Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 90 din 27 octombrie 2023  pentru aprobarea unor măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare pe anul 2023  în vederea încadrării în ţinta de deficit bugetar asumată prin Programul de convergenţă,  precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 90 din 27 octombrie 2023 pentru aprobarea unor măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare pe anul 2023 în vederea încadrării în ţinta de deficit bugetar asumată prin Programul de convergenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 979 din 27 octombrie 2023
    Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice,
    ţinând cont că pentru România a fost declanşată procedura de deficit excesiv, întrucât deficitul calculat potrivit metodologiei Sistemului european de conturi a depăşit pragul stabilit de reglementările europene de 3% din produsul intern brut în anul 2019,
    întrucât traiectoria de ajustare asumată de ţara noastră prin intermediul Programului de convergenţă 2022-2025 prevede ca deficitul bugetar pentru anul 2023 să nu depăşească 4,4% din produsul intern brut,
    luând în considerare că evoluţia execuţiei bugetare pe primele nouă luni ale anului, în care ritmul de încasare a veniturilor este inferior celui prognozat la elaborarea bugetului, impune măsuri suplimentare de limitare a cheltuielilor, astfel încât să se asigure premisele încadrării în ţinta de deficit stabilită pentru acest an,
    deoarece, în lipsa unor măsuri bugetare adoptate de urgenţă, care să conducă la limitarea şi diminuarea cheltuielilor bugetare pe perioada rămasă până la sfârşitul acestui an, ţinta de deficit asumată poate fi depăşită, cu consecinţe imediate asupra creşterii costurilor finanţării deficitului bugetar, dar şi asupra fondurilor alocate pentru investiţii în cadrul Politicii de coeziune, precum şi asupra fondurilor alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României,
    având în vedere faptul că, în cazul fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027, în conformitate cu prevederile articolului 19 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, sunt prevăzute sancţiunile aplicabile statului membru care pot duce până la suspendarea parţială a fondurilor europene. Acesta este completat de prevederile articolului 10 din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, unde, în cazul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, Comisia prezintă Consiliului o propunere de suspendare totală sau parţială a angajamentelor sau plăţilor în cazul în care Consiliul decide, în conformitate cu articolul 126 alineatul (8) sau alineatul (11) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, că un stat membru nu a luat măsuri efective pentru a-şi corecta deficitul excesiv.
    În considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    (1) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorii de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare:
    a) „Bunuri şi servicii“ pentru alineatul „Furnituri de birou“;
    b) Reparaţii curente;
    c) Bunuri de natura obiectelor de inventar;
    d) Cărţi, publicaţii şi materiale documentare;
    e) Consultanţă şi expertiză;
    f) Pregătire profesională;
    g) Studii şi cercetări;
    h) Contribuţii ale administraţiei publice locale la realizarea unor lucrări şi servicii de interes public local, în baza unor convenţii sau contracte de asociere;
    i) Alte cheltuieli, cu excepţia alineatelor „Chirii“, „Prime de asigurare nonviaţă“ şi „Executarea silită a creanţelor bugetare“;
    j) Asociaţii şi fundaţii, cu excepţia angajamentelor ce vizează domeniile „Sănătate“, „Asistenţă socială“ şi finanţarea structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale prevăzute la art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară prevăzute la art. 10 din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a dispune măsurile necesare astfel încât plăţile lunare efectuate în perioada noiembrie-decembrie 2023 la titlul de cheltuieli bugetare „Bunuri şi servicii“ să fie cel mult la nivelul mediei plăţilor efectuate în perioada ianuarie-septembrie 2023, în limita bugetului aprobat la acest titlu de cheltuieli.
    (3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică pentru cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unităţile sanitare, în instituţii de asistenţă socială şi în unităţi de asistenţă medico-socială, pentru cheltuielile cu acţiuni şi programe de sănătate, cheltuielile aferente unităţilor de învăţământ preuniversitar şi universitar, precum şi în cazul cheltuielilor generate de intervenţii în situaţii de urgenţă, de menţinerea ordinii publice şi operative, precum şi cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire.
    (4) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, instituţiile şi autorităţile publice locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, nu pot finanţa din fonduri publice, cu excepţia celor provenite din donaţii şi sponsorizări, organizarea de evenimente comunitare cum ar fi festivaluri, concerte, competiţii locale, festivităţi, sărbători tematice, dar fără a se limita la acestea.
    (5) Sunt exceptate de la prevederile alin. (4) cheltuielile cu evenimentele ocazionate de zilele declarate ca fiind zile oficiale ale unităţilor administrativ-teritoriale, alte sărbători publice stabilite prin lege, cheltuielile cu evenimentele ocazionate de sfârşitul de an, precum şi cele aferente Programului naţional „Timişoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023“. Cheltuielile cu organizarea acestor evenimente nu pot depăşi media cheltuielilor lunare de aceeaşi natură realizate în perioada ianuarie-septembrie 2023. Eventualele cheltuieli de această natură care depăşesc plafonul stabilit anterior pot fi suportate din donaţii şi sponsorizări.
    (6) Prin excepţie de la prevederile art. I alin. (1) lit. i), instituţiile publice de cultură care organizează şi desfăşoară activităţi şi/sau oferă servicii cultural-artistice, indiferent de forma de finanţare şi subordonare, care organizează şi/sau desfăşoară proiecte culturale, pot efectua cheltuieli potrivit art. 32 din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a proiectelor culturale, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), în situaţii excepţionale, temeinic justificate, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite sau, după caz, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în situaţia unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, încheierea de angajamente legale, respectiv depăşirea limitelor de plăţi la titlul de cheltuieli bugetare „Bunuri şi servicii“.
    (8) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari şi/sau terţiari de credite din subordine depăşirea nivelului prevăzut la alin. (2), situaţie în care respectarea condiţionalităţii prevăzute la alin. (2) se urmăreşte cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanţare în parte.

