Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 102 din 29 iunie 1999  privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 102 din 29 iunie 1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 310 din 30 iunie 1999
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Persoanele cu handicap, în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, sunt acele persoane care au un dezavantaj datorat unor deficiente fizice, senzoriale, psihice sau mentale, care le impiedica sau le limiteazã accesul normal şi în condiţii de egalitate la viata socialã, potrivit vârstei, sexului, factorilor sociali, materiali şi culturali, necesitand mãsuri de protecţie specialã în vederea integrãrii lor sociale.
(2) Protecţia specialã cuprinde mãsurile ce urmeazã a fi luate în temeiul acestei ordonanţe de urgenta, pentru exercitarea dreptului persoanelor cu handicap la un regim special de prevenire, de tratament, de readaptare, de învãţãmânt, de instruire şi de integrare socialã a acestei categorii de persoane.
(3) Mãsurile de protecţie specialã se aplica pe baza încadrãrii în categorii de persoane cu handicap, în raport cu gradul de handicap stabilit în urma evaluãrii efectuate de cãtre comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap, potrivit criteriilor prevãzute în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta, aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 2
(1) Încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap se atesta, atât pentru adulti, cat şi pentru copii, potrivit criteriilor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacitãţii de munca, care stabilesc gradul de handicap - uşor, mediu, accentuat şi grav -, prin certificat emis de comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti şi, respectiv, pentru copii, prevãzute la cap. V.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta prin copil se înţelege persoana care nu a împlinit varsta de 18 ani şi care nu are capacitate deplina de exerciţiu.
(3) O data cu eliberarea certificatelor de încadrare în grade de handicap, comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap au obligaţia de a elabora un program individual de recuperare şi integrare socialã, care prevede acţiunile medicale, educative, profesionale şi sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea, instruirea şi integrarea sau reintegrarea socialã a persoanei cu handicap.
(4) Pentru elaborarea programului individual de recuperare şi integrare socialã comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap se vor consulta în mod obligatoriu cu persoana cu handicap şi, dupã caz, cu reprezentanţii legali ai acesteia, precum şi cu specialişti din diferite domenii, în funcţie de specificul fiecãrui caz.
(5) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, autoritãţile administraţiei publice centrale de specialitate şi ale administraţiei publice locale au obligaţia de a asigura, pe baza dispoziţiilor legale în vigoare şi în limita resurselor pe care le au la dispoziţie, condiţiile necesare pentru realizarea programului individual de recuperare şi integrare socialã pentru fiecare persoana cu handicap.
ART. 3
(1) Realizarea mãsurilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta, este organizatã, coordonata şi controlatã de cãtre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, organ al administraţiei publice centrale de specialitate din subordinea Guvernului României.
(2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap colaboreazã cu ministere şi cu alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, cu autoritãţile administraţiei publice locale şi cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care desfãşoarã activitãţi în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap.
ART. 4
Protecţia specialã a persoanelor cu handicap se realizeazã prin acordarea drepturilor prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta la domiciliu sau, dupã caz, în instituţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap.

CAP. 2
Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap

ART. 5
Protecţia specialã a persoanelor cu handicap, în forma institutionalizata, se realizeazã prin acordarea de servicii de asistenta, îngrijire, tratament, recuperare, reabilitare, orientare şi formare profesionalã, precum şi de alte tipuri de servicii în cadrul instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap.
ART. 6
(1) Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap pot fi înfiinţate şi organizate ca instituţii de interes public, sub forma de centre-pilot, centre de îngrijire şi asistenta, centre de recuperare şi reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupationala, prevãzute în anexa la prezenta ordonanta de urgenta, precum şi sub alte forme specifice, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Actualele instituţii pentru asistenta specialã a persoanelor cu handicap, prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 939/1997 privind reorganizarea şi funcţionarea Secretariatului de Stat pentru Handicapati, se reorganizeazã ca instituţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, potrivit anexei la prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 7
(1) Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, prevãzute la art. 6, au personalitate juridicã şi se afla în coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Finanţarea instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, prevãzute în anexa, se asigura din: contribuţiile proprii ale beneficiarilor de asistenta socialã sau ale intretinatorilor acestora, sume alocate de la bugetele autoritãţilor administraţiei publice locale şi din alte venituri realizate în condiţiile legii.
(3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate aloca sume din Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap instituţiilor prevãzute în anexa, pe baza de convenţii încheiate cu autoritãţile administraţiei publice locale.
(4) Reorganizarea instituţiilor actuale prevãzute în anexa, precum şi regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare pentru fiecare tip de instituţie de protecţie specialã a persoanelor cu handicap se aproba prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(5) Predarea-preluarea patrimoniului şi a personalului între instituţiile actuale şi cele înfiinţate prin reorganizarea acestora se efectueazã pe baza de protocol, în condiţiile prevãzute prin hotãrârea Guvernului menţionatã la alin. (4). Salarizarea personalului instituţiilor înfiinţate prin reorganizare se stabileşte potrivit <>Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publica.
ART. 8
Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap pot fi înfiinţate prin:
a) hotãrâre a Guvernului;
b) hotãrâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, dupã caz;
c) hotãrâri ale unor organizaţii neguvernamentale sau care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrâri ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.
ART. 9
(1) Instituţiile prevãzute la art. 6 pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele menţionate la art. 8, prin contract de asociere.
(2) Contractul de asociere se încheie între ordonatorii principali de credite, în cazul consiliilor judeţene, consiliilor locale, Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi al altor organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, şi reprezentanţii legali ai persoanelor juridice.
(3) Contractul de asociere trebuie sa prevadã resursele financiare reprezentând contribuţia fiecãrei pãrţi la susţinerea cheltuielilor de investiţii şi de funcţionare ale instituţiei de protecţie specialã care se înfiinţeazã prin asociere, durata asocierii, modul de administrare a patrimoniului instituţiei, precum şi alte clauze prevãzute în contractul de asociere. Contractul-cadru de asociere se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 10
(1) Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, înfiinţate cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, se afla în coordonarea metodologicã a acestuia.
(2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap îşi exercita atributia de coordonare metodologicã prin: elaborarea de norme şi metodologii privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap; asigurarea instruirii şi perfecţionãrii profesionale a personalului de specialitate; verificarea respectãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta şi ale altor acte normative referitoare la activitatea acestora; sprijinirea dezvoltãrii acestor instituţii în conformitate cu strategia şi cu programele naţionale de protecţie specialã a persoanelor cu handicap.
(3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap este autorizat sa controleze activitatea tuturor instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, sa informeze Guvernul şi, dupã caz, Curtea de Conturi asupra aspectelor negative constatate.

