectueazã inspecţia tehnica periodicã;
s) asigura efectuarea inspecţiei tehnice a vehiculelor rutiere, în vederea primei înmatriculãri în România şi certificãrii autenticitatii acestora, în vederea înmatriculãrii/ reinmatricularii sau la cerere;
t) clasifica vehiculele rutiere destinate transportului rutier de persoane pe categorii de confort şi vehiculele destinate transportului rutier de mãrfuri;
u) acorda operatorilor de transport rutier strãini autorizaţii de transport internaţional valabile pe teritoriul României.
ART. 6
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate sa desemneze unitãţi care funcţioneazã în subordinea sau sub autoritatea sa sa elaboreze şi sa punã în aplicare norme tehnice şi reglementãri specifice vehiculelor rutiere şi transportului rutier şi care sa asigure inspecţia şi controlul tehnic de specialitate.
ART. 7
Instituţiile publice, regiile autonome, precum şi societãţile comerciale prevãzute la art. 6, care funcţioneazã în subordinea sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, se autofinanteaza din tarife şi comisioane, obţinute din prestaţii specifice, precum şi din alte surse, constituite potrivit legii.
ART. 8
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului este autoritatea competenta pentru aplicarea acordurilor şi convenţiilor internaţionale, bilaterale sau multilaterale, din domeniul transporturilor rutiere şi construcţiei vehiculelor rutiere, la care România este parte.

CAP. II
Efectuarea transporturilor rutiere

ART. 9
(1) Operaţiunile de transport rutier se pot efectua numai în condiţiile respectãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, a reglementãrilor în vigoare din domeniul transporturilor rutiere, precum şi a acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(2) Transportul rutier de mãrfuri periculoase se poate efectua numai în condiţiile respectãrii prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase (ADR), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin <>Legea nr. 31/1994 , şi a reglementãrilor specifice în vigoare.
(3) Transportul rutier al deşeurilor periculoase se poate efectua numai în condiţiile respectãrii reglementãrilor specifice în vigoare.
(4) Operaţiunile de transport rutier de mãrfuri sau de persoane în trafic naţional se pot efectua numai în condiţiile respectãrii prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihna ale conducãtorilor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 466/2003 , cu modificãrile ulterioare.
(5) Operaţiunile de transport rutier de mãrfuri sau de persoane în trafic internaţional se pot efectua numai în condiţiile respectãrii prevederilor Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere internaţionale (A.E.T.R.), încheiat la Geneva la 1 iulie 1970, la care România a aderat prin <>Legea nr. 101/1994 .
ART. 10
(1) Orice conducãtor auto care efectueazã operaţiuni de transport rutier, ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta, are obligaţia de a urma cursurile de pregãtire profesionalã ale cãror tematica şi mod de organizare sunt stabilite de autoritatea competenta.
(2) Cursurile de pregãtire profesionalã prevãzute la alin. (1) se finalizeazã cu un examen. În urma promovãrii examenului se elibereazã un certificat de competenta profesionalã.
ART. 11
Transportul rutier public este transportul rutier efectuat pe baza de contract, contra plata, de cãtre operatorii de transport rutier care deţin în proprietate sau cu orice alt titlu vehicule rutiere.
ART. 12
Transportul rutier în cont propriu se efectueazã fãrã încasarea unui tarif sau a echivalentului în natura ori în servicii al acestuia şi se realizeazã în urmãtoarele condiţii:
a) este o activitate secundarã sau suplimentarã celorlalte activitãţi ale întreprinderii;
b) mãrfurile transportate sunt proprietatea întreprinderii ori au fost vândute, cumpãrate sau închiriate ori au fost produse, extrase, prelucrate sau reparate de aceasta;
c) scopul deplasarii este transportul mãrfurilor sau al persoanelor spre sau de la întreprindere ori între punctele de lucru ale acesteia;
d) persoanele transportate sunt angajaţii întreprinderii, scopul transportului fiind în interesul activitãţilor proprii;
e) întreprinderea foloseşte vehicule rutiere deţinute în proprietate sau obţinute de aceasta printr-un contract de vânzare-cumpãrare cu plata ulterioara ori în baza unui contract de leasing pe termen lung sau, în cazul transportului de mãrfuri, vehiculele putând fi închiriate fãrã sofer;
f) vehiculele utilizate pentru astfel de transporturi sunt conduse de cãtre conducatori auto angajaţi ai întreprinderii sau de persoana fizica însãşi.
ART. 13
Operatorii de transport rutier romani pot efectua transport rutier public în trafic naţional şi/sau internaţional numai cu autovehicule rutiere înmatriculate în România, conduse de persoane cu cetãţenie romana sau de cãtre cetãţeni strãini cu drept de munca în România.
ART. 14
(1) Pentru a putea efectua operaţiuni de transport rutier, conducãtorii auto cetãţeni strãini trebuie sa detina un atestat de calificare profesionalã recunoscut pe teritoriul României.
(2) Atestatul de calificare profesionalã se elibereazã de cãtre autoritatea competenta, la cererea operatorului de transport rutier.
(3) Condiţiile de eliberare a atestatului de calificare profesionalã a conducatorului auto se stabilesc de autoritatea competenta.
ART. 15
Operatorii de transport rutier strãini pot efectua transport rutier în trafic internaţional având ca ţara de destinaţie România, transport rutier cu tranzitarea teritoriului României sau transport rutier în zona de mic trafic de frontiera pe teritoriul României numai în condiţiile respectãrii legislaţiei romane, a acordurilor şi convenţiilor bilaterale sau internaţionale din domeniul transporturilor rutiere, la care România este parte.
ART. 16
Transporturile rutiere în regim de cabotaj pe teritoriul României sunt interzise dacã acordurile şi convenţiile bilaterale sau internaţionale din domeniul transporturilor rutiere, la care România este parte, nu prevãd altfel.