    ART. II
    (1) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la art. I alin. (1) nu încheie angajamente legale pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 38^1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 46 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia procedurilor de achiziţie publică care se află în etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziţie publică.
    (2) Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. I alin. (1) au obligaţia de a dispune măsurile necesare astfel încât plăţile lunare efectuate în perioada noiembrie-decembrie 2023 la cheltuielile prevăzute la alin. (1) să fie cel mult la nivelul mediei plăţilor efectuate în perioada ianuarie-septembrie 2023, în limita bugetului aprobat.
    (3) Se exceptează de la prevederile alin. (1) şi (2) cheltuielile aferente implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile şi din Planul naţional de redresare şi rezilienţă.
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), în situaţii excepţionale, temeinic justificate, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite sau, după caz, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în situaţia unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, încheierea de angajamente legale, respectiv depăşirea limitelor de plăţi pentru categoriile de cheltuieli de investiţii prevăzute la art. 38^1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 46 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari şi/sau terţiari de credite din subordine depăşirea nivelului prevăzut la alin. (2), situaţie în care respectarea condiţionalităţii prevăzute la alin. (2) se urmăreşte cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanţare în parte.
    (6) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţii temeinic justificate, generate de necesitatea contractării unor lucrări de intervenţii în situaţii de urgenţă, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum încheierea de angajamente legale de către ordonatorii principali de credite. În cazul unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, memorandumul se iniţiază de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, la solicitarea justificată a acestora.

    ART. III
    La articolul 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2001 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii „C.N.I.“ - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În situaţia epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu această destinaţie, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei înştiinţează C.N.I. cu privire la aceasta.
(1^2) După primirea înştiinţării prevăzute la alin. (1^1), C.N.I. dispune măsurile necesare pentru a nu înregistra plăţi restante, respectiv sistarea livrării de bunuri, prestarea de servicii, execuţia de lucrări, sau continuă implementarea obiectivelor de investiţii din surse proprii, surse împrumutate sau alte surse de finanţare legal constituite în condiţiile prevăzute la alin. (1)."


    ART. IV
    În anul 2023, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, nu se încheie angajamente legale pentru subprogramele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-d), f), h) şi m) din anexa nr. 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 25/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia angajamentelor legale pentru ajustările de preţ necesare ca urmare a creşterilor de preţ la elementele de cost care intră în structura costului investiţiilor şi numai dacă acestea sunt strict necesare pentru finalizarea lucrărilor până la data de 31 decembrie 2023 şi valoarea contractelor de finanţare încheiate nu mai permite realocarea de resurse financiare.

    ART. V
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 31 şi art. 41 alin. (4) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 164/2014 privind unele măsuri pentru accelerarea şi finalizarea procesului de soluţionare a cererilor formulate în temeiul Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, precum şi al Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a aplicării Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, şi pentru modificarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, plata sumelor stabilite prin titlurile de plată emise de către Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, până la data de 31 octombrie 2023 şi neachitate de Ministerul Finanţelor, se efectuează începând cu 1 aprilie 2024.
    (2) În perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024, se suspendă emiterea de către Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor a titlurilor de plată realizată în baza dispoziţiilor Legii nr. 165/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi respectiv ale Legii nr. 164/2014, cu modificările ulterioare.

