Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 82 din 18 decembrie 2025  pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru transmiterea unui bun aflat în proprietatea publică a statului din administrarea Regiei Autonome Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 82 din 18 decembrie 2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru transmiterea unui bun aflat în proprietatea publică a statului din administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" în administrarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1181 din 19 decembrie 2025
    În contextul amplificării cutremurelor de mare amplitudine la nivel mondial, cu importante pagube materiale şi pierderi de vieţi omeneşti, precum şi al activării unor zone din România, cu magnitudini neaşteptate ce pot avea consecinţe considerabile, s-a constatat necesitatea stringentă a unei evaluări temeinice, la scară naţională, a riscului seismic al clădirilor, atât al clădirilor cu destinaţia principală de locuinţă, clădirilor de interes şi utilitate publică, cât şi al clădirilor din sistemul de învăţământ şi al celor aferente infrastructurii de sănătate publică, fiind instituite obligaţii de evaluare şi expertizare a clădirilor pentru toţi proprietarii şi administratorii clădirilor, precum şi programe naţionale de investiţii pentru derularea lucrărilor de intervenţii pentru consolidarea seismică, reabilitarea, modernizarea, creşterea performanţei energetice, inclusiv a lucrărilor de demolare parţială, după caz.
    Prin aceste programe se are în vedere intervenţia urgentă şi eficientă pentru punerea în siguranţă a clădirilor cu nivel ridicat de risc seismic, pentru evitarea la viitoarele seisme a unor consecinţe grave, cu pierderi de vieţi omeneşti şi pagube materiale importante, în contextul în care în urma expertizării se constată existenţa unui pericol real de colaps, total sau parţial, al clădirilor.
    Având în vedere faptul că România este o ţară expusă la cutremure puternice, consolidarea şi reabilitarea de şcoli şi spitale încadrate în clasa de risc seismic RsI şi RsII au o deosebită importanţă pentru siguranţa cetăţenilor, în special pentru persoanele vulnerabile, copii şi bolnavi, luând în considerare faptul că dreptul la viaţă, la ocrotirea sănătăţii şi la un mediu sănătos sunt drepturi fundamentale ale cetăţeanului, pe care statul trebuie să le asigure în orice condiţii.
    Întrucât drepturile la viaţă, la ocrotirea sănătăţii şi la un mediu sănătos sunt drepturi fundamentale ale cetăţeanului, pe care statul trebuie să le asigure în orice condiţii, se impun asigurarea, permanent şi în mod special în acest moment, având în vedere imprevizibilitatea activităţii seismice din ţara noastră şi creşterea riscului seismic de ţară ca urmare a ultimelor evaluări la nivel european, a condiţiilor necesare pentru protecţia persoanelor şi a bunurilor, responsabilizarea şi implicarea autorităţilor administraţiei publice în punerea în siguranţă şi consolidarea infrastructurii afectate asigurării serviciilor publice, în mod special a infrastructurii de sănătate, a cărei rată de vulnerabilitate este a doua cea mai mare din sectorul public, după cea a educaţiei.
    Având în vedere că, prin art. 4 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă un termen care expiră la data de 1 iunie 2026 pentru finalizarea expertizării clădirilor aferente infrastructurii din învăţământ şi sănătate, este necesară prelungirea duratei Programului naţional de investiţii „Şcoli sigure şi sănătoase“, a Programului naţional de investiţii pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“ şi a Programului naţional de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate şi de învăţământ“, a căror durată, în forma actuală, expiră la sfârşitul anului curent, astfel încât să permită integrarea în acestea a tuturor clădirilor evaluate cu risc seismic în urma finalizării expertizării.
    Întrucât instituţiile din sistemul de apărare şi ordine publică, pentru care s-a instituit prin lege posibilitatea creării unor programe proprii de consolidare a clădirilor deţinute în administrare, au semnalat dificultăţile întâmpinate în susţinerea financiară a unor astfel de programe, la solicitarea acestora este necesară crearea posibilităţii pentru acestea de a accesa Programul naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat.
    De asemenea, recentul dezastru datorat accidentului tehnic produs în municipiul Bucureşti, care a cauzat pierderi de vieţi omeneşti şi distrugeri masive de bunuri, a relevat necesitatea intervenţiei statului în vederea sprijinirii cetăţenilor afectaţi grav de o astfel de situaţie, fiind necesară adaptarea Programului naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat pentru a integra şi astfel de situaţii.
    Neintervenţia de urgenţă, la nivel guvernamental, în vederea asigurării prelungirii duratei programelor de investiţii dedicate infrastructurii din domeniul sănătăţii şi învăţământului, precum şi în vederea sprijinirii familiilor afectate de dezastre provocate de accidente tehnice, atrage consecinţa negativă a imposibilităţii reacţiei în timp real în faţa unor fenomene complet imprevizibile, cu punerea în pericol a multiple vieţi omeneşti şi destabilizarea întregului sistem de învăţământ şi sănătate, în cazul apariţiei necesităţii suportării sarcinii negative create de distrugerea unei părţi a infrastructurii prin preluarea persoanelor afectate de către alte unităţi sanitare, precum şi la suprasolicitarea materială, fizică şi psihică a persoanelor vulnerabile ca urmare a consecinţelor suferite în urma dezastrelor.
    Consecinţa negativă a neadoptării în regim de urgenţă a prezentei ordonanţe de urgenţă o reprezintă menţinerea stării de fapt a infrastructurii publice şi private destinate locuirii, în condiţiile creşterii riscului şi a pericolului producerii unor noi cutremure, la nivel naţional, cu impact asupra siguranţei vieţii, a sănătăţii atât a copiilor, cât şi a părinţilor sau a familiei şi, în general, a întregii comunităţi, dar şi creşterea costurilor necesare desfăşurării activităţilor aferente prestării serviciilor publice - sănătate şi învăţământ.
    Neadoptarea măsurilor legislative preconizate conduce la imposibilitatea finanţării prin programe a lucrărilor de consolidare cel puţin pentru un număr de 336 de obiective de investiţii aprobate la acest moment pentru Programul naţional de investiţii „Şcoli sigure şi sănătoase“, pentru Programul naţional de investiţii pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“ şi pentru Programul naţional de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate şi de învăţământ“, şi care nu au încheiate contracte de finanţare din cauza restricţiilor bugetare adoptate în anul curent, generate de necesitatea reducerii deficitului excesiv al bugetului consolidat al statului, în cuantum estimativ de 3,5 miliarde lei, precum şi pentru un număr care nu poate fi estimat de clădiri, ce vor fi expertizate tehnic până la termenul-limită menţionat, respectiv până la data de 1 iunie 2026.
    Având în vedere că reducerea riscului seismic al clădirilor existente şi creşterea siguranţei cetăţenilor, precum şi sprijinirea persoanelor vulnerabilizate ca urmare a dezastrelor reprezintă o problemă de interes naţional şi de utilitate publică,
    întrucât elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2023 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii „Şcoli sigure şi sănătoase“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 189 din 6 martie 2023, aprobată prin Legea nr. 235/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Programul se derulează în perioada 2023-2028 şi are ca obiectiv general proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii la clădirile unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat care prezintă niveluri insuficiente de protecţie la acţiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acţiuni seismice, în scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice, precum şi asigurarea funcţionalităţii acestora conform tuturor cerinţelor fundamentale şi a creşterii eficienţei energetice a acestora."

