Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 95 din 29 iunie 2022  privind aprobarea programelor guvernamentale de creditare Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 95 din 29 iunie 2022 privind aprobarea programelor guvernamentale de creditare "StudentInvest" şi "FamilyStart", precum şi pentru modificarea art. 128 alin. (1) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 647 din 29 iunie 2022
    Având în vedere:
    a) necesitatea îndeplinirii obiectivelor din Programul de guvernare, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 42/2021 pentru acordarea încrederii Guvernului;
    b) necesitatea elaborării cadrului normativ pentru implementarea activităţilor din pachetul guvernamental „Sprijin pentru România“;
    c) necesitatea stimulării şi susţinerii tinerilor în procesul de formare în vederea asigurării unui nivel ridicat de pregătire profesională, de cultură şi educaţie pentru a se integra armonios în societate;
    d) nivelul crescut al ratei şomajului în rândul tinerilor, respectiv 19%;
    e) necesitatea asigurării condiţiilor de creştere a ocupării şi a mobilităţii forţei de muncă în rândul tinerilor, precum şi a celor de îmbunătăţire a calităţii condiţiilor de perfecţionare profesională;
    f) necesitatea asigurării măsurilor de susţinere a tinerilor fără venituri sau cu venituri reduse pentru finalizarea studiilor;
    g) necesitatea de a îmbunătăţi tranziţia de la şcoală la locul de muncă, precum şi de a investi în capacitatea de inserţie profesională a tinerilor;
    h) importanţa evitării pierderii potenţialului de creştere ca urmare a scăderii interesului în dezvoltarea personală şi profesională a tinerilor;
    i) necesitatea asigurării posibilităţii de continuare a studiilor pentru toţi tinerii cu vârste cuprinse între 18 ani împliniţi şi 31 de ani neîmpliniţi;
    j) însemnătatea asigurării unei forţe de muncă active şi sănătoase prin facilitarea accesului la resurse necesare dezvoltării armonioase a tinerilor;
    k) nevoia de a asigura tuturor tinerilor cu vârste cuprinse între 18 ani împliniţi şi 45 de ani neîmpliniţi posibilitatea de a-şi întemeia o familie;
    l) necesitatea încurajării creşterii natalităţii, precum şi a nivelului de trai prin pachete de beneficii oferite familiilor tinere,

    luând în considerare faptul că îmbunătăţirea nivelului de educaţie a tinerilor reprezintă o prioritate şi direcţie de acţiune de maximă importanţă şi urgenţă, fiind solicitată şi de Uniunea Europeană, iar prin recomandările specifice de ţară, Consiliul recomandă ca în perioada 2021-2027 România să întreprindă acţiuni care să îmbunătăţească programele de actualizare a competenţelor şi să ofere un învăţământ general de calitate, în special pentru copiii din zonele defavorizate,
    ţinând cont de faptul că anul 2022 este desemnat la nivelul Uniunii Europene ca fiind Anul European al Tineretului, astfel încât Uniunea să aibă un suflet şi o viziune cu care tinerii să se poată identifica,
    având în vedere dispoziţiile art. 48 alin. (1) din Constituţia României, republicată, potrivit cărora familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între soţi, pe egalitatea acestora şi pe dreptul şi îndatorirea părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor, precum şi dispoziţiile art. 49 alin. (5) din acelaşi act normativ, potrivit cărora autorităţile publice au obligaţia să contribuie la asigurarea condiţiilor pentru participarea liberă a tinerilor la viaţa politică, socială, economică, culturală şi sportivă a ţării,
    ţinând cont de faptul că în cazul în care măsurile de stimulare a pregătirii profesionale şi a ocupării forţei de muncă nu sunt implementate imediat astfel încât, datorită creşterii numărului de salariaţi şi a productivităţii acestora, să devină vizibile efectele macroeconomice şi bugetare, este posibil ca acestea să fie afectate pe termen scurt, mediu şi lung.
    Întrucât statul trebuie să asigure protecţia copilului şi să garanteze respectarea tuturor drepturilor sale prin activitatea specifică realizată de instituţiile statului, care trebuie să intervină prin crearea de oportunităţi egale şi, în subsidiar, prin acordarea de beneficii de asistenţă socială şi servicii sociale adecvate,
    ţinând cont de faptul că generaţiile tinere reprezintă o resursă extraordinară, o adevărată valoare, iar prin acest proiect de act normativ se creează posibilitatea de dezvoltare şi participare, asigurându-le un stil de viaţă mai sănătos şi o educaţie mai bună, toate acestea reprezentând o investiţie, nu o cheltuială,
    luând în considerare faptul că neadoptarea măsurilor active propuse prin prezentul act normativ poate avea un impact negativ asupra securităţii naţionale din perspectiva efectelor scăderii demografice, coroborat cu efectele economice asociate, şi ţinând cont de necesitatea intervenţiei de urgenţă în domeniul politicilor demografice, al natalităţii, al întemeierii familiilor şi politicilor publice în domeniul sănătăţii,
    întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Măsuri de susţinere a tinerilor
    SECŢIUNEA 1
    Programul guvernamental „StudentInvest“
    ART. 1
    (1) Se aprobă Programul guvernamental de creditare „StudentInvest“, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, în conformitate cu prevederile art. 52 din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, având ca obiect facilitarea accesului la finanţare pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniţi şi 31 de ani neîmpliniţi, care sunt cuprinşi în instituţiile de învăţământ superior autorizate să funcţioneze provizoriu ori acreditate.
    (2) Facilitarea accesului la finanţare constă în garantarea unui credit în valoare de maximum 50.000 lei, în proporţie de 80%, de către stat, prin Fondul Român de Contragarantare, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi în suportarea dobânzilor şi a cheltuielilor adiacente creditului; dobânda aferentă programului este IRCC trimestrial plus o marjă de 4%, comisionul de analiză al băncii este de 0,2% la acordare calculat la valoarea creditului, iar comisionul de gestiune a garanţiei este de 0,4% anual calculat la valoarea garanţiei. Plafonul de garantare pentru anul 2022 este de 250 milioane lei.
    (3) Plăţile de dobândă pentru creditul acordat, precum şi cheltuielile privind comisioanele de analiză şi de gestiune a garanţiilor sunt suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, al cărui ministru are calitatea de ordonator principal de credite.
    (4) În cazul în care beneficiarul creditului nu plăteşte la scadenţă ratele de capital aferente creditului, sumele plătite de Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, reprezentând dobânzi şi comisioane, se recuperează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în baza titlului executoriu emis de către acest minister.
    (5) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Finanţelor este autorizat să mandateze Fondul Român de Contragarantare în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice în cadrul Programului guvernamental „StudentInvest“.
    (6) Între Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Ministerul Finanţelor şi Fondul Român de Contragarantare se încheie o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în derularea Programului guvernamental „StudentInvest“.

    ART. 2
    (1) Creditul prevăzut la art. 1 alin. (2) poate fi acordat o singură dată.
    (2) Pentru acordarea creditului, beneficiarul care nu este angajat va fi însoţit de cel puţin un codebitor.
    (3) Împrumutul se va acorda sub forma unui credit cu una sau mai multe trageri, în funcţie de documentele justificative prezentate la decontare sau cu plata directă a furnizorului pe baza documentelor justificative.
    (4) Creditul se acordă pentru o perioadă de maximum 10 ani, inclusiv perioada de graţie.
    (5) Beneficiarul stabileşte de comun acord cu finanţatorul o perioadă de graţie, nu mai mare de 5 ani, începând de la data acordării creditului.
    (6) Destinaţia creditului este de a acoperi nevoile tinerilor studenţi şi a familiilor acestora privind educaţia, sănătatea şi cultura, precum şi cele de locuire.
    (7) Se consideră cheltuieli eligibile ale beneficiarului următoarele:
    a) taxe de studii, inclusiv licenţă, master, doctorat;
    b) plata cărţilor, rechizitelor;
    c) costul publicării cărţilor sau al studiilor de specialitate;
    d) taxa de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri, precum şi cheltuielile de transport pentru deplasări;
    e) achiziţionarea de calculatoare, laptopuri, imprimante, aplicaţii informatice de specialitate;
    f) plata chiriei, în limita a maximum 300 euro/lună, la cursul Băncii Naţionale a României din ziua plăţii;
    g) plata locurilor de cazare în căminele studenţeşti;
    h) parte/avans din achiziţia unei locuinţe;
    i) cheltuieli cu transportul pentru bursele Erasmus, în baza documentelor justificative: convenţie, adeverinţa sau alt document care atestă înscrierea în program;
    j) decontarea, pentru studenţii care sunt părinţi, a cheltuielilor cu creşa, grădiniţa, şcoala, programele „Şcoala după şcoală“, precum şi a taxelor pentru cursuri extraşcolare: cursuri de limbi străine, cursuri sportive, robotică şi programare, artă şi alte cursuri de dezvoltare personală;
    k) costul serviciilor dentare şi al intervenţiilor chirurgicale;
    l) investigaţii medicale complexe recomandate de medici în cazul studenţilor care se confruntă cu probleme de sănătate prin stabilirea unui plafon de plată/decontare până la 10.000 de lei.

    (8) Aria de teritorialitate a cheltuielilor prevăzute la alin. (7) o reprezintă teritoriul României, cu excepţia celei prevăzute la alin. (7) lit. i).

    SECŢIUNEA a 2-a
    Programul guvernamental „FamilyStart“
    ART. 3
    (1) Se aprobă Programul guvernamental de creditare „FamilyStart“, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, în conformitate cu prevederile art. 52 din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, având ca obiect facilitarea accesului la finanţare pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniţi şi 45 de ani neîmpliniţi, care îşi întemeiază o familie şi/sau tineri care formează o familie şi care au, împreună, salarii nete lunare de până la maximum 7.500 de lei.
    (2) Facilitarea accesului la finanţare constă în garantarea unui credit în valoare de maximum 75.000 lei, în proporţie de 80%, de către stat, prin Fondul Român de Contragarantare, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi în suportarea comisionului de analiză şi de gestiune adiacente creditului/garanţiei, cât şi 75% din dobânda totală (IRCC plus marja); dobânda aferentă programului este IRCC trimestrial plus o marjă de 4%, comisionul de analiză este de 0,2% la acordare calculat la valoarea creditului, iar comisionul de gestiune a garanţiei este de 0,4% anual calculat la valoarea garanţiei; plafonul de garantare pentru anul 2022 este de 250 milioane lei.
    (3) Cheltuielile privind comisioanele de analiză şi de gestiune a garanţiilor, precum şi 75% din dobânda totală (IRCC plus marja) vor fi suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse al cărui ministru are calitatea de ordonator principal de credite.
    (4) În cazul în care beneficiarul creditului nu plăteşte la scadenţă ratele de capital aferente creditului, sumele plătite de Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, reprezentând comisioanele de analiză, comisioanele de gestiune si dobânzile aferente, se recuperează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în baza titlului executoriu emis de către acest minister.
    (5) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Finanţelor este autorizat să mandateze Fondul Român de Contragarantare în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice în cadrul Programului guvernamental „FamilyStart“.
    (6) Între Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Ministerul Finanţelor şi Fondul Român de Contragarantare se încheie o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în derularea Programului guvernamental „FamilyStart“.

    ART. 4
    (1) Creditul poate fi acordat o singură dată.
    (2) Împrumutul se va acorda sub forma unui credit cu una sau mai multe trageri, în funcţie de documentele justificative prezentate la decontare sau cu plata directă a furnizorului pe baza documentelor justificative.
    (3) Creditul se acordă pentru o perioadă de maximum 10 ani, inclusiv perioada de graţie.
    (4) Beneficiarul stabileşte de comun acord cu finanţatorul o perioadă de graţie, nu mai mare de 5 ani, începând de la data acordării creditului.
    (5) Destinaţia creditului este de a acoperi nevoile tinerilor privind obţinerea statutului de soţ şi soţie, locuirea, sănătatea, educaţia şi cultura.
    (6) Se consideră cheltuieli eligibile ale beneficiarului următoarele:
    a) costurile ce decurg din evenimente care conduc la obţinerea statutului de soţ şi soţie, precum cununia religioasă, cununia civilă sau ceremonia cu prilejul căsătoriei, dar nu mai mult de 20.000 lei; solicitarea plăţii se face în termen de maximum 90 de zile de la data la care a avut loc evenimentul;
    b) plata cheltuielilor cu spitalizarea în cazul naşterilor;
    c) plata, pentru tinerii părinţi căsătoriţi, a cheltuielilor cu creşa, grădiniţa, şcoala, programele „Şcoala după şcoală“, precum şi a taxelor pentru cursuri extraşcolare: cursuri de limbi străine, cursuri sportive, robotica şi programare, artă;
    d) avansul pentru achiziţia de către tinerii căsătoriţi a unor autoturisme familiale noi, numai pentru cele de 7 persoane/ locuri, precum şi achiziţia de autoturisme adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi;
    e) plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente taxelor de studii, inclusiv licenţă, master, doctorat, precum şi a celor aferente cărţilor de specialitate şi rechizitelor; toate formele de studiu trebuie să fie autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate;
    f) plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente publicării cărţilor sau a studiilor de specialitate, inclusiv a celor editate în formate accesibile persoanelor cu dizabilităţi;
    g) plata taxelor de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri, precum şi a cheltuielilor de transport pentru deplasări;
    h) achiziţionarea de calculatoare, laptopuri, imprimante, aplicaţii informatice de specialitate, inclusiv a celor având încorporate tehnologii de acces pentru persoanele cu dizabilităţi;
    i) plata chiriei, în limita a maximum 300 euro/lună, la cursul Băncii Naţionale a României din ziua plăţii;
    j) parte/avans din achiziţia unei locuinţe;
    k) costul serviciilor dentare şi al intervenţiilor chirurgicale;
    l) investigaţii medicale complexe recomandate de medici în cazul studenţilor care se confruntă cu probleme de sănătate prin stabilirea unui plafon de plată/decontare până la 10.000 de lei.

    (7) Aria de teritorialitate a cheltuielilor prevăzute la alin. (6) o reprezintă teritoriul României.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Condiţii şi modalităţi de aplicare a programelor
    ART. 5
    Garanţiile se acordă în limita plafonului aprobat şi în funcţie de criteriile specifice prevăzute în normele şi procedurile interne de creditare ale băncilor şi în normele de garantare ale Fondului Român de Contragarantare.

    ART. 6
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse vor aproba prin ordin comun normele de aplicare ale prezentei ordonanţe de urgenţă, modalităţile şi condiţiile de acordare, condiţiile de eligibilitate ale băncilor şi ale persoanelor fizice beneficiare ale creditului, precum şi regulile de gestionare a garanţiilor pentru creditele acordate.

    ART. 7
    (1) Contractele prin care Fondul Român de Contragarantare acordă garanţiile de stat constituie titluri executorii şi au valoare de înscrisuri autentice.
    (2) Sursa de plată a garanţiilor acordate de către Fondul Român de Contragarantare în numele şi contul statului pentru creditele acordate în cadrul programelor este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni Generale, titlul „Alte transferuri“ cod 55, alin. „Sume rezultate din executarea garanţiilor acordate din bugetul de stat“ cod 55.01.50 şi 54.01 „Alte servicii publice generale“.
    (3) Creanţele rezultate din garanţiile acordate şi plătite băncilor sunt asimilate creanţelor bugetare a căror recuperare se face de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Sumele recuperate in limita creanţei rezultate din valoarea de executare a garanţiei de stat se fac venit la bugetul de stat.
    (5) Pentru sumele prevăzute la alin. (3) se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere conform dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care se calculează de către organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, începând cu ziua următoare datei plăţii sumei rezultate din plata garanţiei de stat şi până la data stingerii inclusiv, şi care se comunică şi se recuperează de către acestea.

    CAP. II
    Modificarea art. 128 alin. (1) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului
    ART. 8
    La articolul 128 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 5 martie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 128
    (1) Pentru fiecare copil faţă de care s-a luat măsura plasamentului la o familie, persoană, asistent maternal, într-un serviciu de tip rezidenţial al unui organism privat acreditat sau s-a instituit tutela, în condiţiile legii, se acordă o alocaţie lunară de plasament, al cărui cuantum este reprezentat de multiplicarea indicatorului social de referinţă cu 1,808."


    ART. 9
    Nivelul alocaţiei de plasament prevăzută la art. 128 alin. (1) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum este modificat prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se acordă începând cu luna următoare intrării în vigoare a acesteia.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse,
                    Domnica-Doina Pârcălabu,
                    secretar de stat
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Constantin Budăi
                    Ministrul educaţiei,
                    Sorin-Mihai Cîmpeanu
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 29 iunie 2022.
    Nr. 95.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016