    ART. VI
    Articolul IX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 415 din 15 mai 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.

    ART. VII
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 14 alin. (2), ale art. 19 alin. (2) şi ale art. 22 alin. (12) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022 sumele prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“, la titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“, la titlul 60 „Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR“, precum şi la titlul 61 „Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR“, pot fi cedate la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, cu respectarea prevederilor art. 54 alin. (1) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul sumelor prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite la alineatul bugetar „Finanţarea externă nerambursabilă“ din cadrul titlului 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ şi al titlului 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“.
    (3) Prin derogare de la prevederile art. 22 alin. (12) din Legea nr. 368/2022, în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat să efectueze virări de credite de angajament şi credite bugetare de la titlul 61 „Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR“ la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“, la titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“, respectiv la titlul 60 „Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR“.
    (4) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat să efectueze virări de credite de angajament şi credite bugetare între articolele şi alineatele din cadrul titlului 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“, pentru asigurarea cheltuielilor din cadrul programelor/proiectelor aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2021-2027, inclusiv a politicii agricole comune pentru perioada de programare a Uniunii Europene 2023-2027, precum şi virări de credite de angajament şi credite bugetare între titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ aferente proiectelor din cadrul perioadei de programare a Uniunii Europene 2021-2027 şi titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“, pentru asigurarea finanţării programelor/proiectelor în perioada de eligibilitate a cheltuielilor.
    (5) Totalul aferent sumelor prevăzute la alineatele „Finanţare externă nerambursabilă“ din cadrul titlurilor 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ pentru finanţarea proiectelor aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2021-2027 şi 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“, nu poate fi diminuat urmare a virărilor efectuate conform alin. (4).
    (6) Se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă modificările determinate de aplicarea prevederilor prezentului articol în anexele la bugetele acestora.

    ART. VIII
    În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin derogare de la prevederile art. 58 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale pot aproba utilizarea excedentului anilor anteriori nerepartizat, exclusiv pentru asigurarea finanţării proiectelor ce beneficiază de fonduri externe nerambursabile, inclusiv a celor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă. Fac excepţie de la aceste prevederi sumele aflate în excedentul anilor anteriori, pentru care prin acte normative a fost aprobată o destinaţie specială.

    ART. IX
    Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor şi sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, destinate finanţării plăţii burselor cuvenite elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat rămase neutilizate după stingerea obligaţiilor de plată aferente perioadei 1 ianuarie-31 august 2023, se disponibilizează la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. X
    Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor, precum şi sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, destinate finanţării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru şcoli al României, în perioada ianuarie-iunie a anului şcolar 2022-2023, rămase neutilizate după stingerea obligaţiilor de plată aferente perioadei de implementare, se disponibilizează la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. XI
    Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (8) şi (9) şi ale art. 47^1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în anul 2023, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, ai bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului asigurărilor pentru şomaj să efectueze virări de credite bugetare şi credite de angajament neutilizate, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale aprobate.

    ART. XII
    (1) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 21 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 91 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 24 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 5 din Legea nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului se pot aloca, prin hotărâri ale Guvernului, sume pentru suplimentarea transferurilor din bugetul de stat către bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetul asigurărilor pentru şomaj.
    (2) Se autorizează Ministerul Finanţelor să introducă modificările corespunzătoare în structura cheltuielilor bugetului de stat şi în volumul şi structura bugetului Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, în vederea majorării acestuia cu sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, potrivit dispoziţiilor alin. (1).
    (3) Se autorizează Ministerul Finanţelor să introducă modificările corespunzătoare în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului asigurărilor pentru şomaj, în vederea majorării cu sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, potrivit dispoziţiilor alin. (1).

    ART. XIII
    Articolul 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 22 martie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La alineatul (10), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
    "a) 40% din valoarea solicitată în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de decontare conform prevederilor alin. (5), din Fondul de Tranziţie Energetică şi din alte surse legal constituite;
b) diferenţa de plată dintre valoarea determinată conform prevederilor art. 8 alin. (1) şi valoarea prevăzută la lit. a), în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii valorilor aferente compensărilor, conform anexei nr. 4, în limita sumelor disponibile în Fondul de Tranziţie Energetică şi a altor sume legal constituite;"

    2. Alineatul (12) va avea următorul cuprins:
    "(12) Sumele aferente compensaţiilor acordate potrivit art. 7 alin. (1) se asigură prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi bugetul Ministerului Energiei din Fondul de Tranziţie Energetică."