CAP. 3
Accesibilitati pentru persoanele cu handicap

ART. 11
(1) Clãdirile instituţiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, locuintele construite din fonduri publice, mijloacele de transport în comun, telefoanele publice, precum şi cãile de acces vor fi amenajate astfel încât sa permitã accesul neingradit al persoanelor cu handicap.
(2) Lucrãrile de amenajare a acestora se vor face în etape, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, iar costurile lucrãrilor vor fi suportate, dupã caz, din bugetele proprii ale ministerelor, ale celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale de specialitate, precum şi din bugetele autoritãţilor publice locale.
ART. 12
Autoritãţile prevãzute de lege vor elibera autorizaţia de construcţie pentru clãdirile publice ce urmeazã a se construi, numai în condiţiile respectãrii prevederilor normativului în domeniu, care va fi aprobat prin ordin al ministrului lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României. Fac excepţie de la aceasta prevedere construcţiile personale şi anexele acestora.
ART. 13
(1) Toate lucrãrile de refacere, reparaţii, reconstrucţie sau consolidare a drumurilor publice, a instituţiilor publice, a celor culturale, sportive şi de petrecere a timpului liber, a magazinelor şi restaurantelor, a sediilor prestatorilor de servicii cãtre populaţie vor fi proiectate şi executate astfel încât sa respecte prevederile normativului menţionat la art. 12.
(2) Pana la data de 31 decembrie 2003 vor fi adaptate pentru a permite accesul neingradit al persoanelor cu handicap toate clãdirile instituţiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, magazinele şi restaurantele, sediile prestatorilor de servicii cãtre populaţie, precum şi cãile publice de acces.
ART. 14
Montarea telefoanelor publice se va face numai cu respectarea prevederilor normativului prevãzut la art. 12. Pana la data de 31 decembrie 2001 toate telefoanele publice vor fi amenajate, cu respectarea prevederilor acestui normativ.
ART. 15
(1) De la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta limbajul mimico-gestual se bucura de recunoaştere oficialã din partea statului.
(2) Pana la data de 31 decembrie 2002 toate instituţiile publice vor încadra, pentru relaţiile directe cu persoanele surde sau surdo-mute, traducatori ai limbajului mimico-gestual, autorizaţi potrivit legii.
ART. 16
(1) În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, în spaţiile de parcare de pe lângã instituţiile de interes public vor fi rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional minimum 4% din numãrul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin de doua locuri pentru parcarea gratuita a mijloacelor de transport ale persoanelor cu handicap.
(2) Pana la data de 31 decembrie 2002 toate spaţiile de parcare organizate vor avea rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional minimum 4% din numãrul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin de doua locuri pentru parcarea gratuita a mijloacelor de transport ale persoanelor cu handicap.
ART. 17
(1) Toate societãţile sau regiile de transport în comun, urban sau interurban, au obligaţia de a achizitiona mijloace de transport special adaptate pentru accesul neingradit al persoanelor cu handicap.
(2) În termen de maximum 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta producãtorii de mijloace de transport în comun au obligaţia de a introduce în fabricaţie mijloace de transport în comun, special adaptate accesului neingradit al persoanelor cu handicap.
(3) Pana la data de 31 decembrie 2010 toate mijloacele de transport în comun aflate în circulaţie vor fi adaptate accesului neingradit al persoanelor cu handicap.
(4) Pana la data de 31 decembrie 2005 autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia de a monta sisteme de semnalizare sonora şi vizuala pentru persoanele cu handicap, la trecerile de pietoni, precum şi panouri de afisaj în mijloacele de transport şi pe drumurile publice.

CAP. 4
Drepturile şi obligaţiile persoanelor cu handicap

Secţiunea I
Drepturi de care beneficiazã copiii cu handicap

ART. 18
(1) În vederea asigurãrii integrãrii cu sanse egale în viata socialã, copiii cu handicap beneficiazã de urmãtoarele drepturi:
a) acces liber şi egal în orice instituţie de învãţãmânt obişnuit, în raport cu restantul funcţional şi potenţialul recuperator, cu respectarea prevederilor legislaţiei din domeniul învãţãmântului;
b) pregãtire şcolarã la domiciliu a copiilor cu handicap, nedeplasabili, pe durata învãţãmântului obligatoriu prevãzut de lege. Pregãtirea şcolarã la domiciliul copiilor cu handicap, nedeplasabili, se va stabili potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi al Ministerului Finanţelor, ce va fi publicat în Monitorul Oficial al României;
c) alocatie de stat pentru copiii cu handicap, în condiţiile şi în cuantumul prevãzute de lege, majorat cu 100%;
d) alocatie de întreţinere pentru copiii cu handicap, aflaţi în plasament familial sau încredinţaţi, potrivit legii, unei familii ori persoane sau unui organism privat autorizat potrivit legii, în cuantumul prevãzut de lege, majorat cu 50%;
e) locuri de odihna gratuite în tabere, atât pentru copiii cu handicap, cat şi pentru copiii preşcolari, elevi sau studenţi ai persoanelor cu handicap, o data pe an, conform convenţiilor încheiate între Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi Ministerul Educaţiei Naţionale;
f) un asistent personal pentru copiii cu handicap grav, ale cãrui drepturi se stabilesc potrivit art. 32.
(2) Persoana care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere un copil cu handicap beneficiazã de urmãtoarele drepturi:
a) concediu plãtit pentru îngrijirea copilului cu handicap, pana la împlinirea de cãtre acesta a vârstei de 3 ani;
b) concedii medicale pentru îngrijirea copiilor cu handicap accentuat sau grav, care necesita tratament pentru afecţiuni intercurente, pana la împlinirea de cãtre copii a vârstei de 18 ani;
c) gratuitatea serviciilor hoteliere, în cazul insotirii în spital a copiilor cu handicap, pentru membrul familiei care îl însoţeşte.

