Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 83 din 18 decembrie 2025 privind trecerea Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi din subordinea Guvernului şi din coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1181 din 19 decembrie 2025
Având în vedere că elementul transversal de referinţă al egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi este evidenţiat în toate documentele importante de la nivel naţional, european şi internaţional, constituind punctul de convergenţă şi fundamentul prezentei propuneri, respectiv trecerea Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, din perspectiva abordării integrate a politicilor publice privind problematica egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii şi combaterii violenţei domestice şi a violenţei împotriva femeilor, incluziunii sociale şi prevenirii marginalizării categoriilor vulnerabile, ocupării forţei de muncă, protecţia drepturilor persoanelor cu dizabilităţi şi a drepturilor copilului, funcţionarea şi licenţierea serviciilor sociale destinate victimelor violenţei domestice şi agresorilor,
ţinând cont de escaladarea fenomenului violenţei domestice, în primele 10 luni ale anului 2025 fiind înregistrate 113.144 de semnalări ale poliţiei în contextul violenţei domestice, dintre care 54.996 în mediul urban şi 58.148 în mediul rural, respectiv cu 2.115 mai multe faţă de perioada similară a anului trecut, precum şi de faptul că în perioada de referinţă au fost înregistrate 69 de omoruri, fiind ucise 46 de femei de către actuali sau foşti parteneri şi 23 de bărbaţi, iar aceste omoruri au fost deosebit de grave, fiind comise prin acte de cruzime şi tortură,
având în vedere prevederile Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care reglementează faptul că prevenirea şi combaterea violenţei domestice fac parte din politica integrată de ocrotire şi sprijinire a familiei şi reprezintă o importantă problemă de sănătate publică, iar ocrotirea şi sprijinirea familiei, dezvoltarea şi consolidarea solidarităţii familiale, bazată pe afecţiune şi întrajutorare morală şi materială a membrilor familiei, constituie un obiectiv de interes naţional,
având în vedere faptul că dimensiunea reală a fenomenului violenţei domestice depăşeşte cu mult datele statistice existente la nivelul instituţiilor cu responsabilităţi în domeniu, deoarece indicele egalităţii de gen din Uniunea Europeană pentru anul 2025, realizat de către Institutul European pentru Egalitate de Gen, relevă faptul că în România 69% dintre femei au suferit consecinţe asupra sănătăţii din cauza violenţei fizice şi/sau sexuale, începând cu vârsta de 15 ani, 42% dintre femei au fost victime ale violenţei fizice şi/sau sexuale, începând cu vârsta de 15 ani, iar 34% dintre femeile care au suferit violenţă fizică sau sexuală din partea oricărui agresor în ultimele 12 luni nu au comunicat această situaţie altor persoane sau autorităţilor,
ţinând cont de faptul că prevenirea şi combaterea violenţei domestice reprezintă un domeniu prioritar de acţiune pentru autorităţile române, care presupune concentrarea eficientă şi rapidă a eforturilor instituţionale, identificarea şi implementarea de noi mecanisme de lucru, astfel încât victima violenţei domestice să fie protejată şi sprijinită imediat în situaţiile de risc, iar agresorii să fie traşi la răspundere,
luând în considerare faptul că obiectivul este de a răspunde nevoilor unui grup semnificativ de persoane vulnerabile din România, copii/tineri victime sau martori ai situaţiilor de violenţă domestică, precum şi femei şi alte persoane care se află într-o situaţie iminentă de risc privind violenţa domestică, pentru care se impune adoptarea în regim de urgenţă a unor măsuri privind stabilirea cadrului instituţional, astfel încât să se întreprindă acţiuni decisive pentru a soluţiona aceste probleme într-un mod eficient, integrat şi rapid, care să contribuie la reducerea acestor riscuri şi la promovarea unei societăţi mai sigure, echitabile şi incluzive,
deoarece, în lipsa unor măsuri concrete şi rapide, s-ar vulnerabiliza şi mai mult, în principal, categoriile de femei victime, cuplurile mamă/copil/copii, copii martori sau victime ale violenţei domestice, prin accentuarea lipsei de securitate fizică şi a măsurilor adaptate de sprijin cauzate, în principal, de lipsa accesului la măsuri de protecţie, servicii de îngrijire, servicii sociale, consiliere psihologică, precum şi de lipsa accesului la resurse materiale şi financiare care să le asigure posibilitatea reală a separării de agresor, iar lipsa măsurilor legislative şi de sprijin adecvate poate avea consecinţe negative grave pe termen mediu şi lung, nu doar asupra indivizilor, ci şi a societăţii în ansamblu, accentuând inegalităţile şi afectând, în principal, viaţa, sănătatea şi bunăstarea femeilor şi a copiilor,
luând în considerare nevoia de consolidare a rolului Guvernului României prin unificarea şi sistematizarea legislaţiei privind asigurarea integrării principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în toate politicile publice şi intervenţiile specifice, în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale, directivelor Uniunii Europene şi recomandărilor Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, şi faptul că, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, României îi revine obligaţia transpunerii Directivei (UE) 2024/1.385 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 mai 2024 privind combaterea violenţei împotriva femeilor şi a violenţei domestice, având ca termen de conformare în ceea ce priveşte alinierea cadrului normativ intern cu prevederile directivei data de 14 iunie 2027, potrivit art. 49 din directivă,
având în vedere necesitatea reconfigurării şi abordării unitare a cadrului instituţional privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi prevenirea şi combaterea violenţei domestice şi a violenţei împotriva femeilor, prin trecerea organului de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică şi atribuţii specifice, din subordinea Guvernului şi din coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale,
ţinând seama de faptul că, pe lângă consolidarea eforturilor Guvernului României în ceea ce priveşte realizarea angajamentelor naţionale şi asigurarea vizibilităţii eforturilor de reformare şi inovare prin abordarea centrată pe dezvoltarea de politici specifice şi măsuri adecvate în domeniul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi şi cel al prevenirii şi combaterii violenţei domestice şi a violenţei împotriva femeilor, este absolut necesar a se asigura şi o accelerare strategică şi eficientă a adaptării cadrului legislativ care să răspundă în mod concret nevoilor actuale.