    ART. XIV
    Cu sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, prevăzute în anexa nr. 7 nr. crt. 43 din Legea nr. 368/2022, rămase nerepartizate la data de 15 decembrie 2023 se majorează Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului pe anul 2023.

    ART. XV
    Ministerele şi Secretariatul General al Guvernului pot iniţia proiecte de hotărâri ale Guvernului prin care se suplimentează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, pentru finanţarea unor cheltuieli ale autorităţilor administraţiei publice locale, care se înscriu în domeniul lor de activitate.

    ART. XVI
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale pot aproba lunar, până la finele lunii în curs pentru luna următoare, limite lunare de cheltuieli pentru deschideri de credite bugetare, în funcţie de estimarea încasării veniturilor bugetare, de volumul de plăţi curente şi arierate, în cadrul cărora ordonatorii principali de credite ai bugetului local şi ordonatorii de credite ai instituţiilor subordonate pot efectua plăţi.

    ART. XVII
    La articolul 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2023 privind unele măsuri bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 830 din 14 septembrie 2023, cu completările ulterioare, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) În situaţia în care ordonatorul principal de credite nu răspunde la solicitarea şi în termenul prevăzute la alin. (3), Ministerul Finanţelor este autorizat să introducă, de drept, modificările necesare în structura bugetului de stat şi în volumul şi structura bugetului ordonatorului principal de credite."


    ART. XVIII
    (1) Începând cu data de 1 noiembrie 2023, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, care la data de 31 octombrie 2023 înregistrează în execuţia bugetară la unele titluri din clasificaţia economică ale unui capitol bugetar, cu excepţia cheltuielilor prevăzute la art. VII alin. (2), plăţi sub 50% din valoarea creditelor bugetare aprobate sunt obligaţi să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului minimum 10% din valoarea creditelor bugetare şi a creditelor de angajament aprobate în buget la acea dată la solicitarea Ministerului Finanţelor, în termen de 5 zile de la data solicitării. Procentul de virare se stabileşte de către Ministerul Finanţelor prin adresa de solicitare.
    (2) După expirarea termenului prevăzut la alin. (1), Ministerul Finanţelor este abilitat să blocheze deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat până la momentul transmiterii de către aceştia a solicitării de disponibilizare.

    ART. XIX
    (1) Începând cu data de 1 decembrie 2023, în Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului se virează sume reprezentând credite bugetare neutilizate de către ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat la solicitarea Ministerului Finanţelor, în termen de 5 zile de la această solicitare, fără a afecta activitatea curentă şi de investiţii finanţată din fonduri externe nerambursabile sau din fonduri alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă dacă din estimarea execuţiei bugetare realizată de Ministerul Finanţelor la nivelul ordonatorului principal de credite, până la data de 31 decembrie 2023, rezultă că creditele bugetare nu sunt utilizate în totalitate.
    (2) După expirarea termenului prevăzut la alin. (1) Ministerul Finanţelor este abilitat să blocheze deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat până la momentul transmiterii de către aceştia a solicitării de disponibilizare.

    ART. XX
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în anul 2023, se autorizează Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Sănătăţii să repartizeze sumele reţinute în proporţie de 10%, prevăzute la poziţiile de cheltuieli de la capitolul 56.01 „Transferuri cu caracter general între diferite nivele ale administraţiei“ şi la alineatul 51.01.11 „Transferuri din bugetul de stat către bugetul fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate“ din cadrul capitolului 66.01 „Sănătate“.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în anul 2023, se autorizează ordonatorul principal de credite să repartizeze sumele reţinute în proporţie de 10% în bugetul asigurărilor sociale de stat şi în bugetul asigurărilor pentru şomaj.

    ART. XXI
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă modificări în volumul şi structura bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 ale instituţiilor publice subordonate finanţate integral sau parţial din venituri proprii, inclusiv prin introducerea de subdiviziuni noi ale clasificaţiei bugetare pe partea de venituri şi titluri noi pe partea de cheltuieli, să efectueze virări de credite de angajament şi credite bugetare, inclusiv la şi de la cheltuieli de personal, proiecte cu finanţare externă nerambursabilă şi cheltuieli de capital, şi între bugetele acestora, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate la titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice“, şi să le comunice Ministerului Finanţelor în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu se pot efectua virări de credite de angajament şi credite bugetare de la alineatul „Finanţare externă nerambursabilă“.

