Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 93 din 8 decembrie 2016  pentru reglementarea unor măsuri de simplificare a acordării unor beneficii de asistenţă socială, precum şi pentru stabilirea unor măsuri bugetare pentru acestea în anul 2016    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 93 din 8 decembrie 2016 pentru reglementarea unor măsuri de simplificare a acordării unor beneficii de asistenţă socială, precum şi pentru stabilirea unor măsuri bugetare pentru acestea în anul 2016

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 998 din 12 decembrie 2016

    O cerinţă expresă a unor pături largi ale societăţii, care este tot mai des exprimată în spaţiul public, se referă la debirocratizare şi simplificarea administrativă.
    Un exemplu în acest sens îl constituie acordarea beneficiilor de asistenţă socială bazate pe testarea mijloacelor, respectiv ajutorul social acordat în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, alocaţia pentru susţinerea familiei acordată în baza Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ajutorul pentru încălzirea locuinţei, acordat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    Pentru acordarea acestor 3 beneficii de asistenţă socială se solicită aceleaşi documente justificative privind componenţa familiei şi veniturile membrilor acesteia, unele familii îndeplinind concomitent condiţiile de acordare pentru toate trei.
    În acest context este imperios necesară adoptarea unor măsuri urgente de simplificare a modului de solicitare şi acordare a acestor beneficii de asistenţă socială, ţinând cont de faptul că se adresează unor categorii vulnerabile, principalul scop fiind acela de reducere a cheltuielilor de deplasare, precum şi a eforturilor de procurare a documentelor din partea beneficiarilor.
    Neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă va genera blocaje, ineficienţă şi pierderi, precum şi afectarea în continuare a unei mari părţi a populaţiei României care se confruntă cu fenomenul birocraţiei excesive.
    În condiţiile actuale nu se pot asigura punerea în aplicare a Programului de guvernare şi îndeplinirea principalului rol al Guvernului de a exercita conducerea generală a administraţiei publice, cu repercusiuni directe asupra cetăţenilor, elemente care vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare.
    În absenţa măsurilor propuse aprobate pe calea ordonanţei de urgenţă, nu pot fi îndepliniţi nici indicatorii de rezultate prevăzuţi în cadrul Acordului de împrumut (Proiectul privind modernizarea sistemului de asistenţă socială) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 8 iulie 2011, ratificat prin Legea nr. 68/2012, îndeplinirea acestor indicatori făcând posibilă acordarea unei tranşe din acest împrumut de 500 milioane euro.
    Modificările legislative în domeniul beneficiilor de asistenţă socială au determinat creşterea numărului de beneficiari şi a sumelor destinate plăţii drepturilor aprobate, în special în ultimele 2 luni ale anului 2016, depăşind estimarea luată în calcul la rectificările bugetare aprobate până în prezent. Pentru asigurarea plăţii acestor drepturi de alocaţii pentru copii, indemnizaţii pentru creşterea copilului, ajutoare sociale, alocaţii pentru susţinerea familiei, este necesar un aport suplimentar de fonduri în bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, care să permită achitarea integrală a drepturilor stabilite şi a celor nou-intrate în plată în cursul lunii decembrie 2016. Aceasta reprezintă o situaţie extraordinară pentru a cărei soluţionare se impune crearea cadrului legal necesar pentru a se putea utiliza fonduri disponibile din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. I
    Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

    1. La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 8. - (1) La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna anterioară depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suportă, obligaţii legale de întreţinere şi alte creanţe legale, cu excepţia alocaţiei pentru susţinerea familiei, prevăzută de Legea nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a alocaţiei de stat pentru copii, prevăzută de Legea nr. 61/1993, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a bugetului personal complementar prevăzut de Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a ajutoarelor de stat acordate în baza Ordonanţei Guvernului nr. 14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli, începând cu anul 2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 74/2010, cu completările ulterioare, a burselor şcolare, a sumelor acordate în baza art. 51 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, a stimulentului educaţional oferit, conform prevederilor Legii nr. 248/2015, cu modificările ulterioare, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate, a sprijinului financiar prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului naţional de protecţie socială "Bani de liceu", cu modificările şi completările ulterioare, a sumelor acordate în baza Programului naţional de protecţie socială "Bursa profesională" prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.062/2012 privind modalitatea de subvenţionare de către stat a costurilor pentru elevii care frecventează învăţământul profesional, precum şi veniturile obţinute din activităţile cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, republicată."

