Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 83 din 12 octombrie 2023  privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi  care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic  acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 83 din 12 octombrie 2023 privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţiei

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 928 din 13 octombrie 2023
    Luând în considerare faptul că Programul Incluziune şi Demnitate Socială 2021-2027 prevede un ansamblu de măsuri integrate prin care sprijină aplicarea strategiilor naţionale şi locale pentru a contribui în mod direct la susţinerea procesului de reducere a fenomenului sărăciei şi la susţinerea grupurilor vulnerabile în vederea depăşirii situaţiei de excludere socială, în linie cu principiile Pilonului european privind drepturile sociale, contribuind astfel la atingerea ţintelor pe care România şi le-a asumat şi care vor fi monitorizate în cadrul Semestrului European,
    deoarece Raportul de ţară din 2020 privind România atrage atenţia asupra ratelor ridicate ale sărăciei în rândul copiilor care pot crea inegalităţi de şanse în viitor, se impune atenuarea riscului de părăsire timpurie a şcolii de către copiii dezavantajaţi pentru care accesul la educaţie şi servicii sociale este limitat şi având în vedere faptul că acordarea rechizitelor şcolare este unul din principalii piloni ai Programului naţional integrat de reducere a abandonului şcolar, prevăzut de Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.
    Ţinând cont de faptul că scăderea ratei de şcolarizare şi creşterea ratei abandonului şcolar pentru aceste grupuri indică o polarizare a educaţiei care ar putea să contribuie la o rată mai ridicată a sărăciei şi pentru atenuarea riscului de părăsire timpurie a şcolii se impune continuarea Schemei naţionale de sprijin pentru elevii cei mai defavorizaţi (S.N.S.E.D.) - Programul social „Sprijinirea copiilor din familii dezavantajate prin acordarea de tichete sociale, pe suport electronic, pentru sprijin educaţional“, implementată prin Programul operaţional Ajutorarea persoanelor defavorizate 2014-2020.
    Luând în considerare faptul că măsurile identificate trebuie implementate la nivel naţional începând cu prima parte a anului şcolar 2023-2024, pentru ca acestea să îşi atingă obiectivul,
    având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se stabilesc măsuri de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional pentru preşcolarii şi elevii dezavantajaţi din învăţământul de stat preşcolar, primar şi gimnazial.

    ART. 2
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) Autoritatea de management pentru Programul Incluziune şi Demnitate Socială 2021-2027 - direcţia generală din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene cu responsabilităţi şi competenţe în domeniul managementului şi coordonării fondurilor externe nerambursabile, care are în gestionare Programul Incluziune şi Demnitate Socială 2021-2027 şi decontează, cu respectarea normelor europene şi naţionale aplicabile, cheltuielile eligibile efectuate pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional;
    b) beneficiar - structura din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, cu rol de beneficiar al finanţării nerambursabile pentru cheltuielile care urmează a fi decontate din fonduri externe nerambursabile şi responsabilă de iniţierea şi implementarea măsurilor prevăzute la art. 1;
    c) preşcolari dezavantajaţi din învăţământul de stat - copii preşcolari înscrişi în învăţământul de stat care îndeplinesc condiţiile pentru obţinerea sprijinului educaţional acordat copiilor din familii defavorizate conform Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, republicată;
    d) elevi dezavantajaţi din învăţământul de stat primar/gimnazial - copiii înscrişi în învăţământul de stat, primar şi gimnazial, care îndeplinesc criteriile de venit stabilite în Programul naţional de rechizite şcolare, conform Ordonanţei Guvernului nr. 33/2001 privind acordarea de rechizite şcolare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 126/2002, respectiv care sunt în întreţinerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe ţară;
    e) destinatar final - persoană eligibilă în cadrul Schemei naţionale de sprijin pentru preşcolarii şi elevii dezavantajaţi, prin acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional 2023-2027, prevăzută la art. 3 alin. (1);
    f) entităţi responsabile - autorităţile implicate în aplicarea măsurilor stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă, respectiv Ministerul Educaţiei, Ministerul Afacerilor Interne prin Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor şi Inspectoratul General pentru Imigrări, Ministerul Finanţelor prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin autorităţile aflate în subordinea/ coordonarea/sub autoritatea acestora, şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale;
    g) materiale şcolare - rechizite necesare frecventării şcolii şi grădiniţei - articole de papetărie, caiete, stilouri, articole pentru pictură, ghiozdane şi alte articole necesare în şcoli şi grădiniţe -, precum şi articole de vestimentaţie necesare frecventării şcolii şi grădiniţei;
    h) măsuri auxiliare - activităţile prevăzute în plus faţă de oferirea de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional, cu scopul de a reduce deprivarea materială, respectiv măsuri de educaţie cu privire la încurajarea frecventării şcolii, asigurarea igienei corporale şi a locuinţei proprii, orientare şcolară şi/sau profesională şi sfaturi de gestionare a bugetului, facilitarea accesului la serviciile medicale, recomandări educaţionale şi culturale;
    i) Programul Incluziune şi Demnitate Socială 2021-2027 - program pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională şi Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ din România, aprobat de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 14.12.2022 de aprobare a programului „Incluziune şi Demnitate Socială“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională şi Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ din România [C (2022)9.635 final], denumit în continuare PoIDS 2021-2027;
    j) sprijin educaţional - sprijin pentru preşcolarii şi elevii din învăţământul de stat preşcolar, primar, gimnazial, proveniţi din familii dezavantajate, prin acordarea de tichete sociale pe suport electronic, în vederea achiziţionării de materiale şcolare, în valoare de 500 de lei, într-o tranşă unică în fiecare an şcolar, pe o perioadă de 4 ani şcolari, respectiv perioada 2023-2027;
    k) tichet social pe suport electronic pentru sprijin educaţional - bilet de valoare pe suport electronic care se acordă destinatarilor finali pentru cheltuielile necesare achiziţionării materialelor şcolare, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
    l) unităţi afiliate - unităţi care comercializează materiale şcolare, care se află pe lista unităţii emitente a tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional;
    m) unităţi emitente - unităţi autorizate potrivit Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, care emit tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional;
    n) venit realizat - venitul stabilit prin deducerea din baza impozabilă determinată potrivit regulilor din fiecare categorie de venituri prevăzută în titlul IV - Impozitul pe venit din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, a impozitului datorat.