CAP. III
Accesul la activitatea de transport rutier

SECŢIUNEA 1
Transportul rutier public

ART. 17
(1) Pot desfasura operaţiuni de transport rutier public numai operatorii de transport rutier înregistraţi în Registrul operatorilor de transport rutier, ţinut de autoritatea competenta.
(2) Modul de întocmire, completare şi gestionare privind Registrul operatorilor de transport rutier se stabileşte de cãtre autoritatea competenta.
ART. 18
(1) Pentru dobândirea calitãţii de operator de transport rutier, o întreprindere trebuie sa obţinã licenta de transport care se acorda în urma îndeplinirii condiţiilor de onorabilitate, capacitate financiarã şi competenta profesionalã.
(2) Condiţia de onorabilitate se considera ca fiind îndeplinitã numai dacã persoana desemnatã sa conducã permanent şi efectiv activitatea de transport rutier:
a) nu a fost condamnata pentru infracţiuni de natura comercialã;
b) nu a fost declarata inapta pentru a conduce permanent şi efectiv activitatea de transport rutier, conform prevederilor legale în vigoare;
c) nu a fost sancţionatã pentru încãlcãri repetate ale prevederilor în vigoare privind:
- condiţiile de plata şi de angajare;
- transportul rutier de mãrfuri sau de persoane şi, în special, prevederile privind perioadele de conducere şi de odihna ale conducãtorilor auto, greutatile şi dimensiunile vehiculelor rutiere, siguranta rutiera şi siguranta vehiculului rutier, protecţia mediului şi alte reguli privind rãspunderea profesionalã.
(3) Condiţia de capacitate financiarã consta în dispunerea unor resurse suficiente pentru a se asigura demararea în bune condiţii a activitãţii întreprinderii şi buna administrare a acesteia. Condiţia de capacitate financiarã se considera ca fiind îndeplinitã numai dacã operatorul de transport rutier dispune de un nivel financiar de 9.000 euro pentru primul autovehicul rutier şi 5.000 euro pentru fiecare dintre celelalte autovehicule rutiere. Modul de evaluare a capacitãţii financiare a unei întreprinderi se stabileşte de autoritatea competenta.
(4) Condiţia de competenta profesionalã se considera ca fiind îndeplinitã dacã persoana desemnatã sa conducã permanent şi efectiv activitatea de transport rutier este titulara a unui certificat de pregãtire profesionalã eliberat de cãtre autoritatea competenta.
(5) Certificatul de pregãtire profesionalã atesta deţinerea nivelului necesar de cunoştinţe stabilit de autoritatea competenta şi se acorda în urma unei examinari scrise obligatorii, care poate fi completatã cu o examinare orala în forma stabilitã de autoritatea competenta.
ART. 19
(1) Exemplarul original al licenţei de transport se elibereazã operatorului de transport rutier de cãtre autoritatea competenta, cu valabilitate de 5 ani, şi se pãstreazã la sediul acestuia.
(2) Pentru fiecare dintre vehiculele rutiere deţinute de operatorul de transport rutier şi utilizate la operaţiuni de transport rutier, autoritatea competenta elibereazã câte o copie conformã cu exemplarul original al licenţei de transport.
(3) Copiile conforme cu exemplarul original al licenţei de transport se elibereazã de cãtre autoritatea competenta, pentru perioade succesive de un an, pana la expirarea licenţei de transport.
(4) În cazul în care operatorul de transport deţine vehicule rutiere pe baza de contract cu orice alt titlu decât cel de proprietate, licenta de transport se acorda pe perioada de valabilitate a acestui contract, dar nu mai mult de 5 ani.
ART. 20
(1) Efectuarea transportului rutier public este permisã numai pe baza copiei conforme a licenţei de transport valabile, emisã de autoritatea competenta.
(2) Copia conformã a licenţei de transport se suspenda în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului.
ART. 21
Licenta de transport se retrage în cazul în care operatorul de transport rutier nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza acordãrii acesteia sau în cazul în care operatorul de transport a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitãrii acordãrii acesteia.
ART. 22
Întreprinderea care a dobândit calitatea de operator de transport rutier poate efectua operaţiuni de transport rutier în cont propriu pe baza licenţei de transport şi a copiilor conforme ale acesteia eliberate de autoritatea competenta, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.