    2. La articolul 12, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Includerea în lista prevăzută la art. 8 alin. (2) şi încheierea contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1) se fac cel târziu până la data de 31 decembrie 2026. La expirarea termenului, în situaţia în care în lista aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, prevăzută la art. 8 alin. (2), există obiective de investiţii pentru care nu au fost încheiate contracte de finanţare între beneficiari şi Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, acestea se elimină din listă."

    3. La articolul 12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În funcţie de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie, durata contractelor de finanţare prevăzută la alin. (1) poate fi prelungită cu maximum 2 ani, fără a depăşi data de 31 decembrie 2028, prin act adiţional la contractul de finanţare."



    ART. II
    În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va modifica în mod corespunzător Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2023 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii „Şcoli sigure şi sănătoase“, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 422/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 24 martie 2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. III
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2023 privind aprobarea Programului naţional de investiţii pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“ şi a Programului naţional de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate şi de învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 26 mai 2023, aprobată prin Legea nr. 55/2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Programul se derulează în perioada 2023-2028 şi are ca obiectiv general proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii la clădirile aferente infrastructurii de sănătate publică care prezintă niveluri insuficiente de protecţie la acţiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acţiuni seismice, în scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice, precum şi asigurarea funcţionalităţii acestora conform tuturor cerinţelor fundamentale şi a creşterii eficienţei energetice a acestora. Prin program se pot realiza şi lucrări de demolare a clădirii existente şi de realizare a unei clădiri noi numai în condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă."

    2. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Includerea în lista prevăzută la art. 7 alin. (3) şi încheierea contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează cel târziu până la data de 31 decembrie 2026. La expirarea termenului, în situaţia în care în lista aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, prevăzută la art. 7 alin. (3), există obiective de investiţii pentru care nu au fost încheiate contracte de finanţare între beneficiari şi Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, acestea se elimină din listă."

    3. La articolul 11, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) În funcţie de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie, durata contractelor de finanţare prevăzută la alin. (1) şi (2) poate fi prelungită cu maximum 2 ani, fără a depăşi data de 31 decembrie 2028, prin act adiţional la contractul de finanţare."

    4. La articolul 18, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cadrul programului prevăzut la alin. (1) se poate finanţa realizarea serviciilor de expertiză tehnică în vederea încadrării într-o clasă de risc seismic şi a fundamentării măsurilor de intervenţie pentru construcţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 212/2022, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de aceeaşi lege. Programul prevăzut la alin. (1) se derulează în perioada 2023-2027."

    5. La articolul 20, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Includerea în lista prevăzută la art. 19 alin. (2) şi încheierea contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează cel târziu până la data de 31 decembrie 2026. La expirarea termenului, în situaţia în care în lista aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, prevăzută la art. 19 alin. (2), există obiective de investiţii pentru care nu au fost încheiate contracte de finanţare între beneficiari şi Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, acestea se elimină din listă."

    6. La articolul 20, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În funcţie de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinaţie, durata contractelor de finanţare prevăzută la alin. (1) şi (2) poate fi prelungită cu maximum 1 an, prin act adiţional la contractul de finanţare."



    ART. IV
    În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va modifica în mod corespunzător Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2023 privind aprobarea Programului naţional de investiţii pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“ şi a Programului naţional de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate şi de învăţământ, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.322/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 29 iunie 2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. V
    Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 14 iulie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) clădiri de interes şi utilitate publică - clădiri existente, care cuprind spaţii în care se desfăşoară activităţi în domenii de interes public general şi/sau comunitar şi social şi care implică prezenţa publicului temporar sau permanent în aria totală expusă, precum şi spaţii în care sunt depozitate produse de interes strategic, respectiv stocuri rezervă de stat şi/sau stocuri rezervă de mobilizare;"

    2. După articolul 3 se introduce un nou articol, art. 3^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 3^1
    (1) Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară are obligaţia de a efectua, din oficiu sau la solicitarea proprietarilor, persoane fizice sau juridice, ori a asociaţiilor de proprietari sau a persoanelor juridice care au în administrare clădiri, notarea în partea a III-a a cărţii funciare a încadrării imobilului într-o clasă de risc seismic, pe baza înştiinţărilor şi a concluziilor raportului de expertiză tehnică transmise potrivit art. 3 alin. (1) lit. c).
    (2) Notarea se efectuează pentru întregul imobil înscris în cartea funciară, indiferent de forma de proprietate, în vederea asigurării informării corecte şi complete a tuturor coproprietarilor şi a terţilor asupra vulnerabilităţii seismice a construcţiei.
    (3) Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară confirmă din oficiu sau la solicitarea proprietarilor, persoanelor juridice proprietare ale spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă ori asociaţiilor de proprietari efectuarea notării către proprietar sau asociaţia de proprietari şi comunică, la cerere, autorităţilor administraţiei publice locale situaţia actualizată a încadrărilor în clase de risc seismic."

    3. După articolul 5 se introduce un nou articol, art. 5^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 5^1
    Pentru clădirile expertizate tehnic şi încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiză tehnică, indiferent de forma de proprietate, destinaţie, categorie sau clasă de importanţă, proprietarii clădirilor, persoane fizice sau juridice, asociaţiile de proprietari, persoanele juridice care au în administrare clădiri, precum şi conducătorii instituţiilor publice şi deţinătorii cu orice titlu ai clădirilor de interes şi utilitate publică au obligaţia de a proceda la întocmirea documentaţiei cadastrale şi la înscrierea imobilului în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în termen de maxim un an de la data încadrării imobilului în clasa de risc seismic RsI sau RsII."

