Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 1 din 7 februarie 2007  privind unele masuri pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 1 din 7 februarie 2007 privind unele masuri pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 97 din 8 februarie 2007

Având în vedere imperativul asigurãrii unui proces electoral corect şi transparent şi ţinând cont de termenul foarte scurt rãmas pânã la data desfãşurãrii alegerilor membrilor din România în Parlamentul European, precum şi de deficienţele constatate în procesul de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 33/2007 privind organizarea şi desfãşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, toate acestea vizând interesul public şi constituind o situaţie extraordinarã, a cãrei reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfãşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 16 ianuarie 2007, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Listele electorale sunt permanente, suplimentare şi speciale.
(2) Alegãtorii resortisanţi sunt înscrişi în listele electorale permanente. Alegãtorul resortisant care, în ziua votãrii, la secţia de votare unde ar trebui sã fie arondat, conform domiciliului, constatã cã este omis de pe copia listei electorale permanente va fi înscris în lista electoralã suplimentarã de cãtre preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în baza documentului de identitate.
(3) Alegãtorii resortisanţi care îşi exercitã dreptul de vot la alte secţii de votare decât cea în care sunt arondaţi conform domiciliului se înscriu în lista electoralã suplimentarã de cãtre preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în baza documentului de identitate, dacã în ziua votãrii se aflã în altã localitate decât cea de domiciliu sau dacã îşi exercitã atribuţiile la secţia de votare respectivã.
(4) Alegãtorii comunitari care, în conformitate cu prevederile prezentei legi, au drept de vot sunt înscrişi la cerere în lista electoralã specialã de cãtre primarul unitãţii administrativ-teritoriale în care au reşedinţa sau domiciliul. Copia listei electorale speciale se transmite de cãtre primar biroului electoral al secţiei de votare la care cetãţeanul comunitar este arondat conform domiciliului sau reşedinţei.
(5) Alegãtorii comunitari îşi pot exercita dreptul de vot în baza unei dovezi eliberate de Autoritatea Electoralã Permanentã şi a unui document de identitate.
(6) În vederea obţinerii dovezii prevãzute la alin. (5) alegãtorul comunitar va depune cu cel puţin 60 de zile înaintea zilei de referinţã o cerere la primarul unitãţii administrativ-teritoriale în care îşi are domiciliul/reşedinţa, însoţitã de o copie a unui document de identitate. Cererea trebuie sã cuprindã urmãtoarele:
a) numele şi prenumele, data naşterii, cetãţenia solicitantului şi domiciliul/reşedinţa de pe teritoriul României;
b) localitatea sau circumscripţia electoralã, dupã caz, din statul membru de origine, pe ale cãrei liste electorale acesta este înscris;
c) menţiunea cã solicitantul îşi exercitã dreptul de vot numai pentru România;
d) menţiunea cã solicitantul nu este lipsit, printr-o hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã sau printr-un alt act prevãzut de legea statului de origine, de dreptul de vot în statul membru de origine.
(7) În termen de 48 de ore de la înregistrarea cererii prevãzute la alin. (6), primarul unitãţii administrativ-teritoriale înainteazã cererea, însoţitã de o copie a documentului de identitate, Autoritãţii Electorale Permanente.
(8) În termen de 15 zile de la înregistrarea cererii la Autoritatea Electoralã Permanentã, aceasta hotãrãşte asupra îndeplinirii condiţiilor prevãzute de lege de cãtre alegãtorul comunitar privind exercitarea dreptului de a alege membri din România în Parlamentul European.
(9) În cazul în care alegãtorul comunitar îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezenta lege, Autoritatea Electoralã Permanentã comunicã primarului unitãţii administrativ-teritoriale o dovadã pe baza cãreia solicitantul îşi poate exercita dreptul de a alege membri din România în Parlamentul European.
(10) La primirea dovezii, primarul îl înscrie în lista electoralã specialã. În cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de prezenta lege, Autoritatea Electoralã Permanentã va comunica primarului refuzul eliberãrii dovezii. În termen de 24 de ore de la primirea dovezii sau a refuzului de eliberare a acesteia, primarul îl înştiinţeazã în acest sens pe solicitant.
(11) Refuzul Autoritãţii Electorale Permanente de a elibera dovada prevãzutã la alin. (5) poate fi contestat de alegãtorul comunitar la Tribunalul Bucureşti în termen de 3 zile de la comunicarea de cãtre primar a refuzului. Hotãrârea Tribunalului Bucureşti va fi pronunţatã în termen de 24 de ore de la înregistrarea contestaţiei. Hotãrârea este definitivã şi irevocabilã.
(12) În baza dovezii şi a unui document de identitate, alegãtorul comunitar îşi va putea exercita dreptul de vot şi la altã secţie de votare decât cea de domiciliu/reşedinţã, urmând a fi înscris în lista electoralã suplimentarã de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare.
(13) Autoritatea Electoralã Permanentã informeazã instituţiile cu responsabilitãţi similare din statul membru al Uniunii Europene al cãrui cetãţean este cã acestuia i s-a acordat dreptul de a alege membri din România în Parlamentul European.
(14) Modelul, denumirea, forma, conţinutul, modul de eliberare şi de utilizare a dovezii eliberate de Autoritatea Electoralã Permanentã, precum şi cheltuielile de tipãrire şi distribuire a acesteia se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor, împreunã cu Autoritatea Electoralã Permanentã.
(15) Copiile listelor electorale permanente şi ale listei electorale speciale se predau de cãtre primar, pe bazã de proces-verbal, preşedintelui biroului electoral al fiecãrei secţii de votare, cu 3 zile înainte de ziua de referinţã. În aceeaşi zi se vor transmite birourilor electorale modele ale listei electorale suplimentare în care urmeazã sã fie înscrişi alegãtorii omişi din listele permanente, precum şi cei care voteazã în altã secţie de votare decât cea în care sunt arondaţi conform domiciliului sau reşedinţei."
2. Dupã articolul 9 se introduc douã noi articole, articolele 9^1 şi 9^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Autoritatea pentru Strãini, selecteazã şi prelucreazã datele din Sistemul naţional de evidenţã a strãinilor, întocmeşte, tipãreşte şi pune la dispoziţia Autoritãţii Electorale Permanente lista cu cetãţenii Uniunii Europene aflaţi în evidenţe, în vederea stabilirii autenticitãţii declaraţiilor persoanelor eligibile comunitar şi cererilor alegãtorilor comunitari în ceea ce priveşte numele şi prenumele, data naşterii, cetãţenia şi domiciliul/reşedinţa de pe teritoriul României.
Art. 9^2. - (1) Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, împreunã cu structurile sale judeţene/a municipiului Bucureşti, selecteazã şi prelucreazã datele din Registrul naţional de evidenţã a persoanelor privind cetãţenii cu drept de vot, tipãreşte şi pune la dispoziţia primarilor listele electorale permanente şi copiile de pe acestea.