    2. La articolul 9, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (5^1) şi (5^2), cu următorul cuprins:
    "(5^1) În situaţia în care familia asigură creşterea şi îngrijirea unuia sau mai multor copii în vârstă de până la 18 ani, se completează o singură cerere, atât pentru solicitarea ajutorului social, cât şi pentru solicitarea alocaţiei pentru susţinerea familiei acordate în baza Legii nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5^2) În situaţia în care solicitarea ajutorului social şi/sau, după caz, a alocaţiei pentru susţinerea familiei se realizează în perioada prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se completează o singură cerere, care include şi solicitarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei prevăzut de respectiva ordonanţă de urgenţă."

    3. La articolul 11, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
    "(2^1) În vederea verificării informaţiilor declarate de titular privind veniturile supuse impozitului pe venit, primarul solicită organului central fiscal în a cărui rază teritorială se află situată primăria eliberarea unui document care să ateste situaţia veniturilor persoanelor din familia/familiile solicitantă/solicitante, în conformitate cu art. 69 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2^2) Verificarea prevăzută la alin. (2) se efectuează şi în vederea îndeplinirii condiţiilor de acordare a alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a ajutorului pentru încălzirea locuinţei, în situaţia în care acestea au fost solicitate odată cu ajutorul social."

    4. La articolul 11, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) În cazul în care solicitantul refuză să furnizeze informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se consideră că familia acestuia nu îndeplineşte condiţiile de acordare a ajutorului social şi/sau, după caz, a alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a ajutorului pentru încălzirea locuinţei."

    5. La articolul 12, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În situaţia prevăzută la art. 9 alin. (5^1) şi (5^2), dispoziţia primarului conţine şi stabilirea dreptului la alocaţia pentru susţinerea familiei şi/sau la ajutorul pentru încălzirea locuinţei."

    6. La articolul 13^1, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În situaţia prevăzută la art. 9 alin. (5^1), decizia directorului agenţiei teritoriale conţine şi stabilirea plăţii alocaţiei pentru susţinerea familiei."

    7. La articolul 13^1 alineatul (3), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
    "d) lista cu persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social."

    8. La articolul 14, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul în care modificările nu conduc la majorări sau diminuări ale ajutorului social mai mari de 10 lei (RON) pe familie, ajutorul social stabilit anterior nu se modifică."

    9. Articolul 14^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 14^1. - (1) În vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a dreptului la ajutorul social, primarii dispun efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni sau ori de câte ori este nevoie. În situaţia în care beneficiarii de ajutor social sunt şi beneficiari ai alocaţiei pentru susţinerea familiei prevăzute de Legea nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ancheta socială se efectuează o singură dată, pentru ambele beneficii de asistenţă socială acordate.
    (2) În cazul în care solicitantul refuză să furnizeze informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale prevăzute la alin. (1), devin aplicabile prevederile art. 11 alin. (6).
    (3) În cazul în care în urma anchetei prevăzute la alin. (1) se constată situaţii ce conduc la modificarea cuantumului, suspendarea sau încetarea dreptului la ajutor social, primarul emite o nouă dispoziţie scrisă."