SECŢIUNEA a 2-a
Transportul rutier pe cont propriu

ART. 23
(1) Pot desfasura operaţiuni de transport rutier în cont propriu numai întreprinderile înregistrate în Registrul întreprinderilor.
(2) Registrul întreprinderilor se întocmeşte de cãtre autoritatea competenta, modul de completare şi gestionare fiind stabilit de aceasta.
ART. 24
(1) Pentru a efectua transport rutier în cont propriu, o întreprindere trebuie sa obţinã un certificat de transport în cont propriu care se acorda în urma îndeplinirii condiţiei de competenta profesionalã şi a cerinţelor de siguranta rutiera cu privire la standardele pentru conducãtorii auto şi vehiculele rutiere.
(2) Criteriile de îndeplinire a condiţiei de competenta profesionalã, prevãzutã la alin. (1), se stabilesc de cãtre autoritatea competenta, prin reglementãri specifice.
ART. 25
(1) Exemplarul original al certificatului de transport în cont propriu se elibereazã întreprinderii de cãtre autoritatea competenta, cu valabilitate de 5 ani, şi se pãstreazã la sediul acesteia.
(2) Pentru fiecare dintre vehiculele rutiere deţinute de întreprindere şi utilizate la operaţiuni de transport rutier, autoritatea competenta elibereazã câte o copie conformã cu exemplarul original al certificatului de transport în cont propriu, cu valabilitate de un an.
(3) În cazul în care întreprinderea deţine numai vehicule rutiere pe baza de contract de închiriere, certificatul de transport în cont propriu se acorda pe perioada de valabilitate a acestui contract, dar nu mai mult de 5 ani.
ART. 26
Efectuarea transportului rutier în cont propriu este permisã numai pe baza copiei conforme valabile a certificatului de transport în cont propriu, emisã de autoritatea competenta, pentru fiecare vehicul rutier.
ART. 27
(1) Certificatul de transport în cont propriu se retrage în cazul în care întreprinderea nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza acordãrii acestuia sau în cazul în care întreprinderea a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitãrii acordãrii acestuia.
(2) Copia conformã a certificatului de transport în cont propriu se suspenda în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului.