(2) Listele electorale permanente se întocmesc în douã exemplare, originale, şi se semneazã de primar, şeful serviciului public comunitar judeţean sau, dupã caz, al sectoarelor municipiului Bucureşti de evidenţã a persoanelor şi şeful structurii judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti subordonate Centrului Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor. Un exemplar se predã spre pãstrare secretarului unitãţii administrativ-teritoriale şi unul se predã judecãtoriei în a cãrei razã teritorialã se aflã localitatea pentru care a fost întocmit.
(3) Copiile de pe listele electorale permanente se întocmesc în 3 exemplare şi se semneazã de primar, secretarul unitãţii administrativ-teritoriale, şeful serviciului public comunitar judeţean de evidenţã a persoanelor sau, dupã caz, al sectoarelor municipiului Bucureşti şi de şeful structurii judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti subordonate Centrului Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor. Un exemplar se predã de cãtre primar, pe bazã de proces-verbal, preşedintelui biroului electoral al fiecãrei secţii de votare. Un exemplar este pus la dispoziţia alegãtorilor pentru consultare. Un exemplar al copiei se pãstreazã de cãtre primar.
(4) Actualizarea listelor electorale permanente se face în cel mult 45 de zile de la data publicãrii hotãrârii Guvernului pentru stabilirea zilei de referinţã. În termen de 5 zile de la actualizare, primarii au obligaţia de a pune la dispoziţia partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, la cererea şi pe cheltuiala acestora, copii de pe listele electorale permanente."
3. La articolul 10 alineatul (1), partea introductivã şi litera a) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Pentru a-şi exercita dreptul de a fi aleasã ca membru din România în Parlamentul European pe listele unui partid politic, ale unei organizaţii a cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, unei alianţe politice, alianţe electorale ori ca independent, o persoanã eligibilã comunitar este obligatã ca, pe lângã actele necesare candidaţilor care sunt cetãţeni români, sã prezinte Biroului Electoral Central documente care sã ateste identitatea, precum şi o declaraţie pe propria rãspundere, care trebuie sã cuprindã urmãtoarele precizãri:
a) numele şi prenumele, data naşterii, cetãţenia şi domiciliul/reşedinţa de pe teritoriul României;".
4. Dupã alineatul (9) al articolului 12 se introduc douã noi alineate, alineatele (10) şi (11), cu urmãtorul cuprins:
"(10) Un alegãtor poate semna pe o singurã listã de susţinãtori.
(11) Lista susţinãtorilor este un act public şi se aflã sub incidenţa Codului penal. În finalul listei, persoana care a întocmit-o este obligatã sã facã o declaraţie pe propria rãspundere prin care sã ateste veridicitatea semnãturilor susţinãtorilor."
5. Alineatele (1) şi (5) ale articolului 13 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Biroul Electoral Central aduce la cunoştinţã publicã, prin afişare la sediul sãu şi cu sprijinul prefecţilor şi al primarilor la toate sediile primãriilor, propunerile de candidaţi pe care le-a primit, în termen de 24 de ore de la înregistrare, precum şi prin orice alt mijloc de publicitate.
........................................................................................
(5) În termen de 24 de ore de la expirarea termenelor prevãzute la alin. (2)-(4), Biroul Electoral Central constatã, pe bazã de proces-verbal, rãmânerea definitivã a candidaturilor şi le face publice în condiţiile prevãzute la alin. (1)."
6. Dupã alineatul (5) al articolului 13 se introduc trei noi alineate, alineatele (6), (7) şi (8), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Pentru stabilirea numãrului de ordine de pe buletinele de vot a partidelor politice, organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, alianţelor politice şi alianţelor electorale care au depus liste de candidaţi, precum şi a candidaţilor independenţi, se procedeazã astfel:
a) în prima etapã, listele partidelor politice parlamentare, alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum şi ale organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului se înscriu în patrulaterele buletinului de vot în ordinea rezultatã din tragerea la sorţi efectuatã de preşedintele Biroului Electoral Central; lista primului partid, primei alianţe politice, primei alianţe electorale, primei organizaţii a cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale cu grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului extras/extrase din urnã se imprimã în patrulaterul cu numãrul de ordine 1; lista celui de-al doilea partid politic, celei de-a doua alianţe politice, celei de-a doua alianţe electorale, celei de-a doua organizaţii a cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale cu grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului extras/extrase se imprimã în patrulaterul cu numãrul de ordine 2. Imprimarea continuã pânã la epuizarea listelor tuturor partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, precum şi organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului;
b) în etapa a doua, listele partidelor politice care nu sunt reprezentate în Parlament, alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum şi ale organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale legal constituite se imprimã în urmãtoarele patrulatere ale buletinului de vot, în ordinea rezultatã de tragerea la sorţi efectuatã de preşedintele Biroului Electoral Central.
(7) Tragerea la sorţi prevãzutã la alin. (6) se face în prezenţa reprezentanţilor partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care depun liste de candidaţi.
(8) Pentru fiecare candidat independent se imprimã un patrulater distinct, în partea finalã a buletinului de vot, în ordinea înregistrãrii candidaturilor la Biroului Electoral Central."
7. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Pentru organizarea şi desfãşurarea operaţiunilor specifice perioadei electorale se constituie Biroul Electoral Central.
(2) Biroul Electoral Central este alcãtuit din 5 judecãtori ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, preşedintele şi vicepreşedinţii Autoritãţii Electorale Permanente, 10 reprezentanţi ai partidelor politice şi ai alianţelor acestora, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului, care participã la alegeri, precum şi un reprezentant desemnat de grupul parlamentar al minoritãţilor naţionale din Camera Deputaţilor.
(3) Desemnarea celor 5 judecãtori se face de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în şedinţã publicã, în termen de 5 zile de la stabilirea zilei de referinţã, prin tragere la sorţi, dintre judecãtorii în exerciţiu ai Curţii. Data desfãşurãrii şedinţei publice de tragere la sorţi se anunţã în scris, de cãtre preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu douã zile înainte de ziua desfãşurãrii, partidelor politice parlamentare, precum şi organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului şi se aduce la cunoştinţã publicã prin presa scrisã şi audiovizualã. La organizarea şi desfãşurarea tragerii la sorţi au dreptul sã participe câte un reprezentant, desemnat ca atare, al partidelor politice parlamentare, respectiv al organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului. Rezultatul tragerii la sorţi se consemneazã într-un proces-verbal, semnat de preşedinte şi consultantul-şef al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Procesul-verbal constituie actul de învestire.
(4) În termen de 24 de ore de la învestire, judecãtorii desemnaţi aleg din rândul lor, prin vot secret, preşedintele Biroului Electoral Central şi locţiitorul acestuia. În termen de 24 de ore de la alegerea preşedintelui Biroului Electoral Central, biroul se completeazã cu preşedintele şi vicepreşedinţii Autoritãţii Electorale Permanente, cu câte un reprezentant al partidelor politice parlamentare, precum şi al organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului şi cu reprezentantul desemnat de grupul parlamentar al minoritãţilor naţionale din Camera Deputaţilor. Completarea Biroului Electoral Central se consemneazã într-un proces-verbal care constituie actul de învestire. În aceastã organizare Biroul Electoral Central îndeplineşte toate atribuţiile ce îi revin potrivit prezentei legi.
