Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 96 din 29 iunie 2022  privind gestionarea financiară a fondurilor europene dedicate Afacerilor interne alocate  României pentru perioada de programare 2021-2027    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 96 din 29 iunie 2022 privind gestionarea financiară a fondurilor europene dedicate Afacerilor interne alocate României pentru perioada de programare 2021-2027

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 647 din 29 iunie 2022
    Luând în considerare:
    a) prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize;
    b) prevederile Regulamentului (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012;
    c) prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.147 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Fondului pentru azil, migraţie şi integrare;
    d) prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.149 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Fondului pentru securitate internă;
    e) prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.148 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire, ca parte a Fondului de management integrat al frontierelor, a Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize;
    f) prevederile Hotărârii Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar în vederea implicării autorităţilor şi instituţiilor din România în procesul de programare şi negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 şi a cadrului instituţional de coordonare, gestionare şi control al acestor fonduri,

    având în vedere necesitatea stabilirii cadrului financiar specific de gestionare financiară a fondurilor europene dedicate Afacerilor interne pentru perioada de programare 2021-2027, precum şi asigurarea unui management financiar eficient şi eficace al fondurilor şi al capacităţii de absorbţie,
    luând în considerare faptul că regulamentele europene aplicabile exerciţiului financiar 2021-2027 au fost adoptate cu întârziere la nivel european şi proximitatea aprobării Programelor naţionale Afaceri interne sprijinite din Fondul pentru azil, migraţie şi integrare (FAMI), din Instrumentul de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize (IMFV) şi din Fondul pentru securitate internă (FSI), denumite în continuare fondurile europene dedicate,
    luând în considerare prevederile art. 105 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, conform cărora Comisia Europeană dezangajează orice parte din suma aferentă unui program naţional care nu a fost utilizată pentru prefinanţare, este imperios necesară adoptarea cadrului legislativ naţional care reglementează gestionarea financiară a proiectelor finanţate din fonduri europene.
    Având în vedere că, în absenţa actului normativ şi a deciziilor Comisiei Europene de adoptare a Programelor naţionale Afaceri interne sprijinite din FAMI, FSI şi IMFV, nu pot fi cuprinse în bugetul ordonatorului principal de credite al Autorităţii de management Afaceri interne, respectiv în bugetul Ministerului Afacerilor Interne sumele aferente proiectelor finanţate din FAMI, FSI şi IMFV, ceea ce generează imposibilitatea încheierii contractelor de finanţare cu beneficiarii selectaţi, implicit acoperirea nevoilor de funcţionare a unor echipamente esenţiale ale structurilor cu atribuţii în domeniul Afaceri interne astfel încât pentru aceste proiecte să se demareze implementarea, fapt de natură să determine creşterea riscului dezangajării sumelor alocate anual prin Programele naţionale Afaceri interne,
    ţinând cont că, în lipsa reglementării cadrului financiar general aplicabil exerciţiului financiar 2021-2027 pentru fondurile europene dedicate, nu pot fi definitivate celelalte documente programatice subsecvente şi implementate proiecte finanţate din FAMI, FSI şi IMFV, acest fapt vizând interesul public general şi constituind o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, având în vedere că în absenţa actului normativ beneficiarii selectaţi nu pot demara implementarea efectivă a proiectelor, nu pot genera cheltuieli care să fie rambursate şi ulterior declarate Comisiei Europene, solicitând contribuţia aferentă din partea bugetului Uniunii Europene, fapt de natură să determine dezangajarea sumelor alocate în acest buget prin Programele naţionale Afaceri interne,
    întrucât aceste elemente vizează un interes public şi strategic al României pentru gestionarea fondurilor europene dedicate Afacerilor interne şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi care impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Obiect. Definiţii
    ART. 1
    Obiect
    Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României prin fondurile europene dedicate Afacerilor interne pentru perioada de programare 2021-2027, respectiv prin Fondul pentru azil, migraţie şi integrare, Fondul pentru securitate internă şi Instrumentul de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, precum şi a cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al acestor fonduri.

