Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 84 din 18 decembrie 2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1182 din 19 decembrie 2025
În prezent, procedura de aprobare a ghidurilor medicale presupune obţinerea avizului Ministerului Sănătăţii, ceea ce generează întârzieri semnificative în actualizarea şi implementarea acestora. Evoluţia rapidă a practicii medicale şi necesitatea alinierii permanente la standardele europene şi internaţionale impun o adaptare promptă a ghidurilor de diagnostic şi tratament. Menţinerea actualului mecanism birocratic determină riscul ca profesioniştii din domeniul sănătăţii să utilizeze ghiduri depăşite, fapt ce poate afecta calitatea actului medical şi siguranţa pacientului. În plus, întârzierea actualizării ghidurilor are un impact negativ asupra procesului de formare profesională continuă şi a capacităţii sistemului de sănătate de a răspunde rapid la provocări epidemiologice sau terapeutice emergente. Prin urmare, este necesară adoptarea de urgenţă a unei reglementări care să permită organismului profesional reprezentativ să elaboreze, să actualizeze, respectiv să avizeze direct ghidurile medicale, fără a mai fi necesar avizul Ministerului Sănătăţii. Această măsură va reduce birocraţia, va accelera procesul de actualizare şi implementare a ghidurilor şi va asigura o reacţie mai rapidă la evoluţiile ştiinţifice şi la nevoile sistemului sanitar. Adoptarea în regim de urgenţă este justificată şi de necesitatea asigurării conformităţii cu recomandările europene privind autonomia profesională a corpului medical şi rolul acestuia în stabilirea standardelor de practică.
În prezent, activitatea cabinetelor de medicină de familie, care reprezintă primul nivel de acces al populaţiei la servicii medicale, se confruntă cu dificultăţi majore în asigurarea continuităţii şi stabilităţii funcţionării, ca urmare a lipsei unui cadru juridic clar care să recunoască rolul lor esenţial de interes public. Lipsa statutului de utilitate publică pentru cabinetele de medicină de familie conduce la imposibilitatea accesării unor facilităţi şi forme de sprijin financiar necesare pentru menţinerea infrastructurii medicale de bază în comunităţi, în special în mediul rural şi în zonele defavorizate.
În condiţiile în care numeroase cabinete de medicină de familie riscă să îşi înceteze activitatea, ceea ce ar priva populaţia din aceste zone de accesul la servicii medicale esenţiale, se impune adoptarea de urgenţă a unei reglementări prin care aceste cabinete să fie recunoscute ca entităţi de utilitate publică.
Amânarea unei astfel de măsuri ar agrava criza de acces la servicii medicale primare, ar genera costuri suplimentare pentru sistemul sanitar şi ar afecta grav dreptul constituţional al cetăţenilor la ocrotirea sănătăţii.
Având în vedere caracterul vital al medicinei de familie pentru asigurarea prevenţiei, depistării precoce a bolilor şi gestionării fluxului pacienţilor în sistemul medical, precum şi urgenţa adoptării unor măsuri care să prevină colapsul funcţional al reţelei de asistenţă medicală primară, se justifică adoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
Având în vedere necesitatea creării cadrului legal pentru autorizarea serviciilor de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti şi a serviciilor mobile de urgenţă, reanimare şi descarcerare, denumite în continuare SMURD, precum şi a furnizorilor privaţi de servicii de asistenţă medicală de urgenţă prespitalicească şi de transport medical asistat şi transport sanitar neasistat,
având în vedere că în prezent regimul răspunderii civile pentru prejudiciile cauzate de personalul medical în cadrul unităţilor sanitare este neclar şi aplicat neunitar, ceea ce generează dificultăţi majore în despăgubirea persoanelor vătămate şi în soluţionarea litigiilor, lipsa unei reglementări exprese privind răspunderea solidară a unităţii medicale împreună cu personalul său conduce la tergiversarea procedurilor judiciare, afectând grav dreptul pacienţilor la reparaţii juste şi rapide. Această situaţie creează tensiuni sociale şi riscuri semnificative pentru stabilitatea sistemului medical, precum şi o insecuritate juridică pentru personalul medical aflat în contract de prestări servicii cu unitatea medicală şi pentru pacienţi. Având în vedere numărul în creştere al litigiilor privind malpraxisul medical, precum şi necesitatea asigurării unei protecţii juridice coerente şi imediate pentru pacienţi, se impune adoptarea de urgenţă a prezentei reglementări, întrucât amânarea intervenţiei legislative ar perpetua disfuncţionalităţile existente şi ar genera prejudicii suplimentare persoanelor afectate.
