Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 107 din 24 octombrie 2003  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 107 din 24 octombrie 2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 747 din 26 octombrie 2003

În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţie,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. I
<>Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca şi boli profesionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 27 iunie 2002, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Asigurarea pentru accidente de munca şi boli profesionale reprezintã o asigurare de persoane, face parte din sistemul de asigurãri sociale, este garantatã de stat şi cuprinde raporturi specifice prin care se asigura protecţia socialã a salariaţilor impotriva diminuãrii sau pierderii capacitãţii de munca şi decesului acestora ca urmare a accidentelor de munca şi a bolilor profesionale."
2. Litera c) a articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"c) constituirea resurselor de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale din contribuţii diferenţiate în funcţie de risc, suportate de angajatori sau de persoanele fizice care încheie asigurare, potrivit prevederilor prezentei legi;"
3. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Sunt asigurate obligatoriu prin efectul prezentei legi:
a) persoanele care desfãşoarã activitãţi pe baza unui contract individual de munca, indiferent de durata acestuia, precum şi functionarii publici;
b) persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autoritãţii executive, legislative ori judecãtoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugãreşti, ale cãror drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevãzute la lit. a);
c) somerii, pe toatã durata efectuãrii practicii profesionale în cadrul cursurilor organizate potrivit legii;
d) ucenicii, elevii şi studenţii, pe toatã durata efectuãrii practicii profesionale.
(2) Prevederile prezentei legi nu se aplica personalului militar şi civil angajat pe baza de contract şi personalului asigurat în sistemul propriu al Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Roman de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Protecţie şi Paza, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, precum şi celui din structurile militarizate ale Ministerului Justiţiei."
4. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Se pot asigura în condiţiile prezentei legi, pe baza de contract individual de asigurare, persoanele care se afla în una sau mai multe dintre urmãtoarele situaţii:
a) asociat unic, asociaţi, comanditari sau acţionari;
b) comanditati, administratori sau manageri;
c) membri ai asociaţiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfãşoare activitãţi independente;
e) persoane angajate în instituţii internaţionale;
f) proprietari de bunuri şi/sau arendasi de suprafeţe agricole şi forestiere;
g) persoane care desfãşoarã activitãţi agricole în cadrul gospodariilor individuale sau activitãţi private în domeniul forestier;
h) membri ai societãţilor agricole sau ai altor forme de asociere din agricultura;
i) alte persoane interesate, care îşi desfãşoarã activitatea pe baza altor raporturi juridice decât cele menţionate anterior.
(2) Conţinutul contractului individual de asigurare se stabileşte în normele metodologice de aplicare a prezentei legi."
5. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Are calitatea de asigurator, potrivit prezentei legi, Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, denumita în continuare CNPAS.
(2) Atribuţiile specifice de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale se exercita de casele teritoriale de pensii.
(3) Atribuţiile specifice de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, în calitate de prestatori de servicii, pot fi realizate, în condiţiile prezentei legi, şi de asociaţii profesionale de asigurare, constituite în acest scop pe sectoare de activitate ale economiei naţionale.
(4) Asociaţiile profesionale de asigurare funcţioneazã pe baza de statut propriu, cu respectarea prevederilor prezentei legi şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
6. Alineatul 2 al articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Calitatea de asigurat se dobândeşte, iar raporturile de asigurare se stabilesc la data: încheierii contractului individual de munca, stabilirii raporturilor de serviciu în cazul funcţionarilor publici, validãrii mandatului pentru persoanele care desfãşoarã activitãţi în funcţii elective, numirii în cadrul autoritãţii executive, legislative ori judecãtoreşti, depunerii adeziunii în cazul membrilor cooperatori, începerii practicii profesionale pentru someri, ucenici, elevi şi studenţi sau încheierii contractului individual de asigurare, dupã caz."
7. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) În vederea încheierii asigurãrii pentru accidente de munca şi boli profesionale şi a stabilirii cotei contribuţiei datorate, angajatorul are obligaţia de a comunica asiguratorului, printr-o declaraţie pe propria rãspundere, domeniul de activitate conform Clasificarii Activitãţilor din Economia Nationala - CAEN, numãrul de angajaţi, fondul de salarii, precum şi orice alte informaţii solicitate în acest scop.