    10. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 15. - (1) Pentru menţinerea dreptului la ajutorul social, pentru persoanele apte de muncă din familiile beneficiare, se verifică lunar dacă au încheiat un contract individual de muncă, că nu au refuzat un loc de muncă ori participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională oferite de către agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă.
    (2) Agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă şi inspectoratul teritorial de muncă transmit agenţiei teritoriale, lunar, situaţia nominală cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social care s-au încadrat în muncă, inclusiv care au plecat cu contract de muncă în străinătate, au refuzat un loc de muncă oferit sau participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională.
    (3) Pentru întocmirea situaţiilor prevăzute la alin. (2), agenţiile teritoriale, pe baza situaţiilor transmise de primar în termenul prevăzut la art. 13^1 alin. (3), în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acestora, au obligaţia de a transmite lunar, în format electronic, atât la agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă, cât şi la inspectoratul teritorial de muncă, lista persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social.
    (4) În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea listei prevăzute la alin. (3), agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă şi inspectoratul teritorial de muncă transmit agenţiei teritoriale situaţia nominală cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social care s-au încadrat în muncă, inclusiv cu cele care au plecat cu contract de muncă în străinătate, au refuzat un loc de muncă oferit sau participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională.
    (5) Modalitatea de colaborare şi schimbul de informaţii între agenţiile teritoriale şi agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv între agenţiile teritoriale şi inspectoratele teritoriale de muncă, în vederea aplicării prevederilor alin. (2)-(4) şi realizării atribuţiilor ce le revin potrivit prevederilor legale, se stabilesc prin protocol încheiat la nivel central între Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, respectiv între Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi Inspecţia Muncii.
    (6) Refuzul unui loc de muncă oferit sau refuzul de a participa la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională oferite de agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă atrage suspendarea plăţii ajutorului social.
    (7) Refuzul repetat de 3 ori al unui loc de muncă oferit şi/sau de a participa la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională conduce la încetarea dreptului la ajutorul social."

    11. Articolul 16^2 se abrogă.

    12. Articolul 16^3 se abrogă.

    13. La articolul 17, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 17. - (1) Dispoziţiile primarului prevăzute la art. 13, art. 14 alin. (3) şi art. 14^1 alin. (3) se comunică agenţiei teritoriale în termenul prevăzut la art. 13^1 alin. (3), pe bază de borderou."

    14. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 18. - (1) Plata ajutorului social se poate suspenda numai prin decizie a directorului executiv, în următoarele situaţii:
    a) în situaţia în care agenţia teritorială constată, pe baza documentelor transmise de primar, prevăzute la art. 13^1 alin. (3) lit. a)-c), că s-a stabilit un cuantum eronat al ajutorului social;
    b) pe o perioadă de 3 luni consecutive se înregistrează mandate poştale returnate pentru titularul ajutorului social;
    c) în urma controlului efectuat de inspectorii sociali sau de reprezentanţi ai Curţii de Conturi a României s-au constatat date eronate cu privire la componenţa familiei sau a veniturilor beneficiarilor;
    d) în situaţia în care pe baza informaţiilor transmise de agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă şi de inspectoratele teritoriale de muncă, potrivit art. 15, se constată că persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social au încheiat un contract de muncă sau au refuzat un loc de muncă ori participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională oferite.
    (2) Plata ajutorului social se suspendă, în condiţiile alin. (1), începând cu luna următoare celei în care s-a făcut constatarea.
    (3) În situaţia prevăzută la alin. (1), directorul agenţiei teritoriale solicită primăriei în a cărei rază teritorială locuieşte familia sau persoana singură verificarea situaţiei sau, după caz, dispune efectuarea de verificări de către inspectorii sociali de la nivelul agenţiei teritoriale.
    (4) După verificare, drepturile neridicate de către titular se achită acestuia, din oficiu, după caz, în acelaşi cuantum sau în cuantum modificat, dacă cele constatate nu conduc la încetarea dreptului."

    15. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 19. - Efectuarea obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) în luna următoare celei în care s-a produs suspendarea efectivă a plăţii are ca efect reluarea plăţii drepturilor începând cu luna următoare."

    16. La articolul 20 alineatul (1), literele b), d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) în cazul în care dreptul la ajutor social, respectiv plata acestuia au fost suspendate şi în termen de 3 luni de la data suspendării plăţii nu au fost îndeplinite obligaţiile prevăzute la art. 6 alin. (2);
    ................................................................................
    d) în cazul în care pe parcursul acordării dreptului la ajutorul social beneficiarii refuză să furnizeze informaţii cu privire la membrii familiei sau la veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 14^1 alin. (2);
    e) în cazul în care se constată situaţia prevăzută la art. 15 alin. (7)."

    17. La articolul 20, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Încetarea dreptului la ajutor social se face prin dispoziţie scrisă a primarului. În situaţia de încetare prevăzută la alin. (1) lit. e) agenţia teritorială are obligaţia de a comunica primarului înregistrarea situaţiei prevăzute la art. 15 alin. (7), în vederea emiterii dispoziţiei de încetare a dreptului."

    18. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 21. - (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de ajutor social se recuperează de la titularul dreptului ajutorului în termenul general de prescripţie prevăzut de art. 2.517 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.
    (2) Recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de ajutor social se face de către agenţia teritorială, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenţă socială, precum şi pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări prin Legea nr. 266/2015.
    (3) Pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit, titularul semnează un angajament de plată la solicitarea dreptului, aceste sume putând fi recuperate şi din alte drepturi plătite de agenţia teritorială. În situaţia în care titularul refuză semnarea angajamentului de plată, recuperarea sumelor plătite necuvenit se face, potrivit legii, direct de la beneficiar."

    19. La articolul 28^1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei neîndeplinirea de către titularul ajutorului social a obligaţiei prevăzute la art. 14 alin. (1)."

    20. La articolul 29, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Ajutoarele reglementate prin prezenta lege reprezintă o formă de sprijin cu destinaţie specială, acordată din bugetul de stat, şi nu se iau în considerare la stabilirea obligaţiilor legale de plată sau a altor beneficii de asistenţă socială şi se supun executării silite numai pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit cu acest titlu, precum şi în situaţia prevăzută la art. 21 alin. (3)."

    ART. II
    Legea nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 22 noiembrie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

    1. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 8. - (1) Familiile definite la art. 2, care au în întreţinere copii de vârstă şcolară, beneficiază de alocaţie în condiţiile în care copiii frecventează fără întrerupere cursurile unei forme de învăţământ organizate potrivit legii, cu excepţia celor care le întrerup din motive medicale, şi nu înregistrează absenţe nemotivate în cursul unui semestru care să conducă la scăderea sub 8 a notei la purtare.
    (2) Pentru familiile care au în întreţinere copii de vârstă şcolară cu handicap grav sau accentuat şi care nu frecventează o formă de învăţământ organizată în condiţiile legii, alocaţia se acordă cu condiţia prezentării certificatului de încadrare într-un grad de handicap.
    (3) Pentru situaţia prevăzută la alin. (2), în baza certificatului de încadrare în grad de handicap, primăria va solicita o dovadă secretariatelor comisiilor pentru protecţia copilului, prin care se atestă faptul că respectivul copil nu poate fi înscris în nicio formă de învăţământ prevăzută de lege.
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (1), dacă unul dintre copii, din alte motive decât cele medicale, nu frecventează fără întrerupere cursurile unei forme de învăţământ organizate potrivit legii, acesta este luat în calcul la stabilirea venitului mediu net lunar al familiei, dar este exclus din numărul de copii ai familiei avut în vedere la acordarea dreptului, iar alocaţia se va acorda corespunzător numărului de copii din familie care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege."

    2. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 17. - Dreptul la alocaţie se acordă începând cu luna următoare înregistrării/depunerii cererii."

    3. După articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 18^1, cu următorul cuprins:
    "Art. 18^1. - (1) Dreptul la alocaţie poate fi solicitat odată cu cel de ajutor social acordat în condiţiile art. 9 alin. (5^1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, caz în care se completează acelaşi formular de cerere.
    (2) În situaţia în care familia beneficiară de ajutor social conform Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, solicită ulterior stabilirii acestui drept şi alocaţia prevăzută de prezenta lege, aceasta se acordă luând în considerare documentele doveditoare depuse de titular pentru acordarea dreptului la ajutorul social privind componenţa familiei şi veniturile membrilor acesteia.
    (3) Stabilirea dreptului la alocaţie în situaţia prevăzută la alin. (2) se face cu condiţia ca la data depunerii cererii familia să fie în plata drepturilor de ajutor social.
    (4) Pentru familiile al căror drept de ajutor social este încetat sau suspendat conform Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, dreptul la alocaţie se acordă luând în considerare numai documentele privind componenţa familiei.
    (5) Formularul de cerere pentru solicitarea alocaţiei în situaţia prevăzută la alin. (2) se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
    (6) Cererea prevăzută la alin. (5) se depune în condiţiile art. 10 alin. (1), însoţită de copii ale documentelor de identitate, în cazul în care componenţa familiei se modifică.
    (7) Stabilirea dreptului la alocaţie se face prin dispoziţie a primarului, prevederile art. 10, 11 şi 15-18 aplicându-se corespunzător.
    (8) Pentru situaţia prevăzută la alin. (1) dispoziţia primarului conţine acordarea ambelor drepturi."

    4. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 20. - Emiterea deciziei directorului agenţiei teritoriale are la bază dispoziţia primarului privind acordarea dreptului la alocaţie, însoţită de cererea prevăzută la art. 10 alin. (1), respectiv de cea prevăzută la art. 18^1 alin. (5)."

    5. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 23. - (1) În cazul în care intervin modificări cu privire la componenţa familiei şi/sau la veniturile realizate de membrii acesteia, titularul alocaţiei are obligaţia ca, în termen de maximum 15 zile, să comunice în scris primarului modificările intervenite. Comunicarea este însoţită de copii ale actelor doveditoare privind modificările intervenite.
    (2) În situaţia în care modificările intervenite nu conduc la pierderea dreptului la alocaţie, primarul are obligaţia să dispună verificarea, prin anchetă socială, a modificărilor intervenite şi să emită dispoziţie scrisă referitoare la noul cuantum.
    (3) Primarul transmite agenţiei teritoriale documentele prevăzute la art. 20, în termenul prevăzut la art. 21, iar acordarea noului cuantum al alocaţiei se face începând cu luna următoare celei în care au intervenit modificările."

    6. Articolul 24 se abrogă.

    7. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 26. - Ancheta socială prevăzută la art. 15 alin. (1) şi (2), art. 23 alin. (2), art. 25 alin. (1) şi art. 28 alin. (2) se întocmeşte potrivit modelului aprobat prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi şi constituie probă legală pentru instanţele judecătoreşti în legătură cu dreptul la alocaţie."

    8. La articolul 27, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În situaţia în care unul dintre copii finalizează cursurile învăţământului general obligatoriu şi nu a împlinit vârsta de 18 ani sau unul dintre copii repetă anul şcolar din alte motive decât cele medicale ori absenţele înregistrate şi nemotivate depăşesc numărul de 20/semestru, acesta este luat în calcul la stabilirea venitului mediu net lunar al familiei, dar este exclus din numărul de copii ai familiei avut în vedere la acordarea dreptului, iar alocaţia se va acorda corespunzător numărului de copii din familie care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege."

    9. La articolul 27, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) În situaţia prevăzută la alin. (3), când unul dintre copii repetă anul şcolar din alte motive decât cele medicale ori absenţele înregistrate şi nemotivate depăşesc numărul de 20/semestru, alocaţia se poate solicita şi pentru acesta, numai după începerea anului şcolar următor, respectiv după începerea semestrului următor."

    10. La articolul 28 alineatul (1), literele d) şi e) se abrogă.

    11. La articolul 28, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b) şi c), directorul agenţiei teritoriale solicită primăriei în a cărei rază teritorială locuieşte familia verificarea situaţiei, prin anchetă socială. Rezultatul verificării se comunică agenţiei teritoriale.
    (3) În situaţia prevăzută la alin. (2), dacă din verificare nu rezultă modificarea dreptului sau încetarea acestuia, drepturile neridicate de către titular se achită acestuia de către agenţia teritorială, din oficiu."

    12. La articolul 33, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 33. - (1) Diminuarea cuantumului alocaţiei în condiţiile prevăzute la art. 27 alin. (2), precum şi suspendarea plăţii alocaţiei prevăzute la art. 28 se fac prin decizie a directorului agenţiei teritoriale, iar modificarea cuantumului în condiţiile art. 27 alin. (3) şi încetarea dreptului se stabilesc prin dispoziţie scrisă a primarului."

    13. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 34. - (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de alocaţie se recuperează de la titularul dreptului ajutorului în termenul general de prescripţie prevăzut de art. 2.517 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.
    (2) Recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de alocaţie se face de către agenţia teritorială, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenţă socială, precum şi pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări prin Legea nr. 266/2015.
    (3) Pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit, reprezentantul legal semnează un angajament de plată la solicitarea dreptului, acestea putând fi recuperate şi din alte drepturi plătite de agenţia teritorială. În situaţia în care reprezentantul legal refuză semnarea angajamentului de plată, recuperarea sumelor plătite necuvenit se face, potrivit legii, direct de la beneficiar."

    14. La articolul 35, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 35. - (1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei neîndeplinirea de către primar a obligaţiilor prevăzute la art. 15 alin. (1), art. 16, art. 21, art. 23 alin. (2) şi (3), art. 25 alin. (1)-(3) şi art. 33 alin. (2).
    .......................................................................
    (3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei neîndeplinirea de către titularul alocaţiei pentru susţinerea familiei a obligaţiilor prevăzute la art. 23 alin. (1)."

    15. Articolul 38 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 38. - Alocaţia este o formă de sprijin cu destinaţie specială, acordată din bugetul de stat, şi nu se ia în considerare la stabilirea obligaţiilor legale de plată sau a altor beneficii de asistenţă socială şi se supune executării silite numai pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit cu acest titlu, inclusiv în situaţia prevăzută la art. 34 alin. (3)."

    ART. III
    După articolul 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 2 septembrie 2011, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, articolul 17^1, cu următorul cuprins:
    "Art. 17^1. - (1) Dreptul la ajutorul pentru încălzirea locuinţei poate fi solicitat odată cu cel de ajutor social şi/sau cu cel de alocaţie pentru susţinerea familiei potrivit prevederilor art. 9 alin. (5^2) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În situaţia în care familia beneficiară de ajutor social conform Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau de alocaţie pentru susţinerea familiei conform Legii nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, solicită ulterior stabilirii acestor drepturi şi ajutorul pentru încălzirea locuinţei prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă, acesta se acordă luând în considerare documentele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile membrilor acesteia depuse de titular pentru acordarea dreptului la ajutorul social şi/sau alocaţia pentru susţinerea familiei.
    (3) Stabilirea dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinţei în situaţia prevăzută la alin. (2) se face cu condiţia ca la data depunerii cererii familia să fie în plata a cel puţin unuia dintre drepturile de ajutor social şi/sau alocaţie pentru susţinerea familiei.
    (4) În situaţia familiilor al căror drept de ajutor social şi/sau alocaţie pentru susţinerea familiei este încetat sau, după caz, suspendat conform legii, dreptul la ajutorul pentru încălzirea locuinţei se acordă cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1).
    (5) Formularul de cerere pentru solicitarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei în situaţia prevăzută la alin. (2) este cel prevăzut la art. 18^1 alin. (5) din Legea nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Cererea prevăzută la alin. (5) se depune potrivit art. 16, prevederile art. 17 aplicându-se în mod corespunzător.
    (7) Pentru situaţia prevăzută la alin. (1) dispoziţia primarului conţine acordarea tuturor drepturilor solicitate."

    ART. IV
    Articolul I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenţă socială, precum şi pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475 din 27 iunie 2014, aprobată cu modificări prin Legea nr. 266/2015, se modifică şi se completează după cum urmează:

    1. Alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. I. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 73^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, sumele reprezentând prejudicii/plăţi nelegale din fonduri publice, stabilite de organele de control competente, acordate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice sau suportate din bugetele locale, cu titlu de beneficii de asistenţă socială, se recuperează fără perceperea de obligaţii fiscale accesorii, dacă acestea sunt restituite de beneficiar în termen de maximum 180 de zile de la comunicarea deciziei sau, după caz, a dispoziţiei de recuperare, în condiţiile legii."

    2. La alineatul (2), după litera j) se introduce o nouă literă, litera k), cu următorul cuprins:
    "k) drepturile acordate în baza art. 50 din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, republicată."

    3. Alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Recuperarea sumelor plătite necuvenit se face, după caz, prin decizie a directorului executiv al agenţiei teritoriale pentru plăţi şi inspecţie socială, decizie a directorului executiv/directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţeană, respectiv a sectorului municipiului Bucureşti şi/sau prin dispoziţie a primarului, care se comunică debitorului în termen de 15 zile de la data emiterii acesteia."

    4. După alineatul (4) se introduc şase noi alineate, alineatele (4^1) - (4^6), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Decizia/Dispoziţia de recuperare prevăzută la alin. (4) constituie titlu de creanţă de la data comunicării. După expirarea termenului prevăzut la alin. (1), decizia/dispoziţia de recuperare devine titlu executoriu.
    (4^2) Sumele plătite necuvenit se recuperează, în termenul prevăzut la alin. (1), după cum urmează:
    a) dacă beneficiarul primeşte în continuare beneficiul de asistenţă socială pentru care s-a constituit debit, se fac reţineri eşalonat din drepturile aferente lunilor următoare, dar nu mai mult de 1/3 din drepturile lunare;
    b) dacă beneficiarul nu mai primeşte drepturi în perioada următoare constatării sumelor prevăzute la alin. (1) sau dacă sumele recuperate în condiţiile lit. a) nu acoperă drepturile acordate necuvenit şi titularul dreptului consimte, prin angajament scris, să restituie suma încasată necuvenit, acesta achită suma respectivă, în termenul prevăzut de decizia/ dispoziţia de recuperare. Prin angajamentul de plată, beneficiarul poate consimţi recuperarea debitului şi din alte beneficii de asistenţă socială acordate de plătitorul beneficiului pentru care s-a constituit debitul.
    (4^3) După termenul prevăzut la alin. (1), pe baza deciziei/dispoziţiei prevăzute la alin. (4^1), aceasta, împreună cu dovada comunicării către debitor, se transmite organelor fiscale centrale în vederea recuperării sumelor înscrise în titlul executoriu, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, însoţite de precizări referitoare la suma rămasă de recuperat, precum şi data de la care urmează a fi calculate obligaţiile fiscale accesorii pentru aceasta.
    (4^4) Sumele recuperate în condiţiile alin. (4^2) şi (4^3) se fac venit la bugetul de stat.
    (4^5) Sumele înscrise în titlul executoriu prevăzut la alin. (4^1) se scad din evidenţa agenţiei teritoriale pentru plăţi şi inspecţie socială, direcţiei generale de asistenţă socială sau primăriei, la data confirmării preluării debitului de către organele fiscale centrale.
    (4^6) În situaţia în care beneficiarul drepturilor prevăzute la alin. (2), persoană singură, a decedat, nu se mai procedează la recuperarea sumelor încasate necuvenit cu titlu de beneficii de asistenţă socială."

    ART. V
    În termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, cu modificările şi completările ulterioare, Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 920/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se vor actualiza în mod corespunzător.

    ART. VI
    (1) Pentru solicitările de ajutor social în condiţiile Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, a celor de alocaţie pentru susţinerea familiei în condiţiile Legii nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor de ajutor pentru încălzirea locuinţei în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare, înregistrate până la data prevăzută la art. V, drepturile se acordă pe baza documentelor depuse.
    (2) În situaţia beneficiarilor ale căror drepturi de ajutor social în condiţiile Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, a celor de alocaţie pentru susţinerea familiei în condiţiile Legii nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor de ajutor pentru încălzirea locuinţei în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare, sunt stabilite înainte de termenul prevăzut la art. V, recalcularea acestora se face, în baza dispoziţiei primarului, în termen de cel mult 60 de zile.

    ART. VII
    Până la data prevăzută la art. V, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, autorităţile administraţiei publice locale, precum şi celelalte instituţii cu responsabilităţi în domeniu au obligaţia de a lua măsurile administrative necesare aplicării prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. VIII
    După aprobarea prin lege a prezentei ordonanţe de urgenţă, următoarele acte normative se vor republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare:
    a) Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă;
    b) Legea nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 22 noiembrie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă;
    c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 2 septembrie 2011, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă;
    d) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenţă socială, precum şi pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475 din 27 iunie 2014, aprobată cu modificări prin Legea nr. 266/2015, cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă

    ART. IX
    În anul 2016, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prin hotărâre a Guvernului, pot fi alocate sume Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pentru finanţarea unor cheltuieli aferente obligaţiilor de plată reprezentând beneficii de asistenţă socială, care nu pot fi asigurate din bugetul aprobat.

              PRIM-MINISTRU
           DACIAN JULIEN CIOLOŞ

                   Contrasemnează:
                  -----------------
                  Ministrul muncii,
            familiei, protecţiei sociale
               şi persoanelor vârstnice,
                Dragoş-Nicolae Pîslaru

                  Viceprim-ministru,
           ministrul dezvoltării regionale
              şi administraţiei publice,
                    Vasile Dîncu

          p. Ministrul afacerilor externe,
              Marius Cristian Bădescu,
                 secretar de stat

            Ministrul educaţiei naţionale
              şi cercetării ştiinţifice,
                  Mircea Dumitru

            Ministrul finanţelor publice,
                 Anca Dana Dragu


    Bucureşti, 8 decembrie 2016.
    Nr. 93.

                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016