    ART. 3
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aprobă Schema naţională de sprijin pentru preşcolarii şi elevii dezavantajaţi, prin acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional 2023-2027, în cadrul PoIDS 2021-2027, denumită în continuare S.N.S.E.D. 2023-2027.
    (2) Coordonatorul S.N.S.E.D. 2023-2027 este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, prin structura de specialitate din subordinea acestuia, cu rol de beneficiar responsabil de iniţierea şi implementarea operaţiunilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi de administrator operaţional al aplicaţiei informatice prevăzută la art. 6 alin. (4).
    (3) S.N.S.E.D. 2023-2027 se implementează pe o perioadă de 4 ani şcolari (2023-2027) în conformitate cu obiectivele PoIDS 2021-2027 şi în limita bugetului disponibil pentru această măsură, în conformitate cu regulile de eligibilitate PoIDS 2021-2027.
    (4) S.N.S.E.D. 2023-2027 are în vedere sprijinirea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi din învăţământul de stat preşcolar, primar şi gimnazial prin acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional în vederea achiziţionării de materiale şcolare, precum şi unele măsuri auxiliare care vin în completarea sprijinului principal.
    (5) Sprijinul principal acordat este în valoare de 500 de lei, într-o tranşă unică în fiecare an şcolar, începând cu anul şcolar 2023-2024.
    (6) Bugetul S.N.S.E.D. 2023-2027 se stabileşte la suma de 597.048,00 mii lei, echivalent a 120.000.000 euro la cursul InforEuro din luna octombrie 2023 cu sursă de finanţare PoIDS 2021-2027, în conformitate cu regulile de eligibilitate şi normele europene şi naţionale aplicabile.

    ART. 4
    Destinatarii finali ai S.N.S.E.D 2023-2027 sunt:
    a) copiii dezavantajaţi din învăţământul de stat preşcolar înscrişi în învăţământul de stat care îndeplinesc condiţiile, în luna iulie a fiecărui an, pentru obţinerea sprijinului educaţional acordat copiilor din familii defavorizate conform Legii nr. 248/2015, republicată;
    b) copiii dezavantajaţi din învăţământul de stat primar înscrişi în învăţământul de stat primar care întrunesc criteriile de venit stabilite în Programul naţional de rechizite şcolare, conform Ordonanţei Guvernului nr. 33/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 126/2002, respectiv care sunt în întreţinerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe ţară;
    c) copiii dezavantajaţi din învăţământul de stat gimnazial înscrişi în învăţământul de stat gimnazial, care întrunesc criteriile de venit stabilite în Programul naţional de rechizite şcolare, conform Ordonanţei Guvernului nr. 33/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 126/2002, respectiv care sunt în întreţinerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe ţară.


    ART. 5
    (1) Măsurile auxiliare care se aplică în cadrul S.N.S.E.D. 2023-2027 pot include măsuri de educaţie cu privire la încurajarea frecventării şcolii, asigurarea igienei corporale şi a locuinţei proprii, orientare şcolară şi/sau profesională, sfaturi de gestionare a bugetului, facilitarea accesului la serviciile medicale, recomandări educaţionale şi culturale.
    (2) Măsurile auxiliare prevăzute la alin. (1) se pun în aplicare de către entitatea responsabilă, respectiv Ministerul Educaţiei, prin autorităţile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora, respectiv unităţile de învăţământ de stat preşcolar, primar şi gimnazial, inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, fie singure, fie în cooperare cu diverse organizaţii şi instituţii relevante în domeniul asistenţei sociale.
    (3) Măsurile auxiliare prevăzute la alin. (1) vor fi aplicate în funcţie de nevoile individuale ale grupului-ţintă, fără a aduce atingere demnităţii persoanei.

    ART. 6
    (1) Unităţile de învăţământ informează reprezentantul legal sau reprezentanţii legali, tutorele/tutorii, după caz, cu privire la condiţiile de eligibilitate prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă în vederea accesării sprijinului educaţional şi solicită acestora completarea unei cereri din care să reiasă componenţa familiei, astfel cum este definită la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 33/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 126/2002.
    (2) Reprezentantul legal sau reprezentanţii legali, tutorele/tutorii potenţialilor destinatari finali, care se încadrează în condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, depun la unitatea de învăţământ cererea prevăzută la alin. (1), în termen de 45 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anul şcolar 2023-2024 şi 25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii şcolari aferenţi perioadei 2024-2027.
    (3) Datele şi informaţiile din cererea prevăzută la alin. (1) sunt introduse de unităţile de învăţământ din care provin potenţialii destinatari finali în Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România - denumit în continuare S.I.I.I.R, în termen de 5 zile calendaristice de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2).
    (4) În vederea întocmirii listelor cu destinatarii finali se utilizează aplicaţia informatică dezvoltată în acest sens de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.
    (5) Pentru potenţialii destinatari finali pentru care s-a solicitat măsura de sprijin prin cererea prevăzută la alin. (1), Ministerul Educaţiei, prin instituţiile aflate în subordinea/sub autoritatea sa, asigură şi transmite, printr-un canal securizat prin intermediul S.I.I.I.R, către aplicaţia informatică prevăzută la alin. (4), pentru anul şcolar 2023-2024 până la data de 1 noiembrie 2023, iar pentru anii şcolari aferenţi perioadei 2024-2027 în termen de 30 de zile calendaristice de la data începerii cursurilor anului şcolar pentru care se acordă sprijinul, baza de date cu preşcolarii şi elevii din învăţământul de stat primar şi gimnazial care conţine numele şi prenumele, adresa de domiciliu, codul numeric personal ale acestora, unitatea de învăţământ din care provin, nivelul de şcolarizare şi datele de identificare ale reprezentantului legal sau reprezentanţilor legali, tutorelui/tutorilor, după caz, numele şi prenumele şi datele de identificare ale fraţilor şi surorilor minori.
    (6) Ca urmare a colectării, în aplicaţia informatică prevăzută la alin. (4), a datelor din baza de date prevăzută la alin. (5), acestea din urmă sunt prelucrate şi structurate, în mod automat, de către aplicaţia informatică şi rezultă lista cu potenţialii destinatari finali.
    (7) Datele şi informaţiile din lista cu potenţialii destinatari finali sunt interogate prin intermediul aplicaţiei informatice prevăzute la alin. (4) pentru validarea codurilor numerice personale şi a numelor şi prenumelor menţionate în cererea prevăzută la alin. (1), la instituţiile de resort din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, după cum urmează:
    a) la Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, pentru validarea codurilor numerice personale şi a numelor şi prenumelor;
    b) la Inspectoratul General pentru Imigrări, pentru validarea codurilor numerice personale.

    (8) Ulterior validării codurilor numerice personale şi a numelor şi prenumelor prevăzute la alin. (7), aplicaţia informatică prevăzută la alin. (4) interoghează codurile numerice personale în bazele de date disponibile la Ministerul Finanţelor şi la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în vederea obţinerii mediei veniturilor pe care membrii familiei în cauză le realizează.
    (9) La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie, dintre categoriile de venituri prevăzute la art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 33/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 126/2002, se iau în considerare veniturile care se află în evidenţa Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în luna iulie a fiecărui an în care se acordă sprijinul.
    (10) În urma procesării interogărilor prevăzute la alin. (7) şi (8), datele din lista cu potenţialii destinatari finali se completează cu informaţii privind venitul mediu net lunar pe membru de familie şi un câmp de observaţii în care este menţionat rezumatul interogărilor. Venitul mediu net lunar pe membru de familie se calculează de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale prin însumarea veniturilor realizate în luna iulie a fiecărui an de către persoanele din componenţa familiei, potrivit cererii prevăzute la alin. (1), şi împărţirea rezultatului la numărul acestora.
    (11) Ca urmare a colectării în aplicaţia informatică prevăzută la alin. (4) a datelor prevăzute la alin. (8), acestea din urmă sunt prelucrate şi structurate, în mod automat, de către aplicaţia informatică şi rezultă lista destinatarilor finali eligibili.
    (12) Lista destinatarilor finali va fi transmisă de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi poate fi accesată de către beneficiar, prin intermediul aplicaţiei informatice prevăzute la alin. (4), în termen de 10 zile lucrătoare de la data prelucrării şi structurării bazei de date, prevăzute la alin. (10).
    (13) Lista copiilor care nu îndeplinesc condiţiile de eligibilitate în ceea ce priveşte venitul mediu net lunar pe membru de familie poate fi accesată de către beneficiar şi de unităţile de învăţământ, prin intermediul aplicaţiei informatice prevăzute la alin. (4), în termen de 10 zile lucrătoare de la data procesării interogărilor prevăzute la alin. (8).
    (14) Lista destinatarilor finali se actualizează, în cursul anului şcolar în care se acordă sprijinul, ori de câte ori situaţia o impune, iar rezultatul interogărilor prevăzute la alin. (8) este disponibil în termen de 10 zile lucrătoare de la data operării în aplicaţia informatică a fiecărei actualizări.
    (15) Modelul standard de cerere prevăzut la alin. (1) se aprobă prin ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Cererile prevăzute la alin. (1) vor fi arhivate la unitatea de învăţământ în vederea asigurării pistei de audit aferente S.N.S.E.D 2023-2027.
    (16) Ministerul Finanţelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor şi Inspectoratul General pentru Imigrări colaborează cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de administrator tehnic al aplicaţiei informatice prevăzute la alin. (4), în vederea stabilirii modalităţii tehnice de realizare, de către aplicaţia informatică, a operaţiunilor de interogare în registrele sau bazele de date aflate în administrarea acestora, în vederea realizării interogărilor de date prevăzute la alin. (7) şi (8).

    ART. 7
    (1) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar, contractează serviciile privind emiterea tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional în condiţiile legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice.
    (2) La estimarea contractului de achiziţie publică nu se ia în calcul valoarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional.
    (3) Pe baza listei prevăzute la art. 6 alin. (11) comunicate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar, se emit, în ordinea primirii listelor, măsurile de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional de către unităţile emitente autorizate de Ministerul Finanţelor.
    (4) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar, pe baza contractului de achiziţie publică încheiat în temeiul alin. (1), transferă către unitatea emitentă contravaloarea nominală a măsurii de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional şi achită costul emiterii şi livrării suportului electronic.
    (5) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar, asigură coordonarea distribuirii măsurii de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional de la unitatea emitentă către inspectoratele şcolare/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.

    ART. 8
    (1) Unitatea emitentă asigură livrarea tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional, împreună cu informaţiile necesare privind lista unităţilor afiliate, către inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, conform listelor finale ale destinatarilor finali eligibili comunicate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar.
    (2) Inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti distribuie tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional către unităţile de învăţământ din care provin destinatarii finali împreună cu informaţiile necesare privind lista unităţilor afiliate.
    (3) Unităţile de învăţământ din care provin destinatarii finali transmit reprezentantului legal/tutorelui destinatarului final tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educaţional împreună cu informaţiile necesare privind lista unităţilor afiliate de pe raza teritorială unde aceştia îşi au domiciliul sau reşedinţa.
    (4) Pentru destinatarii finali nedeplasabili, unităţile şcolare au obligaţia de a asigura serviciul de livrare a tichetului electronic la domiciliul sau reşedinţa acestora.
    (5) Unităţile de învăţământ actualizează săptămânal stadiul repartizării tichetelor sociale pentru sprijin educaţional către destinatarii finali în interfaţa web din aplicaţia informatică prevăzută la art. 6 alin. (4).

    ART. 9
    (1) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional se emit de către unităţile autorizate de Ministerul Finanţelor, denumite în continuare unităţi emitente.
    (2) Unităţile emitente desfăşoară activitatea de emitere a tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional numai în baza autorizaţiei de funcţionare acordate de Ministerul Finanţelor. Autorizaţia de funcţionare se acordă potrivit criteriilor stabilite de către Ministerul Finanţelor, prin ordin al ministrului finanţelor.
    (3) Pot avea calitatea de unităţi emitente persoanele juridice înfiinţate în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi instituţiile de credit, persoane juridice române şi sucursalele instituţiilor de credit autorizate în state membre ale Uniunii Europene şi notificate către Banca Naţională a României, potrivit legii, cu respectarea prevederilor alin. (1) şi (2).
    (4) Unităţile emitente sunt obligate să ia măsurile necesare pentru asigurarea circulaţiei tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional în condiţii de siguranţă.
    (5) Unităţile emitente actualizează, lunar sau la cererea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, lista unităţilor afiliate care acceptă tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional.
    (6) Unităţile emitente sunt obligate să selecteze unităţile afiliate care acceptă tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional pe baza unor proceduri transparente şi nediscriminatorii, astfel încât să acopere întreaga arie de destinatari finali ai tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional şi să se asigure că sunt acoperite toate zonele ţării, astfel încât orice persoană din grupul-ţintă să poată achiziţiona de la o astfel de unitate afiliată materiale şcolare.
    (7) Unităţile emitente sunt obligate să deschidă conturi sau subconturi de plăţi distincte, prin care se vor vira sumele reprezentând încasările şi plăţile aferente valorii nominale a tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional, astfel încât să permită o evidenţă clară a sumelor utilizate în temeiul contractului de achiziţie publică încheiat cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi cu unităţile care acceptă tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional.
    (8) Unităţile emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional pot organiza platforme pentru emiterea acestora sau pot încheia contracte cu organizaţii care administrează schema/aranjamentul de plată ori cu alte organizaţii specializate, după caz.

    ART. 10
    (1) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene virează unităţii emitente sumele aferente tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional astfel:
    a) valoarea nominală - într-un cont distinct disponibil cu afectaţiune specială deschis la Trezoreria Statului, cont din care unitatea emitentă virează sumele încasate în conturile prevăzute la art. 9 alin. (7), deschise la instituţii de credit;
    b) costul aferent emiterii şi livrării suportului electronic - în contul deschis la Trezoreria Statului prevăzut la art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Sumele aferente operaţiunilor cu tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional nu pot fi utilizate de către unităţile emitente pentru reinvestirea acestor fonduri în alte scopuri.
    (3) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, pe baza contractului de achiziţie publică încheiat, transferă către unitatea emitentă contravaloarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional distribuite beneficiarilor finali şi achită costul emiterii şi livrării suportului electronic.
    (4) Valoarea tichetelor sociale pentru sprijin educaţional emise pe suport electronic nu poate fi transferată destinatarilor finali pe suportul electronic dacă, la data stabilită pentru transfer, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene nu a achitat unităţii emitente, integral, contravaloarea nominală a tichetelor pentru sprijin educaţional în format electronic achiziţionate, inclusiv costurile aferente emiterii şi livrării acestora pe suport electronic.
    (5) În situaţia în care un operator economic deţine autorizaţie de funcţionare, aflată în termen de valabilitate, ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic acordate, potrivit legii, de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene din fonduri nerambursabile, nu este necesară parcurgerea procedurii de autorizare prevăzute de lege şi pentru emiterea tichetului social pe suport electronic pentru sprijin educaţional.
    (6) Pentru a putea desfăşura activitate ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional, operatorul economic prevăzut la alin. (5) are obligaţia ca, anterior începerii activităţii, să notifice Ministerul Finanţelor, conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului finanţelor.
    (7) Autorizaţia obţinută ca urmare a notificării prevăzute la alin. (6) are aceeaşi valabilitate cu cea a autorizaţiei de funcţionare ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic acordate de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene din fonduri nerambursabile, pentru care a fost parcursă procedura de autorizare prevăzută de lege.