CAP. IV
Transportul rutier de mãrfuri

ART. 28
(1) Transportul rutier public de mãrfuri poate fi efectuat de cãtre operatorii de transport numai cu vehicule rutiere la bordul cãrora se afla, pe toatã durata transportului, o copie conformã a licenţei de transport, acordatã de autoritatea competenta.
(2) Transportul rutier de mãrfuri în cont propriu poate fi efectuat de cãtre întreprinderi numai cu vehicule rutiere la bordul cãrora se afla, pe toatã durata transportului, o copie conformã a certificatului de transport în cont propriu, precum şi documente care sa dovedeascã faptul ca transportul efectuat este în cont propriu.
ART. 29
În vederea efectuãrii transportului rutier public de mãrfuri în trafic internaţional, suplimentar fata de copia conformã a licenţei de transport corespunzãtoare acestei categorii de transport rutier, la bordul vehiculului rutier trebuie sa se afle documentul de transport, precum şi certificatul privind încadrarea vehiculului rutier în normele de poluare şi siguranta rutiera.
ART. 30
Operatorii de transport rutier romani pot efectua transport rutier public de mãrfuri în trafic internaţional numai pe baza autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de cãtre autoritatea competenta, dacã acordurile sau convenţiile internaţionale la care România este parte nu prevãd altfel.
ART. 31
Operatorii de transport strãini pot efectua operaţiuni de transport rutier public de mãrfuri în trafic internaţional pe teritoriul României numai pe baza autorizaţiei de transport internaţional eliberate de autoritatea competenta.

CAP. V
Transportul rutier de persoane

ART. 32
(1) Transportul rutier public de persoane poate fi efectuat numai de cãtre operatorii de transport rutier cu autovehicule la bordul cãrora se afla, pe toatã durata transportului, o copie conformã a licenţei de transport, acordatã de autoritatea competenta.
(2) Transportul rutier în cont propriu de persoane poate fi efectuat de cãtre întreprinderi numai cu autovehicule la bordul cãrora se afla, pe toatã durata transportului, o copie conformã a certificatului de transport în cont propriu, precum şi documente care sa dovedeascã faptul ca transportul efectuat este în cont propriu.
ART. 33
Transportul rutier public de persoane se poate realiza prin:
a) servicii regulate;
b) servicii regulate speciale;
c) servicii ocazionale.
ART. 34
(1) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate pe un traseu naţional se poate efectua de cãtre operatorii de transport rutier numai pe baza licenţei de traseu eliberate de cãtre autoritatea competenta, perioada de valabilitate a acesteia fiind de 3 ani.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean şi interjudetean se efectueazã pe baza programelor de transport, perioada de valabilitate a acestora fiind de 3 ani.
(3) În vederea întocmirii programului de transport judeţean, consiliul judeţean are obligaţia sa transmitã autoritãţii competente, pana la data comunicatã de aceasta, propuneri care sa conţinã traseele judeţene care urmeazã a fi incluse în program.
ART. 35
La efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii regulate, operatorii de transport rutier au obligaţia respectãrii prevederilor caietului de sarcini al licenţei de traseu şi a graficului de circulaţie conţinut în acesta.
ART. 36
(1) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate pe un traseu internaţional se poate efectua de cãtre operatorii de transport rutier romani numai pe baza autorizaţiei de transport internaţional eliberate de autoritatea competenta a statului unde este situat celãlalt capãt de traseu şi a autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de cãtre autoritãţile competente ale statelor tranzitate.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate pe un traseu internaţional se poate efectua şi de cãtre mai mulţi operatori de transport rutier, în comun.
ART. 37
Operatorii de transport strãini pot efectua transport rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional pe teritoriul României (tranzit sau destinaţie) numai pe baza autorizaţiei de transport internaţional eliberate de autoritatea competenta.
ART. 38
(1) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate speciale în trafic naţional se poate efectua de cãtre operatorii de transport rutier numai pe baza licenţei de traseu eliberate de autoritatea competenta, cu valabilitate egala cu perioada contractului încheiat cu beneficiarul transportului, dar nu mai mare de un an, serviciul respectiv utilizând ca staţii pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate alte staţii decât staţiile publice, asigurându-se existenta la bordul autovehiculului a legitimatiilor valabile eliberate de beneficiarul transportului.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate speciale în trafic internaţional se poate efectua de cãtre operatorii de transport rutier romani numai pe baza autorizaţiei de transport internaţional eliberate de autoritatea competenta a statului unde este situat celãlalt capãt de traseu şi a autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autoritãţile competente ale statelor tranzitate, serviciul respectiv utilizând ca staţii pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate alte staţii decât staţiile publice, asigurându-se existenta la bordul autovehiculului a legitimatiilor valabile eliberate de beneficiarul transportului.
ART. 39
(1) Transportul rutier de persoane prin servicii ocazionale în trafic naţional se poate efectua de cãtre operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de transport eliberat de autoritatea competenta.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional se poate efectua numai în condiţiile respectãrii prevederilor Acordului privind transportul internaţional ocazional de persoane cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), ratificat prin <>Legea nr. 439/2002 , pe baza documentelor prevãzute în respectivul acord, eliberate de autoritatea competenta.
(3) Pentru statele nesemnatare ale Acordului INTERBUS, transportul rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional se poate efectua numai pe baza documentului de transport convenit între autoritatea competenta şi autoritãţile competente din statele pe teritoriul cãrora se deruleazã transportul.
(4) Transportul rutier ocazional de persoane în cont propriu în trafic internaţional se poate efectua numai pe baza documentului de transport eliberat şi convenit de autoritatea competenta cu autoritãţile competente din statele pe teritoriul cãrora se deruleazã transportul.

CAP. VI
Activitãţi conexe transportului rutier

ART. 40
(1) Activitãţile conexe transportului rutier se pot efectua de cãtre întreprinderi numai pe baza licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier, eliberata de autoritatea competenta.
(2) Licenta pentru activitãţi conexe transportului rutier se elibereazã pentru fiecare activitate conexã efectuatã, perioada de valabilitate a acesteia fiind de 5 ani.
(3) În situaţia în care o activitate conexã transportului rutier se efectueazã de cãtre întreprindere în mai multe puncte, autoritatea competenta elibereazã câte o copie conformã cu exemplarul original al licenţei de activitãţi conexe transportului rutier pentru fiecare dintre acestea.
(4) Copia conformã a licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier se suspenda în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare.
ART. 41
Activitãţile conexe transporturilor rutiere sunt urmãtoarele:
a) activitãţi desfãşurate de autogãri;
b) activitãţi de intermediere a operaţiunilor de transport rutier public.
ART. 42
Autogarile şi staţiile publice pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate în cadrul serviciilor regulate de transport rutier sunt bunuri de utilitate publica şi pot fi în proprietate privatã sau publica.
ART. 43
(1) Înfiinţarea unei autogãri destinate transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional şi/sau internaţional se poate face numai cu avizul autoritãţii competente.
(2) Înfiinţarea autogarilor, schimbarea distantei sau desfiinţarea acestora se poate realiza numai cu acordul consiliilor locale şi cu avizul autoritãţii competente, în cazul în care spaţiile în care îşi desfãşoarã activitatea sunt proprietatea statului sau a unitãţii administrativ-teritoriale.
ART. 44
Amenajarea, semnalizarea rutiera şi întreţinerea statiilor publice pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate se asigura de cãtre administraţia publica localã, administratorul drumului sau deţinãtor, dupã caz.
ART. 45
(1) În cazul transportului rutier public de persoane prin servicii regulate plecarile, opririle în tranzit şi sosirile se realizeazã din/în autogãri sau din/în punctele stabilite de administraţia publica localã, cu avizul autoritãţii competente.
(2) În localitãţile în care nu exista autogãri, administraţia publica localã stabileşte puncte pentru plecare, oprire în tranzit sau sosire, cu avizul autoritãţii competente.
ART. 46
Oprirea în autogara în vederea urcarii/coborarii persoanelor transportate este permisã numai în situaţia în care graficul de circulaţie al licenţei de traseu are prevãzutã statia respectiva.
ART. 47
Activitãţile de intermediere a operaţiunilor de transport rutier public se realizeazã prin preluarea de la beneficiari a comenzilor de transport rutier, acestea urmând a fi executate de intermediar, în numele sau, prin intermediul unui operator de transport rutier.
ART. 48
Licenta pentru activitãţi conexe se retrage în cazul în care întreprinderea care efectueazã activitãţi conexe transportului rutier nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza acordãrii acesteia sau în cazul în care aceasta a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitãrii acordãrii acesteia.