În contextul numeroaselor litigii privind malpraxisul medical, încrederea pacienţilor în corectitudinea expertizelor este esenţială. Transferarea competenţei de aprobare a listelor experţilor medicali exclusiv către organismele profesionale ar elimina aceste suspiciuni şi ar spori transparenţa şi integritatea procesului.
Având în vedere impactul direct asupra sănătăţii publice, riscul generării de blocaje procedurale, lipsa de uniformitate în aplicarea legii şi necesitatea alinierii la bunele practici internaţionale, stabilirea urgentă a direcţiei de sănătate publică ca reprezentant al comisiei de malpraxis în instanţă este justificată pentru protejarea drepturilor pacienţilor şi consolidarea încrederii în sistemul de sănătate.
În considerarea obligaţiei statului de a garanta dreptul la sănătate al populaţiei şi având în vedere faptul că în lipsa unor măsuri concrete şi rapide de organizare a sistemului sanitar, ar fi afectat dreptul la sănătate al cetăţenilor,
deoarece asigurarea asistenţei medicale, inclusiv în regim ambulatoriu, reprezintă o prioritate strategică naţională şi o componentă esenţială a prevenţiei şi continuităţii tratamentului pacienţilor,
având în vedere faptul că unităţile sanitare publice sunt obligate prin lege să asigure servicii medicale în regim continuu şi că lipsa unor norme clare privind activitatea ambulatorie generează disfuncţionalităţi în organizare, finanţare şi asigurarea personalului medical,
în vederea creşterii accesului populaţiei la serviciile medicale ambulatorii de specialitate şi a reducerii presiunii asupra secţiilor de urgenţă şi spitalizare continuă,
având în vedere că Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR, include măsuri de reformă a asistenţei medicale ambulatorii, menite să crească accesul populaţiei la servicii medicale integrate şi să reducă presiunea asupra spitalelor,
întrucât neadoptarea în regim de urgenţă a cadrului normativ privind activitatea ambulatorie ar conduce la blocaje în acordarea serviciilor medicale, la întârzierea accesului pacienţilor la diagnostic şi tratament şi la afectarea gravă a dreptului la sănătate,
având în vedere necesitatea definirii unor noţiuni, precum şi a deosebirii clare între structura organizatorică a unui spital şi structura sa medicală, inclusiv în scopul evaluării distincte a performanţei administrative şi medicale,
în vederea aplicării unitare la nivelul tuturor unităţilor sanitare în care este normată funcţia de asistent medical-şef şi a stabilirii corecte a nivelului salarizării potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere necesitatea stringentă de a asigura actualizarea şi corelarea cadrului normativ privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, reglementat prin Ordonanţa Guvernului nr. 18/2009, privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările şi completările ulterioare, cu evoluţiile recente ale sistemului de formare profesională medicală şi cu cerinţele de uniformizare la nivel european,
menţinerea cadrului normativ actual generează disfuncţionalităţi în procesul de organizare şi desfăşurare a examenelor de rezidenţiat, lipsa de predictibilitate în planificarea resurselor umane din sănătate şi imposibilitatea recunoaşterii unor competenţe profesionale dobândite în contexte internaţionale. Aceste deficienţe produc efecte imediate asupra organizării sesiunilor de rezidenţiat, asupra repartizării candidaţilor şi asupra formării profesionale continue a medicilor, medicilor stomatologi şi farmaciştilor.