    ART. 11
    (1) Valoarea nominală a unui tichet social pe suport electronic pentru sprijin educaţional pentru destinatarii finali în cadrul S.N.S.E.D. 2023-2027 este de 500 de lei, se acordă într-o singură tranşă anual şi va putea fi utilizat în anul şcolar în care se acordă în intervalul anilor şcolari 2023-2027, în conformitate cu obiectivele PoIDS 2021-2027 şi în limita fondurilor disponibile cu această destinaţie.
    (2) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional emise nu permit efectuarea de operaţiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.
    (3) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate şi numai pentru achiziţionarea serviciilor de sprijin educaţional pentru care au fost emise.
    (4) Se interzice unităţilor afiliate acordarea unui rest de bani la tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional.
    (5) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional vor fi alimentate la începutului anului şcolar sau pe parcursul anului şcolar în care se acordă sprijinul, exclusiv cu valoarea nominală prevăzută la alin. (1), respectiv cu valoarea tichetelor sociale pentru sprijin educaţional acordate destinatarilor finali, stabilită potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (6) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional pot fi utilizate numai la unităţile afiliate care încheie cu unitatea emitentă selectată de către beneficiar contracte de prestări servicii/protocoale/convenţii/acorduri sau orice alt document care reglementează drepturile şi obligaţiile părţilor.
    (7) Unităţile afiliate care utilizează aparate de marcat electronice fiscale potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a evidenţia pe bon fiscal distinct contravaloarea produselor comercializate care se încadrează în categoria materiale şcolare, prevăzută la art. 2 lit. g), care urmează să fie achitată cu tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional. Pentru aceste bonuri fiscale va fi selectată ca tip de plată numai valoarea 9 „Alte metode“ din nomenclatorul pentru tipul de plată, aprobat prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 146/2018 pentru descrierea profilurilor prevăzute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fişierelor prevăzute la art. 22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, precum şi categoriile de URL-uri utilizate în schimbul de informaţii cu sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, operatorul aparatului de marcat electronic fiscal având obligaţia să completeze câmpul editabil aferent tipului de plată cu sintagma „SPRIJIN EDUCAŢIONAL“, atunci când caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal permit acest lucru.
    (8) Valoarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional acordate destinatarilor finali nu poate să fie diminuată în anul calendaristic în care se acordă.
    (9) Contravaloarea tichetului social pe suport electronic pentru sprijin educaţional reprezintă venit neimpozabil conform prevederilor art. 62 lit. a) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 12
    (1) Fiecare tichet social pe suport electronic pentru sprijin educaţional este valabil numai dacă are înscris numărul sub care a fost înseriat de către unitatea emitentă şi va conţine următoarele informaţii înscrise pe suportul electronic sau stocate într-un alt mod în acesta:
    a) numele şi adresa emitentului şi datele sale de identificare;
    b) perioada de valabilitate a suportului electronic;
    c) numele, prenumele şi codul numeric personal ale destinatarului final eligibil şi ale unui reprezentant legal/tutore;
    d) interdicţia de a fi utilizat pentru alte scopuri decât cel pentru care a fost emis.

    (2) Destinatarul final eligibil poate utiliza tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional numai în reţeaua unităţilor afiliate, pe baza actului de identitate al reprezentantului legal/tutorelui, în prezenţa acestuia.
    (3) Tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educaţional are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înţelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.
    (4) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional se utilizează pe perioada de valabilitate a acestora. Sumele rămase neutilizate aferente tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional se returnează beneficiarului de către unitatea emitentă, în termen de 30 de zile de la data expirării perioadei de valabilitate a acestora.
    (5) Unitatea emitentă de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional are obligaţia ca, odată cu emiterea acestora, să asigure măsurile necesare pentru ca destinatarii finali să poată identifica şi cunoaşte reţeaua de unităţi afiliate de pe raza localităţii de domiciliu a acestora.
    (6) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin comun al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi al ministrului educaţiei, se aprobă procedura specifică de distribuire a tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional, procedura specifică de returnare a acestora către beneficiar - Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, precum şi mecanismul de implementare aferent.