Deoarece unele aspecte esenţiale din sfera activităţii Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES) şi a domeniilor specifice consolidează profilul social şi soluţia privind plasarea ANES în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale în sensul facilitării abordării unitare a tuturor serviciilor sociale, potrivit prevederilor Legii asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi asigurării unei coordonări specifice din partea ministerului privind eforturile necesare pentru garantarea asigurării furnizării serviciilor de sprijin, asistenţă, îngrijire medicală şi consiliere psihologică tuturor victimelor violenţei domestice şi violenţei împotriva femeilor, potrivit nevoilor lor specifice,
luând în considerare faptul că dezvoltarea serviciilor sociale specifice este absolut necesară prin asigurarea urgentă a cofinanţării naţionale pentru accesarea rapidă a finanţărilor nerambursabile existente în prezent în cadrul Programului Incluziune şi demnitate socială, prioritatea 8, acţiunea 8.2. Servicii integrate pentru alte categorii de grupuri vulnerabile, una dintre consecinţele neaccesării acestei linii de finanţare specifice şi deosebit de utile pentru statul român fiind nu doar pierderea de resurse financiare importante pentru domeniile vitale de intervenţie, ci şi menţinerea unei stări permanente de pericol şi incertitudine pentru multe victime care sunt lipsite de accesul la servicii de sprijin adecvate şi aflate în proximitate, la nivelul comunităţilor,
apreciem că toate acestea constituie o situaţie urgentă şi extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată, în sensul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, din cauza dimensiunii fenomenului şi a consecinţelor negative asupra interesului public general, care impun adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului instituţional şi normativ adecvat, neadoptarea acestor măsuri cu celeritate putând avea consecinţe negative extrem de grave prin înregistrarea unor noi cazuri dramatice de pierderi de vieţi omeneşti pe fondul violenţei domestice şi al extinderii efectelor profunde ale acestora nu doar asupra victimelor şi familiilor lor, ci şi a comunităţilor/reţelelor sociale din care fac parte, cu efecte asupra capacităţii administrative executive şi a interesului public.
Fiind necesară reglementarea operativă a unor măsuri remediale şi de sprijin destinate ocrotirii copiilor şi tinerilor victime/martori ai uciderii mamei, acordarea de măsuri de sprijin şi/sau compensaţii pentru copiii rămaşi fără ocrotire părintească în urma decesului mamei cauzat de violenţă domestică, acest fapt neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat,
întrucât întreaga societate este afectată ca urmare a cazurilor de violenţă domestică extremă împotriva femeilor, aspectele vizate constituind o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, fiind stringent necesară crearea unui cadru legal şi instituţional adecvat în scopul de a oferi imediat servicii de asistenţă integrată şi măsuri de sprijin adaptate, care nu pot fi asigurate în actuala formă de organizare şi funcţionare a ANES,
luând în considerare necesitatea stabilirii măsurilor care să permită aplicarea prevederilor art. I alin. (4) lit. c) din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, în vederea ajustării cheltuielilor şi o utilizare eficientă a fondurilor publice,
întrucât aplicarea în mod adecvat şi cu celeritate a demersurilor de eficientizare şi îndeplinire a principalului rol al Guvernului de a realiza politica în domeniile egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, prevenirii şi combaterii violenţei domestice şi a violenţei împotriva femeilor, de a exercita conducerea generală a administraţiei publice, cu asigurarea sprijinului necesar şi efectiv pentru toate categoriile de persoane vizate, elemente care vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, denumită în continuare ANES, trece din subordinea Guvernului şi din coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
(2) ANES, ordonator terţiar de credite, se finanţează integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
(3) Pentru serviciile sociale din domeniul de competenţă al ANES, de la bugetul de stat se pot aloca fonduri pentru:
a) finanţarea programelor de interes naţional elaborate de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ANES, pentru domeniile egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi şi prevenirea şi combaterea violenţei domestice;
b) finanţarea programelor de subvenţionare a furnizorilor privaţi de servicii sociale, derulate de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale;
c) finanţarea înfiinţării unor structuri/programe de asistenţă specializată integrată-pilot, în condiţiile legii;
d) cofinanţarea serviciilor sociale, în baza protocoalelor, contractelor şi convenţiilor de parteneriat, încheiate conform legii;
e) contractarea, în condiţiile legii, a serviciilor specializate pentru victimele violenţei domestice, de la furnizori privaţi.
ART. 2
(1) Până la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2026, finanţarea cheltuielilor ANES se asigură în condiţiile art. 37 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale preia de la Secretariatul General al Guvernului, pe bază de protocol de predare-preluare, numărul de posturi şi personalul preluat cu respectarea procedurii şi regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal şi cu menţinerea drepturilor salariale avute la data preluării, precum şi patrimoniul stabilit pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
În termen de 45 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale propune Guvernului spre adoptare proiectele actelor normative pentru reglementarea măsurilor privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale şi a ANES.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
Petre-Florin Manole
Secretarul general al Guvernului,
Ştefan-Radu Oprea
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
Mihai Jurca
Secretarul de stat al Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi,
Luminiţa Popescu
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
Bucureşti, 18 decembrie 2025.
Nr. 83.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: