Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 85 din 23 decembrie 2025 pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1194 din 23 decembrie 2025
Având în vedere faptul că, în prezent, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, în calitate de autoritate de management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020 şi pentru Planul strategic PAC 2023-2027, denumit în continuare PS 2023-2027, gestionează alocarea financiară din bugetul Uniunii Europene, pusă la dispoziţia României pentru implementarea politicii agricole comune (PAC), prin Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, FEADR şi Fondul european de garantare agricolă, FEGA,
întrucât implementarea PNDR 2014-2020 a fost prelungită în condiţiile prevederilor Regulamentului (UE) 2020/2.220 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziţii tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 şi 2022 şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013, (UE) nr. 1.306/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013 în ceea ce priveşte resursele şi aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 şi 2022 şi a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 în ceea ce priveşte resursele şi repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 şi 2022,
luând în considerare că data de 31 decembrie 2025 este data finală de eligibilitate a cheltuielilor FEADR în PNDR 2014-2020, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului şi ale Regulamentului (UE) 2020/2.220,
ţinând seama că, potrivit prevederilor art. 65 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, este în sarcina statelor membre să adopte toate actele cu putere de lege şi administrative specifice aplicării regulamentelor europene şi protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene,
luând în considerare prevederile art. 155 din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013 care stabileşte condiţiile privind eligibilitatea anumitor tipuri de cheltuieli legate de perioada planului strategic PAC, este posibil ca anumite cheltuieli aferente măsurilor din programul de dezvoltare rurală anterior să poată continua a fi efectuate în condiţiile PS 2023-2027.
Având în vedere că pentru implementarea PNDR 2014-2020 au fost adoptate şi sunt aplicabile prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare,
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, cu modificările şi completările ulterioare, a fost stabilit cadrul financiar general pentru gestionarea în lei şi euro a asistenţei financiare nerambursabile alocate României pentru implementarea politicii agricole comune, prin Planul strategic PAC 2023-2027, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C(2022)8.783 final din 7 decembrie 2022 de aprobare a planului strategic PAC 2023-2027 al României în vederea unui sprijin din partea Uniunii finanţat de Fondul european de garantare agricolă şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor provenite din Fondul european de garantare agricolă şi Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală pentru perioada de programare 2023-2027.
Întrucât există proiecte în curs de implementare, contractate în condiţiile PNDR 2014-2020, care, din motive obiective, inclusiv dificultăţi de natură economică, comercială şi constrângeri financiare, nu pot fi implementate până la data de 31 decembrie 2025 şi, pe cale de consecinţă, nici plăţile nu pot fi efectuate de către Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, denumită în continuare AFIR, cu încadrarea în termenul menţionat, ţinând seama de impactul negativ pe care l-ar avea nefinalizarea acestora cu toate consecinţele economice şi financiare care ar decurge din nefinalizare, apare ca necesară utilizarea posibilităţii de tranzitare pentru finanţare în condiţiile PS PAC 2023-2027 a acelor proiecte care prezintă şanse reale de finalizare. Totodată, pentru o serie de angajamente de mediu şi climă asumate în baza măsurilor din PNDR 2014-2020, care continuă şi în perioada de aplicare a PS PAC 2023-2027, este necesară asigurarea resurselor financiare în PS PAC 2023-2027.
Ţinând seama de demersurile întreprinse faţă de Comisia Europeană, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale asigură transmiterea oficială către Comisie a propunerii de modificare a PS PAC 2023-2027 referitoare la tranzitarea şi continuarea implementării proiectelor/angajamentelor/contractelor aferente PNDR 2014-2020, în vederea aprobării.
Având în vedere faptul că se impune asigurarea cadrului normativ naţional privind tranziţia, este necesar ca, în regim de urgenţă, să se completeze Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel încât Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale să poată încheia în timp util acte adiţionale la contractele de finanţare, iar plata să se poată efectua după data de 31 decembrie 2025.