CAP. VII
Regimul vehiculelor rutiere

ART. 49
(1) Transportul rutier poate fi efectuat numai cu vehicule rutiere a cãror stare tehnica corespunde reglementãrilor specifice în vigoare, având inspecţia tehnica periodicã valabilã, acestea fiind clasificate/încadrate corespunzãtor, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Pentru accesul pe infrastructura rutiera vehiculele rutiere fabricate în ţara sau în strãinãtate, înmatriculate sau care urmeazã sa fie înmatriculate în România, sunt supuse omologãrii în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii şi/sau inspecţiei tehnice periodice, dupã caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Transportul rutier de mãrfuri şi/sau de persoane se efectueazã numai cu vehicule rutiere destinate prin construcţie tipului respectiv de transport.
ART. 50
(1) Omologarea în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii vehiculelor rutiere se acorda de cãtre autoritatea competenta, care elibereazã şi cartea de identitate a vehiculului rutier.
(2) Condiţiile de certificare a autenticitatii şi de omologare a vehiculelor rutiere în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii acestora se stabilesc de cãtre autoritatea competenta.
(3) Producãtorii de vehicule rutiere, reprezentanţii autorizaţi ai acestora sau persoanele fizice ori juridice care importa vehicule rutiere, dupã caz, au obligaţia sa solicite omologarea vehiculelor rutiere în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 51
(1) Operatorii economici care efectueazã servicii de reparaţii, reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz, precum şi de inspecţie tehnica periodicã a vehiculelor rutiere pot desfasura aceste activitãţi numai pe baza autorizaţiei tehnice eliberate de autoritatea competenta.
(2) Condiţiile de desfãşurare a activitãţilor de reparaţii, reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz sau de inspecţie tehnica periodicã a vehiculelor rutiere, precum şi condiţiile de acordare a autorizaţiilor tehnice a operatorilor economici care efectueazã asemenea servicii se stabilesc de cãtre autoritatea competenta.
ART. 52
Produsele şi materialele de exploatare utilizate la vehiculele rutiere fabricate în ţara sau importate trebuie sa fie certificate şi/sau omologate din punct de vedere tehnic, potrivit reglementãrilor în vigoare, de cãtre autoritatea competenta.
ART. 53
Lista produselor şi materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere pentru care se impune certificarea sau omologarea se stabileşte de cãtre autoritatea competenta.

CAP. VIII
Tarife

ART. 54
Eliberarea licenţelor de transport şi a copiilor conforme ale acestora, a certificatelor de transport în cont propriu şi a copiilor conforme ale acestora, a licenţelor de traseu, a licenţelor pentru activitãţi conexe şi a autorizaţiilor de transport internaţional, precum şi altele asemenea se face de cãtre autoritatea competenta, contra cost, pe baza tarifelor stabilite de cãtre aceasta.
ART. 55
La derularea operaţiunilor de transport rutier, tarifele se stabilesc liber, pe baza cererii şi ofertei.

CAP. IX
Controlul activitãţii de transport rutier şi a activitãţilor conexe acestora

ART. 56
(1) Controlul respectãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, precum şi a prevederilor în vigoare care reglementeazã domeniul transporturilor rutiere se efectueazã în trafic şi la sediul întreprinderilor.
(2) Controlul la sediul întreprinderilor se efectueazã de cãtre personalul autoritãţii competente împuternicit în acest scop.
(3) Controlul în trafic se efectueazã de cãtre personalul autoritãţii competente împuternicit în acest scop, împreunã cu ofiţeri/subofiteri ai poliţiei rutiere sau ai poliţiei de frontiera, dupã caz.
ART. 57
La efectuarea controlului la sediul întreprinderilor, acestea au obligaţia prezentãrii tuturor documentelor solicitate de cãtre personalul autoritãţii competente, împuternicit în acest scop.

CAP. X
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 58
Constituie contravenţie urmãtoarele fapte:
a) efectuarea de cãtre un operator de transport strãin a transportului rutier public, având ca ţara de tranzit sau destinaţie România, fãrã autorizaţie de transport internaţional valabilã pe teritoriul României;
b) efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii regulate fãrã legitimatii de cãlãtorie;
c) efectuarea transportului rutier în regim de cabotaj;
d) efectuarea transportului rutier de mãrfuri fãrã existenta la bordul vehiculului rutier a documentului de transport şi a copiei conforme, a licenţei de transport sau certificatului de transport în cont propriu, dupã caz;
e) efectuarea transportului rutier de persoane fãrã existenta la bordul autovehiculului a documentului de transport corespunzãtor tipului de serviciu efectuat şi a copiei conforme, a licenţei de transport sau certificatului de transport în cont propriu, dupã caz;
f) efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional cu autovehicule care nu se încadreazã în prevederile Acordului privind transportul internaţional ocazional de persoane cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), ratificat prin <>Legea nr. 439/2002 ;
g) efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional fãrã respectarea tipului de serviciu ocazional înscris în documentul de transport prevãzut în Acordul privind transportul internaţional ocazional de persoane cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), ratificat prin <>Legea nr. 439/2002 ;
h) efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii ocazionale ale unor persoane care nu sunt menţionate în documentul de transport;
i) refuzul nejustificat al accesului la serviciile autogarii, aplicarea tarifelor discriminatorii pentru accesul la serviciile autogarii, precum şi condiţionarea accesului la serviciile autogarii de obligativitatea serviciului de vânzare a legitimatiilor de cãlãtorie;
j) nerespectarea graficului de circulaţie conţinut în caietul de sarcini al licenţei de traseu;
k) comercializarea de vehicule rutiere ale cãror caracteristici de omologare şi/sau de identificare nu mai corespund datelor menţionate în cartea de identitate a vehiculului;
l) utilizarea de vehicule rutiere care nu au fost supuse omologãrii pentru circulaţie conform reglementãrilor în vigoare;
m) înstrãinarea documentului de transport, precum şi utilizarea acestuia de cãtre o persoana fizica sau juridicã, alta decât titularul, sau utilizarea documentului de transport completat necorespunzãtor;
n) cãlãtoria fãrã legitimatie de cãlãtorie valabilã în cadrul serviciilor de transport rutier public de persoane prin servicii regulate;
o) efectuarea de operaţiuni de transport rutier de cãtre conducatori auto care nu deţin certificat de competenta profesionalã.
ART. 59
(1) Se sancţioneazã cu amenda aplicatã întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier romani sau strãini, dupã caz:
a) de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. d), e) şi j);
b) de la 1.500 lei (RON) la 2.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. i);
c) de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. f), g), h), k), l) şi m);
d) de la 5.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. a).
(2) Se sancţioneazã cu amenda aplicatã conducatorului auto:
a) de la 300 lei (RON) la 500 lei (RON), fapta prevãzutã la art. 58 lit. b) şi o);
b) de la 2.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON), fapta prevãzutã la art. 58 lit. c).
(3) Se sancţioneazã cu amenda de la 100 lei (RON) la 300 lei (RON), aplicatã persoanei care cãlãtoreşte fãrã legitimatie de cãlãtorie, fapta prevãzutã la art. 58 lit. n).
ART. 60
Contravenţiile prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta se constata şi se sancţioneazã de cãtre:
a) personalul autoritãţii competente împuternicit în acest scop;
b) ofiţeri/subofiteri ai poliţiei rutiere sau poliţiei de frontiera;
c) personalul cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, conform competentelor acordate;
d) personalul cu atribuţii de control din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vamilor;
e) personalul cu atribuţii de control al operatorului de transport rutier, numai pentru vehiculele deţinute de acesta.
ART. 61
(1) Controlul operatorilor de transport rutier strãini sau al vehiculelor rutiere înmatriculate în alte state, cu care se efectueazã operaţiuni de transport rutier pe teritoriul României, se realizeazã de cãtre personalul autoritãţii competente împuternicit în acest scop.
(2) În situaţia în care la efectuarea controlului prevãzut la alin. (1) s-au constatat încãlcãri ale prevederilor legale în vigoare care reglementeazã domeniul transporturilor rutiere, se imobilizeaza vehiculul rutier în condiţii de siguranta şi securitate a transportului, procedându-se totodatã la ridicarea placutelor de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare, pana la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuãrii transportului, şi se aplica sancţiunea corespunzãtoare celor constatate.
(3) Permisiunea privind reluarea efectuãrii transportului se acorda cu condiţia achitãrii amenzii aplicate în condiţiile prevãzute de reglementãrile în vigoare sau cu condiţia plãţii unei sume egale cu aceasta direct cãtre organismul al cãrui agent constatator a aplicat sancţiunea contravenţionalã, urmând ca în conformitate cu prevederile legale aceasta suma sa fie restituitã sau vãrsatã la contul de amenzi al Trezoreriei Statului, conform cu hotãrârea definitiva a instanţei judecãtoreşti în cazul formularii unei contestaţii.
ART. 62
Pentru abateri de la prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, sunt exceptate de la imobilizarea prevãzutã la art. 61 vehiculele care transporta animale vii, mãrfuri perisabile sau sub temperatura controlatã.
ART. 63
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 64
Impotriva mãsurii de retragere sau suspendare a unuia dintre documentele prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta sau de respingere a cererii de eliberare a unuia dintre documentele respective operatorul de transport rutier sau întreprinderea, dupã caz, se poate adresa cu plângere instanţelor de contencios administrativ, conform <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 .

CAP. XI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 65
(1) Începând cu data de 10 septembrie 2008 conducãtorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzãtoare pentru categoriile D1, D1E, D sau DE, care efectueazã operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta, au obligaţia de a deţine şi un certificat de calificare profesionalã iniţialã (CPI) şi un certificat de calificare profesionalã continua (CPC).
(2) Începând cu data de 10 septembrie 2009 conducãtorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzãtoare pentru categoriile C1, C1E, C sau CE, care efectueazã operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta, au obligaţia de a deţine şi un certificat de calificare profesionalã iniţialã (CPI) şi un certificat de calificare profesionalã continua (CPC).
(3) Autoritatea competenta va stabili condiţiile privind pregãtirea iniţialã şi continua a conducãtorilor auto prevãzuţi la alin. (1).
ART. 66
(1) Transportului rutier de mãrfuri în regim de cabotaj i se aplica o perioada de tranzitie în conformitate cu prevederile pct. 5 "Politica în domeniul transporturilor" alin. (1) din anexa VI la Protocolul la Tratatul de aderare a României şi Bulgariei la Uniunea Europeanã, semnat la 25 aprilie 2005, ratificat de România prin <>Legea nr. 157/2005 .
(2) Transportul rutier de persoane în regim de cabotaj se liberalizeaza de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
ART. 67
De la data aderãrii, transportul rutier de persoane în cont propriu, efectuat între România şi statele membre ale Uniunii Europene, se efectueazã numai pe baza certificatului de transport în cont propriu.
ART. 68
Monitorizarea pieţei transporturilor rutiere se efectueazã în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 56/2002 privind monitorizarea pieţei transporturilor rutiere şi mãsurile ce trebuie luate în situaţii de criza în domeniul transportului rutier de mãrfuri, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 47/2003 .
ART. 69
În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va elabora norme privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activitãţilor conexe acestora.
ART. 70
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 29 august 1997, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte prevederi contrare.
ART. 71
(1) Prezenta ordonanta de urgenta transpune prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) şi (3), art. 3 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), b) şi c) şi ale art. 4 lit. a) şi d) din Directiva 96/26/CE din 29 aprilie 1996 privind accesul la ocupaţia de transportator rutier de marfa şi transportator rutier de cãlãtori şi recunoaşterea reciprocã a diplomelor, certificatelor şi a altor forme de calificare, pentru a facilita acestor transportatori dreptul la libera stabilire pentru operaţiuni de transport naţional şi internaţional, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 124 din 23 mai 1996, asa cum a fost modificatã de Directiva 98/76/CE din 1 octombrie 1998, precum şi prevederile art. 14 alin. (2) din Directiva 2003/59/CE privind pregãtirea iniţialã şi periodicã a conducãtorilor auto care efectueazã transport de marfa şi cãlãtori, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 226 din 10 septembrie 2003, ce amendeaza Regulamentul nr. 3.820/85/CEE şi Directiva 91/439/CEE şi abroga Directiva 76/914/CEE .
(2) Prezenta ordonanta de urgenta creeazã cadrul general pentru aplicarea de la data aderãrii a Regulamentului nr. 684/92/CEE din 16 martie 1992 privind regulile comune pentru transportul internaţional de cãlãtori cu autocarul şi autobuzul, publicat în Jurnalul Oficial nr. L 074 din 20 martie 1992, ale Regulamentului nr. 11/98/CE din 11 decembrie 1997 de modificare a Regulamentului nr. 684/92/CEE privind regulile comune pentru transportul internaţional de cãlãtori cu autocarul şi autobuzul şi a Regulamentului nr. 881/92/CEE din 26 martie 1992 privind accesul la piata în transportul rutier de mãrfuri în cadrul Comunitãţii cãtre sau dinspre teritoriul unui stat membru sau care traverseaza teritoriul unuia sau mai multor state membre, publicat în Jurnalul Oficial nr. L 095 din 9 aprilie 1992, precum şi ale Regulamentului nr. 484/2002/CE din 1 martie 2002 de modificare a Regulamentului nr. 881/92/CEE şi Regulamentului nr. 3.118/93/CEE în vederea instituirii unui atestat de conducãtor auto.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Bucureşti, 14 iulie 2005.
Nr. 109.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016