Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 80 din 18 decembrie 2025  pentru completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 80 din 18 decembrie 2025 pentru completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1181 din 19 decembrie 2025
    În scopul protejării infrastructurilor din domenii de importanţă critică,
    ţinând cont de faptul că evoluţia rapidă şi adoptarea tehnologiilor emergente creează noi tipuri de interdependenţe şi expun infrastructura critică a statului unor riscuri complexe, neprevăzute anterior, susceptibile de a genera efecte semnificative asupra securităţii Sistemului energetic naţional şi comunicaţiilor electronice în bandă largă, efecte care se extind şi asupra autorităţilor şi instituţiilor din administraţia publică,
    având în vedere faptul că diversificarea şi utilizarea serviciilor furnizate în mediul online au cunoscut o accelerare majoră datorată unui ansamblu de factori, incluzând contextul geopolitic actual,
    ţinând cont de riscurile şi vulnerabilităţile aferente securităţii cibernetice, vulnerabilităţi ce sunt intrinsec asociate tehnologiilor actuale utilizate în comunicaţiile electronice,
    luând în considerare faptul că în contextul geostrategic este necesară o protecţie adecvată a comunicaţiilor purtate pe reţeaua de fibră optică, în scopul reducerii riscurilor unor atacuri cibernetice ca parte a operaţiunilor militare,
    având în vedere necesitatea clarificării urgente a regimului juridic al capacităţii disponibile de fibră optică din cadrul reţelei naţionale de transport de energie electrică, precum şi a modului de exploatare a acesteia, în scopul implementării măsurilor stabilite de către organele de control,
    având în vedere necesitatea de utilizare optimă a infrastructurii existente la nivelul societăţilor cu capital majoritar de stat pentru dezvoltarea reţelelor de comunicaţii electronice şi a realizării de investiţii care să permită reducerea accelerată a decalajului faţă de nivelul atins de alte ţări dezvoltate la nivel european şi mondial, precum şi nevoia de coordonare a acestor investiţii cu dezvoltarea reţelelor de comunicaţii electronice din celelalte state membre ale Uniunii Europene,
    având în vedere necesitatea asigurării securităţii României şi rolul important pe care operatorul naţional care activează în domeniul transportului de energie îl poate avea în dezvoltarea serviciilor de comunicaţii şi transmisii de fluxuri de date prin valorificarea capacităţii disponibile de fibră optică din reţeaua de transport de energie electrică, precum şi rolul pe care această infrastructură îl poate avea în asigurarea securităţii la nivel naţional, prin utilizarea acesteia în principal de către autorităţi ale administraţiei publice centrale,
    ţinând cont de faptul că fibra optică este parte componentă a conductorului de protecţie compozit ce aparţine liniilor electrice aeriene de înaltă tensiune, de transport de energie electrică, sens în care exploatarea se va realiza fără afectarea serviciului de transport de energie electrică,
    luând în considerare că statul român, în calitate de garant al stabilităţii economice, trebuie să dispună de mecanisme legislative care să permită intervenţii rapide şi eficiente în valorificarea proprietăţii publice, constând în capacitatea disponibilă de fibră optică din cadrul reţelei de transport de energie electrică,
    pentru a preveni orice risc ce ar putea afecta independenţa şi securitatea fluxului de date şi informaţii prin intermediul fibrei optice şi recunoscând necesitatea acestor măsuri într-un context în care soluţiile de piaţă nu pot răspunde adecvat,
    ţinând cont de necesitatea implementării în termenul stabilit a subinvestiţiei 5c) - Optimizarea reţelei de comunicaţii şi crearea unui centru de date, parte a investiţiei 5 din componenta 16 din PNRR - Digitalizarea, eficientizarea şi modernizarea reţelei naţionale de transport al energiei electrice,
    având în vedere contextul geopolitic existent, precum şi necesitatea asigurării unei reţele de comunicaţii prin fibra optică care să deservească interesul naţional,
    luând în considerare că neadoptarea acestor măsuri conduce la vulnerabilităţi şi riscuri cu consecinţa asupra securităţii naţionale din perspectiva comunicaţiilor electronice, precum şi riscul neimplementării măsurii din PNRR,
    ţinând cont de faptul că aspectele prezentate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3, după punctul 11 se introduce un nou punct, pct. 11^1, cu următorul cuprins:
    "11^1. capacitate disponibilă de transport pe reţeaua de fibră optică - segmentul de fibre optice neutilizat al reţelei electrice de transport, definită la pct. 102, care poate fi exploatat în conformitate cu reglementările legale privind accesul şi utilizarea infrastructurii de comunicaţii, pentru asigurarea de servicii de comunicaţii şi transmisii de date;"

    2. La articolul 3, după punctul 99 se introduce un nou punct, pct. 99^1, cu următorul cuprins:
    "99^1. reţea de fibră optică - ansamblul de cabluri optice, prin care se realizează transmisii de date;"

    3. La articolul 36, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alin. (2^1)-(2^3), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Operatorul de transport şi sistem exploatează reţeaua de fibră optică cu prioritate pentru funcţionarea, transmiterea de informaţii şi controlul în timp real al reţelei electrice, comunicarea de date de la staţiile electrice şi punctele de conexiune din reţea către centrele de dispecer, în scopul asigurării siguranţei şi stabilităţii sistemului electroenergetic naţional.
(2^2) Operatorul de transport şi sistem exploatează, potrivit unui contract de concesiune încheiat cu respectarea art. 315 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, capacitatea disponibilă de transport pe reţeaua de fibră optică sau, prin derogare de la art. 315^1 alin. (1) şi (3) din aceasta, prin filialele sale, în baza unui contract de subconcesiune atribuit direct şi răspunde de operarea, asigurarea întreţinerii, dezvoltarea reţelei, fără afectarea serviciului de transport al energiei electrice.
(2^3) Exploatarea capacităţii de transport pe reţeaua de fibră optică, în condiţiile prevăzute la alin. (2^2), către terţii care nu fac parte din sistemul naţional de apărare al ţării este condiţionată de autorizarea acestora potrivit Legii nr. 163/2021 privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice şi de comunicaţii de interes naţional şi condiţiile implementării reţelelor 5G."



    ART. II
    (1) Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului are calitatea de autoritate contractantă privind concesionarea reţelei de fibră optică definite la art. 3 pct. 99^1 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Redevenţa anuală aferentă concesiunii reţelei de fibră optică se încasează de concedent de la operatorul de transport şi de sistem şi este de 0,4% din valoarea veniturilor brute realizate din operaţiuni de transport de date şi informaţii prin fibră optică, dar nu mai puţin de 50.000 lei/an. Redevenţa obţinută prin concesionare se constituie venit la bugetul de stat.



                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale, interimar,
                    Radu-Dinel Miruţă
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
                    Radu-Dinel Miruţă
                    p. Ministrul energiei,
                    Mihail-Silviu Pocora,
                    secretar general
                    Ministrul finanţelor,
                    Alexandru Nazare

    Bucureşti, 18 decembrie 2025.
    Nr. 80.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016