(2) Modelul şi conţinutul declaraţiei prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Declaraţia se depune la sediul asiguratorului, în termen de 30 de zile de la data dobândirii personalitãţii juridice sau a începerii raporturilor de munca ori de serviciu între pãrţi, dupã caz.
(4) În cazul modificãrii uneia sau mai multor informaţii din declaraţia prevãzutã la alin. (1), angajatorul are obligaţia sa anunţe asiguratorul în termen de 15 zile."
8. Articolul 11 se abroga.
9. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Persoana asigurata potrivit art. 6, o data cu încheierea contractului individual de asigurare, are obligaţia de a depune o declaraţie de venituri şi de a comunica, în termen de 15 zile, asiguratorului orice modificare intervenita cu privire la situaţia şi statutul ei."
10. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - În cazul în care din culpa angajatorului sau a persoanei asigurate nu s-a plãtit contribuţia de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, costul prestaţiilor şi al serviciilor de asigurare prevãzute de prezenta lege se suporta de angajator sau de persoana asigurata."
11. Alineatul (1) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) În cazul bolilor profesionale, declarate în condiţiile legii, în timpul activitãţii profesionale, dreptul la prestaţiile şi serviciile de asigurare se menţine şi ulterior încetãrii raporturilor de munca/serviciu şi a contractelor individuale de asigurare."
12. Litera d) a articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"d) indemnizaţie pentru trecerea temporarã în alt loc de munca şi indemnizaţie pentru reducerea timpului de munca;"
13. Alineatele (1)-(3) ale articolului 20 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Baza de calcul al indemnizaţiilor pentru incapacitate temporarã de munca sau pentru reducerea timpului de munca se calculeazã ca medie a veniturilor salariale brute realizate de cãtre salariat în ultimele 6 luni anterioare manifestãrii riscului, respectiv a veniturilor stipulate în contractele individuale de asigurare, pe baza cãrora s-a stabilit contribuţia de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale.
(2) În cazul în care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, baza de calcul al indemnizaţiilor pentru incapacitate temporarã de munca sau pentru reducerea timpului de munca o constituie venitul salarial brut din ultima luna de activitate, respectiv venitul stipulat în contractul individual de asigurare, pe baza cãruia s-a stabilit contribuţia de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale.
(3) Pentru calculul indemnizaţiilor pentru incapacitate temporarã de munca sau pentru reducerea timpului de munca se utilizeazã numãrul de zile lucrãtoare din luna în care se acorda concediul medical sau, dupã caz, se solicita alte drepturi de asigurãri sociale."
14. Alineatul (2) al articolului 22 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Contravaloarea biletelor pentru tratament balnear prescris de medicul asiguratorului celor care se afla în incapacitate temporarã de munca, ca urmare în exclusivitate a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, se suporta integral din contribuţiile de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale."
15. Alineatul (1) al articolului 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Pentru reabilitarea medicalã şi recuperarea capacitãţii de munca asiguraţii beneficiazã de programe individuale de recuperare, stabilite de medicul specialist al asiguratorului, în funcţie de natura şi de diagnosticul bolii."
16. Alineatul (2) al articolului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dreptul la prestaţii şi servicii pentru reabilitarea medicalã şi recuperarea capacitãţii de munca se suspenda în cazul în care asiguraţii nu urmeazã sau nu respecta programul individual de recuperare."
17. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Unitãţile prestatoare de servicii medicale se stabilesc de asigurator, care încheie cu acestea contracte de prestãri de servicii medicale pentru reabilitarea medicalã şi recuperarea capacitãţii de munca a asiguraţilor care au suferit accidente de munca şi boli profesionale.
(2) Tarifele pentru prestarea serviciilor medicale se stabilesc între pãrţile contractante, pe baza prevederilor existente în contractele-cadru din sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate."
18. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de munca reprezintã 80% din media veniturilor salariale brute realizate în ultimele 6 luni.
(2) În cazul asiguraţilor prevãzuţi la art. 6, cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de munca reprezintã 80% din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni."
19. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Indemnizaţia pentru incapacitate temporarã de munca în cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale se suporta în primele 3 zile de incapacitate de cãtre angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din contribuţia de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale."