Având în vedere importanţa şi impactul direct ale acestor reglementări asupra funcţionării sistemului sanitar civil şi militar, precum şi necesitatea evitării întârzierilor în aplicarea noilor mecanisme de recunoaştere, clasificare şi publicitate a curriculumurilor,
având în vedere necesitatea completării urgente a normelor care să asigure continuitatea conducerii Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Sănătate,
în considerarea faptului că statul este garant al dreptului la ocrotirea sănătăţii publice şi trebuie să ia măsuri pentru asigurarea acestui drept,
având în vedere faptul că, în ultimii ani, durata medie de aprobare a ghidurilor medicale a crescut, ceea ce determină utilizarea unor protocoale depăşite în mai multe specialităţi, cu impact direct asupra siguranţei pacienţilor şi calităţii actului medical,
având în vedere că mai multe cabinete de medicină de familie din mediul rural au notificat intenţia de încetare a activităţii din lipsa sprijinului financiar, ceea ce ar priva populaţia din mediul rural şi, în mod deosebit, din zonele defavorizate de acces la servicii medicale primare esenţiale,
având în vedere creşterea litigiilor de malpraxis medical aflate pe rolul instanţelor în ultimii ani, precum şi dificultăţile majore generate de lipsa unei reglementări clare privind răspunderea solidară a unităţilor medicale şi a personalului, care afectează dreptul pacienţilor la reparaţii juste şi rapide,
având în vedere riscul imediat de blocaj în organizarea sesiunii de rezidenţiat din anul 2026, ca urmare a necorelării cadrului normativ cu standardele europene, ceea ce ar afecta planificarea resurselor umane în sănătate şi recunoaşterea competenţelor profesionale dobândite,
având în vedere faptul că PNRR prevede măsuri urgente de reformă a asistenţei medicale ambulatorii, iar neadoptarea cadrului normativ ar conduce la întârzieri în implementarea acestora şi la afectarea gravă a accesului pacienţilor la diagnostic şi tratament,
având în vedere obligaţia constituţională a statului, prevăzută la art. 34 alin. (2) din Constituţia României, republicată, de a lua măsuri pentru asigurarea igienei şi sănătăţii publice, precum şi faptul că toate elementele mai sus prezentate constituie situaţii extraordinare, obiective şi imprevizibile, a căror reglementare nu mai poate fi amânată,
în considerarea interesului public general şi a necesităţii de a preveni colapsul funcţional al unor componente esenţiale ale sistemului sanitar, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4 alineatul (1), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"g) ghiduri de practică medicală - documente care transpun, la nivel naţional, recomandările dezvoltate în mod sistematic, bazate pe dovezi ştiinţifice privind îngrijirile medicale care trebuie acordate într-o anumită circumstanţă clinică, elaborate fie de Colegiul Medicilor din România sau Colegiul Medicilor Stomatologi din România, fie de societăţi medicale de profil sau de experţi în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Sănătăţii sau de unităţile din subordinea acestuia cu avizul Colegiului Medicilor din România sau Colegiului Medicilor Stomatologi din România, după caz; Colegiul Medicilor din România sau Colegiul Medicilor Stomatologi din România, după caz, asigură publicarea ghidurilor elaborate pe site-ul propriu;"
2. După articolul 92 se introduce un nou articol, art. 92^1, cu următorul cuprins:
"ART. 92^1
Normele metodologice de autorizare a furnizorilor privaţi de servicii de asistenţă medicală de urgenţă prespitalicească şi de transport medical asistat şi transport sanitar neasistat, a serviciilor de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti şi a SMURD, precum şi a modelului de autorizaţie emis de direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti se aprobă prin ordin comun al ministrului afacerilor interne şi al ministrului sănătăţii."
3. La art. 165, după alineatul (1^4) se introduce un nou alineat, alin. (1^5), cu următorul cuprins:
"(1^5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1^1), personalul medico-farmaceutic încadrat pe perioadă nedeterminată în cadrul unităţilor şi instituţiilor publice, care dobândeşte ulterior calitatea de cadru didactic, beneficiază de integrare clinică fără concurs sau examen, prin modificarea raportului de muncă."
4. La articolul 171, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 171
(1) Structura organizatorică a unui spital poate cuprinde secţii, compartimente, laboratoare, cabinete, servicii medicale, de diagnostic şi tratament, de asistenţă prespitalicească şi transport urgenţe, structuri de primiri urgenţe, alte structuri aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, structuri tehnice, economice şi administrative, unităţi de implementare a proiectelor. Structura medicală face parte din structura organizatorică a spitalului şi reprezintă ansamblul secţiilor, compartimentelor, laboratoarelor, cabinetelor şi serviciilor medicale în care se desfăşoară activitate medicală."
5. La articolul 172, alineatele (6), (7) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(6) Structura organizatorică, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele publice din reţeaua proprie a Ministerului Sănătăţii se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea managerului spitalului sau la iniţiativa Ministerului Sănătăţii şi/sau a serviciilor deconcentrate ale acestuia.
(7) Structura organizatorică, reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele publice din reţeaua proprie a altor ministere şi instituţii publice cu reţea sanitară proprie se aprobă prin ordin al ministrului, respectiv prin act administrativ al conducătorului instituţiei, la propunerea managerului spitalului. Structura medicală se avizează, la propunerea managerului spitalului, de Ministerul Sănătăţii, de direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti sau de direcţiile medicale cu atribuţii de direcţii de sănătate publică ale ministerelor ori instituţiilor cu reţea sanitară proprie, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.
..................................................................................................
(8) Spitalele private se înfiinţează sau se desfiinţează cu avizul Ministerului Sănătăţii sau al direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii. Structura medicală, reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirii spitalelor private se avizează de Ministerul Sănătăţii sau de direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii."
6. Articolul 172^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 172^1
Regiile autonome şi cultele recunoscute pot înfiinţa unităţi sanitare private cu sau fără personalitate juridică, în scopul furnizării de servicii medicale."
7. La articolul 185, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) În spitalele publice funcţia de asistent medical-şef este funcţie de conducere şi va putea fi ocupată de asistenţi medicali sau moaşe cu o vechime de cel puţin 5 ani în funcţia de asistent medical sau de moaşă, după caz. Salariul de bază pentru funcţia de asistent medical-şef/asistent coordonator este salariul de bază stabilit în conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru funcţia de asistent medical principal cu studii superioare şi vechime în muncă la nivel maxim în aceeaşi specialitate/specializare, majorat cu 20%."
8. După art. 199 se introduce un nou articol, art. 199^1, cu următorul cuprins:
"ART. 199^1
Pentru finanţarea acţiunilor prioritare, stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii, inclusiv pentru cazurile prevăzute la art. 100 alin. (5) şi (5^1), derulate de către spitalele publice, pot fi asigurate sume de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, din bugetele ordonatorilor principali de credite şi din venituri proprii."
9. La articolul 414 alineatul (1), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"g) elaborează, actualizează şi avizează, după caz, ghidurile de practică medicală, adaptând conţinutul acestora la ghidurile internaţionale;"
10. La articolul 512 alineatul (1), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"g) elaborează, actualizează şi avizează, după caz, ghidurile de practică medicală, adaptând conţinutul acestora la ghidurile internaţionale."
11. La articolul 655, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Unităţile prevăzute la alin. (1) răspund în condiţiile legii civile pentru prejudiciile produse de personalul medical angajat sau care îşi exercită profesia în unitatea respectivă în baza unui contract de prestări servicii medicale, în solidar cu acesta."
12. La articolul 680, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 680
(1) Colegiul Medicilor din România, Colegiul Medicilor Stomatologi din România, Colegiul Farmaciştilor din România şi Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, la propunerea organismelor profesionale teritoriale, aprobă, prin hotărâre a Consiliului Naţional, pentru fiecare judeţ şi municipiul Bucureşti, o listă naţională de experţi medicali, în fiecare specialitate, care vor fi consultaţi conform regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei. Fiecare organism profesional va publica şi actualiza lista naţională a experţilor medicali proprii şi va informa Ministerul Sănătăţii ori de câte ori sunt produse modificări în cuprinsul acesteia."
13. La articolul 684, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Reprezentarea Comisiei în instanţă este asigurată de direcţia de sănătate publică la nivelul căreia este constituită."
ART. II
Ordonanţa Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 601 din 31 august 2009, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 10, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Curriculumurile aprobateconform alin. (3) se publică pe site-ul Ministerului Sănătăţii în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la aprobare."
2. La articolul 15, după alineatul (3^2) se introduc două noi alineate, alin. (3^3) şi (3^4), cu următorul cuprins:
"(3^3) Pentru examenul prevăzut la alin. (3^1), punctajul obţinut se poate asimila cu media generală a examenului prevăzut la alin. (2) sau cu nota obţinută la una dintre probele din cadrul acestuia, prin aplicarea unei metodologii specifice, aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii.
(3^4) Ministerul Sănătăţii poate organiza în acelaşi an calendaristic, în sesiuni diferite, atât examenul prevăzut la alin. (2), cât şi examenul prevăzut la alin. (3^1)."
3. La articolul 15, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (6^1), cu următorul cuprins:
"(6^1) Unităţile sanitare în care rezidenţii sunt încadraţi au obligaţia de a transmite, în maximum 5 zile lucrătoare de la data finalizării integrale a pregătirii, lista rezidenţilor, însoţită de dovada prevăzută la alin. (7), către direcţia de sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti sau către structura de specialitate care coordonează activitatea spitalelor din cadrul ministerelor cu reţea sanitară proprie, după caz. Acestea au obligaţia de a transmite Ministerului Sănătăţii, în maximum 3 zile lucrătoare de la primire, lista centralizată a rezidenţilor, însoţită de dovada prevăzută la alin. (7)."
4. La articolul 16, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^1) Medicii, medicii stomatologi şi farmaciştii care susţin concursul naţional de admitere în rezidenţiat se înscriu separat pe locurile/posturile alocate Ministerului Sănătăţii, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiţiei şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării, pentru candidaţii români de pretutindeni, fiind întocmite clasificări separate.
(2^2) În urma susţinerii concursului naţional de admitere în rezidenţiat, candidaţii vor alege locurile şi posturile disponibile din listele publicate în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut conform metodologiei prevăzute la art. 3 alin. (1)."
5. La articolul 22^2, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
"(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), medicii, medicii stomatologi şi farmaciştii rezidenţi pe loc, încadraţi în instituţii cu structuri sanitare proprii aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Justiţiei, pot solicita schimbarea specialităţii conform metodologiilor proprii aprobate prin ordin al ministrului de resort. În acest scop, rezidenţii vor depune la Ministerul Sănătăţii o solicitare însoţită de avizul emis de ministerul de resort, care atestă aprobarea schimbării specialităţii în conformitate cu metodologia internă aplicabilă. Pe baza acestui aviz, Ministerul Sănătăţii va emite ordinul de confirmare în noua specialitate."
ART. III
Articolul 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2023 privind transferul reţelei sanitare a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii către alte ministere şi instituţii cu reţele sanitare proprii, aşa cum sunt reglementate la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 25 mai 2023, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 429/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Alineatul (5) se modifică după cum urmează:
"(5) Cererea entităţii de preluare a unităţilor sanitare, precum şi documentele din care rezultă îndeplinirea criteriilor prevăzute la alin. (4) se transmit Comisiei privind transferul reţelei sanitare din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, denumită în continuare Comisia. Comisia analizează solicitările, iar, în situaţia îndeplinirii cumulative a criteriilor prevăzute la alin. (4), propune conducerii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii promovarea hotărârii Guvernului, potrivit alin. (3)."
2. După alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
"(6) Componenţa şi atribuţiile Comisiei privind transferul reţelei sanitare din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi Ghidul privind stabilirea indicatorilor pentru îndeplinirea criteriilor prevăzute la alin. (4) se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."
ART. IV
Articolul III din Legea nr. 163/2025 privind modificarea şi completarea unor acte normative şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 984 din 24 octombrie 2025, se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. III
Medicii, cu excepţia şefilor de secţie, care acordă servicii medicale într-o/într-un secţie/compartiment dintr-un spital public, au obligaţia de a desfăşura activitate în ambulatoriul integrat al spitalului, în cadrul normei lunare de lucru, conform graficului stabilit de managerul spitalului, la propunerea medicului şef de secţie sau a medicului coordonator, după caz."
ART. V
La articolul 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 76/2022 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 3 iunie 2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 66/2023, alineatul (12) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(12) În cazul în care funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte al ANDIS sunt vacante în mod simultan, până la numirea persoanelor în funcţia de preşedinte şi vicepreşedinte al ANDIS, în condiţiile prevederilor alin. (1), ministrul sănătăţii numeşte prin ordin persoanele care să îndeplinească cu caracter temporar atribuţiile preşedintelui ANDIS, respectiv ale vicepreşedintelui, dar nu mai mult de 6 luni, termen în care Ministerul Sănătăţii are obligaţia de a organiza concurs."
ART. VI
La art. XXII din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 25 iulie 2025, cu modificările ulterioare, după alineatul (12) se introduc trei noi alineate, alin. (13)-(15), cu următorul cuprins:
"(13) Prevederile alin. (1) nu se aplică concursului naţional de rezidenţiat şi concursurilor sau examenelor pentru ocuparea posturilor prin integrare clinică.
(14) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din unităţile şi instituţiile din subordinea Ministerului Sănătăţii, precum şi din unităţile sanitare din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie.
(15) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), administratorul Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului, poate ocupa posturile vacante necesare pentru administrarea tehnică şi operarea sistemului."
ART. VII
Începând cu data de 1 ianuarie 2026 se suspendă aplicarea prevederilor art. 38 alin. (10) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 31 decembrie 2026.
ART. VIII
(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Decizia prim-ministrului nr. 57/2023 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comitetului interministerial privind transferul reţelei sanitare a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 188 din 6 martie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
(2) Documentele rezultate în urma desfăşurării activităţii comitetului menţionat la alin. (1) se inventariază şi se predau, pe bază de proces-verbal, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. IX
Prin derogare de la prevederile art. 54 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, ordonatorii principali de credite pot propune Ministerului Finanţelor anularea de credite bugetare şi credite de angajament, pentru care sarcinile au fost desfiinţate sau amânate, până pe data de 24 decembrie 2025.
ART. X
În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se emite ordinul ministrului afacerilor interne şi al ministrului sănătăţii prevăzut la art. 92^1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
p. Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale, interimar,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii,
Alexandru-Florin Rogobete
Secretarul general al Guvernului,
Ştefan-Radu Oprea
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Daniel-Ovidiu David
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionuţ-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
Petre-Florin Manole
Bucureşti, 18 decembrie 2025.
Nr. 84.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: