Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 10 din 18 martie 2004  privind Statutul personalului vamal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 10 din 18 martie 2004 privind Statutul personalului vamal

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 256 din 23 martie 2004

Având în vedere cã Autoritatea Naţionalã a Vãmilor are obligaţia armonizãrii de urgenţã a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 16/1998 privind Statutul personalului vamal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
luând în considerare faptul cã un nou statut al personalului vamal se impune de urgenţã a fi adoptat, ca urmare a cerinţelor Uniunii Europene referitoare la armonizarea legislaţiei române, inclusiv a necesitãţii urgentãrii alinierii drepturilor, îndatoririlor specifice şi a incompatibilitãţilor funcţionarilor vamali români cu cele ale funcţionarilor din administraţiile vamale din alte ţãri,
în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prevederile prezentului statut se aplicã personalului vamal din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor şi reglementeazã:
a) funcţiile publice specifice din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor;
b) drepturile şi îndatoririle specifice personalului vamal şi unele sporuri specifice la salariul de bazã de care acesta beneficiazã;
c) incompatibilitãţile şi conflictele de interese specifice personalului vamal din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
ART. 2
Personalul vamal, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, cuprinde persoanele numite în funcţiile publice generale şi specifice de conducere şi de execuţie din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
ART. 3
Ocuparea funcţiilor publice de execuţie, generale şi specifice se face cu respectarea condiţiilor de studii şi de vechime în specialitate, prevãzute de lege.
ART. 4
Autoritatea Naţionalã a Vãmilor este condusã de un secretar de stat ajutat de un subsecretar de stat.

CAP. II
Funcţiile publice generale şi specifice din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor

ART. 5
(1) În raport cu gradul de complexitate al atribuţiilor şi responsabilitãţilor cu caracter general, îndeplinite de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, funcţiile publice de execuţie ale personalului vamal din structura aparatului central al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor şi direcţiile regionale vamale din subordine sunt:
a) funcţii publice de execuţie din clasa I: consilier, inspector, consilier juridic, auditor;
b) funcţii publice de execuţie din clasa a II-a: referent de specialitate;
c) funcţii publice de execuţie din clasa a III-a: referent.
(2) Gradele profesionale corespunzãtoare funcţiilor publice din clasele prevãzute la alin. (1) sunt:
a) superior, ca nivel maxim;
b) principal;
c) asistent;
d) debutant.
ART. 6
(1) Funcţiile publice generale de conducere din aparatul central al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor sunt:
a) director;
b) director adjunct;
c) şef serviciu;
d) şef birou.
(2) Funcţiile publice generale de conducere din direcţiile regionale vamale sunt:
a) director executiv;
b) director executiv adjunct;
c) şef serviciu;
d) şef birou.
ART. 7
(1) În raport cu gradul de complexitate al atribuţiilor şi responsabilitãţilor cu caracter specific, îndeplinite de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, funcţiile publice specifice de execuţie ale personalului vamal din structura birourilor vamale de frontierã şi de interior sunt:
a) funcţii publice de execuţie din clasa I: inspector vamal;
b) funcţii publice de execuţie din clasa a II-a: agent vamal;
c) funcţii publice de execuţie din clasa a III-a: controlor vamal.
(2) Gradele profesionale corespunzãtoare funcţiilor publice specifice de excepţie sunt corespunzãtoare celor prevãzute la art. 5 alin. (2).
ART. 8
(1) Funcţiile publice specifice de conducere în birourile vamale de frontierã şi de interior sunt:
a) şef birou vamal;
b) şef adjunct birou vamal;
c) şef de turã.
(2) Salariile pentru funcţiile publice specifice de conducere de şef birou vamal, şef adjunct birou vamal şi şef de turã se stabilesc prin aplicarea procentului prevãzut în anexa nr. III lit. C pct. 6, 11 şi 12 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 192/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 228/2003 , cu modificãrile ulterioare, la salariile de bazã corespunzãtoare funcţiilor de execuţie deţinute anterior reîncadrãrii efectuate în conformitate cu dispoziţiile Instrucţiunilor privind reîncadrarea funcţionarilor publici, aprobate prin <>Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 218/2003 , astfel cum au fost majorate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 123/2003 privind creşterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar.
ART. 9
(1) La analiza dosarului depus pentru concurs, candidaţii înscrişi pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere şi de execuţie, generale şi specifice, în oricare dintre formele prevãzute de <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt supuşi testãrii psihologice. Rezultatele testului psihologic sunt obligatorii atât pentru candidat, cât şi pentru Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
(2) Personalul vamal în funcţie care, datoritã comportãrii necorespunzãtoare la locul de muncã, afecteazã activitatea normalã a compartimentului de lucru din care face parte va fi supus testãrii psihologice. Prevederile alin. (1) privind rezultatul testului se aplicã în mod corespunzãtor.
(3) Testarea personalului vamal în funcţie se face o datã la 2 ani. Testarea psihologicã se poate face şi la solicitarea motivatã a şefului ierarhic al funcţionarului aflat în situaţia prevãzutã la alin. (2), cu aprobarea directorului, dar nu mai devreme de 6 luni de la testarea precedentã. Refuzul nejustificat al funcţionarului nominalizat de a se prezenta la testarea psihologicã atrage eliberarea din funcţia publicã deţinutã, în condiţiile <>Legii nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Testarea psihologicã se efectueazã de instituţii specializate ori de persoane autorizate în acest sens, în condiţiile legii.

CAP. III
Drepturi şi îndatoriri specifice

SECŢIUNEA 1
Drepturile personalului vamal

ART. 10
(1) Personalul vamal beneficiazã de protecţia legii şi este apãrat de orice ingerinţã sau amestec în activitatea sa, de naturã sã îi influenţeze libertatea de apreciere, de execuţie, de decizie sau de control, cu consecinţe grave asupra îndeplinirii îndatoririlor de serviciu.
(2) Personalul vamal supus ingerinţelor, influenţei sau oricãrei alte forme de presiune este îndreptãţit sã cearã şefului sãu direct şi, în cazul în care nu este mulţumit de mãsurile luate, sã solicite şefului ierarhic superior înlãturarea constrângerilor care îi altereazã libertatea de apreciere, de execuţie, de decizie sau de control.
ART. 11
Personalul vamal din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor are dreptul ca, în afara serviciului, sã îşi exprime liber ideile, opiniile sau convingerile politice, etice, religioase ori de altã naturã.
ART. 12
(1) Pentru activitatea depusã personalul vamal beneficiazã, în raport cu funcţia exercitatã, de drepturile de naturã salarialã ale funcţionarilor publici şi de sporuri specifice la salariul de bazã stabilite prin prezentul statut.
(2) Personalul vamal care îşi desfãşoarã activitatea în punctele de control pentru trecerea frontierelor beneficiazã de un spor de frontierã de 20%, calculat la salariul de bazã.
(3) Personalului vamal cu activitate în cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor mai mare de 5 ani i se acordã un spor de stabilitate la salariul de bazã, dupã cum urmeazã:
a) între 5 ani - 10 ani 3%;
b) între 10 ani - 15 ani 5%;
c) între 15 ani - 20 de ani 7%;
d) peste 20 de ani 10%.
(4) Sporul de stabilitate prevãzut la alin. (3) se acordã cu începere de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-a împlinit vechimea în funcţie corespunzãtoare tranşei cuvenite.
(5) Munca prestatã de personalul vamal în zilele de repaus sãptãmânal sau de sãrbãtori legale, în cadrul schimbului normal de lucru, pentru asigurarea continuitãţii activitãţii vamale se plãteşte cu un spor de 100% din salariul de bazã şi se aprobã de cãtre conducãtorul unitãţii. Munca prestatã şi plãtitã în condiţiile de mai sus nu se compenseazã şi cu timp liber corespunzãtor.
ART. 13
(1) Programul de lucru al personalului vamal se stabileşte prin ordin al conducãtorului Autoritãţii Naţionale a Vãmilor în condiţiile prevãzute de lege.
(2) În birourile vamale în care activitatea se desfãşoarã în schimburi, durata normalã a timpului de lucru pentru personalul vamal este de 12 ore consecutiv, fãrã a putea depãşi 48 de ore pe sãptãmânã sau media orelor de muncã, calculatã, potrivit legii, pe o perioadã de maximum 3 sãptãmâni.
ART. 14
(1) În cursul programului normal de lucru, cu excepţia programului desfãşurat în schimburi, se poate acorda o pauzã de masã de cel mult o jumãtate de orã, care nu se include în durata normatã a timpului de muncã.
(2) Pauza de masã nu trebuie sã afecteze desfãşurarea normalã a activitãţii vamale.
ART. 15
(1) Autoritatea Naţionalã a Vãmilor constituie un fond de stimulente, astfel:
a) prin aplicarea unui coeficient de 35% la sumele încasate pentru bugetul de stat, ca urmare a controlului, reprezentând dobânzi, penalitãţi de întârziere şi amenzi;
b) prin aplicarea unui coeficient de 15% la sumele confiscate;
c) prin aplicarea unui coeficient de 8% la sumele provenite din valorificarea bunurilor rezultate din confiscãri, dupã deducerea cheltuielilor efectuate cu valorificarea;
d) prin aplicarea unui coeficient de 5% din sumele încasate prin executare silitã, cu excepţia dobânzilor, penalitãţilor şi a amenzilor prevãzute la lit. a).
(2) Nivelurile de constituire pentru fiecare sursã şi condiţiile de utilizare, precum şi categoriile de personal care beneficiazã de fondul prevãzut la alin. (1) se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 16
(1) La solicitarea agenţilor economici, a instituţiilor publice sau a instituţiilor private de pregãtire profesionalã, funcţionarii publici din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor pot susţine cursuri şi alte forme de pregãtire şi perfecţionare profesionalã în domeniul vamal, pentru personalul acestora.
(2) Modalitãţile de participare la acţiunile solicitate se stabilesc prin protocoale între entitãţile interesate şi Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
ART. 17
Personalul vamal, cu excepţia funcţionarilor publici de conducere, poate înfiinţa, în condiţiile legii, organizaţii sindicale, poate adera la acestea şi poate fi ales în organele de conducere legal constituite.
ART. 18
Organizaţiile sindicale îşi determinã liber scopul pentru care au fost create, structura organizatoricã, organele de conducere, drepturile şi îndatoririle membrilor. Lista cuprinzând numele membrilor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale sau în celelalte forme de asociere va fi adusã la cunoştinţã Autoritãţii Naţionale a Vãmilor sau, dupã caz, direcţiei regionale vamale.
ART. 19
Reuniunile organizaţiilor sindicale se desfãşoarã în afara programului de lucru. Organizaţiile sindicale reprezentative pot organiza în timpul orelor de serviciu o reuniune lunarã de informare. Durata acestei reuniuni nu poate depãşi o orã. În mod excepţional, limita maximã de 3 ore pe trimestru poate fi cumulatã într-o singurã lunã. Cumulul poate fi autorizat de conducãtorul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor sau, dupã caz, de directorul executiv al direcţiei regionale vamale în a cãrei razã se desfãşoarã reuniunea.
ART. 20
Spaţiile cu destinaţie culturalã, sportivã, de servire a mesei şi de cazare, aflate în proprietatea Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, pot fi folosite de organizaţiile sindicale, cu acordul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, respectiv al direcţiilor regionale vamale.
ART. 21
Organizaţiile sindicale legal constituite sunt îndreptãţite sã foloseascã mijloacele stabilite prin <>Legea sindicatelor nr. 54/2003 pentru apãrarea drepturilor generale şi a celor specifice recunoscute personalului vamal prin prezentul statut, precum şi pentru realizarea scopurilor prevãzute în statutele proprii de organizare.

SECŢIUNEA a 2-a
Îndatoririle personalului vamal

ART. 22
Personalul vamal are obligaţia sã cunoascã, sã respecte şi sã aplice întocmai reglementãrile interne cu caracter general şi special din domeniul vamal, precum şi prevederile incidente în materie vamalã din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
ART. 23
Personalul vamal din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor are obligaţia sã cunoascã conţinutul tuturor reglementãrilor cu caracter intern, concretizate în ordine, instrucţiuni, norme, proceduri şi orice alte dispoziţii de care depinde îndeplinirea la timp, în mod eficient şi în condiţii corespunzãtoare a îndatoririlor de serviciu.
ART. 24
Personalul vamal are îndatorirea sã cunoascã atribuţiile generale şi specifice care îi sunt stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, prin fişa postului şi prin orice alt instrument juridic care modificã sau completeazã regimul drepturilor şi îndatoririlor profesionale şi sã semnaleze intervenţiile operate în structura ori conţinutul funcţiei, susceptibile sã îi afecteze capacitatea de îndeplinire a sarcinilor de serviciu.
ART. 25
(1) Personalul vamal cu funcţii de conducere sau de execuţie este rãspunzãtor, potrivit legii, pentru mãsurile, acţiunile şi deciziile luate în exercitarea atribuţiilor de serviciu, precum şi pentru sãvârşirea actelor şi faptelor incompatibile cu reglementãrile stabilite prin <>Legea nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi prin prezentul statut.
(2) Pentru pagubele cauzate în activitatea de control ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuţiilor de control, în mãsura în care nu sunt îndeplinite condiţiile atragerii rãspunderii penale, personalul vamal cu funcţii de conducere sau de execuţie rãspunde potrivit art. 998 din Codul civil. Rãspunderea delictualã poate fi antrenatã numai în baza hotãrârii instanţei de judecatã sesizate şi de Autoritatea Naţionalã de Control sau de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
(3) Rãspunderea stabilitã în condiţiile alin. (2) nu restrânge dreptul persoanei vãtãmate prin actele de control de a se adresa instanţelor de judecatã pentru repararea pagubelor ce i-au fost cauzate.
ART. 26
Personalul vamal este obligat sã îşi îndeplineascã atribuţiile de serviciu numai în limitele competenţelor şi responsabilitãţilor cu care a fost învestit.
ART. 27
(1) Personalul vamal este obligat sã aplice mãsurile adoptate prin acte normative interne, precum şi cele stabilite prin acorduri şi înţelegeri internaţionale destinate prevenirii, constatãrii şi sancţionãrii fraudei vamale.
(2) Personalul vamal are îndatorirea sã acţioneze permanent pentru restrângerea şi eliminarea practicilor de eludare sau de sustragere de la plata datoriei vamale ori de la controlul vamal.
ART. 28
Personalul vamal are obligaţia sã cunoascã dispoziţiile legale referitoare la regimul informaţiilor clasificate şi sã le aplice în mod corespunzãtor documentelor, datelor şi oricãror alte înscrisuri de care ia cunoştinţã în cursul operaţiunilor vamale specifice. De asemenea, personalul vamal are îndatorirea sã cunoascã dispoziţiile legale cu privire la datele şi informaţiile confidenţiale sau care nu sunt destinate publicitãţii.
ART. 29
În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul vamal este obligat sã adopte un comportament civilizat, o atitudine corectã şi fermã în relaţiile cu persoanele supuse procedurilor vamale şi sã contribuie în mod constant la prevenirea, combaterea şi sancţionarea încãlcãrilor aduse reglementãrilor vamale.
ART. 30
(1) Personalul vamal este obligat sã îşi perfecţioneze pregãtirea profesionalã prin formele stabilite în <>Legea nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Personalul vamal are îndatorirea sã participe, cel puţin o datã la 2 ani, la un program general de documentare în materie de legislaţie vamalã.
ART. 31
(1) În timpul serviciului personalul vamal are îndatorirea de a purta uniforma cu însemnele şi accesoriile specifice. Este interzis portul uniformei cu însemnele şi accesoriile specifice în locuri şi în condiţii care ar putea afecta prestigiul funcţiei şi interesele Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
(2) Regulamentul privind modelul uniformei de serviciu, însemnele distinctive şi accesoriile care însoţesc portul acesteia, durata normalã de utilizare, condiţiile de acordare şi personalul care beneficiazã de uniformã se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. IV
Incompatibilitãţi specifice

ART. 32
Funcţionarii publici din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor se aflã în conflict de interese în situaţiile expres stabilite prin <>Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitãţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ori de câte ori au de îndeplinit urmãtoarele operaţiuni vamale pentru persoanele nominalizate în <>art. 79 alin. (1) din Legea nr. 161/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
a) controlul vamal al mãrfurilor, verificarea existenţei şi autenticitãţii documentelor;
b) controlul vamal ulterior al documentelor;
c) controlul vamal al mijloacelor de transport;
d) controlul vamal al bagajelor şi al altor mãrfuri transportate sau aflate asupra persoanelor;
e) efectuarea de anchete administrative şi alte acţiuni similare.
ART. 33
Exercitarea funcţiilor publice de execuţie sau de conducere în cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor este incompatibilã cu funcţiile, activitãţile şi raporturile ierarhice stabilite în <>art. 94 şi 95 din Legea nr. 161/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu îndeplinirea atribuţiilor prevãzute pentru activitatea de comisionar în vamã.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 34
(1) Încadrarea personalului contractual, promovarea sa în funcţie, modificarea contractului individual de muncã, drepturile şi îndatoririle, precum şi condiţiile de angajare a rãspunderii juridice a acestuia sunt reglementate de legislaţia muncii.
(2) Reglementãrile prin care se stabilesc drepturi, îndatoriri şi incompatibilitãţi specifice, precum şi cele referitoare la funcţiile publice se completeazã, de drept, cu normele generale prevãzute de <>Legea nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu cele care privesc drepturile de naturã salarialã ale funcţionarilor publici.
ART. 35
(1) Denumirea funcţiei de director general al Direcţiei Generale a Vãmilor de înlocuieşte în actele normative în vigoare cu cea de secretar de stat al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
(2) În anexa nr. 3/27/08 la <>Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , funcţia de director general şi o funcţie de director general adjunct se înlocuiesc cu secretar de stat, respectiv subsecretar de stat.
ART. 36
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 16/1998 privind Statutul personalului vamal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 74/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi art. 21, 22 şi <>art. 26-30 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997, cu modificãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul delegat pentru
coordonarea autoritãţilor de control,
Ionel Blãnculescu

Ministru de stat,
ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus

Ministrul delegat
pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea

Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Elena Dumitru

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 18 martie 2004.
Nr. 10.

_________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016