20. Alineatul (3) al articolului 37 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Prelungirea concediului medical peste 180 de zile se face pentru cel mult 90 de zile, în funcţie de evoluţia cazului şi de rezultatele acţiunilor de recuperare, conform procedurilor stabilite de CNPAS."
21. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - În situaţia în care medicul expert al asigurãrilor sociale din sistemul public de pensii decide încadrarea într-un grad de invaliditate, indemnizaţia se va acorda pana la sfârşitul lunii urmãtoare celei în care s-a dat avizul de pensionare, fãrã a se depãşi durata maxima de acordare a concediului medical, prevãzutã la art. 37."
22. Denumirea secţiunii a 4-a a capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"Indemnizaţia pentru trecerea temporarã
în alt loc de munca şi indemnizaţia
pentru reducerea timpului de munca"
23. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Compensaţia pentru atingerea integritãţii reprezintã o suma fixa în bani şi se acorda integral, o singura data, fãrã a afecta celelalte drepturi sau indemnizaţii la care este îndreptãţit asiguratul, şi nu este luatã în baza de calcul pentru determinarea acestor drepturi.
(2) Cuantumul compensatiei pentru atingerea integritãţii se stabileşte în funcţie de gravitatea leziunii, în limita unui plafon maxim de 12 salarii medii brute pe economie, comunicate de Institutul Naţional de Statistica.
(3) Criteriile şi grilele pe baza cãrora se acorda compensaţia pentru atingerea integritãţii se stabilesc de cãtre CNPAS prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi."
24. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) În cazul decesului asiguratului, ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, beneficiazã de despãgubire în caz de deces o singura persoana, care poate fi, dupã caz: soţul supravieţuitor, copilul, pãrintele, tutorele, curatorul, moştenitorul, în condiţiile dreptului comun, sau, în lipsa acesteia, persoana care dovedeşte ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
(2) Cuantumul despãgubirii în caz de deces este de 4 salarii medii brute pe economie, comunicate de Institutul Naţional de Statistica."
25. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - Cererea pentru obţinerea despãgubirii în caz de deces se depune la sediul asiguratorului, însoţitã de actele din care rezulta dreptul solicitantului, potrivit prezentei legi."
26. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Plata despãgubirii în caz de deces se face în termen de 15 zile de la data comunicãrii deciziei prevãzute la art. 48."
27. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Dacã în urma controalelor medicale periodice personalul din structurile de medicina muncii, care asigura servicii medicale angajatorului, constata ca exista riscul unei îmbolnãviri profesionale, acesta are obligaţia de a semnala de îndatã cazul asiguratorului.
(2) Declararea bolilor profesionale se realizeazã conform prevederilor <>Legii protecţiei muncii nr. 90/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, iar un exemplar din formularul de declarare a bolii respective va fi înaintat CNPAS de cãtre autoritatea competenta."
28. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - (1) Pentru constatarea cazului asigurat şi stabilirea drepturilor de asigurare, asiguratorul are acces şi recurge la procesul-verbal de cercetare întocmit, potrivit legii, de autoritatea competenta care efectueazã cercetarea accidentelor soldate cu incapacitate temporarã de munca, invaliditate şi deces.
(2) Asiguratorul verifica şi decide asupra modalitatii în care a fost efectuatã cercetarea accidentului care a determinat incapacitatea temporarã de munca.
(3) În scopul realizãrii atribuţiilor prevãzute la alin. (2) asiguratorul poate participa direct la cercetarea accidentului sau poate efectua o ancheta proprie, dupã caz."
29. Dupã articolul 54 se introduce un nou articol, articolul 54^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 54^1. - Pana la stabilirea caracterului de munca al accidentului sau caracterului profesional al bolii, conform documentelor prevãzute la art. 54, contravaloarea serviciilor medicale acordate va fi suportatã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, urmând ca decontarea sa se realizeze ulterior din contribuţiile de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, dupã caz."
30. Articolul 60 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - Angajaţii au dreptul, fãrã ca acest lucru sa atragã consecinţe asupra lor, de a sesiza Inspecţia Muncii, asiguratorul sau comitetele de sãnãtate şi securitate în munca asupra neluãrii de cãtre angajator a unor mãsuri de prevenire a accidentelor de munca şi a bolilor profesionale."
31. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - Asiguratorul coordoneazã activitatea de prevenire a accidentelor de munca şi a bolilor profesionale la nivel naţional şi realizeazã obiectivele de prevenire prin servicii proprii, cu personal specializat sau cu persoane fizice/juridice abilitate conform legii."
32. Articolul 63 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - Personalul tehnic al asiguratorului, care desfãşoarã activitãţi de prevenire a accidentelor de munca şi a bolilor profesionale, precum şi personalul medical specializat în medicina muncii au urmãtoarele atribuţii:
a) acorda consultanţa şi asistenta tehnica şi medicalã de medicina muncii cu privire la mãsurile şi mijloacele de prevenire;
b) iniţiazã elaborarea de studii şi analize şi asigura documentaţia privind riscurile şi condiţiile de munca din unitãţi, în vederea fundamentarii unor mãsuri de prevenire;
c) propun finanţarea unor proiecte sau programe de cercetare pentru fundamentarea ştiinţificã a mãsurilor de prevenire necesare;
d) elaboreazã şi propun angajatorilor instrucţiuni de prevenire şi proceduri de lucru specifice unor locuri de munca;
e) verifica modalitatea de efectuare a cercetãrii accidentelor de munca ce au avut ca urmare incapacitatea temporarã de munca;
f) controleazã aplicarea şi respectarea mãsurilor de prevenire convenite cu angajatorii;
g) elaboreazã şi propun forme şi mijloace de educare şi informare în masa pentru prevenirea accidentelor de munca şi a bolilor profesionale;
h) ţin evidenta accidentelor de munca şi a bolilor profesionale;
i) propun asiguratorului majorãri sau reduceri ale contribuţiei pentru stimularea activitãţii de prevenire;
j) acolo unde este cazul, pot propune asiguratorului încheierea unor contracte cu angajatorii, în scopul îmbunãtãţirii activitãţii de prevenire a accidentelor de munca şi a bolilor profesionale."
33. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - CNPAS administreazã, gestioneazã, coordoneazã şi controleazã intreaga activitate de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale."
34. Articolul 69 se abroga.
35. Articolul 70 se abroga.
36. Articolul 71 se abroga.
37. Articolul 72 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 72. - În vederea realizãrii activitãţii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, CNPAS are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã şi controleazã activitatea în acest domeniu, desfasurata de casele teritoriale de pensii;
b) poate cofinanta programe şi proiecte de prevenire a accidentelor de munca şi a bolilor profesionale;
c) aplica mãsuri pentru îmbunãtãţirea serviciilor şi prestaţiilor de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale;
d) elaboreazã criteriile şi metodologia care stau la baza calculului contribuţiei de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale;
e) indruma şi controleazã activitatea de prevenire a accidentelor de munca şi a bolilor profesionale;
f) controleazã modul de acordare a prestaţiilor şi serviciilor de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, prevãzute de prezenta lege;
g) controleazã modul de acordare a stimulentelor pentru încurajarea aplicãrii mãsurilor de prevenire şi reducere a nivelului de risc, stabilit prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
h) poate organiza la nivel naţional, la propunerea caselor teritoriale de pensii sau a asociaţiilor profesionale de asigurare, activitatea de recuperare funcţionalã, protezare, reorientare şi reconversie, în vederea reintegrarii profesionale pentru persoanele care au suferit accidente de munca şi boli profesionale;
i) organizeazã evidenta cazurilor asigurate, precum şi a costurilor de asigurare la nivel naţional;
j) emite şi retrage autorizaţia de funcţionare a asociaţiilor profesionale de asigurare;
k) finanţeazã la nivel naţional studii de cercetare aplicativa în vederea elaborãrii de soluţii, dispozitive şi metode de prevenire a accidentelor de munca şi a bolilor profesionale;
l) organizeazã instruirea, formarea şi perfecţionarea personalului din domeniul asigurãrii pentru accidente de munca şi boli profesionale;
m) face propuneri privind cheltuielile ce se finanţeazã din veniturile provenite din contribuţiile de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale;
n) urmãreşte execuţia veniturilor şi cheltuielilor activitãţii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale şi prezintã ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei rapoarte trimestriale şi anuale privind execuţia bugetarã;
o) coordoneazã activitatea de management al securitãţii şi sãnãtãţii în munca."
38. Articolul 73 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 73. - Conducerea activitãţii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale este asigurata de preşedintele CNPAS şi de un consiliu tripartit."
39. Articolul 74 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 74. - (1) Activitatea de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale este organizatã la nivel de direcţie generalã în cadrul CNPAS.
(2) Conducerea executivã a activitãţii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale este asigurata de un director general cu rang de înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii de cãtre preşedintele CNPAS.
(3) Ocuparea funcţiei de director general se face în condiţiile legii.
(4) Salarizarea directorului general se face la nivelul salariului stabilit de lege pentru funcţia de secretar general din ministere."
40. Articolul 75 se abroga.
41. Articolul 76 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - (1) Consiliul tripartit este format din 9 membri:
a) 3 reprezentanţi ai Guvernului, dintre care preşedintele CNPAS şi directorul general prevãzut la art. 74 alin. (2) membri de drept, iar al treilea, un reprezentant al Agenţiei Naţionale de Administraţie Fiscalã, desemnat de Ministerul Finanţelor Publice;
b) 3 reprezentanţi ai salariaţilor, desemnaţi prin consens de confederatiile sindicale reprezentative la nivel naţional, conform <>Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicatã, cu modificãrile ulterioare;
c) 3 reprezentanţi ai patronilor, desemnaţi prin consens de confederatiile patronale reprezentative la nivel naţional, conform <>Legii nr. 130/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
(2) Membrii consiliului tripartit îşi desfãşoarã activitatea în baza unui mandat pe o durata de 4 ani.
(3) Preşedintele CNPAS este şi preşedintele consiliului tripartit.
(4) Indemnizaţia de şedinţa pentru membrii consiliului tripartit, cu excepţia preşedintelui CNPAS şi a directorului general, este egala cu 10% din indemnizaţia lunarã a unui secretar de stat.
(5) Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului tripartit ca urmare a participãrii la şedinţe nu poate depãşi, într-o luna, 20% din indemnizaţia lunarã a unui secretar de stat."
42. Articolul 77 se abroga.
43. Articolul 78 se abroga.
44. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 79. - (1) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 72, în structura organizatoricã a CNPAS se înfiinţeazã structuri specializate pentru urmãrirea şi asigurarea:
a) activitãţii de prevenire a accidentelor de munca şi a bolilor profesionale;
b) activitãţii de reabilitare medicalã, reabilitare socioprofesionala şi tratament medical;
c) evidentei contribuţiilor, prestaţiilor şi serviciilor acordate şi a costurilor de asigurare.
(2) Organizarea structurilor prevãzute la alin. (1) se aproba prin hotãrâre a Guvernului de modificare a Statutului CNPAS."
45. Articolul 80 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 80. - Prin Statutul CNPAS se stabilesc atribuţiile, organizarea şi funcţionarea la nivel central şi teritorial a structurilor care asigura desfãşurarea activitãţii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, precum şi atribuţiile consiliului tripartit."
46. Dupã articolul 80 se introduce un nou articol, articolul 80^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 80^1. - (1) La nivelul caselor teritoriale de pensii, pentru activitatea de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale se constituie consilii tripartite consultative.
(2) Componenta, atribuţiile, organizarea şi funcţionarea consiliilor tripartite consultative se stabilesc prin Statutul CNPAS.
(3) Membrii desemnaţi în consiliile tripartite consultative nu beneficiazã de indemnizaţie de şedinţa."
47. Articolul 81 se abroga.
48. Articolul 82 se abroga.
49. Articolul 83 se abroga.
50. Articolul 87 se abroga.
51. Articolul 89 se abroga.
52. Articolul 90 se abroga.
53. Articolul 91 se abroga.
54. Articolul 92 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 92. - Asociaţiile profesionale de asigurare au obligaţia de a supune anual aprobãrii CNPAS situaţia financiarã şi bugetul de venituri şi cheltuieli."