Secţiunea a II-a
Drepturi de care beneficiazã adultii cu handicap

ART. 19
În vederea asigurãrii dreptului la securitate socialã, precum şi a dreptului la ocrotirea sãnãtãţii şi la instruire, adultii cu handicap beneficiazã de urmãtoarele drepturi:
a) adultii inapti de munca din cauza handicapului, dacã nu au alte venituri cu excepţia pensiei de urmaş, beneficiazã de ajutor special lunar în valoare de 195.270 lei pe toatã durata handicapului; cei cu venituri pana la acest cuantum primesc diferenţa pana la nivelul ajutorului special lunar; pentru afecţiuni care creeazã handicap ireversibil, ajutorul special lunar se stabileşte pe toatã durata vieţii;
b) nevazatorii beneficiazã de venit lunar sub forma unei pensii sociale în valoare de 359.980 lei, indiferent de varsta şi de veniturile realizate din salarii, pe toatã durata handicapului grav; cei cu handicap accentuat beneficiazã de un venit lunar în cuantum de 50% din venitul stabilit pentru cei cu handicap grav, pe toatã durata handicapului; persoanele nevazatoare, care cumuleazã salariul cu pensia pentru limita de varsta, cu pensia I.O.V.R. sau cu pensia pentru pierderea capacitãţii de munca, vor opta pentru una dintre acestea sau pentru pensia socialã. Nevazatorii care nu desfãşoarã activitate salarizata cumuleazã pensia socialã cu una dintre celelalte pensii stabilite potrivit legii;
c) un asistent personal pentru adultii cu handicap grav, ale cãrui drepturi se stabilesc potrivit art. 32;
d) scutirea de la plata taxelor vamale pentru introducerea în ţara, o data la 8 ani, la alegere, pentru motociclete, motorete sau autoturisme, adaptate special pentru transportul persoanelor cu handicap, pentru folosinta proprie;
e) scutirea de la plata taxelor de abonament pentru adultii cu handicap grav, deţinãtori de aparate radio şi de televizoare; de aceasta facilitate beneficiazã şi persoanele care au în întreţinere persoane cu handicap;
f) prioritate la instalarea postului telefonic şi scutirea de la plata taxelor de instalare şi de transfer al abonamentului telefonic, precum şi de la costul a 50 de impulsuri pentru abonamentul comun la 2 abonati, 100 de impulsuri pentru abonament - linie individualã şi 400 de impulsuri pentru nevãzãtori, atât pentru adultii cu handicap, cat şi pentru familiile acestora, dacã au domiciliul comun, potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Comunicaţii şi Informatica, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României;
g) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport în comun pentru adultii cu handicap accentuat şi grav şi pentru asistentii personali sau pentru insotitorii acestora;
h) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane clasa a II-a, cu autobuzele sau navele pentru transportul fluvial, în limita a 12 cãlãtorii dus-întors pe an pentru adultii cu handicap grav şi pentru asistentii personali sau pentru insotitorii acestora şi în limita a 6 cãlãtorii dus-întors pe an pentru adultii cu handicap accentuat şi pentru insotitorii acestora, în condiţiile stabilite de normele metodologice prevãzute la art. 1 alin. (3); adultii cu afecţiuni renale, care necesita hemodializa în alte localitãţi decât cele de domiciliu, precum şi asistentii personali ai acestora beneficiazã de gratuitate şi peste limita menţionatã, în funcţie de recomandarea centrului de hemodializa;
i) pregãtirea şcolarã la domiciliu, la cerere, a adulţilor cu handicap, nedeplasabili, potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi al Ministerului Finanţelor;
j) acordarea asistenţei medicale în conformitate cu prevederile Legii asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale reglementãrilor emise de Ministerul Sãnãtãţii, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap;
k) acordarea unei camere în plus, în condiţiile legii, pe baza contractelor de închiriere pentru suprafeţele locative cu destinaţia de locuinţe, deţinute de stat sau de unitãţile administrative ale acestuia, la solicitarea persoanelor cu handicap grav, precum şi a familiilor care au în întreţinere un copil cu handicap grav;
l) stabilirea chiriei, în condiţiile legii, pe baza contractelor de închiriere pentru suprafeţele locative cu destinaţia de locuinţe, deţinute de stat sau de unitãţile administrative ale acestuia, la tariful minim prevãzut de lege, iar pentru nevãzãtori, redus cu 50% .
ART. 20
(1) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. c) şi e), art. 18 alin. (2) lit. c) şi art. 19 lit. a), b), e), f) şi h) se suporta din bugetul Fondului special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap.
(2) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. f) şi art. 19 lit. c) şi g) se suporta din bugetele locale.
(3) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. d) se suporta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
(4) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (2) lit. a) şi b) se suporta din bugetul asigurãrilor sociale de stat.
(5) Drepturile prevãzute la art. 19 lit. a) şi b) se indexeazã sau se corecteaza la aceeaşi data şi în aceleaşi condiţii ca şi pensiile de asigurãri sociale de stat pentru limita de varsta.
(6) Autoritãţile administraţiei publice locale care nu dispun de resurse financiare necesare pentru plata drepturilor prevãzute la alin. (2) vor primi, prin transfer de la Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap, sumele necesare pentru completarea veniturilor proprii, astfel încât sa poatã asigura plata integrala a acestor drepturi. Aceste transferuri se stabilesc pe baza de convenţie încheiatã între Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi autoritãţile administraţiei publice locale.

Secţiunea a III-a
Obligaţiile persoanelor cu handicap

ART. 21
Persoanele cu handicap au urmãtoarele obligaţii:
a) sa se prezinte la comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap, care funcţioneazã pe lângã inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, prevãzute la cap. V, aflate în subordinea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, pentru încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, precum şi la reevaluarea periodicã, potrivit normelor metodologice prevãzute la art. 1 alin. (3);
b) sa urmeze programul individual de recuperare şi integrare socialã, stabilit de comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap, sub supravegherea asistentilor sociali din cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap sau ai organizaţiilor neguvernamentale autorizate, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, care colaboreazã cu aceste inspectorate;
c) sa se încadreze în munca, în condiţiile legii, în raport cu pregãtirea şi posibilitãţile fizice şi psihice ale acestora şi pe baza recomandãrilor medicale;
d) sa colaboreze cu asistentii sociali şi cu inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap şi ai unitãţilor prevãzute la art. 6.

CAP. 5
Organizarea şi funcţionarea comisiilor de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap

ART. 22
(1) Pentru încadrarea adulţilor într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã, în raport cu gradul de handicap, se înfiinţeazã, la nivel judeţean şi al sectoarelor municipiului Bucureşti, comisii de expertiza medicalã a adulţilor cu handicap.
(2) Comisiile prevãzute la alin. (1) au urmãtoarea componenta:
- un preşedinte desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap din rândul specialiştilor inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap;
- 2 membri, dintre care un specialist în expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca, din cadrul cabinetelor de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, desemnat de şeful oficiului de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, şi un membru desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de profesie medic;
- un membru cu statut de observator, desemnat de organizaţiile neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfãşoarã activitãţi de protecţie specialã a persoanelor cu handicap în judeţul sau în sectoarele municipiului Bucureşti;
- un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, care poate fi şi cadru mediu.
ART. 23
(1) Pentru încadrarea copiilor într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã, în raport cu gradul de handicap, se înfiinţeazã comisii de expertiza medicalã a copiilor cu handicap judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(2) Comisiile prevãzute la alin. (1) au în componenta lor:
- un preşedinte desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap din rândul specialiştilor inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap;
- 3 membri, dintre care un medic specialist pediatru, un medic specialist psihiatru şi un psiholog, desemnaţi de conducerile direcţiilor de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti;
- un membru psihopedagog, desemnat de inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti;
- un membru desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de profesie medic;
- un membru cu statut de observator, desemnat de organismele neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfãşoarã activitãţi de protecţie specialã a persoanelor cu handicap în judeţul sau în sectoarele municipiului Bucureşti;
- un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, care poate fi şi cadru mediu.
ART. 24
Preşedintele şi membrii comisiilor prevãzute la art. 22 şi 23 au dreptul la o indemnizaţie de şedinţa. Cuantumul lunar al indemnizaţiilor de şedinţa nu poate depãşi cuantumul câştigului salarial mediu net pe economie, comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica, la data stabilirii dreptului.
ART. 25
Comisiile de expertiza medicalã prezentate la art. 22 şi 23 funcţioneazã pe lângã inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap.
ART. 26
(1) Comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap se afla în coordonarea Comisiei superioare de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap, care va funcţiona pe lângã Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap are în componenta sa doua secţiuni: secţiunea pentru adulti şi secţiunea pentru copii. Secţiunea pentru adulti este formatã dintr-un preşedinte, desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, din câte un reprezentant al Ministerului Sãnãtãţii, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Institutului Naţional de Expertiza şi de Recuperare a Capacitãţii de Munca, Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap şi Institutului de Medicina Legalã, membri, şi un secretar, desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Secţiunea pentru copii are în componenta sa un preşedinte, desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, câte un reprezentant al Ministerului Sãnãtãţii, Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Departamentului pentru Protecţia Copilului şi Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap, membri, şi un secretar desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(3) Preşedintele şi membrii comisiei prevãzute la alin. (1) beneficiazã de o indemnizaţie de şedinţa în condiţiile art. 24.
ART. 27
(1) Încadrarea sau respingerea încadrãrii într-o categorie de persoane cu handicap, adulti şi copii, care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, se atesta prin certificat emis de comisiile prevãzute la art. 22 şi 23. Eliberarea certificatului este scutitã de taxa de timbru.
(2) Certificatele emise potrivit alin. (1) pot fi contestate, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap, secţiunea pentru adulti sau, dupã caz, secţiunea pentru copii. Contestaţia va fi soluţionatã prin decizie, în termen de 45 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii.
(3) Deciziile emise de cãtre Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pot fi atacate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificãrile ulterioare, cererile adresate instanţei fiind scutite de taxa judiciarã de timbru.
ART. 28
Indemnizaţiile de şedinţa prevãzute la art. 24 şi la art. 26 alin. (3) se suporta din bugetul Fondului special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap.
ART. 29
Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor prevãzute la art. 22, 23 şi 26 se aproba prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României.
ART. 30
În cazul eliberãrii de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, fãrã respectarea criteriilor stabilite prin normele metodologice prevãzute la art. 1 alin. (3), membrii comisiilor de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap, prevãzute la art. 22 şi 23, vor fi obligaţi, în condiţiile legii, la: restituirea indemnizaţiilor de şedinţa încasate pentru participare la activitatea comisiilor, excluderea definitiva din cadrul acestor comisii; suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de cãtre beneficiari, ca urmare a încadrãrii acestora cu nerespectarea dispoziţiilor legale.

CAP. 6
Drepturile şi obligaţiile asistentului personal

ART. 31
(1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este persoana care supravegheazã, acorda asistenta şi îngrijire permanenta copilului sau adultului cu handicap grav.
(2) În cazul copilului sau adultului cu handicap, fãrã discernãmânt, asistentul personal nu poate fi angajat decât cu acordul familiei sau al susţinãtorilor legali ai persoanei cu handicap.
(3) Asistentul personal îşi desfãşoarã activitatea pe baza contractului individual de munca sau, dupã caz, a convenţiei civile încheiate cu autoritãţile administraţiei publice locale în a cãror raza teritorialã domiciliazã persoana cu handicap.
ART. 32
(1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este salarizat sau, dupã caz, remunerat în raport cu dispoziţiile legale privind salarizarea asistentului social debutant din unitãţile bugetare.
(2) Condiţiile de încadrare, drepturile şi obligaţiile asistentului personal al persoanei cu handicap se stabilesc, în condiţiile legii, prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 33
Asistentul personal are, în raport cu persoana cu handicap cãreia îi acorda supraveghere, asistenta şi îngrijire permanenta, urmãtoarele obligaţii:
a) de a presta persoanei cu handicap toate activitãţile şi serviciile prevãzute în contractul individual de munca sau în convenţia civilã încheiatã cu autoritãţile publice prevãzute la art. 31 alin. (3);
b) de a trata cu respect, buna-credinţa şi înţelegere persoana cu handicap şi de a nu abuza fizic sau moral de starea de incapacitate în care se gãseşte aceasta;
c) de a sesiza autoritãţile publice locale şi inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap despre orice modificare survenitã în starea fizica, psihicã sau socialã a persoanei cu handicap, de natura sa modifice acordarea drepturilor sau a accesibilitatilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 34
Încãlcarea oricãreia dintre obligaţiile prevãzute la art. 33 şi a celor prevãzute în contractul individual de munca sau în convenţia civilã atrage rãspunderea juridicã a asistentului personal, în condiţiile legii.

CAP. 7
Încadrarea în munca a persoanelor cu handicap

ART. 35
Încadrarea în munca a persoanelor cu handicap şi realizarea de venituri de cãtre acestea se fac în conformitate cu legislaţia generalã a muncii, cu celelalte reglementãri în vigoare, precum şi cu dispoziţiile speciale din prezenta ordonanta de urgenta, în scopul integrãrii socioprofesionale a acestor persoane.
ART. 36
(1) Persoanele cu handicap pot fi încadrate în munca în condiţiile legii, de cãtre persoane fizice sau juridice care angajeazã personal salariat, conform pregãtirii lor profesionale şi capacitãţii fizice şi intelectuale de care dispun, pe baza unui contract individual de munca.
(2) Încadrarea în munca a persoanelor cu handicap se poate face prin crearea de locuri de munca protejate, special organizate, în scopul eliminãrii impedimentelor de orice fel, prin asigurarea înlesnirilor şi adaptarilor corespunzãtoare.
(3) Persoanele cu handicap pot fi angajate şi cu munca la domiciliu, caz în care persoana fizica sau juridicã care le angajeazã are obligaţia de a asigura transportul la şi de la domiciliu al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizeazã în activitate şi al produselor finite pe care le realizeazã.
ART. 37
Persoanele fizice sau juridice care angajeazã persoane cu handicap pot infiinta unitãţi protejate, autorizate de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Modul de autorizare a acestor unitãţi se stabileşte în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 38
(1) Unitãţile protejate sunt unitãţi special organizate şi amenajate potrivit cerinţelor persoanelor cu handicap, în vederea desfãşurãrii activitãţii acestor persoane, cu eliminarea oricãrui impediment.
(2) Unitãţile protejate vor fi sprijinite, atât la înfiinţare, cat şi pe parcursul desfãşurãrii activitãţilor lor, de autoritãţile administraţiei publice locale, de inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap şi de organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au activitãţi de protecţie specialã a persoanelor cu handicap.
ART. 39
Unitãţile protejate pot fi:
a) agenţi economici cu personalitate juridicã, indiferent de forma de organizare şi de proprietate, care au cel puţin 50% din numãrul de angajaţi persoane cu handicap încadrate cu contract individual de munca;
b) secţii, ateliere sau alte structuri fãrã personalitate juridicã din cadrul agenţilor economici sau din cadrul organizaţiilor neguvernamentale, care au contabilitate proprie şi cel puţin 50% din numãrul total de angajaţi persoane cu handicap încadrate cu contract individual de munca;
c) asociaţii familiale, asociaţii sau fundaţii fãrã scop lucrativ, constituite de cel puţin o persoana cu handicap, precum şi persoana cu handicap care este autorizata, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi economice independente, cu condiţia achitãrii contribuţiilor de asigurãri sociale prevãzute de lege.
ART. 40
La începutul fiecãrui an calendaristic unitãţile protejate au obligaţia sa prezinte inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap o informare care va cuprinde datele necesare pentru a dovedi respectarea dispoziţiilor legale referitoare la funcţionarea unitãţilor protejate şi mãsurile întreprinse pentru realizarea adaptarilor şi înlesnirilor necesare pentru desfãşurarea activitãţii persoanelor cu handicap.
ART. 41
Unitãţile protejate pot organiza cursuri de calificare la locul de munca pentru persoanele cu handicap adulte, cu avizul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, al Ministerului Educaţiei Naţionale şi al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 42
(1) Societãţile comerciale, regiile autonome, societãţile şi companiile naţionale şi alţi agenţi economici, care au un numãr de cel puţin 100 de angajaţi, au obligaţia de a angaja persoane cu handicap cu contract individual de munca într-un procent de cel puţin 4% din numãrul total de angajaţi.
(2) Persoanelor cu handicap angajate cu contract individual de munca li se asigura toate adaptarile şi înlesnirile necesare pentru înlãturarea oricãror impedimente în activitatea pe care o desfãşoarã.
ART. 43
Societãţile comerciale, regiile autonome, societãţile şi companiile naţionale şi alţi agenţi economici, care nu angajeazã persoane cu handicap în condiţiile prevãzute la art. 42, au obligaţia de a plati lunar la Fondul de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap o suma egala cu salariul minim brut pe economie inmultit cu numãrul locurilor de munca în care nu au încadrat persoane cu handicap, potrivit dispoziţiilor ordonanţei de urgenta.
ART. 44
Persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu, încadrate cu contract individual de munca, beneficiazã de urmãtoarele drepturi de protecţie specialã:
a) pot ocupa, în condiţiile legii, conform pregãtirii şi capacitãţii fizice şi intelectuale, orice funcţie în cadrul organigramei angajatorilor. Angajatorii au obligaţia de a amenaja locul de munca, astfel încât sa fie eliminat orice impediment în desfãşurarea activitãţii;
b) scutire de impozit pe salariu, atât în cazul în care sunt angajate cu contract individual de munca, cat şi în cazul în care sunt angajate cu convenţie de prestãri de servicii;
c) o perioada de proba la angajare, plãtitã, de cel puţin 45 de zile lucrãtoare;
d) un preaviz plãtit, de minimum 30 de zile lucrãtoare, acordat la desfacerea contractului individual de munca din initiativa angajatorului, pentru motive neimputabile acestora;
e) posibilitatea de a lucra mai puţin de 8 ore pe zi, în condiţiile legii, în cazul în care beneficiazã de o recomandare medicalã în acest sens;
f) pensionarea la cerere pentru limita de varsta pentru:
1. persoanele cu handicap grav, la o vechime în munca realizatã de la data dobândirii handicapului de minimum 15 ani bãrbaţii şi de minimum 10 ani femeile;
2. persoanele cu handicap accentuat, la o vechime în munca realizatã de la data dobândirii handicapului de minimum 20 de ani bãrbaţii şi minimum 15 ani femeile;
3. persoanele cu handicap mediu, la o vechime în munca realizatã de la data dobândirii handicapului de minimum 25 de ani bãrbaţii şi minimum 20 de ani femeile.
Pentru vechimea în munca care depãşeşte vechimea prevãzutã la pct. 1, 2 şi 3 se acorda un spor la pensie de 1% pentru fiecare an în plus.
ART. 45
(1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se constituie, la nivel central, pe lângã Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, şi la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti, pe lângã inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, comisii de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap.
(2) Comisiile de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap coordoneazã activitãţile de pregãtire, formare, orientare profesionalã şi de încadrare în munca a persoanelor cu handicap.
(3) Activitãţile de pregãtire, formare şi orientare profesionalã şi de încadrare în munca a persoanelor cu handicap se finanţeazã din bugetul Fondului special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap, în limita sumelor colectate în baza art. 43.
(4) Componenta comisiilor de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap şi regulamentul lor de organizare şi funcţionare se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.

CAP. 8
Parteneriatul cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap

ART. 46
În activitatea de protecţie specialã a persoanelor cu handicap Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap întreţine relaţii de dialog şi parteneriat cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap.
ART. 47
(1) La nivel naţional se constituie, pe lângã Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Consiliul Naţional Consultativ de Dialog Social pentru Problemele Persoanelor cu Handicap, denumit în continuare Consiliul naţional.
(2) În componenta Consiliului naţional intra reprezentanţi desemnaţi de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, de organizaţiile neguvernamentale autorizate, care au ca obiect de activitate protecţia specialã, persoanelor cu handicap, de ministere şi de alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi ai unor organizaţii patronale, caritabile sau profesionale, care sprijinã financiar activitatea de protecţie specialã a persoanelor cu handicap.
(3) Consiliul naţional se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la convocarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(4) Numãrul reprezentanţilor în Consiliul naţional şi regulamentul de organizare şi funcţionare se aproba prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 48
Consiliul naţional are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã strategia nationala de protecţie specialã şi integrare socialã a persoanelor cu handicap, aprobatã de Guvern;
b) emite avize consultative asupra proiectelor de acte normative în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap;
c) participa, împreunã cu Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, la elaborarea politicilor şi a programelor care urmãresc îndeplinirea obiectivelor strategice din domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap;
d) evalueaza periodic rezultatele activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap şi formuleazã propuneri Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap privind reactualizarea cadrului legislativ;
e) analizeazã neregulile şi disfunctionalitatile apãrute în activitatea instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, care au atribuţii în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap, şi propune Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap soluţii de inlaturare a acestora.
ART. 49
(1) La nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti se constituie, pe lângã inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, consilii consultative de dialog social judeţene şi al municipiului Bucureşti pentru persoanele cu handicap, denumite în continuare consilii.
(2) Consiliile sunt formate din reprezentanţi desemnaţi de inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de organizaţiile neguvernamentale autorizate, care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap, de prefecturi, de consilii judeţene, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi de serviciile descentralizate ale ministerelor sau ale altor autoritãţi ale administraţiei publice locale care au legatura cu activitatea de protecţie specialã a persoanelor cu handicap.
(3) Dispoziţiile art. 47 alin. (4) sunt aplicabile şi consiliilor.
(4) Consiliile se întrunesc trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la convocarea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap.
ART. 50
Consiliile dezbat şi urmãresc realizarea politicilor şi a programelor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, intervenind pentru îmbunãtãţirea condiţiilor de viata ale acestora.
ART. 51
Organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap au dreptul, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, de a primi subvenţii de la bugetul de stat sau, dupã caz, de la bugetele locale, în cazul în care înfiinţeazã şi administreazã unitãţi de asistenta, îngrijire sau recuperare a persoanelor cu handicap, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor romane cu personalitate juridicã, care înfiinţeazã şi administreazã unitãţi de asistenta socialã.
ART. 52
(1) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate participa, în parteneriat cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap, la finanţarea unor proiecte comune privind realizarea strategiei şi a programelor de protecţie specialã şi integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap.
(2) Participarea la finanţarea acestor proiecte se face cu acordul pãrţilor.
(3) Administrarea unitãţilor finanţate în comun se face de cãtre consiliile de administraţie, în care finantatorii vor fi reprezentaţi proporţional cu participarea la proiect.
(4) Modul de finanţare a proiectelor şi de administrare a unitãţilor finanţate în comun se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.

CAP. 9
Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap

ART. 53
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se constituie Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap din urmãtoarele surse:
a) o cota de 3% aplicatã asupra fondului de salarii realizat lunar, inclusiv asupra câştigurilor realizate lunar de colaboratori persoane fizice, de cãtre agenţii economici, organizaţiile cooperatiste, organizaţiile economice strãine cu sediul în România, de reprezentantele autorizate în România, potrivit legii, ale persoanelor juridice strãine care angajeazã personal roman şi de persoanele fizice care utilizeazã munca salariata, cu excepţia unitãţilor protejate prevãzute la art. 37;
b) penalitãţi şi majorãri datorate, potrivit legii, pentru neplata la termen a obligaţiilor la Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap;
c) donaţii ale persoanelor fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, în condiţiile legii, cu respectarea destinaţiilor stabilite de donatori;
d) sumele datorate de societãţile comerciale, regiile autonome, societãţi şi companii naţionale, de alţi agenţi economici, conform art. 43;
e) o subventie de la bugetul de stat pentru completarea fondului, în situaţia în care, prin sursele prevãzute la lit. a), b), c) şi d), acesta nu este acoperitor.
(2) Pentru urmãrirea achitãrii obligaţiilor cãtre Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap, Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap organizeazã şi efectueazã, prin personal împuternicit din cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, prin ordin al secretarului de stat, controlul specializat al persoanelor juridice şi fizice prevãzute la art. 53 alin. (1) lit. a) şi d).
(3) Pentru nevãrsarea la termen a sumelor prevãzute la art. 43 şi la art. 53 alin. (1) lit. a) şi d) se percep penalitãţi şi majorãri de întârziere, prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru neplata impozitelor şi a taxelor cuvenite bugetului de stat.
ART. 54
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) refuzul nejustificat de a pune la dispoziţie organelor de control prevãzute la art. 53 alin. (2) documentaţia şi datele necesare pentru verificarea achitãrii obligaţiilor cãtre Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap se sancţioneazã cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei;
b) eliberarea de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, cu încãlcarea criteriilor stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta, se sancţioneazã cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) se aplica persoanelor fizice sau juridice vinovate.
(3) Constatarea contravenţiei prevãzute la alin. (1) lit. a) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de personalul prevãzut la art. 53 alin. (2). Constatarea contravenţiei prevãzute la alin. (1) lit. b) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de cãtre personalul din cadrul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, împuternicit prin ordin al secretarului de stat.
(4) Sumele obţinute din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul statului.
(5) Prevederile prezentului articol se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 55
(1) Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap, constituit şi utilizat pentru plata drepturilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta şi pentru finanţarea programelor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, este gestionat şi administrat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi se aproba anual prin legea bugetului de stat.
(2) Disponibilul Fondului special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap, înregistrat la finele anului, se vãrsa la bugetul de stat în limita subventiei acordate. Sumele rãmase dupã efectuarea acestei operaţiuni se reporteazã în anul urmãtor, cu aceeaşi destinaţie. Disponibilitãţile din resursele proprii ale acestui fond sunt purtãtoare de dobanda.
(3) În cazul neachitarii la termen a cotei de 3%, precum şi a penalitatilor de întârziere potrivit legii, Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap pot dispune poprirea sumelor respective din conturile unitãţilor prevãzute la art. 53 alin. (1) lit. a) şi d), prin introducerea de dispoziţii de încasare, care constituie titluri executorii, pe care organele bancare sunt obligate sa le execute fãrã acordul debitorilor. În cazul lipsei disponibilitãţilor bãneşti în conturile bancare, se aplica procedura executãrii silite a debitorilor, potrivit legii.
(4) Cheltuielile de gestionare şi administrare, precum şi cele ocazionate de plata drepturilor din acest fond se suporta din bugetul Fondului special de solidaritate pentru persoanele cu handicap.