    ART. XXII
    Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (3) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorii principali de credite pot efectua virări de credite bugetare şi de angajament la titlul „Cheltuieli de personal“ între capitolele de cheltuieli, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate la nivel de ordonator principal de credite la acest titlu de cheltuieli.

    ART. XXIII
    Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului asigurărilor sociale, bugetului fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor pentru şomaj să efectueze virări de credite de angajament şi credite bugetare neutilizate pentru finanţarea cheltuielilor curente.

    ART. XXIV
    Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (3), (4), (8), (9), (13), art. 47^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 69/2010, republicată, în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se autorizează Ministerul Apărării Naţionale, până la sfârşitul exerciţiului bugetar, să efectueze virări de credite de angajament şi credite bugetare între celelalte subdiviziuni ale clasificaţiei bugetare, din prevederile capitolului bugetar, aprobate prin legea bugetară anuală, precum şi între capitole bugetare, peste limitele prevăzute, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, pentru finanţarea unor cheltuieli aferente obligaţiilor ce derivă din contractele de achiziţii de materiale, active fixe, servicii, lucrări pentru efectuarea de reparaţii curente şi reparaţii capitale la tehnica de luptă şi echipamente militare, pentru finalizarea unor achiziţii de echipamente militare, precum şi pentru asigurarea fundamentului organizării şi funcţionării facilităţii de instruire a piloţilor pentru operarea aeronavelor F-16 la Baza 86 Aeriană Borcea.

    ART. XXV
    (1) Se autorizează Ministerul Educaţiei să efectueze în anexa nr. 3/25/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole şi alineate pe anii 2023-2026 (sume alocate pentru activităţi finanţate integral din venituri proprii)“ modificări în volumul şi structura veniturilor, inclusiv prin introducerea de subcapitole noi şi redistribuiri între subcapitole.
    (2) Se autorizează Ministerul Educaţiei ca în anexa nr. 3/25/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole şi alineate pe anii 2023-2026 (sume alocate pentru activităţi finanţate integral din venituri proprii)“ să introducă modificări în volumul şi structura cheltuielilor corespunzător majorării veniturilor, cât şi a utilizării a 400.000 mii lei din disponibilităţile înregistrate de instituţiile de învăţământ superior de stat în anii precedenţi.
    (3) Se autorizează Ministerul Finanţelor să aprobe repartizarea pe trimestre a modificărilor efectuate potrivit prezentului articol.

    ART. XXVI
    (1) În cazul în care ordonatorul principal de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii care a încheiat anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă contracte/decizii/ordine de finanţare pe baza creditelor de angajament aprobate pe subdiviziuni de cheltuieli bugetare în mod eronat sau pentru contracte care au fost anulate de drept/reziliate în anii următori, sunt autorizaţi să dezangajeze creditele de angajament respective şi să le reangajeze la subdiviziuni bugetare corespunzătoare potrivit categoriilor de beneficiari.
    (2) Pentru realizarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1) se autorizează ordonatorul principal de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii să introducă în buget şi anexele la acesta creditele de angajament respective.
    (3) Se autorizează Ministerul Finanţelor la propunerea ordonatorului principal de credite să efectueze repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit prevederilor prezentului articol.
    (4) Creditele de angajament rezultate din dezangajările prevăzute la alin. (1) nu pot fi utilizate de coordonatorul de reforme şi/sau investiţii în vederea încheierii/emiterii de noi angajamente legale.

    ART. XXVII
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, încheierea de angajamente legale şi efectuarea de plăţi cu nerespectarea prevederilor art. I şi II constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă contravenţională între 2.000 şi 20.000 lei dacă fapta contravenţională nu a fost săvârşită în alte condiţii încât potrivit legii penale să constituie infracţiune. Amenda se aplică persoanelor fizice care au îndeplinit calitatea de ordonator de credite la data săvârşirii faptei.
    (2) Prevederilor alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Constatarea contravenţiei prevăzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunii se fac de către organele de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor şi de Curtea de Conturi.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
                    secretar de stat
                    Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
                    Alexandru-Mihai Ghigiu
                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 27 octombrie 2023.
    Nr. 90.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016