(5) În termen de douã zile de la rãmânerea definitivã a candidaturilor, partidele politice care nu sunt reprezentate în Parlament, alianţele politice şi alianţele electorale ale acestora care participã la alegeri comunicã, în scris, Biroului Electoral Central numele şi prenumele reprezentanţilor. Comunicãrile transmise dupã acest termen nu se mai iau în considerare.
(6) Desemnarea reprezentanţilor partidelor politice neparlamentare, alianţelor politice şi alianţelor electorale dintre acestea în Biroul Electoral Central se face în termen de 24 de ore de la comunicarea prevãzutã la alin. (5), în limita numãrului de membri prevãzut la alin. (2), prin tragere la sorţi, de preşedintele Biroului Electoral Central, în prezenţa persoanelor delegate de partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale în cauzã. Procesul-verbal întocmit de preşedinte cu privire la modul de stabilire a reprezentanţilor constituie actul de învestire a calitãţii acestora de membri în Biroul Electoral Central.
(7) Biroul Electoral Central funcţioneazã la nivelul circumscripţiei electorale naţionale şi foloseşte, ca aparat de lucru, personal de specialitate din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, al Autoritãţii Electorale Permanente şi al Institutului Naţional de Statisticã.
(8) Biroul Electoral Central, în componenţa prevãzutã la alin. (4), adoptã, în termen de douã zile de la constituire, un regulament de organizare şi funcţionare, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi este obligatoriu pentru toate birourile electorale."
8. Dupã articolul 14 se introduc opt noi articole, articolele 14^1 - 14^8 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 14^1. - Biroul Electoral Central are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a listei cuprinzând denumirea şi semnele electorale ale partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale legal constituite, care au dreptul sã participe la alegeri;
b) comunicã, în termen de 24 de ore de la rãmânerea definitivã a candidaturilor, situaţia generalã a candidaturilor admise Comisiei speciale a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru atribuirea timpilor de antenã, precum şi Societãţii Române de Televiziune şi Societãţii Române de Radiodifuziune;
c) constatã respectarea prevederilor prezentei legi pentru depunerea candidaturilor şi înregistreazã candidaturile care îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege; în acest scop poate solicita Ministerului Public verificarea îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 12 alin. (10) şi (11);
d) comunicã birourilor electorale judeţene candidaturile înregistrate şi le face cunoscute prin presã;
e) rezolvã întâmpinãrile la propria activitate şi contestaţiile trimise de birourile electorale judeţene, în condiţiile prevãzute la <>art. 41 alin. (1) din Legea nr. 373/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
f) primeşte de la birourile electorale judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, procesele-verbale cuprinzând numãrul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listã de candidaţi şi fiecare candidat independent şi constatã dacã existã partide politice, alianţe politice, alianţe electorale şi organizaţii ale cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au întrunit pragul electoral, prevãzut la art. 20 alin. (1), şi candidaţi independenţi care au întrunit coeficientul electoral, prevãzut la art. 20 alin. (2), şi dã publicitãţii, în termen de 24 de ore de la constatare, lista partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au întrunit pragul electoral şi candidaţii independenţi care au întrunit coeficientul electoral;
g) verificã şi înregistreazã rezultatul alegerilor, însumeazã pe întreaga ţarã voturile valabil exprimate pentru fiecare partid politic, alianţã politicã, alianţã electoralã şi organizaţie a cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale sau candidaţi independenţi care îndeplinesc condiţia prevãzutã la lit. f) şi asigurã repartizarea mandatelor;
h) anuleazã alegerile în cazul în care constatã cã votarea sau stabilirea rezultatului alegerilor a avut loc prin fraude de naturã sã modifice atribuirea mandatelor şi dispune repetarea scrutinului;
i) poate dispune renumãrarea voturilor într-o secţie de votare sau refacerea centralizãrii voturilor şi rezultatului alegerilor dintr-un judeţ, în situaţia în care constatã, pe baza probelor administrate, cã au fost comise erori sau au fost înregistrate neconcordanţe între datele înregistrate în procesele-verbale;
j) transmite Autoritãţii Electorale Permanente, dupã publicarea rezultatelor alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea I, materialele necesare redactãrii Cãrţii albe a alegerilor;
k) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
Art. 14^2. - (1) Biroul electoral judeţean se constituie din 3 judecãtori şi din cel mult 10 reprezentanţi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale sau organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care participã la alegeri.
(2) Desemnarea judecãtorilor se face în şedinţã publicã, în termen de 3 zile de la data rãmânerii definitive a candidaturilor, de cãtre preşedintele tribunalului, prin tragere la sorţi, dintre judecãtorii în exerciţiu ai acestuia. Data şedinţei se aduce la cunoştinţã publicã, prin presã, de preşedintele tribunalului, cu cel puţin 24 de ore înainte. Tragerea la sorţi se face pe funcţii: preşedinte şi locţiitor şi se consemneazã într-un proces-verbal, semnat de preşedintele tribunalului, care constituie actul de învestire. Biroul electoral judeţean astfel constituit îndeplineşte toate atribuţiile ce îi revin potrivit prezentei legi, urmând a fi completat cu reprezentanţii partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care participã la alegeri.
(3) Cel mai târziu cu 15 zile înainte de ziua de referinţã, biroul electoral judeţean se completeazã cu reprezentanţii partidelor politice parlamentare, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului. Pânã la aceastã datã partidele politice parlamentare, precum şi organizaţiile cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului au obligaţia de a transmite biroului electoral judeţean numele şi prenumele reprezentanţilor lor. Comunicãrile transmise dupã acest termen nu se mai iau în considerare.
(4) În termen de 5 zile de la data completãrii biroului electoral judeţean cu reprezentanţii partidelor parlamentare, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului, se va proceda la completarea biroului cu reprezentanţi ai partidelor neparlamentare, în limita numãrului de membri prevãzut la alin. (1), prin tragere la sorţi de preşedintele biroului, în prezenţa persoanelor delegate de partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale în cauzã. Pânã la aceastã datã partidele politice neparlamentare au obligaţia de a transmite biroului electoral judeţean numele şi prenumele reprezentanţilor lor. Comunicãrile transmise dupã acest termen nu se mai iau în considerare.
(5) Dispoziţiile alin. (1)-(4) se aplicã şi Biroului Electoral al Municipiului Bucureşti.