CAP. 10
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 56
(1) Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare începând cu data de 1 iulie 1999, cu excepţia art. 20 alin. (2) şi a art. 22-30, care vor intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2000.
(2) Pana la sfârşitul anului 1999 cheltuielile reprezentând drepturile acordate, prevãzute la art. 20 alin. (2), se finanţeazã din Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap.
(3) Pana la sfârşitul anului 1999 actualele comisii de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca de pe lângã cabinetele de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca ce funcţioneazã în cadrul policlinicilor teritoriale, pentru adulti, şi comisiile de diagnostic şi triaj judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru copii, vor continua sa elibereze certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap.
ART. 57
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>Legea nr. 53/1992 privind protecţia specialã a persoanelor handicapate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 4 iunie 1992, modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/1997 privind modificarea şi completarea unor acte normative în vederea stabilirii nivelului şi a bazei de calcul al unor drepturi salariale, de asigurãri sau de asistenta socialã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 4 septembrie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 126/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 229 din 24 iunie 1998, <>Legea nr. 57/1992 privind încadrarea în munca a persoanelor handicapate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 12 iunie 1992, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 939/1997 privind reorganizarea şi funcţionarea Secretariatului de Stat pentru Handicapati se modifica în mod corespunzãtor anexei la prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 58
Normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta se aproba prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 59
În termen de un an de la intrarea în vigoare a prevederilor art. 22-30 comisiile de expertiza a persoanelor cu handicap, atât cele pentru adulti, cat şi cele pentru copii, vor examina şi reevalua toate persoanele care beneficiazã de certificat de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap, care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap.
ART. 60
Anexa face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap
Gabriela Popescu,
secretar de stat

Ministrul muncii şi protecţiei
sociale,
Alexandru Athanasiu

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

Ministrul sãnãtãţii,
Hajdu Gabor

Ministrul lucrãrilor publice
şi amenajãrii teritoriului,
Nicolae Noica

p. Ministrul educaţiei naţionale,
Mircea Fronescu,
secretar de stat

ANEXA 1




LISTA
cuprinzând instituţiile de interes public pentru protecţia specialã a persoanelor cu handicap, aflate în coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, care se înfiinţeazã prin reorganizare, potrivit art. 6 din prezenta ordonanta de urgenta

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea instituţiei care se Denumirea instituţiei
înfiinţeazã prin reorganizare care se reorganizeazã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

1. Judeţul Alba

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Sebes
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Blaj
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital neuropsihici - localitatea
neuropsihiatrica Galda de Jos
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Garbova
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru persoane cu handicap neuropsihiatrica psihic sever Betesda - localitatea Alba
Iulia
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Abrud

2. Judeţul Arad

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni Tamand - localitatea
Ineu - Tamand
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici
nerecuperabili - localitatea Arad
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Lipova

3. Judeţul Arges

Centru de integrare prin terapie Cãmin-atelier - localitatea Tigveni
ocupationala
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici adulti -
localitatea Pitesti
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici adulti -
localitatea Bascovele-Cotmeana
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap neuropsihic sever - localitatea
Vulturesti

4. Judeţul Bacau

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni cu secţie de bolnavi
cronici - localitatea Bacau
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea
Rachitoasa
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici -
localitatea Comanesti
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital de neuropsihiatrie - neuropsihiatrica localitatea Targu Ocna
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital de neuropsihiatrie - neuropsihiatrica localitatea Racaciuni
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap sever - localitatea Ungureni
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap sever - localitatea Ghimes-Faget

5. Judeţul Bihor

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni cu secţie de spital -
localitatea Ciutelec
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap neuropsihic sever - localitatea Cighid -
Ciutelec
Centru de integrare prin terapie Cãmin-atelier - localitatea Cãdea
ocupationala

6. Judeţul Bistrita-Nasaud

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici somatici cu
secţie de neuropsihiatrie infantila -
localitatea Beclean

7. Judeţul Botosani

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni cu secţie de boli
cronice - localitatea Dorohoi
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Agafton
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
nerecuperabili - localitatea Adaseni
Centru de recuperare şi reabilitare Centru-cãmin-spital de recuperare,
minori cu handicap pregãtire socioprofesionala -
localitatea Ionaseni

8. Judeţul Braşov

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Braşov
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Timisu de Sus
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap "Barza Mica" - localitatea Timisu de Sus
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital Cann- localitatea Sercaia
pentru minori cu handicap
Centru de recuperare şi reabilitare Centru de zi "Casa Soarelui" -
pentru minori cu handicap localitatea Stupini

9. Judeţul Brãila

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Brãila
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital de bolnavi cronici
neurolocomotori adulti "Sfanta Maria" -
localitatea Baldovinesti

10. Judeţul Buzau

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
somatici "Alecu Bagdat" - localitatea
Ramnicu Sarat

11. Judeţul Caras-Severin

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin pentru bãtrâni - localitatea Sacu
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Resita
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru copii deficienti pentru minori cu handicap neuropsihici - localitatea Oravita

12. Judeţul Calarasi

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni cu secţie de bolnavi
cronici - localitatea Ciocanesti

13. Judeţul Cluj

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Cluj-Napoca
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Luna de Jos
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Citcau
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru minori - localitatea
Recea-Cristur

14. Judeţul Constanta

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Poarta
Alba
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital de boli neuropsihice -
neuropsihiatrica localitatea Techirghiol
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap sever - localitatea Negru Voda

15. Judeţul Dambovita

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Pucioasa
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital bolnavi cronici neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Gura
Ocnitei-Ochiuri
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Sacuieni
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap sever - localitatea Moreni-Tuicani

16. Judeţul Dolj

Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru bolnavi cronici cu neuropsihiatrica handicap sever - localitatea Craiova
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital minori deficienti -
pentru minori cu handicap localitatea Craiova
Centru de integrare prin terapie Cãmin-atelier - localitatea Corlate
ocupationala

17. Judeţul Galaţi

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Galaţi
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici somatici
adulti - localitatea Galaţi

18. Judeţul Giurgiu

Centru de recuperare şi reabilitare Centru de recuperare, pregãtire şi neuropsihiatrica integrare socioprofesionala de bolnavi
cronici adulti - localitatea Carpenis
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital adulti deficienti Tantava -
localitatea Gradinari
Centru de recuperare şi reabilitare Centru-cãmin-spital de recuperare,
pentru minori cu handicap pregãtire şi integrare socioprofesionala
pentru minori deficienti - localitatea
Gradinari
Centru de îngrijire şi asistenta Centru de recuperare pentru adulti cu
handicap sever Bolintin-Vale -
localitatea Giurgiu

19. Judeţul Gorj

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni Dobrita - localitatea
Runcu
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
adulti - localitatea Suseni
Centru-pilot de recuperare şi Centru-pilot de recuperare, pregãtire şi
reabilitare pentru minori cu handicap integrare socioprofesionala pentru
minori cu handicap sever - localitatea
Balteni

20. Judeţul Harghita

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Frumoasa
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Gheorgheni

21. Judeţul Hunedoara

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Brad
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Geoagiu
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Petrila
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital - localitatea Branisca
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Hunedoara
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Baia de
Cris

22. Judeţul Ialomita

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici adulti -
localitatea Slobozia

23. Judeţul Iaşi

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Iaşi
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru recuperarea şi
pregãtirea, integrarea socioprofesionala
pentru minori şi adulti - localitatea
Harlau

24. Judeţul Maramures

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Poienile
de sub Munte
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
adulti - localitatea Sighetu Marmatiei
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori deficienti - pentru minori cu handicap localitatea Sighetu Marmatiei

25. Judeţul Mehedinti

Centru de recuperare şi reabilitare Centru de recuperare şi integrare
pentru minori cu handicap socioprofesionala a tinerilor cu
handicap - localitatea Burila Mare
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Ilovat
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici -
localitatea Strehaia

26. Judeţul Mures

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea
Sighisoara
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Reghin
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Lunca
Muresului
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici cu secţie
bãtrâni - localitatea Targu Mures
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital de infirmi motori şi
senzoriali - localitatea Glodeni
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru bolnavi neuropsihici neuropsihiatrica adulti bãrbaţi - localitatea Calugareni
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital de bolnavi cronici adulti -
localitatea Capusu de Campie
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital minori neuropsihici - pentru minori cu handicap localitatea Brancovinesti

27. Judeţul Neamt

Centru de îngrijire şi asistenta Centru de recuperare şi geriatrie -
localitatea Oslobeni
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital boli neuropsihice cronice - neuropsihiatrica localitatea Razboieni
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Roman
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Targu-Neamt
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Bozienii de Sus
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital de copii cu handicap sever pentru minori cu handicap - localitatea Pastraveni
Centru-pilot de recuperare şi Centru-pilot de asistenta specialã reabilitare pentru minori cu handicap minori - localitatea Piatra-Neamt

28. Judeţul Olt

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Slatina
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital de bolnavi cronici
Soparlita - localitatea Parscoveni
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap - pentru minori cu handicap localitatea Cezieni
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bolnavi cronici -
localitatea Falcoiu
Centru-pilot de recuperare şi Centru-pilot de asistenta specialã reabilitare pentru minori cu handicap minori - localitatea Caracal

29. Judeţul Prahova

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Mislea
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital adulti cronici neuropsihici
neuropsihiatrica - localitatea Calinesti
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital neuropsihici - localitatea neuropsihiatica Urlati
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Liliesti - Baicoi
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru deficienti minori - pentru minori cu handicap localitatea Tatarai
Centru de integrare prin terapie Cãmin-atelier pentru deficienti adulti - ocupationala localitatea Urlati
Centru de integrare prin terapie Cãmin-atelier nr. 2 - localitatea Urlati
ocupationala
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru bolnavii cu sindrom pentru minori cu handicap Down - localitatea Campina

30. Judeţul Satu Mare

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Carei
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
adulti - localitatea Satu Mare

31. Judeţul Salaj

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Boghis
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Crasna
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital bolnavi cronici neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Jibou
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru copii cu handicap pentru minori cu handicap sever - localitatea Badacin-Pericei

32. Judeţul Sibiu

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Biertani
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital de bolnavi cronici -
localitatea Sibiu
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Saliste
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap sever - localitatea Rau Vadului
Centru de integrare prin terapie Cãmin-atelier - localitatea Dumbraveni
ocupationala

33. Judeţul Suceava

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Pojorata
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru bolnavi cronici neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Costina
Centru de îngrijire şi asistenta Centru de recuperare, pregãtire şi
integrare socioprofesionala a bolnavilor
cronici - localitatea Sasca Mica

34. Judeţul Teleorman

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital de bolnavi cronici adulti -
localitatea Olteni
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital minori cu handicap sever - pentru minori cu handicap localitatea Videle

35. Judeţul Timis

Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin pentru deficienti "Podul cel Lung" pentru minori cu handicap - localitatea Timişoara
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni - localitatea Varias
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru bolnavi cronici neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Gavojdia
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital bãtrâni bolnavi cronici
somatici - localitatea Ciacova
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu deficiente pentru minori cu handicap - localitatea Lugoj
Centru de recuperare şi reabilitare Centru de zi "Ingerii Sperantei" - neuropsihiatrica localitatea Lugoj
Centru de recuperare şi reabilitare Centru de recuperare şi integrare neuropsihiatrica socioprofesionala a persoanelor adulte
cu handicap "Pentru Voi" - localitatea
Timişoara

36. Judeţul Tulcea

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Babadag
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital de bolnavi neuropsihici - neuropsihiatrica localitatea Babadag
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru deficienti neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Horia

37. Judeţul Vaslui

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bãtrâni -
localitatea Husi
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori şi adulti cu neuropsihiatrica handicap sever - localitatea Husi
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru adulti cu handicap neuropsihiatrica sever - localitatea Schinetea
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap sever - localitatea Giurcani

38. Judeţul Valcea

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Pausesti-Maglasi
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital pentru bolnavi cronici
adulti - localitatea Zatreni
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru bolnavi cronici neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Maciuca
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital de bãtrâni bolnavi cronici
- localitatea Lungesti
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital pentru minori cu handicap pentru minori cu handicap sever - localitatea Babeni

39. Judeţul Vrancea

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital de bolnavi cronici -
localitatea Maicanesti
Centru de integrare prin terapie Cãmin-atelier - localitatea Odobesti
ocupationala

40. Municipiul Bucureşti

Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni nr. 5 - Bucureşti
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin de bãtrâni nr. 6 "Floarea Roşie" -
Bucureşti
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital nr. 4 Plataresti - neuropsihiatrica localitatea Plataresti, judeţul Calarasi
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital adulti nr. 1 Radu Voda -
Bucureşti
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital nr. 2 Episcop Radu -
Bucureşti
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital de geriatrie şi
gerontologie nr. 1 - Bucureşti
Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital nr. 8 Balotului - Bucureşti
pentru minori cu handicap

41. Judeţul Ilfov

Centru de recuperare şi reabilitare Cãmin-spital nr. 7 Balaceanca - neuropsihiatrica localitatea Balaceanca
Centru de îngrijire şi asistenta Cãmin-spital nr. 6 Ciolpani -
localitatea Ciolpani
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016