55. Articolul 93 se abroga.
56. Articolul 94 se abroga.
57. Articolul 95 se abroga.
58. Articolul 96 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 96. - (1) Datoreazã contribuţii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale urmãtorii:
a) angajatorii, pentru asiguraţii prevãzuţi la art. 5 şi 7;
b) asiguraţii prevãzuţi la art. 6.
(2) Contribuţia de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale în cazul şomerilor se suporta integral din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, se datoreazã numai pe perioada în care aceştia urmeazã cursuri de recalificare şi de reconversie profesionalã şi se stabileşte în cota de 1% aplicatã asupra cuantumului drepturilor acordate pe perioada respectiva.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a), angajatorii nu datoreazã contribuţii pentru persoanele prevãzute la art. 5 lit. d)."
59. Alineatul 3 al articolului 99 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru prima perioada de funcţionare a sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, tarifele şi clasele de risc se pot modifica şi la un interval de timp mai scurt de 4 ani, dar numai o singura data."
60. Articolul 101 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 101. - (1) Baza lunarã de calcul la care persoanele prevãzute la art. 5 şi 7 datoreazã contribuţia de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale o reprezintã fondul total de salarii brute lunare realizate.
(2) În situaţia în care într-o unitate exista activitãţi încadrate în mai multe clase de risc, baza lunarã de calcul o reprezintã fondul total de salarii brute lunare realizate corespunzãtor activitãţilor încadrate în fiecare clasa de risc.
(3) Cotele de contribuţie datorate de angajatori în funcţie de clasa de risc sunt stabilite de la 0,5% la 4%, aplicate asupra fondului total de salarii brute lunare realizate.
(4) Contribuţia de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale nu se aplica asupra sumelor reprezentând:
a) prestaţii de asigurãri sociale care se suporta din fondurile asigurãrilor sociale sau din fondurile angajatorului şi care se plãtesc direct de cãtre acesta, potrivit legii;
b) drepturile plãtite potrivit dispoziţiilor legale în cazul desfacerii contractelor individuale de munca, al încetãrii calitãţii de funcţionar public sau de membru cooperator, altele decât cele acordate potrivit legii pentru perioada de preaviz;
c) diurnele de deplasare şi de delegare, indemnizaţiile de delegare, detaşare şi transfer, precum şi drepturile de autor;
d) sumele reprezentând participarea salariaţilor la profit;
e) premii şi alte drepturi exceptate prin legi speciale."
61. Articolul 102 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 102. - (1) Contribuţia datoratã de persoanele fizice prevãzute la art. 6 este unica, în valoare de 1%, aplicatã asupra venitului lunar asigurat, indiferent de activitatea prestatã.
(2) Baza lunarã de calcul pentru aceste contribuţii o reprezintã venitul lunar prevãzut în contractul individual de asigurare, care nu poate fi mai mic decât salariul de baza minim brut pe ţara."
62. Articolul 105 se abroga.
63. Articolul 106 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 106. - Contribuţiile de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, dupã calculare şi reţinere, se vireazã pana la data de 20 a lunii urmãtoare celei pentru care se efectueazã plata drepturilor salariale."
64. Articolul 107 se abroga.
65. Articolul 108 se abroga.
66. Articolul 109 se abroga.
67. Articolul 111 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 111. - (1) Neplata contribuţiei de asigurare de cãtre asiguraţii prevãzuţi la art. 6 la termenul stabilit atrage neacordarea drepturilor la prestaţii şi servicii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, pana la achitarea contribuţiilor datorate şi a dobânzilor şi penalitatilor aferente.
(2) Neplata contribuţiei de asigurare de cãtre asiguraţii prevãzuţi la art. 6 pe o perioada de 3 luni consecutive constituie pentru asigurator motiv de reziliere a contractului individual de asigurare."
68. Articolul 112 se abroga.
69. Articolul 113 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 113. - (1) Asiguratorul poate sa aprobe anual majorãri sau reduceri ale cotelor contribuţiilor de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale.
(2) Nivelul majorãrii sau al reducerii cotelor se stabileşte în principal dupã urmãtoarele criterii:
a) numãrul accidentelor de munca şi al bolilor profesionale pe o perioada de referinta;
b) gravitatea consecinţelor accidentelor de munca şi a bolilor profesionale;
c) volumul cheltuielilor pentru prestaţii şi servicii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale;
d) existenta locurilor de munca încadrate în condiţii deosebite sau speciale."
70. Denumirea capitolului IX va avea urmãtorul cuprins:
"Veniturile şi cheltuielile asigurãrilor
pentru accidente de munca şi boli profesionale"
71. Articolul 114 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 114. - Veniturile pentru asigurãrile de accidente de munca şi boli profesionale se constituie din:
a) contribuţii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale datorate de persoanele juridice, precum şi de persoanele fizice care încheie asigurare;
b) dobânzi şi penalitãţi de întârziere;
c) alte venituri, potrivit legii."
72. Articolul 115 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 115. - (1) Veniturile din contribuţiile de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale datorate de persoanele fizice şi juridice, în condiţiile prezentei legi, se prevãd distinct la partea de venituri a bugetului asigurãrilor sociale de stat.
(2) Veniturile prevãzute la art. 114 sunt destinate în exclusivitate pentru finanţarea prestaţiilor şi serviciilor de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale prevãzute de prezenta lege, precum şi pentru finanţarea organizãrii şi functionarii sistemului de asigurare reglementat de prezenta lege."
73. Articolul 116 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 116. - (1) Cheltuielile pentru prestaţiile şi serviciile de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale şi cheltuielile pentru organizarea şi funcţionarea acestui sistem se prevãd distinct la partea de cheltuieli a bugetului asigurãrilor sociale de stat.
(2) Cheltuielile pentru prestaţii şi servicii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale se efectueazã pentru:
a) reabilitarea medicalã şi recuperarea capacitãţii de munca;
b) reabilitarea şi reconversia profesionalã;
c) indemnizaţia pentru incapacitate temporarã de munca;
d) indemnizaţia pentru trecerea temporarã în alt loc de munca şi indemnizaţia pentru reducerea timpului de munca;
e) compensaţiile pentru atingerea integritãţii;
f) despãgubirile în caz de deces;
g) rambursarile de cheltuieli;
h) activitatea de prevenire a accidentelor de munca şi bolilor profesionale.
(3) Cheltuielile pentru organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale se efectueazã în limita a pana la 3% din veniturile ce reprezintã contribuţii de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, care se prevãd a se incasa în anul bugetar."
74. Articolul 117 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 117. - (1) Excedentele anuale rezultate în cazul în care veniturile depãşesc cheltuielile sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale se reporteazã în anul urmãtor, utilizându-se pentru finanţarea cheltuielilor prevãzute la art. 116 alin. (2).
(2) Eventualele deficite înregistrate pe parcursul execuţiei şi deficitul anual rezultat în cazul în care veniturile sunt depasite de cheltuielile sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale se acoperã din disponibilitãţile înregistrate în anul precedent de sistem."
75. Articolul 118 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 118. - (1) Execuţia de casa a fondurilor aferente sistemului de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale se realizeazã prin Trezoreria Statului.
(2) Disponibilitãţile sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale se pãstreazã în Trezoreria Statului şi sunt purtãtoare de dobânzi."
76. Articolul 119 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 119. - Disponibilitãţile fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare înregistrate la data de 31 decembrie 2003, asa cum au fost constituite conform <>Legii bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002 , cu modificãrile ulterioare, se preiau de cãtre CNPAS spre administrare."
77. Articolul 120 se abroga.
78. La articolul 124 alineatul 1, literele a), b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) nedepunerea la termen a declaraţiei prevãzute la art. 10 şi 12;
b) nerespectarea obligaţiei de comunicare prevãzute la art. 10 şi 51;
c) refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control informaţiile solicitate potrivit art. 58."
79. Alineatul (1) al articolului 125 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 125. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac prin proces-verbal de cãtre personalul împuternicit din cadrul CNPAS sau de cãtre autoritãţile publice abilitate potrivit legii."
80. Dupã alineatul (2) al articolului 125 se introduce un nou alineat, alineatul (3), care va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dispoziţiile prezentei legi se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare."
81. Articolul 127 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 127. - Sumele încasate din amenzile contravenţionale, aplicate conform prezentei legi, se fac venit la bugetul de stat."
82. Literele a) şi e) ale articolului 129 vor avea urmãtorul cuprins:
"a) modul de calcul al contribuţiei de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale, precum şi majorarea sau micşorarea cotei de contribuţie;
.............................................................
e) modul de stabilire şi de plata a prestaţiilor şi serviciilor cuvenite beneficiarilor de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale;"
83. Dupã articolul 133 se introduce un nou articol, articolul 133^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 133^1. - (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de prestaţii şi servicii pentru accidente de munca şi boli profesionale se recupereazã de la beneficiari în termenul general de prescripţie de 3 ani.
(2) Sumele prevãzute la alin. (1) se recupereazã de la beneficiari în baza deciziei organului competent, care constituie titlu executoriu. Sumele rãmase nerecuperate de pe urma beneficiarilor decedati nu se mai urmãresc."
84. Articolul 134 se abroga.
85. Articolul 135 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 135. - Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu excepţia prevederilor referitoare la constituirea fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, care intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2003."
86. Articolul 136 se abroga.
87. Articolul 137 se abroga.
88. Articolul 138 se abroga.
89. Articolul 139 se abroga.
90. Articolul 140 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 140. - (1) În perioada 1 ianuarie 2003 - 31 decembrie 2004 contribuţiile de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale sunt destinate exclusiv constituirii fondului iniţial necesar pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale.
(2) Cota de contribuţie datoratã de angajatori şi de persoanele fizice care încheie contracte individuale de asigurare este de 0,5%, indiferent de clasa de risc.
(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2004, CNPAS va administra fondurile sistemului de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale prin structurile înfiinţate pentru acest scop."
91. Dupã articolul 140 se introduce un nou articol, articolul 140^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 140^1. - Perioada de suspendare a contractului individual de munca în cazul concediului pentru incapacitate temporarã de munca datoratã producerii unui accident de munca sau boala profesionalã se considera vechime în munca."
92. Articolul 141 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 141. - Pana la data de 31 decembrie 2004 Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi Ministerul Sãnãtãţii vor elabora şi vor aproba normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I."
ART. II
(1) Statutul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale se modifica şi se completeazã prin hotãrâre a Guvernului, pana la data de 31 decembrie 2003, potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Dupã data modificãrii şi completãrii Statutului Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, potrivit dispoziţiilor alin. (1), aceasta preia prin protocol, de la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, activitãţile corespunzãtoare functionarii şi organizãrii sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, precum şi personalul aferent acestor activitãţi.
(3) Personalul preluat de Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale va fi transferat, potrivit legii, de la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi de la unitãţile subordonate sau aflate în coordonarea ori sub autoritatea acestuia.
(4) Pana la modificarea şi completarea Statutului Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, în condiţiile dispoziţiilor alin. (1), Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, prin structurile proprii, va asigura logistic şi organizatoric desfãşurarea activitãţilor necesare gestionãrii fondului iniţial.
(5) Contribuţiile pentru fondul iniţial aferent anului 2003 se colecteazã pana la data de 31 decembrie 2003 de cãtre casele teritoriale de pensii şi se vireazã la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei.
ART. III
Angajatorii existenţi la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta sunt obligaţi sa depunã declaraţia prevãzutã la art. I pct. 7 la sediul asiguratorului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 346/2002 , cu modificãrile ulterioare.
ART. IV
În cuprinsul <>Legii nr. 346/2002 , cu modificãrile ulterioare, sintagmele "Fondul Naţional de Asigurare pentru Accidente de Munca şi Boli Profesionale", respectiv "Fondul Naţional", precum şi "fondurile teritoriale de asigurare pentru accidentele de munca şi boli profesionale" şi "fondurile teritoriale" se înlocuiesc corespunzãtor cu sintagmele "Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale", respectiv "CNPAS" şi "casele teritoriale de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale", respectiv "casele teritoriale de pensii".
ART. V
Pe data de 1 ianuarie 2005 se abroga prevederile referitoare la accidente de munca şi boli profesionale din <>cap. V "Alte drepturi de asigurãri sociale" din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. VI
<>Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca şi boli profesionale, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia de cãtre Parlament, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Elena Dumitru

Ministrul interimar al sãnãtãţii,
Ionel Blanculescu

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 24 octombrie 2003.
Nr. 107.

──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016