Art. 14^3. - (1) Birourile electorale judeţene au urmãtoarele atribuţii:
a) rezolvã întâmpinãrile referitoare la propria activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare; contestaţiile se soluţioneazã prin hotãrâri care sunt obligatorii pentru biroul electoral în cauzã, precum şi pentru autoritãţile şi instituţiile publice la care se referã, sub sancţiunile prevãzute de prezenta lege;
b) aduc la cunoştinţã publicã, prin afişare la sediul lor, data şi ora la care va fi fãcutã completarea birourilor electorale ale secţiilor de votare;
c) distribuie, pe bazã de proces-verbal, împreunã cu primarii, birourilor electorale ale secţiilor de votare buletinele de vot, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea «VOTAT». În procesele-verbale se consemneazã orice neconcordanţã între numãrul buletinelor de vot, al ştampilelor cu menţiunea «VOTAT» repartizat şi cel efectiv primit;
d) centralizeazã rezultatul alegerilor pentru judeţ şi înainteazã Biroului Electoral Central procesele-verbale cuprinzând aceste rezultate, precum şi întâmpinãrile, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare. Modelul de proces-verbal se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Institutului Naţional de Statisticã, cu avizul consultativ al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
e) vegheazã la organizarea, din timp, a secţiilor de votare, urmãresc şi asigurã aplicarea unitarã şi respectarea dispoziţiilor legale privitoare la alegeri de cãtre toate autoritãţile, instituţiile şi organismele cu responsabilitãţi în materie electoralã din cadrul judeţului;
f) totalizeazã rezultatul alegerilor de la secţiile de votare şi comunicã Biroului Electoral Central procesul-verbal cuprinzând numãrul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listã de candidaţi şi candidaţi independenţi. Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti totalizeazã rezultatul alegerilor transmis de birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi comunicã Biroului Electoral Central procesul-verbal cuprinzând numãrul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listã de candidaţi şi candidaţi independenţi;
g) înainteazã Biroului Electoral Central procesele-verbale cuprinzând rezultatul alegerilor, precum şi întâmpinãrile, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare;
h) îndeplinesc orice alte atribuţii ce le revin potrivit legii.
(2) Hotãrârile biroului electoral judeţean se aduc la cunoştinţã în şedinţã publicã.
(3) În situaţia în care se constatã neconcordanţe între datele cuprinse în procesele-verbale primite de la secţiile de votare, biroul electoral judeţean solicitã preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare şi membrilor acestuia care l-au însoţit sã facã corecturile necesare, pe care sã le ateste prin semnãturã şi prin aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare.
Art. 14^4. - (1) Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti are urmãtoarele atribuţii:
a) rezolvã întâmpinãrile referitoare la propria activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare organizate în strãinãtate; contestaţiile se soluţioneazã prin hotãrâri care sunt obligatorii pentru biroul electoral în cauzã, precum şi pentru autoritãţile şi instituţiile publice la care se referã, sub sancţiunile prevãzute de prezenta lege;
b) distribuie, pe bazã de proces-verbal, prin Ministerul Afacerilor Externe, birourilor electorale ale secţiilor de votare din strãinãtate buletinele de vot, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea «VOTAT». De asemenea distribuie, împreunã cu primarii sectoarelor municipiului Bucureşti, aceste materiale birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. În procesele-verbale se consemneazã orice neconcordanţã între numãrul buletinelor de vot şi al ştampilelor cu menţiunea «VOTAT» repartizat şi cel efectiv primit;
c) centralizeazã rezultatul alegerilor pentru secţiile de votare din strãinãtate şi înainteazã Biroului Electoral Central procesele-verbale cuprinzând aceste rezultate, precum şi întâmpinãrile, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la aceste birouri electorale ale secţiilor de votare;
d) vegheazã la organizarea, din timp, a secţiilor de votare din strãinãtate, urmãreşte şi asigurã aplicarea unitarã şi respectarea dispoziţiilor legale privitoare la alegeri de cãtre toate autoritãţile, instituţiile şi organismele cu responsabilitãţi în materie electoralã pentru organizarea scrutinului în strãinãtate;
e) totalizeazã rezultatul alegerilor transmis de birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de cele din strãinãtate şi comunicã Biroului Electoral Central procesul-verbal cuprinzând numãrul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listã de candidaţi şi candidaţi independenţi. Modelul de proces-verbal se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Institutului Naţional de Statisticã, cu avizul consultativ al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
f) înainteazã Biroului Electoral Central procesele-verbale cuprinzând rezultatul alegerilor, precum şi întâmpinãrile, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de la birourile electorale ale secţiilor de votare din strãinãtate; g) îndeplineşte orice alte atribuţii ce îi revin potrivit legii.
(2) Hotãrârile Biroului Electoral al Municipiului Bucureşti se aduc la cunoştinţã în şedinţã publicã.
(3) Dacã constatã neconcordanţe între datele conţinute de procesele-verbale primite de la secţiile de votare organizate în strãinãtate, respectiv de la birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti solicitã preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare, respectiv preşedintelui biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti şi membrilor acestora care i-au însoţit sã facã corecturile necesare, pe care sã le ateste prin semnãturã şi prin aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare, respectiv a biroului electoral de sector.
Art. 14^5. - (1) La nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti se organizeazã birouri electorale care sunt alcãtuite dintr-un preşedinte, un locţiitor al acestuia şi din cel mult 7 membri, reprezentanţi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care participã la alegeri.
(2) Preşedintele şi locţiitorul acestuia sunt magistraţi desemnaţi de preşedintele Tribunalului Bucureşti cu cel mult 15 zile înainte de ziua de referinţã, prin tragere la sorţi, dintre judecãtorii în exerciţiu ai judecãtoriei de sector. Tragerea la sorţi se face pe funcţii: preşedinte şi locţiitor şi se consemneazã într-un proces-verbal, semnat de preşedintele tribunalului, care constituie actul de învestire. Data desfãşurãrii şedinţei publice de tragere la sorţi se anunţã, cu douã zile înainte de ziua desfãşurãrii, de cãtre preşedintele Tribunalului Bucureşti. La organizarea şi desfãşurarea tragerii la sorţi are dreptul sã participe câte un reprezentant al partidelor politice parlamentare.
(3) În termen de 3 zile de la data desemnãrii preşedintelui biroului electoral de sector se va proceda la completarea biroului cu reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului. În termen de o zi de la data completãrii biroului electoral de sector cu reprezentanţii partidelor parlamentare, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului, se va proceda la completarea biroului cu reprezentanţi ai partidelor neparlamentare, în limita numãrului de membri prevãzut la alin. (1), prin tragere la sorţi de preşedintele biroului, în prezenţa persoanelor delegate de partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale în cauzã. Pânã la aceastã datã partidele politice neparlamentare au obligaţia de a transmite Biroului Electoral al Municipiului Bucureşti numele şi prenumele reprezentanţilor lor. Comunicãrile transmise dupã acest termen nu se mai iau în considerare.
(4) Birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti sunt asimilate oficiilor electorale prevãzute de <>Legea nr. 373/2004 .