    ART. 13
    (1) Ministerul Finanţelor poate dispune măsura suspendării autorizaţiei de funcţionare eliberate unităţilor emitente în cazul nerespectării dispoziţiilor art. 9 alin. (4), (5) şi (7).
    (2) Ministerul Finanţelor poate dispune măsura retragerii autorizaţiei de funcţionare eliberate unităţilor emitente în următoarele situaţii:
    a) în cazul nerespectării criteriilor de autorizare aprobate prin ordin al ministrului finanţelor în baza cărora s-a acordat autorizaţia de funcţionare;
    b) în cazul nerespectării dispoziţiilor art. 10 alin. (2).

    (3) Constatarea situaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), acordarea, suspendarea şi retragerea autorizaţiei de funcţionare a unităţilor emitente se fac de către o comisie ale cărei componenţă şi procedură de lucru se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor.

    ART. 14
    (1) În vederea asigurării dezvoltării şi funcţionării aplicaţiei informatice prevăzute la art. 6 alin. (4), Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în calitate de operatori de date cu caracter personal, împuternicesc Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în sensul Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu privire la prelucrarea datelor prevăzute la art. 6, prin intermediul aplicaţiei informatice, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (2) Datele cu caracter personal ale persoanelor prevăzute la art. 4 şi 6 sunt colectate, stocate şi gestionate de entităţile responsabile, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare, precum şi a celorlalte acte normative aplicabile domeniului protecţiei datelor.
    (3) Cererile referitoare la datele prelucrate în aplicaţia informatică prevăzută la art. 6 alin. (4), precum şi cererile formulate pentru exercitarea drepturilor persoanelor vizate, prevăzute la art. 13-22 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016, în raport cu datele cu caracter personal prelucrate, se adresează şi se soluţionează de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de administrator operaţional al aplicaţiei informatice.
    (4) Perioada de stocare a datelor în cadrul aplicaţiei informatice prevăzute la art. 6 alin. (4) este de 5 ani de la momentul colectării. Pe perioada stocării datelor, ştergerea datelor cu caracter personal la cererea persoanelor vizate nu se realizează. La momentul împlinirii termenului de stocare, datele sunt extrase din aplicaţia informatică, sunt arhivate şi sunt predate Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în vederea utilizării ulterioare sau distrugerii acestora, conform legii.
    (5) Datele cu caracter personal colectate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă nu pot fi prelucrate în alte scopuri, cu excepţia situaţiilor prevăzute expres de lege şi numai dacă sunt asigurate garanţiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.
    (6) Entităţile responsabile care deţin şi furnizează date în aplicaţia informatică prevăzută la art. 6 alin. (4) răspund pentru actualitatea, realitatea şi integralitatea datelor furnizate, precum şi pentru respectarea tuturor drepturilor persoanelor vizate şi a măsurilor de securitate şi confidenţialitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.

    ART. 15
    (1) Sumele prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) se suportă din bugetul de stat şi reprezintă cheltuieli neeligibile necesare implementării pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional care se adaugă la cheltuielile eligibile ale proiectului şi se cuprind în anexa nr. 3/54/23 la bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
    (2) Cheltuielile efectuate cu măsura de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional pentru preşcolarii şi elevii dezavantajaţi din învăţământul de stat preşcolar, primar şi gimnazial, care nu pot fi decontate din fonduri externe nerambursabile, respectiv din cadrul PoIDS 2021-2027 pentru neîncadrarea în alocarea financiară prevăzută în cadrul programului şi la art. 3 alin. (6), se suportă de la bugetul de stat şi reprezintă cheltuieli neeligibile necesare implementării măsurii de sprijin, se adaugă la cheltuielile eligibile ale proiectului şi se cuprind în anexa nr. 3/54/23 la bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene.

    ART. 16
    La articolul 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2023 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 880 din 29 septembrie 2023, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Finanţarea, în anul 2023, a Programului-pilot se asigură de la bugetul de stat din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prin suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, în limita sumei de 195.000 mii lei. Repartizarea sumelor pe unităţi/subdiviziuni administrative-teritoriale se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Educaţiei."




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul educaţiei,
                    Ligia Deca
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Carmen Moraru,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 12 octombrie 2023.
    Nr. 83.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016