    ART. 2
    Definiţii
    (1) Termenii „operaţiune“, „organism intermediar“ şi „beneficiar“ au înţelesurile prevăzute la art. 2 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/1.060.
    (2) Expresiile „program naţional afaceri interne“, „autoritate de audit“, „organism contabil“ şi „organism responsabil cu primirea fondurilor de la Comisia Europeană“ au înţelesurile definite la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar în vederea implicării autorităţilor şi instituţiilor din România în procesul de programare şi negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 şi a cadrului instituţional de coordonare, gestionare şi control al acestor fonduri.
    (3) Termenii şi expresiile „neregulă“, „creanţe bugetare rezultate din nereguli“, „fraudă“ şi „sumă plătită necuvenit“ au înţelesurile prevăzute la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
    a) fonduri europene dedicate - asistenţa financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, pentru perioada de programare 2021-2027, prin intermediul Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize şi Fondului pentru securitate internă;
    b) cofinanţare publică - orice contribuţie din fonduri publice naţionale destinată finanţării cheltuielilor eligibile necesare implementării proiectului;
    c) cofinanţare privată - orice contribuţie a unui beneficiar privat destinată finanţării cheltuielilor eligibile necesare implementării proiectului;
    d) contribuţie financiară nerambursabilă - asistenţa financiară nerambursabilă primită de România şi cofinanţarea publică acordată de la bugetul de stat beneficiarilor, alţii decât cei care sunt ordonatori de credite ai bugetului de stat;
    e) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de beneficiar pentru implementarea proiectelor finanţate în cadrul Programelor naţionale Afaceri interne, care respectă regulile stabilite conform prevederilor art. 63 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
    f) cheltuieli neeligibile - alte cheltuieli decât cele eligibile;
    g) contract de finanţare - actul juridic supus regulilor de drept public, cu titlu oneros, de adeziune, comutativ şi sinalagmatic, încheiat între Autoritatea de management Afaceri interne şi beneficiar, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării unui proiect;
    h) decizie de finanţare - actul unilateral intern prin care Autoritatea de management Afaceri interne acordă asistenţă financiară nerambursabilă unei structuri din cadrul persoanei juridice din care face parte, în vederea implementării unui proiect;
    i) contribuţie publică naţională totală - fondurile publice necesare implementării programelor/proiectelor, care cuprind cofinanţarea publică şi cheltuielile neeligibile, stabilite prin contractul/decizia de finanţare;
    j) valoarea totală a proiectului - totalul fondurilor reprezentând contravaloarea contribuţiei din fonduri europene, valoarea cofinanţării publice şi/sau private, precum şi contravaloarea cheltuielilor neeligibile publice şi/sau private;
    k) rambursare - sumele aferente contribuţiei financiare nerambursabile, cuvenite a fi acordate beneficiarului de către Autoritatea de management Afaceri interne pentru finanţarea integrală sau parţială a cheltuielilor eligibile efectuate şi plătite pentru implementarea proiectului, conform contractului/deciziei de finanţare;
    l) prefinanţare - sumele aferente contribuţiei financiare nerambursabile, transferate în tranşe cu titlu de avans de către Autoritatea de management Afaceri interne către beneficiar pentru plata cheltuielilor eligibile preconizate pentru implementarea proiectului, conform contractului de finanţare;
    m) cerere de plată - cererea depusă de către un beneficiar prin care se solicită Autorităţii de management Afaceri interne virarea sumelor cu titlu de prefinanţare, virarea sumelor cu titlu de rambursare şi/sau prin care se justifică utilizarea prefinanţării, în conformitate cu prevederile contractului/deciziei de finanţare;
    n) proiect implementat în parteneriat - proiect implementat în asociere de două sau mai multe entităţi, respectiv de un beneficiar şi unul sau mai mulţi cobeneficiari;
    o) decizie de reziliere - actul administrativ emis de Autoritatea de management Afaceri interne prin care încetează raporturile contractuale şi, după caz, sunt individualizate sumele ce trebuie restituite de către beneficiar ca urmare a rezilierii contractului/deciziei de finanţare în condiţiile stabilite prin clauzele acestuia/acesteia;
    p) beneficiar public - entitatea cu personalitate juridică al cărei conducător este ordonator de credite al bugetului de stat sau al bugetului local, conform prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, care este beneficiar de asistenţă financiară nerambursabilă primită de România prin fondurile europene dedicate;
    q) beneficiar privat - entitatea cu personalitate juridică din sectorul privat, beneficiar de asistenţă financiară nerambursabilă primită de România prin fondurile europene dedicate;
    r) proiect - operaţiune sau parte componentă a unei operaţiuni, selectată în cadrul Programelor naţionale Afaceri interne;
    s) Autoritatea de management Afaceri interne - structura din Ministerul Afacerilor Interne responsabilă cu gestionarea şi implementarea Programelor naţionale Afaceri interne şi de utilizarea eficientă, efectivă şi transparentă a fondurilor europene dedicate alocate României;
    ş) cobeneficiar - entitate cu personalitate juridică ce participă la implementarea unui proiect în parteneriat.


    CAP. II
    Managementul financiar al fondurilor europene dedicate şi al contribuţiei publice naţionale totale
    ART. 3
    Gestionarea fondurilor europene dedicate
    (1) Fondurile europene dedicate se alocă şi se derulează în baza prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, ale programelor naţionale aprobate prin decizii ale Comisiei Europene şi ale legislaţiei naţionale aplicabile.
    (2) Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile de specialitate desemnate, asigură, în calitate de titular de programe, autoritate de management, organism contabil şi organism responsabil cu primirea fondurilor de la Comisia Europeană, coordonarea implementării şi gestionării fondurilor europene dedicate, în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare, cooperează cu toate instituţiile/structurile/organismele cu atribuţii în domeniul fondurilor europene, precum şi cu beneficiarii în vederea asigurării unui management eficient al acestora.
    (3) Ministerul Afacerilor Interne asigură gestionarea fondurilor europene dedicate prin conturi deschise la instituţii financiar- bancare sau la Trezoreria Statului, stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezenţei ordonanţe de urgenţă.
    (4) Pentru beneficiarii privaţi şi beneficiarii publici prevăzuţi la art. 5, contribuţia financiară nerambursabilă este de maximum 98% din valoarea totală eligibilă a proiectului.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în funcţie de importanţa şi contribuţia proiectelor propuse la atingerea priorităţilor Uniunii Europene în domeniul obiectivelor fondurilor europene dedicate, ordonatorul principal de credite al Autorităţii de management Afaceri interne poate aproba pentru respectivele apeluri de proiecte majorarea contribuţiei financiare nerambursabile la maximum 100% din valoarea totală eligibilă.
    (6) Disponibilităţile din fondurile europene dedicate destinate finanţării/prefinanţării, rămase la sfârşitul exerciţiului bugetar în conturile Autorităţii de management Afaceri interne, se reportează în anul următor şi se utilizează cu aceeaşi destinaţie.
    ART. 4
    Autorităţi ale administraţiei publice centrale
    (1) În bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonator de credite al bugetului de stat se cuprind, cu respectarea prevederilor art. 6 şi 8, creditele de angajament şi creditele bugetare aferente sumelor necesare pentru finanţarea valorii totale a proiectelor proprii finanţate din fonduri europene dedicate, precum şi pentru achitarea debitelor reprezentând creanţe bugetare stabilite conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Pentru instituţiile publice finanţate parţial de la bugetul de stat sau integral din venituri proprii pot fi aprobate subvenţii/transferuri în bugetele ordonatorilor principali de credite ierarhic superiori pentru finanţarea tuturor sumelor care trebuie asigurate de beneficiar, conform contractelor de finanţare, inclusiv a cofinanţării şi a cheltuielilor neeligibile.
    ART. 5
    Autorităţi ale administraţiei publice locale
    (1) În bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonator de credite ai bugetului local se cuprind, cu respectarea prevederilor art. 6 şi 8, creditele de angajament şi creditele bugetare aferente sumelor necesare pentru, după caz:
    a) finanţarea valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a proiectelor ai căror beneficiari sunt entităţi finanţate integral din bugetele acestora;
    b) achitarea debitelor reprezentând creanţe bugetare stabilite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Asigurarea şi gestionarea resurselor de finanţare prevăzute la alin. (1), precum şi a sumelor primite cu titlu de prefinanţare sau rambursare se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 6
    Fişele de fundamentare ale proiectelor
    (1) Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare pentru asigurarea sumelor necesare implementării corespunzătoare a proiectelor aprobate/propuse pentru finanţare de către beneficiarii publici prevăzuţi la art. 4 şi 5 se stabilesc de către aceştia pe baza fişelor de fundamentare ale proiectelor aprobate/propuse pentru finanţare în cadrul Programelor naţionale Afaceri interne. Fişele de fundamentare ale proiectelor sunt avizate de principiu de către Autoritatea de management Afaceri interne, având în vedere cheltuielile estimate pentru anul respectiv în cadrul proiectelor propuse la finanţare/finanţate.
    (2) Avizul de principiu al Autorităţii de management Afaceri interne se acordă pe baza informaţiilor din fişa de fundamentare a proiectului propus pentru finanţare şi se referă la eligibilitatea activităţilor preconizate în cadrul proiectului, fără a reprezenta un angajament al acesteia de a accepta la finanţare proiectul respectiv.
    (3) În vederea asigurării creditelor menţionate la alin. (1) pentru beneficiarii publici menţionaţi la art. 4, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat să efectueze, în condiţiile Legii nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, virări de credite bugetare şi credite de angajament neutilizate în cadrul titlului din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, precum şi virări de credite bugetare şi credite de angajament neutilizate de la alte titluri ori capitole de cheltuieli. Aceste modificări vor fi comunicate lunar Ministerului Finanţelor de către ordonatorii principali de credite, însoţite de anexele corespunzătoare la bugetul acestuia.
    (4) În vederea asigurării creditelor menţionate la alin. (1) pentru beneficiarii publici prevăzuţi la art. 5, virările de credite şi/sau rectificările bugetare necesare se aprobă şi se comunică conform prevederilor Legii nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 7
    Bugetul Autorităţii de management Afaceri interne
    (1) În bugetul ordonatorului principal de credite al Autorităţii de management Afaceri interne se cuprind, în conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, credite bugetare şi credite de angajament aferente sumelor necesare pentru:
    a) cofinanţarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele implementate de beneficiarii privaţi şi/sau de beneficiarii publici prevăzuţi la art. 5;
    b) asigurarea prefinanţării proiectelor pentru beneficiarii privaţi şi beneficiarii publici prevăzuţi la art. 5 şi rambursării cheltuielilor efectuate în cadrul proiectelor, în cazul indisponibilităţii temporare a sumelor aferente fondurilor europene dedicate primite de la Comisia Europeană, urmând ca, în termen de 15 zile de la încasarea sumelor primite de la Comisia Europeană, ordonatorul principal de credite să vireze în contul de venituri al bugetului de stat sumele care au fost asigurate temporar din bugetul de stat;
    c) plata creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat, ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programelor naţionale gestionate, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiari;
    d) finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea programelor, ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program, prin încheierea contractelor/deciziilor de finanţare, potrivit prevederilor art. 9;
    e) acoperirea consecinţelor financiare ale întreruperii termenului de plată/suspendării plăţilor de către Comisia Europeană şi ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor Uniunii Europene;
    f) rambursarea cheltuielilor efectuate de beneficiarii privaţi şi beneficiarii publici prevăzuţi la art. 5, conform prevederilor cadrului legal naţional, şi autorizate de Autoritatea de management Afaceri interne, dar care ulterior nu sunt considerate eligibile în relaţia cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. c);
    g) plata cheltuielilor solicitate de către beneficiari, pentru care au fost emise titluri de creanţă, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, ori pentru care au fost stabilite cheltuieli neeligibile, în cazul în care instanţele de judecată au suspendat executarea acestora;
    h) plata cheltuielilor solicitate de beneficiari pentru care a fost formulată o sesizare de fraudă. Aceste sume se pot achita până la trimiterea în judecată;
    i) punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti definitive prin care se admit parţial sau integral pretenţiile beneficiarilor/ cobeneficiarilor, inclusiv dobânzi penalizatoare şi cheltuieli de judecată în cuantumul stabilit prin hotărâre;
    j) plata cheltuielilor aferente dobânzii datorate pentru neachitarea la termen a creanţelor bugetare aferente sumelor prevăzute la lit. f) şi i), stabilite în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    k) sumele necesare pentru transferul fondurilor europene dedicate în conturile beneficiarilor pentru situaţiile în care constatările de audit nu sunt acceptate de către Autoritatea de management Afaceri interne, până la momentul renunţării la constatare prin raport final de audit sau, în cazul emiterii unei decizii de aplicare a unor corecţii de către Comisia Europeană, până la momentul emiterii hotărârii Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.

    (2) Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare necesare asigurării sumelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se stabilesc de ordonatorul principal de credite al Autorităţii de management Afaceri interne, pe baza valorii proiectelor aprobate şi/sau a estimării valorii proiectelor ce urmează a fi finanţate în cadrul programelor naţionale, precum şi pe baza estimărilor privind sumele care urmează a fi transferate de către Comisia Europeană.

    ART. 8
    Aprobarea creditelor de angajament şi bugetare
    (1) Propunerile de credite de angajament şi bugetare prevăzute la art. 4-7 se includ la titlul din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027.

    (2) Fondurile cuprinse în bugetul ordonatorilor de credite, conform prevederilor alin. (1), sunt exclusiv destinate proiectelor finanţate din fonduri europene şi nu pot fi utilizate pentru finanţarea cheltuielilor de altă natură, prin virări de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat.
    (3) Se autorizează ordonatorul principal de credite al Autorităţii de management Afaceri interne să efectueze, în cursul întregului an, virări de credite de angajament şi bugetare de la acelaşi titlu sau de la alte titluri sau capitole de cheltuieli, în condiţiile legii, astfel încât să se asigure sumele prevăzute la art. 7. Aceste modificări se comunică lunar Ministerului Finanţelor de către Ministerul Afacerilor Interne, însoţite de anexele la bugetul acestuia modificate corespunzător.
    (4) Prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se autorizează Ministerul Finanţelor să efectueze pe parcursul întregului an redistribuiri de credite bugetare şi de credite de angajament între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, în funcţie de stadiul implementării proiectelor/programelor finanţate din fonduri europene la nivelul fiecărui ordonator principal de credite, precum şi în funcţie de modificările determinate de realocările de fonduri între programe, efectuate în conformitate cu procedurile europene.

    ART. 9
    Supracontractare
    (1) Autoritatea de management Afaceri interne este autorizată să încheie/să emită contracte/decizii de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea sumelor alocate în euro, la nivel de program naţional din Fondul pentru azil, migraţie şi integrare, Instrumentul de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize şi Fondul pentru securitate internă, precum şi cofinanţarea aferentă de la bugetul de stat, în limita a 20% din valoarea acestor alocări, cu încadrare în creditele de angajament aprobate anual cu această destinaţie prin legile bugetare anuale.
    (2) În scopul utilizării eficiente a fondurilor publice, Autoritatea de management Afaceri interne poate dezangaja, în vederea contractării, fondurile rămase neutilizate în urma atribuirii şi/sau finalizării contractelor de achiziţie publică aferente contractelor/deciziilor de finanţare, în condiţiile legii.
    (3) Beneficiarii proiectelor finanţate din fonduri europene dedicate care au încheiat contracte/decizii de finanţare, potrivit prevederilor prezentului articol, şi care nu finalizează proiectul în perioada de eligibilitate a cheltuielilor vor suporta din bugetul propriu sumele necesare finalizării proiectelor după această perioadă.

    ART. 10
    Dobânda
    (1) Sumele reprezentând dobândă negativă în euro pentru disponibilităţile de fonduri europene administrate de Ministerul Afacerilor Interne se asigură din sumele reprezentând dobândă pozitivă acumulată la aceste disponibilităţi, altele decât cele provenite din prefinanţarea primită de la Comisia Europeană, pe parcursul perioadei de implementare a programelor naţionale.
    (2) Dobânda pozitivă rămasă neutilizată în urma efectuării operaţiunii prevăzute la alin. (1) se transferă la bugetul de stat, după efectuarea de către Comisia Europeană a plăţii finale în cadrul programelor naţionale.
    (3) Dobânda pozitivă generată de sumele aferente prefinanţării se utilizează potrivit art. 90 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.060.

    CAP. III
    Mecanisme de finanţare a cheltuielilor eligibile
    ART. 11
    Finanţarea şi plata cheltuielilor eligibile
    (1) În procesul de implementare a programelor, Autoritatea de management Afaceri interne poate aplica mecanismul prefinanţării sau mecanismul rambursării cheltuielilor prin utilizarea cererilor de plată, astfel:
    a) mecanismul prefinanţării, caz în care beneficiarul poate primi sume cu titlu de avans conform art. 12, iar soldul dintre contribuţia financiară nerambursabilă şi prefinanţarea primită va fi rambursat sau restituit, după caz;
    b) mecanismul rambursării, caz în care beneficiarul efectuează cheltuielile din bugetul propriu şi solicită Autorităţii de management Afaceri interne rambursarea acestora conform art. 13.

    (2) Autoritatea de management Afaceri interne va autoriza cheltuielile eligibile sau sumele solicitate în termen de maximum 75 de zile de la data depunerii de către beneficiar la Autoritatea de management Afaceri interne a cererii de plată, întocmite conform contractului/deciziei de finanţare, şi va efectua plata sumelor autorizate în termen de maximum 5 zile de la momentul de la care aceasta dispune de resurse în conturile sale.
    (3) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data efectuării plăţii, Autoritatea de management Afaceri interne notifică beneficiarului plăţile efectuate aferente cererii de plată aprobate.
    (4) Termenul de 75 de zile prevăzut la alin. (2) se întrerupe atunci când Autoritatea de management Afaceri interne solicită beneficiarului clarificări sau depunerea unor documente adiţionale necesare pentru verificările de gestiune privind stabilirea cuantumului exigibil.
    (5) Nedepunerea de către beneficiar a documentelor sau clarificărilor solicitate în termenul prevăzut în contractul/decizia de finanţare atrage respingerea parţială sau totală, după caz, a cererii de plată.
    (6) În cazul proiectelor implementate de beneficiari privaţi, sumele cuvenite cu titlu de prefinanţare/rambursare se virează de către Autoritatea de management Afaceri interne în conturile beneficiarului indicate în contractul de finanţare sau în cererea de plată, deschise în sistemul Trezoreriei Statului sau la instituţii de credit, în funcţie de opţiunea acestora.
    (7) În cazul proiectelor implementate în parteneriat, Autoritatea de management Afaceri interne va efectua toate plăţile aferente finanţării proiectului în contul beneficiarului, iar acesta are obligaţia de a vira cobeneficiarilor sumele cuvenite acestora în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării sumelor de la Autoritatea de management Afaceri interne.
    (8) Sumele recuperate/restituite din prefinanţarea/ rambursarea acordată se utilizează de Autoritatea de management Afaceri interne pentru continuarea finanţării Programelor naţionale Afaceri interne.
    ART. 12
    Mecanismul prefinanţării
    (1) Autoritatea de management Afaceri interne poate acorda beneficiarilor privaţi şi beneficiarilor publici prevăzuţi la art. 5 prefinanţare de maximum 90% din contribuţia financiară nerambursabilă.
    (2) Sumele cu titlu de prefinanţare pot fi solicitate în tranşe de maximum 30% din contribuţia financiară nerambursabilă, fără depăşirea valorii maxime menţionate la alin. (1).
    (3) Pentru proiectele implementate în parteneriat, beneficiarul poate solicita prefinanţare, iar Autoritatea de management Afaceri interne virează valoarea sumelor autorizate în conturile acestuia care urmează să le utilizeze şi/sau are obligaţia să le vireze în conturile cobeneficiarilor, proporţional cu sumele aferente activităţilor fiecărui cobeneficiar, conform contractului/deciziei de finanţare şi prevederilor acordului/declaraţiei de parteneriat, parte integrantă a acestuia/acesteia.
    (4) Cu excepţia primei tranşe de prefinanţare aprobate şi transferate, următoarele tranşe de prefinanţare se acordă numai după justificarea a minimum 60% din valoarea cumulată a tranşelor anterioare de prefinanţare acordate.
    (5) La fiecare 3 luni de la data la care Autoritatea de management Afaceri interne a virat prima tranşă de prefinanţare, beneficiarul are obligaţia să transmită cereri de plată prin care să justifice prefinanţările acordate.
    (6) În cazul proiectelor implementate în parteneriat, pentru care cererea de plată a inclus sume aferente activităţilor unuia sau mai multor cobeneficiari, beneficiarul poate solicita acordarea unei noi tranşe de prefinanţare care să cuprindă sume destinate exclusiv realizării activităţilor partenerilor respectivi, dacă pentru sumele virate acestora este îndeplinită condiţia de la alin. (4).
    (7) Sumele acordate cu titlu de prefinanţare pot fi justificate prin bunuri livrate, lucrări executate şi servicii prestate până la termenul stabilit pentru cererea de plată finală, conform contractului/deciziei de finanţare.

    ART. 13
    Mecanismul rambursării
    (1) La fiecare 3 luni de la data semnării contractului/deciziei de finanţare, beneficiarul are obligaţia să transmită către Autoritatea de management Afaceri interne cereri de plată cu titlu de rambursare.
    (2) După autorizarea cheltuielilor de către Autoritatea de Management Afaceri Interne, sumele aferente contribuţiei financiare nerambursabile cuvenite a fi rambursate beneficiarilor prevăzuţi la art. 4 şi 5, conform contractelor/deciziilor de finanţare, se virează beneficiarilor de către Autoritatea de management Afaceri interne în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    CAP. IV
    Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor efectuate la nivelul programelor
    ART. 14
    Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea
    (1) Proiectele finanţate din fonduri europene dedicate sunt considerate acţiuni multianuale.
    (2) Angajamentele legale, inclusiv contractele de achiziţii publice, aferente proiectelor finanţate din fonduri europene dedicate, pot fi anuale sau multianuale.
    (3) Creditele de angajament şi creditele bugetare necesare implementării fiecărui program naţional se stabilesc având în vedere decizia Comisiei Europene de adoptare a acestuia şi în conformitate cu prevederile art. 9 şi se reflectă în anexa la bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
    (4) Ordonatorul principal de credite al Autorităţii de management Afaceri interne efectuează la nivel de program naţional angajarea cheltuielilor în baza creditelor prevăzute la alin. (3), precum şi lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora şi are responsabilitatea efectuării reconcilierii contabile între conturile contabile proprii şi cele ale beneficiarilor/ cobeneficiarilor pentru operaţiunile gestionate în cadrul programelor naţionale.
    ART. 15
    Delegare de competenţe
    (1) Ordonatorul principal de credite al Autorităţii de management Afaceri interne poate delega angajarea şi/sau lichidarea cheltuielilor efectuate la nivelul programelor naţionale, precum şi a atribuţiilor prevăzute la art. 18 şi 19, către ordonatorii de credite ai structurilor cu rol de organism intermediar, în limita competenţelor reglementate prin acordul de delegare încheiat între Autoritatea de management Afaceri interne şi organismul intermediar, în conformitate cu prevederile regulamentelor Uniunii Europene.
    (2) Ordonatorul principal de credite al Autorităţii de management Afaceri interne nu este exonerat de răspundere prin actul de delegare prevăzut la alin. (1).
    (3) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ordonatorii de credite ai structurilor cu rol de organism intermediar pot angaja cheltuieli în baza creditelor de angajament prevăzute la art. 14 alin. (3), cu avizul Autorităţii de management Afaceri interne, şi pot efectua operaţiunile specifice fazei de lichidare a acestor cheltuieli.

    CAP. V
    Control, audit, nereguli şi arhivarea documentelor
    ART. 16
    Controlul financiar şi auditul la nivelul programelor naţionale
    (1) Controlul financiar preventiv şi auditul intern al fondurilor derulate la nivelul Programelor naţionale Afaceri interne se exercită la nivelul ordonatorilor de credite ai structurilor cu rol de Autoritate de management Afaceri interne/organisme intermediare/organism contabil, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, controlul financiar preventiv delegat nu se exercită asupra proiectelor de operaţiuni iniţiate la nivelul instituţiilor cu rol de Autoritate de management Afaceri interne/organisme intermediare/organism contabil, în vederea gestionării financiare a Programelor naţionale Afaceri interne finanţate din fonduri europene dedicate, cu excepţia proiectelor pentru care Autoritatea de management Afaceri interne/organismul intermediar/organismul contabil are calitatea de beneficiar.

    ART. 17
    Obligaţiile beneficiarilor
    (1) Beneficiarul unui proiect finanţat din fonduri europene dedicate are obligaţia păstrării şi arhivării în bune condiţii a tuturor documentelor aferente proiectului. Obligaţia poate fi îndeplinită şi prin arhivarea electronică a documentelor aferente proiectului, potrivit prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată.
    (2) Beneficiarul are obligaţia de a asigura accesul neîngrădit al autorităţilor naţionale cu atribuţii de verificare, control şi audit, al serviciilor Comisiei Europene, al Curţii Europene de Conturi, al reprezentanţilor Oficiului European pentru Lupta Antifraudă - OLAF, al reprezentanţilor Parchetului European, precum şi al reprezentanţilor Departamentului pentru Lupta Antifraudă - DLAF, în limitele competenţelor ce le revin, în cazul în care aceştia efectuează verificări/controale/audit la faţa locului şi solicită, în scris, declaraţii, documente, informaţii.
    (3) În cazul nerespectării prevederilor alin. (1), beneficiarul este obligat să restituie suma rambursată/plătită de către Autoritatea de management Afaceri interne, în cadrul proiectului, aferentă documentelor lipsă.
    (4) În cazul nerespectării prevederilor alin. (2), beneficiarul este obligat să restituie întreaga sumă rambursată/plătită de către Autoritatea de management Afaceri interne, aferentă proiectului, inclusiv dobânzile/penalizările aferente.

    ART. 18
    Decizia de reziliere/recuperare
    (1) În situaţia în care beneficiarul sau cobeneficiarii nu respectă prevederile explicite menţionate în contractul/decizia de finanţare, Autoritatea de management Afaceri interne emite pe numele beneficiarului o decizie de reziliere a contractului/deciziei de finanţare, respectiv o decizie de recuperare a sumelor acordate, în situaţia în care trebuie recuperate sume, cum ar fi prefinanţarea neutilizată sau plăţi eronate, fără rezilierea contractului.
    (2) Deciziile prevăzute la alin. (1) cuprind denumirea autorităţii emitente, numărul şi data emiterii deciziei, datele de identificare a beneficiarului/cobeneficiarilor, sumele de restituit exprimate în moneda naţională, contul în care trebuie efectuată plata, motivele de fapt, temeiul de drept, numele şi semnătura conducătorului autorităţii emitente şi menţiuni privind punctul de vedere al beneficiarului.
    (3) Recuperarea sumelor prevăzute la alin. (1) se efectuează potrivit prevederilor art. 19.

    ART. 19
    Constatarea, stabilirea şi recuperarea sumelor plătite necuvenit
    (1) Autoritatea de management Afaceri interne notifică beneficiarul şi/sau cobeneficiarii, după caz, cu privire la obligaţia restituirii sumelor plătite necuvenit, altele decât cele rezultate din nereguli, stabilite conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) În cazul în care beneficiarul şi/sau cobeneficiarii, după caz, nu restituie sumele notificate conform alin. (1), în termen de 15 zile lucrătoare de la data comunicării notificării, Autoritatea de management Afaceri interne emite titlul/titluri de creanţă, respectiv proces-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţei bugetare, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Sumele care nu au fost încasate în termenul menţionat la alin. (2), precum şi sumele plătite necuvenit reprezentând nereguli, se constată, se stabilesc şi se recuperează conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Debitorul datorează pentru neachitarea la termen a obligaţiilor stabilite prin titlul de creanţă o dobândă, stabilită conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Dobânzile încasate aferente fondurilor europene dedicate se utilizează pentru continuarea finanţării programului naţional, iar dobânzile încasate aferente cofinanţării publice se fac venit la bugetul de stat.
    (5) Recuperarea sumelor se efectuează după cum urmează:
    a) sumele aferente fondurilor europene dedicate, în conturile de disponibil ale Autorităţii de management Afaceri interne din care au fost acordate;
    b) cofinanţarea publică asigurată de la bugetul de stat, pentru beneficiarii alţii decât cei prevăzuţi la art. 4, în conturile Autorităţii de management Afaceri interne din care au fost acordate, conform normelor metodologice de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
    c) în cazul beneficiarilor publici prevăzuţi la art. 4, sumele se restituie de beneficiar/cobeneficiar din contul în care au fost încasate, conform normelor metodologice de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.

    (6) Prin derogare de la art. 236 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, sunt supuse executării silite prin poprire sumele aferente derulării proiectelor finanţate din fonduri europene dedicate, în limita sumelor care constituie creanţe bugetare rezultate din aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Notificările, deciziile de reziliere/recuperare, titlurile de creanţă, contestaţiile administrative formulate împotriva titlurilor de creanţă şi deciziile de soluţionare a contestaţiilor se emit în format electronic semnate cu semnătură electronică calificată conform prevederilor legale în vigoare şi se comunică prin sistemul oficial de schimb electronic de informaţii între beneficiari şi Autoritatea de management Afaceri interne.

    ART. 20
    Completarea dispoziţiilor
    Prezenta ordonanţă de urgenţă se completează cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. VI
    Proiecte implementate în parteneriat
    ART. 21
    Implementarea proiectelor în parteneriat
    (1) Proiectele finanţate din fonduri europene dedicate pot avea ca beneficiari parteneriate compuse din două sau mai multe entităţi cu personalitate juridică.
    (2) Pentru implementarea proiectelor prevăzute la alin. (1), entităţile finanţate din fonduri publice pot stabili parteneriate cu alte entităţi din sectorul privat, numai prin aplicarea unei proceduri de selecţie a acestora, care respectă cel puţin principiile transparenţei, tratamentului egal, nediscriminării şi utilizării eficiente a fondurilor publice.
    (3) Responsabilităţile în implementarea proiectului, cofinanţarea operaţiunilor şi alte drepturi şi obligaţii ale Fi şi cobeneficiarilor se stabilesc prin acordul/ declaraţia de parteneriat.
    ART. 22
    Gestiunea proiectelor în parteneriat
    (1) În cazul proiectelor implementate în parteneriat, cuprinderea în bugetul propriu de către beneficiar, precum şi de către cobeneficiari a creditelor de angajament şi a creditelor bugetare prevăzute la art. 4 şi 5 se realizează în limita sumei necesare finanţării valorii corespunzătoare activităţii/activităţilor proprii din proiect, asumate conform prevederilor acordului/ declaraţiei de parteneriat, anexă la contractul/decizia de finanţare.
    (2) Pentru neregulile constatate în cadrul proiectelor implementate în parteneriat, titlurile de creanţă se emit potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pe numele beneficiarului şi/sau cobeneficiarilor, în funcţie de sumele asumate sau prevăzute prin acordurile/declaraţiile de parteneriat. După caz, Autoritatea de management Afaceri interne va recupera creanţele bugetare rezultate din nereguli de la beneficiarul şi/sau cobeneficiarul din a cărui acţiune sau inacţiune a rezultat neregula.

    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 23
    Proiecte nefinalizate
    Sumele necesare finalizării proiectelor cofinanţate din fondurile instituite prin Regulamentul (UE) nr. 514/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 de stabilire a dispoziţiilor generale privind Fondul pentru azil, migraţie şi integrare, precum şi instrumentul de sprijin financiar pentru cooperarea poliţienească, prevenirea şi combaterea criminalităţii şi gestionarea crizelor, prin Regulamentul (UE) nr. 515/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 de instituire, în cadrul Fondului pentru securitate internă, a instrumentului de sprijin financiar pentru frontiere externe şi vize şi de abrogare a Deciziei nr. 574/2007/CE şi prin Regulamentul (UE) nr. 513/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 de instituire, în cadrul Fondului pentru securitate internă, a instrumentului de sprijin financiar pentru cooperarea poliţienească, prevenirea şi combaterea criminalităţii şi gestionarea crizelor şi de abrogare a Deciziei 2007/125/JAI a Consiliului, care nu au fost finalizate în termenul-limită de eligibilitate aferent perioadei de programare 2014-2020, cu excepţia sumelor care constituie creanţe bugetare rezultate din aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se asigură de la bugetul de stat pentru beneficiarii publici prevăzuţi la art. 4 prin intermediul fiecărui ordonator principal de credite.
    ART. 24
    Norme metodologice de aplicare
    În termen de 90 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul va aproba prin hotărâre normele metodologice de aplicare a acesteia, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Janina-Mirela Sitaru,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 29 iunie 2022.
    Nr. 96.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016