Art. 14^6. - (1) Birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti au urmãtoarele atribuţii:
a) primesc, pe bazã de proces-verbal, buletinele de vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea «VOTAT» de la Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti şi le distribuie, împreunã cu primarii de sector, birourilor electorale ale secţiilor de votare din sector. În procesele-verbale se consemneazã orice neconcordanţã între numãrul buletinelor de vot, al ştampilelor cu menţiunea «VOTAT» repartizat şi cel efectiv primit;
b) totalizeazã rezultatul alegerilor de la secţiile de votare şi comunicã Biroului Electoral al Municipiului Bucureşti procesul-verbal cuprinzând numãrul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listã de candidaţi şi pentru fiecare candidat independent. Modelul de proces-verbal se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Institutului Naţional de Statisticã, cu avizul consultativ al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
c) rezolvã întâmpinãrile referitoare la propria lor activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare;
d) aduc la cunoştinţã publicã, prin afişare la sediul lor, data şi ora la care va fi fãcutã completarea birourilor electorale ale secţiilor de votare;
e) înainteazã Biroului Electoral al Municipiului Bucureşti procesele-verbale cuprinzând rezultatul alegerilor, precum şi întâmpinãrile, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare;
f) îndeplinesc orice alte atribuţii ce le revin potrivit legii.
(2) Dacã constatã neconcordanţe între datele conţinute de procesele-verbale primite de la secţiile de votare, biroul electoral al sectorului municipiului Bucureşti solicitã preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare şi membrilor acestuia care l-au însoţit sã facã corecturile necesare, pe care sã le ateste prin semnãturã şi prin aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare.
Art. 14^7. - (1) Birourile electorale ale secţiilor de votare sunt alcãtuite dintr-un preşedinte, un locţiitor al acestuia şi cel mult 7 membri.
(2) Preşedintele şi locţiitorul acestuia sunt, de regulã, magistraţi sau alţi jurişti care nu fac parte din niciun partid politic. Preşedintele şi locţiitorul sunt desemnaţi de preşedintele tribunalului, cu cel mult 10 zile înainte de data de referinţã, prin tragere la sorţi. Lista magistraţilor de pe care se face tragerea la sorţi se întocmeşte de cãtre preşedintele tribunalului, iar cea a celorlalţi jurişti, de cãtre prefect, împreunã cu preşedintele tribunalului şi câte un reprezentant din partea fiecãrui partid politic parlamentar.
(3) În cazul în care numãrul juriştilor este insuficient, lista este completatã de cãtre prefect cu alte persoane care se bucurã de prestigiu în faţa locuitorilor şi care nu fac parte din niciun partid politic.
(4) Lista propusã de prefect cuprinde un numãr de persoane mai mare cu 10% decât cel necesar. Persoanele din cuprinsul listei care nu sunt desemnate preşedinţi sau locţiitori ai acestora rãmân la dispoziţia preşedintelui tribunalului pentru înlocuirea în cazuri deosebite a titularilor. Lista conţine numele, prenumele, domiciliul, telefoanele şi semnãturile de acceptare ale persoanelor propuse.
(5) Gruparea în listã a persoanelor, în vederea tragerii la sorţi, se face avându-se în vedere necesitatea ca locuinţele acestora sã fie cât mai aproape de sediul biroului electoral al secţiei de votare.
(6) Birourile electorale ale secţiilor de votare se constituie pe data desemnãrii membrilor acestora.
(7) Cu maximum 5 zile înainte de ziua de referinţã, birourile electorale ale secţiilor de votare se completeazã cu reprezentanţii partidelor politice parlamentare, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului care participã la alegeri. Dacã numãrul partidelor politice parlamentare, respectiv al organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului, la respectiva secţie nu va asigura completarea biroului conform alin. (1), se va proceda la completarea biroului cu reprezentanţi ai partidelor neparlamentare sau ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale participante la alegeri, în limita numãrului de membri prevãzut la alin. (1), prin tragere la sorţi, de preşedintele biroului, în prezenţa persoanelor delegate de partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale în cauzã. Pânã la aceastã datã partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale participante la alegeri au obligaţia de a transmite biroului electoral al secţiei de votare numele şi prenumele reprezentanţilor lor. Comunicãrile transmise dupã acest termen nu se mai iau în considerare.
(8) În vederea desemnãrii membrilor birourilor electorale ale secţiilor de votare, preşedintele biroului electoral judeţean comunicã preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare, în termen de 24 de ore de la desemnarea acestora potrivit alin. (2), partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, respectiv organizaţiile cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care participã la alegeri. Un partid politic, o alianţã politicã sau o alianţã electoralã, respectiv o organizaţie a cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care participã la alegeri poate avea într-un birou electoral de secţie de votare cel mult 3 reprezentanţi.
(9) În cazul în care partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale, precum şi organizaţiile cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale nu şi-au desemnat reprezentanţii sau numãrul reprezentanţilor este insuficient, completarea birourilor electorale ale secţiilor de votare se face de preşedintele tribunalului de pe lista prevãzutã la alin. (4), prin tragere la sorţi. Dacã este cazul, lista va fi completatã cu alte persoane care îndeplinesc cerinţele legii. Dacã biroul nu poate fi completat cu numãrul stabilit de lege, acesta poate funcţiona cu numãrul de membri desemnaţi, dar nu mai puţin de 3.
(10) Desemnarea membrilor biroului electoral al secţiei de votare se face de preşedintele acestuia, dupã tragerea la sorţi, prin înscrierea într-un proces-verbal cuprinzând modul de stabilire a reprezentanţilor, care constituie actul de atestare a calitãţii acestora de membri în biroul electoral al secţiei de votare. Procesul-verbal va fi semnat de preşedinte, locţiitor şi de reprezentanţii partidelor prezenţi la tragerea la sorţi.
Art. 14^8. - Birourile electorale ale secţiilor de votare au urmãtoarele atribuţii:
a) primesc, pe bazã de proces-verbal, copiile de pe listele electorale permanente comunicate potrivit art. 9 alin. (15), iar de la birourile electorale judeţene buletinele de vot pentru alegãtorii care urmeazã sã voteze la secţia de votare, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea «VOTAT». În municipiul Bucureşti buletinele de vot, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea «VOTAT» le primesc de la birourile electorale de sector;
b) conduc operaţiunile de votare, iau toate mãsurile de ordine în localul secţiei de votare şi în jurul acestuia;
c) asigurã desfãşurarea, în condiţii de transparenţã şi în spiritul legii, a operaţiunilor de numãrare a buletinelor de vot şi consemneazã într-un proces-verbal rezultatele votãrii. Modelul de proces-verbal se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Institutului Naţional de Statisticã, cu avizul consultativ al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
d) rezolvã întâmpinãrile referitoare la propria lor activitate;
e) înainteazã birourilor electorale judeţene sau, dupã caz, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti procesele-verbale cuprinzând rezultatul votãrii, împreunã cu contestaţiile depuse şi cu materialele la care acestea se referã;
f) predau, cu proces-verbal, judecãtoriei în a cãrei razã teritorialã îşi au sediul buletinele de vot întrebuinţate şi necontestate, precum şi pe cele anulate, listele electorale utilizate, ştampilele şi celelalte materiale necesare votãrii, menţionând în procesele-verbale neconcordanţele apãrute între numãrul primit şi cel efectiv predat;
g) în cazul secţiilor de votare din strãinãtate, materialele prevãzute la lit. f) se predau misiunii diplomatice din ţara respectivã, care le trimite Judecãtoriei Sectorului 1 al Municipiului Bucureşti;
h) îndeplinesc orice alte atribuţii ce le revin potrivit legii."
9. Alineatul (1) al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Pe lângã misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României se organizeazã câte o secţie de votare pentru alegãtorii membri ai reprezentanţei diplomatice şi familiile lor, precum şi pentru cetãţenii români din ţarã sau din strãinãtate şi alegãtorii comunitari, aflaţi în ţãrile respective în ziua de referinţã. Secţiile de votare organizate pe lângã misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României aparţin de Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti."
10. Alineatul (2) al articolului 18 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Activitãţile prevãzute la alin. (1) sunt realizate de birourile permanente reunite ale celor douã Camere ale Parlamentului împreunã cu reprezentanţii serviciilor publice de radio şi televiziune şi reprezentanţii partidelor, alianţelor politice, alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului, care au depus listã de candidaţi la alegeri, având în vedere urmãtoarea pondere din timpii de antenã alocaţi:
a) 4/5 din timpii de antenã se repartizeazã în mod egal partidelor politice parlamentare, alianţelor politice sau alianţelor electorale dintre acestea, precum şi organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului, care participã la alegerea membrilor din România în Parlamentul European;
b) 1/5 din timpii de antenã se repartizeazã în mod egal partidelor politice neparlamentare, alianţelor politice sau alianţelor electorale dintre acestea, care au depus listã completã de candidaţi, precum şi candidaţilor independenţi care participã la alegerea membrilor din România în Parlamentul European."
11. Alineatul (3) al articolului 18 se abrogã.
12. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Imprimarea buletinelor de vot se asigurã de Biroul Electoral Central, prin grija prefecţilor. Prefecţii rãspund ca toate buletinele de vot necesare sã fie imprimate cu cel puţin 15 zile înainte de ziua de referinţã. Primul tiraj al buletinului de vot va fi prezentat de prefect biroului electoral judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, care îl valideazã, încheind în acest sens un proces-verbal."
13. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Pentru partidele politice, organizaţiile cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, alianţele politice şi alianţele electorale, pragul electoral de atribuire a mandatelor reprezintã partea întreagã din procentul de 5% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel naţional, inclusiv cele primite de candidaţii independenţi.
(2) Candidaţilor independenţi li se pot atribui mandate dacã au obţinut, fiecare în parte, un numãr de voturi valabil exprimate cel puţin egal cu coeficientul electoral naţional. Coeficientul electoral naţional reprezintã partea întreagã a raportului dintre numãrul total de voturi valabil exprimate la nivel naţional şi numãrul de mandate de parlamentari europeni ce revin României.
(3) Prin numãrul total de voturi valabil exprimate la nivel naţional se înţelege numãrul de voturi valabil exprimate primite de la partidele politice, organizaţiile cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, alianţele politice, alianţele electorale şi candidaţii independenţi."
14. Alineatul (1) al articolului 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Atribuirea mandatelor de parlamentar european se face, cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 20, de cãtre Biroul Electoral Central, dupã cum urmeazã:
a) în prima etapã, Biroul Electoral Central calculeazã pragul electoral şi coeficientul electoral naţional şi stabileşte, în ordinea descrescãtoare a numãrului de voturi valabil exprimate, lista partidelor politice, organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, alianţelor politice, alianţelor electorale şi candidaţilor independenţi cãrora li se pot repartiza mandate;
b) în etapa a doua se repartizeazã mandatele la nivelul circumscripţiei naţionale pentru listele selectate în condiţiile prevãzute la lit. a) prin metoda d'f6Hondt. Metoda d'f6Hondt de repartizare a mandatelor constã în împãrţirea voturilor valabil exprimate pentru fiecare listã şi candidat independent, selectate în condiţiile prevãzute la lit. a), la 1, 2, 3, 4 ... pânã la numãrul total de mandate de repartizat, şi ierarhizarea acestor câturi în ordine descrescãtoare. Numãrul de mandate repartizate fiecãrei liste în parte corespunde cu numãrul total de câturi aferente fiecãrei liste cuprinse în şirul ordonat, pânã la repartizarea tuturor mandatelor; atribuirea mandatelor se face de cãtre Biroul Electoral Central, în ordinea înscrierii candidaţilor pe listã; dacã nu sunt candidaţi suficienţi în listã, mandatele se vor atribui urmãtorului partid politic, organizaţie a cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, alianţã politicã şi alianţã electoralã care a depãşit pragul electoral;
c) candidatului independent cãruia i-ar reveni cel puţin un mandat i se repartizeazã un singur mandat, indiferent de câte mandate au rezultat din calcul. În acest caz, repartizarea celorlalte mandate se face în continuare, pentru liste sau candidaţi independenţi, cu respectarea condiţiilor prevãzute la lit. a) şi b) şi a prevederilor art. 20 alin. (1);
d) în condiţiile în care la ierarhizarea câturilor, conform lit. b), douã sau mai multe câturi sunt egale, ierarhizarea se va face dupã numãrul de voturi valabil exprimate; dacã şi în aceste condiţii existã egalitate, ordinea de ierarhizare va fi stabilitã de ordinea înscrierii pe buletinele de vot."
15. Dupã articolul 21 se introduc douã noi articole, articolele 21^1 şi 21^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 21^1. - (1) Dupã închiderea secţiei de votare, preşedintele, în prezenţa membrilor biroului electoral, declanşeazã operaţiunile de numãrare a buletinelor de vot şi de consemnare a rezultatului votãrii, dupã cum urmeazã:
(i) sigileazã urna, introduce ştampilele cu menţiunea «VOTAT» într-un plic care se sigileazã prin aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare. Dispariţia uneia sau a mai multor ştampile se consemneazã în procesul-verbal ce va însoţi predarea materialelor primite la judecãtoria pe a cãrei razã teritorialã îşi au sediul;
(ii) anuleazã buletinele de vot neîntrebuinţate, prin înscrierea pe diagonala primei pagini a menţiunii «ANULAT» şi aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare. Numãrul acestor buletine se înscrie la rubrica d) a procesului-verbal prezentat la alin. (2);
(iii) stabileşte numãrul alegãtorilor înscrişi în copia listei electorale permanente, respectiv în copia listei electorale speciale primite din partea primarului unitãţii administrativ-teritoriale pe a cãrei razã îşi are sediul secţia de votare. Este interzis, sub sancţiunea legii, ca pe aceste liste sã existe ştersãturi, modificãri sau completãri. Rezultatul numãrãrii se va înscrie la pct. a^1, respectiv a^2, din modelul procesului-verbal prezentat la alin. (2);
(iv) în secţiile de votare organizate potrivit art. 16 şi 17 nu vor exista liste electorale permanente şi liste electorale speciale. Alegãtorii care se prezintã la urne vor fi înscrişi, în ziua de referinţã, în listele electorale suplimentare, conform machetelor primite. La pct. a^1 şi a^2 ale proceselor-verbale întocmite de birourile electorale din aceste secţii de votare se înscrie cifra «0»;
(v) stabileşte numãrul alegãtorilor prezenţi la urne, prin numãrarea semnãturilor înscrise pe listele electorale existente în secţia de votare. Rezultatele vor fi consemnate în procesul-verbal la pct. b^1, b^2, respectiv b^3, din modelul prezentat la alin. (2);
(vi) dupã desigilarea urnei se vor numãra voturile gãsite în urnã, evidenţiindu-se separat voturile valabil exprimate, respectiv voturile nule;
(vii) sunt nule buletinele de vot pe care nu a fost aplicatã ştampila de control a secţiei de votare, buletinele de alt model decât cel legal aprobat, buletinele pe care nu a fost aplicatã ştampila «VOTAT» sau la care ştampila este aplicatã pe mai multe patrulatere. Votul este valabil în cazul în care, deşi ştampila aplicatã a depãşit limitele patrulaterului, opţiunea alegãtorului este evidentã. Buletinele de vot nule nu intrã în calculul voturilor valabil exprimate.
(2) Dupã deschiderea urnelor şi numãrarea voturilor, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va încheia un proces-verbal, în 3 exemplare, care cuprinde:
a) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în copia de pe lista electoralã permanentã şi în copia de pe lista electoralã specialã (pct. a = pct. a^1 + pct. a^2), din care:
a^1) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în copia de pe lista electoralã permanentã;
a^2) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în copia de pe lista electoralã specialã;
b) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în listele electorale existente la secţia de votare, care s-au prezentat la urne (pct. b = pct. b^1 + pct. b^2 + pct. b^3), din care:
b^1) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în copia de pe lista electoralã permanentã, care s-au prezentat la urne;
b^2) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în copia de pe lista electoralã specialã, care s-au prezentat la urne;
b^3) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în lista electoralã suplimentarã, care s-au prezentat la urne;
c) numãrul buletinelor de vot primite (pct. c ≥ pct. d + pct. e + pct. f);
d) numãrul buletinelor de vot neîntrebuinţate şi anulate;
e) numãrul voturilor valabil exprimate (pct. e ≤ pct. b pct. f, pct. e = suma voturilor valabil exprimate la pct. g);
f) numãrul voturilor nule;
g) numãrul voturilor valabil exprimate obţinute de fiecare listã de candidaţi sau de fiecare candidat independent;
h) expunerea, pe scurt, a întâmpinãrilor formulate, precum şi a contestaţiilor înaintate biroului electoral judeţean sau al sectorului municipiului Bucureşti;
i) starea sigiilor de pe urne la încheierea votãrii.
(3) La pct. h) al procesului-verbal se vor menţiona şi situaţiile în care:
a) numãrul buletinelor de vot gãsite în urnã diferã de numãrul alegãtorilor care au votat, rezultat în urma numãrãrii semnãturilor depuse de cãtre aceştia pe listele electorale (permanente, suplimentare şi speciale), aflate în secţia de votare;
b) numãrul buletinelor de vot gãsite în urnã adunat cu cel al buletinelor de vot neîntrebuinţate şi anulate diferã de numãrul total de buletine de vot primite în secţia de votare respectivã.
(4) Alegãtorii resortisanţi care voteazã în secţiile de votare organizate potrivit art. 16 şi 17 vor fi înscrişi în liste electorale suplimentare, prin grija preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare.
(5) Alegãtorii comunitari pot sã-şi exercite dreptul de vot în baza documentului de identitate şi a dovezii eliberate de Autoritatea Electoralã Permanentã la orice secţie de votare, cu menţiunea cã preşedintele biroului electoral al secţiei de votare respective trebuie sã îi înscrie în lista electoralã suplimentarã a secţiei, dacã aceasta diferã de cea în care îşi au domiciliul sau reşedinţa.
(6) Procesele-verbale se semneazã şi de membrii biroului. Un exemplar al procesului-verbal se afişeazã la loc vizibil, la sediul biroului electoral al secţiei de votare.
(7) Membrilor birourilor electorale ale secţiilor de votare li se elibereazã, la cerere, o copie certificatã de pe procesul-verbal de cãtre toţi cei care au semnat originalul; cererea trebuie formulatã înainte de întocmirea procesului-verbal.
(8) Lipsa semnãturilor unor membri ai biroului secţiei de votare nu influenţeazã asupra valabilitãţii procesului-verbal. Preşedintele va menţiona motivele care au împiedicat semnarea.
(9) Procesul-verbal împreunã cu toate contestaţiile privitoare la operaţiunile electorale ale secţiei de votare, precum şi cu buletinele de vot nule şi cele contestate vor alcãtui un dosar care, sigilat şi ştampilat, va fi înaintat biroului electoral judeţean sau, dupã caz, al sectorului municipiului Bucureşti de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare şi membrii biroului, cu pazã militarã, în cel mult 24 de ore.
(10) În termen de 24 de ore de la primirea dosarului, biroul electoral judeţean sau, dupã caz, al sectorului municipiului Bucureşti va trimite unul dintre exemplarele procesului-verbal la tribunalul în a cãrui razã teritorialã se aflã; candidaţii sau partidele şi alianţele politice care i-au propus pot obţine copii legalizate de pe acest exemplar.
Art. 21^2. - (1) Dupã primirea proceselor-verbale de la toate birourile electorale ale secţiilor de votare şi dupã soluţionarea contestaţiilor şi întâmpinãrilor primite, biroul electoral judeţean sau, dupã caz, al sectorului municipiului Bucureşti încheie un proces-verbal centralizator al indicatorilor cuprinşi în procesele-verbale ale secţiilor de votare, dupã cum urmeazã:
a) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale permanente şi în listele electorale speciale (pct. a = pct. a^1 + pct. a^2), din care:
a^1) numãrul total al alegãtorilor înscrişi şi în copiile de pe listele electorale permanente;
a^2) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale speciale;
b) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în listele electorale, care s-au prezentat la urne (pct. b = pct. b^1 + pct. b^2 + pct. b^3), din care:
b^1) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale permanente, care s-au prezentat la urne;
b^2) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale speciale, care s-au prezentat la urne;
b^3) numãrul total al alegãtorilor înscrişi în listele electorale suplimentare, care s-au prezentat la urne;
c) numãrul buletinelor de vot primite (pct. c ≥ pct. d + pct. e + pct. f);
d) numãrul buletinelor de vot neîntrebuinţate şi anulate;
e) numãrul voturilor valabil exprimate (pct. e ≤ pct. b pct. f, pct. e = suma voturilor valabil exprimate la pct. g);
f) numãrul voturilor nule;
g) numãrul voturilor valabil exprimate obţinute de fiecare listã de candidaţi sau de fiecare candidat independent;
h) modul de soluţionare a contestaţiilor şi întâmpinãrilor primite.
(2) Prevederile art. 21^1 alin. (4) şi alin. (8)-(10) se aplicã corespunzãtor.
(3) Procesul-verbal împreunã cu întâmpinãrile, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare, formând un dosar încheiat, sigilat şi semnat de membrii biroului electoral judeţean, se înainteazã cu pazã militarã la Biroul Electoral Central în cel mult 48 de ore de la primirea ultimului proces-verbal al birourilor electorale ale secţiilor de votare.
(4) Procesele-verbale întocmite conform alin. (1) de birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti împreunã cu întâmpinãrile, contestaţiile şi procesele-verbale ale birourilor electorale ale secţiilor de votare se vor înainta Biroului Electoral al Municipiului Bucureşti, conform prevederilor alin. (3).
(5) Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti va centraliza şi va întocmi propriul proces-verbal, conform prevederilor alin. (1), şi îl va înainta Biroului Electoral Central în cel mult 24 de ore de la primirea ultimului proces-verbal al biroului electoral de sector, în conformitate cu prevederile alin. (3)."
16. Dupã articolul 23 se introduc douã noi articole, articolele 23^1 şi 23^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 23^1. - (1) În termen de 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii pentru stabilirea zilei de referinţã, Guvernul aprobã prin hotãrâre modelul copiei de pe lista electoralã permanentã, modelul listei electorale speciale, modelul copiei de pe lista electoralã specialã, al listei electorale suplimentare, modelul ştampilelor Biroului Electoral Central, biroului electoral judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, al sectorului municipiului Bucureşti, modelul ştampilei de control al secţiei de votare şi modelul ştampilei cu menţiunea «VOTAT». În acelaşi termen Guvernul va stabili modelul buletinului de vot şi modelul timbrelor autocolante ce vor fi aplicate pe actele de identitate.
(2) În termenul prevãzut la art. 8 alin. (1) Guvernul stabileşte prin hotãrâre unele mãsuri ce vor fi adoptate de autoritãţile române pentru buna organizare şi desfãşurare a alegerilor pentru Parlamentul European, programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea membrilor României în Parlamentul European, precum şi alocarea fondurilor pentru cheltuielile necesare în vederea pregãtirii, organizãrii şi desfãşurãrii scrutinului.
Art. 23^2. - (1) Dupã încheierea votãrii, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare efectueazã, în prezenţa membrilor biroului, inventarierea ştampilelor cu menţiunea «VOTAT», precum şi numãrarea şi anularea buletinelor de vot neîntrebuinţate, verificarea sigiliilor de pe urnele de votare, iar dupã încheierea acestor operaţiuni, deschiderea urnelor.
(2) La numãrarea voturilor şi consemnarea rezultatelor pot asista, ca delegaţi, reprezentanţi ai tuturor partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au participat la alegeri, dar care nu au reprezentanţi în biroul electoral al secţiei de votare şi sunt mandataţi în acest sens de conducerile organizaţiilor judeţene ale acestora. Cu privire la operaţiunile prevãzute de prezentul alineat se încheie un proces-verbal.
(3) Dupã inventariere, ştampilele cu menţiunea «VOTAT» se introduc în plicuri, acestea fiind închise şi sigilate. Acest aspect se consemneazã în procesul-verbal.
(4) În cazul în care existã pachete cu buletine de vot intacte, menţiunea «ANULAT» se aplicã o singurã datã pe pachetul respectiv.
(5) La deschiderea fiecãrui buletin, preşedintele citeşte cu voce tare lista de candidaţi care a fost votatã sau, dupã caz, numele şi prenumele candidatului independent votat şi aratã buletinul de vot celor prezenţi. Buletinele de vot deschise se grupeazã pe partide politice, alianţe politice, alianţe electorale, precum şi pe organizaţii ale cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale şi pe candidaţi independenţi, se numãrã şi se leagã separat.
(6) Sunt nule buletinele de vot pe care nu a fost aplicatã ştampila de control a secţiei de votare, buletinele de alt model decât cel legal aprobat, buletinele pe care nu a fost aplicatã ştampila «VOTAT» sau la care ştampila este aplicatã pe mai multe patrulatere. Votul este valabil în cazul în care, deşi ştampila aplicatã a depãşit limitele patrulaterului, opţiunea alegãtorului este evidentã.
(7) Buletinele de vot nule nu intrã în calculul voturilor valabil exprimate.
(8) Rezultatul votãrii se consemneazã în câte un tabel separat. Tabelele se întocmesc de câte un membru al biroului electoral al secţiei de votare, desemnat de preşedinte.
(9) În tabelele prevãzute la alin. (8) se înscriu voturile nule, listele de candidaţi sau prenumele şi numele candidaţilor independenţi şi voturile valabil exprimate pentru fiecare."
ART. II
Pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din anul 2007, termenele din calendarul acţiunilor din cuprinsul perioadei electorale încep sã curgã cu 90 de zile înainte de ziua de referinţã, indiferent de data la care aceasta a fost adusã la cunoştinţa publicã.
ART. III
(1) La alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European, dreptul de vot al alegãtorilor resortisanţi se exercitã pe baza urmãtoarelor documente:
a) în ţarã, pe baza cãrţii de identitate, a cãrţii de identitate provizorii sau a buletinului de identitate;
b) în strãinãtate, pe baza paşaportului diplomatic, de serviciu, simplu, temporar sau a titlului de cãlãtorie ori pe baza cãrţii de identitate.
(2) La alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European, dreptul de vot al alegãtorilor comunitari se exercitã în baza oricãrui document de identitate şi a dovezii eliberate de Autoritatea Electoralã Permanentã.
(3) Dupã exercitarea dreptului de vot, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare aplicã timbrul autocolant cu menţiunea «VOTAT» şi cu data scrutinului pe documentul de identitate al alegãtorului, respectiv va reţine dovada eliberatã de Autoritatea Electoralã Permanentã alegãtorului comunitar, va aplica pe ea ştampila de control a secţiei de votare, urmând ca la încheierea procesului electoral sã predea toate aceste dovezi primarului.
(4) Neaplicarea timbrului autocolant cu menţiunea «VOTAT» şi cu data scrutinului pe documentul de identitate, respectiv nereţinerea dovezii, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei la 700 lei. Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzii se fac potrivit prevederilor <>art. 99 alin. (1) lit. a) şi e) din Legea nr. 373/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. IV
Articolul 53 din <>Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activitãţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 632 din 21 iulie 2006, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - (1) Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia urmãtoarelor dispoziţii, care intrã în vigoare la data de 1 iulie 2007, referitoare la:
a) acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat;
b) Autoritatea Electoralã Permanentã, cu excepţia art. 35 alin. (3)-(8).
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, <>Legea nr. 43/2003 privind finanţarea activitãţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 30 ianuarie 2003, cu modificãrile ulterioare, se abrogã, cu excepţia dispoziţiilor referitoare la acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat şi la Curtea de Conturi, care se abrogã la data de 1 iulie 2007."

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascãlu,
secretar de stat

Bucureşti, 7 februarie 2007.
Nr. 1.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016