    4. La articolul 8 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) avizarea din punct de vedere tehnic a soluţiilor de intervenţie pentru clădirile încadrate, conform Codului de proiectare seismică P100-1, în clasa I de importanţă, a căror funcţionalitate, în timpul cutremurului şi imediat după cutremur, trebuie să fie asigurată integral, precum şi în clasa II de importanţă, care prezintă un pericol major pentru siguranţa publică în cazul prăbuşirii sau avarierii grave, inclusiv pentru clădirile incluse în programul prevăzut la art. 11;
b) avizarea din punct de vedere tehnic a soluţiilor de intervenţie pentru clădirile existente cu destinaţia de locuinţă, precum şi pentru clădirile existente de interes şi utilitate publică, încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII, incluse în programul prevăzut la art. 11;"

    5. La articolul 9 alineatul (3), după litera k) se introduce o nouă literă, lit. l), cu următorul cuprins:
    "l) executarea, de îndată, a lucrărilor de intervenţie în primă urgenţă pentru punerea în siguranţă a clădirilor prevăzute la art. 15^1, la solicitarea asociaţiei de proprietari/proprietarilor, în scopul prevenirii agravării stării tehnice a construcţiei şi a riscului asupra vieţii, sănătăţii şi integrităţii persoanelor."

    6. La articolul 9, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Autorităţile prevăzute la alin. (4) vor constata prin proces-verbal orice împiedicare în desfăşurarea ori continuarea lucrărilor de expertizare, de proiectare sau de execuţie a lucrărilor de intervenţii, precum şi nerespectarea obligaţiei de furnizare a informaţiilor şi sprijinului prevăzute la art. 10 alin. (6)."

    7. La articolul 11, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), Serviciul de Informaţii Externe întocmeşte propriile programe de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, aprobate de către ordonatorul principal de credite."

    8. La articolul 11, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Autorităţile administraţiei publice locale pot finanţa din bugetele locale, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie, prin programe multianuale proprii de acţiuni privind expertizarea, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie pentru clădirile încadrate în clasa de risc seismic RsI şi RsII, pentru toate clădirile care întrunesc criteriile prevăzute de Programul naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat şi pentru care nu se accesează fondurile alocate prin program, precum şi pentru clădirile prevăzute la art. 15^1 alin. (1)."

    9. După articolul 15 se introduce un nou articol art. 15^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 15^1
    (1) În subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a) pot fi incluse şi clădirile multietajate cu destinaţie principală de locuinţă afectate de acţiuni accidentale sau accidente tehnice, generate de incendii, explozii sau alte asemenea cauze.
    (2) Includerea clădirilor prevăzute la alin. (1) în subprogram se face fără a fi necesară respectarea criteriilor prevăzute la art. 15 alin. (1), în baza expertizei tehnice realizate de către experţi tehnici atestaţi pentru cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi stabilitate prevăzută la art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a procesului-verbal întocmit în urma intervenţiei la accident elaborat de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, prin unităţile subordonate, şi a cauzei probabile stabilită prin procesul-verbal."

    10. La articolul 17, după alineatul (1^1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^2)-(1^4), cu următorul cuprins:
    "(1^2) În cazul clădirilor prevăzute la art. 15^1, sunt eligibile prin program inclusiv cheltuielile pentru demolarea construcţiei existente şi pentru realizarea unei construcţii noi, cuprinse la subcapitolul 1.2 şi la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care expertiza tehnică prevăzută la art. 15^1 alin. (2) stabileşte necesitatea demolării clădirii, precum şi cheltuielile prevăzute la subcapitolele 3.1, 3.2, 3.5 şi 3.8 din devizul general.
(1^3) Cheltuielile prevăzute la cap. 7 din anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sunt eligibile prin program exclusiv pentru clădirile prevăzute la art. 15^1 alin. (1) şi sumele aferente pot fi transferate de la bugetul de stat numai după încheierea unui act adiţional la contractul de finanţare.
(1^4) Prin derogare de la anexa nr. 1 la Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul clădirilor pentru care se impune demolarea, potrivit alin. (1^2), clădirile noi se realizează pe acelaşi amplasament, cu aceeaşi configuraţie şi compartimentare ca cele iniţiale, fără a fi obligatorie respectarea exigenţelor minimale pentru suprafeţe."

    11. La articolul 18, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În baza hotărârii autorităţilor deliberative ale beneficiarilor subprogramului prevăzut la art. 12 lit. a), sumele alocate de la bugetul local prevăzute la art. 17 alin. (2) pot fi declarate nerambursabile, cu excepţia situaţiilor prevăzute la alin. (6) şi (7)."

    12. La articolul 19, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
    "(6) În situaţia în care beneficiarii programului nu depun documentele prevăzute la art. 23, necesare încheierii contractelor de finanţare în termen de 2 ani de la data includerii obiectivelor de investiţii în lista sinteză aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, prevăzută la alin. (2), obiectivele de investiţii se elimină din lista sinteză. Depunerea unei noi solicitări de includere în program pentru acelaşi obiectiv de investiţii se poate face numai dacă aceasta este însoţită de autorizaţia de construire pentru obiectivul de investiţii respectiv."

    13. La articolul 20, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alin. (3)-(5), cu următorul cuprins.
    "(3) În termen de 30 de zile de la data încheierii contractului de achiziţie publică de servicii de proiectare pentru clădirile incluse în program, beneficiarii notifică proprietarii şi deţinătorii, cu orice titlu, ai spaţiilor cu destinaţia principală de locuinţă, precum şi ai spaţiilor cu altă destinaţie şi le acordă un termen de 6 luni de la data notificării în vederea eliberării spaţiului deţinut pentru efectuarea lucrărilor de intervenţii.
(4) În termen de 45 de zile de la data primirii notificării prevăzute la alin. (3), proprietarii şi deţinătorii, cu orice titlu, ai spaţiilor cu destinaţia principală de locuinţă, precum şi ai spaţiilor cu altă destinaţie sunt obligaţi să ia toate măsurile necesare pentru încetarea oricărei activităţi în spaţiile respective.
(5) De la data expirării termenului prevăzut la alin. (4), proprietarilor şi deţinătorilor, cu orice titlu, ai spaţiilor le este strict interzisă desfăşurarea activităţilor comerciale, precum şi a oricăror activităţi de orice natură, atât în spaţiile de locuit şi anexele aferente, cât şi în spaţiile cu altă destinaţie decât cea de locuinţă din aceste clădiri, inclusiv închirierea acestora în regim hotelier sau sub orice altă formă."

    14. La articolul 23, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) devizul general, cu includerea cheltuielilor prevăzute la art. 10 alin. (3), precum şi cu identificarea categoriilor de cheltuieli ce se finanţează de la bugetul de stat şi a celor suportate de autoritatea locală/beneficiar;"

    15. La articolul 33 alineatul (1) litera a), după punctul (xi) se introduce un nou punct, pct. (xii), cu următorul cuprins:
    "(xii) nerespectarea prevederilor art. 5^1 privind obligaţia de întocmire a documentaţiei cadastrale şi de înscriere a imobilului în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în termen de maxim un an de la data încadrării clădirii în clasa de risc seismic RsI sau RsII, de către proprietarii clădirilor, persoane fizice sau juridice, asociaţiile de proprietari, persoanele juridice care au în administrare clădiri, conducătorii instituţiilor publice şi deţinătorii cu orice titlu ai clădirilor de interes şi utilitate publică;"

    16. La articolul 33, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Sancţiunile se aplică, după caz, proprietarilor, administratorilor, primarului general al municipiului Bucureşti, primarilor sectoarelor municipiului Bucureşti, primarilor municipiilor, oraşelor şi comunelor, precum şi instituţiilor şi autorităţilor publice care au obligaţii prevăzute de prezenta lege."



    ART. VI
    Prevederile art. V pct. 3 şi 5 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026.

    ART. VII
    În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va modifica în mod corespunzător Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, privind derularea Programului naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 2.853/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1085 din 10 noiembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. VIII
    După articolul 10 din Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 660 din 30 iulie 2018, cu modificările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 10^1
    (1) În cazul unor defecţiuni tehnice, acţiuni accidentale sau accidente tehnice ale infrastructurii tehnico-edilitare care afectează minimum 25% din condominiile aflate în raza teritorială a unei unităţi administrativ-teritoriale, la solicitarea asociaţiilor de proprietari sau a proprietarilor, după caz, autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale pot aproba, prin hotărâre, finanţarea din bugetele locale a cheltuielilor necesare pentru reparaţii, revizii, lucrări de intervenţie în caz de avarie a elementelor de infrastructură din condominii.
    (2) Sumele virate în contul asociaţiei de proprietari, potrivit alin. (1), reprezintă creanţe bugetare de încasat de la asociaţiile de proprietari sau de la proprietari, după caz, şi se recuperează, într-o singură tranşă sau în mai multe rate, în termenul şi condiţiile stabilite prin hotărârea autorităţii deliberative. În caz de neplată la termenul stabilit, autorităţile administraţiei publice locale calculează majorări de întârziere potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Creanţele bugetare şi majorările de întârziere se stabilesc şi se colectează prin intermediul organelor fiscale locale potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare."


    ART. IX
    Prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, o parte a imobilului „Palatul Parlamentului“, situat în municipiul Bucureşti, str. Izvor nr. 2-4, sectorul 5, aflat în domeniul public al statului având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă, se transmite din administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“, regie autonomă de interes naţional aflată sub autoritatea Secretariatului General al Guvernului, în administrarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.

    ART. X
    La articolul XXXIV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 29 martie 2024, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2024, cu modificările şi completările ulterioare, alineatele (2)-(6) se abrogă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Tánczos Barna
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru-Florin Rogobete
                    Ministrul educaţiei şi cercetării,
                    Daniel-Ovidiu David
                    Ministrul finanţelor,
                    Alexandru Nazare

    Bucureşti, 18 decembrie 2025.
    Nr. 82.
    ANEXA 1

    DATELE DE IDENTIFICARE
    ale imobilului care se transmite din domeniul public al statului şi din administrarea
    Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat“
    în domeniul public al statului şi în administrarea
    Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei

┌──────┬───────────┬─────────┬──────────────────────────────────┬──────────┬──────────────┬───────────────────────┬──────────┬───────┐
│ │ │ │ │ │ │ │Situaţia │ │
│ │ │ │Datele de identificare │ │ │Situaţia juridică │juridică │ │
│ │ │ │ │Anul │ │ │actuală │ │
│ │ │ ├───────────┬───────────┬──────────┤dobândirii│Valoarea ├──────────┬────────────┼──────────┤ │
│Nr. │Codul de │Denumirea│ │ │ │/ │de inventar │ │ │concesiune│Tipul │
│MF │clasificare│ │Descrierea │Vecinătăţi │ │dării │(lei) │ │în │/ │bunului│
│ │ │ │tehnică │(după caz, │Adresa │în │ │Baza │administrare│închiriat/│ │
│ │ │ │(pe scurt) │pe scurt) │ │folosinţă │ │legală │/ concesiune│dat cu │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │titlu │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │gratuit │ │
├──────┼───────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┼────────────┼──────────┼───────┤
│ │ │ │Suprafaţă │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │construită │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │= 13.425 │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │(S1 = │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │1.622, SM =│ │ │ │ │Hotărârea │ │ │ │
│ │ │ │1.622, │ │ │ │ │Guvernului│ │ │ │
│ │ │ │P = 647, │ │ │ │ │nr. 670/ │ │ │ │
│ │ │ │et. 1 = │ │ │ │ │2014, │ │ │ │
│ │ │ │1.622, │ │ │ │ │Hotărârea │ │ │ │
│ │ │ │et. 2 = │ │ │ │ │Guvernului│ │ │ │
│ │ │ │1.622, et. │ │ │ │ │nr. 630/ │ │ │ │
│ │ │ │3 = 1.622, │ │Ţara: │ │ │2015, │ │ │ │
│ │ │ │et. 4 = │ │România; │ │ │Hotărârea │ │ │ │
│ │ │ │1.628, et. │ │judeţul: │ │ │Guvernului│ │ │ │
│ │ │ │5 = 2.040, │ │-, │ │ │nr. 19/ │ │ │ │
│160291│8.29.06 │Corp B3 │et. 6 + │Camera │municipiul│2014 │115.050.000,00│2016, │În │ │Imobil │
│ │ │ │spaţii │Deputaţilor│Bucureşti;│ │ │Hotărârea │administrare│ │ │
│ │ │ │tehnice = │ │sectorul │ │ │Guvernului│ │ │ │
│ │ │ │1.000) mp; │ │5; │ │ │nr. 15/ │ │ │ │
│ │ │ │suprafaţă │ │str. Izvor│ │ │2017, │ │ │ │
│ │ │ │desfăşurată│ │nr. 2-4 │ │ │Legea nr. │ │ │ │
│ │ │ │= mp; │ │ │ │ │90/2016, │ │ │ │
│ │ │ │regimul de │ │ │ │ │Legea nr. │ │ │ │
│ │ │ │înălţime =;│ │ │ │ │205/2018, │ │ │ │
│ │ │ │suprafaţă │ │ │ │ │Hotărârea │ │ │ │
│ │ │ │teren = mp;│ │ │ │ │Guvernului│ │ │ │
│ │ │ │CF = │ │ │ │ │nr. 500/ │ │ │ │
│ │ │ │226904, │ │ │ │ │2021 │ │ │ │
│ │ │ │Bucureşti, │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │sectorul 5;│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │suprafaţă │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │utilă = mp │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────┴───────────┴─────────┴───────────┴───────────┴──────────┴──────────┴──────────────┴──────────┴────────────┴──────────┴───────┘



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016