Luând în considerare faptul că, în prezent, este în curs de derulare Acordul de finanţare pentru implementarea Instrumentului financiar de creditare cu partajarea riscului, finanţat din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, semnat la 28 noiembrie 2017 între Guvernul României reprezentat de MADR şi AFIR şi Fondul European de Investiţii, cu modificările ulterioare, care stabileşte că perioada de eligibilitate a cheltuielilor expiră la data de 31 decembrie 2025, este necesar să se stabilească cadrul normativ referitor la reutilizarea sumelor disponibilizate ca urmare a închiderii instrumentelor financiare care au fost implementate în perioada de programare 2014-2020, în conformitate cu prevederile art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
Neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă este de natură să conducă la dezangajarea de fonduri din FEADR, respectiv pierderi de circa 750 milioane lei, prin neutilizarea posibilităţii permise de legislaţia europeană, în condiţiile stabilite de această legislaţie, aplicabile în mod unitar de către toate statele membre ale Uniunii Europene.
Având în vedere faptul că cele menţionate mai sus vizează interesul public şi strategic în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor europene din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală - FEADR şi constituie o situaţie de urgenţă a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia Românei, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 816 din 3 noiembrie 2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
1. La articolul 22, după alineatul (5) se introduc patru noi alineate, alin. (6)-(9), cu următorul cuprins:
"(6) Contractele finanţate din PNDR 2014-2020 în cadrul submăsurilor 4.1 «Investiţii în exploataţii agricole», 4.1a «Investiţii în exploataţii pomicole», 4.2 «Sprijin pentru investiţii în procesarea/marketingul produselor agricole», 4.2a «Investiţii în procesarea/marketingul produselor din sectorul pomicol», 4.3 «Investiţii pentru dezvoltarea, modernizarea sau adaptarea infrastructurii agricole şi silvice», 5.1 «Sprijin pentru investiţii în acţiuni preventive menite să reducă consecinţele dezastrelor naturale, evenimentelor adverse şi evenimentelor catastrofale», 6.4 «Investiţii în crearea şi dezvoltarea de activităţi neagricole», 7.2 «Investiţii în crearea şi modernizarea infrastructurii de bază la scară mică», 7.6 «Investiţii asociate cu protejarea patrimoniului cultural», 9.1 «Înfiinţarea grupurilor de producători în sectorul agricol», 9.1a «Înfiinţarea grupurilor de producători în sectorul pomicol», 16.4 «Sprijin acordat pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare în sectorul agricol», 16.4a «Sprijin pentru cooperarea orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare în sectorul pomicol» şi 19.2 «Sprijin pentru implementarea acţiunilor în cadrul strategiei de dezvoltare locală», inclusiv schemele de ajutor de stat şi de minimis aferente, după caz, nefinalizate până la expirarea termenului de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul acestora, precum şi angajamentele asumate în baza măsurilor 8 «Investiţii în dezvoltarea zonelor împădurite şi în îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor», 10 «Agromediu şi climă», 11 «Agriculură ecologică» şi 15 «Servicii de silvomediu, servicii climatice şi conservarea pădurilor» din cadrul PNDR 2014-2020 care se află în implementare în perioada de aplicare a Planului strategic PAC 2023-2027, denumit în continuare PS 2023-2027, pot fi preluate pentru finanţare în PS 2023-2027, cu respectarea prevederilor art. 155 din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/2.115, în limita fondurilor disponibile.
(7) Finanţarea din PS 2023-2027 a contractelor/ angajamentelor prevăzute la alin. (6) se realizează în următoarele condiţii:
a) respectarea prevederilor PS 2023-2027 în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/2.115 şi Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul (UE) 2022/2.472 al Comisiei din 14 decembrie 2022 de declarare a anumitor categorii de ajutoare în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, după caz, pentru proiectele care intră sub incidenţa acestora;
b) intensitatea sprijinului rămâne cea prevăzută în contractul de finanţare sau, după caz, fişa măsurii, în situaţia în care aceasta este la un nivel mai mic decât cel prevăzut în PS 2023-2027, respectiv se reduce la nivelul prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/2.115, în situaţia în care prin contractul de finanţare sau, după caz, fişa măsurii este la un nivel mai mare.
(8) Pentru încheierea actelor adiţionale la contractele de finanţare care intră sub incidenţa prevederilor alin. (6), beneficiarii prezintă în termenul indicat de AFIR, prin notificare, dovada constituirii unei garanţii emise în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (3), corespunzătoare avansului încasat şi nejustificat cu o durată de valabilitate care să acopere durata de execuţie prelungită a contractului de finanţare.
(9) Implementarea proiectelor preluate cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (7) şi (8) continuă pentru durata de timp prevăzută în actul adiţional care se încheie potrivit procedurilor AFIR şi nu aduce atingere numărului maxim de proiecte pentru care se poate acorda sprijin în cadrul PS 2023-2027."
2. După articolul 58 se introduce un nou articol, art. 58^1, cu următorul cuprins:
"ART. 58^1
(1) După expirarea perioadei de eligibilitate a cheltuielilor aferente PNDR 2014-2020, sumele provenite din capitalul Fondului de fonduri, denumit în continuare FdF, în baza căruia a fost instituit instrumentul financiar de creditare cu partajarea riscului la nivel de portofoliu, conform art. 42 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, care se restituie de către gestionarul FdF, precum şi orice venituri acumulate se virează în contul AFIR, în euro, în termenul prevăzut în acordul de finanţare. Aceste sume sunt virate ulterior de AFIR în contul denominat în euro deschis pe seama MADR la Banca Naţională a României.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) declarate eligibile în urma închiderii conturilor de către Comisia Europeană se utilizează în conformitate cu prevederile art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013.
(3) La închiderea PNDR 2014-2020, suma din capitalul FdF angajată pentru finanţare destinatarilor finali rămâne la dispoziţia gestionarului FdF până la rambursarea creditelor aflate în derulare.
(4) Termenele şi modalitatea de restituire a sumelor prevăzute la alin. (1) şi (3), fluxul financiar şi regimul aplicabil creditelor rămase în sold la 31 decembrie 2025, precum şi a dobânzilor şi veniturilor din operaţiuni aferente FdF se derulează potrivit acordului de finanţare."
ART. II
Actele adiţionale prevăzute la art. 22 alin. (8) şi (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se încheie începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, iar cheltuielile sunt eligibile în condiţiile prevederilor art. 86 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013, începând cu data transmiterii către Comisia Europeană a cererii de modificare a PS 2023-2027 pentru introducerea condiţiilor referitoare la continuarea eligibilităţii cheltuielilor pentru contribuţie din FEADR. Actele adiţionale se încheie sub condiţia adaptării drepturilor şi obligaţiilor contractuale cu propunerea de modificare a PS 2023-2027, astfel cum se aprobă de către Comisia Europeană şi sub condiţia rezolutorie a neaprobării de către Comisie a preluării finanţării din FEADR prin PS 2023-2027 sau a imposibilităţii beneficiarului de a respecta condiţiile aprobate în PS 2023-2027.
ART. III
Pentru contractele de finanţare/angajamentele a căror finanţare a fost preluată în cadrul Planului strategic PAC 2023–2027, denumit în continuare PS 2023-2027, potrivit art. 22 alin. (6)–(9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale efectuează plăţile şi, după caz, recuperează sprijinul financiar acordat cu aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, cu modificările şi completările ulterioare, în timp ce recuperarea sumelor aferente plăţilor şi avansurilor efectuate anterior tranziţiei în PS PAC 2023–2027 se realizează potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Florin-Ionuţ Barbu
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
Bucureşti, 23 decembrie 2025.
Nr. 85.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: